Jullie ervaringen met Bute?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: Jullie ervaringen met Bute?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:05

Wat zul jij lekker slapen vannacht.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:40

poppekontje schreef:
Als jij je paard met een pijstiller (in lichtmate) nog een goede kwaliteit van leven kan geven laat je hem dan afmaken omdat je er op tegen bent?

Als mijn paard niet meer zonder medicijnen kan en dus op bute of wat dan ook constant moet staan om hem "vrolijk"in de wei te laten.Nee dan pas ik en laat ik hem inslapen.Ik vindt dat geen paard waardig bestaan.
Ik las ergens een voorbeeld van een mens.Maar dat is niet relevant.Want een mens kan je niet laten inslapen.Die kan praten en precies zeggen wat er is.
Inderdaad mag mijn paard oud worden bij mij,maar er is wel een grens.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:43

suzanne als je bute geeft als ondersteuning om hem beter te laten worden.Dan is het prima.Het gaat mij om die gevallen die niet meer beter kunnen worden.

staldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 23:50

bute bestaat ook voor mensen, het heet dan butasolidine(ik geloof bij dieren ook gewoon). het is een NSAID, dit houd in dat het een best gevaarlijk geneesmiddel is dat ontzettend VEEL vocht vast houd in de gewrichten. Vooral voor oudere paarden is dit heel slecht aangezien de gewrichten al niet meer heel goed zijn, maar bij jongere paarden is het ook beter om het niet te geven. Als het perse moet, moet je het niet langer dan 3 tot 5 dagen geven.
nou ik hoop dat je er iets mee kunt. Ik zou op zoek gaan naar iets anders.....
Groetjes en veel sterkte+succes!!!!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 00:25

baudyh schreef:
poppekontje schreef:
Als jij je paard met een pijstiller (in lichtmate) nog een goede kwaliteit van leven kan geven laat je hem dan afmaken omdat je er op tegen bent?

Als mijn paard niet meer zonder medicijnen kan en dus op bute of wat dan ook constant moet staan om hem "vrolijk"in de wei te laten.Nee dan pas ik en laat ik hem inslapen.Ik vindt dat geen paard waardig bestaan.
Ik las ergens een voorbeeld van een mens.Maar dat is niet relevant.Want een mens kan je niet laten inslapen.Die kan praten en precies zeggen wat er is.
Inderdaad mag mijn paard oud worden bij mij,maar er is wel een grens.

Ik heb ook een grens alleen die is nog niet bereikt.
Mijn paard is op haar ene been na nog helemaal gezond.
Met behulp van een weinig bute heeft zij een normaal leven.
Ik vind dit nog verantwoord.
Op het moment dat zij geen leven meer kan hebben als paard weet ik dat de tijd is gekomen dat ik afscheid zal moeten nemen.
Ik ga haar niet dwangmatig voeren en zal nooit willen dat ze een kasplantje gaat worden. Mijn paard is in de 18 jaar dat ik haar heb nog nooit ziek geweest, heeft nog nooit koliek of andere ziektes gehad.
Ik vind het geven van een beetje bute nog echt geen wereldzonde en zal dat blijven geven zolang dat zij in de conditie is die ze nu heeft.
Ik heb al meer dan 20 jaar paarden en heb er helaas al enkele in moeten laten slapen.
Mijn eerste pony is ongeveer 28 jaar geworden.
Hij was de laatste 4 jaren dampig en elke winter is hij met behulp van prednison de winter doorgekomen.
Tot op een gegeven moment dat ik zag dat de prednison niet meer afdoende werkte.
Hij is meteen de andere dag ingeslapen. Ik weet echt wel wanneer het niet meer kan en ben heus niet egoistisch dat ik mijn paard omwille van mijzelf in leven houdt.
Maar ik vraag me werkelijk af Baudyh dat als de dierenarts jou paardje een pijnstiller voorschrijft omdat de atrose hem wat op gaat spelen of je werkelijk de knoop doorhakt en hem in laat slapen.
Mijn paard heeft in ieder geval een heel normaal leven en dat heeft ze nog steeds omdat ik de natuur een heel klein beetje help.
Niets op tegen toch?

