jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:20

Carly22 schreef:
Dat is waar.. hoofdstel extra full.. halster extra full.. zadel groot.. dekens groot.. alles moet ook groter!

wat een klets. Dat hangt echt van de bouw af. Zowel die van 1.80 als zijn moeder van 1.70 kunnen met een cobmaat hoofdstel af. Hebben een klein mondje dus maat 12.5 bit en deken maakt 2.05 voor die van 1.70 en 1.95 voor die van 1.80 (korter in de rug). Heel gangbare maten. En beiden gewoon een normale maat zadel.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:29

Jammer dat de meeste trailers zijn gebouwd op een paard met maatje 1.68m.

En kom op heee, een paard van dik 1.80m. met een cobmaatje? dat is toch geen gezicht! Nee, een mooi paard heeft alles in verhouding en dus heeft een paard van dik 1.80m. een extra full hoofdstel nodig om goed te passen.
Een paard van dik 1.80m. zal zeker weten niet toekunnen met een singeltje van 60cm./120cm. (dress/spring). Anders is het veel te smal gebouwd met alle gezondheidsproblemen daar weer van.

Dus nee, Anya, zo'n klets zijn de grote maten helemaal niet. Ik vind je reactie voor een Moderator overigens vrij fel.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:34

Euhm ik rij western Dees. Dus mijn singel maten liggen anders. Hoofdstellen zit bij voorkeur zo min mogelijk aan en een maat paard is veel en veel te groot. Gewoon een klein hoofdje.

En overigens ooit voor Lanna al een trailer gekocht waar ze zeer ruim in kan staan. Dus no problemo. Echt geen trailer laten bouwen o.i.d. Ook geen heel dure. Gewoon even zoeken.

Er staat nergens in de regels dat ik me als moderator niet zo mogen mengen in een discussie. Ik vind jou juist fel. Je doet nogal wat uitspraken: 9 van de 10 zijn niet goed. Tja.. dat soort statements kan ik niets mee. Daar reageer ik op.

Dan ter extra bewijslast vindt je nog dat alles voor grote paarden duurder is. Ook dat kan ik niet beamen, terwijl ik er toch twee heb. Vervolgens stel je ook nog dat een passend cob-maat-hoofdstel wel eens geen gezicht zou kunnen zijn.

Kortom Dees: je stelt nogal wat.

Maar als je vindt dat ik mij als gebruiker in deze discussie niet aan de boktregels hou, dan nodig ik je uit op de TEM te drukken. Dan pakt een niet in dit topic betrokken mod het vanzelf op.

Overigens heb ik de indruk dat jij "ik ben het niet met Dees eens" interpreteert als fel. In dat geval ben ik fel, want ik ben het niet met je eens.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:39

Anya schreef:
Carly22 schreef:
Dat is waar.. hoofdstel extra full.. halster extra full.. zadel groot.. dekens groot.. alles moet ook groter!

wat een klets. Dat hangt echt van de bouw af. Zowel die van 1.80 als zijn moeder van 1.70 kunnen met een cobmaat hoofdstel af. Hebben een klein mondje dus maat 12.5 bit en deken maakt 2.05 voor die van 1.70 en 1.95 voor die van 1.80 (korter in de rug). Heel gangbare maten. En beiden gewoon een normale maat zadel.

Dat was dus bij mij GEEEEEN klets!!! ik moest alles groter kopen!! wil niet zeggen dat het bij elk paard zo is.. maar die ik had moest dat dus wel..

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:40

[quote="]Dus nee, Anya, zo'n klets zijn de grote maten helemaal niet. Ik vind je reactie voor een Moderator overigens vrij fel.[/quote]

trouwens mee eens! Je had ook gewoon kunnen zeggen dat het bij jou niet zo is!!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:44

En dat is nu precies wat ik bedoel te zeggen Carly22. Er zit net zoveel verschil tussen grote paarden als tussen friezen, kleine paarden, grote ponys, kleine pony's shetten, quarterhorses etc.

Ik ken een klein paard met een stevig hoofd dat een zeer groot hoofdstel nodig heeft. Mijn paarden hebben toevallig kleine hoofdstellen nodig. Die van jou weer een grote.

Ik ken kleine paarden die niet gezond door de opfok zijn gekomen en grote die niet gezond door de opfok zijn gekomen. Er wordt zo vreselijk gegeneraliseerd. Daar is de paardenwereld toch goed in. Van die statements:

- grote paarden moet je laten staan, die zijn niet goed
- quarterhorses hebben slecht been werk
- dressuurruiters zagen altijd
- met slof rijden is altijd fout
- westernruiter rijden de benen kapot

Zo maar een paar van die generaliserende opmerkingen die niet waar zijn. Maar een soort van waarheid worden als iedereen het maar vaak genoeg herhaalt. Jammer vind ik dat.

