Rhino in directe omgeving, enten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Re: Rhino in directe omgeving, enten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:32

Fnanne schreef:
In overleg met onze DA is besloten dat we gaan enten...
De manege in Kampen is vandaag gesloten...
Hopelijk krijgen we er hier niet echt mee te maken...

Gesloten? ik dacht dat lessen nog wel doorgingen alleen niet meer het terrein op en af met paarden...
Anyway, wij ook hier in Kampen gaan in voorzorg... Daarintegen enten wij niet. Ik heb 2 veulens staan onder 8 maanden (1 nog op medicijnen evenals 1 ouder dier) waardoor ik het risico van enten groter vind dan het risico van niet enten... Wel nemen we extra voorzorgsmaatregelen. Ik ga extra voer halen en dan maar afwachten...

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:37

'het'rhino virus zelf leeft maar 15 minuten, en heeft een icubatietijd van 11 dagen...
Paard geeft het over wanneer het in goed contact is met anderen, binnen klein bereik..
virusje leeft maar 15 minuten en sterft na 10 minuten langzaam af.

*jaja geleerd bij biologie, de paaardenfreaks zitten daar..*

wij betaalden vorig jaar voor een enting voor 2 paarden 135 euro...
vind het behoorlijk aan de dure kant

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:39

Jolliegirl schreef:
'het'rhino virus zelf leeft maar 15 minuten, en heeft een icubatietijd van 11 dagen...
Paard geeft het over wanneer het in goed contact is met anderen, binnen klein bereik..

*jaja geleerd bij biologie, de paaardenfreaks zitten daar..*

nou dan weet ik niet bij welke DA jij komt maar ik betaal 19 euro per paard! en woon ook in beilen

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:42

wat is het nu

leeft het nu 15 min of 7 uur of 15 uur... ?

ik weet het niet meer

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 18:44

Mijn DA zei dat het slim is om de paarden juist NIET te enten als het heerst, daar je het erin spuit...

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:27

135 of 19 euro vink nogal een verschil..

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:30

Is het dan dat ie binnen 15 minuten HET virus heeft en dat hij over verlamt of verkouden etc. word of is het zo als hij die 15 minuten overleefd dan krijgt hij het niet meer.

Als paarden het 1 keer hebben gehad worden ze er dan ook immuum voor, zoals meestal bij mensen?

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:39

Marijuhhh vroeg..Als paarden het 1 keer hebben gehad worden ze er dan ook immuum voor, zoals meestal bij mensen?
Nee, helaas ze kunnen het keer op keer weer krijgen net als wij mensen een koortslip.. Het sluimert en bij onvoldoende weerstand, hoplakee.. Zelf hebben wij jaren geleden een rhinoveulen gehad en dat kan dus keer op keer gebeuren.. Maar nogmaals wij enten niet omdat er ook veel bijwerkingen zijn..

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:47

@PocoMisss: Dat over die koortslip zij mijn DA ook, grappig . Heeft dat veulentje de rhino overleefd?? Misschien dom, maar wat moet ik zien bij weinig weerstand. Toch niet als je, je paard heel heftig gereden heb dat ie dan zweet, heeft hij dan ook minder weerstand. Of gaat het echt om hoesten, oudheid, dag en nach buiten?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:57

sterker nog, het rhinovirus en het koortslipvirus zijn aan elkaar verwant. Beide zijn het een soort herpes-virussen.

ik heb ook gelezen dat 90% van de paarden drager is...

Weinig weerstand? denk eens aan te mager, ziek geweest, wormen, pas geënt(!), maar ook stress, bijv. bij wedstrijden.

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:48

Quellian schreef:
Mijn DA zei dat het slim is om de paarden juist NIET te enten als het heerst, daar je het erin spuit...

juist ja

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:26

Ik denk dat bij de bereden politie Amsterdam ook geent werd, maar toch zijn daar een poos geleden 10 paarden overleden. Je kan ervan uitgaan dat ze daar de meest mogelijke zorg krijgen.
Kortom ik denk dat enten geen zin heeft.
Tevens is een enting pas optimaal werkzaam na ca. 6 weken en dan nog alleen voor de verkoudheidsvariant.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:13

De enting beschermt je paard tegen alle varianten. Ik zou zo snel mogelijk alle paarden enten tegen deze ziekte. En beter iets beschermt als helemaal niet. In Duitsland worden er veel meer paarden geent tegen deze ziekte en als het uitbreekt is het lang niet zo groots als in nederland. Een paard met de enting kan nog wel ziek worden maar worden dan juist wat verkouden en daar blijft het dan bij. Ik ben in ieder geval blij dat mijn paarden geegnt zijn.

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 16:21

Xox schreef:
De enting beschermt je paard tegen alle varianten. Ik zou zo snel mogelijk alle paarden enten tegen deze ziekte. En beter iets beschermt als helemaal niet. In Duitsland worden er veel meer paarden geent tegen deze ziekte en als het uitbreekt is het lang niet zo groots als in nederland. Een paard met de enting kan nog wel ziek worden maar worden dan juist wat verkouden en daar blijft het dan bij. Ik ben in ieder geval blij dat mijn paarden geegnt zijn.

Dit hebben ze ook tegen mij gezegd, en ik ben blij dat ik besloten heb te enten!

