Beste leeftijd om hengst te castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:01

6 weken

Niky

Re: Beste leeftijd om hengst te castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:15

Mijn hengst is juist 2 jaar geworden en tot hier toe heel braaf met weinig of geen hengstekuren.
Tot dit weekend... ik was gaan wandelen met hem en we kwamen een hengstige merrie tegen, plots wist hij waarvoor alles dient
Ik kon hem bijna niet meer houden...
Vandaar mijn besluit om hem te laten castreren, ik wil geen onnodige risico's nemen op wandeling of later onder het zadel.

Volgende week dinsdag is het zover
Het zal ook gewoon thuis op de wei gebeuren waarschijnlijk.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:43

Mijn hengst is nu 4, en zolang hij zo braaf is blijft hij hengst.
Hij staat samen met zn vriendje op de wei (ruin), dus of hij nou hengst of ruin is, maakt voor de weidegang niks uit. Mijn hoefsmid heeft zijn hengst met 5 laten castreren ("Hij werd al hitsig van een tochtige koe"), en die heeft zijn hengstenuitstraling voor een groot deel wel gehouden.

linlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:00

Zo een maand, nog vruchtbaar, vind ik best lang.
Ik dacht een week of twee.
Dan moet die nog even apart blijven, jammer voor hem!

antiklit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:41

mijn hengst is nu twee jaar en hij staat nog in de opfok, daar blijft hij voorlopig nog, Hij is nog steeds erg lief en heeft geen hengstenkuren, Dus van mij mag hij zijn kroon juwelen nog even behouden. Tegen de tijd dat hij op stal komt kijk ik wel weer verder. Hij moet de dressuur sport in en ik vind een beetje hengsten uitstraling altijd erg mooi. Maar als het niet gaat dan gaat het niet. De tijd zal het leren.

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:42

Mijn pony is dit jaar gecastreerd, hij is al 10! Was niet de bedoeling dat hij ooit ruin zou worden, maar dus toch gebeurd. Hij is een stuk rustiger geworden, maar ik laat hem nog maar niet bij de merries in, vooral omdat hij zo lang hengst is geweest..

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:41

Ik vind 1 jaar een mooie leeftijd. Is alles nog mooi klein, dus ook een kleine ingreep.

Loekie mijn jaarling hengst is vanaf morgen ruin. Hij had al door dat hij een man was .

En aangezien ik hem liever vrij en blij in een gemengde groep zie en hij toch geen carrière als dekhengst tegemoet gaat, gaat het zaakie er morgen dus af.

Stormpiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:16

hai... Ik heb een hengst van 5 jaar en ben van plan hem te castreren. Want ik zou graag wedstrijden met hem willen starten, maar omdat hij hengst is mag dat niet. oM dat ik nog nooit wedstrijden in de L heb gereden. Weten jullie hier miscchien meer over ? alvast bedankt.

Groeten Rianne

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:21

Je bedoeld of we meer weten over het castreren of over het niet mogen starten.

Ondanks dat het hier verkeerd staat kan ik heel kort en krachtig zijn over het starten.
Je moet in het verleden of L2 dressuur met winstpunt zijn geweest, of L springen met wp.
Anders mag je idd geen hengst uitbrengen op concours.

Stormpiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:41

Okey, dat dacht ik dus al dus moet hij wel gecastreerd worden

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:45

Mijn hengstje moet er ook aan geloven.
Nu ben ik niet zeker van of allebei de balletjes ingedaald zijn omdat hij het zakie vliegensvlug optrekt als ik wil voelen. Kan dit problemen geven met de castratie? Ik bedoel eigelijk kan ik hem dan toch gewoon thuis in de wei laten helpen. Staand lijkt me geen optie, dan kan de VA er onder gaan liggen, is niet handig bij een hengstje van nog geen meter hoog...

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:33

Mijne doet dat inderdaad ook en was ook meteen de vraag die in mij op kwam of het dan wel kon of je beter kan wachten tot ze te groot zijn om in te trekken?
Mijne gaat als het kan maandag thuis staand gecastreerd worden....

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:40

als ze beide ingedaald zijn kun je ze wel voelen, ook als hij ze intrekt. je voelt dan net de onderkant van de bal zitten.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 21:44

En nu de vraag wel of niet hechten???

