mijn pony moet afgemaakt worden wegens hoesten?? herkenning?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 22:59

het is nog erger dan het al was nu, weer de da laten komen, hij zit nu te denken aan kanker...!

ze is langzaam aan het doodgaan in feite, en wordt maar magerder en magerder. het is eigenlijk geen doen zo. de haflinger ook bij ons op stal hoorde ik vandaag ook een keertje hoesten. het wordt van kwaad tot erger.
ik weet dat het niet eerlijk is voor de pony, er is ook niets meer aan te doen, maar ik zou haar echt niet willen missen!

mensen kunnen egoistisch zijn! maar wat zou de pony in zo'n geval willen?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:21

Dat is echt geen leuk nieuws Denice

Chivance

Re: mijn pony moet afgemaakt worden wegens hoesten?? herkenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:20

Halloe Denice

Als je pony homeopatische middelen krijgt, al aan gedacht dat bij veel van die dingen er eerst een verergering van de toestand komt, dit als teken dat het aanslaat?

Mocht het mijn pony zijn, dan ging ik er onmiddelijk mee naar de kliniek voor een grondig onderzoek.

Maar wat voor je pony nu het belangrijkste is, ga dikwijls naar hem/haar toe, knuffel haar, dat zal ze het meest waarderen!

sterkte meid!

MOHGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:51

Wat houd jou tegen om naar de kliniek te gaan?

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:57

MOHGirl schreef:
Wat houd jou tegen om naar de kliniek te gaan?

dat vraag ik me ook af.

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:35

met spoed een goede kliniek gezocht omgeving Pijnacker!!
wie heeft er goede ervaringen met een kliniek? ik ben niet zo ervaren met klinieken!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:39

Ik kan je helaas niet helpen aan een kliniek in pijnacker.
Misschien even zoeken met google

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:42

hoeft ook niet in pijnacker, maag ook veel verder weg. ik wil een kliniek die goed bekend staat!
mijn ouders gaan alles betalen, en nu ga ik het goed aanpakken ook. je weet maar nooit en tegenwoordig kunnen ze zoveel!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:44

Gewoon even googlen, en een topic openen op bokt dat je een kliniek zoekt.

Toen ik paar maanden geleden ook een kliniek zocht voor mijn pony, heb ik het ook zo gedaan..

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:48

ok ga ik meteen doen!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:49

denice schreef:
ok ga ik meteen doen!

heel veel succes!

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:52

Oh: heel herkenbaar! Ik zou je ook de kliniek in Utrecht aanraden; niet goedkoop, maar wel een levensredder

Een paard bij ons op stal is 28 geworden met heel erge longproblemen en eeuwig hoesten; hij hoestte ook brokken snot op (echt heel vies) en mijn lieve verzorgpony heeft ook heel veel problemen met ademhalen en hoesten en in der daad ook problemen met eten vasthouden in haar keel en mond. Zij is al een keertje opgegeven door dierenartsen, maar toen is ze een tijd in de bak gezet en is ze toch weer opgekikkerd: dat is al heel lang geleden en inmiddels is ze al weer 23 jaar

ik bedoel maar; het hoeft niet altijd slecht af te lopen! het belangrijkste is dat ze lekker warm gehouden wordt, maar wel met voldoende frisse lucht en geef haar maar slobber als ze ander voedsel niet binnenhoudt. Verder: hooi goed natmaken en uitkijken dat haar stal niet stoffig is (vloerbedekking en spinraggen etc.)

succes! ik weet hoe naar het is als een paard benauwd is en moet hoesten

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 18:55

dankje:)

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:06

Ik zou ook zo vlug mogelijk naar de kliniek gaan (ik weet geen voor je .. ik kom nl uit belgie)
Dit lijkt me al gn hoestJE te zijn , en het is zo te zien al een héle tijd bezig , in de kliniek vertellen ze meer dan wij hier op bokt kunnen doen .
Nog veel sterkte , ik hoop dat alles goed komt met je pony!

