Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Narco schreef:Sorry maar waarom vraag je het niet gewoon aan een paardenarts bij de Lingenhoeve? Dat is toch ook jouw P.A.?
Toevallig heeft de Lingehoeve de castrastie van mijn Haflinger gedaan en hebben ze me ooit slecht advies gegeven over de diarree van Pardoes (geen wormen maar zand...). Aardige mannen hoor maar ik ken ze verder niet. En ja, zij zijn eerstelijns dierenartsen, niks mis mee maar als ik de informatie hogerop kan halen dan doe ik dat graag.Citaat:Ze nemen gewoon wat buisjes bloed af, bij Niek toen 3 ofzo ivm ook een mineralenonderzoek en nog iets anders.
En over de kosten, daar zal je de praktijk voor moeten bellen want dat is overal verschillend! En hoe vaak je dat moet herhalen weet ik niet want dat was daarna niet meer van toepassing op Niek omdat na 2 wormenkuren de symptomen die die had waren verdwenen en de P.A. het niet meer nodig vond om het te herhalen.
Toevallig heeft de Lingehoeve de castrastie van mijn Haflinger gedaan en hebben ze me ooit slecht advies gegeven over de diarree van Pardoes (geen wormen maar zand...). Aardige mannen hoor maar ik ken ze verder niet. En ja, zij zijn eerstelijns dierenartsen, niks mis mee maar als ik de informatie hogerop kan halen dan doe ik dat graag. Citaat:Ik kan me voorstellen dat je gebeld hebt voor een advies over de diarree van Pardoes.
Rosita schreef:Citaat:Ik kan me voorstellen dat je gebeld hebt voor een advies over de diarree van Pardoes.
waar maak jij uit op dat ik gebeld heb? Ze hebben de deur hier plat gelopen toen. Geen bloedtest gedaan trouwens, wel het arme dier vol equest gestopt.
Maakt niet uit verder. Da's 't onderwerp niet.
Sizzle schreef:O ja, bij zwangere dieren is het waarschijnlijk WEL schadelijk voor de foetus ivm opname in het bloed en het passeren van de placenta en aantasting van de nog niet beschermde zenuwcellen (zoals in het volwassen dier). Ik zou zelf ook niet zo makkelijk ontwormen als m'n merrie drachtig zou zijn.
edit (toevoeging +typo): Pranziquantel (ook een anti wormmiddel) is in dierproeven als niet schadelijk voor de foetus gebleken, ivermectine (zoals ik al aangaf) wel. Beide middelen worden geresorbeerd (opgenomen in de darm) en zijn dus ook werkzaam elders in het lichaam.
Die worden pas wakker als ze zelf eens meemaken wat wormen aan richten en dan beseffen ze dat die wormmidddelen helemaal zo slecht niet zijn.Xox schreef:Mooi uitgelegt allemaal. Ik denk alleen dat je moeite voor sommige niet genoeg is.Die worden pas wakker als ze zelf eens meemaken wat wormen aan richten en dan beseffen ze dat die wormmidddelen helemaal zo slecht niet zijn.
Sizzle schreef:
Ben trouwens nog steeds benieuwd wat Verm-X doet (ergens in het begin van het topic genoemd door iemand). Ik kan het wel opzoeken maar ik zou het leuk vinden als een ander ok eens kon vertellen waar zijn/haar mening op gebaseerd was.

poppekontje schreef:Weet toevallig iemand hier of de stof Fenbendazol werkzaam is tegen de bloedwormen??
Sizzle schreef:Leuk trouwens hoor die 'natuurlijke' ontwormers. Denk je dat daar onschadelijke stoffen inzitten of zo??? De worm moet er toch echt aan dood gaan hoor. Bij mensen helpt bijvoorbeeld hoge concentratie sterke koffie of extra scherp eten tegen wormen, dat klinkt misschien minder chemisch dan ivermectine maar is veeeeel slechter voor je.
henny_w schreef:Sizzle schreef:Leuk trouwens hoor die 'natuurlijke' ontwormers. Denk je dat daar onschadelijke stoffen inzitten of zo??? De worm moet er toch echt aan dood gaan hoor. Bij mensen helpt bijvoorbeeld hoge concentratie sterke koffie of extra scherp eten tegen wormen, dat klinkt misschien minder chemisch dan ivermectine maar is veeeeel slechter voor je.
