stijve spieren, harde manekam = magnesium tekort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: stijve spieren, harde manekam = magnesium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:23

Blazingboots, hoe is die vetontsteking bij jouw paard vastgesteld?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 09:02

Ireentjuh schreef:
Blazingboots, hoe is die vetontsteking bij jouw paard vastgesteld?

Ik ben dan weliswaar geen blazingboots, maar kan wel iets over vetnecrose vertellen, onze merrie is er in december aan overleden, bij haar was het proces niet meer te remmen.
Het zijn de bloedwaarden en puncties in de ontstekingen die bij haar de diagnose definief maakten. Haast alle bloedwaarden weken af, enkel niet van de nieren, maar leverfuncties en allerlei enzymen waren niet goed, en werden steeds slechter. Er is verschillende malen geprikt om te kijken of de vit E en selenium, en ontstekingsremmers hun werk deden. Zij kon het op een bepaalde manier niet opnemen. Gras mocht ze ook niet meer hebben, omdat het helemaal fout liep in de vetstofwisseling, ook geen brok e.d de onverzadigde vetten werden vrije radicalen. Zeg maar dat ze haar vetweefsel "ranzig"maakten, dat gaf ontstekingen. Ze had echt een soort keiharde platen in haar liezen ook, dat had ze al toen ze hier kwam, ook de uier raakte keihard en ontstoken, de manenkam ook.
Voor zover ik heb begrepen komt dit enkel bij koudbloeden voor.
Als een paard dit heeft ligt ook insuline resistentie op de loer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:19

Hoi Unamie,

Eerder vroeg je me om het hele stuk van PN over Magnesium te lezen.
Dat heb ik gedaan.
Gisteren ben ik naar een seminair geweest wat vooral over insulineresistentie ging. Vandaar dat ik nu pas reageer.

Calcium is in samenwerking met Magnesium SUPER belangrijk voor de cel en celmembraam.
De Calcium zit aan de buitenzijde en Magnesium aan de binnenzijde.
Zij hebben een zeer belangrijke gezamenlijke functie.
Het was een seminair voor humane geneeskunde en gebaseerd op de allernieuwste wetenschappelijke onderzoeken.
Vanwege het Magnesiumverhaal heb ik nadien nog even doorgevraagd.

Het PN verhaal dat je met de Magnesiumkuur alle supplementen moet weglaten en niet of nauwelijks Calcium moet bijgeven was volgens de
professor WAANZIN !!!
De verhouding Calcium : Magnesium moet minimaal 3 : 1 zijn. 2 :1 kan ook. Ook het feit dat de paarden teveel Calcium binnenkrijgen vond hij merkwaardig. Hooguit als je veel brok geeft die voorzien is van anorganische kalk dan kan dat problemen geven omdat het lichaam 'verzeept'
Stress bij mens en dier vergt extra Magnesium.
Als je naast Magnesium te weinig Calcium geeft wat in grote hoeveelheden nodig is in het lichaam dan wordt de Calcium uit organen en vooral uit de botten getrokken. Da's dus minder.
Ook andere mineralen zijn volop nodig om een goede werking in elke cel in het lichaam te behouden.

Zijn mening, insulineresistentie ontstaat niet door Calcium teveel.
Maar door verkeerde voeding, veel te weinig beweging, teveel suikers en tekorten van belangrijke mineralen.
Vooral de koolhydraten zijn funest.
Hij vertelde dat 80 % van de Nederlanders bijv. insulineresistent zijn.
Al zal menigeen dat nu nog niet van zichzelf weten, maar vooral brood zelfs de grof volkoren), pasta's en aardappelen liggen daar aan ten grondslag.
Zij doen de glucosespiegel te snel stijgen. Insulineproduktie wordt keer op keer overvraagd, totdat de alvleesklier uitgeput raakt.
Verder krijgt menigeen veel te weinig belangrijke mineralen, vitamines e.d. binnen. Vooral de organische ipv. synthetische supplementen.