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:03

Als je niet zo kliniek weet die je wilt, bel gewoon naar 1 van de bekenste klinieken bv. die in Utrecht of Emmeloord en hun weten vaak meer dan google. Porbeer dat eens.

heel veel sterkte, vervelend nieuws, echt vervelend...

1vraagje misschien een beetje gemeen maar zo bedoel ik het niet.

lijdt je pony nu ook?

Zo ja... denk dan eerst goed na of alles nog wel kans heeft, want als je pony kanker heeft, em je VA en de kliniek zegt al (bijwijze van) het heeft niet veel kans op genezing, dat er nog uitzaaiingen kunne komen.

Heel veel sterkte

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:08

Mijn D-Pony heeft dit ook...Dampig zijn en daar bovenop ook nog eens astma aanvallen...geen pretje hoor...Wij hebben echt 5 verschillende dierenartsen geraadpleegd en niemand wist wat er aan gedaan kon worden...

Op een gegeven moment was het zelfs zo erg dat mijn pony erg begon te piepen en zijn ademlhaling begon te ruisen enzo...Je kon ook niet meer rijden , dan was het net of hij ging stikken door het hoesten en happen naar adem...

en niks van medicijnen hielp permanent...Ik heb ook onderandere die ventipulmin in poedervorm gebruikt en dit hielp ook tijdelijk...

Tot op een gegeven moment mijn papa zich iets herinnerde van een plant die bestond, die werkzame stoffen bezat die de longen opende, slijmen reduceerde en de irritatie van stof ed verminderde... (mijn papa had dit enkele jaren daarvoor gelezen in een homeopatisch boek in frankrijk) en nu bleek dat die plant op zijn werk groeide!!! (aan de dokken)

Ik ga zo vlug mogelijk proberen je de juiste naam van deze plant te geven, maar ik kan het mij niet meer herinneren,ik vraag het zo vlug mogelijk aan mijn papa....(het kan dus zeker geen kwaad dit te proberen aangezien het gewoon homeopatisch is en dus geen medicijn dat je van de dierenarts zeg maar op voorscrift krijgt)

We waren ten einde raad en mijn pony lag daar bijna op sterven (de dierenarts gaf ons nog enkele weken de beslissingstijd of we hem gingen houden og laten inslapen).

Dus wij de bladeren van die plant gaan plukken (het zijn zo van die grote bladeren die wat lijken op druivenbladeren maar dan ronder van bladvorm)en er thee van gemaakt...

Het gaat ongeveer als volgt:(dit noemen ze nog eens letterlijk koken voor je paard :

-je neem een hele hoop van die bladeren en snijdt ze in stukken (zoals je sla in reepjes snijdt)
-je neemt een grote kookpot en doet daar de bladeren in zodat de pot tot de helft gevuld is met de bladeren.
-Je vult de pot dan met water en je brengt het aan de kook
-je laat het minstens een uur doorkoken met het deksel op de pot (net zoals je soep maakt ) totdat je een thee bekomt.
-dan zet je het vuur af en laat je het gewoon op het vuur staan en afkoelen(zo kunnen de bladeren nog weken terwijl de thee afkoeld)
-als het afgekoeld is dan neem je de bladeren beetje voor beetje uit de pot en perst ze helemaal uit met je handen (zodat de thee nog wat geconcentreerder wordt)
-Dan giet je de thee in flessen (wij deden het in lege waterflessen)(ik gebruik de verleden tijd "deden" omdat de pony nu verkocht is, hij is op 22 jarige leeftijd verkocht aan mensen die een gezelschapspony zochten voor hun oude pony...2oudjes bijeen dus...maar hij leeft dus nog steeds)

Ik weet natuurlijk niet watvoor voeding je pony krijgt...Maar mijn pony die kreeg elke dag 2 halve emmers geweekte pulp (in de winter 2 bijna volle emmers pulp, en daarbovenop natuurlijk ook nog bix, muesli, 2kg wortelen en een paar appels per dag)omdat hij dus geen hooi mocht eten (ook geen natgemaakt hooi) en hij geen voordroog lustte...

