Is ontwormen wel zo gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita

Re: Is ontwormen wel zo gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:09

Sommige hondenrassen gaan dood aan ivermectine..... dat komt niet omdat ze vol met wormen zitten;-)

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:19

Narco schreef:
Sorry maar waarom vraag je het niet gewoon aan een paardenarts bij de Lingenhoeve? Dat is toch ook jouw P.A.?

Ben je gek, ik 'heb' helemaal geen PA. Mijn paarden hebben nooit wat namelijk Knipoog Toevallig heeft de Lingehoeve de castrastie van mijn Haflinger gedaan en hebben ze me ooit slecht advies gegeven over de diarree van Pardoes (geen wormen maar zand...). Aardige mannen hoor maar ik ken ze verder niet. En ja, zij zijn eerstelijns dierenartsen, niks mis mee maar als ik de informatie hogerop kan halen dan doe ik dat graag.

Citaat:
Ze nemen gewoon wat buisjes bloed af, bij Niek toen 3 ofzo ivm ook een mineralenonderzoek en nog iets anders.
En over de kosten, daar zal je de praktijk voor moeten bellen want dat is overal verschillend! En hoe vaak je dat moet herhalen weet ik niet want dat was daarna niet meer van toepassing op Niek omdat na 2 wormenkuren de symptomen die die had waren verdwenen en de P.A. het niet meer nodig vond om het te herhalen.

Jammer dat je niet weet wat ze nu getest hebben en wat de resultaten waren. Jij hebt een goede band met ze;-) misschien wil jij vragen aan de Lingehoeve hoe dat nu precies zit ? Ik heb best de neiging hoor, maar ik vind het toch een beetje zonde wanneer ik, voor 'het bewijs' van een ander, mijn paarden ga laten bloedtesten .......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:19

Een hond is geen paard en ook geen mens. Een hamster gaat ook dood van paracetamol.

Edit: Ik vind eigenlijk dat ik dit wel even wetenschappelijk moet onderbouwen.
De honden die er gevoelig voor zijn (collies o.a.) hebben een mutatie in het zogenaamde MDR1 gen waardoor de stof door kan dringen in hun hersenen (de bloed hersen barriere is verbroken) en dan krijgen ze dus dezelfde verschijnselen als de worm zelf. Die honden zijn dus eigenlijk al abnormaal (inteelt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:54

Wat ik ooit gelezen heb, dat als er een massale wormsterfte is, het paard daar last van kan hebben. Lijkt mij misschien wel logisch. Als de larven die zich in en aan de darmwand hebben ingekapselt, sterven, kunnen er gaten vallen in de darmen. Bij een behoorlijke besmetting is het dus gevaarlijk, lijkt mij ook logisch.

Dit proberen te voorkomen door correct te ontwormen.

Een keer heb ik gemerkt dat mijn paard zich niet zo jofel voelde na een ontworming, heeft ongeveer 3 dagen geduurt. Hij had geen wormeninfectie. Kan dus zijn dat het wel eens verkeerd kan vallen, maar dat is met alles.

Het verlammen van de wormen waardoor ze sterven is een proces die een lichte invloed op het paard heeft, alleen te merken als het dier vol wormen zit.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:02

[quote="Rosita
Ben je gek, ik 'heb' helemaal geen PA. Mijn paarden hebben nooit wat namelijk Knipoog Toevallig heeft de Lingehoeve de castrastie van mijn Haflinger gedaan en hebben ze me ooit slecht advies gegeven over de diarree van Pardoes (geen wormen maar zand...). Aardige mannen hoor maar ik ken ze verder niet. En ja, zij zijn eerstelijns dierenartsen, niks mis mee maar als ik de informatie hogerop kan halen dan doe ik dat graag.