Bij de dieren is het niet anders.
Kant en klare hondenbrok bestaat voor 50 tot 70% uit bewerkte granen. !!!
Zeer goedkope eiwitleverancier. Menig hond tolereert het voedsel maar eigenlijk staat het ver van hun oorspronkelijk voer.
Hondenbrok varieert van zo'n 22 tot 33 % eiwit. Voor kleine hondjes en pups zelfs wel tot 37 %
Vleesvoeding zit met eiwit tussen 10 en 15 % De hond (wolf) eet van nature geen koolhydraten (granen)
Officiele onderzoeken in bijv. Amerika hebben aangetoond dat als er bijv. in de brok een percentage kip zit, dit vooral gemalen kippenveren zijn. Maar goed, het is niet gelogen. Er zit kip in, nietwaar ?
Ook de dure hondenbrokleveranciers doen hier aan mee.

Een paard is een ruwvoer eter, allerlei grassen, kruiden, boomschors enz.
Ook een paard is van nature geen graneneter, laat staan bewerkte graan met melasse voorzien van synthetische vitamines en mineralen !!!
Ook bij hun werkt graan insulineresistentie in de hand. Daarbij krijg je door insulinerestistentie een probleem met de eiwitvertering. En tsja dat zit er volop in ons gecultiveerde gras.
Menig paard beweegt te weinig en heeft tekorten aan essentiele mineralen die niet of nauwelijks meer in het gras zitten en bodem zitten.
Dankzij milieuvervuiling, overbegrazing, verkeerd bemesten (kunstmest)
pesticiden enz.

Insulineresistentie kan aan de basis liggen van huidaandoeningen en eczeem. Echter alleen met Magnesiumtoevoeging los je dat niet op.
Behalve brokken weet ik niet hoe een paard aan een teveel aan Calcium zou moeten komen.
Gebruik je natuurhooi, dan is het zelfs Calciumarm vanwege de verzuring van de bodem. Dat geldt voor vele natuurgebiedn. Erger nog, door het tekort aan Calcium in de bodem neemt het gras de zware metalen op uit de bodem. Wetenschappelijk onderzoek heeft dat uitgewezen.
Ook hebben veel paardenweilanden eerder een te zure dan een basische bodem.
Gewoon omdat er in verhouding te weinig kalk op komt.
Het hooi wat van dat land gewonnen wordt heeft dan ook een weinig Calcium in zich.
In de koeiensector laten boeren geregeld bodemonderzoek doen om de juiste bemesting toe te passen.
In de paardenhouderij wordt het amper toegepast !!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 18:24

Hennie_w
tja dat kan allemaal best zijn maar hoe verklaar je dan dat ons paard veel soepeler is geworden na het geven van extra magnesium
zelf voer ik al jaren weinig krachtvoer (wel van goede kwaliteit) en veel (buitenlands) hooi van goede kwaliteit
de reguliere dierenartsen zegeen zo veel dingen die niet waar zijn....
en hoeveel mensen knappen niet enorm op na een behandeling door een Homeopaath ook al is het volgens veel reguliere artsen onzin!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:55

Unamie,

Magnesium heeft veel functies in het metabolisme van mens en dier.
Ik gaf aan dat een verhouding Ca - Mg 3:1 of 2:1 moet zijn.
Heb jij wel eens op voerzakken e.d. gekeken en die verhouding vergeleken.
Ik weet van diverse voeders dat ze maar weinig magnesium bevatten.
Meestal 0,4 % of daar in de buurt.
Ik zeg niet dat een Magnesiumaanvulling fout is. Integendeel. Ik geef alleen aan dat het tijdens zo'n kuur waanzin is om andere mineralen en Calcium achterwege te laten.
Zelf geef ik al jaren aan 1 van mijn paarden extra Magnesium bij.
Doe ik het niet dan is ze bij het neurotische af. Het is een stresskikker die naast extra Magnesium ook extra Zink behoeft en hoog in andere organische supplementen staat om optimaal te kunnen functioneren.

