Brokkelhoeven..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 09:41

simpel. wij leggen ons niet vast aan een dogma, maar bekijken per individueel paard wat het beste is. dat kan blote voeten zijn, maar ook beslag, kunstof, aluminium ijzer enz. Ook hoefschoenen sluit ik niet uit.
En wie het verleden vergeet is gedoemd alles opnieuw te doen.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:21

Ik sta versteld van de voordelen die je opnoemt. Alle nadelen zijn al bekent. Het heden bepaalt wat we in het verleden verkeerd hebben gedaan. Daarom moet je het verleden niet vergeten. Misschien wel een mooi Nieuwjaarsvoornemen...we gaan het vanaf nu beter doen...we gaan ons wat meer inzetten voor het natuurlijk welzijn van onze paarden... Gelukkig Nieuwjaar vast !! HG.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:30

hey laat waldo maar lekker gaan want hij weet niet beter.

ik heb hem wel meer duidelijk willen maken.
maar ik heb het idee dat hij het niet wil begrijpen.
wat je hem ook vertel het gaat er niet in,snappen is er niet bij al hou je hem feiten voor die betonnen plaat.het dringt maar niet tot hem door.

het enigste wat waldo kan is met modder gooien naar mensen die het wel snappen en hoopt met een hoop herrie over ons heen te walsen om zijn nb in een mooi jasje te steken.

nogmaals NB heeft voordelen en vaak baad.

en ijzers ook die voordelen zal ik je maar niet geven anders gaat waldo weer te keer en mmet onzin smijten

groetjes melvin

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 23:18

Beste Melvin,

Ook jij hebt de kans gehad om de voordelen van het beslaan te ventileren. Jij wist ze niet en ook Farrier weet ze niet. Jullie beslaan gewoon omdat mensen daar om vragen. Ik maak niemand belachelijk, maar vraag alleen om argumenten. Waarom kon Alexander de Grote met zo'n 200.000 ruiters op onbeslagen paarden de halve wereld veroveren, waarom kon Napoleon vanuit Frankrijk met duizenden paarden naar Rusland en terug, waarom konden de Moren met duizenden onbeslagen paarden tot in Spanje komen en hoe konden de Noormannen half Europa bezetten, gebruikmakend van onbeslagen paarden.... jaja omdat ze niet zonder ijzers kunnen !!! Ik gooi niet met modder, dat kan je zo nalezen, maar ik ben ook geen Jahovagetuige die je een bepaald geloof wil opdringen..kijk gewoon nuchter naar de feiten. Je mag ze best weerleggen, maar ga niet zeuren over een betonnen plaat voor mijn kop. Ik sta open voor alles...maar jij hebt me niet kunnen overtuigen. 1 zin in bovenstaand verhaal van jou, klopt bijna... NB heeft alleen maar voordelen en geeft altijd baat !! Gelukkig 2006 !!

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 01:44

@ waldo ik denk niet dat wrangler het snapt dat als je jezelf NB noemt nooit naar een ijzer zal grijpen en altijd een beslissing blootvoets aan zal reiken..

Een NB zal het namelijk nooit in zn hoofd halen een ijzzer onder een hoef te slaan!!

Dusss het lijkt mij weer een typisch geval van een tradionele hoefsmid die de klok heeft horen luiden,maar die niet weet waar de klepel hangt!!!
En denkt zal ik het NB er maar bij te doen om meer klanten te werven die anders bij hem weg zullen lopen;)

Het valt toch op wann er in de paardenwereld nieuwe ontwikkelingen zijn op hoefverzorging dat er maar bij het oude gebleven word en de nieuwe methodes als maar vreemd worden beschouwd..(over het NB-methodes gesproken)

Dan hadden we nu nog steeds met de typemachine geschreven en niet met compu's en ik zou ook niet meer mobiel meer gaan bellen en de vaste telefoon maar weer gaan gebruiken..

