Bulten op rug door kuilgras????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mynique

Re: Bulten op rug door kuilgras????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:04

Ben het niet vergeten en heb foto's gemaakt van zijn bultjes, tenminste als je het kan zien op de foto.

Afbeelding
Op deze foto zie je de bultjes onder zijn vacht zitten.

Afbeelding
Hier zie je een kaalplekje waar ook een bultje zit.

Afbeelding
Hier een foto van zijn been waar je de kale plekjes ziet.

Nou ik ben benieuwd, maar laat er zowiezo een arts naar kijken volgende week.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:07

Maroush heeft precies hetzelfde. Ben ook wel benieuwd waar het nou door komt.
Bij haar past het zadel ook goed, maar als het door teveel eiwitten komt, waarom dan vooral onder het zadel?

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:17

erg raar, heeft hij er helemaal geen last van?
mischien is hij wel gebeten door een raar beest! ik kan je verder niet helpen..

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 23:32

Ik ga toch voor de zekerheid volgende week er een arst naar laten kijken. Ik laat jullie wel weten wat het geworden is.
Ik denk toch dat het een schimmel is. Weet ook niet hoelang hij er al last van heeft. Het gekke is, de veearts die hem gekeurd heeft heeft specifiek naar zijn rug gekeken en toen zaten de bultjes er al. Hij heeft er verder niks van gezegd! Ik hoop dat het een gewone schimmel is, dan krijgt ie medicijnen en hoef ik ook geen rekening te houden met het land van de zomer. Ik wacht het gewoon maar af......

Grass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:44

Als ik de foto's zie zou ik ook zeggen schimmel.
Een paard bij ons op staal heeft dat ook gehad, en het lijkt er erg op.
Wij konden het trouwens behandelen met betadine shampoo en dan was het vrij snel weg.
Mijn merrie heeft nu last van eiwitbobbeltjes en dat is toch een ander beeld.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:43

mmmmm het is dat de zadelmaker het zei maar ja toen ze wat kalend werden had ik ook mijn bedenkingen erbij. \maar ik zal morgen eens beginnen en met het wassen met betadineshampoo, eens kijken of dat helpt. Ben benieuwd naar wat mijn dierenarts gaat zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:31

Mijn paard heeft op het moment ook (veel) kleine harde bultjes op de rug, vooral op de plek waar het zadel ligt. De dierenarts is erbij geweest en het was in ieder geval geen schimmel. De naam van de aandoening weet ik niet, want mijn vader was erbij en die is het vergeten . Ik zal de dierenarts dinsdag even bellen om te vragen hoe het ook alweer heet.

Volgens hem zouden die bultjes vanzelf weg gaan. Alleen als ze open zouden gaan, zou ik hem nogmaals moeten bellen. Er komt geen haar vanaf en ze zitten onderhuids. Overigens is het zadel niet de boosdoener, want dit is twee weken geleden nog helemaal nagekeken door een zeer goede zadelmaker en het ligt echt perfect.

Wat ik eraan doe:

- Paard overgezet op hooi i.p.v. kuilgras (hoewel hij altijd kuilgras kreeg en nu ineens met bultjes stond), maar voor alle zekerheid
- Zadeldekje dagelijks of 1 keer in de twee dagen wassen en extra naspoelen (dat de wasmiddelresten er goed uit zijn).
- Kuur drainage compositum (Groene Os)
- Iedere dag na het werk hele paard goed wassen, zodat alle zweetresten echt goed weg zijn. Dit doe ik de ene dag met enkel water en de andere dag ook gewoon met water, maar de plekken waar de bultjes zitten met betadineshampoo

Ik houd jullie wel op de hoogte of het werkt en ik zal morgen even foto's maken.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 14:54

CCCCorine schreef:
Mijn paard heeft op het moment ook (veel) kleine harde bultjes op de rug, vooral op de plek waar het zadel ligt. De dierenarts is erbij geweest en het was in ieder geval geen schimmel. De naam van de aandoening weet ik niet, want mijn vader was erbij en die is het vergeten . Ik zal de dierenarts dinsdag even bellen om te vragen hoe het ook alweer heet.

Volgens hem zouden die bultjes vanzelf weg gaan. Alleen als ze open zouden gaan, zou ik hem nogmaals moeten bellen. Er komt geen haar vanaf en ze zitten onderhuids. Overigens is het zadel niet de boosdoener, want dit is twee weken geleden nog helemaal nagekeken door een zeer goede zadelmaker en het ligt echt perfect.