Het seminair wat ik gister gevolgd heb was niet over de reguliere gezondheid maar over fytotherapie en orthomoleculaire middelen. Dus alternatief.
Orthomoleculair is gebaseerd op heel natuurzuivere produkten en aanvullingen.
Ook daar knapt menigeen van op die het met reguliere middeltjes niet red.
Ik ben niet zo'n fan van de reguliere geneeskunde. Dat ervaar ik vooral als symptoombestrijding.
In het alternatieve circuit wordt een hele andere benadering toegepast. Dat spreekt me veel meer aan.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:13

henny_w schreef:
Hoi Unamie,

Het PN verhaal dat je met de Magnesiumkuur alle supplementen moet weglaten en niet of nauwelijks Calcium moet bijgeven was volgens de
professor WAANZIN !!!
De verhouding Calcium : Magnesium moet minimaal 3 : 1 zijn. 2 :1 kan ook.

Op onze pagina staan vele links naar onderzoeken uitgevoerd door professoren, en die beweren dat het allerminst waanzin is. Op onze pagina hebben we ook geprobeerd uit te leggen dat die verhouding 2:1 uitsluitend klopt wanneer je normale (natuurlijke) hoeveelheden Calcium en Magnesium in de voeding hebt zitten. Aangezien het lichaam een voorkeur heeft voor Calcium gaat het lichaam bij een groter mineralenaanbod in eerste instantie vooral Calcium opnemen, en tegen de tijd dat het lichaam verzadigd is met calcium wordt de opname van zowel calcium als magnesium gestaakt. Met een tekort aan Magnesium als resultaat.

Het advies om tijdens de Magnesiumkuur de hoeveelheid calcium te verminderen hebben we niet zelf bedacht maar wordt gegeven door diverse vooraanstaande equine voedingsdeskundigen die zich met deze materie hebben beziggehouden. Op onze pagina vind je links naar de betreffende discussies. Wij volgen slechts de adviezen die door experts worden gegeven.

henny_w schreef:
Zijn mening, insulineresistentie ontstaat niet door Calcium teveel.

En daar heeft hij helemaal gelijk in. Wij beweren ook nergens dat insulineresistentie ontstaat door een teveel aan calcium.

henny_w schreef:
Gebruik je natuurhooi, dan is het zelfs Calciumarm vanwege de verzuring van de bodem.

Verzuring wil nog niet zeggen dat de kalk verdwijnt. Wel de kalk in de vorm zoals wij kennen, die lost inderdaad op, maar die was toch al niet rechtstreeks toegankelijk voor de vegetatie. Door het zuur wordt kalk gebonden aan andere stoffen, en die stoffen zijn wel degelijk goed opneembaar door planten. Chemisch gezien is het ook volslagen onmogelijk om Ca-ionen met zuur te laten verdwijnen.

henny_w schreef:
Ook hebben veel paardenweilanden eerder een te zure dan een basische bodem.
Gewoon omdat er in verhouding te weinig kalk op komt.

De te zure bodem is GEEN gevolg van te weinig kalk. Maar met kalk kun je wel de zuurgraad veranderen. Maar de redenatie kun je niet omdraaien. Dat is net zoiets als "je kan de koffiezetter ontkalken met azijn, dus er zit te weinig azijn in het drinkwater".

Dit is gewoon middelbare school scheikunde: Calcium verdwijnt niet maar wordt gebonden aan andere stoffen. Ik ben anders heel benieuwd naar jouw scheikunde-formule waarmee jij calcium-ionen meent te kunnen laten verdwijnen.

Kalk strooien op zure grond wordt dan ook niet gedaan om "verloren gegaan" kalk terug te brengen, maar om de pH te verhogen. Gras groeit niet op grond met een te lage pH, vandaar. De kalk gaat een reactie aan met het zuur, de calcium-ionen binden zich met andere stoffen, en de pH stijgt. Ondertussen neemt het aantal Calcium-ionen in de bodem juist alleen maar toe.

Wij wonen op zure veengrond, en onze paarden krijgen niets anders dan hooi. Dat geldt ook voor de drachtige en/of zogende merries, en de opgroeiende veulens. Bij een dierenartscontrole is vastgesteld dat geen van onze paarden een calciumgebrek heeft (sowieso geen enkel gebrek, maar het ging hier om calcium). Waaruit blijkt dat in ieder geval onze zure veengrond nog voldoende calcium bezit, zelfs voor opgroeiende veulentjes.

