[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:29

Ik ben bang dat als ik nu ga scheren ik alle korstjes die nu bijna weg zijn weer open maak.

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:24

Daar zit nou ook mee! Ben daar ook benauwd voor!
Bestaan er ook opzetstukken voor op zo'n scheerapparaat? Dat zou wel een hoop schelen!
Een vriendin zei, dat dat bij scheerapparaten voor schapen wel het geval is. Is dat zo? (ja, ik ben een leek wat dat betreft, dus heb geen idee!)
Ik heb zelfs met de gedachte rondgelopen om een zak wegwerpscheermesjes te kopen en het daarmee te doen. Zou dat wat kunne zijn???

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:46

Van die wegwerp scheermesjes voor mensen?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:25

Hey ik zat daar ook mee!!! Heb ze toch laten scheren...en het valt reuze mee...bij onze paarden is niets opengeschoren..het zit nl zo dat als het scheerapperaat op korstjes stuit, dat je niet verder kan scheren. Daar komt het niet zo goed doorheen...Als je het iemand laat doen met veel ervaring en juist stopt wanneer je op korstjes stuit, dan is er niks aan de hand. Bovendien kan je ook eerst grof de lange haren wegscheren en daarna kijken waar je wel heel kort kan en waar niet...

En omdat de benen zo gevoelig zijn heb ik bij de d-arts een hele goeie pijnstiller gehaald. gewoon preventief -->Equipalazone, met deze pijnstiller mogen ze ook gewoon eten enzo...emma heeft heel braaf stilgestaan ermee...

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:17

Anouar15 schreef:
Van die wegwerp scheermesjes voor mensen?

Ja, die bedoel ik. Zou dat werken? (of zal ik het gewoon eens proberen? )

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:58

dan ben je echt wel heeeeel lang bezit..die zijn zo bot op dat stuggen paardenhaar...Heb van de zomer geknipt met scharen..die waren zo bot... Maar als je het wil proberen...wens ik je heeeeel veel succes en geduld!!!

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:09

Ik ga het donderdag gewoon proberen denk ik. Heb net gezien dat een pakje van 10 mesjes 0,99 euro kost, dus da's geen geld!
Ik heb het een paar weken geleden ook geknipt. Geen botte scharen gelukkig, maar wel blaren op mn handen! Ook niet alles....

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:11

laat me even weten of het gelukt is ok???

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:51

Die wergwerp mesjes is niks. Ik had die dingen een keer gekocht om z'n baard bij te werken (niet de snorharen, die laat ik zitten, maar de vacht onder z'n kin) Die mesjes kunnen zoveel haar niet aan. Ze pakken het niet eens. Kan je nagaan hoe dat met benen gaat

izzy1985

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:50

MEDISCH
Ongeveer 60 % van de Friese (Lees ook BELGEN) paarden is besmet met Chorioptesmijten, een schurftmijt die zich bijvoorkeur nestelt in de warme, vochtige omgeving van de kootholte.

Er zijn nog twee andere soorten schurftmijten ( Psorioptes en Sarcoptes ) maar die komen bij het paard gelukkig maar zelden voor. Deze twee zijn meestal te vinden in de manen, op de hals en in de staart.

Chorioptes kan vanuit de kootholte omhoog kruipen en dan vinden we de bekende kale plekken aan de binnenkant van de onderbenen. De mijt veroorzaakt jeuk, het paard begint te stampen en te schuren. De huid wordt grijs en schilferig en de haren breken af door het schuren.
Blijft de infectie beperkt tot de kootholte dan krijgt het paard een vorm van mok. Omdat de mijten gangetjes graven in de huid wordt deze gevoeliger voor infecties met bacteriën. De kootholte en kogel worden dik en gaan pijn doen.
Als dit langer zo blijft, gaan de lymfebanen ontsteken en kan de zogenaamde “Einschuss” ontstaan: het been wordt van onderaf dik, warm en pijnlijk en het paard krijgt koorts. Soms kruipt de infectie van de lymfebanen nog verder omhoog en wordt het been ook boven de sprong of de voorknie dik. Direct ingrijpen door de dierenarts is dan nodig.

