Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Koliek, weet iemand nog een paardenmiddel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 08:21

Er lagen 3 kleine hoopjes mest in de stal, inmiddels ligt er ook weer normale mest bij. Ze is nog steeds doodmoe, maar ze redt het nu wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:49

Phannie slaakt een heeeeele diepe zucht..............

een hele dikke knuffel voor Vicky en een knuffel voor jezelf tienus!!!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 09:45

Ze staat lekker in de wei te eten!!

Volgens VA kan het nog wel een week duren voor dat ze de oude is, maar dat maakt niets uit. We gaan nu de colosan afbouwen, Fastrack heeft ze alleen gisteren gehad. De andere spuit ligt voor een volgend spoedgeval in de koelkast.

Vicky en Tienus hebben gelukkig geen interesse meer in elkaar, business as usual wat dit betreft. Ze hebben normaal gesproken meer een gedoogbeleid met elkaar. Soms doen ze even sociaal bij elkaar, bij gebrek aan beter zullen ze wel denken.

Gistermiddag stond Tienus wel lief bij haar te waken toen zij lag te slapen in de wei. Zaterdag en zondag was het tienus een grote worst hoe het met Vicky was. En zij maar steun bij hem zoeken. Daar moest hij niets van hebben. Vandaag heeft ze hem gelukkig niet meer nodig!

Kimmes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:13

Wat fijn zeg,dat het weer zo goed gaat.
Verwen hem maar lekker

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:42

hou je ons nog wel verder op de hoogte.. SUPER dat het beter gaat!!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 14:16

Ik houd jullie op de hoogte net zo lang zij weer helemaal oude is. Ze staat nu weer in de stal te suffen/slapen.

Spanning op de buik is aan het verminderen, haar huid onder de buik bij het uier stond eerst helemaal hard en gespannen, nu zit die huid weer los. De buik begint ook weer normale proporties aan te nemen.

De oorzaak van de koliek is inderdaad vlas geweest. We gaan ervan uit dat het niet weer gebeurd zolang ze maar niet de hele dag op stal komt te staan zonder eten, wat nu dus door een misverstand is gebeurd.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:31

Pffff pak van mijn hart, Tien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:43

tienus63 schreef:
Ik houd jullie op de hoogte net zo lang zij weer helemaal oude is. Ze staat nu weer in de stal te suffen/slapen.

Spanning op de buik is aan het verminderen, haar huid onder de buik bij het uier stond eerst helemaal hard en gespannen, nu zit die huid weer los. De buik begint ook weer normale proporties aan te nemen.

De oorzaak van de koliek is inderdaad vlas geweest. We gaan ervan uit dat het niet weer gebeurd zolang ze maar niet de hele dag op stal komt te staan zonder eten, wat nu dus door een misverstand is gebeurd.

hoe weet je dat het door het vlas komt? heb je het in de mest ontdekt dat ze het heeft gegeten?
ben erg blij voor jullie dat het beter gaat, tjee, het had anders kunnen aflopen....

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:46

@ phannie:

De mest gespoeld die er gisteren en vannacht is afgekomen.

VA komt zodadelijk toch nog even, ze is me veel te sloom. Ik bedoel dus niet in de zin van heel erg moe, maar lusteloos. Denk je het ergste gehad te hebben..SH** Ze is slomer dan gisteren en vanochtend.
Hier word ik wel zenuwachtig van, omdat ze de afgelopen dagen verbetering gaf en nu lijkt er wel een terugslag met het één of ander in aantocht te zijn. VA is momenteel bezig met een spoedje, zodra hij vrij is belt hij terug.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 15-11-05 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:48

tienus63 schreef:
De mest gespoeld die er gisteren en vannacht is afgekomen. VA komt zodadelijk toch nog even, ze is me veel te sloom. Ik bedoel dus niet in de zin van heel erg moe, maar lusteloos. Denk je het ergste gehad te hebben..SH** Hier word ik wel zenuwachtig van, omdat ze de afgelopen dagen verbetering gaf en nu lijkt er wel een terugslag met het één of ander in aantocht te zijn. VA is momenteel bezig met een spoedje, zodra hij vrij is belt hij terug.

