Ik ben wel benieuwd hoe jij over spuitijzers denkt.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
angela88 schreef:Het zit idd alleen op de plaats waar normaal een ijzer ligt.Als ik het goed zie is een spuitijzer een soort siliconenlaag op de hoef, op de plaats waar anders een ijzer geslagen zou worden?? Of zit er siliconen over de hele zool+straal??
farrier schreef:het is een vettec produkt. harder en veel slijtvaster als siliconen. wat het werkelijk is maakt vettec niet bekend.
Anya schreef:Farrier ik vind je te kort door de bocht. Een paard dat verpest is door een slechte hoefsmid en gecorrigeerd moet worden heeft ook pijn. Omdat de pezen in een andere stand moeten bijvoorbeeld.
Als je deze hoefsmid, die heel goed is en bezig is het paard te corrigeren voor een rechtbank vraagt of het ongemak en pijn veroorzaakt om het paard te corrigeren dan zal hij met 'ja' moeten antwoorden. Dus dat enkele juridische antwoord op de vraag zegt mij helemaal niets. Dierenmishandeling kan ook voorkomen bij een eigenaar met een traditionele hoefsmid. Dus als je met dit topic je gelijk wilt halen m.b.t. de strassermethode dan zit je er naast.
Dit topic bewijst dat er in Engeland een gek rond heeft gelopen die met strassers methode te lang en onoordeelkundig aan het werk is geweest en die om die reden dierenmishandeling ten laste wordt gelegd. Dat is heel wat anders. Er is geen uitspraak gedaan in de trent van "strassermethode is dierenmishandeling". Dat kan ook niet o.b.v. deze zaak.
Kortom je maakt je schuldig aan hinein interpretieren. En dat is in de rechtspraak een 'doodzonde'. Deze vorm van causaliteit is niet te leggen o.b.v. deze zaak.
Sugarmiss schreef:angela88 schreef:Het zit idd alleen op de plaats waar normaal een ijzer ligt.Als ik het goed zie is een spuitijzer een soort siliconenlaag op de hoef, op de plaats waar anders een ijzer geslagen zou worden?? Of zit er siliconen over de hele zool+straal??
Dus de genoegens van een ijzer zonder nagelgaten.
silvana schreef:Wat ik me af vraag bij de mensen die allemaal zelf aan hun paard zitten te kappen, merk je niet pas dat het niet goed gedaan is als het al te laat is?
dat is iets wat ik echt niet durf.Ik kies heel truttig en ouderwets voor een erkende hoefsmid.Uiteindelijk hebben die mensen toch niet voor niks geleerd.Ik durf wel eens een los haakje weg te vijlen maar ik geloof nooit dat ik zou zien dat ik mijn paard in een goede stand heb staan.
Dance schreef:En hoe zit het dan met de toonvrijheid die ik nu in de traditionele ijzers gesmeed krijg, zodat het paard daar geen druk op krijgt?
Anya schreef:@Russel. De hoefsmid die de pony van mijn vriendin verpest heeft (misdadig bekapt volgens kliniek de enterbrook) is een gediplomeerde smid. Die traditioneel bekapt. De pony kon niet meer lopen. De hoefsmid die haar moest corrigeren kan maar heel weinig per keer corrigeren. Desondanks deed dat haar wel zeer. Gelukkig loopt ze nu weer fatsoenlijk dat wel. Dus ja ook traditionele hoefsmeden met diploma's kunnen dit soort dingen veroorzaken. Prutsers heb je in alle beroepstakken. Een diploma is hooguit een bewijs dat iemand vroeger heeft geweten hoe het moet, niet of hij/zij het nog steeds netjes doet.
Sugarmiss schreef:Dance schreef:En hoe zit het dan met de toonvrijheid die ik nu in de traditionele ijzers gesmeed krijg, zodat het paard daar geen druk op krijgt?
Ipv de hoef rond te volgen kun je bij de toon 'recht oversteken' zodat je een rechte break-over krijgt die de toon dus onziet.