Help! Paard plotseling dood!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elpharo

Re: Help! Paard plotseling dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:35

Nou mijn paarden zijn ook door iemand vergiftigd in december 2004,dus denk niet dat er geen mensen zijn die dat doen.[/quote]

Paarden???

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:01

volbloedje78 schreef:
De paarden zijn voorzover ik weet niet geënt tegen tetanus. Ze krijgen gewoon de standaard enting, weet ff niet of daar tetanus bij zit...Rhino lijkt mij uitgesloten, omdat paarden daar meestal eerst een ziektebeeld van ontwikkelen. Atactisch lopen, "dronkemansgang", slikproblemen enz. Dit vertoonden deze paarden absoluut niet..

Standaard entingen bevatten niet altijd tetanus, dit moet je 1x per jaar in combinatie met influenza laten doen. (Tegen influenza ent je 2x per jaar)

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 09:47

Influenza 2x per jaar?

Nergens voor nodig!

Een keer per jaar de combi influenza/tetanus en meer niet!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:33

Gerrie schreef:
Influenza 2x per jaar?

Nergens voor nodig!

Beetje offtoppic, maar toch..... volgens de va is de enting na 8 maanden uitgewerkt, dus is het aan te raden om voor die tijd paarden opnieuw te enten, zeker op n grote stal, waar ook wedstrijdpaarden staan en regelmatig nieuwe paarden komen. Als je wil starten moeten de enting echt elke 8 maanden in orde zijn.

Temeraire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:45

Wat erg zeg. Op zich mooi dat het dan toch toeval was. Op zulke momenten besef je weer hoe snel het opeens afgelopen kan zijn

Mijn paard lag toen ik hem 3 weken had ook plotseling dood in de wei, terwijl er vlak daarvoor nog niks aan de hand was. En hij was pas 4 jaar

Sterkte voor de mensen waarvan de paarden overleden zijn!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 11:49

ShirleyA schreef:
Gerrie schreef:
Influenza 2x per jaar?

Nergens voor nodig!

Als je wil starten moeten de enting echt elke 8 maanden in orde zijn.

Volgens de richtlijnen van de KNHS is eenmaal enten voldoende..

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:03

Gerrie schreef:
Volgens de richtlijnen van de KNHS is eenmaal enten voldoende..

Zag net op hun site dat je idd gelijk hebt.... sorry.
Zelf doe ik t elke 6 maanden maar het is blijkbaar niet verplicht.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:30

Nee, alleen als je internationaal start.

Ik ben van mening dat overdaad schaadt...

En niet alles is op te lossen door vaak te enten,dat is een schijnveiligheid die te pas en te onpas gebruikt wordt helaas

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:05

>>Of een andere oorzaak, bijvoorbeeld een infectie, waardoor het hart een tijd harder heeft moeten werken dan normaal.<<

Stond het paard toevalig op ijzers?

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 03:21

Het kan ook een hersenbloeding zijn. Een paard wat ik ooit op proef had en niet heb genomen is na 2 jaar gewoon tijdens het longeren dood neergevallen. Oorzaak een hersenbloeding. Zomaar zonder voortekenen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 09:49

volbloedje78 schreef:
Nou, het paard is in elk geval gestorven aan een hartaanval, veroorzaakt door een vergroot hart. Dit KAN door "natuurlijke oorzaak" onstaan zijn, maar het vreemde is wel dat het paard 3/4 jaar terug klinisch gekeurd is i.v.m. een vliegreis en quarantaine (het paard is meegekomen met de eigenaresse uit Amerika). Daar zouden ze toen toch achter gekomen moeten zijn dan??

Een vergroot hart hoeft niet per definitie op te vallen als er verder geen ruis te horen is. Onze kat wordt ook iedere jaar met de enting ff doorgekeken, en dit keer was er paniek want ze hoorden een ruisje. Die blijkt nu dus een verdikte wand van de rechter kamer te hebben, dit is aangeboren maar hebben ze dus in de 7 jaar ervoor nooit gehoord. Die kan dus ook zomaar neervallen......
Bij katten komt een vergroot hart door een gebrek aan voedingsstoffen in het voer, dit zal bij paarden net zo zijn denk ik (zeker als je niet een aanbevolen hoeveelheid voert die op de verpakking staat omdat je paard dit qua hoeveelheid niet nodig heeft).

Veel sterkte allemaal op stal want dit gaat je niet in je koude kleren zitten........

dwaallicht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 03:00

meisjj schreef:
bij ons zaten er laatst tussen het stro 2 hele kleine spierwitte kittens die nog leevden!
toen heeft de boer mij gebelt, want die dingen kwamen helemaal van verweg en zaten er zekers al 4 dagen in zonder melk of water, en niemand kreeg er de fles in, dus toen heb ik ze maar meegenomen en ik kreeg de fles er wel in!
en nu zijn het 2 hele leuke kittens geworden die ook al flink gegroeit zijn en de hele dag spelen!

Ah gos, wat sneu Gelukkig maar dat die het hebben gered..

Voor de TS: Jammer voor de overleden paarden maar wel een fijn idee dat het redelijk verklaarbaar was. Je moet er toch niet aan denken dat je er nooit achter komt wat er aan de hand was..