tumor in hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: tumor in hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:22

Maar ik begrijp saga ook best wel, begrijp alleen niet dat ze geen antwoord geeft op sommige vragen, die antwoorden kunnen het verhaal een stuk duidelijker maken.
Idd, zo onder woorden brengen is niet makkelijk, zo is het dus ook met de mensen die reageren, op internet zie je nou eenmaal geen lichaamstaal en hoor je geen intonatie, vaak komt een antwoord bot over zonder dat het zo bedoelt is, vaak is het ook bot bedoeld maar ja, zo gaat het nou eenmaal met een hoop mensen bij elkaar, de een trekt zijn conclusie eerder dan de ander en de ander kan daar weer ontzettend bot op reageren.

De vragen die hier vooral ook voorkomen, of er ook echt daadwerkelijk onderzoek is gedaan? Eerst zijn er verschillende veeartsen gebeld die door de telefoon een conclusie geven, dan wordt daar op gereageert dat die veeartsen wel erg knap zijn dat ze het zo door de telefoon kunnen zien gezien er meer oorzaken kunnen zijn. Dan is er ineens wel een veearts bijgeweest waar eerder niet over gesproken werd, goed, perfect zou ik zeggen, maar er wordt niet duidelijk of deze veearts ook echt onderzoek heeft gedaan? (de neus in bedoel ik dan) en dan begrijp ik sommige reacties best wel hoor. Zeker ook omdat de indruk gewekt wordt dat de keizersnee op stal uitgevoerd gaat worden.......

Maar de TS vroeg idd. alleen maar naar ervaringen van mensen die een paard hebben/ hebben gehad met de zelfde aandoening dus laten we het daarbij houden wat betreft de antwoorden, kan ik dus kort zijn, nee, gelukkig niet.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:02

Laat je me weten hoe het afloopt? Ik hoop zo dat iniedergeval 1tje van de 2 het red.

De mensen moeten hier niet zo aanvallend zijn, want ze geeft overal een reden voor: niet vervoeren wegens druk doen en grote kans op bloeding en dus kan het afgelopen zijn, en dan is het afgelopen voor BEIDE.

Nu is het rustig en kunnen ze het beste ervan maken. De merrie (als ze het overleeft) zal denk ik weggebracht worden als het veulentje er is. Er zal echt wel oplossing komen.

Hebben jullie trouwens er al aangedacht om een moeder te zoeken die een veulen is verloren?

Als de merrie overlijd kan het veulen daarheen en toch 'normaal' leven. Dat met de hand voeden is niet echt een voordeel (vaak op latere leeftijd geen respect enzo).

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:29

Ik heb het gevoel dat de merrie gewoon in leven gehouden wordt tot de bevalling, hoe dat gaat en of met keizersnede ?

Keizersnede in de stal is in iedergeval geen optie ivm infecties.
Maar goed, laat maar.................

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:53

kiana schreef:
Ik heb het gevoel dat de merrie gewoon in leven gehouden wordt tot de bevalling, hoe dat gaat en of met keizersnede ?

Keizersnede in de stal is in iedergeval geen optie ivm infecties.
Maar goed, laat maar.................

ze hebben de merrie al opgegeven, dus dat vinden ze misschien gezien die omstandigheden niet een groot probleem.

Miekedar, niemand hier is erop uit om iemand te kwetsen, maar Saga heeft met haar verhaal gewoon een aantal vragen opgeroepen en de antwoorden riepen bij sommige mensen grote morele bezwaren op, en hebben dus gevraagd waarom voor die weg gekozen is.
Het is een heel vervelende situatie voor Saga, dat snap ik best. Ik wou dat ze me uit kon leggen waarom ze zich neerleggen bij een doemscenario. Bij een drachtige merrie die je (neem ik aan) niet kwijt wilt, die ook nog hoogdrachtig is, zou ik (en met mij vele anderen) ALLES uit de kast halen om het voor BEIDE goed te laten aflopen. Fijn dat Oma ervoor zorgt dat de merrie geen pijn heeft, maar dat is niet echt wat we bedoelen. Eerst een goede diagnose. Dan kan je prognoses maken en eventueel alsnog besluiten om de merrie niet te behandelen. Dat is de goede volgorde. En een goede diagnose is er gewoon niet. Dáár gaat het om. Dat er hier mogelijk een merrie én een veulen dood gaan terwijl het misschien niet nodig was geweest.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 23:28

Paars, jij schrijft wat ik wou zeggen..............
je lijkt oma wel..........Sorry..........

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:49

kiana schreef:
Paars, jij schrijft wat ik wou zeggen..............
je lijkt oma wel..........Sorry..........

