[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:08

Ik heb het topic doorgelezen en flink wat opgestoken over luchtzuigen.
Nou ben ik toch benieuwd hoe het zit met jonge paarden en luchtzuigen.
Ik ken een paardje dat in juli 2 wordt en luchtzuigt.
Vooral voor na en tijdens het eten.
Verder valt het wel mee.
Wat kan de schade zijn en worden bij zo'n jong paardje?
Ik hoop dat ik 'm volgend jaar misschien kan kopen, maar wil weten wat voor mij én voor hem de risico's zijn voor de toekomst.
Het is een onwijs leuk paardje, maar ik wil wel ongeveer weten waar ik aan toe ben met het luchtzuigen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:18

Waarschijnlijk heeft dat paardje een maagzweer en doet hij het daarom vooral tijdens en na het eten. Maagcompositum van de groene os gaan voeren en dan kun je het hopelijk op deze jonge leeftijd op tijd in de kiem smoren

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:53

Maagzweer is ws wel te genezen maar de verslaving van het zuigen is een moeilijker iets om te doorbreken. Heb zelf soort gelijk "probleem" op stal staan . Dus als er mensen zijn die tips hebben om de verslaving te doorbreken( en dan niet te tip van de band want dat vind ik een martelwerktuig en m'n paardje wordt er doodongelukig van terwijl ze er ook nog eens gewoon doorheen zuigt )? Ik hoor de tips graag.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:31

nicotinepleisters?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:21

Grapjas, heb al nicotinekauwgum geprobeert maar dat werkt niet dus pleisters ook niet

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 00:14

Op de wei. Dag en nacht bij voorkeur. En in een wei zonder paaltjes o.i.d. Tenzij hij luchtzuigt in de lucht, dan heeft dat niet zoveel zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 00:42

Haha dat dacht jij Anya Weet je wat die fijne meid doet? Die pakt de staart van een soortgenoot gaat daar achterover aanhangen en zuigt zo d'r portie lucht. Dus dat maakt weinig verschil vrees ik.

Ik ga denk ik proberen of het helpt om haar van de zomer als ze ingeschaard is een soort muilkorf om te doen zodat ze wel gras kan eten maar geen staarten kan pakken. Staat me wel tegen maar zou het anders ook niet weten. t' Is ook banketstaaf voor de eigenaars van de andere paarden want die paarden houden geen staart meer over ze pakt nl steeds dezelfde want dat is dan een pard dat haar neit wegschopt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:25

Je hebt wel muilkorven die wel toestaan dat ze gras kunnen eten (mits het gras lang genoeg is), maar waar ze niet iets mee kunnen vastpakken. Ze kunnen er ook mee drinken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 10:43

Idd dat wist ik maar waar ik een beetje bang voor ben is wat er gebeurd als het gras korter wordt en degene waar ze staat het nog niet nodig vindt ze in een ander weiland te doen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:56

Dan voer je wat meer hooi bij smorgens en savonds?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:44

Is geen optie denk ik want ze staat met ws met 23 andere paarden en ze laat zich makkelijk aan de kant zetten. Thuis zetten is geen optie omdat ik graag wil dat leeftijd genootjes staat (ze is nu 2) en veel ruimte heeft om te kunnen rennen en spelen. Ik heb zelf wel weiland (en een ouder paard) maar niet groot genoeg om zo'n jong ding in de groei dat allemaal te beiden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:27

Anoniem schreef:
Haha dat dacht jij Anya Weet je wat die fijne meid doet? Die pakt de staart van een soortgenoot gaat daar achterover aanhangen en zuigt zo d'r portie lucht. Dus dat maakt weinig verschil vrees ik.