Jammer dat je niet weet wat ze nu getest hebben en wat de resultaten waren. Jij hebt een goede band met ze;-) misschien wil jij vragen aan de Lingehoeve hoe dat nu precies zit ? Ik heb best de neiging hoor, maar ik vind het toch een beetje zonde wanneer ik, voor 'het bewijs' van een ander, mijn paarden ga laten bloedtesten .......
[/quote]
Wees blij dat je paarden nooit wat hebben?! Ik kan me voorstellen dat je gebeld hebt voor een advies over de diarree van Pardoes. Alleen een beetje moeilijk voor een P.A. om door te telefoon te beoordelen of de diaree te wijten is aan wormen of zand. Zijn hebben beiden dezelfde symptomen! Je had de mest beter zelf even kunnen testen op zand dan had je kunnen bepalen of ze te veel zand opnam al voor dat ze diarree kreeg!
En ik hoor dergelijke dingen toch echt liever van een P.A. dan dat ik daar een artikel ergens over lees van iemand die er zogenaamd voor geleerd heeft!

Ja hoor, ik weet precies wat ze getest hebben! Ik heb de uitslag op papier. Maar zegt jou dat wat? En de uitkomst is voor ieder paard anders. En als je daarover nog wat wilt weten moet die drs. Boersema maar eens mailen die weet daar vast wel een antwoord op!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:10

Wormen in de mest, kan je vaak zelfs zien, zelfs de kleine bloedwormen, die had mijn paard toen. De DA had hem opgevoeld, haalde mest eruit en als hij een klein stukje uitwreef over de handschoen, kon je de kleine rode wormpjes zien kruipen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:12

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat je gebeld hebt voor een advies over de diarree van Pardoes.

waar maak jij uit op dat ik gebeld heb? Ze hebben de deur hier plat gelopen toen. Geen bloedtest gedaan trouwens, wel het arme dier vol equest gestopt.

Maakt niet uit verder. Da's 't onderwerp niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:15

Rosita schreef:
Citaat:
Ik kan me voorstellen dat je gebeld hebt voor een advies over de diarree van Pardoes.

waar maak jij uit op dat ik gebeld heb? Ze hebben de deur hier plat gelopen toen. Geen bloedtest gedaan trouwens, wel het arme dier vol equest gestopt.

Maakt niet uit verder. Da's 't onderwerp niet.

Als ik een advies wil dan bel ik inderdaad!
Als je meteen wilt weten of het aan wormen ligt moet je zeker geen bloedtest doen want dat duurt minstens een week voordat je uitsluitsel krijgt!
Ik neem aan dat je Pardoes nu af en toe een zandkuurtje geeft?!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:29

Sizzle schreef:
O ja, bij zwangere dieren is het waarschijnlijk WEL schadelijk voor de foetus ivm opname in het bloed en het passeren van de placenta en aantasting van de nog niet beschermde zenuwcellen (zoals in het volwassen dier). Ik zou zelf ook niet zo makkelijk ontwormen als m'n merrie drachtig zou zijn.

edit (toevoeging +typo): Pranziquantel (ook een anti wormmiddel) is in dierproeven als niet schadelijk voor de foetus gebleken, ivermectine (zoals ik al aangaf) wel. Beide middelen worden geresorbeerd (opgenomen in de darm) en zijn dus ook werkzaam elders in het lichaam.

Mooi uitgelegt allemaal. Ik denk alleen dat je moeite voor sommige niet genoeg is. Knipoog Die worden pas wakker als ze zelf eens meemaken wat wormen aan richten en dan beseffen ze dat die wormmidddelen helemaal zo slecht niet zijn.

Honden zijn niet te vergelijken met paarden. Je kan niet alles zo maar bij een ander dier gebruiken. Zo zijn er middelen tegen parasieten voor varkens waar paarden doodziek van worden. enz. Dat kan je niet vergelijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:18

Xox schreef:
Mooi uitgelegt allemaal. Ik denk alleen dat je moeite voor sommige niet genoeg is. Knipoog Die worden pas wakker als ze zelf eens meemaken wat wormen aan richten en dan beseffen ze dat die wormmidddelen helemaal zo slecht niet zijn.

Dank je, ik was zo langzamerhand bang dat ik vrijwel de enige was z'n paard liever niet op liet eten door de wormen. Vork

Ben trouwens nog steeds benieuwd wat Verm-X doet (ergens in het begin van het topic genoemd door iemand). Ik kan het wel opzoeken maar ik zou het leuk vinden als een ander ok eens kon vertellen waar zijn/haar mening op gebaseerd was.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:36

Sizzle schreef:

Ben trouwens nog steeds benieuwd wat Verm-X doet (ergens in het begin van het topic genoemd door iemand). Ik kan het wel opzoeken maar ik zou het leuk vinden als een ander ok eens kon vertellen waar zijn/haar mening op gebaseerd was.