Ik zeg nergens dat alle grote paarden gezond zijn. Ik zeg ook nergens dat alle grote paarden duur zijn en ik zeg nergens dat 9 van de 10 paarden van maat x niet goed zijn. Dat soort statements zijn generaliserend.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:48

Anya schreef:
Er wordt zo vreselijk gegeneraliseerd. Daar is de paardenwereld toch goed in. Van die statements:

- grote paarden moet je laten staan, die zijn niet goed
- quarterhorses hebben slecht been werk
- dressuurruiters zagen altijd
- met slof rijden is altijd fout
- westernruiter rijden de benen kapot

Zo maar een paar van die generaliserende opmerkingen die niet waar zijn. Maar een soort van waarheid worden als iedereen het maar vaak genoeg herhaalt. Jammer vind ik dat.

klopt helemaal... Ik zeg ook niet dat je grote paarden moet laten staan. Die van mij kon goed bewegen hoor!!! en een ongelofelijke knuffel! alleen de kans op ocd en cornage is wel groter dan bij kleine paarden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:50

Dat ben ik wel met je eens, maar daar kun je in de opfok heel veel aan doen. En het ligt ook nog eens aan de afstamming.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:54

Maar als je procentueel gaat bekijken, dan is het wel zo dat echt grote paarden vaak gezondheidsproblemen hebben. Dat die van jou dat niet heeft, dat is alleen maar heel fijn.

Maar ataxie en OC ( D) komt gewoon vaker voor bij extreem grote paarden.

En mbt spullen: Ik moest toch echt een nieuwe trailer kopen voor een van de paarden die ik heb, want die andere was te laag

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:56

Anya, het statement dat 9 van de 10 hele grote paarden iets mankeert blijf ik bij. Vraag het aan je DA en ook die zal zeggen dat het met grote paarden relatief veel meer gezondheidsproblemen zijn dan met kleinere van rond de 1.67m. Misschien heb jij toevallig eentje die wel aardig goed is, maar er verdwijnen een heleboel van die groten via de achterdeur want niet goed.

Hoe kan je bestrijden dat grotere paarden minder gezond zijn dan kleinere? Hoe groter het paard is, hoe verder het van de natuur is af komen te staan. Alleen als je dus al simpel reduceert, kan je niet tot een andere conclusie komen. Paarden groter dan 1.70m. hebben al vaker problemen, dus wat wil je met zo'n reusachtige jaarling verwachten?

Ook nog: ik heb nergens gezegd dat een passend cobmaathoofdstel geen gezicht zou zijn. Ik heb wel gezegd dat een cobmaat-hoofd op een dergelijk groot paard geen gezicht is. Vind ik. Je moet wel blijven lezen natuurlijk.

De TEM functie vind ik iets overbodigs op een internettopic. Ik hield al nooit van 'verklikkertje', dus ook niet naar jou toe. Het maakt me eignelijk ook helemala niets uit of jij (of anderen) het niet met me eens zou zijn. Mijn mening geef ik 'ter lering en de vermaak', het is gratis, dus doe ermee wat je blieft

De TS werkt op een dressuurstal. We hebben het hier dus niet over een westernpaard. Ik ken westerntuig goed, en kan je vertellen dat het Engelse tuig veel minder flexibel is ten aanzien van de maat. Westerntuig laat makkelijker "een gaatje erbij" toe. Ik heb nergens gesteld dat groter tuig automatisch ook duurder is. Maar wel dat een groter paard meer voer nodig heeft, en aangezien dat per kg wordt verkocht, is een groter paard in dat opzicht inderdaad wel duurder om te houden.
Laatst bijgewerkt door Dees op 01-01-06 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xCarlyx

Re: jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:01

Citaat:
Maar als je procentueel gaat bekijken, dan is het wel zo dat echt grote paarden vaak gezondheidsproblemen hebben. Dat die van jou dat niet heeft, dat is alleen maar heel fijn.

dat klopt!! die van mij had wel gezondheidsproblemen. Hij had dus cornage. Of hij ocd had weet ik niet want hij is zonder te keuren verkocht naar iemand die er recreatie mee ging rijden.

Maar als ik een groot paard zou kopen dan controleer ik wel echt alles! Ik vind het gevaar op gezondsheidsproblemen wel groter

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:07

Dan zijn we het eens Dees. Allebei een mening en het niet geheel eens.
Wij hadden geen trailer Pipo. Dus we konden gelijk een trailer kopen met veel ruimte. Die trailer zou ik trouwens ook voor een kleiner paard graag hebben. Gewoon vanwege de ruimte.

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:15

Pipo schreef:
En mbt spullen: Ik moest toch echt een nieuwe trailer kopen voor een van de paarden die ik heb, want die andere was te laag

Dan heb ik waarschijnlijk geluk gehad bij de aanschaf van mijn trailer. Tijdens de aankoop heb ik er wel opgelet of er twee grote paarden in konden staan, maar ik heb nooit echt de hoogte gemeten. Het paard van 1,80 wat er regelmatig in staat heeft iig geen problemen met de hoogte.

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:28

Megantjuh schreef:
hmm..