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 10:48

tja ik heb net een verslag gelezen van duitse troepen die onderweg waren in Rusland. Ook dat leger trok met veel paarden op, omdat het slechts gedeeltelijk gemechaniseerd was. Er waren speciale troepen aangesteld om russische paarden te roven, om de dagelijkse verliezen aan te vullen.
De smeden konden de enorme verliezen niet bijhouden, en omdat veel russische paarden onbeslagen waren, moesten die het werk maar blootsvoets doen.
de verslagen melden dat, hoewel de russische paarden beter bestand tegen de weersomstandigheden bleken te zijn, zij gemiddeld twee dagen tot een week meegingen, voordat ze door kreupelheid totaal onbruikbaar waren. nou ja onbruikbaar, ze waren een welkome aanvulling op het menu van duitse soldaten. Op bevel van hogerhand zijn toen extra smeden ingevlogen omat de dagelijkse verliezen aan paarden simpelweg te hoog was, en niet volgehouden zou kunnen worden. het zou de opmars teveel vertragen.Er zijn geen exacte cijfers van maar schattingen geven aan dat de veldtocht in rusland het leven heeft gekost aan minstens 1 miljoen paarden, maar waarschijnlijk meer.
Ik stel mij voor dat het op andere veldtochten 0a van karel de Grote net zo gegeaan is. moeilijk om aan voedsel te komen. dus vreten we de kreupele paarden op, en roven nieuwe van de plaatselijke bevolking. Uitzendingen op NGC en discovery laten zien dat het zo ook gegaan is.
Het beeld wat je wilt schetsen van de gelukkige krijgsheer die met zijn paardjes vrolijk rondtrekt is net zo bezijden de waarheid als je bekapinzichten.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:26

Mooi verhaal Farrier, waarmee je eigenlijk mijn gelijk al toegeeft. Je verhaal gaat over de 2e wereldoorlog en dat is nou net die oorlog, waar het mis ging voor de paarden. Paarden werden juist in deze oorlog gebruikt om zwaar materieel te trekken, zoals geschut en munitie, dag in dag uit. Daar kon de natuurlijke hoefgroei niet tegen op en werden ze beslagen. De Russen op hun snelle en wendbare paardjes brachten de Duitse legers flinke verliezen toe. Ook paarden kunnen geen kogels, bommen en granaten terugkoppen en zo zullen er ook veel omgekomen zijn. In de veldslagen waar ik het over had, was het voornamelijk ruitervolk dat ten strijde trok. Endurence paarden die toch meer dan honderd kilometer op een dag rijden kunnen dat ook blootvoets, blijkt ! Dus ik snap niet dat je nog steeds je gelijk wil blijven halen door gebruik en misbruik van paarden op 1 lijn te stellen. Paarden weken of nog langer voortjagen, terwijl ze zware lasten moesten trekken, niet goed gevoed werden en niet genoeg rust kregen kan je niet vergelijken met het recreatietochtje voor de koets heden ten dage.. nee ook nu weer heb je me niet overtuigd van het nut van ijzers..enne..wie gebruikte het woord dogma. Vindt jij het respecteren van een paard zoals het geboren is een dogma? Kijk het eens na in de Dikke van Dale. Ik geloof eerder dat het starre volhouden van het feit dat paarden ijzers horen te hebben een dogma is, ook al zwak je het af door te stellen, dat ze soms ook zonder kunnen.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:33

sorry hoor maar ik vind het toch zo een dom gelul!!! Mijn smid is eerlijk genoeg om te zeggen of een ijzer wel of niet nodig is!!! Zonder ijzers loopt hij rondweg kreupel zodra hij een steentje voelt.. Wat zou jij dan als alternatief hebben??? En voor slechte hoeven of korte hoeven die te langzaam groeien, ik smeer altijd ( schik niet) sperti op de kroonranden... Aanrader voor iedereen!! het is even banketstaaf als je bij de drogist staat en een grote pot besteld, maar het boeid me niks, mijn hoeven groeien !!!!!

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 12:56

Kan je nagaan hoe slecht de hoeven van je paard al zijn geworden als hij van een steentje al kreupel gaat lopen. Als je door blijft gaan met beslaan zullen ze nog slechter worden. Veel paarden die van de ijzers gehaald worden hebben een overgangsfase nodig, waarin de hoef zich moet herstellen. De zool is zo dun geworden van het telkens wegkappen en zal weer moeten groeien, evenals de straal. Sommige ruiters gebruiken tijdens deze fase hoefschoenen, totdat de hoef genoeg is hersteld. Daarna kan je weer alles doen met je paard. Zelfs galopperen over grind. En ik blijf het zeggen...kijk gewoon eens op de site xxx daar staat alles uitgebreid beschreven. ...enne gezonde hoeven groeien er lustig op los, daar heb je niks voor nodig..
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-01-06 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

wrangler

Re: Brokkelhoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:21

ik besla meerdere paarden die zonder ijzers binnen een week op het spronggewricht zouden lopen.voor deel 1 van een ijzer.
een fries die na 5 weken weer beslagen moet worden omdat anders
de ijzers door slijten.

ik besla een paard die helaas hoefbevangenen is.
door speciaal belag kan ik de pijn verminderen dat het paard nog redelijk kan lopen.voordeel 2

paarden die in de ring zonder stifgaten zondertwijfel onderuit gaan.
voordeel 3

ik besla paarden met brokkel hoeven die het op een ijzer gewoon beter doen als blootvoets.voordeel 4

ik besla paarden met scheuren in de hoeven waar een ijzer simpelweg gewoon helpt. omdat de hoef altijd vlak neer komt in plaats van op de ongelijke ondergrond.voordeel 5

en zo kan ik nog wel even door gaan.

