Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paashaas schreef:Als je een positiefe titor test hebt op Lyme, maar verder geen andere testen zijn gedaan zoals de western Blot of biopten, is het dan 100% zeker dat het Lyme is?
Heeft gehad, of nu heeft, of naweeen. Dat konden ze ni zeggen, lag eraan hoe snel zn titorwaarde zakte. Als ze dat wisten konden ze beter zeggen in welke fase hij zat, en die uitslag heb ik nog niet. Ze dachten dat hij gepiekt had in de zomer en herfst. En dat hij nu naweeen had of n kleine opleving vd bacterien. 
Paashaas schreef:Afgelopen jaar wel ja, daarvoor nooit, alleen kleine dingetjes zoals ieder ander. En is voor mij ook weer zoeken naar informatie om de dierenartsen ook goed te begrijpen en het hoe en waarom. En er is zo weinig bekend van...
Aan de ene kant ben ik blij aan de andere kant weer niet. Nu weten ze nog niet waar zijn opgezwollen warme benen vandaan komen, ze zijn ook pijnlijk (dus mag hij weer niet mee naar huis). Ze hebben nu een test gedaan voor zn bijnier schildklier ofzoiets. Om te kijken of hij zelf wel cortico aanmaakt. Die uitslag krijg ik pas begin volgend weekend. Dan bespreken ze ook wanneer hij naar huis mag. Hij staat er vandaag al 5 weken!
Ik ben gister met hem gaan wandelen, hij had best wel gezweet en na het rijden had hij onder het zadel opnieuw tot op zijn ruggegraat stijve rimpels huid staan. Ze hebben direct bloed afgenomen om te kijken of hij miss vocht tekort had, maar dat was in orde. Lijkt hetzelfde als wat hij in de zomer heeft gehad. Zijn spierafbraak, dikke benen en stijve niet elastische huid hangen samen, maar wat de oorzaak en oplossing/medicijn is.... Ik was zo blij dat de lyme op dit moment uit zn bloed is, maar hij is nog steeds niet beter en mag nog steeds niet mee naar huis zolang dit niet is opgelost. Ze dachten eerst dat het door de lyme kwam, maar nu die titor zo laag is, moet het vd zomer en nu dus door iets anders zijn gekomen maar wat?? Mn eigen veearts en de professoren in Gent hebben al rondgebeld, maar tot nu staan ze gewoon voor een raadsel. Ik mis mijn paard zo, en wil hem zo graag mee naar huis nemen....
Als je even in dit topic terug leest dan zie je dat ik een paard had met piroplasmose....Ik heb helaas pas geleden mijn paard moeten laten inslapen. Zijn lever was uiteindelijk door de Theileria parasiet aangetast, hij heeft nog medicijnen gekregen omdat hij op dat moment ook een virus had, maar het virus bleek niet de oorzaak. Hij begon coordinatie problemen te vertonen, hij liep te zwalken op zijn benen, en werd daarbij ook nog eens heel erg angstig naar andere mensen toe.dit kwam omdat hij slechter ging zien omdat hij zichzelf aan het vergiftigen was... Alleen mijn dochter en ik konden bij hem komen...Hij leek in eerste instantie op te knappen door de medicijnen kuur. Maar tijdens de kuur ging hij weer achteruit, en toen hebben we het vreselijk moeilijke besluit moeten nemen, en hem moeten laten inslapen...Dat was het enige wat we nog voor hem konden doen..Vreselijk verdrietig allemaal...Afschuwelijke ziekte. Ik hoop dat ze in de toekomst voor deze piro variant wat vinden....en dat ze de ziekte sneller leren herkennen...Want helaas zijn deze teken ook in opmars in Nederland...de babsia CAbbali is hier al aangetroffen, dacht in Zeeland ergens. Deze is nog wel te genezen..als hij in ieder geval tijdig herkent wordt.En koop je een paard uit Spanje( in mijn geval) laat het dier eerst testen, goede fokkers daar geven een certificaat af dat het dier piro vrij is...Het is een afschuwelijke ziekte, en heeft helaas het leven van mijn paardenmaatje gekost.. Helaas was het 6 jaar geleden toen ik hem kocht nog niet echt bekend hier...