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 00:47

jij bent je er in ieder geval heel erg bewust van wat je doet.Daar is nix op tegen.Ik zie helaas gewoon heel veel om mij heen dat dit niet gebeurt.Paarden die omwille van hun eigenaren maar alles moeten.
Als mijn paardje echt zo ver is dat hij niet meer zonder bute kan leven laat ik hem echt inslapen.Ik vindt het gewoon geen paardwaardig bestaan.Nu scheelt het dat mijn paardje het echt heel goed aangeeft wanneer het voor hem ook genoeg is.
Ik heb vroeger op een manege gewerkt.Waar er een manege paard was die elke dag een zakje bute kreeg zodat hij zijn werk kon blijven doen.Daar gaan je nekharen toch van over eind staan.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 01:01

baudyh schreef:
jij bent je er in ieder geval heel erg bewust van wat je doet.Daar is nix op tegen.Ik zie helaas gewoon heel veel om mij heen dat dit niet gebeurt.Paarden die omwille van hun eigenaren maar alles moeten.
Als mijn paardje echt zo ver is dat hij niet meer zonder bute kan leven laat ik hem echt inslapen.Ik vindt het gewoon geen paardwaardig bestaan.Nu scheelt het dat mijn paardje het echt heel goed aangeeft wanneer het voor hem ook genoeg is.
Ik heb vroeger op een manege gewerkt.Waar er een manege paard was die elke dag een zakje bute kreeg zodat hij zijn werk kon blijven doen.Daar gaan je nekharen toch van over eind staan.

Precies, er zijn ook mensen die het paard of hond of kat in leven blijven houden omdat ze er geen afscheid van kunnen nemen.
Ik ben er op tegen om pijnstillers te geven om de pijn te onderdrukken en het paard gewoon te laten werken.
Dat is dierenmishandeling.
Maar mijn paard loopt overdag lekker in de wei en ze kan nog lekker paard zijn. Alleen rijden gaat helaas niet meer.
Ik had nog graag zo af en toe een buitenritje met haar gemaakt en dat zou ze zelf ook heel graag nog willen maar dat gaat niet meer.
Maar ze maakt nog graag ruzie met de shetlander en laat nog steeds zien dat zij de baas ook naar mijn andere merrie.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 06:48

Klinkt goed Suzanne, hopelijk blijft het in deze stijgende lijn doorzetten

Baudyh krabbelt terug in haar mening... wij zijn allemaal paardenliefhebbers hier en willen het beste voor ons dier, ik verdenk hier niemand over misbruik van Bute

Staldo.. hoe kom je aan deze info??? Niet langer dan 3 tot 5 dagen geven? Ik denk als het niet nodig zou zijn dat het helemaal niet meer gegeven zou worden.. anders hou ik me aan de voorschriften van de VA en dat is langer dan 3 tot 5 dagen.

Poppekontje.. jammer dat je niet meer kan rijden op je paardje, gelukkig is dat bij die van mij wel het geval (2 a 3 keer in de week).. met af en toe en zakje Bute ter ondersteuning, maar ze is er niet afhankelijk van.. Als ik merk dat ze last heeft (is wat anders dan pijn) dan krijgt ze een kuurtje van 7 dagen... anders staat ze óf zonder Bute óf af en toe een zakje.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:54

thesam,ik krabbel niet terug in mijn mening hoor,mijn mening is nog altijd hetzelfde.
Ik zou het niet doen langer dan inderdaad 3 tot 5 dagen of als kuur als de DA het voor schrijft.
Ik zou mijn paard nooit constant op bute zetten.Daar blijf ik bij.
Ik zou willen dat andere dat ook niet deden,maar daar heb ik helaas geen zeggeschap over.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 12:31

Ik weet het ook niet van het manegepaard B...waarom ie dat kreeg.
Bute is toch niet de meest goedkope oplossing, het is behoorlijk aan de prijs. Maneges willen vaak niet teveel geld in hun paarden stoppen, dan voeren ze ze liever af en schaffen een nieuwe aan.

En dat is meteen mijn mening over bute: als je paard 'iets'mankeert wat niet beter of slecher wordt door bewegen (zoals de koliek en zoals hoefkanker), dan kies ik er wat mijn paard betreft liever voor dat hij een prettig leven heeft met voor mij wat meer kosten, dan dat ik hem zo wegbreng. Ik denk dat als je je paard goed kent, en te maken hebt met een eerlijke, duidelijke dierenartsje prima zelf in kunt schatten of je egoistisch beter bent, of dat je paard ervan opknapt. Mijn DA vindt dit voorlopig een prima oplossing voor mijn paard en vooralsnog hoop ik dat de bute behalve de pijnstillende werking ook effect heeft qua ontstekingsremmend...dan heb je kans dat hij nog daadwerkelijk hersteld ook.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:43

Je bent iig milder aan t antwoorden baudyh... jammer dat je alles over 1 kam scheert, elk geval is namelijk anders. En idd.. ik ben blij dat jij daar totaal geen zeggeschap over hebt. Ik heb nog steeds het idee: Lang leve Bute!