Nu je weet waarschijnlijk wel dat je bij de droge suikerbietenpulpbrokken water moet doen en dat ong 8u laten weken voordat je het mag voeren...zo kan je bv gemakkelijk 'savonds je pulp maken voor 'smorgens en 'smorgens je pulp maken voor 'savonds...

Hoe deden wij het voor onze pony :

-wij hadden zo een klein maatbekertje gekocht van een halve liter.
-dat deden we eerst vol met droge suikerbietenpulpbrokken.
-dat giet je in een emmer
-daarbovenop giet je ong 5 liter water
-en dan maten wij in het maatbekertje 250ml van die thee af en dat deden wij ook bij het water.

Zo zat de thee dsu goed in de pulp ingeweekt en dat kreeg hij dus 2 maal per dag

En wonder boven wonder hielp dit ook nog eens schitterend bij mijn pony!!!Op een week tijd was zijn piepen en ruisen al een heel deel vermindert....Na 2 weken hoeste hij ook al een heel pak minder...en na een maand kon ik zelfs al weer met hem beginnen rijden!!!! (in den beginne natuurlijk nog niet galopperen want dan was hij wel nog een beetje kortademig enzo...) Stel je maar eens voor he!!! Een pony die men eerst ten dode had opgeschreven!!

En ik hoefde mij geen zorgen te maken over het feit dat ik met de behandeling zou moeten stoppen want zoals ik al zei, het is een homeopatisch middel en ik kon het dus dag in dag uit,jaar in jaar uit blijven geven....

Het was zelfs zo dat we in de winter altijd een hele hoop van die gesneden bladeren in de diepvries zitten hadden zodat we ook in de winter de thee konden maken (want als het koud wordt dan heb je geen bladeren meer van die plant he, als het dan weer lente is omen de bladeren weer uit de grond te voorschijn) we hadden in onze tuin al een hele hoop van die planten gezet enzo dan moest mijn pa niet steeds bladeren gaan plukken op zijn werk.Maar ik weet niet of ik we die plant bij mijn ma en pa nog in de tuin hebben...zal ik eens vragen...

En ik moet zeggen... Ook op lange termijn is mijn pony altijd goed geweest met die thee...Af en toe had hij wel eens wat last en ik kon niet met hem op wedstrijd gaan maar ik kon zeker en vast wel rijden en springen enzo met hem, maar dan niet langer dan een half uurtje....

hopelijk heb je der wat aan...
En als je intresse hebt naar de plant dan mag je me steeds pb'en hoor...
Dan help ik je graag verder want ik begrijp echt heel goed hoe jij je nu voelt...Ik heb net hetzelfde meegemaakt....

groetjes Rebecca....

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:09

hoop echt dat je iets hebt aan mijn lange reactie...maar het is zeker de moeite waard het eens te lezen...

beccieloeken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:13

De plant groeit tevens gewoon vrij in de natuur...dus het kost je ook geen hopen geld....Ik had daar indertijd met mijn pony ook geen geld voor om allemaal dure onderzoeken te doen en ik weet hoe frustrerend dat kan zijn...Je wil het beste voor je paard maa die onderzoeken en medicatie en behandelingen zijn vaak heel duur...

Daaromben ik ook gaan zoeken naar een alternatief...en die plant heeft echt goed geholpen bij mijn pony...Zeker de moeite waard en het is teven gratis...het groeit gewoon in de natuur, en je kan het dus zo gaan plukken...

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:59

Allereerst, wat een ellendige situatie maar wel heel herkenbaar.
Wij weten ook hoe het is om een pony te hebben die het constant benauwd heeft of liever HAD. Soms was je bang dat ze terplekke zou stikken.
En Ventipulmin hielp ook niet geweldig meer.
We hebben haar bloed laten testen op allergenen en daar kwam het volgende uit.
Allergisch voor huismijt , bepaalde soorten gazongraspollen en gerst als voedingsmiddel.
(Makkelijk hoor, dat zit in bijna alle paardenvoeders).
Er is toen speciaal op haar gericht een injectievloeistof gemaakt dat deze allergenen in oplopende concentraties bevat en waar mee ze geregeld met steeds grotere dosis moest worden ingespoten.
Op deze manier werd haar weerbaarheid tegen deze stoffen weer opgebouwd.
Het was vrij duur en wat beschadigd is blijft natuurlijk beschadigd, maar het dier is weer blij, scheurt bokkend door de wei en heeft maar weinig klachten meer.
Voor ons is het elke cent waard geweest.
Een paar jaar geleden hadden we constant een fles Ventipulminsiroop op voorraad en nu niets meer.
Niet meer nodig.