Natuurlijke ontwormers zijn "toevallig" wel de stoffen waar een paard vanuit de natuur van oudsher zichzelf mee kon helpen !!!
Alsof de chemische wormkuren zo fantastisch zijn.
Veel mensen denken, oke elke 6 tot 8 weken een wormkuur erin, ik zie nooit wormen dus het zal wel in orde zijn.
Ik zal 2 voorbeelden benoemen waar de Eqvalan(Ivermectine) dus mooi niet werkte![]()
Jaren terug had ik een jaarling fjordenruin die een half jaar als inweider elders is geweest. Ik heb hem daar zelf elke 8 weken ontwormd met Eqvalan. Eqvalan was toen een vrij nieuw middel en iedereen was er behoorlijk enthousiast over.
Afijn na een half jaar komt de ruin terug en ik vind hem eruit zien als een paard met een fikse wormbesmetting.
Dus Eqvalan gegeven, nb. flink overgedoseerd. Kwam geen worm af. Twee weken later herhaald, weer geen worm gevonden.
DA gebeld. Die adviseerde om nogmaals 2x om de 2 weken te ontwormen met Eqvalan want dat moest echt een supermiddel te zijn. Als er dan nog geen wormen af kwamen moest het paard maar 's goed nagekeken worden want dan zou er wat anders aan de hand zijn !!!
8 weken en 4 wormkuren later zag het paard er nog niet uit en geen enkele worm kunnen vinden.
Toevallig moesten wij voor een evenement naar het secretariaat van het Fjordenstamboek. Daar ving ik een gesprek op van een DA over wormkuren.
Deze DA had ook paarden en verdacht ze van een wormbesmetting ondanks geregeld ontwormen met Ivermectine.
Hij heeft toen div. onderzoeken gedaan en besloot een schapenontwormkuur aan zijn paarden te geven. Volgens zijn onderzoek moest dat kunnen.
Gevolg, tot zijn grote schrik daverden de wormen eraf bij zijn paarden.
Als test heeft het stamboek deze kuur bij hun 20 paarden gedaan.
Deze werden keurig elke 8 weken ontwormd met Ivermectine en er kwam nooit wat af.
Na de schapenkuur mestten de paarden alleen maar rode bloedwormen. Sommige zelfs met een 2e kuur nogmaals.
Ik heb voor mijn paarden toen ook schapenkuren meegenomen.
Mijn merrie bleek na de kuur schoon. Kwam niks af. Maar de ruin mestte alleen maar wormen. Verschrikkelijk![]()
De Ivermectine had dus 0,0 uitgehaald.
Het 2e voorbeeld is van mijn buurvrouw.
Die vertrouwde 1 van haar paarden niet qua wormen. Ze zag nooit wormen na de kuur maar het paard gedijde gewoonweg niet.
Zij was heel consekwent met ontwormen. Dus DA erbij. Ze moest elke week Eqvalan geven gedurende een paar weken. Resultaat Noppes Nada.
Pas met de 4e of 5e kuur van een andere samenstelling kwam er een gigantische wormbal los.
Nog nooit zoiets gezien. Jeemig wat een wormen.
Dus ook dit paard was niet gebaat met elke 6 tot 8 weken ontwormen.
Vooral Ivermectine deed niks bij dit paard.
Rosita schreef:Mag ik als zijweggetje ook de probiotica ter discussie stellen?
http://www.food-info.net/nl/ff/probiotics.htm
Narco schreef:Als ik het mis heb moet je het zeggen!!!!!!!!!! Maar Ivermectine helpt ook niet tegen bloedwormen!
russel schreef:Jemig Henny, wat is het bestanddeel van die schapenontwormingsmiddel?
henny_w schreef:Narco schreef:Als ik het mis heb moet je het zeggen!!!!!!!!!! Maar Ivermectine helpt ook niet tegen bloedwormen!
Volgens mij is een van de grootste boosdoeners bij paarden die kleine rode wormpjes. (zuigen bloed)
Vooral daar moet voor ontwormd worden naast lintworm en spoelworm. Ik dacht dat een breedspectrum ontwormer zoals de Ivermectines en Moxidectine vooral op dat soort rode wormpjes werkten.![]()
Trouwens ook de DA adviseerde het ?
Of ben ik nou abuis?