ojee niks engs hoop ik? misschien dat ze nu haar geestelijk en lichamelijke terugslag heeft en dat ze morgen zich wat beter voelt? ik ga weer voor jullie duimen

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:51

Ze heeft aardig wat doorstaan het afgelopen weekend Tienus, niet te veel in de stress schieten nu, daar heb je niks an. Je moet goed op d'r letten maar het gevaar met zoiets is dat je echt alles maar dan ook alles opmerkt aan ze. Wacht even je telefoontje met de VA af.

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:51

paxine schreef:
Mijn merrie heeft ook vaak koliek gehad en daarom geef ik haar nu lijnzaad en dat helpt wel.Ook krijgt ze elke dag een scheut maiskiem olie met een paar schepjes opkikker (van de paarde drogist) Sinsdien gaat het prima (even afkloppen)

Ik weet niet of je wat aan m,n tips hebt omdat je paard nu koliek heeft,mijn tips zijn meer preventief.Maargoed ik wilde het in ieder geval even tegen je vertellen.

Succes en beterschap voor je paard en sterkte voor jezelf.

Ik voer na een paar keer ook koliek te hebben gehad bij mijn paarden ook altijd een flinke scheut lijnzaadolie door het voer. en wat ik ook altidj op voorraad heb is zandweg, dat haalt het zand uit de maag want zandkoliek is een zeer ernstige vorm van koliek waar vaak paarden aan dood gaan. ook hier helpt flinke scheut lijnzaadolie voor.

tuurlijk moet je altijd bij koliek doerenarts erbij halen maar die olieen voorkomen toch een hele hoop, ik hoop dat ej er wat aan hebt.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:53

Ik houd jullie op de hoogte, de enige conclusie die op dit moment trek is dat het misschien wel eens droes zou kunnen zijn. Ze vertoont de symptomen ervan, maar goed VA moet nog bellen/komen.
En als het droes mocht zijn, het lijkt meestal erger dan het is.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:54

Nou, het zit jullie niet mee.
Je paard is verzwakt, paarden kunnen slecht tegen koorts en/of koliek.

Sterkte!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:30

Nou heb je al gesproken Tienus, lekker die droes er overheen. Pour Vicky

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 21:00

Ze heeft vanavond, 17.15 uur een spuit gehad van de VA die de eetlust een beetje opwekt, ze blijft gelukkig wel drinken en mondjes maat eten. We zullen haar later vanavond nog even temperaturen. Ze moet het helemaal zelf doen met die droes. We smeren trekzalf op de ontstekingen. Tja, we kunnen niets anders doen dan afwachten. Als er drastische veranderingen, zowel positief of negatief zijn, dan laat ik het jullie weten. Tot die tijd geen bericht goed bericht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:01

tienus63 schreef:
Ze heeft vanavond, 17.15 uur een spuit gehad van de VA die de eetlust een beetje opwekt, ze blijft gelukkig wel drinken en mondjes maat eten. We zullen haar later vanavond nog even temperaturen. Ze moet het helemaal zelf doen met die droes. We smeren trekzalf op de ontstekingen. Tja, we kunnen niets anders doen dan afwachten. Als er drastische veranderingen, zowel positief of negatief zijn, dan laat ik het jullie weten. Tot die tijd geen bericht goed bericht.

allemachtig tienus, houd het nou nog niet op met die ellende? hoe is dat mogelijk, en koliek en droes, ik blijf weer duimen!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 00:44

De koorts is nu gezakt, ze had om 22.45 uur 37.8 C, toen de VA er was had ze dik 39 C, hopen dat het zo blijft. Ze eet gelukkig wel weer redelijk normaal. En het lijkt dat de lymfeklieren weer wat slinken. trusten allemaal.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:00