Verm-X bestaat uit kruiden als kaneel, tijm, cayenne, alsem, pepermunt gemalen tot een poeder. Dus een natuurlijk ontworm middel, die naast de chemische middelen te gebruiken is maar ook helemaal op zichzelf en redelijk makkelijk want je doet het gewoon door het voer. In eerste instantie ontwikkeld vanwege de grote vraag vanuit biologische bedrijven. Bevalt mij helemaal prima Haha!

www.verm-x.nl

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:37

Weet toevallig iemand hier of de stof Fenbendazol werkzaam is tegen de bloedwormen??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:50

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:00

Ik ontworm een keer in de 3 maanden. Omdat wij naast de pony's ook ezeltjes hebben, die een worm dragen die heel slecht is voor paarden.
Nog nooit problemen mee gehad. Ontworm wel om en om met ander merk.

Verder op de stal waar ik werk worden ze ontwormd voor en na het weideseizoen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:32

Sizzle schreef:
Leuk trouwens hoor die 'natuurlijke' ontwormers. Denk je dat daar onschadelijke stoffen inzitten of zo??? De worm moet er toch echt aan dood gaan hoor. Bij mensen helpt bijvoorbeeld hoge concentratie sterke koffie of extra scherp eten tegen wormen, dat klinkt misschien minder chemisch dan ivermectine maar is veeeeel slechter voor je.

Natuurlijke ontwormers zijn "toevallig" wel de stoffen waar een paard vanuit de natuur van oudsher zichzelf mee kon helpen !!!
Alsof de chemische wormkuren zo fantastisch zijn.

Veel mensen denken, oke elke 6 tot 8 weken een wormkuur erin, ik zie nooit wormen dus het zal wel in orde zijn.
Ik zal 2 voorbeelden benoemen waar de Eqvalan(Ivermectine) dus mooi niet werkte Boos!

Jaren terug had ik een jaarling fjordenruin die een half jaar als inweider elders is geweest. Ik heb hem daar zelf elke 8 weken ontwormd met Eqvalan. Eqvalan was toen een vrij nieuw middel en iedereen was er behoorlijk enthousiast over.
Afijn na een half jaar komt de ruin terug en ik vind hem eruit zien als een paard met een fikse wormbesmetting.
Dus Eqvalan gegeven, nb. flink overgedoseerd. Kwam geen worm af. Twee weken later herhaald, weer geen worm gevonden.
DA gebeld. Die adviseerde om nogmaals 2x om de 2 weken te ontwormen met Eqvalan want dat moest echt een supermiddel te zijn. Als er dan nog geen wormen af kwamen moest het paard maar 's goed nagekeken worden want dan zou er wat anders aan de hand zijn !!!
8 weken en 4 wormkuren later zag het paard er nog niet uit en geen enkele worm kunnen vinden.
Toevallig moesten wij voor een evenement naar het secretariaat van het Fjordenstamboek. Daar ving ik een gesprek op van een DA over wormkuren.
Deze DA had ook paarden en verdacht ze van een wormbesmetting ondanks geregeld ontwormen met Ivermectine.
Hij heeft toen div. onderzoeken gedaan en besloot een schapenontwormkuur aan zijn paarden te geven. Volgens zijn onderzoek moest dat kunnen.
Gevolg, tot zijn grote schrik daverden de wormen eraf bij zijn paarden.
Als test heeft het stamboek deze kuur bij hun 20 paarden gedaan.
Deze werden keurig elke 8 weken ontwormd met Ivermectine en er kwam nooit wat af.
Na de schapenkuur mestten de paarden alleen maar rode bloedwormen. Sommige zelfs met een 2e kuur nogmaals.
Ik heb voor mijn paarden toen ook schapenkuren meegenomen.
Mijn merrie bleek na de kuur schoon. Kwam niks af. Maar de ruin mestte alleen maar wormen. Verschrikkelijk Boos!

De Ivermectine had dus 0,0 uitgehaald.

