Wortels slecht voor hoefbevangen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:38

Miirthe schreef:
*Edit: Hoefbevangenheid kan meerdere oorzaken hebben

Aanvulling
Fructaan hoeft niet de oorzaak te zijn van hoefbevangheid!
Het lijkt nu dat wortels zwaar gif is voor iedere (ex) hoefbevangen paard

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:39

PhiaBink schreef:
Miirthe schreef:
*Edit: Hoefbevangenheid kan meerdere oorzaken hebben

Aanvulling

Volgens mij zegt niemand dat hoor.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:46

In de Bit deze maand stond volgens mij een ingezonden brief met deze vraag ook. Weet de inhoud niet meer...

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:00

mijn pony is ook (te) vaak hoefbevangen geweest. het enige wat ze krijgt is ruim voldoende hooi en water, en een liksteen. soms krijgt ze een handje muesli er bij. ongeveer 1x in de week krijgt ze iets lekkers: paardensnoepje, broodje, wortel of appel. niet vaker, en niet veel. maar 1 wortel bijvoorbeeld.

wat nou precies zo slecht is, ik weet het niet. er worden zoveel dingen gezegt. daarom doen we het nu zo, 1x in de week iets lekkers, verder alleen hooi. en zo nu en dan een handje muesli. oh en zo nu en dan een vitaminestoot. ze is kerngezond nu, loopt als een tirelier, en dat wil ik zo houden.

of wortels echt zo slecht zijn: ik weet het niet. ik ga het in ieder geval niet uitproberen.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:02

Wendy schreef:
PhiaBink schreef:
Aanvulling

Volgens mij zegt niemand dat hoor.

Het lijkt er anders wel heel erg op! gezien hoe sommige reageren!

CherryM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:29

Ik heb toch duidelijk gezegd dat hoefbevangen meerdere oorzaken kan hebben (minstens 13!!!!) en dat voor maar 2 (voor zover ik weet) van deze oorzaken wortels slecht zijn.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:44

CherryM schreef:
Ik heb toch duidelijk gezegd dat hoefbevangen meerdere oorzaken kan hebben (minstens 13!!!!) en dat voor maar 2 (voor zover ik weet) van deze oorzaken wortels slecht zijn.

Maar 2???!!!!!
Aha, dus een bevangen paard kan gewoon wortels eten.!!!!!!
Behalve als ze bij de 2 oorzaken horen waar wortels slecht is in een voerrantsoen.
Daarom kan mijn ex bevangen paard (eiwitten) gewoon wortels eten.

CherryM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:50

Ik heb ook niet gezegd dat die van jou dat niet kan. Wat ik heb gezegd is als de oorzaak insuline-resistentie/Cushing/suikergevoelig is dan is wortelen niet verstandig.

Edit: en ik heb ook gezegd dat ik bij mijn pony via bloedonderzoek alles onderzocht heb, ook op welk voer zij wel/niet reageert.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:05

Het is alleen jammer dat nu alle soorten bevangenheid over 1 kam geschoren wordt. Veel denken nu dat je geen wortels mag geven. Maar weten degene hoe hun paard/pony bevangen is geraakt?

Jij weet waarom je paard bevangen is geraakt en ik ook. Ik voer gewoon wortels en het gaat heel goed met haar. Zij kan dus wel suikers verteren/opnemen maar met eiwitten gaat het heel erg fout.

Van het fructaan verhaal is dus niet voor alle paarden/pony's van toepassing.
Zoek eerst uit waarom je paard/pony bevangen is geraakt en hoe je het kan voorkomen. Ga niet af op verhalen hier op bokt, maar van een bloedonderzoek van je paard/pony. Elk paard of pony kan van verschillende oorzaken bevangen raken.

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:08

mijn paard is nu ook hoefbevangen, en van de dierenarts mogen we haar niet te veel wortels geven, een per week ofzo kan wel.
en eigenlijk iedereen die ik ken met een beetje verstand van paarden zegt dat dat klopt.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:38

Tyrza schreef:
Ik kan geen duidelijk antwoord geven op de TS, maar wat me ooit bij is gebleven toen wij naar een EK moesten met ons paard, was dat de teamveterinair ons juist aanraadde om veel wortels te geven inzake uitdroging. Dit omdat veel paarden niet drinken onderweg.

Ik denk dus in het algemeen dat (veel) wortels geven aan een gezond paard helemaal geen kwaad kan.

Daar hadden we het eerder ook al over. Voor een gezond paard geen probleem om de suikers te verwerken maar een al bevangen pard kan ze niet of minder verwerken. Op een EK ga je er van uit dat er gezonde paarden lopen

Xox

Re: Wortels slecht voor hoefbevangen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:41

CherryM schreef:
(Chronisch) hoefbevangen heeft vele oorzaken, dus vele manieren om het te voorkomen.

Mijn pony krijgt het door haar chronische insuline-resistentie, die dus 2x in het jaar opspeelt. (omdat zij al door haar resistentie een verhoogde bloedsuiker heeft en deze door bijvoorbeeld verharen nog eens extra verhoogd wordt, dan is het minste of geringste beetje suiker al genoeg om hoefbevangen te raken).

Op dit moment is zij al een ruim een jaar niet meer hoefbevangen geweest en dat met het volgende regime:

Lente + zomer => maximaal 6 uur op het land, 's ochtends
Najaar 8-10 uur op het land.

Rest => kuilgras (is allergisch voor hooi)
Dieetdagen (als haar suiker zichtbaar verhoogd is) deel kuil vervangen door stro.

nooit meer biks, haver, fruit, wortelen, brood, etc.

Wel: muesli (zonder haver), kaneel, suikervrije VitC, Vital.

Zelf heb ik heel veel uitgezocht door bloedprikken, waardoor ik wist waar zij wel/niet verhoogde suikers door kreeg.

Voordat ik wist dat het insuline-resistentie was, heb ik een uitgebreid bloed-onderzoek laten uitvoeren om te kijken of het door een ontsteking kwam (bijvoorbeeld baarmoederonsteking), verkeerde stofwisseling, Cushing's disease, etc.

Sterkte allemaal.

Hoi
Wat heb jij door die bloedonderzoeken allemaal uitgevonden? Zou me zeer intresseren daar ik al heel lang zit te studeren op mijn hoefbevangen geval op stal. En ik ga steeds meer aan Insuline resistentie denken bij haar.

groetjes Engelien