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:12

TeQuiero1 schreef:
En nu de vraag wel of niet hechten???

als het het thuis laat doen, zou ik het niet laten hechten... afspuiten, paard zoveel mogelijk laten bewegen, het liefst stappen, er komt vast wel een zwelling, das niet erg, als er maar geen onsteking ontstaat!
mijn paard is nu drie weken geleden thuis staand gecastreerd,geen hechtingen, hij had even drie dagen slecht gegeten, had een wat gezwollen peniskoker de eerste 4/5 dagen en inmiddels zijn we het eigenlijk alweer vergeten...

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:34

Hij word morgen ochtend gewoon thuis gedaan.....is het dan raad zaam hem de 1e dag op stal te laten of de wei op alleen of bij dat andere paard waar hij zich erg tegen moet verdedigen?En dan elke dag een stukje lopen?

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 06:49

TeQuiero1 schreef:
Hij word morgen ochtend gewoon thuis gedaan.....is het dan raad zaam hem de 1e dag op stal te laten of de wei op alleen of bij dat andere paard waar hij zich erg tegen moet verdedigen?En dan elke dag een stukje lopen?

wij hebben die van mij de eerste dag op stal laten staan, omdat het aan het einde van de dag gebeurde....als je paard weer goed van zijn "roesje" is bijgekomen zou ik hem lekker de wei op doen, evt. doen je hem toch alleen als je het niet vertrouwd met het andere paard! en ik heb de eerste week iedere dag een half uur gestapt aan de hand, blokje om in het bos, gelijk een goede les en goed voor de zwelling, en afspuiten 1 maal daags, succes morgenochtend!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:35

Mij is altijd aangeraden, buiten, buiten ,buiten
Zuiverder dan op stal en dan lopen ze zelf al wat, veel beterder dan stil staan

Afspuiten hoefde ik niet, maar wel extra laten bewegen, ook draf of galop.
Er was namelijk niet gehecht en door de beweging bleef dat dan ook wat open, wat de eerste dagen moest, dan kan namelijk alle zooi eruit ipv dat het ergens blijft zitten.

En dat was ook duidelijk zichtbaar, want na ff wat draf/galop, zag je dat het dunner was, al was het amper dik.
En gegeten heeft hij gewoon

Nu stond Zanda wel bij een paard waar hij zich niet enorm tegen hoefde te verdedigen.
Die ander was wel de baas, maar als hij zelf niet klierde hoefde hij ook geen knauw te verwachten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:37

gewoon naar buiten... beweging is het beste. Dan hoef je niet af te spuiten en is er weinig zwelling.

Precies zoals Kawa zei ging het met mijn Wiz ook.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 11:49

Ok dan dank jullie wel hij staat nu nog even op stal het is om half 10 gebeurd en om half 2 krijgt hij wat voer en dan ga ik een flink stuk met hem lopen. Morgen toch maar even alleen op de wei is het iets dicht dan even kijken of ik hem bij die andere zet, is het een goed idee als hij morgen naar buiten gaat dat ik 2x per dag een stuk met hem ga wandelen en dat een paar dagen vol houd of moet ik hem echt wel laten draven en galoperen? Kawa heb jij je paardje toen meteen laten draven en galoperen of een paar dagen gewacht?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:58

's avonds nog.

Maar dit was dus ook echt op advies da. Anders had ik dat zelf nooit gedaan.

En ik vond het ook sneu, dus heb de eerste dag wat voorzichtig gedaan.
Maar de dag erop zat er best wat vocht.
Toen heb ik hem ff flink opgejaagd in de bak en je zag het gewoon slinken.
Toen heb ik dat een paar keer per dag gedaan en het was toen nauwlijks dik.
En hij liep er helemaal zo slecht niet mee

Staat je paard in een groepje, hebben ze natuurlijk vanzelf dat ze al eens een sprintje trekken, dan zou het denk ik niet perse nodig zijn

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 12:24

Me paardje staat bij een ruin van 5 jaar, die hem wel vaak weg jaagt.....dus of ik hem er bij doe weet ik zo net nog niet....als het dikker word dus gewoon even opjagen?

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:11

TeQuiero1 schreef:
Me paardje staat bij een ruin van 5 jaar, die hem wel vaak weg jaagt.....dus of ik hem er bij doe weet ik zo net nog niet....als het dikker word dus gewoon even opjagen?

of "gecontroleerd" laten draven dmv longeren, dat heb ik namelijk gedaan....na een aantal dagen

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:22

ik zou het doen in rond de 2 jaar 2.5 dan beginnen ze (meestal) met hengstengedrag

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:28

Mijne is al gecastreerd en hij was niet eens 1 jaar toen hij al hengsten gedrag begon te vertonen..!!!

Longeren kan hij nog niet word lastig vandaag stuk gestapt en dat werkt ook....even aan kijken...