Dat gevoel heb ik ook heel sterk suzanne.. ik wil niet tot het uiterste gaan met mijn paard, maar als ik het leefbaar en goed dragelijk kan maken.. waarom niet?

Ik zie die blik in haar ogen en ze zit nog zo vol met levenslust en is net pas 14.. jong van lichaam én geest

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 17:32

Mijn paard heeft vandaag voor het eerst sinds anderhalf jaar 10 min aan de longe gelopen: hij deed het super en je zag duidelijk dat hij het helemaal naar zijn zin had!
Als ik dit beeld stel tegenover het beeld van anderhalve week geleden: dit is het laatste wat we gaan proberen, geef het 4 weken.....dan zeg ik ook: lang leve de bute!

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:01

Super suzanne.. klinkt positief! Hopelijk zet het zo door

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:00

Wilawander schreef:
Pas trouwens op bij het gebruik van Equipalazone in comb. met ASS tabletten bij Hoefbevangen paarden. Het veroorzaakt gifstoffen. Helaas met die van mij gebeurt.

Sjee wat erg, bedoel je met ASS tabletten Ascal?

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:46

Ik gebruik het ook af en toe bij mijn paard als hij veel pijn heeft ( hoefkatrolontsteking) Het helpt erg goed, maar het is inderdaad wel verboden in Nederland. En je mag je paard ook niet meer laten slachten als ze bute hebben gehad.

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:07

afgelopen zondag een buitenrit gemaakt met mijn ponytje: niet te houden! ze leek wel een jong ding! sjeest ook heerlijk het land in en super vrolijk weer, ruim een week geleden 4 zakjes bute gegeven omdat er weer koliek was (ontstekinkjes in de darm in haar geval). heb paar dagen geleden nieuwe voorraad bute gehaald, kwam de assistente met een doosje aan, of t genoeg was (ik rekende haar voor:2x gemiddeld per maand 2 dagen last=ong 8 zakjes p/m), ja hoor riep ik toen ik heel veel zilveren zakjes zag, en vervolgens 98 euro af moeten rekenen.....whaaaaaaaaa! .......(evenveel als 1 bezoekje veearts en een spuit ontspanner en verdoving) toen viel t wel weer mee.
het waren wel 100 zakjes, daar kan ik een tijd mee voort, vraag me af of mijn ponytje dat nog ooit op gaat maken......

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:34

Ik geef eerlijk toe dat ik het ook wel eens gebruikt heb. Mijn oudere merrie heeft een ernstig botletsel opgelopen in haar voorbeen bij een ongeluk. Ze was daardoor verschrikkelijk kreupel en had veel pijn, er werd gesproken van afmaken....
Na maanden boxrust (en ja, massa's Bute), kon ze dit voorjaar een mooie carriere als fokmerrie aanvatten, lekker in de wei zonder pijn. Met de bute zijn we dan ook gestopt. Lang leve Bute!

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:08

had tijdje geleden een beetje paniekerig bute aan mij pony gegeven, ze had echt last en deed het door het voer heen maar ze wilde niet eten, dan maar met water in een spuitje...bleek nog wat aan handen te zitten en jahoor kwam dus in mijn mond, echt te vies voor woorden..wat een gore smaak die maar blijft hangen, snap meteen wel waarom pony het niet wil eten door voer heen! heb de hele dag grapjes gemaakt dat ik zeker geen hoofdpijn zou krijgen met zo'n paardenmiddel.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:27

ikwa schreef:
had tijdje geleden een beetje paniekerig bute aan mij pony gegeven, ze had echt last en deed het door het voer heen maar ze wilde niet eten, dan maar met water in een spuitje...bleek nog wat aan handen te zitten en jahoor kwam dus in mijn mond, echt te vies voor woorden..wat een gore smaak die maar blijft hangen, snap meteen wel waarom pony het niet wil eten door voer heen! heb de hele dag grapjes gemaakt dat ik zeker geen hoofdpijn zou krijgen met zo'n paardenmiddel.