Door een falende wetgeving zijn er op het moment geen middelen meer op de markt waarmee Chorioptes bestreden kan worden. Vroeger was Lindaan in de handel, een zeer effectief maar ook giftig middel dat in het milieu slecht afbreekbaar was. Later kwam Sebacil, eveneens effectief en giftig maar veel beter afbreekbaar in het milieu. Het is lange tijd met succes gebruikt bij infecties met schurftmijten en luizen maar nu van de markt verdwenen.

Op dit moment zijn er drie manieren om paarden met een Chorioptes-infectie te behandelen:
1/ Illegaal geïmporteerde Sebacil
2/ vlooienshampoo die bij honden gebruikt wordt (Defencare shampoo)
3/ Ivomec of Dectomax

De vlooienshampoo lijkt goed te werken maar is niet getest voor gebruik op paarden. Waarschijnlijk worden de meeste infecties met Chorioptes goed bestreden maar als de mijt erg diep in de huid zit, dan zal het tegenvallen.
Van Ivomec (een ivermectine product zoals ook bijvoorbeeld Eqvalan, Furexcel en Eraquel) is al langer bekend dat het schurftmijten dood. Het wordt wel in de bloedbaan gespoten maar ongeveer 1 % van de paarden overleeft dat niet. Als het in de spieren gespoten wordt, geeft het veel zwelling met kans op ontsteking. Soms wordt het in de mond toegediend maar dan is het effect niet groter dan dat van een wormmiddel met ivermectine. Bovendien bestaat de kans dat er middel uit de mond loopt en er onder-gedoseerd wordt.
Een betere optie is het inspuiten van Dectomax. Dit middel bevat ook Ivermectine en geeft minder irritatie wanneer het in de spieren gespoten wordt. In de bloedbaan spuiten van Dectomax is eveneens levensgevaarlijk. In de spieren spuiten is relatief veilig maar niemand weet exact hoe veilig. Ivomec en Dectomax worden ook wel lokaal toegepast in zelfgemaakte zalven. Dan is het wel belangrijk dat de huid niet meer vet en vuil is, want dan komt het middel niet op de plaats van bestemming.
Het is niet toegestaan om een niet voor het paard geregistreerd medicijn toe te dienen of op voorraad te hebben. Het is echter ook niet toegestaan een dier onnodig te laten lijden. Ivomec, Dectomax en Defencare-shampoo zijn niet geregistreerd voor paarden. Dat wordt dus bedoeld met falende wetgeving. Heb maar eens heftige jeuk...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:52

Dat klinkt precies als wat mijn paard heeft.
Ook aan de binnenkant van het onderbeen kale plekken en jeuk

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:29

toch maar tegen schurftmijt behandelen????

trisca

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:32

scheren hept wel omdat je het beter schoon en droog kan houden, maar let op! Wel de scheerkoppen goed schoonmaken voor je een ander paard scheert, anders kan je het overbrengen!

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:42

duh...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:32

Maar hoe kan je nou tegen schurftmijt behandelen? Alle opties die in het verhaal zijn zijn niet goed.
Ivermectine zou helpen, maar als je dat inspuit kan het paard er dood aan gaan en in de mond helpt niet.
Anouar heeft vandaag toevallig z'n wormenspuit gehad. Op basis van ivermectine. Ik heb nog een halve over. Zou je dat op het been kunnen smeren?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:24

hmmz dan zou ik kijken of je sebacil kunt krijgen. dat is voor myasis bij schapen. Dat zou ik er op spuiten en daarna insmeren met hydrocortiderm. Dat 2a3 keer in de week gedurende 3a4 weken??!!

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:27

oja @jaan81, heb je het vandaag nog geprobeerd met scheermesje????