HAHAHAHA, dat die paarden dat pikken! En maagcomposiet helpt niet? (he, dat rijmt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:43

Ach, als er 24 staan zijn er altijd wel een paar goed sullen bij he?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 01:01

Gast8253, heeft jouw paard misschien niet ook een mineralentekort ?

als een tweejarige het zo in de weide doet op de staarten van andere paarden lijkt ze me wel iets aan te willen geven.

buiten een eventuele last van maag of slokdarm die je kan verhelpen met reeds genoemde middelen zou je haar een mineralen en vitaminekuur kunnen geven.

in maagcompositum zit bijvoorbeeld kalk wat het zuur neutraliseert, je kan je voorstellen dat dit mineraal ook gelijk door het lichaam gebruikt
wordt voor de aanmaak/groei van de botten.

kijk eens of vraag eens na op wat voor grond je paard loopt.

van zandgrond bijvoorbeeld is bekent dat een paard een tekort aan selenium en zwavel kan krijgen.

veulens die staartbijten hebben ook meestal een mineralentekort (begint vooral bij nattig weer (en) aan het eind van de zomer waardoor er in de melk en in het gras minder voedingsstoffen zitten).
geadviseerd wordt om die veulens ook een mineralenkuur te geven.

ps maagcompositum is geweldig spul.
Een 12 jarig paard hier op stal is sinds twee maanden nagenoeg van luchtzuigen genezen, nadat hij er als 2 1/2 jarig (!) paard mee was begonnen na de stress van de hengstenkeuring en de verplichte super slanke lijn die daarbij hoort.

door alle tips op bokt over volop ruwvoer ed heeft het beestje eindelijk rust in zijn lijf gekregen.
mensen bedankt hiervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 01:24

@ lolclub: ze krijgt maagcompositum, pro-bioforte en multivitaminen & mineralencomplex allemaal van de Groene Os en ook nog homeopathische druppels . Verder 24 uur per dag hooi tot haar beschikking, 2x daags luzerne en lichtverteerbare muesli zonder haver, een speelding in de stal en een speelkameraadje (Welsh-Atje)naast haar in de andere box 's nachts en in de wei/paddock staan ze ook saampjes.Dit alles op advies van Steffi vd Laarse. Ik ben ook niet zo bang dat die maagzweer niet overgaat ik vraag me meer af hoe ik de verslaving van het zuigen kan doorbreken.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:14

jeetje Gast8253,

hier heb ik niks meer aan toe te voegen, je hebt je er duidelijk al heel erg in verdiept.

de mijne is er gewoon na de de maagcompositum en meer paardenkuil spontaan (voor 90 procent) mee opgehouden.
heb ik zeker een simpel gevalletje.
(ondanks dat hij het ook 10 jaar heeft gedaan en geen paal in de wei veilig was)

succes met het zoeken naar een antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:26

Dank je Lolclub, ik hoop ook nog op zo'n soort wonderlijke "genezing" Want als ik jou zo hoor kan het dus wel

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:16

Ik heb een vraagje:
Een paard op de manege zuigt erg vaak lucht. En als je aan t rijden bent of als ze loopt laat ze scheten, is hier een verband tussen?

Stefstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:27

Mijn pony zuigt ook lucht.
Ik heb hem een band omgedaan, Ik weet het, Hartstikke slecht.
Ik ga hem nu ook af doen en dat spul maagcompositum proberen.

Mijn pony doet het altijd na een snoepje of iets dergelijks.
Ik geef hem dus bijna nooit wat anders staat hij weer een half uur te zuigen. Geef je hem niks dat doet hij het ook veel minder.

En ik denk dat er wel een verband tussen is DePeperd, Mijn pony doet dat ook al hij veel lucht heeft gezogen en bij mijn vorige verzorgpony was het al helemaal erg.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 21:50

De ingezogen lucht haalt de maag niet eens DePeperd en Stefstar. Dat is onderzocht op een universiteit in Engeland. Bovendien maken de darmen zelf vele malen meer gas aan dan een paard zou kunnen luchtzuigen.

Wat wel mogelijk is, is dat de maag het aangeboden voedsel niet goed verteert. Bijvoorbeeld vanwege maagklachten. Of dat er teveel brok wordt gegeven en te weinig ruwvoer. Dan heb je wel kans dat darmen van slag raken.

