Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:01

'nabootsing natuurlijke slijtage'

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 20:22

Kinke schreef:
Kinke schreef:
Wel ben ik benieuwd wat het nut is van dit topic, TS, wat wil je bereiken met zo'n bericht??

Ik quote mezelf nog maar even van bladzijde 1.

Sorry vergeten! Maar ik vroeg me gewoon echt letterlijk af of het mij nou opviel of dat het misschien alleen hier op bokt is of misschien ergens anders andersom en waarom sommige NBers het op deze manier willen overbrengen bv. Niet echt concrete reden, maar ik liep er vaak tegenop waardoor de behoefde toch er was om topic erover te openen.

En zoals andere aangeven, misschien komt het door het woordje 'natuurlijk' dat sommige dingen deels onlogisch overkomen.

Daarbij bekapt ieder mens/smid anders, maar dat is met rijden ook zo. Ik denk dat het de naam idd veel scheelt (om even serieus te blijven).
Want toen ik het als 1e hoorde dacht ik ook meteen; bekappen is niet eens natuurlijk.

shan

Re: Aangevallen voelen door Natuurlijke bekappers....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:56

ik weet niet of dit hier zo mag plaatsen, maar ik zou iedereen willen aanraden om dit eens te lezen.
Als het niet mag dan verwijderen jullie het maar weer, maar het is wel een waarschuwing voor iedereen die zelf maar wat aan de hoeven van zijn paard 'prutst'
Het komt misschien een beetje cru over zoals ik het nu zeg, mijn excuses hiervoor.

http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html

maar ik vind dat je de hoeven van je paard moet over laten aan een vakman: een goed bekend staande gediplomeerde hoefsmid.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:13

van mij mag je de link plaatsen. hij is al zo vaak voorbijgekomen en ik heb het hele verhaal al lang en breed gelezen. deze dame had inderdaad geen idee waar ze mee bezig was.

overigens is een goed opgeleide gediplomeerde NBer ook een vakman.

ik vind dat iedereen zich zou moeten informeren over hoeven en bekappen, zodat hij/zij het werk van de smid/NBer kan beoordelen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:17

Deze dame had wel het idee dat ze het onder goede begleiding deed.
en dat is het gevaarlijke aan dit hele verhaal.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:44

Van de site van de dame in kwestie

Na tweede beslag. Stand is al een stuk beter. Straal ziet er goed uit. De voet en zool zijn duidelijk op weg naar hun originele vorm. En de mooie steunsels geven de hoef weer stevigheid.

Afbeelding

Die steunsels geven zo veel stevigheid dat zelfs de zool er gedeeltelijk mee overdekt wordt, vakmanschap is meesterschap

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 00:37

Ik vind haar stelling nergens op slaan ze zegt zelf dat de natuur de vorm moet beslissen en dat gaat toch niet met ijzers
Tjee erg slim
En zei is tot nu toe de enigste waarvan ik weet dat het NB zo een ramp was.
Heeft ze trouwens een nieuw paard of lijkt dat maar zo...

eerste website
Afbeelding

tweede
Afbeelding

Ik ben het er zeker niet mee eens dat je NB met een of twee cursussen al onder de knie hebt en ik vind dat er opleidingen moeten worden gegeven van een of twee jaar om het goed te doen.
Maar eh wees eens eerlijk wie kan nou denken dat als je nagels in de hoeven slaat dat dit werkelijk zo goed is??
En waarom kunnen vluchtdieren niet zonder ijzers?
Die 'wilde' ijzerloze paarden leven trouwens ook nog...
Bij de meeste paarden met hoefijzers zie ik ook dat ze een 'ingevallen' rug hebben en dit is niet normaal voor de natuurlijke bouw van een paard.
Ok ik ga offtopic nu..