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 21:53

Uriah schreef:
Jolliegirl schreef:

nou dan weet ik niet bij welke DA jij komt maar ik betaal 19 euro per paard! en woon ook in beilen

toen woonde ik nog in zoetermeer
2 tinkers laten enten, + influensaspuit d'rbij

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:50

dan is het nog duur want ik betaal 19 euro voor de rhino spuit en 13 tegen influenza!

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:24

Enten heeft echt weinig nut. De enting werkt alleen voor de verkoudheids vorm! En enten als het al uitgebroken is wordt sterk afgeraden. Beter je paard thuis laten en niet met vreemde mensen of paarden in contact laten komen.
Hier een link van de faculiteit van diergeneeskunde in utrecht. Hier staat alles in beschreven met betrekking tot rhino. even naar beneden scrollen en dan "veelgestelde vragen" aanklikken!!

http://www.vet.uu.nl/site/viavet/viavet ... t_skeleton

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:17

Marijuhhhhh schreef:
@PocoMisss: Dat over die koortslip zij mijn DA ook, grappig . Heeft dat veulentje de rhino overleefd?? Misschien dom, maar wat moet ik zien bij weinig weerstand. Toch niet als je, je paard heel heftig gereden heb dat ie dan zweet, heeft hij dan ook minder weerstand. Of gaat het echt om hoesten, oudheid, dag en nach buiten?

Nee helaas, met een rhinoveulen bedoel ik dat onze merrie rhino had tijdens de dracht en het veulen heeft geaborteerd..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:25

Ik was het niet van plan om te gaan enten maar onze pensionstal heeft het verplicht gesteld.
Nou ja, wij waren ook de enigen die niet wilden enten en ik heb al gelezen dat het geen zin heeft te enten als niet iedereen van stal meedoet. En dat was natuurlijk wel wat l*llig...
Dus onze dames zijn inmiddels geent. Het goede nieuws: de DA was zo aardig de voorrijdkosten achterwege te laten als de hele stal in 1 x geent kon worden. Dus het kost ons maar 15 euro per paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:03

ophrah schreef:
Enten heeft echt weinig nut. De enting werkt alleen voor de verkoudheids vorm! En enten als het al uitgebroken is wordt sterk afgeraden. Beter je paard thuis laten en niet met vreemde mensen of paarden in contact laten komen.
Hier een link van de faculiteit van diergeneeskunde in utrecht. Hier staat alles in beschreven met betrekking tot rhino. even naar beneden scrollen en dan "veelgestelde vragen" aanklikken!!

Dit had ik idd ook gelezen... Op www.stegen.net staat dat er massaal geent wordt en volgens mij zijn die dierenartsen stuk voor stuk geldkloppers....

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:18

beantsje schreef:
Ik was het niet van plan om te gaan enten maar onze pensionstal heeft het verplicht gesteld.
Nou ja, wij waren ook de enigen die niet wilden enten en ik heb al gelezen dat het geen zin heeft te enten als niet iedereen van stal meedoet. En dat was natuurlijk wel wat l*llig...
Dus onze dames zijn inmiddels geent. Het goede nieuws: de DA was zo aardig de voorrijdkosten achterwege te laten als de hele stal in 1 x geent kon worden. Dus het kost ons maar 15 euro per paard...

Dat is aardig van de DA. Heeft hij ook gemeld dat het beter is over 4wkn weer te enten en dan om de 8 wkn? Anders heeft die enting nog geen zin...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:41

ophrah schreef:

Ik ent ook niet. Ben bang dat mijn paard idd juist ziek word omdat je het erin spuit!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:58

Sydney2005 schreef:
ophrah schreef:

Dit had ik idd ook gelezen... Op www.stegen.net staat dat er massaal geent wordt en volgens mij zijn die dierenartsen stuk voor stuk geldkloppers....

Laat ik het hiermee een beetje eens zijn..

Ik woon op 1 km afstand en ik ent niet.
Om rede dat het nu geen nut heeft omdat het om de neurologische vorm gaat.
Mijn paard is verder gezond en is in de afgelopen tijd niet op vreemde lokaties geweest.

Het hoort allemaal een beetje bij de schijnveiligheid die een enting nu zou bieden.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:34

RUBYWHITE schreef:
beantsje schreef:

Dat is aardig van de DA. Heeft hij ook gemeld dat het beter is over 4wkn weer te enten en dan om de 8 wkn? Anders heeft die enting nog geen zin...

Niet lachen...deze DA (niet mijn eigen) komt over 4 weken weer en dan hoeft het volgens hem 1 x per jaar. (Volgens mij een zinloze actie dus).

Nou ja, ik denk eerlijk gezegd dat het bij deze 2 entingen blijft. Daarna is iedereen het toch weer vergeten.

doom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 14:11

dus het zit nu dus nog steeds in drenthe hoor er niet zo heel veel over maar ik woon in noordholland vlakbij alkmaar en bij ons moge de paarden waarschijnlijk ook niet meer van het erf af voor wedstrijden de eigenaar heeft namelijk een flink wat belangrijke sportpaarden staan
dus waar zit het nu dan allemaal precies???
groetjes en graag nu wel antwoord op deze vraag please..