Enfin, we krijgen echt ontzettend veel positieve reacties op het magnesium. Het heeft onszelf ook totaal verrast. Dat het goed werkt wisten we al uit de diverse buitenlandse bronnen. Maar dat het ZO goed werkt hadden we niet durven dromen.
Het geeft ook al aan dat de oude opvattingen over mineralen gewoon niet goed kloppen of achterhaald zijn.

Jammer dat je je laat overtuigen door een professor die zich met mensen en niet met paarden bezig houdt, en dat je hem misleidende vragen hebt gesteld omdat je kennelijk meende te hebben gelezen dat wij denken dat insulineresistentie ontstaat door teveel kalk. En dat beweren we absoluut niet.
Voor ons zijn de professoren die doelgericht onderzoek hebben gedaan bij paarden in plaats van mensen veel overtuigender. Maar de grootste overtuiging is wat ons betreft de praktijk: we hebben geen ander product in ons assortiment dat zoveel positieve reacties oplevert. En dat kun je toch niet aan de fantasie van de gebruikers toeschrijven.

Voor eventuele verdere discussies en vragen houden wij ons forum van harte aanbevolen. We kunnen niet ieder forum bijhouden, en lezen bokt ook maar sporadisch. We zijn in ieder geval blij dat de gunstige effecten van ons magnesium ook hier bekend zijn geworden en hopen dan ook dat we er nog vele paarden mee kunnen helpen.

Groeten,
Frans

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 15:07

@Frans Veldman
hartelijk bedankt voor je uitleg
zelf ben ik niet wetenschappelijk onderlegd om een goede uitleg te geven
en het zou jammer zijn als mensen zich lieten afschrikken door indianen verhalen die niet betrouwbaar blijken
ons paard is echt enorm opgeknapt na het geven van magnesiumchelaat
wij zijn helemaal overtuigd van de positieve werking van deze magnesium
ik dacht ..jammer dat niet meer mensen dit weten
vandaar dat ik ook dit topic heb geopend

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:51

FransVeldman schreef:

De te zure bodem is GEEN gevolg van te weinig kalk. Maar met kalk kun je wel de zuurgraad veranderen. Maar de redenatie kun je niet omdraaien. Dat is net zoiets als "je kan de koffiezetter ontkalken met azijn, dus er zit te weinig azijn in het drinkwater".

Kalk strooien op zure grond wordt dan ook niet gedaan om "verloren gegaan" kalk terug te brengen, maar om de pH te verhogen. Gras groeit niet op grond met een te lage pH, vandaar. De kalk gaat een reactie aan met het zuur, de calcium-ionen binden zich met andere stoffen, en de pH stijgt. Ondertussen neemt het aantal Calcium-ionen in de bodem juist alleen maar toe.

Jammer dat je je laat overtuigen door een professor die zich met mensen en niet met paarden bezig houdt, en dat je hem misleidende vragen hebt gesteld omdat je kennelijk meende te hebben gelezen dat wij denken dat insulineresistentie ontstaat door teveel kalk. En dat beweren we absoluut niet.
Voor ons zijn de professoren die doelgericht onderzoek hebben gedaan bij paarden in plaats van mensen veel overtuigender. Maar de grootste overtuiging is wat ons betreft de praktijk: we hebben geen ander product in ons assortiment dat zoveel positieve reacties oplevert. En dat kun je toch niet aan de fantasie van de gebruikers toeschrijven.

Groeten,
Frans

Ik laat me niet alleen overtuigen door een professor, Frans
Bovendien heb ik geen misleidende vragen gesteld.
De hele avond ging over insulineresistentie.
Daar kwam het Calcium- Magnesium verhaal ook in te pas. Net als bijv. Natrium- Kalium. Ook zeer belangrijk.
Nadien heb ik even apart doorgevraagd over paarden.
In de orthomoleculaire geneeskunde is al jaren bekend hoe tekorten op het gebied mineralen, vitamines en spoorelementen kunnen leiden tot ziektes.
Hoe een lichaam daardoor uit balans komt. Dat geld voor zowel mens als dier.
Daar heb ik de professor niet voor nodig.

