Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:35

Ze is al 8 jaar chronisch dus daar zal ze op haar 20e wel niet meer uitkomen

Ik ben wel benieuwd hoe jij over spuitijzers denkt.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:44

Wat zijn dat precies spuitijzers?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 14:55

ik zal proberen een plaatje te posten.
kort gezegd is het een slijtrand die je aanbrengt met een kitpistool. droogt heel snel, en kan daarna vlak geraspt worden. Het is een oplossing voor gevoelige voeten, die wel bescherming nodig hebben, maar waar je geen ijzers onder wilt hebben.

10y

Re: Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:58

Als eerste een vraag: wat zijn spuitijzers???

Als tweede, ik snap hier nu niks meer van. Strassermethode komt voor mij niet in vraag, daar ik mijn appie dan direct kan laten hemelen. Meer pijn kan ik haar niet aandoen.

2 voorbenen, chronische hoefbevangenheid en twee gekantelde hoefbeentjes. Potten vol extra supplementen, bloedverdunners en ijzers met pads om de hoefbeentjes niet door de zool te laten komen. Bijkomende ellende, hoefwand gescheurd en uitgebroken, hele kwartier weg. Ijzer (alluminium) blijft amper nog zitten. Hoefschoenen is/was een optie, maar die trekt ze ook uit. Vraag niet hoe, maar het gebeurt.

Wel of geen ijzers, toch een nb met alle gevolgen van dien. Ik weet het echt niet meer.

Nog even over de veroordeling voor dierenmishandeling ivm toepassing van de Strassermethode. Het gaat inderdaad zoals Anya al geschreven had om de causaliteit. Niet alleen van de toepassing van de wet op dierenmishandeling maar ook over de werkelijke toestand van het betreffende paard. Over de toepassing en causiliteit van wetten kan men zich eventueel nog wel een uitspraak veroorloven, mits men bekend is met rechtspraak en rechten. Over de toestand en de bijbehorende omstandigheden van het betreffende paard wordt dit al veel moeilijker, zoal niet onmogelijk. Dan zou men het gehele dossier moeten kennen, incl. getuigenverhoren en foto's, wat de grondslag is voor het uitgesproken vonnis. In het vonnis zelf, namelijk in dat gedeelte wat gepubliceerd is, zal dit allemaal niet staan.

Vast staat dus wel, dat volgens de getuigenis van Dr. Strasser zelf, de methode als zodanig, pijn veroorzaakt of kan veroorzaken. Of men dat wel of niet wil voor zijn/haar paard blijft dus aan de betreffende zelf overgelaten.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 15:17

als het goed is volgt hier een plaatje:

Afbeelding

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:32

Als ik het goed zie is een spuitijzer een soort siliconenlaag op de hoef, op de plaats waar anders een ijzer geslagen zou worden?? Of zit er siliconen over de hele zool+straal??

Dat de strasser methode pijn en/of ongemak bij het paard veroorzaakt is altijd bekend geweest. Het doel van strasser is toch door de hoef (vaak) drastisch te wijzigen de bloedsomloop in de hoef zo snel mogelijk goed op gang te krijgen (paard die ook verplicht moeten lopen), zodat een snelle genezing optreed? Door de korte hevige pijn periode moet dit dan opwegen tegen een lang genezingsproces, waar dus langer een minder hevige pijn is?? (Dit tenminste als het om een probleemgeval gaat)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:34

angela88 schreef:
Als ik het goed zie is een spuitijzer een soort siliconenlaag op de hoef, op de plaats waar anders een ijzer geslagen zou worden?? Of zit er siliconen over de hele zool+straal??
Het zit idd alleen op de plaats waar normaal een ijzer ligt.

Dus de genoegens van een ijzer zonder nagelgaten.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 15:40

het is een vettec produkt. harder en veel slijtvaster als siliconen. wat het werkelijk is maakt vettec niet bekend.

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:57

farrier schreef:
het is een vettec produkt. harder en veel slijtvaster als siliconen. wat het werkelijk is maakt vettec niet bekend.

Het geheim van de smid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:21

Het paard van mijn vriendin had ook hoefkatrol en we hebben ook aan strasser gedacht.,maar juist door het feit dat het soms een jaar kan duren voor ze terug goed lopen ,is voor ons een reden geweest om het niet te doen.

Het paard is naar de al even omstreden antoine de bodt gegaan en loopt al een paar jaar goed.Wel moet ze regelmatig terug bij geschoold worden.
Het paard loopt ook ook op een traditioneel beslag .Laatst heeft mijn vriendin nog geprobeerd of ze zonder kon, maar dat ging niet.Dus staat ze terug op haar ijzertjes.
Het paard word enkel gebruikt voor lichte recreatie zwaar werk zou ze niet meer aankunnen.

