Paarden ook gevoelig voor vogelgriep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyke

Re: Paarden ook gevoelig voor vogelgriep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:46

traan_beauty schreef:
eerst ff.. ik heb niet de hele topic gelezen hoor..

Maar ik vind gewoon dat je je niet te druk hierover moet maken!
ALS de vogelgriep hier uitbreek komt er wel weer een oplossing joh..
Denk maar niet dat je je paard 1 maand kunt ophokken
En volg. mij worden ze idd ingeënt ervoor.. Wie weet

Je kan toch alleen maar hopen dat het hier niet uitbreekt

Er is nog geen middel gevonden tegen de vogelgriep of zijn "gevaarlijke" variant (wete ff de naam niet meer iets met h en 1 en 5 en nog iets)
Als ze er al iets tegen hadden gevonden zouder er toch nog geen doden zijn. En dan zouden ze ons ook via het nieuws verwittigen hoor

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:23

Je schrijft het H5N1 of H1N5

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:26

Nou ik heb gehoorddat het wel met honden en katten eventueel kon, maar paarden waren er niet gevoelig voor! Ze h adden wel iets gehad ergens in nederland en hebben daardoor paarden afgemaakt maar achteraf niet het geval van de volgegriep te zijn!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:00

traan_beauty schreef:
eerst ff.. ik heb niet de hele topic gelezen hoor..

Maar ik vind gewoon dat je je niet te druk hierover moet maken!
ALS de vogelgriep hier uitbreek komt er wel weer een oplossing joh..
Denk maar niet dat je je paard 1 maand kunt ophokken
En volg. mij worden ze idd ingeënt ervoor.. Wie weet

Je kan toch alleen maar hopen dat het hier niet uitbreekt

???????????????????????????????

TEn eerste is het WEL DEGELIJK iets om je druk over te maken. WEet je niet meer wat er gebeurde ten tijde van de varkenspest en MKZ???

En hopen dat het niet hier uitbreekt?????
het is ZEKER dat het hier uit zal breken, dat is gewoon evident. De vraag is alleen wanneer.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:46

Er kwam vandaag een man op t werk van mn broertje en hij had de volgende theorie: als eerste was er een knobbelzwaan met vogelgriep, deze trokken met de winter normaal naar een ander gebied maar omdat het daar te koud was, zijn ze verder getrokken en eindigden in rusland (waar ze eig nooit voorkomen). In rusland was een soort baaitje waar ze konden zwemmen, maar het te diep was om te eten, ze verzwakten--> virus --> verder vliegen en andere verzwakte vogels kregen het ook.
nu snap ik dan niet helemaal waarom vogels in landen waar genoeg te eten is het ook krijgen

t klinkt een beetje als een sprookje zoals t geschreven is zie ik nu, haha naja

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:47

Desiree schreef:
[\
TEn eerste is het WEL DEGELIJK iets om je druk over te maken. WEet je niet meer wat er gebeurde ten tijde van de varkenspest en MKZ???

En hopen dat het niet hier uitbreekt?????
het is ZEKER dat het hier uit zal breken, dat is gewoon evident. De vraag is alleen wanneer.
[/quote]

mkz is al in turkije en varkenspest vlak over de grens in duitsland, dat duurt dan ook niet al te lang meer voordat het hier is...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:49

varkenspest is nog te voorkomen door grenzen te sluiten. Varkens kunnen niet vliegen, dus dat scheelt. En je hebt ook geen trekvarkens. Hoewel.... everzwijnen zouden het inderdaad kunnen verplaatsen.

MAar het zal zowiezo wel weer een keer opduiken, evenals MKZ. Door het anti vaccinatie beleid. En misschien is dat ook wel stiekum de bedoeling. Ze willen gewoon dat de boeren op houden met bestaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:40

Pytje schreef:
Er kwam vandaag een man op t werk van mn broertje en hij had de volgende theorie: als eerste was er een knobbelzwaan met vogelgriep, deze trokken met de winter normaal naar een ander gebied maar omdat het daar te koud was, zijn ze verder getrokken en eindigden in rusland (waar ze eig nooit voorkomen). In rusland was een soort baaitje waar ze konden zwemmen, maar het te diep was om te eten, ze verzwakten--> virus --> verder vliegen en andere verzwakte vogels kregen het ook.
nu snap ik dan niet helemaal waarom vogels in landen waar genoeg te eten is het ook krijgen

t klinkt een beetje als een sprookje zoals t geschreven is zie ik nu, haha naja

Vreemde is alleen wel dat de vogelgriep van oost naar west trekt zo ongeveer parallel aan de handelsroute van pluimvee terwijl trekvogels van noord naar zuid en weer teruggaan.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:53

Desiree schreef:
MAar het zal zowiezo wel weer een keer opduiken, evenals MKZ. Door het anti vaccinatie beleid. En misschien is dat ook wel stiekum de bedoeling. Ze willen gewoon dat de boeren op houden met bestaan.