Mijn luchtzuiger laat niet meer scheten dan een niet luchtzuiger i.i.g.
Ze krijgt wel permanent zoveel hooi als ze wil.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:34

Even iets melden:
Ik geef mijn paardje nu ong. 3 weken maagcompositum, en ze zuigt al veel minder!!! Zij doet het dus zonder dat ze iets vastneemt. Het is echt al beduidend minder!!! Enkel als het etenstijd is doet ze het nog.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:11

Er schijnt een onderzoek te zijn geweest op de faculteit diergeneskunde.
Maagcompositum is als beste uit de bus gekomen, bij maagproblemen en ook voor luchtzuigen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:51

DePeperd schreef:
Ik heb een vraagje:
Een paard op de manege zuigt erg vaak lucht. En als je aan t rijden bent of als ze loopt laat ze scheten, is hier een verband tussen?

Nou, beweging is een stimulans voor de darmen. Vandaar dat een paard met koliek ook moet lopen. En ik kan me dus wel voorstellen dat op het moment dat de darmen gestimuleerd worden doordat een paard moet gaan lopen/in beweging komt, dat hij scheten gaat laten. Maar of dat deze scheten speciaal ontstaan door het luchtzuigen weet ik niet. Ik weet namelijk niet waar de luchtbellen die ze opzuigen allemaal terecht komen.

Anya schreef:
De ingezogen lucht haalt de maag niet eens DePeperd en Stefstar. Dat is onderzocht op een universiteit in Engeland. Bovendien maken de darmen zelf vele malen meer gas aan dan een paard zou kunnen luchtzuigen.

Serieus?!?!?! Dus dan is het echt een bakerpraatje dat paarden die luchtzuigen koliek zouden kunnen krijgen?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:57

Desiree schreef:
DePeperd schreef:
Ik heb een vraagje:

Nou, beweging is een stimulans voor de darmen. Vandaar dat een paard met koliek ook moet lopen. En ik kan me dus wel voorstellen dat op het moment dat de darmen gestimuleerd worden doordat een paard moet gaan lopen/in beweging komt, dat hij scheten gaat laten. Maar of dat deze scheten speciaal ontstaan door het luchtzuigen weet ik niet. Ik weet namelijk niet waar de luchtbellen die ze opzuigen allemaal terecht komen.

Anya schreef:

Serieus?!?!?! Dus dan is het echt een bakerpraatje dat paarden die luchtzuigen koliek zouden kunnen krijgen?

Ik weet het niet hoor, maar als ik zelf lucht ga happen, dan heb ik na drie keer een behoorlijke volle maag. Het is gewoon de tegenovergestelde vorm van een boer laten.
Volgens mij is dat ook bij een paard zo. Vaak gaat dat er via winden laten weer uit.
Wij hadden vroeger een klein pony die stond de hele dag te happen op een paal, zelfs in de lucht deed hij het.
Heel vaak was hij zo opgelazen dat hij ervan moest gaan liggen. Als het heel erg was, kwam de dierenarts die dan lucht liet ontsnappen door een slang aan de achterkant erin te steken. Dan leek het wel alsof er een ballon leegliep.
Op een gegeven moment lag hij bij de stal, hij was onder het draad doorgekropen om ons te zoeken, hij had hulp nodig. Hij kon niet meer lopen, en had ook verlammingsverschijnselen. Toen zagen we pas hoe mager hij was. Wij hadden dit nooit gezien, omdat hij altijd opgeblazen was van de lucht.
Het is dan wel dertig jaar geleden, maar luchthappen is volgens mij niet veranderd.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:19

wauw,ik heb vanmiddag mijn pony 4 uur lang zonder band om geen 1 keer zien kribbebijten..

hij was al gereden,hij had al gegeten,schone stal en buikje vol met hooi en stond zo relax op stal..

ik probeer iedere dag dat ik er ben de band eraf te houden.
ook heeft hij sinds een weekje gaaswerk aan de zijkant van de stal waar hij dus niet meer kan zuigen.
de voorkant is open maar blijkbaar niet intressant?