Wat ik me af vraag bij de mensen die allemaal zelf aan hun paard zitten te kappen, merk je niet pas dat het niet goed gedaan is als het al te laat is?
dat is iets wat ik echt niet durf.Ik kies heel truttig en ouderwets voor een erkende hoefsmid.Uiteindelijk hebben die mensen toch niet voor niks geleerd.Ik durf wel eens een los haakje weg te vijlen maar ik geloof nooit dat ik zou zien dat ik mijn paard in een goede stand heb staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:40

Anya schreef:
Farrier ik vind je te kort door de bocht. Een paard dat verpest is door een slechte hoefsmid en gecorrigeerd moet worden heeft ook pijn. Omdat de pezen in een andere stand moeten bijvoorbeeld.

Als je deze hoefsmid, die heel goed is en bezig is het paard te corrigeren voor een rechtbank vraagt of het ongemak en pijn veroorzaakt om het paard te corrigeren dan zal hij met 'ja' moeten antwoorden. Dus dat enkele juridische antwoord op de vraag zegt mij helemaal niets. Dierenmishandeling kan ook voorkomen bij een eigenaar met een traditionele hoefsmid. Dus als je met dit topic je gelijk wilt halen m.b.t. de strassermethode dan zit je er naast.

Dit topic bewijst dat er in Engeland een gek rond heeft gelopen die met strassers methode te lang en onoordeelkundig aan het werk is geweest en die om die reden dierenmishandeling ten laste wordt gelegd. Dat is heel wat anders. Er is geen uitspraak gedaan in de trent van "strassermethode is dierenmishandeling". Dat kan ook niet o.b.v. deze zaak.

Kortom je maakt je schuldig aan hinein interpretieren. En dat is in de rechtspraak een 'doodzonde'. Deze vorm van causaliteit is niet te leggen o.b.v. deze zaak.

Sorry, maar hier ben ik het niet mee eens. Ik heb zo een Zoef de Beunhaas aan mijn paard gehad die in een paar beurten mijn paard verpest had. Ben toen via de kliniek bij een eerlijke hoefsmid terecht gekomen, een traditionele die overigens voor elke manier van werken open staat en het per paard beoordeeld of het bij dat specifieke paard mogelijk is. De eerste de beste keer dat hij mijn paard op de ijzers zette, had mijn paard binnen 2 dagen geen overvulde pezen meer, mooi slanke droge benen en liep hij tenminste weer stukken beter. Niks geen pijn door correctie. Correctie als dat nog kan, want dat hangt ook af van de leeftijd van het paard, gaat geleidelijk en niet in een keer. Mijn paard had pijn doordat hij in verkeerde beenstand en met veels te dunne zolen steeds op de ijzers werd gezet. Paard was van de pijn verlost toen hij eindelijk op die manier op zijn voeten werd gezet zoals het hoort. Wat overigens alleen mogelijk is als het iemand is met Opleiding en gedegen Stage en afronding Examen. Niet zo een frutcursusje in de USA, zoals deze smid met een gigalogo op zijn busje pronkte.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:42

Sugarmiss schreef:
angela88 schreef:
Het zit idd alleen op de plaats waar normaal een ijzer ligt.

Dus de genoegens van een ijzer zonder nagelgaten.

Hier wil ik meer van weten. Zeer interessant. Beweegt het mee met het uizetten van de hoef?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:46

ja is volledig flexibel, redelijk slijtvast. Ik haal resultaten met niet al te veel werk op de harde weg, wel op het zachte. blijft zitten tot 6 weken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:48

silvana schreef:
Wat ik me af vraag bij de mensen die allemaal zelf aan hun paard zitten te kappen, merk je niet pas dat het niet goed gedaan is als het al te laat is?
dat is iets wat ik echt niet durf.Ik kies heel truttig en ouderwets voor een erkende hoefsmid.Uiteindelijk hebben die mensen toch niet voor niks geleerd.Ik durf wel eens een los haakje weg te vijlen maar ik geloof nooit dat ik zou zien dat ik mijn paard in een goede stand heb staan.

Ja, en nee. Als je het helemaal zelf doet, zie je het idd pas als het (bijna) te laat is. dan heeft het paard er dus last van, wat niet wilt zeggen dat het voor zijn leven verpest is. Daarom hebben de meeste zelfbekappers een (semi)professional om zich heen die kijkt of het goed gaat, en waar nodig aanwijzingen geeft. Het goede aan het zelf bekappen is dat je weet waar je naar moet kijken, en extra op je hoede bent, voor als je paard een dagje niet lekker loopt. Ik weet wel dat er bij mij dan nog dezelfde dag een DA bij komt. (is 1 keer voorgekomen, dit was een hoefzweer). verder komt er bij mij iedere +/- 3 maanden een Natuurlijk Bekapper bij, die voor zijn werk natuurlijkbekapt, maar ook een reguliere hoefsmit heeft gedaan. Zo weet ik, dat wat ik doe, ik ook goed doe. Hoe weinig die bekapper ook te doen heeft, ik wil de controle niet missen. Je bent wel met de hoeven van je paard bezig, en niet met een test-object. gelukkig zijn (bijna) alle NB-ers zich hiervan erg goed bewust.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:48

Het spul wordt keihard en ik denk niet dat er veel beweging in zit. Aan de andere kant zet een hoef ook uit in normale beweging als er geen ijzers zijn die het vastklemmen.
Dus als je het van die kant bekijkt volgt het de normale uitzetting van de hoef.
Mijn oude dame loopt er iig goed op, dat is voor mij voldoende

Mag ik per PB de naam van die smid, ik heb hier in de buurt ook zo'n geval rondrijden. Hij wist alleen het verschil tussen straalrot en hoefkanker niet. Paard kan het iig niet meer navertellen

@Farrier: ben ik spekkoper met al 8 weken

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:51

@ sugarmiss: rij jij veel op de weg, of bijna niet??