Ontopic: Iedereen is verschillend dat een paar NB'ers aggresief reageren wil niet zeggen dat iedere NB'er zo reageert.
Ik ben me er haast zeker van dat 80% van de Nl'se NB'ers vroeger ook hun paarden op stal hielden en hoefijzers eronder sloegen.
Ook ik was iemand die de ervarene en opgeleide mensen heeft gevolgd want hey als jij als beginner mensen ziet die al 20 jaar met paarden werken ga je hun dus gewoon nadoen en vat je hun kennis ook op.
Je weet op dat moment niet beter en als je dan alles anders leert kennen schaam je je ervoor dat je vroeger zo verschrikkelijk fout zat dat je er bijna nooit meer erover durft te praten.
Mensen willen nu eenmaal een goed voorbeeld en een goede indruk maken en waar ga je dan aan denken als je iemand hoort zeggen dat hoefijzers verschrikkelijk slecht zijn en hij het vroeger ook gedaan heeft...
Ga je dan niet zeggen 'Ja maar waarom heb jij het dan ook gedaan?'
Uh
Mensen krijgen veel kennis leren veel en als er iemand komt met een voor hun simpele vraag krijg je domme antwoorden.
En als ze dan zeggen dat je je eerst in zoiets moet gaan verdiepen tot dat je zo een vraag stelt O_O
Dan zou je al helemaal kunnen stoppen met vragen te stellen.
Dan weet ja iedereen alles wat die moet weten.
Ik heb ik jullie nu aangevallen?
ben namelijk NB'er in de leer

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 07:43

hns schreef:
Ik vind haar stelling nergens op slaan ze zegt zelf dat de natuur de vorm moet beslissen en dat gaat toch niet met ijzers

Ten eerste gaat het hierbij niet alleen om de hoefvorm, maar ook om de stand van de hoef.
Ten tweede: het ijzer wordt aangepast aan de vorm van de hoef.

hns schreef:
Maar eh wees eens eerlijk wie kan nou denken dat als je nagels in de hoeven slaat dat dit werkelijk zo goed is??

Er heeft bij mij weten nog nooit een paard auww geroepen zolang de nagels op de juiste plaats en op de juiste wijze aangebracht worden.

En niemand zegt dat veel paarden niet zonder ijzers kunnen.
Op blote voeten staan heeft dan ook niets te maken met traditioneel of NB. Het gaat imo over de manier waarop bekapt wordt.

Het is al vaak gezegd, maar nogmaals: we kunnen wilde paarden niet vergelijken met onze gehuisveste en gebruikspaarden.
Ten eerste leven die wilde paarden in een gebied waaraan door de loop der eeuwen heen hun totale uiterlijke en innerlijke verschijningsvorm aan aangepast is.
Werd of wordt er een dier geboren met een afwijking (bijv aan de hoeven) dan gaat het dood en plant zich niet voort.

Stel je gaat een groep wilde paarden verhuizen naar een ander gebied met een ander klimaat en een andere bodem/ grondsoort.
Het grootste deel van die groep zou het niet overleven, die paar die het (misschien)wel overleven planten zich voort en zo onstaat in de loop der tijd een nieuwe kudde die zich aanpast aan zijn omgeving.

hns schreef:
Bij de meeste paarden met hoefijzers zie ik ook dat ze een 'ingevallen' rug hebben en dit is niet normaal voor de natuurlijke bouw van een paard.

Ik weet niet wie je dit heeft wijsgemaakt, maar dit is volgens mij klinklare onzin.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:55

hns schreef:

Echt onzin!!!
haha ik heb nog nooit zoiets gehoord haha, vooral niet aangevallen voelen door mij hoor, maar Salinero Lingh Jazz Crack C zien er echt slecht uit

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:44

shan schreef:

hns schreef:

Er heeft bij mij weten nog nooit een paard auww geroepen zolang de nagels op de juiste plaats en op de juiste wijze aangebracht worden.

Wauw, wat een argument

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:37

Wendy schreef:
Wauw, wat een argument

Als je niets meer om mijn verhaal hebt aan te merken dan alleen een opmerking op een cynische zin van mij, dan neem ik aan dat het het verder met me eens bent.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:48

Ik weet lezen is moeilijk

Citaat:
hns schreef:
Bij de meeste paarden met hoefijzers
zie ik

ook dat ze een 'ingevallen' rug hebben en dit is niet normaal voor de natuurlijke bouw van een paard.

Ik ZIE het zelf, dit heeft mij niemand wijs gemaakt.
Als je goed naar de rug van een paard met hoefijzers (of een foute bekapping) kijkt en die vergelijkt met natuurlijk bekapte paarden zie je wel een aantal verschillen (onder andere de 'ingevallen'rug) LET OP HAAKJES!!!