Misschien een idee?

Sterkte in elk geval.

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 15:39

bedankt allemaal!

morgen komt de tandarts, omdat ze zo mager wordt, en ze bigint nu ook haar los te laten.

wie weet ligt het aan haar tanden. daarna doen we een second opinion.
ik weet het daarna ook niet meer.
voorlopig staat ze in de buitenlucht, en ga ik die plant eens proberen, zodra ik de naam doorkrijg!!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 02:12

Ik hoop dat het ook voor jou pony gaat helpen Denice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:20

Goede beslissing om naar een kliniek te gaan. Volgens mij zit de volgende kliniek wel aardig dichtbij voor jou:
http://www.dapbodegraven.nl

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:08

idd. goede beslissing laat je het nog even weten... succes

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 17:38

nu is het dan toch echt afgelopen.
vandaag de DA en tandarts erbij gehaald.

de toestand van nirvana komt iig. niet door haar tanden. dat is absoluut niet mogelijk.

ze was nog erger gesleten. ik kwam aan en t arme beest stond gewoon te pompen. zonder reden.

ze vreet als 10 anderen, maar valt alleen maar af, dat hoesten dat doet het hem. de dierenarts nog een keer luisteren, en het hoest komt helemaal van diep van binnen.

daarbij beginnen nu ook nog eens haar haren uit te vallen. ze wordt kaal. en dan echt helemaal,. je ziet gewoon haar huid.

ik kreeg echt een rotgevoel toen ik haar vandaag zag staan. het wordt echt met de dag moeilijker voor haar. het kan zo eigenlijk niet verder.
iedere paardenliefhebber ziet dat ze lijdt.

maar het is zon moeilijke beslissing. toch hebben we die genomen, en volgende week is het zover. we laten haar inslapen.

en geloof me, met enorme pijn in mijn hart. maar je moet natuurlijk ook reeel blijven. en wat is paardenliefde? maanden blijven doorzoeken naar iets wat waarschijnlijk helemaal niet te genezen is?
we zullen het nooit weten zo, maar ik denk echt dat het zo het beste is.

pfff ik vind het nog moeilijk te geloven, dat het nu echt zover is.

ik wil iedereen echt onwijs bedanken voor alle reacties. met veel heb ik ook echt wat gedaan, en ik hoop ook dat jullie begrijpen dat ik alles voor de pony heb gedaan, wat ik mijn vermogen ligt.
aan veel had ik ook steun..

dankje jullie allemaal
Nirvana, ik zal je nooit vergeten! voor mij ben je de enigste echte. door jou is mijn ponyliefde gegroeid, en je hebt me veel geleerd. ik had de grootste plannen met je en we zouden altijd bij elkaar blijven. dat bij elkaar blijven is gelukt, maar ik had nooit gedacht dat we zo gescheidden zouden worden...

animals

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:49

Meis wat een ontzettend vervelend, je mag nu best weten dat ik de tranen in de ogen heb.
Maar als het beestje lijdt kun je niks anders meer doen, dan je pony met een goeie tijd te laten inslapen.
En daar zal dat beestje je dan ook voor bedanken.

Je krijgt van mij een schouderklopje omdat je toch nog erachter aan bent gegaan omhet beestje helemaal goed te laten nakijken.
Of het nog wel nut heeft.
Als het beestje lijdt, doe je er zelf ook steeds meer pijn door.

Ik wens je heel veel sterkte, en doe je pony een dikke knuffel zodat die weet wat voor doorzetting vermogen jullie samen hadden.

sterkte.

Groetjes Ger