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:52

Ik rij haar nog hooguit 2x per week en moet dan om op de hei te komen 10 minuten langs een teerweg/fietspad. Ze vind op het teer prettiger lopen als op het gras ernaast dus die kilometer heen en terug loop ik over het harde.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:59

sugermiss, het heeft ongeveer dezelfde hardheid als de hoefwand. 2 km per dag over de harde weg noem ik weinig arbeid op de harde weg.
trouwens een hoef zet wel degelijk uit op een ijzer hoor, kan ik bewijzen ook! ben wel met je eens dat een ijzer belemmerend werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:12

Easywalker zou dan dus een goede opvolger voor de strassermethode kunnen zijn? Dit zal geen pijn veroorzaken.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:16

En hoe zit het dan met de toonvrijheid die ik nu in de traditionele ijzers gesmeed krijg, zodat het paard daar geen druk op krijgt?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:24

@Russel. De hoefsmid die de pony van mijn vriendin verpest heeft (misdadig bekapt volgens kliniek de enterbrook) is een gediplomeerde smid. Die traditioneel bekapt. De pony kon niet meer lopen. De hoefsmid die haar moest corrigeren kan maar heel weinig per keer corrigeren. Desondanks deed dat haar wel zeer. Gelukkig loopt ze nu weer fatsoenlijk dat wel. Dus ja ook traditionele hoefsmeden met diploma's kunnen dit soort dingen veroorzaken. Prutsers heb je in alle beroepstakken. Een diploma is hooguit een bewijs dat iemand vroeger heeft geweten hoe het moet, niet of hij/zij het nog steeds netjes doet.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:26

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:27

Dance schreef:
En hoe zit het dan met de toonvrijheid die ik nu in de traditionele ijzers gesmeed krijg, zodat het paard daar geen druk op krijgt?

Ipv de hoef rond te volgen kun je bij de toon 'recht oversteken' zodat je een rechte break-over krijgt die de toon dus onziet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:31

Anya schreef:
@Russel. De hoefsmid die de pony van mijn vriendin verpest heeft (misdadig bekapt volgens kliniek de enterbrook) is een gediplomeerde smid. Die traditioneel bekapt. De pony kon niet meer lopen. De hoefsmid die haar moest corrigeren kan maar heel weinig per keer corrigeren. Desondanks deed dat haar wel zeer. Gelukkig loopt ze nu weer fatsoenlijk dat wel. Dus ja ook traditionele hoefsmeden met diploma's kunnen dit soort dingen veroorzaken. Prutsers heb je in alle beroepstakken. Een diploma is hooguit een bewijs dat iemand vroeger heeft geweten hoe het moet, niet of hij/zij het nog steeds netjes doet.

Voor mij bijna onmogelijk te denken dat deze heer een diploma heeft. Ik ken er nog een die heeft een paar jaar als knecht bij een bekende smid gewerkt en is voor zich zelf begonnen. Iemand vertelde mij dat, waardoor ik het toevallig te weten kwam. Hij heeft ook de naam dat hij de paarden altijd te kort zet. Dát is toch wel het minste dat je op je opleiding moet hebben geleerd, kun je dat niet, dan zak je. Ik vind nl door al die schreinende voorbeelden dat het beroep beschermd dient te worden en dat grove fouten door onvakkundig geflots aangepakt dient te worden voor een tuchtraad.

De gediplmeerden zullen hier ook graag voor zijn. Ook niet tradiotionelen zullen zich dan voor een soort commissie examen moeten doen en moeten verantwoorden.

Tradioneel of niet, daar gaat het niet over, ook tradionele hoefsmeden kunnen beunhazen zijn, maar dat zullen wellicht ook vaak smeden zijn met cursusjes in Belgie of USA, of helemaal geen cususje, maar gewoon knechtje!!! Daar gaat het nl fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:34

Sugarmiss schreef:
Dance schreef:

Ipv de hoef rond te volgen kun je bij de toon 'recht oversteken' zodat je een rechte break-over krijgt die de toon dus onziet.

Toch is dat een methode die niet altijd helemaal fijn is. Als de teen groeit gaat hij daar afslijten, en na een paar weken lijkt het of hij op dat randje gaat lopen. Mijn paard heeft nl ijzers voor gehad die zo zaten omdat zijn tenen snel groeien (geen verzenen (meer, kadootje van Zoef)) Voor paarden waar de hoef ahw omhoog groeien is het beter.