Luizen, wat helpt het beste??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Luizen, wat helpt het beste??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:39

Wendy schreef:
Toen Walter voor het eerst luizen had deed de dierenarts ook een ontworming met ivermectine, maar gaf ze wel aan dat dit alleen niet voldoende is.

klopt ook! de neten dood je er niet mee, en tegen dat de laatste uitkomen is de wormenkuur niet meer voldoende om de nieuwe luizen nog te doden. je lost het probleem er inderdaad niet mee op.
[/quote]

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:23

En hoe zie je het verschil tussen bloedzuigende of huidschilfer-etende luizen.
Kunnen kippenluizen ook besmettelijk zijn voor paarden en weet iemand hoe die er uit zien?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:40

avandijk schreef:

Het ligt eraan of het bloedzuigende of huidschilfer etende luizen zijn.

[/quote]
Nou vergeet ik erbij te vertellen dat je zelf kunt zien dat het een bloedzuigende luis is, mijn veearts wees me erop toen een aangekocht paard luizen had. Deze luis zie echt met het kop/lijfje tegen de huid geboord staan (moet je goed opletten hoor om het te zien). Hoe het met schilfer etende luizen zit weet ik dus niet precies. Ik ben er overigens wel benieuwd naar.

Goed dat we allemaal verschillende opinies hier horen. Mijn dierenarts zei lachend dat 'ivermectine alles kapot krijgt' en daar denken andere dierenartsen dus anders over. Dat neten er niet kapot van gaan leek me zowieso al logisch.

_rocco_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:13

ik had nog een vraagje, mijn pony's zijn er vanaf, maar kunnen ze het in de zomer weer krijgen? of vinden de luizen een korte vacht niks aan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:19

meestal zet het pas na de eerste helft van de winter op. in de zomer krijgen ze ze zelden, omdat er dan genoeg plekken zijn waar het warm is. volgens mijn DA kan het zelfs gebeuren dat de luizen in de zomer zelf verdwijnen, omdat het dan warmer wordt.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:40

Ik begin er nu wel een beetje van te balen hoor! Heb m'n shet nu voor de 3e keer gewassen met dat spul maar er zitten nog steeds neten. Hij begint nu wel erg te verharen dus komen er een heleboel neten af tijdens het borstelen. Het liefst zou ik hem helemaal kaal scheren!
Ik denk trouwens ook dat het met een zomervacht minder is omdat dat voor de luizen minder lekker warm is.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:41

Vorige zomer had mijn paard ze toch echt wel...

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:45

Narco schreef:
Ik begin er nu wel een beetje van te balen hoor! Heb m'n shet nu voor de 3e keer gewassen met dat spul maar er zitten nog steeds neten. Hij begint nu wel erg te verharen dus komen er een heleboel neten af tijdens het borstelen. Het liefst zou ik hem helemaal kaal scheren!
Ik denk trouwens ook dat het met een zomervacht minder is omdat dat voor de luizen minder lekker warm is.

Waarom scheer je hem niet kaal dan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:49

een keer goed borstelen, en daarna met een luizenkammetje erdoor. dan goed inzepen met het spul, en als het nog in de vacht zit (als de vacht dus nat is) nog een keer met het luizenkammetje. het kan ook zijn dat deze neten al dood zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:03

merrieveulen schreef:
een keer goed borstelen, en daarna met een luizenkammetje erdoor. dan goed inzepen met het spul, en als het nog in de vacht zit (als de vacht dus nat is) nog een keer met het luizenkammetje. het kan ook zijn dat deze neten al dood zijn.

Huh!! Gaan de neten dan ook dood van Sebacil? Ik dacht alleen de luizen?
Het zou op zich wel kunnen want ik heb tussen de 2de en 3de behandeling geen luis meer gezien en dat was na ruim 14 dagen. Dan zouden er toch al lang weer neten volgroeid moeten zijn?!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:11

Rosita schreef:
Narco schreef:

Waarom scheer je hem niet kaal dan?

Op zich wel een goed plan ja maar ik heb geen scheerapparaat! Dan zou ik er één moeten kopen en vind die dingen behoorlijk aan de prijs.
En ik denk dat ik hem minstens een hele tube Sadasan moet geven

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:30

Volgens mij verhuren Divoza en dergelijke tondeuses?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:14

scheren zou ik eerst met de DA overleggen. de zomervacht komt nu immers ook al door. mijn DA was er in eerste instantie namelijk ook tegen. je kunt ook iemand inhuren voor het scheren, maar als het voor je pony een leidensweg wordt (sedasan) is er vast wel een betere oplossing!