Mijn paard eet het gewoon op . Ik gooi het tussen de brokken.
Misschien is het wel een ideetje om zelf wat te nemen.
Ik loop al 2 dagen met kiespijn

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:37

Ik krijg sinds van de week bute voor mijn pony. Ik heb van de week te horen gekregen dat ze niet meer te genezen is. Sinds mei vorig jaar ga ik elke 6 weken naar de DA voor foto's en gips om de hoeven. Er is toen hoefbevangenheid geconstateerd. In febr. is ze "beter" verklaard. Nu ging ik alleen nog elke 6 weken naar hun HS. In april zijn er nog foto's gemaakt en toen bleek dat de losse wand bijna helemaal weg was. Maar van de week liep ze licht kreupel. Er zijn toen foto's gemaakt en nu blijkt dat haar hele hoefwand heeft losgelaten en dat haar hoefbeen nog verder is gekanteld. Ik besloten om haar dinsdag te laten inslapen. Ze staat nu lekker in de wei, want daar mocht ze niet meer in staan. Alleen ben ik bang dat als ik langer wacht dat haar hoefbeen door de zool zal gaan en dat wil ik niet laten gebeuren. Alleen het moeilijke van dit middel is wel dat je nu niet ziet dat ze ziek is. Daarom is de beslissing nog moeilijker. Mijn hart zou graag willen dat ik nog een paar weken verder probeer, maar mijn verstand zegt dat ik niet het risico moet nemen en dat ik haar op een dag vind met een doorboorde zool. Dus fijn spul voor mijn pony, maar het verblind je wel en daar moet je voor uitkijken.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:48

summer schreef:
Ik krijg sinds van de week bute voor mijn pony. Ik heb van de week te horen gekregen dat ze niet meer te genezen is. Sinds mei vorig jaar ga ik elke 6 weken naar de DA voor foto's en gips om de hoeven. Er is toen hoefbevangenheid geconstateerd. In febr. is ze "beter" verklaard. Nu ging ik alleen nog elke 6 weken naar hun HS. In april zijn er nog foto's gemaakt en toen bleek dat de losse wand bijna helemaal weg was. Maar van de week liep ze licht kreupel. Er zijn toen foto's gemaakt en nu blijkt dat haar hele hoefwand heeft losgelaten en dat haar hoefbeen nog verder is gekanteld. Ik besloten om haar dinsdag te laten inslapen. Ze staat nu lekker in de wei, want daar mocht ze niet meer in staan. Alleen ben ik bang dat als ik langer wacht dat haar hoefbeen door de zool zal gaan en dat wil ik niet laten gebeuren. Alleen het moeilijke van dit middel is wel dat je nu niet ziet dat ze ziek is. Daarom is de beslissing nog moeilijker. Mijn hart zou graag willen dat ik nog een paar weken verder probeer, maar mijn verstand zegt dat ik niet het risico moet nemen en dat ik haar op een dag vind met een doorboorde zool. Dus fijn spul voor mijn pony, maar het verblind je wel en daar moet je voor uitkijken.

Wees blij dat bute je pony een pijnvrije tijd geeft.
Geloof me, zonder die bute had ze vreselijke pijnen.
Er zijn laatst ook bekende paarden door hoefbevangenheid ingeslapen nml. Poëtin (wereldkampioen) en vorige week nog Heyu het grandprix paard van karin Nijvelt.
Deze paarden hebben ondraaglijke pijnen door de kanteling van het hoefbeen.
Het enige juiste besluit is in laten slapen.
Fijn dat ze nog lekker op de wei mag genieten. Ik wens je ontzettend veel sterkte toe a.s. dinsdag en de tijd daarna. Het is een heel verdrietig beslissing maar wel de enige juiste.
Sterkte!

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:22

dankje, ik zit nu al weer te huilen, ben net nog even de medicijnen wezen geven.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:46

Mag ik vragen bij welke kliniek je bent geweest?

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 08:55

Mijn paard staat inmiddels zo'n 7 weken op 2 zakjes bute (en kopersulfaat om zijn hoef mee te behandelen...), de dierenarts had er eigenlijk een hard hoofd in, maar is gisteren geweest: Maril doet het super, de hoefkanker is bijna helemaal weg, de hoef is knetterhard en gezond en mijn paard is rad!
Hij gaat vanaf vandaag op 1 zakje bute, kopersulfaat blijven we wel doen..over 7 weken komt de DA weer kijken! Ik ben superblij natuurlijk!!!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:09

Nou, dat zijn toch weer goede berichten Suzanne.
Binnenkort helemaal van de bute af. Haha!