maar het zal wel weer zo zijn dat al die problemen er niet zouden zijn geweest als ze hun paarden natuurlijk bekapt zouden hebben.
of dat die problemen zijn ontstaan door de ijzers.

en met dat soort kort zichtige mensen wil ik niet indiscussie

waldo er zijn zat hoefproblemen die te verhelpen zijn en verholpen zijn met een ijzer.

nog maals ik kraak het nb niet af.

vraagje met wel soort schoenen ben jij geboren

groet hoefsmid melvin

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:27

Hoi Melvin,

Je gaat zelf al de goede antwoorden op je eigen vragen geven. Ga zo door!
De halve wereldbevolking loopt op blote voeten, dus het kan wel !

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:40

CooLLady schreef:
@ waldo ik denk niet dat wrangler het snapt dat als je jezelf NB noemt nooit naar een ijzer zal grijpen en altijd een beslissing blootvoets aan zal reiken..

Een NB zal het namelijk nooit in zn hoofd halen een ijzzer onder een hoef te slaan!!

Dusss het lijkt mij weer een typisch geval van een tradionele hoefsmid die de klok heeft horen luiden,maar die niet weet waar de klepel hangt!!!
En denkt zal ik het NB er maar bij te doen om meer klanten te werven die anders bij hem weg zullen lopen;)

Het valt toch op wann er in de paardenwereld nieuwe ontwikkelingen zijn op hoefverzorging dat er maar bij het oude gebleven word en de nieuwe methodes als maar vreemd worden beschouwd..(over het NB-methodes gesproken)

Dan hadden we nu nog steeds met de typemachine geschreven en niet met compu's en ik zou ook niet meer mobiel meer gaan bellen en de vaste telefoon maar weer gaan gebruiken..

dat is het verschil ik beperk me niet tot nb,ik zie het als een optie daar waar mogelijk.

en klanten die weg lopen ik heb een wachtlijst van 2 maanden dus dat zal wel mee vallen.

groet melvin

Tunderstruck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:42

haha waldo je zegt het goed! de HALVE wereld kan op blote voeten lopen, dat is waar maar de andere helft dan??? die kunnen het niet, daarom ben ik zo blij dat veel smeden verder kijken dan het verleden en een paard behandelen wat voor het dier het beste is! groetjes

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:48

de andere helft kan het ook, maar doet het niet !! HG.

Tunderstruck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:51

neej niet iedere helft kan het, je moet niet alleen naar je eigen geloof, kennis en meningen kijken, lees de verhalen van anderen dan, er zijn zat paarden die zonder ijzers niet tot nauwelijks kunnen lopen! dan is het tog fijn dat ze het met ijzers wel kunnen damn zeg wat ben jij ouderwets!!!!!

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:54

zolang waldo denkt dat schiefels,spat,hoefkatrolontsteking,hoefbevangenheid,overhoef enz als oorzaak hebben.
wil ik hier niet op doorgaan deze mensen hebben een geloofsovertuiging en oogkleppen op en stellen zich in tegenstelling van een goede hoefsmid niet open voor alle mogelijkheden van het welzijn van het paard.

Tunderstruck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:57

idd!!! ik ben blij met smeden al weet ik niet alles van paarden, ik leer nog steeds iedere dag veel van mijn vriend die hoefsmid is...en als ik dit allemaal eens lees, ben ik echt heel blij dat er smeden zijn egt heel blij!!! want als iedereen zo als waldo zou handelen zouden veel paarden onnodig pijn moetten lijden dat is pas harteloos!

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:18

Ben je soms de vriendin van Melvin..je komt zo plotseling opduiken.. welkom in deze discussie. Hoop dat jij me kan overtuigen van het nut van het beslaan. Maar ga me dan niet direct ouderwets noemen. Juist het beslaan is ouderwets en achterhaald, slecht voor de hoef ..bewezen door wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door heel moderne mensen... fijn dat je leergierig bent. Kijk dan ook eens verder op www.hoefnatuurlijk.nl, daar kan je ook veel leren. Suc6.

