Hoefzweer {Foto}

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: Hoefzweer {Foto}

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:01

Venetia schreef:
@ Armaris: toch raar, dat de paarden die bij ons 24 uur buiten staan en in de zomer geen brok krijgen, regelmatig een hoefzweer hebben, terwijl de stalpaarden dat zelden overkomt.
Ieder jaar blijkt minimaal een kwart van ons permanent buiten lopende paardenbestand een hoefzweer gehad te hebben, te zien aan de kenmerkende scheur bij de kroonrand van ongeveer twee centimeter breed, waar een gat onder zit. Dit groeit uit en daar hebben ze nooit meer last van. Vaak hebben ze niet eens kreupel gelopen.

Ik zeg niet dat brok hoefzweer veroorzaakt!Ik zeg dat brok slecht is maar dan om andere redenen!
Spijtig dat de link van Arabesk het niet doet maar indien je geïnteresseerd ben kan je altijd in het tijdblad EOS kijken.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:16

Ik vind het veel te ver gaan om biks ook als oorzaak te noemen bij het kunnen ontstaan van een hoefzweer.
En als biks zo slecht is waarom wordt het dan nog steeds gegeven? Ik geloof nooit dat Anky olympisch kampioen had geworden als haar paarden geen brokken zouden krijgen.
Je kunt ook overwegen om je paard granenmix te geven. Helaas is het moeilijk de kwaliteit te controleren. Vorig jaar heeft één van mijn paarden granenmix gehad. Dit kwam rechtstreeks van een boer af. Ik heb geen enkel verschil gezien met de tijd dat ze brokken kreeg.
Ook heb ik een tijdje die Pavo koeken gevoerd. Dat vond ik zielig want ze mogen niet veel hebben en ze wilde echt wel maar dan 1 koek.
Het belangrijkste is dat je paard voldoende beweging krijgt en goede voeding. Een schone stal en dat de hoeven regelmatig worden schoongemaakt.
Je kunt niet altijd voorkomen dat je paard een hoefontsteking krijgt. Wel schijnen ze als ze op houtkrullen staan een wat groter risico te hebben op een ontsteking.
Gelukig heb ik in de 25 jaar dat ik paarden heb nog maar 1 keer een paard gehad met een hoefontsteking. En dat terwijl mijn paarden op een hoefijzer staan, biks krijgen en op houtkrullen en stroo staan.
Een goed stalmanagement en een goede smid doet wonderen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:23

poppekontje schreef:
Ik vind het veel te ver gaan om biks ook als oorzaak te noemen bij het kunnen ontstaan van een hoefzweer.
En als biks zo slecht is waarom wordt het dan nog steeds gegeven? Ik geloof nooit dat Anky olympisch kampioen had geworden als haar paarden geen brokken zouden krijgen.
Je kunt ook overwegen om je paard granenmix te geven. Helaas is het moeilijk de kwaliteit te controleren. Vorig jaar heeft één van mijn paarden granenmix gehad. Dit kwam rechtstreeks van een boer af. Ik heb geen enkel verschil gezien met de tijd dat ze brokken kreeg.
Ook heb ik een tijdje die Pavo koeken gevoerd. Dat vond ik zielig want ze mogen niet veel hebben en ze wilde echt wel maar dan 1 koek.
Het belangrijkste is dat je paard voldoende beweging krijgt en goede voeding. Een schone stal en dat de hoeven regelmatig worden schoongemaakt.
Je kunt niet altijd voorkomen dat je paard een hoefontsteking krijgt. Wel schijnen ze als ze op houtkrullen staan een wat groter risico te hebben op een ontsteking.
Gelukig heb ik in de 25 jaar dat ik paarden heb nog maar 1 keer een paard gehad met een hoefontsteking. En dat terwijl mijn paarden op een hoefijzer staan, biks krijgen en op houtkrullen en stroo staan.
Een goed stalmanagement en een goede smid doet wonderen.

Bij ons op de manege staan al 30 jaar 60 paarden die bix krijgen en op stal staan.
Nog nooit (op mijn paard na) heeft er 1 een hoefzweer gehad!
Mijn paard heeft een hoefzweer gehad in de periode dat hij "natuurlijk" werd bekapt.

Ik heb de wond toen heel goed schoongehouden en met een soort plakverband en vette watten, gaasje en ontsmettingsmiddel ingepakt. Toen de wond dicht was (en dat duurde lang, want als een paard pijn heeft groeit de hoef niet goed) ging ik weer voorzichtig met hem stappen op vlakke bodem en pas na 3 weken kon ik bijna alles weer doen. (geen scherpe steentjes etc..)

Nee, ik ben blij dat ik nu ik een goede hoefsmid heb van alle ellende af ben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:58

Ja jouw verhaal van natuurlijk bekappen kennen we allemaal tot in den treure onderhand.

Gaaaap

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 09:31

Arabesk schreef:
Ja jouw verhaal van natuurlijk bekappen kennen we allemaal tot in den treure onderhand.

Gaaaap

Zeg maar gerust natuurlijk weghakken Knipoog

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:35

Is het elke keer op dezelfde plek? Ik zou er even mee naar de kliniek gaan voor een foto. Een stalgenoot van mij is ook een poos met een terugkerende zweer bezig geweest, zag er hetzelfde uit op de foto, en haar paard bleek een hoornzuil te hebben, is nu geopereerd. Niet te lang mee wachten, het hoefbeen kan beschadigen.
Dit paard stond tijdens het ontstaan overigens zonder ijzers, 24/7 buiten en amper krachtvoer, dus dat was allemaal het probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:55

Gezien de discussie allang niet meer ontopic is en moddergegooi is. --> slotje.