[quote="tienus63"]De koorts is nu gezakt, ze had om 22.45 uur 37.8 C, toen de VA er was had ze dik 39 C, hopen dat het zo blijft. Ze eet gelukkig wel weer redelijk normaal. En het lijkt dat

Dat klinkt goed, hopelijk gaat het vandaag ook goed met de temperatuur.
Je paard heeft het flink te voorduren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:00

Net getemperatuurd 38.3 C, dus iets verhoging, normale temperatuur is tussen de 37 en 38 C. Ze eet gewoon gras in de wei, ze liep al een stuk monterder achter me aan naar buiten, gisteren was het sjok, sjok. Hoewel ze verder alle symptomen van droes vertoond, heeft ze geen enkele neusvloeiing, wat ook een symptoom van droes is.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze bezig is om alle medicijnen van de afgelopen dagen er uit te werken is. En dat gebeurt ook via de lymfeklieren.
Een paard die in het verleden droes heeft gehad kan bij stress situaties weer opgezette lymfeklieren vertonen op de plaats waar de droes ooit is doorgebroken. Of is dit wishful thinking.

Toch de fokker maar eens bellen.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:02

kan geen kwaad om even te bellen met haar inderdaad.

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:57

Sorry, voor deze stomme vraag maar kan er iemand mij vertellen wat droes is en wat de symptomen zijn?
Wel eens van gehoord maar weet echt niet meer wat het inhoud.

Groetjes,
Kat

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:29

Katelijne schreef:
Sorry, voor deze stomme vraag maar kan er iemand mij vertellen wat droes is en wat de symptomen zijn?
Wel eens van gehoord maar weet echt niet meer wat het inhoud.

Groetjes,
Kat

Droes is een bacteriele infectie, wodt voor oorzaakt door de streptokok bacterie. Deze bacterie heeft bijna iedereen weleens bij zich. Mens en dier. De bacterie leeft bij het paard in de mond en kan een jaar lang op deze manier in leven blijven. Droes begint met keelonsteking, lastig slikken, verhoging en koorts, lusteloosheid, niet willen eten, verhoogde hartslag, opgezette lymfeklieren in de kaak en/of keel hals gebied en meestal met neusvloeiing. Neusvloeiing begint helder en wordt later vies en gelig.

Droes is een veel voorkomende ziekte bij jonge paarden, vooral paarden die in de opfok lopen. Meestal krijgen de paarden droes tussen de veulen leeftijd en 2,5 -3 jaar. Als de paarden jong zijn is droes relatief onschuldig. Paard is een paar dagen doodziek, zodra de abcessen in de klieren door breken en de etter dus naar buiten komt zijn ze snel weer de oude. Droes is en mag je niet behandelen met antibiotica en peniciline omdat de bacterie zich verstopt tussen de pus en de medicijnen daar lastig bij kunnen komen. Door de droes te behandelen duurt het ziekte proces alleen maar langer. Het enige wat je kunt doen is trekzalf op de abcessen smeren om ze zo iets te bespoedigen met het doorbreken. De inhoud van de abcessen kan overigens ook via de keel en mond naar buiten komen. Is de lichaamstemperatuur hoger dan 39,6 C dan de VA bellen. Als de droes naar binnen slaat heb je wel een probleem, dit noemt men verslagen droes. Ik denk dat er dan bloedvergifteging o.i.d. op treedt. Verslagen droes komt bijna nooit voor.

Dus daar denk ik ook maar niet aan.

Droes ziet er heel eng uit, zeker als de abcessen doorbreken. En de paarden zien er echt heel ziek uit.

Als je droes googlet, dan kom je wel plaatjes tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:12

en Katelijne; vragen zijn nooit stom! zeker geen vragen over ziektes! als je vragen hebt, gooi ze eruit

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:33

phannie schreef:
en Katelijne; vragen zijn nooit stom! zeker geen vragen over ziektes! als je vragen hebt, gooi ze eruit

Zal ik zeker doen.
Het is heel leerrijk om zo'n uitleg te krijgen. Ben ik al wat verstandiger.
Doet al veel voor een blondje.