Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiterhuis

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:36

Met een negatieve bloedtest kan er wel Lyme zijn. Zeker als alle gewrichten ontstoken zijn, lijkt mij wel een verdacht teken. 30-50% van de negatieve bloedtesten heeft wel Lyme, dan nemen ze een huidbiopt en een biopt van het gewrichtsvloeistof. Pas als daar negatief uitkomt, ben je zeker dat het geen Lyme is.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:37

Als je een positiefe titor test hebt op Lyme, maar verder geen andere testen zijn gedaan zoals de western Blot of biopten, is het dan 100% zeker dat het Lyme is?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:08

Paashaas schreef:
Als je een positiefe titor test hebt op Lyme, maar verder geen andere testen zijn gedaan zoals de western Blot of biopten, is het dan 100% zeker dat het Lyme is?

Nee, het is ook mogelijk dat er vals-positieve testresultaten zijn. In principe is de ziekte van Lyme gedefinieerd als ziekteverschijnselen veroorzaakt door een besmetting met de Borreliose bacterie. Dus als je een positieve titer hebt zonder ziekteverschijnselen kun je wel besmet zijn (geweest) met de bacterie maar heb je niet de ziekte van Lyme.

Niet iedereen die besmet wordt met de borreliose bacterie wordt hier ook ziek van (de meeste waarschijnlijk niet).

100% zekerheid heb je bij de ziekte van Lyme nooit, zowel niet op het hebben van als het genezen van de ziekte.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:41

Het genezen dat wist ik. En vind ik een vd erge dingen van deze ziekte. Ik was me aant bedenken, stel dat mijn paard positief test maar geen Lyme heeft, maar de symptomen door iets anders... Hij heeft eigenlijk alle symptomen ervan, maar hoop gewoon nog diep ergens dat het iets anders is, iets wat wel te genezen is... Dat zal de reden ook zijn dat ze nog steeds van alles aan het testen zijn in Gent, ik begin het allemaal steeds beter te begrijpen en het waarom overal van. Maar denk dat ik het gewoon moet en zal leren accepteren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 17:23

Paashaas, ik hoop voor je dat ze een andere, makkelijk oplosbare oorzaak vinden.

Mocht het Lyme zijn, zorg dan dat ze een zo lang mogelijke antibiotica-kuur geven, liever wat langer doorgaan ook nadat hij helemaal beter lijkt. En dat de dosering hoog genoeg is.

Wat jijzelf kan doen is zorgen dat hij naast de antibiotica een goede pro-biotica door het voer krijgt en dat je een goed voedingssupplement geeft, let daarbij met name op magnesium en vitamine B. Zorg ervoor dat hij een tijdje zo stressvrij mogelijk kan zijn, dus op de wei met het beest en als hij dan lekker wil rondhollen en bokken gewoon zijn gang laten gaan.

Ik denk eigenlijk dat dieren makkelijker genezen van Lyme dan mensen omdat bij hen de psychische factor een veel kleinere rol speelt.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:01

Normaal gaat hij altijd iedere dag op de wei. En is altijd redelijk geflipt op de wei, leeft zich altijd heel goed uit. Nu is hij natuurlijk al een tijdje niet meer buiten geweest, er word daar wel met hem gestapt en 's avonds gelongeerd (borstelen hem zelfs), ik ben hem afgelopen zaterdag gaan bezoeken, hij was helemaal in zichzelf gekeerd reageerde haast nergens meer op. Was akelig om te zien. Ben met hem buiten in het zonnetje gaan wandelen en na een 10 min. was hij terug speels, en had hij weer zijn vrolijke hengstenmanieren. Vond het heel moeilijk om hem weer terug in zn stal te zetten en te moeten vertrekken. Maar hopelijk gaat hij door nu af te zien, dadelijk veel beter worden. En kan hij weer lekker in de wei rondrennen, lekker met mij wandelen en dan na een tijdje miss hopelijk weer echt rijden.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:08

Hij had voordat ik hem naar Gent bracht een probiotica kuur gehad. Op dit moment mag hij niks bijkrijgen alleen maar zn eten en hooi en ze geven hem lucerne omdat hij te laag zat in zijn eiwitten. Maar als hij straks terug is, ga ik hem opnieuw zo'n kuur geven. En weer terug mijn pot MSM (zit dacht ik ook magnesium in) Maar ik las net dat je magnesium niet mag bijgeven bij paarden met een slechte nierfunctie. Dus denk dan er even mee wachten net zoals mijn vitamine E met Selenium, denk dat ik de MSM en vitamine E pas terug ga geven als ik weer ga rijden. En als hij terug is het hou bij mijn probiotica en denk ik Redcell (daar zit veel vitamine B en ijzer in) of iets anders wat ze me aanraden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:01

Goed idee Paashaas! Heeft hij nu definitief Lyme?