Het 2e voorbeeld is van mijn buurvrouw.
Die vertrouwde 1 van haar paarden niet qua wormen. Ze zag nooit wormen na de kuur maar het paard gedijde gewoonweg niet.
Zij was heel consekwent met ontwormen. Dus DA erbij. Ze moest elke week Eqvalan geven gedurende een paar weken. Resultaat Noppes Nada.
Pas met de 4e of 5e kuur van een andere samenstelling kwam er een gigantische wormbal los.
Nog nooit zoiets gezien. Jeemig wat een wormen.
Dus ook dit paard was niet gebaat met elke 6 tot 8 weken ontwormen.
Vooral Ivermectine deed niks bij dit paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:57

Tja dat kan natuurlijk altijd gebeuren. resistentie is een naar iets. Ik geef ook nergens aan dat het middel heilig is en ik ben heus wel geinteresseerd in andere middelen als er maar aangetoond kan worden dat het werkt. Ik ben ook niet voor standaard eens in de 8 (laat staan 6) weken ontwormen maar dat heb ik al eerder dit topic gezegd. Je moet wel naar je paard blijven kijken uiteraard. Als er iets niet goed lijkt dan moet je even op je hoofd krabben en iets anders proberen zoals dus dat gevalletje met die probiotica. Als dat beter gaat...prima toch!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:26

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:27

henny_w schreef:
Sizzle schreef:
Leuk trouwens hoor die 'natuurlijke' ontwormers. Denk je dat daar onschadelijke stoffen inzitten of zo??? De worm moet er toch echt aan dood gaan hoor. Bij mensen helpt bijvoorbeeld hoge concentratie sterke koffie of extra scherp eten tegen wormen, dat klinkt misschien minder chemisch dan ivermectine maar is veeeeel slechter voor je.

Natuurlijke ontwormers zijn "toevallig" wel de stoffen waar een paard vanuit de natuur van oudsher zichzelf mee kon helpen !!!
Alsof de chemische wormkuren zo fantastisch zijn.

Veel mensen denken, oke elke 6 tot 8 weken een wormkuur erin, ik zie nooit wormen dus het zal wel in orde zijn.
Ik zal 2 voorbeelden benoemen waar de Eqvalan(Ivermectine) dus mooi niet werkte Boos!

Jaren terug had ik een jaarling fjordenruin die een half jaar als inweider elders is geweest. Ik heb hem daar zelf elke 8 weken ontwormd met Eqvalan. Eqvalan was toen een vrij nieuw middel en iedereen was er behoorlijk enthousiast over.
Afijn na een half jaar komt de ruin terug en ik vind hem eruit zien als een paard met een fikse wormbesmetting.
Dus Eqvalan gegeven, nb. flink overgedoseerd. Kwam geen worm af. Twee weken later herhaald, weer geen worm gevonden.
DA gebeld. Die adviseerde om nogmaals 2x om de 2 weken te ontwormen met Eqvalan want dat moest echt een supermiddel te zijn. Als er dan nog geen wormen af kwamen moest het paard maar 's goed nagekeken worden want dan zou er wat anders aan de hand zijn !!!
8 weken en 4 wormkuren later zag het paard er nog niet uit en geen enkele worm kunnen vinden.
Toevallig moesten wij voor een evenement naar het secretariaat van het Fjordenstamboek. Daar ving ik een gesprek op van een DA over wormkuren.
Deze DA had ook paarden en verdacht ze van een wormbesmetting ondanks geregeld ontwormen met Ivermectine.
Hij heeft toen div. onderzoeken gedaan en besloot een schapenontwormkuur aan zijn paarden te geven. Volgens zijn onderzoek moest dat kunnen.
Gevolg, tot zijn grote schrik daverden de wormen eraf bij zijn paarden.
Als test heeft het stamboek deze kuur bij hun 20 paarden gedaan.
Deze werden keurig elke 8 weken ontwormd met Ivermectine en er kwam nooit wat af.
Na de schapenkuur mestten de paarden alleen maar rode bloedwormen. Sommige zelfs met een 2e kuur nogmaals.
Ik heb voor mijn paarden toen ook schapenkuren meegenomen.
Mijn merrie bleek na de kuur schoon. Kwam niks af. Maar de ruin mestte alleen maar wormen. Verschrikkelijk Boos!

De Ivermectine had dus 0,0 uitgehaald.