Afbeelding
Voor de bekapping

Afbeelding
Na de bekapping

Op foto 1 zie je mijn bedoeling van 'ingevallen' rug.
En die zie ik het meest bij paarden met hoefijzers.
Het heeft er ook mee te maken hoe lang een paard op ijzers staat.
Ik kan mijn paard nu ook een week op ijzers zetten de veranderingen zouden tot minimaal uitlopen wat de bouw betreft.

Trouwens:

''Er heeft bij mij weten nog nooit een paard auww geroepen zolang de nagels op de juiste plaats en op de juiste wijze aangebracht worden''

Ik wist niet dat paarden auww kunnen zeggen.
Als je je eens een keer te hard aan het bit hebt gerukt hoor je hem dan ook auw zeggen?
Zou toch zeker niet pijnloos zijn?

en dan dit nog:

''het ijzer wordt aangepast aan de vorm van de hoef.''

Eerder andersom.
De hoef past zich aan aan het ijzer.
De hoef gaat zo groeien in hoeverre het ijzer toelaat en dan is iedere keer weer een stukje beperking erbij.
En dit is juist het tegenovergestelde van natuurlijk.

Ok niks zeggen de term natuurlijk en Natural is pure onzin.
Maar het gaat toch niet om de naam maar juist om de methode.
Van mij part mag NB ook de naam hulastzwika hebben als de methode goed is vind ik het goed
Sorry als mensen zich aangevallen voelen, dit is namelijk niet mijn bedoeling.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:53

ja hallo!
dit paard is 50 kilo zwaarder geworden!
En andere bespiering gekregen.
ZO kan ik er ook nog wat

Bedoel als je gaat trainen en voeren., dan krijg je een heel andere paard
schei toch uit dat dit doorhoefijzers komt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:00

Cayusejuhh schreef:
ja hallo!
dit paard is 50 kilo zwaarder geworden!
En andere bespiering gekregen.
ZO kan ik er ook nog wat

Bedoel als je gaat trainen en voeren., dan krijg je een heel andere paard
schei toch uit dat dit doorhoefijzers komt

amen

hns schreef:
''Er heeft bij mij weten nog nooit een paard auww geroepen zolang de nagels op de juiste plaats en op de juiste wijze aangebracht worden''

dat zei ik toch

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:01

Kom je ook met een paard aan zeg!
Zo kan ie ook veranderen met ander voer en beweging.
Bewijst niks die foto.

United ziet er ook wat schraal uit met ijzers

Afbeelding

Sandreo

Afbeelding

ziet er ook niet al te best uit.
Toch lopen ze op ijzers.

Leg eens uit? Volgens jouw theorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:21

ik kan er ook niet tegen, ok tegen veel dingen heb ik niks, maar natuurlijk bekappen wel.. die mensen leren het uit een boekje in 2 dagen en wat de hoefsmit juist laat zitten halen hun weg bij de hoefen en ga zo maar door.. wij hebben nu ook van die natuurlijke mensen op stal en dat paard liep eerst normaal, maar nu loopt ie super gevoelig en net alsof hij altijd moet poepen zegmaar..
toen ik er wat van zei zeiden hun dus: hij loopt nu al veel minder gevoelig al eerst hoor! en het zijn best aardige mensen verder, kan goed met hun opschieten enzo, maar dat bekappen, daarover verschillen wij van mening..

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:30

En daar ga ik helemaal in mee Er is wel ietsiepietsie meer veranderd aan dit paard dan alleen de manier van bekappen/beslaan.....
Ik heb nooit verschil gezien in de rug w.b.t. paarden die wel of niet beslagen waren. Mijn eigen paard heeft zowel met als zonder ijzers gelopen en daar veranderde echt niets aan hoor.

Bij NB wordt er zo ongelooflijk veel geschermd met 'ijzers zijn slecht want ze blokkeren het hoefmechanisme'. Voor je dat roept moet je je eerst eens in de werking van een ijzer verdiepen. Een ijzer is juist zo gemaakt dat het hoefmechanisme kan blijven functioneren. Het deel van de hoef wat uitzet daar is het ijzer namelijk niet genageld zodat de hoef nog steeds uit kan zetten bij het lopen. Hierdoor raakt ook bij paarden die op ijzers staan bij het lopen de straal de grond.
En wat ook vaak geroepen wordt is dat mensen er niet over nadenken voor ze er ijzers onder laten slaan. Mag jij me de eerste aanwijzen die dat doet 'omdat het hoort'. Bij ijzers komt een aardig kostenplaatje kijken, weinig mensen die daarom 'zomaar' even ijzers onder laten zetten. Iedereen heeft zijn paard liefst zonder ijzers.

