* Apart soort hoefkatrolontsteking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:27

Mieke schreef:
Zannekin: waarom zijn er paarden met enorme gaten in hun straalbenen die pas aan het licht komen bij een aankoopkeuring en die nooit een dag kreupel zijn geweest? En waarom wordt er bij paarden met vlekkeloze straalbenen die wel kreupel zijn de diagnose klinische hoefkatrolontsteking gesteld?

Waarom loopt het ene paard hartstikke beroerd met slechte straalbenen en het andere loopt bij wijze van spreken Grand Prix?

Volgens A. de Bodt heeft dit met de wijze van rijden/belasten te maken en ik denk dat hij daar best wel eens gelijk in zou kunnen hebben.

Even terug naar waar het allemaal om begon. Er wordt beweert dat hko en de bijbehorende klachten veroorzaakt wordt door verkeerde training. Waarom ontstaat er bij een correct gereden paard (het vb van het GP paard) dan toch een afwijking in het straalbeen?

Hebben we het nou over voorkomen of over 'oplossen'?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:41

Die afwijking in het straalbeen kan er al jarenlang zitten en hoeft helemaal geen klachten te geven, dit is wat dierenartsen zelf ook zeggen.

Best kans dat als ik mijn Kaminka op de foto zet, zij klasse 4 straalbenen heeft, maar kreupel is ze niet. Hooguit heeft zij meer kans op hko problemen als ik haar scheef zou belasten. Het zou ook kunnen dat ze klasse 0 heeft en evengoed kreupel gaat lopen bij overbelasting van 1 voet. En dan krijgen we de diagnose klinische hoefkatrol....

Dat is nou juist het vage rondom dit probleem.

Als je op de juiste manier traint, zorg je dat je paard zo recht mogelijk wordt en dus zijn gewicht over 4 benen verdeeld heeft. Op deze manier is er gewoon minder kans op overbelasting van 1 voet. Lijkt me logisch. Zo voorkom je hko achtige klachten (en andere klachten uiteraard).

Dat je een paard wat al hko klachten heeft weer rad krijgt door te zorgen dat hij die zere voet niet meer overbelast, is eigenlijk ook logisch. Dat hij daardoor beter te trainen valt waardoor hij meer bespiering krijgt op de juiste plaatsen is vervolgens ook weer goed tegen de overbelasting aan 1 kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:25

Mieke,
Er wordt hier gedaan alsof je je paard naar hko toerijdt als je m niet behoorlijk recht richt. Nu wordt er gezegd dat de kreupelheid ontstaat door overbelasting. Dat heeft dus eigenlijk niks met hko te maken.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:37

Een andere bedenking:
Ik vraag mij ook af of we werkelijk de belasting van een bepaald been blijvend kunnen veranderen. Een paard wordt gemiddeld een half uurtje per dag bereden. We kunnen het recht laten lopen maar wat doet het die andere 23,5 uur? Gaat een paard na een half jaar correct trainen ook in rust zijn benen anders belasten?
Manken is trouwens de ideale manier om minder te belasten. Het steunmoment wordt heel kort en het gewicht wordt op het gezonde been gegooid. Ideaal zou ik zeggen om de overbelasting op te heffen, en toch genezen ze pas na meer belasting (rijden en gelijk belasten van beide voorbenen)?
Algemeen wordt ook aangeraden om paarden met hoefkatrol in het werk te houden en zeker niet te lang stil te zetten om stijf worden te voorkomen.
Als er paarden kunnen gered worden door die training is dat uitstekend maar niemand kan exact zeggen waarom en wat er nu eigenlijk genezen wordt, geen punt natuurlijk voor diegenen die er baat bij hebben.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:37

Lovely: het is toch heel logisch dat als je paard flink scheef is, hij zijn gewicht niet gelijkmatig over vier benen verdeelt en dat daardoor 1 of meer voeten overbelast worden? Dat heeft dan toch wel met HKO te maken?

Dat voorbeeld bij mensen wat Liset in dit topic aangaf zegt wat dat betreft toch genoeg?

En het gaat erom dat je je paard recht krijgt en niet een half uurtje per dag recht rijdt. Door de juiste training gaat je paard ook in zijn vrije tijd recht en ruimer (!!) lopen. Dit verzin ik echt niet hoor, ik zie het bewijs daarvan dagelijks rondlopen bij paarden die ik zelf al jarenlang ken en weet hoe zij altijd gelopen hebben.

Ik zal niet beweren dat de Bodt gelijk heeft met zijn theorie, wel zie ik de goede resultaten ervan met blije ruiters en blije pijnvrije paarden!

Uiteraard is iedere dressuurruiter altijd al bezig met het rechtrichten van zijn paard, maar blijkbaar gebeurt dat niet altijd op de juiste manier. Zelf ben ik bepaald geen sterruiter (verre van), maar toch heb ik nog nooit een paard met hko gehad, dus blijkbaar doe ik dan toch iets op een andere manier dan anderen (die hoger in de sport rijden... dat zegt dus niets).

Voorbeeld: een half jaar geleden reed ik tijdens een ritje achter een stalgenote (Z-dressuur). Het viel mij op dat haar paard zijn rechterachterbeen idioot ver opzij onder zijn lichaam plaatste, net als het hko-paard van mijn vriendin altijd deed. Dat been spoorde dus niet met het betreffende voorbeen. Het was mij al vaker opgevallen dat deze amazone ook altijd zo scheef op haar paard zat en dat er zoveel verzet linksom bij het paard te zien was. Ik zei dit tegen mijn vriendin en die was toen nog zo verbaasd, want ja, die dame reed Z, dus hoe kon het paard dan zo godvergeten scheef zijn? En waarom werd dat paard dan niet kreupel en die van haar wel? Frustratie dus.

We zijn ondertussen een half jaar verder en het betreffende dier werd kreupel. Foto's waren prima, niks op te zien, maar toch bleek bij verdoving het hoefkatrolgebied de boosdoener. Conclusie: klinische hko.... drie weken stalrust, stappen aan de hand, doos vol XA10 etc. De dame rijdt ondertussen alweer op dezelfde manier verder. Paard begon alweer wat minder fijn te lopen..... gek hè?