Het 2e voorbeeld is van mijn buurvrouw.
Die vertrouwde 1 van haar paarden niet qua wormen. Ze zag nooit wormen na de kuur maar het paard gedijde gewoonweg niet.
Zij was heel consekwent met ontwormen. Dus DA erbij. Ze moest elke week Eqvalan geven gedurende een paar weken. Resultaat Noppes Nada.
Pas met de 4e of 5e kuur van een andere samenstelling kwam er een gigantische wormbal los.
Nog nooit zoiets gezien. Jeemig wat een wormen.
Dus ook dit paard was niet gebaat met elke 6 tot 8 weken ontwormen.
Vooral Ivermectine deed niks bij dit paard.

Als ik het mis heb moet je het zeggen!!!!!!!!!! Maar Ivermectine helpt ook niet tegen bloedwormen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:08

Jemig Henny, wat is het bestanddeel van die schapenontwormingsmiddel?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:47

OK. Ik heb me er in verdiept en het is een vreselijk lange post, maar jullie zijn natuurlijk wel geïnteresseerd in de gezondheid van jullie paard en gaan het natuurlijk wel even bekijken.
Ik geloof zeker wel dat Verm-x kan werken, jammer alleen dat ik de publicatie niet kan terug vinden op de site, want iedereen kan wel roepen dat hij of zij onderzoek heeft gedaan en er een mooi grafiekje bijplakken. Onschadelijk... weet ik zonet nog niet: kijk even naar het een na onderste plantje.
Dit komt van de website www.Verm-X.nl
Eerst de plant die erin zit + klein en schuin hun eigen beschrijving met daaronder mijn vindingen in wetenschappelijke tijddschriften. Eventuele extra onbewezen holistische eigenschappen hou ik mij ver vandaan dus daar heb ik ook geen mening over.

In Verm-X komen we oa de volgende kruiden tegen:

Allium Sativum- Knoflook
Knoflook stimuleert het afweersysteem en heeft een antibiotische werking, bovendien is knoflook bekend als antiparasitair kruid.

Antibiotisch is bewezen voor enkele bacteriën, antiparasitair is nog discutabel omdat ze het alleen nog als kruidenmix hebben getest met o.a aechinea. Resultaten met knoflook alleen zijn nog niet gepubliceerd, maar kan veelbelovend zijn.

Simaroubaceae - Kwassieboom
Bij het voeren van kwassieboom wordt de eetlust bevorderd.

Over eetlust is niets bewezen, maar komt uit verhalen, maar ok, als iemand dat zo voelt vind ik dat prima. Het werkt tegen de microorganisme die malaria veroorzaakt en er is ook een publicatie dat het tegen wormen kan werken. Let wel dat er maar 1 ‘testworm (Diplogastridae)’ is gebruikt dus hoe het tegen alle paardenwormen werkt is onbekend.

Capsium Minimum - Cayenne
cayenne bevordert het lichaamswelzijn en werkt bevorderend op de spijsvertering.

Absoluut geen gepuliceerd bewijs dat het effect heeft tegen wormen, wel tegen bacteriën. Ik had deze trouwens zelf ook al aangedragen namelijk in het stukje over koffie en scherp eten= cayenne (peper). Ik hoge doseringen of met grote regelmaat kanker bevorderend.

Ulmus fulva - Iep
De Iep helpt tegen irritatie van het verteringskanaal. Wanneer dit kruid in aanraking komt met een geïrriteerde oppervlak, bedekt en verzacht de iep dit. Dit verdrijft toxines en irritaties.

Gebaseerd op verhalen en anecdotes. Nul gepuliceerd bewijs. Maar wie weet is het waar, gaat iemand het testen???

Cinnamomum zeylanicum - Kaneel
Kaneel bevordert het gehele verteringssysteem en geeft spierspanning rust.

Het tegendeel is waar!!! Opname van voeding wordt verminderd door kaneel. Het remt ATPase dat een belangrijke pomp is voer veel voedingsmiddelen. Of het rust geeft... kan zijn, niet gepubliceerd in ieder geval. PAS OP ook met kaneel wanneer je paard zwanger moet worden. Het is aangetoond dat essentiële oliën uit kaneel de inplantatie van het ei tegenwerken.

