Miirthe schreef:*Edit: Hoefbevangenheid kan meerdere oorzaken hebben
Aanvulling
Fructaan hoeft niet de oorzaak te zijn van hoefbevangheid!
Het lijkt nu dat wortels zwaar gif is voor iedere (ex) hoefbevangen paard
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Miirthe schreef:*Edit: Hoefbevangenheid kan meerdere oorzaken hebben
PhiaBink schreef:Miirthe schreef:*Edit: Hoefbevangenheid kan meerdere oorzaken hebben
Aanvulling![]()
Wendy schreef:PhiaBink schreef:Aanvulling![]()
Volgens mij zegt niemand dat hoor.
CherryM schreef:Ik heb toch duidelijk gezegd dat hoefbevangen meerdere oorzaken kan hebben (minstens 13!!!!) en dat voor maar 2 (voor zover ik weet) van deze oorzaken wortels slecht zijn.
Tyrza schreef:Ik kan geen duidelijk antwoord geven op de TS, maar wat me ooit bij is gebleven toen wij naar een EK moesten met ons paard, was dat de teamveterinair ons juist aanraadde om veel wortels te geven inzake uitdroging. Dit omdat veel paarden niet drinken onderweg.
Ik denk dus in het algemeen dat (veel) wortels geven aan een gezond paard helemaal geen kwaad kan.
CherryM schreef:(Chronisch) hoefbevangen heeft vele oorzaken, dus vele manieren om het te voorkomen.
Mijn pony krijgt het door haar chronische insuline-resistentie, die dus 2x in het jaar opspeelt. (omdat zij al door haar resistentie een verhoogde bloedsuiker heeft en deze door bijvoorbeeld verharen nog eens extra verhoogd wordt, dan is het minste of geringste beetje suiker al genoeg om hoefbevangen te raken).
Op dit moment is zij al een ruim een jaar niet meer hoefbevangen geweest en dat met het volgende regime:
Lente + zomer => maximaal 6 uur op het land, 's ochtends
Najaar 8-10 uur op het land.
Rest => kuilgras (is allergisch voor hooi)
Dieetdagen (als haar suiker zichtbaar verhoogd is) deel kuil vervangen door stro.
nooit meer biks, haver, fruit, wortelen, brood, etc.
Wel: muesli (zonder haver), kaneel, suikervrije VitC, Vital.
Zelf heb ik heel veel uitgezocht door bloedprikken, waardoor ik wist waar zij wel/niet verhoogde suikers door kreeg.
Voordat ik wist dat het insuline-resistentie was, heb ik een uitgebreid bloed-onderzoek laten uitvoeren om te kijken of het door een ontsteking kwam (bijvoorbeeld baarmoederonsteking), verkeerde stofwisseling, Cushing's disease, etc.
Sterkte allemaal.