Misschien heb je wel gelijk Desiree

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:21

[/quote]

Vreemde is alleen wel dat de vogelgriep van oost naar west trekt zo ongeveer parallel aan de handelsroute van pluimvee terwijl trekvogels van noord naar zuid en weer teruggaan.[/quote]

Daar zat ik ook aan te denken.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:37

Trekvogels zijn geen veroorzakers, ze zijn slachtoffers. Net als onze scharrelkippen e.d.
Alles heeft te lijden onder de stommiteiten die wij als mens uitvreten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:55

dat is waar ranna, maar de dieren draaien er voor op.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:04

Desiree schreef:
dat is waar ranna, maar de dieren draaien er voor op.

Ja, dankzij het nonvacinatie beleid van de EU.
Die hele EU mag van mij vandaag nog ontploffen - figuurlijk dan hè.
Ben er meer dan schi*tziek van. Trouwens NL is niets beter

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:39

NL valt onder de EU en heeft daarom zelf niets meer in te brengen. Daarom stemden de mensen massaal niet op Europa. Logisch gevolg he.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:18

Toch ligt het allemaal niet zo simpel. Normaal geldt dat EU wetgeving boven NL wetgeving staat en toch gebeuren hier dingen dat ik denk: 'huh?', let wel; veel dingen worden opgehangen op de EU kapstok maar volledig onterecht. Klein voorbeeldje hiervan is het chippen, is nooit door Brussel voorgeschreven terwijl Veerman dat wel beweerde.

Met de entingen is wel centraal geregeld maar ik vind het belachelijk dat een land toestemming moet vragen om eigen mensen en dieren veilig te mogen stellen door inenten.

Dat die grondwet er niet doorkwam is een geluk voor de dieren. Die hadden het er alleen maar beroerder door gekregen.

Ik ben blij te lezen dat de anti EU stemming steeds meer overheerst. Mss ooit, in de verre toekomst, krijgen we een regering die kiest voor mens en dier in eigen land. Ja, ik weet het; ik ben naïef dat te denken. Is een utopie maar een mens mag toch dromen

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:20

Kunnen we ons even beperken tot vogelpest en de gevolgen voor paardenhouderijen. Visies op de werking van de EU horen thuis op een ander forum in een ander topic.

zandhapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:41

even off topic (sorry Anya)

[edit tekst verwijderd]

Nog even terg naar de vogelpest: ik ben nu heel bang dat mijn kipjes het krijgen: door de stress van het binnenzitten
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-03-06 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: off topic tekst verwijderd.

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:51

Ik denk dat we het goed in de gaten moeten houden, maar we ons ook niet de kop gek moeten laten maken! Laten we nu niet een kudde paniek dieren worden! Gelukkig zullen er nooit paarden worden geruimd, ik vraag me ook af of ze er vatbaar voor zijn, is daarover al wat bekend? Ik zou het erg vervelend vinden als ik ze binnen moet houden (zijn buitendieren, dus denk dat ik dan stuiterende paarden op stal heb) maar als dat moet om het virus binnen de perken te houden/ mijn paarden te beschermen, dan geen probleem natuurlijk. Ik vraag me alleen af hoe ze dat allemaal willen doen, want ondanks dat mijn paarden in een nieuwe stal staan, komen de volgels (mussen en zwaluwen) ook daar gewoon binnen!

Gelukkig is het virus nog niet gemuteerd tot een mens op mens overdraagbaar virus, dan wordt het voor ons mensen helemaal gevaarlijk. Ik vraag me ook af wat we straks met onze katten en honden moeten, ook binnenhouden? Het idee dat mn hond/ kat/ paard dood gaat...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:03

OVer dat paarden gevoelig zijn voor de vogelgriep heb ik nog niks gehoord, en vraag me af of dat wel kan.

Ik weet wel dat ze bezig zijn met een 'ophok' plicht voor katten. Dus dat je ze moeten binnenhouden. En honden aangelijnd uitlaten omdat die ook vogels kunnen pakken.

Ik vraag me trouwens wel af waarom er geen paarden geruimd mogen worden, maar wel varkens en kippen enzo. Zijn toch allemaal levende wezens?
Begrijp me niet verkeerd, ik zou natuurlijk niet willen dat paarden geruimd moeten worden, maar als blijkt dat paarden ook gevoelig zijn voor vogelgriep, waarom dan wel katten binnehouden en vogels ruimen, maar paarden niet? Kunnen net zogoed verspreiden.