Tunderstruck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:22

neej ik ben niet de vriendin van melvin, er zijn wel meer smeden hoor:S:S maar goed ik heb al op die site gekeken en er zit idd wel wat in ja, maar ieder paard is tog anders???? net als mensen!!die zijn ook allemaal anders....ik snap niet waarom jij wil dat alle paarde hetzelfde behandelt moetten worden...wat is daat het nut van? voor sommige nja voor de meeste paarden is beslag gewoon nodig waarom doe je daar zo moeilijk over?????leg mij dat maar eens uit en met die siite hoef je niiet iedere x te gooien die site kennen we nu wel:S

Tunderstruck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:31

en nog ff tussen neus en lippen door, ik wil jou niiet overtuigen maar ik wil ook niet dat mensen zig door jou mooie verhaalen en gekke theorietje laten over halen ook alles maar natuurlijk te gaan bekappen want een feit is, het iis gewoon niet voor ieder paard goed!!! het zal best goed zijn voor jou paarden en voor nog meer paarden maar het is gewoon niet goed voor ieder paard waarom zie je dat nou niet?

judithM

Re: Brokkelhoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:51

Ik heb een welsh A met kleine voetjes.

Hij loopt voor de wagen en moest dus op ijzers.....das de standaard gedachte bij de meeste mensen en bij mij dus ook.

Hij heeft zo;n 5 jaar op ijzers gestaan en op een gegeven ogenblik zag ik dat zijn voeten daar echt niet beter van werden en mijn hoefsmid gaf mij het advies om de ijzers er onderuit te halen en op schoenen over te gaan.

Zo gezegd zo gedaan: ijzers er onderuit en tuurlijk een gevoelig lopende pony (had ik ook verwacht)

Na een tijdje is het lopen op harde ondergrond geen probleem meer en voor het rijden heb ik Smit schoenen aan laten meten.

Perfect!! voor de wagen heeft hij de schoenen aan en verder lekker op blote voeten het leven door.

Mijn huidige (traditionele) hoefsmid komt iedere 8 weken om hem wat bij te werken --> laat de stralen groot en verder vijlt hij ze alleen wat in "model"

Ik vind het goed van mijn hoefsmid om mij dit advies te geven terwijl het hem geld "kost"want nu komt hij alleen om te bekappen a 22 euro en eerder leverde een bezoek aan mijn pony 85 euro op.

Ik ben zeker van overtuigd dat veel paarden baat zouden hebben als ze van de ijzers worden gehaald!

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:46

Jammer Tunderstruck..je spreekt een taal die niet de mijne is. Beetje lopen gillen in de ruimte is geen bijdrage aan deze discussie. Vertel iets zinnigs waar we allemaal over kunnen nadenken. Laten we elkaar met respect te woord staan, ook als we elkaars denkbeelden niet delen. Allereerst zijn we mensen met dezelfde hobby en dat zou een band moeten scheppen en zeker geen vijandschap. Ik heb heeeel veel vrienden met paarden die wel op ijzers lopen..geen punt voor mij. Ik heb zelfs hoefsmeden als vriend..ook geen punt. Het moet toch mogelijk zijn om over bepaalde zaken rustig te kunnen kletsen zonder beledigend te worden. Een ieder die dit leest moet zelf maar zijn conclusies trekken. Iedereen op deze site mag naar de hoeven van mijn paarden komen kijken..je mag er zelfs op rijden !!! Vanmiddag weer een heerlijk ritje gemaakt van zo'n 20 kilometer door de polder op geasfalteerde tiendwegen, met mijn vrouw, op paarden die natuurlijk zijn bekapt, zonder enig probleem. Dat genot gun ik iedereen...vandaar mijn bijdrage aan deze discussie

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:57

Judith...ik hou van je..en wees zuinig op je hoefsmid !!!

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:49

Stal Nijmegen,

Leuk dat je ook aan deze discussie deelneemt. Aambeienzalf op kroonranden? Die zalf is bedoeld om aambeien langzamer te laten groeien. Laat staan dat ze hoeven harder laten groeien. Je vindt het toch niet erg als ik je niet serieus neem he ? Weet jij trouwens waarom aambeien zo langzaam groeien?.... ze krijgen te weinig zon en te veel wind !!

Tunderstruck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:02

hey waldo, kijk nu maak je me eindelijk duidelijk dat je niet helemaal tegen bekappen bent maar dat je zelf tevreden bent over NB, dat was mijn vraag en dat ik zo over kom, zoals jij zegt, is niet zo bedoelt. ik wou alleen graag weten waarom jij zo reageerde op iedere topic hier en meteen met die site begon te smijten, maar dat maak je in je laatste bericht aan mij duidelijk. Ik gooi niet met modder, nja niet zoals jij denkt, ik wou alleen weten wat ik nu weet dus geen problemen verder Groetjes
ps. wat ik nu dus uit jou stuk begrijp, is dat we het stiekem TOG eens zijn, jij snapt dus toch dat sommige paarden wel op ijzers moetten en dat het bij vele wel goed gaat op blote voeten...