Probiotica zou ik minstens net zolang voeren als dat hij antibiotica krijgt.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 23:36

Hij mocht nu niks bijkrijgen, ze controleren regelmatig zn bloed enz, om te kijken of zn waardes goed blijven. Als hij nu iets bij kreeg kon dat het beeld veranderen enz. Kon beter wachten zeiden ze, ik zal maar luisteren... Lachen Heeft gehad, of nu heeft, of naweeen. Dat konden ze ni zeggen, lag eraan hoe snel zn titorwaarde zakte. Als ze dat wisten konden ze beter zeggen in welke fase hij zat, en die uitslag heb ik nog niet. Ze dachten dat hij gepiekt had in de zomer en herfst. En dat hij nu naweeen had of n kleine opleving vd bacterien.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:15

Ze hebben vorige week mijn paard voor de zekerheid ook piroplasmose getest, maar de uitslag is nog steeds niet binnen.
Ook is hij na op de 14e dag opnieuw getest op Lyme om te kijken of de titor was gezakt, om zo te kunnen bepalen of de behandeling aansloeg. Ook hier nog steeds geen uitslag van...
Hij gaat volgende week zijn 4e week in, miss mocht hij dat weekend naar huis, dan staat hij er al 4,5 week maar lag aan de uitslag, kon ook zijn dat hij nog langer moest blijven!
Ik sta op ontploffen ondertussen... hij is al zo lang weg, en kan hem maar 1x in de week bezoeken door de verre afstand.
Begint nu echt lang te worden...

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:25

Ik heb de uitslag!!!!!!!!!!!!!!
De titor is gezakt van 400 naar 64 en die is van de 14e, als ze vandaag opnieuw zouden prikken zou hij waarschijnlijk nog lager liggen. De behandeling heeft dus aangeslagen. De test vd piroplasmose was negatief dus ook goed.

Maar....
Hij staat sinds vorige week met hele dikke benen, geen gezwollen gewrichten en moet veel hoesten. Ze zijn gestopt met de antibioticum sinds gister, en ze gaan kijken hoe het zich nu verder ontwikkelt. Waarschijnlijk heeft de antibioticum het tot nu onderdrukt. Ze denken dat hij naast Lyme een autoimmuunziekte heeft sinds zijn geboorte. En daardoor Lyme heeft gekregen.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:38

Als veulen had hij al bij het minste wondje een heel dik been. Ook snel hoesten en verkouden. Allemaal nooit ernstigs, maar altijd van die kleine dingen, en moest altijd behandeld worden. Als 5 jarige heeft hij heel lang gehoest zonder dat ze iets konden vinden, uit eindelijk heeft hij toen een prednison kuur van een maand gekregen en daarna is het jaren goed gegaan. Dat hem afgelopen herfst influenza heeft gehad terwijl hij ervoor geent was. Lichaams eigen stoffen afbrak zoals ijzer, vet, spierafbraak is er allemaal een teken van. Wat hij in de zomer heeft gehad, Lyme kreeg. Heeft allemaal een oorzaak, ze denken nu dat dat autoimmuun ziekte is. Als ze dat onder controle krijgen is het goed, maar maakt het allemaal wel weer net wat anders.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:42

Ze zijn hem nu aan het testen erop, volgende week krijg ik de uitslag, dus weer wachten... Boos!