En nagels inslaan is weldegelijk helemaal pijnloos.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:37

Er zit nul gevoel in dat deel van de hoef.
Het gaat pas pijn doen als je in het leven slaat, otw vernagelen.
Vergelijk het maar met nagelbijten dat doet ook geen pijn, totdat je in het leven zit.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:47

Laten we ervoor pleiten dat hoefsmid en hoefbekapper weer een beschermd beroep wordt (zoals het vroeger was). Dat scheelt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:48

O, en trouwens:

hns schreef:
Eerder andersom.
De hoef past zich aan aan het ijzer.
De hoef gaat zo groeien in hoeverre het ijzer toelaat en dan is iedere keer weer een stukje beperking erbij.
En dit is juist het tegenovergestelde van natuurlijk.

De hoef van een paard dat te lang op z'n ijzers staat, gaat over het ijzer heengroeien.
(het is wel de bedoeling dat de ijzers er om de 6 - 9 weken afgehaald worden hoor) want ondanks het feit dat men beweerd dat de hoef niet goed groeit met ijzers moeten ze toch wel regelmatig bekapt worden.

by the way, mijn paard staat op blote voeten.

Tesjke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:03

ik snap niet waar jullie je druk om maken de een wil graag dat zijn paard op ijzers staat en de andere wil graag dat zijn paard zonder ijzers staat is, toch allebij goed mits je maar een goede hoefsmid of bekapper hebt.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:44

Ben ik het helemaal mee eens. Overal zit wat goeds in.
Zelf hou ik mijn paarden het liefst zo lang mogelijk zonder ijzers. Maar soms ontkom je er niet aan, zeker als je wat hoger in de sport rijdt.
Ik rij liever geen M-springparcours of Z2 dressuurwedstrijd op nat gras zonder ijzers.
We hebben de paarden nou eenmaal al uit de natuur gehaald. Dan moet je er ook op een nadere manier voor gaan zorgen soms dan dat het in de natuur zou gaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:45

heleenxx schreef:
We hebben de paarden nou eenmaal al uit de natuur gehaald. Dan moet je er ook op een nadere manier voor gaan zorgen soms dan dat het in de natuur zou gaan.

Ik zie het anders.
Wij hebben de paarden uit de natuur gehaald, en het is onze verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk aan die natuurlijke omstandigheden tegemoet te komen en het paard zoveel mogelijk paard te laten zijn.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:52

de natuur heeft niet voor niets bepaalde beperkingen opgelegd

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 11:49

Als wij de paarden moesten behouden zoals de natuur, waarom bouwen wij dan huizen en weetikveel wat voor rotzooi? Wij lopen nu ook met kleren aan etc. De paarden die we hebben kunnen ook last krijgen van dingen. Zoals dus met de hoeven, omdat ze niet meer veel kilometers per dag afleggen en wij nota bene de bodem beslissen of veranderen in asfalt.
En niet elk paard kan daar tegen, dus dan maar 'zoals de natuur' het laten pijn lijden ofzo? En hoe ver ga je dan met dat natuurlijk houden? Casteren is niet natuurlijk, rijden is niet natuurlijk, halster om is niet natuurlijk, poetsen kan slecht zijn voor het vet op de huid en ga zo maar door.

Wij hebben ze uit de natuur gehaald en wij moeten dus kijken hoe we ze het beste per individu kunnen verzorgen. Ik ken een oud paard van 32 ofzo en die wil gewoon met koud weer niet naar buiten (staat dan dr hele dag in dr schuilstal) en dan heeft ze het nog zou koud dat ze nu regendekentje opheeft.
Nee, zoals de natuur? Paar bomen en gewoon laten lopen?
Mensen zijn ook individuen, hebben ook andere behoeftes, en paarden ook, zelfs elk dier.