Apart zeg zoo groot al Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de foto! Maar ik las dat je had gekozen hem niet te kopen, succes met verder zoeken!

de koop gaat voor mij niet door met hem. heb helaas op dit moment nog steeds geen foto van hem. kan mischien nog wel komen maar ik zal er niet op wachten, aangezien ik besloten heb om een fokmerrie aan te kopen voor de fok, is beter zo dat is wat ik wil, mischien komt er dan een leuke hengst uit die geschikt is als dekhengst en word goedgekeurd

denk de merrie al te hebben gevonden maar das nog even onderhandelen

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:41

ai, dat vind ik wel groot voor een jaarling. ook een heel groot paard kan bij volgroeide leeftijd super in verhouding zijn, al blijf ik bij dat een extreme grootte voor een paard vaak de nodige problemen met zich meebrengt. Zo is dat overigens ook vaak bij grote mensen. Branca en ik kennen een paard dat ook als jaarling zo groot was, was een Poolse merrie. Compleet uit verhouding en veeeeeel te hard gegroeid. Helaas moeten laten gaan.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:11

Ik dach dat mijn jaarling al groot was (164). Hij moet trouwens in 2006 al 2 worden.
Ik hoop niet dat Zanzi té groot wordt. Ik zelf een Z paard van 185 en die heeft nogal vaak last van blessures.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:35

Pipo schreef:

Maar ataxie en OC ( D) komt gewoon vaker voor bij extreem grote paarden.

Klopt, je ziet veel grote paarden met problemen. OCD komt namelijk niet voor bij de pony's

En ook ik moet aan een grotere trailer omdat die van mij er niet meer normaal inpast, en dan heb ik er eentje die 1.70m gaat worden.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:46

Ehmz, tja, ik ben gek op grote paarden (past ook wel beetje bij mij ) maar ik kan me voorstellen dat je dit niet doet. Naast alle genoemde mogelijke problemen rond bouw en groei heb ik inmiddels geleerd dat echt grote paarden niet voor iedereen "to handle" zijn. En dan gaat het niet zozeer om de eigenaar zelf, maar meer om iemand die "hem even een keertje buiten zet", enz.

Ik weet heel goed dat kleine paarden minstens net zo erg kunnen zijn als grote paarden, maar eh... grote paarden maken vaak iets meer indruk (lees: angst) op mensjes die er niet aan gewend zijn...!

Maar toch: 't klinkt wel als een heel gaaf beest! Ben en blijf fan van groot

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:14

Citaat:
Anya schreef:
Dat ga ik dus ook doen met mijn behoorlijk grote jonge paard.

Nog een methode om de toekomstige maat te bepalen. Is vreemd genoeg redelijk acuraat...

Je pakt een halstertouw.
Je laat het touw langs zijn been hangen.
Je pakt het touw dan op twee plaatsen vast.
1 punt is bij de elleboog en de ander bij z'n kroonrand.
Daarna breng je het punt wat je bij de kroonrand vast heb boven zijn schoft. Daarbij moet je wel het punt bij de elleboog vast houden.
Waar je dan uit komt met het touw is de stokmaat die hij zal krijgen.

Zozo.. mijn uitleg was zo goed dat hij gekopieerd wordt naar andere topics Ik denk alleen dat je bij dit paard wel erg lang moet zijn al wil je dat punt boven de schoft willen berijken met je arm

Kan iemand misschien trouwens foto's neer zetten van de groei van zijn grote paard door de jaren heen? Ben ik erg benieuwd naar. De meeste jonge paarden lijken van die enorme slungels met lange nekken waarvan je denkt dat dat het nooit meer goed komt. Maar die van Mist bijvoorbeeld vind ik echt mooi geworden....

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:29

groot!!!!!

maar laat je hem ruinenn of blijft hij hengst?

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:32

owja.. nog een vraag:
Vanaf wanneer kan je foto's maken van de benen? Moeten ze dan een bepaalde leeftijd hebben of maakt dit niks uit?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:52

Vanaf 2 jaar zijn ze goed te beoordelen op de foto

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:33

1 mei 2003
Afbeelding
als ukkie (eerste keer even op Lan sjokken)
Afbeelding
als veulen maand of 7 gespeend
Afbeelding
Afbeelding

Hij kwam wat rattig de winter door
Afbeelding

eind winter, dus anderhalf
Afbeelding

begin lente, ruim anderhalf
Afbeelding
Afbeelding

eind zomer, twee jaar en een paar maanden.
Afbeelding

September. Wiz is groter dan Lan (1.68 is Lanna). Hij is dan ruim twee.
Afbeelding

Ik heb de meest recente foto niet. Die staat hier niet op mijn PC (werk).

jokari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 12:47

oh zalig zo'n grote paarden ! Hoewel ik zelf een levenslange haffiesverliefdheid heb opgelopen, heb ik de afgelopen jaren vaak met paarden van 1m70 en groter gereden. Sommige waren lichamelijk helemaal tiptop, andere niet. Eentje is als driejarige moeten afgemaakt worden omdat z'n spieren niet wilden meegroeien met z'n botten. Een andere was op z'n zeven zo'n 1m80 en een zalig springpaard. Dus grote paarden kunnen echt wel superbeestjes worden. Maar de 'goeie' hadden wel veel langer van de wei mogen genieten dan de gewone formaten, die werden sneller opgeleerd. Die grote slungels lagen op hun drie echter veel te veel met zichzelf in de knoop.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:03

Dank je wel Anya.