Wat ik eraan doe:

- Paard overgezet op hooi i.p.v. kuilgras (hoewel hij altijd kuilgras kreeg en nu ineens met bultjes stond), maar voor alle zekerheid
- Zadeldekje dagelijks of 1 keer in de twee dagen wassen en extra naspoelen (dat de wasmiddelresten er goed uit zijn).
- Kuur drainage compositum (Groene Os)
- Iedere dag na het werk hele paard goed wassen, zodat alle zweetresten echt goed weg zijn. Dit doe ik de ene dag met enkel water en de andere dag ook gewoon met water, maar de plekken waar de bultjes zitten met betadineshampoo

Ik houd jullie wel op de hoogte of het werkt en ik zal morgen even foto's maken.

Ben ook benieuwd hoe jouw bultjes eruit zien
Ik heb vandaag de benen gewassen met betadine, ga het nu elke dag even doen, eens kijken of het werkt.
Ik ben inderdaad benieuwd wat je veearts heeft gezegd.
Ik wacht nog even het bezoek van mijn veearts af en haal hem voorlopig van de kuil af. En inderdaad het dekje vaak wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:40

De naam van de verzameling bultjes bij mijn paard is: 'nodulaire necrobiose' Nu snap ik wel waarom mijn vader de naam even was vergeten

Foto's volgen nog

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 12:43

CCCCorine schreef:
De naam van de verzameling bultjes bij mijn paard is: 'nodulaire necrobiose' Nu snap ik wel waarom mijn vader de naam even was vergeten

Foto's volgen nog

die naam zou ik dus ook glad vergeten.
ben benieuwd naar je foto's

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:52

Nu ben ik een week met vakantie geweest, en toen ik terug kwam had hij veel veel minder builtjes. En ik heb dat spul van de veearts en de azijn gebruikt. Dus waar het nu aan ligt?
Geen idee maar ik zou als ik jullie was even langs de arts gaan en het azijn proberen.

Wie weet??

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 13:02

tomcat701 schreef:
Nu ben ik een week met vakantie geweest, en toen ik terug kwam had hij veel veel minder builtjes. En ik heb dat spul van de veearts en de azijn gebruikt. Dus waar het nu aan ligt?
Geen idee maar ik zou als ik jullie was even langs de arts gaan en het azijn proberen.

Wie weet??

Het azijn krijgt ie al en de veearts komt volgende week.
Ik ben ook heel erg benieuwd!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:02

Hier dan de foto's van de 'nodulaire necrobiose' :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien lijkt het alsof er wat haar weg is her en der, maar dat zijn schaduwrandjes, want hij heeft echt geen haaruitval bij de bultjes.

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:44

Bindweefsel achtige knobbels dus........

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:46

Dat zijn toch andere bultjes als dan mijn paard heeft.
Ben bang als dat van jou eiwitbultjes zijn, dat van mij toch schimmel is.
Nou ik hoor het volgende week dinsdag...... ik ben reuze benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:23

summie schreef:
Bindweefsel achtige knobbels dus........

Ja, maar dan met een moeilijke naam . Volgens de dierenarts gelukkig geen reden tot paniek, want ze zouden vanzelf weg gaan. En nu hoop ik maar dat dit snel gaat gebeuren.

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:59

mrblueeye schreef:
Ben het niet vergeten en heb foto's gemaakt van zijn bultjes, tenminste als je het kan zien op de foto.

Nou ik ben benieuwd, maar laat er zowiezo een arts naar kijken volgende week.

Volgens mij moet jij je paard een keer vlink wassen, want hij heeft ook best wel dofhaar zo te zien.
Dat heb ik vandeweek ook gedaan, al die witte schilvertjes weg...dan ziet hij er zoiezo wat gezonder uit.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:24

De bultjes worden al wel minder, maar of het nou door die azijn komt....
De bultjes worden wel zachter en sommige zijn iets kaal maar andere ook weer niet.
Nog een paar dagen en dan komt de veearts......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 16:27

Bij mijn paard trekken de bultjes nu ineens weg. En dat gebeurde precies vanaf het moment dat ik mijn nep Ankypad niet meer op dit paard gebruikte en weer met katoenen pads/dekjes ben gaan rijden. Of het puur toeval is of dat het nep Ankydekje in verband stond met de bultjes durf ik alleen niet met zekerheid te zeggen.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 17:37

Inmiddels is bij mij ook de veearts geweest en verweet het aan een oud zadel van de oude eigenaar. Kortom zadeldrukkingen. Hij is nu ruim een maand bij me en sinds ik dus een passend zadel heb gaat het ook veel beter met zijn rug. De bulten zien er rustiger uit vergeleken met toen en hij is niet meer zo gevoelig op zijn rug als toen ik hem kocht.......

Tevens had hij natuurlijk ook die plekjes op zijn benen, waarvan je zou verwachten dat het schimmel zou zijn. Maar volgens mijn veearts is het druppelmok, zal we een vorm van gewone mok zijn.
Hij is vandaag voor het eerst het land opgegaan, voor een uurtje.
Eens kijken of het nou weer erger gaat worden.....dan zou het toch wellicht teveel eiwitten kunnen zijn.....