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 09:48

Toen mijn paard luis had, kreeg ik van de DA Sebacil, dit werkte erg goed, maar volgens mij is het nu moeilijk te krijgen.

balance
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:37

dyaco schreef:
vergeet trouwens ook niet je overige spullen schoon te maken bv. je zadel en hoofstel en evtueel deken chabrakjes en ook je poets spullen enz.
hier gebruikten wij dethol voor behalve voor het zadel en hoofdstel daar gebruikte we idd frontline voor

Je kunt die spullen ook een tijdje in een afgesloten vuilniszak doen als je ze niet gebruikt.
Een tip: als je een dekje wilt wassen in de wasmachine, doe het dan in een dekbedovertrek of kussensloop, zo hou je de haren uit je machine.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:56

merrieveulen schreef:
scheren zou ik eerst met de DA overleggen. de zomervacht komt nu immers ook al door. mijn DA was er in eerste instantie namelijk ook tegen. je kunt ook iemand inhuren voor het scheren, maar als het voor je pony een leidensweg wordt (sedasan) is er vast wel een betere oplossing!

Op 10 april heb je toch je eigen paardje geschoren? Daar maak je je ook geen zorgen om de zomervacht? Mijn Shet wordt begin mei geschoren, gewoon omdat ik niet tot augustus ga wachten tot hij zijn wintervacht eens kwijtgeraakt is. Twee weken na het scheren heeft hij een prachtig velletje hoor

In welke tweede instantie is jouw DA toch voor het scheren geworden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 00:13

als je goed leest zie je dat ik me wel degelijk zorgen maak over de zomervacht. ik zeg ook helemaal niet dat je het niet moet doen, maar dat het slim is om met je DA te overleggen. in de afgelopen tijd is er in het haarklees van de paarden veel veranderd, omdat we nu midden in de ruiperiode zitten. mijn DA adviseerde eerst Frontline, maar door Flicka's overmatige vacht werkte dat niet. ik heb nogmaals overleg gepleegd, en ook duidelijk gemaakt om welke pony het ging (mijn DA kent mijn pony erg goed namelijk), en aan de hand van dat gesprek gaf hij aan dat scheren een redelijke oplossing was. liever niet, maar omdat het nog te koud was om te wassen (wat nu minder aan de orde is), zou het scheren toch een betere optie zijn. dit ook omdat wij geen warm water hebben om de paarden mee te wassen.

uiteindelijk is gebleken dat de Frontline wél voldoende was geweest. ik heb een fout gemaakt, want Flicka bleek geen luis (meer) te hebben, maar toen was het scheren al gebeurd. Flicka is lang ziek geweest, en de 'resten' van haar ziekte vallen nu met de dode huidcellen mee van het lichaam af. de 'resten' worden uitgescheiden via de poriën (onder andere) en daardoor had ze erge huidschilfers, en daardoor weer jeuk. het scheren heeft wel erg geholpen, met de mindere vacht komen de schilfers beter los en ze heeft geen jeuk meer.

ik heb hierover uiteraard wederom met mijn DA gesproken, en hij vond het prima zo. wel benadrukte hij dat scheren in het geval van enkel luizen bijna nooit nodig is!

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:12

Hmm, wanneer de Frontline voldoende zou zijn ben ik het met hem eens. Wanneer zo'n Shetlander wél gewassen moet worden niet. Als hondentrimster heb ik veel ervaring met wassen en zeker ook met drógen van dieren. Een shetlander in volle vacht goed wassen is heel moeilijk. Het wassem moet je namelijk tot op de huid doen. Dit zal veel mensen niet lukken. Dat laatste is niet vervelend bedoeld maar wel een feit.

Het drógen van die shetlander daarna met gebrekkige middelen is vrijwel onmogelijk. Dit betekent dat zo'n paardje een dag lang nat blijft. Als een dier toch ergens ziek van wordt dan is het van nat zijn tot op de huid.

Wanneer je de vacht eraf scheert kun je heel eenvoudig wassen en drogen en heb je grotere kans dat je badpartijen ook enige zin hebben.

En die zomervacht komt wel hoor, daar gebeurt niet veel mee.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:49

Rosita schreef:
Hmm, wanneer de Frontline voldoende zou zijn ben ik het met hem eens. Wanneer zo'n Shetlander wél gewassen moet worden niet. Als hondentrimster heb ik veel ervaring met wassen en zeker ook met drógen van dieren. Een shetlander in volle vacht goed wassen is heel moeilijk. Het wassem moet je namelijk tot op de huid doen. Dit zal veel mensen niet lukken. Dat laatste is niet vervelend bedoeld maar wel een feit.

Het drógen van die shetlander daarna met gebrekkige middelen is vrijwel onmogelijk. Dit betekent dat zo'n paardje een dag lang nat blijft. Als een dier toch ergens ziek van wordt dan is het van nat zijn tot op de huid.

Wanneer je de vacht eraf scheert kun je heel eenvoudig wassen en drogen en heb je grotere kans dat je badpartijen ook enige zin hebben.

En die zomervacht komt wel hoor, daar gebeurt niet veel mee.