Verward mmm wat zal ik daar nu eens van vinden op de maandagochtend.... Haha! Knipoog

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:00

De diagnose van problemen in het hoofd kan in de meeste gevallen alleen gesteld worden in de dierenkliniek. En helaas geraakt Saga haar paard daar niet meer.
Ik weet het omdat het bij mijn paardje ook het geval was. Er is bij mijn paardje wel thuis een endoscopie gedaan maar daar kan je niet mee in de sinussen kijken wel aan de ingang. (Bij mijn paardje zit het probleem dus daar ergens. Een tumor kan alleen vastegesteld worden in bepaalde klinieken ( in België is dat alleen in de universitaire dierenkliniek te Merelbeke). Ik weet niet waar het in het in Nederland kan. Misschien hebben jullie meer mogelijkheden. Maar dus voor de echte diagnose moet je dus naar de kliniek en je kan dan wel tien dierenartsen laten komen maar toch is er maar een mogelijkheid.... En zoals ik al zei niet elke kliniek kan zo maar een tumor vaststellen. Het is een bepaald soort scan (ben de naam kwijt) en die hebben ze echt niet overal. Ik weet zelfs de prijs hiervan het is 400 euro. Dan stelt men vast of er wel of niet een tumor is maar men kan niet zien of hij goed of kwaadaardig is. Ik weet zelfs niet of ze het op een drachtige merrie kunnen uitvoeren.De operatie van zo'n tumor is ook niet van de simpelste, heb ik me laten vertellen.

Hoe het zit met die keizersnede daar weet ik echt niks van jullie kunnen gelijk hebben misschien overleven ze het geen van beide maar wat is dan de andere optie als je het paard niet kan of mag vervoeren?? Is het echt onmogelijk om een ruimte zo kiemvrij mogelijk te maken. Nogmaals hier weet ik niks van.

Ik denk dat dit het geval is bij Saga haar paard. Momenteel reageert ze niet meer op het forum ik denk dat ze het voor bekeken houdt.

Toch bedankt want ik vind de toon van het forum veel prettiger zo.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:49

ik zou nog een paar bedenkingen en vragen willen neerzetten voor iedereen die het topic meegelezen heeft:

1. ik denk dat vooral het financieel aspect meespeelt in de beslissing van wat er met de merrie gebeurt. een operatie is onder geen beding een optie, en ik denk kliniekopname ook niet.

2. keizersnedes worden niet gedaan bij paarden.

3. de TS zit dan beetje in een doodlopend straatje, en kan niet meer dan afwachten (en te rade gaan bij oma en bokt). ze vroeg dus ook niet 'wat moet ik doen' want ze kan niets doen.

4. het lijkt me zeer sterk dat het paard een hersentumor zou hebben, is heel zeldzaam.

5. een moederloos veulen laten opgroeien tot een normaal paard is geen sinecure, vaak zijn het helemaal verwrongen geesten.

6. als er helemaal geen onderzoek uitgevoerd is, waarom er dan niet vanuit gaan dat het paardje last heeft van af en toe een bloedneus, zonder dat er een oorzaak aan vast zit? wat veel vaker voorkomt dan een tumor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:21

je kunt een veulen ook bij een pleegmoeder laten, dat hebben wij vorig jaar op stal ook gehad, en als de moeder al opgegeven is doen ze echt wel een keizersnee hoor!

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:33

Samsam schreef:
je kunt een veulen ook bij een pleegmoeder laten, dat hebben wij vorig jaar op stal ook gehad, en
als de moeder al opgegeven is
doen ze echt wel een keizersnee hoor!

ja okee.. maar da's dan toch geen steriele operatie! ik dacht dat het ging over keizersnede om te voorkomen dat de merrie moest persen.

hopelijk is er een pleegmoeder voorhanden ja, dat is idd een optie.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:47

waarom zou een koe wel op stal een keizersnee kunnen ondergaan en een paard niet.veel koeien overleven de keizersnee die op stal gedaan wordt. ik denk dat iedereen zijn eigen mening heeft over dit gebeuren.paarden hebben voor iedereen een ander gevoel van waarde.de ene is bereid door vuur te gaan en zijn hele hebbe en houde ervoor over hebben om zijn paard/pony(op eige wijze)een paardwaardig bestaan te laten lijden.of je het er nou mee eens bent of niet je moet die persoon in zijn waarde laten en zijn beslissing accepteren. in dit geval gaan ze voor het veulen die nog een goede kans maakt al dan niet door met de hand opvoeden(wat volgens sommige een respectloos paard maakt, onzin natuurlijk)al dan niet door pleegmoeder.ik denk dat iedereen er anders tegen aan kijkt, of je het nou zelf hebt meegemaakt of je meningen uit de lucht plukt.ik geef geen mening, ik hoop dat beide paarden het overleven.ik denk dat ze het ons wel laat weten.

sterkte met alles

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:04

nicole1985 schreef:
waarom zou een koe wel op stal een keizersnee kunnen ondergaan en een paard niet.veel koeien overleven de keizersnee die op stal gedaan wordt. ik denk dat iedereen zijn eigen mening heeft over dit gebeuren.

paarden krijgen heel snel een buikvliesontsteking waaraan ze sterven. daarom worden er geen keizersnedes bij paarden gedaan.

dat is geen mening maar een feit.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:45

Toevallig ben ik van de week bij de autopsie van een paard geweest, en daar lieten ze me zien hoe een keizersnee bij een paard uitgevoerd zou moeten worden.. Geloof me, als je door die opening een veulen naar buiten krijgt, volgens mij is het bijna onmogelijk. maar goed het wordt wel eens gedaan, dus ik hoop voor de TS dat het bij haar paard gedaan kan worden, en dat beide het overleven. Echter is het inderdaad zo dat paarden véél eerder een infectie hebben, dan een koe.. Paarden zijn mietjes geworden (vergeef me... ) sinds we ze van het land hebben gehaald en ze zijn gaan betuttelen.. Koeien staan nog steeds in vieze stallen, en lopen nog steeds met slecht weer zonder deken buiten, en ze kunnen dus ook iets meer hebben...
Helaas een feit..