Als de PH waarde in weilanden niet goed is, oftewel te zuur dan zal dat ook z'n weerslag hebben op de zuurgraad van het paard.
Als een dier een te zure zuurgraad in zijn darmen heeft wordt de opname en verwerking van belangrijke mineralen en andere voedingsstoffen behoorlijk belemmert.
Ook dat verhaal gaat voor zowel mens als dier op.
Ik kan legio voorbeelden aanhalen.

Ik heb veel info van iemand die al jarenlang bodembemonsteraar is in Nederland. Voor boeren, natuurinstanties en het rijk. Aangezien hij ook al jaren in de paarden en vooral hun gezondheid zit durf ik wel op zijn ervaringen te vertrouwen.

Het is bedroevend slecht gesteld met de nederlandse bodems. Zowel natuur als weilanden.
Daar liggen meerdere ooraken aan ten grondslag.
Hij verteld bijv. dat gewone kalk strooien zelfs je bodemmechanisme om zeep helpt.
De grote hoeveelheid kalk die dan inenen gestrooid wordt is teveel voor de bovenste 10cm. bodemmechanisme in je weiland.
Gevolg je weiland verzuurt nog meer. Daar zijn talloze officiele metingen van gedaan.
Vandaar dat hij al jaren terug begonnen is met zeeschelpenkalk.
Door de maandenlange geleidelijke afgifte van kalk floreert je weidebodem en krijg je een betere PH.

Je verhaal over de koffiezetter slaat nergens op.
Nee tuurlijk zit er niet te weinig azijn in het water.
Ga een flinke stap terug waarom we moeten ontkalken. Omdat het leidingwater te 'hard' is. Dat is echt niet alleen kalk. Het zet zich vast als kalkachtige deeltjes.
Jij als deskundige weet toch vast ook wel hoeveel troep er al in ons drinkwater zit ?
Hoe de waardes steeds meer omhooggeschroefd worden als zijnde nog toelaatbaar als goede kwaliteit drinkwater.
Heel simpel omdat de waterleidingbedrijven steeds meer moeite krijgen om ons drinkwater nog voldoende te zuiveren van allerlei ongerechtigheden.

Affijn ik ben helemaal niet tegen Magnesium bijgeven.
Alleen mijn mening is dat al jaren de Calcium Magnesiumverhouding hardstikke scheef ligt. De Magnesiumwaardes in voeders liggen nl. voor die verhouding veel te laag.
Ik geef om die reden al zo'n 20 jaar apart Magnesium bij.
Maar ik verminder de Calcium niet of laat het staan.
Ik geef alleen wel natuurlijke supplementen.
Dus ook natuurlijke kalk.
Idem met mineralen vitamines enz. omdat vooral de synthetische spullen 'verzeping' kunnen geven in het lichaam.
En dat verzepen kan je weer vergelijken met jouw 'ontkalken' van je koffiezetapparaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:22

Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie van hymalaya zout kristal vinden. Hiet heb ik trouwens de samenstelling.