Ze willen hem dan een maand behandelen met prednison. Als alles daarna goed blijft, is het goed maar kan ook zijn dat hij blijvend prednison moet blijven krijgen...
Door met de prednison zn afweersysteem te verlagen, kun je zn afweersysteem omhoog krijgen en stabiliseren, klinkt tegenstrijdig maar schijnbaar is het zo. Hij is al verschillende malen dit jaar behandeld geweest met weerstandsboosters zonder resultaat. Toen als 5 jarige die kuur van een maand en vd zomer die kuur van 2 weken, hebben toen toch goed geholpen, dus waarschijnlijk omdat hij positief erop reageerde is het al een teken dat hij het heeft maar was wachten op de uitslag. Als hij het heeft naast de Lyme, en je krijgt het goed onder controle dan is er ook veel kans dat de Lyme ook onder controle blijft.

klinkt zo tegenstrijdig aan de behandelingen. Juist door met de prednison zn afweersysteem te verlagen, kun je zn afweersysteem omhoog krijgen en stabiliseren, klinkt tegenstrijdig maar schijnbaar is het niet zo. Hij is al verschillende malen dit jaar behandeld geweest met weerstandsboosters zonder resultaat. Toen als 5 jarige die kuur van een maand en vd zomer die kuur van 2 weken, hebben toen goed geholpen, dus waarschijnlijk omdat hij positief erop reageerde is het al een teken dat hij het heeft ma was wachten op de uitslag.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:49

Paashaas zo te lezen heeft je paard al heel wat mee gemaakt

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:31

Afgelopen jaar wel ja, daarvoor nooit, alleen kleine dingetjes zoals ieder ander. En is voor mij ook weer zoeken naar informatie om de dierenartsen ook goed te begrijpen en het hoe en waarom. En er is zo weinig bekend van...

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:36

Paashaas, geweldig dat de kuur heeft aangeslagen! Ik duim voor je dat alles nu onder controle is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:13

Ik heb gisteren een teek bij mijn schimmel achter de oksel weggehaald. Ik zal het omdat hij een grote dikke bult had. Er zat maar een kleine teek. Zegt die bult iets of is het gewoon irritatie?

Mijn merrie heeft vorig jaar helemaal onder die kleine teekjes gezeten. Ze heeft verder geen klachten of wat dan ook, maar tijdens het poetsen aan haar voorbenen (waar er dus een stuk of 30 op zaten) tilt ze haar benen op omdat het gevoelig is. Is dit alleen al genoeg om een bloedtest te laten doen?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 16:54

Een bult is meestal de eerste fase ervan, maar niet ieder dier/mens krijgt het.

Ze raden aan altijd direct een test te laten doen zeker als er een bult verschijnt. Mijn paard had helemaal geen bult of wat dan ook gehad, heeft ook maar 1 teek gehad. En toch heeft hij het gekregen. 1 voordeel als je er snel bij bent is het t gemakkelijkste en snelste te genezen.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:11

He bah, nu ik dit gelezen heb wordt ik toch wel een beetje bang. Mijn veulen komt net uit de opfok en zit helemaal onder de teken. Allemaal hele kleintjes..
De dierenarts waar ik werk wist niet goed wat hij mij aan moest raden. Hij raadde mij in de eerse instantie ook Butox aan (wat in het eerste bericht ook vermeld staat).
Toen ik even op internet ging kijken vond ik dit topic.
Ik ga morgen maar gelijk aan de slag! Ik hoop niet dat ze door een van de velen besmet is zeg!
Voor de rest iederen sterkte met zijn/haar paard..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:13

Paashaas schreef:
Afgelopen jaar wel ja, daarvoor nooit, alleen kleine dingetjes zoals ieder ander. En is voor mij ook weer zoeken naar informatie om de dierenartsen ook goed te begrijpen en het hoe en waarom. En er is zo weinig bekend van...

Dat is niet anders dan bij mensen Paashaas. Je kunt in Duitsland informeren. Daar weten ze meer van Lyme (voor mens en dier dan hier).

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:50

Ik had het niet over de lyme, daar heb ik ondertussen al heel veel over gelezen. Maar wat hij ernaast heeft of erdoor.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:51

Hallo Anya, heb je je veulen wel laten testen?
Ik zou tot je de uitslag hebt ondertussen inderdaad al gaan beginnen met de kuur. De uitslag duurt ongeveer 14 dagen, dan weet je of je dan door moet gaan of met een opgelucht hart kunt stoppen ermee.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:00