*edit, las trouwens begin van dit topic iets over 2003 en dat er toen ook vogelgriep was maar niet zo 'ernstig' en dat we er daarom bijna niks over hoorde,
Toch las ik een paar dagen geleden dat er toen een MENS is overleden, een DA nog wel. Was wel een andere variant van het virus, maar snap niet waarom we er toen maar zo weinig over hoorde.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:25

Voor mijzelf maak ik me nog helemaal niet druk over de vogelgriep. Die kans dat je het krijgt is immers zo klein...
Volgens het draaiboek kan een paard wel degelijk besmet raken maar is niet bekend of dit ook tot symptomen leidt.

Waar ik best bezorgd over ben, is over de gevolgen van een uitbraak.
Allereerst wil de minister idd in zijn concept-draaiboek direkt een totale stand-still voor 72 uur voor het hele land. Dus idd geen vervoer met je paard over de weg, geen buitenrit, geen voer of strooisel aanrukken. In eerste instantie mag je op eigen terrein, als je niet de weg overhoeft, wel je paard in de wei zetten of in de buitenbak rijden.
Als de vogelgriep vlakbij jouw paard wordt vastgesteld, wordt dat ook verboden. Dan moet je paard dus op stal blijven en mag je er niet eens meer komen, als je er zelf niet woont!

ik heb nog heldere beelden van de mond-en klauwzeerperiode. Heel heftig vond ik dat toen.
ik weet nog dat er bijv. een meisje was komen rijden met haar paard in de manege. Daar hoorde ze van de stand-still en ze heeft haar paard dus noodgedwongen 14 dagen op de manege gelaten. (ze durfde echt de weg niet op omdat dat afmaken kon betekenen).
Heb zelf toen ook een poosje niet naar mijn paard gemogen. Maar voor de boeren was het wel het ergst!

o ja, op het andere topic stond dat je bij een standstill alleen een paard mocht vervoeren met een chip en paspoort. Dit is onjuist. Een paspoort en chip (DNA) is nu altijd al verplicht. Bij een beperkte standstill heb je een verklaring nodig waarin staat waar je vandaan komt, waar je naartoe gaat en dat op beide adressen geen pluimvee is. Bij een totale standstill kan het alleen met een schriftelijke verklaring van een DA dat het absoluut noodzakelijk is en een verklaring van de kliniek dat je welkom bent. (als ik het zo snel goed gelezen heb).

Tip; kijk bij een uitbraak dagelijks op http://www.pve.nl

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:48

RaQuKA schreef:
Ik vraag me trouwens wel af waarom er geen paarden geruimd mogen worden, maar wel varkens en kippen enzo. Zijn toch allemaal levende wezens?

Misschien heeft het te maken met het vergoeden van de geruimde dieren, en omdat je onder paarden er veel bij hebt die veel en veel duurder zijn dan een varken of een koe.
Misschien heeft het ook te maken met de emotionele waarde die mensen paarden toe kennen.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:58

MSQuincyTE schreef:
Griep voor mensen is toch anders dan de vogelgriep

het ergste wat de komende tijd kan gebeuren is dat iemand mensengriep en vogelgriep tegelijk krijgt, dan is er best een grote kans dat deze virussen samensmelten en de vogelgriep ook van mens op mens overdraagbaar is, dan verwachten ze dat er een pandemie komt en een best groot deel van de wereldbevolking eraaan zal doodgaan

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:37

virussen smelten echt niet samen. Ze muteren alleen.
Ik denk dat we niet te paniekerig moeten doen over wat er evt allemaal kan gebeuren met zo'n virus, daar doe je toch niks aan.
We moeten gewoon focussen op de maatregelen die we wel kunnen nemen. Als een stand-still helpt, smokkel dan niet, bijvoorbeeld. Als je een paar kipjes hebt, hok ze op.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:08

beantsje schreef:
virussen smelten echt niet samen. Ze muteren alleen.

ze worden samen een ander virus, dat is wat ik bedoel met samensmelten.
Dat nieuwe virus is van mens op mens overdraagbaar, en daardoor erg gevaarlijk

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:20

Desiree schreef:
RaQuKA schreef:

Misschien heeft het te maken met het vergoeden van de geruimde dieren, en omdat je onder paarden er veel bij hebt die veel en veel duurder zijn dan een varken of een koe.
Misschien heeft het ook te maken met de emotionele waarde die mensen paarden toe kennen.

Dat is volgens mij de enige reden. Aangezien de paardensport de 2e volkssport is is het politieke zelfmoord van de regeringspartij die beslist tot ruiming van paarden.