Samenstelling Himalaya Cristalsalt
Antimoon Sb 2,27 ppm
Arseen As < 0,50 ppm
Barium Ba 0,18 ppm
Beryllium Be < 0,10 ppm
Bismut Bi < 0,10 ppm
Boor B < 0,10 ppm
Broom Br 4,76 ppm
Cadmium Cd 0,13 ppm
Calcium Ca 1380 ppm
Cerium Ce 1,87 ppm
Cesium Cs 0,82 ppm
Chloor Cl 598.000,00 ppm
Chroom Cr 0,191 ppm
Dysprosium Dy < 0,10 ppm
Erbium Er 0,219 ppm
Europium Eu < 0,10 ppm
Fluor F 7,22 ppm
Fosfor P < 0,50 ppm
Gadolinium Gd 1,72 ppm
Gallium Ga 1,65 ppm
Germanium Ge 0,39 ppm
Goud Au < 0,10 ppm
Hafnium Hf < 0,10 ppm
Holmium Ho < 0,10 ppm
IJzer Fe 14,2 ppm
Indium In < 0,10 ppm
Iridium Ir < 0,05 ppm
Jood I 1,42 ppm
Kalium K 2.900,00 ppm
Kobalt Co < 0,10 ppm
Koolstof C 68 ppm
Koper Cu 0,69 ppm
Kwik Hg < 0,02 ppm
Lanthaan La < 0,10 ppm
Lithium Li 0,59 ppm
Lood Pb 0,07 ppm
Lutetium Lu < 0,10 ppm
Magnesium Mg 20.100,00 ppm
Mangaan Ma < 0,10 ppm
Molybdeen Mo < 0,10 ppm
Natrium Na 374.000,00 ppm
Neodymium Nd < 0,10 ppm
Nikkel Ni < 0,10 ppm
Niobium Nb < 0,10 ppm
Osmium Os < 0,05 ppm
Palladium Pd < 0,05 ppm
Platina Pt < 0,05 ppm
Praseodymium Pr 0,19 ppm
Renium Re < 0,10 ppm
Rhodium Rh < 0,05 ppm
Rubidium Rb 7,99 ppm
Ruthenium Ru < 0,10 ppm
Samarium Sm 3,87 ppm
Scandium Sc < 0,10 ppm
Seleen Se < 0,05 ppm
Silicium Si 10,7 ppm
Strontium Sr 6,98 ppm
Tantaal Ta 0,53 ppm
Telluur Te < 0,10 ppm
Terbium Tb < 0,10 ppm
Thallium Tl 0,69 ppm
Thorium Th < 0,10 ppm
Thulium Tm < 0,10 ppm
Tin Sn < 0,10 ppm
Titaan Ti 0,38 ppm
Vanadium Y 3,73 ppm
Wolfraam W < 0,10 ppm
Ytterbium Yb < 0,05 ppm
Yttrium Y < 0,05 ppm
Zilver Ag 0,063 ppm
Zink Zn 4,92 ppm
Zirkonium Zr 0,48 ppm
Zwavel S 1.680,00 ppm
ppm = parts per million / deeltjes per miljoen

Kunnen ze hier niet hun tekorten vanuit het hooi en eventueel brok mee aanvullen??

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:17

Hoi Russel,

Op zich is een Himalaya liksteen ontzettend gevarieerd qua goede stoffen.
Het doet een beetje denken aan de samenstelling van zuiver zeezout.

Echter er is 1 maarrrr.... de hoeveelheden die in zo'n liksteen zitten zijn heel heel klein.
ppm staat voor parts per million. Reken maar uit hoe ontzettend kleine gehaltes het zijn.
Misschien voor bep. mineralen voldoende.
Maar voor andere absoluut te weinig.

Toch zou ik liever zo'n steen geven dan een gewone liksteen.
Die zitten veel te hoog in het zoutgehalte (NA)
Gevolg dat een paard wat dat soort likstenen in no time verslind een veel te scheve Kalium/Natrium verhouding binnenkrijgt.
Beide zijn in juiste verhouding super belangrijk voor cel en celmembraam. Net als Calcium/Magnesium.

Trouwens nog wat. Een teveel aan Calcium is niet goed, maar wist je dat een tekort aan Calcium ook Magnesiumtekorten geeft ? Ze kunnen absoluut niet zonder elkaar.
Hoe kan een Calcium/Magnesium te kort ontstaan.
Oa. door zware metalenbelasting.
Als een grasbodem te zuur is neemt de grasstengel ipv. Calcium zware metalen op uit de bodem.
Daarom is men erachter dat natuurhooi toch niet zo'n verstandige keuze meer is. Daar menig natuurbodem veel te zuur is.
Krijgt een paard veel zware metalen zoals kwik, lood en cadmium in zich dan kan zich dat ook gaan uiten in insulineresistentie.
En er zit al een bult van die prut in de bodem. Door vervuild grondwater, landbouwgif, nitraten en fosfaten door verkeerde bemesting, foute stoffen die neerslaan uit de industrie, autouitlaatgassen enz. enz.
Bovendien drukt kwik en lood het calcium en magnesium in het lichaam weg. Gevolg tekorten van die laatste 2

Hebben we het kringetje weer rond