Ik heb de uitslag van zijn immuunsysteem, die was goed! Lachen Aan de ene kant ben ik blij aan de andere kant weer niet. Nu weten ze nog niet waar zijn opgezwollen warme benen vandaan komen, ze zijn ook pijnlijk (dus mag hij weer niet mee naar huis). Ze hebben nu een test gedaan voor zn bijnier schildklier ofzoiets. Om te kijken of hij zelf wel cortico aanmaakt. Die uitslag krijg ik pas begin volgend weekend. Dan bespreken ze ook wanneer hij naar huis mag. Hij staat er vandaag al 5 weken! Boos! Ik ben gister met hem gaan wandelen, hij had best wel gezweet en na het rijden had hij onder het zadel opnieuw tot op zijn ruggegraat stijve rimpels huid staan. Ze hebben direct bloed afgenomen om te kijken of hij miss vocht tekort had, maar dat was in orde. Lijkt hetzelfde als wat hij in de zomer heeft gehad. Zijn spierafbraak, dikke benen en stijve niet elastische huid hangen samen, maar wat de oorzaak en oplossing/medicijn is.... Ik was zo blij dat de lyme op dit moment uit zn bloed is, maar hij is nog steeds niet beter en mag nog steeds niet mee naar huis zolang dit niet is opgelost. Ze dachten eerst dat het door de lyme kwam, maar nu die titor zo laag is, moet het vd zomer en nu dus door iets anders zijn gekomen maar wat?? Mn eigen veearts en de professoren in Gent hebben al rondgebeld, maar tot nu staan ze gewoon voor een raadsel. Ik mis mijn paard zo, en wil hem zo graag mee naar huis nemen....

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:25

Hoi,

Rot teken. Huilen Als je even in dit topic terug leest dan zie je dat ik een paard had met piroplasmose....Ik heb helaas pas geleden mijn paard moeten laten inslapen. Zijn lever was uiteindelijk door de Theileria parasiet aangetast, hij heeft nog medicijnen gekregen omdat hij op dat moment ook een virus had, maar het virus bleek niet de oorzaak. Hij begon coordinatie problemen te vertonen, hij liep te zwalken op zijn benen, en werd daarbij ook nog eens heel erg angstig naar andere mensen toe.dit kwam omdat hij slechter ging zien omdat hij zichzelf aan het vergiftigen was... Alleen mijn dochter en ik konden bij hem komen...Hij leek in eerste instantie op te knappen door de medicijnen kuur. Maar tijdens de kuur ging hij weer achteruit, en toen hebben we het vreselijk moeilijke besluit moeten nemen, en hem moeten laten inslapen...Dat was het enige wat we nog voor hem konden doen..Vreselijk verdrietig allemaal...Afschuwelijke ziekte. Ik hoop dat ze in de toekomst voor deze piro variant wat vinden....en dat ze de ziekte sneller leren herkennen...Want helaas zijn deze teken ook in opmars in Nederland...de babsia CAbbali is hier al aangetroffen, dacht in Zeeland ergens. Deze is nog wel te genezen..als hij in ieder geval tijdig herkent wordt.En koop je een paard uit Spanje( in mijn geval) laat het dier eerst testen, goede fokkers daar geven een certificaat af dat het dier piro vrij is...Het is een afschuwelijke ziekte, en heeft helaas het leven van mijn paardenmaatje gekost.. Helaas was het 6 jaar geleden toen ik hem kocht nog niet echt bekend hier...

Allemaal sterkte met de zieke dieren, lyme is ook een rotziekte, kan dat ook chronisch worden eigenlijk? Als ik dat zo hoor klinkt dat ook zeker niet fijn...kan dat ook intracellulair komen, zoals de pirovariant die BAndolero had?

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:19

Hallo Octavodia, ik vind het heel erg voor je, en kan wel begrijpen hoe je je voelt. Ik weet niet goed wat te zeggen, hopelijk heb je nog een ander paard waar je wat troost bij kunt zoeken al zal dat de pijn niet kunnen wegnemen. Maar dit is wel het beste voor hem, je kunt nooit weten wat hij allemaal gevoeld moet hebben.
Op je vraag, ja lyme kan chronisch worden, daar had ik veel schrik voor, maar omdat bij mijn paard de titor waarde enorm gezakt is, dus de behandeling sloeg aan zal dat bij hem niet het geval zijn. Bij paarden/mensen waarbij dit niet het geval is, die hebben veel kans op chronische lyme, Ann-katrhin Linsenhof heeft vorige maand moeten beslissen om te stoppen met wedstrijden door chronische lyme.