Spiervermindering en vermoeidheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Spiervermindering en vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:24

ZoekStalling schreef:

Was bij jouw paard helemaal niet duidelijk hoe het kwam? Misschien door teveel eiwitten voeren, had je flink getraind ... zoiets?

Sorry...ik had even nietn gezien dat je deze vraag stelde. We weten niet zeker wat de oorzaak bij mijn paard is... Wel dat de spierverzuring langzaam was opgebouwd, dus niet acuur spierbevangen. We vermoeden dat het gekomen is door het volgende:

Ik was nogal stevig in training met haar en ze kreeg ook behoorlijk wat voer in verhouding tot de training. na twee maanden training kreeg ze een zoolzweer met complicaties...ze stond acuur stil en dat duurde drie weken. Ik heb haar direct in voer terug gezet, dat wel.

Daarna de training rustig weer opgebouwd. Volop aan de gang en toen kregen we een ongelukje met de trailer, waardoor het paard drie weken niks mocht, dus weer acuut stilstaan, terug in het voer...etc..

Daarna weer de training opgepakt en na twee maanden kreeg ze een ontsteking in haar kaak...alweer met complicaties. Paard stond weer acuut stil... En dat heeft er waarschijnlijk aan bijgedragen.

Nu ik dit weet van het paard hou ik daar extra rekening mee. Over twee weken gaan we op vakantie, ik ben nu de training aan het afbouwen en het voer ook.... dus nu kijken hoe het dan gaat.

Op dit moment gaat het echt heel goed met mijn paard! Maar...we hebben dan ook al een hele tijd geen rare dingen en blessures meer gehad (afkloppen!).

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 06:30

Hmmm.
Het voer kan het bij mijn paard nauwelijks zijn. Hij krijgt vooral veel hooi en eigenlijk altijd heel weinig krachtvoer. Ik heb hem ook altijd heel gelijkmatig getraind, bij ons kan dat ook, ik doe b.v. geen wedstrijden, krijg dus ook nauwelijks piekbelastingen als je snapt wat ik bedoel.

Ik ben er weer mee aan de slag.

Verder zie je er overigens niets van op dit moment, dat is wel gek, je ziet gewoon een energiek levendig paard. Ik krijg haast het idee dat er twee problemen tegelijkertijd spelen. Want van´t zomer was hij dus echt niet in orde qua "uitstraling" en nu opeens wel. Maar toch in beide gevallen spierverzuring.

Anoniem

Re: Spiervermindering en vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:34

Voeding speelt denk ik toch vaak wel een rol, met de vorst bijvoorbeeld, neem even aan dat je paard op de wei komt, maar dan worden er weer veel fructanen gevormd die hoefbevangenheid veroorzaken, maar wellicht ook spierbevangenheid kan veroorzaken, dat weet ik niet. Het zijn suikers en een paard met een hoog koolhydraat dieet, dus veel suikers heeft kans op spierbevangenheid.

Even phylosopherend, kou, dus wat stijve stramme spieren, extra suikers, minder arbeid dan voer, verhoogde kans op spierverzuring, kan een oorzaak zijn. ´

Heb je het hooi al laten testen om te weten welke stoffer er in welke concentratie inzit, zijn het verschillende partijen hooi=