Thymus Vulgaris - Tijm
Wilde tijm bevordert het lichaamswelzijn en werkt bevorderend op het immuunsysteem. Het wordt ook gebruikt bij maagklachten.

Werkzaam bij luchtweg irritaties en het werkt tegen de larve van de mug, maar daar hebben we nu niet direct behoefte aan in een ontwormingsmiddel. Dat is meer voor malaria gebieden. Welzijnsbevorderend...ach ja kan wezen, niet echt te bewijzen he, maar mag van mij prima.

Mentha Piperita - Pepermunt
Pepermunt bevorderd de stroming van spijsverteringsappen en kalmeert de darmcontractie.

JA! Wordt aangeraden bij mensen met een prikkelbare darm. Ook antibacterieel.

Artemisia Absinthium - Alsem
Alsem wordt veel gebruikt voor maag zwakte (teveel of te weinig maagzuur)het helpt bij spijsverteringsstoornissen het werkt worm drijvend, en het helpt tegen koorts.
Niet te gebruiken tijdens de dracht.

Dit is de best werkzame stof in Verm-x maar ook meteen de schadelijkste. Het werkt goed wormafdrijvend maar kan ook zenuwbeschadiging en hallucinaties opleveren!!! Het is bekend van het drankje Absint dat lang verboden is geweest in NL. Het is nu weer terug op de markt omdat waarschijnlijk daar de dosering laag genoeg is maar er staat op de Verm-x website niets over de dosis van dit kruid en of het dus schadelijk kan zijn voor je paard. Aangeraden wordt hier erg mee op te passen. (tot zover planten zijn altijd gezond)

Galium aparine - Kleefkruid
Werkt eetlustopwekkend, ontstekingsremmend, wond helend, reinigt het lymfestelsel en is zweetafdrijvend.

Helemaal niets maar dan ook niets over te vinden in wetenschappelijke tijdschriften.
Gebaseerd op de kennis van de bosjesman en verhalen. Moet dus nog onderzocht worden. Kan goed maar ook slecht zijn: GEEN IDEE.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:55

Narco schreef:
Als ik het mis heb moet je het zeggen!!!!!!!!!! Maar Ivermectine helpt ook niet tegen bloedwormen!

Volgens mij is een van de grootste boosdoeners bij paarden die kleine rode wormpjes. (zuigen bloed)
Vooral daar moet voor ontwormd worden naast lintworm en spoelworm. Ik dacht dat een breedspectrum ontwormer zoals de Ivermectines en Moxidectine vooral op dat soort rode wormpjes werkten. Knipoog
Trouwens ook de DA adviseerde het ?
Of ben ik nou abuis? Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:00

russel schreef:
Jemig Henny, wat is het bestanddeel van die schapenontwormingsmiddel?

Heel simpel.
De schapenkuur heette Valbazen.
Werkzame stof was Febendazol of Albendazol oid.
Van Febendazol wordt al langer beweerd dat er veel resistentie tegen is.

Nou ik heb mijn buik al jaren vol van de Ivermectine wormkuren en gebruik het dus ook niet meer.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:12

Hier mijn mening over ontwormen. Het belangrijkste is aan het begin en einde van het weideseizoen goed te ontwormen en de rest van het jaar een wat 'milder' middel te geven. Ik ontworm in principe elke 3 maanden in de winter en 2 maanden in de zomer. Als je paarden bij elkaar hebt staan op een stukje land waar nooit andere paarden op lopen is de kans op besmetting ook sowieso kleiner. Troep als Equest zou ik nooit (meer) gebruiken. Het is echt een overdosis aan chemische bende.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:14

henny_w schreef:
Narco schreef:

Volgens mij is een van de grootste boosdoeners bij paarden die kleine rode wormpjes. (zuigen bloed)
Vooral daar moet voor ontwormd worden naast lintworm en spoelworm. Ik dacht dat een breedspectrum ontwormer zoals de Ivermectines en Moxidectine vooral op dat soort rode wormpjes werkten. Knipoog
Trouwens ook de DA adviseerde het ?
Of ben ik nou abuis? Knipoog

Nee hoor, Moxidectine is helemaal het middel bij paarden maar jij had het alleen over Ivermectine!