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:52

Zaterdag gaan Anouar z'n sokken eraf. Ik hoop dat hij de scheermachine niet al te eng vind

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:00

izzy1985 schreef:
oja @jaan81, heb je het vandaag nog geprobeerd met scheermesje????

hahaha, jaja, ik heb het geprobeerd, maar helaas..... niet echt effectief. Op zich lukt het wel, maar steeds maar hele kleine beetjes, dus dat schoot niet echt op.
Het mesje was niet snel bot, dat zeker niet, maar je komt er niet mee tot op de huid, dus ja.
Volgende dingetje maar gaan bedenken en proberen!

Ow ja, in jouw stukje izzy staat, dat Sebacil verboden is, maar ik heb het 2 weken geleden gewoon bij de DA gehaald hoor! Er staat ook geen kruis op ofzo (dat t chemisch is). T ruikt wel zo, dat wel......

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:10

Je kan toch ook van die scharen kopen met een scheerkop erop ofzo. Waarmee je handmatig kan scheren.
Snappen jullie wat ik bedoel?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:48

@Anouar15, euh neej...

@jaan81,

sebacil en de vervanger neocidol (tegen myasis bij schapen) mogen officieel niet meer verkocht worden in nederland. De dierenarts heeft vaak die middelen nog wel. Hetzelfde geld voor de pijnstiller die ik al eerder heb genoemd(equipalazone). Dit is dan weer dat er concentraties in het lichaam van het paard blijven zitten die (als de paarden voor de slacht gebruikt worden) voor de mens kankerverwekkend zijn. Voor de rest is het een hele goeie, veilige pijnstiller voor paarden.

De stoffen van sebacil en neocidol zijn niet biologisch afbreekbaar en dus slecht voor het milieu. Veel dierenartsen reizen af naar belgie en kopen het daar in en verkopen het nog wel. Maar eigenlijk mag het niet meer. En verder zijn er iid weinig middelen die wel mogen en helpen...zucht!

Sedalin mag ook niet meer verkocht worden in nederland, maar dat komt omdat ze het registratienummer niet verlengt hebben.
en zo zijn er heel veel dingen ...

helpt het al een beetje die sebacil??? Bij emma wordt het weer erger, dus ben even gestopt met die hydrocortiderm. Dat het erger wordt is denk toch wel van die VSM-cure mok pillen...maar ik laat het ff rusten terwijl ik ondertussen ff de pillen door blijf geven...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:54

Hoe moet ik het dan uitleggen. Even kijken of ik een plaatje kan vinden. Vroeger hadden ze die dingen bij divoza, maar nu niet meer.

Edit: google kan geen plaatje vinden

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:09

@izzy: De Sebacil helpt zeker wel! Ik heb het vorige week zaterdag bij dr gedaan (heb haar toen helemaal gewassen, icl. hoofd) en de plekken die ze toen had zijn nu alweer begroied met nieuwe haartjes, dus dat is een goed teken.
Helaas heeft ze ook weer nieuwe plekjes, dus ik ga het morgen wé'r doen. Dan neem ik ook de stal mee.
De DA had dat ook gezegd, dat het verstandig was om ok alle stalmuren van hout mee te pakken, omdat die mijten daar in zitten en via daar dus ook de paardenhuid oplopen/-springen.
Misschien dan volgende week woensdag nog een keer en dan moet het klaar zijn, hoop ik.

AAnouar: ben benieuwd naar je handmatige scheerscharen. Zou wel een oplossing zijn misschien!!

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:10

Ik zal trouwens zaterdag eens foto's van Fleur dr benen nu maken; kan je de verschillen goed zien.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:47

Ik kan het niet uitleggen.
Vroeger werd het ook wel bij mensen gebruikt om de haren in de nek weg te knippen. Ik kwam er laatst nog een tegen in de kringloopwinkel
Maar ik kan het niet echt uitleggen.
Er zit een zelfde soort kop op als een scheerapparaat, met van die tanden die heen en weer gaan. Maar bij dat ding gaan de tanten niet automatisch heen en weer, maar als je knipt met de schaar.