De eerste keer heb ik geprobeerd hem door en door nat te maken. Dus met emmer en spons maar je kunt nog zo veel water gebruiken je komt er echt niet doorheen, te veel haar en te veel vet.
De DA adviseerde het gewoon in een plantenspuit te doen en hem daarmee zo veel mogelijk nat te spuiten en daarna gewoon op te laten drogen. Nappie heeft ook z'n veulenvacht nog dus alles is extra wollig! Echt ellendig hoor maar iedere dag borstel ik hem en haal minstens een halve emmer haar uit z'n vacht. Ik hoop dat hij over een paar weken z'n vacht een beetje kwijt is en ik hem dan echt goed kan wassen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 21:55

Rosita, wat je zegt over wassen in wintervacht klopt helemaal. dat is ook een reden geweest voor mij om nogmaals na te vragen over scheren. ik heb het zelf als prettig ervaren, en Flicka gelukkig ook, dus scheren is wel degelijk een prima optie, maar brengt uiteraard wel consequenties met zich mee! maar goed, Flicka had uiteindelijk geen luizen, dus waarschijnlijk is de Frontline die ik gebruikt heb wel voldoende geweest (ik heb namelijk enkele weken voor het scheren wel luizen gezien en toen dus ingespoten). twee jaar terug heeft Flicka het ook gehad, ook in wintervacht, en toen was het inspuiten met Frontline ook voldoende!

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:48

Ik ben erg gisteren achtergekomen dat ons oudje ook luizen heeft. Ze had de hele winter al last van veel schilfers en jeuk en eigenlijk kon de dierenarts niets vinden. Nu zitten er allemaal neten en zie je de pietjes lopen.
Bij de dierenwinkel hebben we een pour-on voor koeien gekocht tegen zowel zuigende als niet-zuigende luis. En we hebben ergens gelezen dat je de neten voor een groot deel kan verwijderen door te wassen met een 50% azijnoplossing. Dat moeten we nog gaan proberen. Ik neem alleen aan dat ze gewoon keukenzaijn gebruiken om te verdunnen want pure azijn brand (mijn broer heeft ervaring).
Ik ben alleen bang dat de rest van de paarden het ook krijgen dus die ga ik maar preventief met veerust spuiten of ook die pour-on erop. Het is een fles van 250 ml en je hebt maar 50 ml per paard nodig. Maar eerst even kijken of Fleur er goed op reageerd.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:26

DendroFleur schreef:
Ik ben erg gisteren achtergekomen dat ons oudje ook luizen heeft. Ze had de hele winter al last van veel schilfers en jeuk en eigenlijk kon de dierenarts niets vinden. Nu zitten er allemaal neten en zie je de pietjes lopen.
Bij de dierenwinkel hebben we een pour-on voor koeien gekocht tegen zowel zuigende als niet-zuigende luis. En we hebben ergens gelezen dat je de neten voor een groot deel kan verwijderen door te wassen met een 50% azijnoplossing. Dat moeten we nog gaan proberen. Ik neem alleen aan dat ze gewoon keukenzaijn gebruiken om te verdunnen want pure azijn brand (mijn broer heeft ervaring).
Ik ben alleen bang dat de rest van de paarden het ook krijgen dus die ga ik maar preventief met veerust spuiten of ook die pour-on erop. Het is een fles van 250 ml en je hebt maar 50 ml per paard nodig. Maar eerst even kijken of Fleur er goed op reageerd.

Kijk je wel uit met de 'pour on'! Dat raadde mijn DA af! Is niet getest op paarden namelijk.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:31

Nee, maar dat zijn zoveel middelen niet. We houden natuurlijk wel goed in de gaten of er geen bijwerkingen komen. Paarden zijn reageren nu eenmaal snel overgevoelig op bepaalde stoffen.
Het nadeel is dat veel middelen die altijd bij paarden gebruikt werden nu niet meer goedgekeurd zijn voor paarden omdat de fabrikant geen extra kosten wil maken voor de relatief kleine paardenmarkt. Onze dierenarts gebruikt ook nog vaak middelen die ook bij bijv varkens gebruikt wordt en veel goedkoper zijn dan hetzelfde middel dat wel gekeurd is voor paarden.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:45

Ellendig is dat, vind ik ook. Eigenlijk belachelijk dat er geen enkel geregistreerd middel meer is dat voor paarden wel geschikt is!
succes ermee!

dihjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:52

liannes schreef:
je kan ook frontline gebruiken (ook voor honden en katten)

PAS OP! Frontline is NIET geschikt voor paarden, want het bevat stoffen die door de huid van een paard kunnen dringen, en de giftige componenten mee kunnen nemen naar binnen. Het huidsmeer van de hond, waar de frontline zich aan vasthecht is anders dan dat van een paard. Dit is informatie afkomstig van de fabrikant !!

Er zijn wel geregistreerde middelen voor paard, alleen (nog) niet in Nederland te koop. Kijk maar even op www.kvvet.com bij paarden. Ben je ook gelijk verlost van muggen, teken en andere parasieten.