Nog voor de TS: ook wij wilen dat je paard en veulen het redden, maar wat hier al wordt gezegd, het blijft een vaag verhaal.. En zonder echte diagnose (hoeft niet eens de tumor aangetoont te worden, maar andere dingen zullen uitgesloten moeten worden, door bijv bloedonderzoek, endoscopie etc) blijft het lastig om een therapie te bedenken.. Wij hopen dat blijkt dat je paard gewoon neusbloedingen heeft, door de stress van het hoogdragend zijn..
Maar nog 1 vraag: wordt er altijd een keizersnede gedaan?? Ook als de merrie uit zichzelf aan de gang gaat en het vooralsnog goed lijkt te gaan??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:51

Bovendien kan je een koe staande opereren en een paard niet, dat heeft te maken met hun bouw. Staand krijg je het veulen er niet uit.
Plus de redenen als genoemd door hamadryada (buikvliesonsteking)
Miekedar, stop eens met jouw paard te vergelijken met dat van de TS, want daar is (voor de honderste keer) GEEN diagnose gesteld, en het kan dus nog steeds van alles zijn.
Het zal wel een kwestie van geld zijn. Arme dier dat ze daar ooit in een stal terecht is gekomen, sorry dat ik het moet zeggen.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:09

miekedar schreef:
Waarom willen jullie dit paard dan naar de kliniek??? Het is niet zo dat als je paard in de kliniek is het dan allemaal wel goed komt hoor. Lees de versschillende topics na en hoeveel paarden zijn er ondanks een koliek of andere operatie toch nog dood gegaan. Ik ben helemaal niet tegen een paard naar een kliniek doen want straks denken jullie dat nog maar toch is de kliniek ook niet altijd het wondermiddel!!!!...

...

geef toe, als je carte blanche hebt met je portemonnee dan breng je je paard direct naar een kliniek. daar heb je tweedelijnsdiergeneeskunde die alles kan doen voor je paard wat nodig is.
persoonlijk zou ik pas rust vinden bij het overlijden van mn paard als ik hem die kans gegund had. een kliniek is geen wondermiddel maar in mijn ogen wel het beste.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 20:22

Ik ga helemaal mee met Hamadryada.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:43

Ik vind te toon in dit onderwerp soms een beetje uit de hoogte.
Voor sommige mensen is een paard laten operreren financieel onmogelijk. Als je toevallig grond bij huis hebt kun je daar een paard een super mooi leven geven zonder veel geld te hoeven uitgeven want veel meer dan een hoefsmid en gras heb je dan niet nodig. Een operatie kan dan wel eens niet in de planning zitten.

Bij ons op datl heeft laatst iemand een paard moeten laten inslapen. Ze had hem net twee weken en toen kreeg hij koliek. Ze heeft hem al met een paardentaxi naar Utrecht laten brengen maar de optie operatie zat er daarna niet echt meer in. de kans dat de operatie zou slagen was te klein om het er 'maar op te wagen. ik kan hier best begrip voor opbrengen.

Daarbij zijn er ook mensen die niet zo super emotioneel omgaan met hun dieren. Ze zorgen er goed voor maar blijven wel realistisch. Ze kijken naar de werkelijke waarde van het dier en kunnen hun emoties loskoppelen. Ik persoonlijk heb daar ook niets op tegen.

Een flessenveulen opvoeden is een erg moeilijke taak maar onmogelijk is het zeker niet. Ik heb dus zo'n paard wat zonder moeder en soortgenoten is opgegroeid (to ca 2 jaar). het was een draak van een paard m,aar dat kwam door fouten die gemaakt waren door mensen. Nu is het een heeerlijk paard waar je in sommige dingen nog wel in merkt dat hij anders is maar hij functioneert prima.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:29

Als je het op die manier uitlegt, dan wordt het veulen straks met een nood slachting ter wereld gebracht en dan maar hopen dat het in leven kan worden gehouden.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:54

pol013 schreef:
Voor sommige mensen is een paard laten operreren financieel onmogelijk. Als je toevallig grond bij huis hebt kun je daar een paard een super mooi leven geven zonder veel geld te hoeven uitgeven want veel meer dan een hoefsmid en gras heb je dan niet nodig. Een operatie kan dan wel eens niet in de planning zitten.

Daarbij zijn er ook mensen die niet zo super emotioneel omgaan met hun dieren. Ze zorgen er goed voor maar blijven wel realistisch. Ze kijken naar de werkelijke waarde van het dier en kunnen hun emoties loskoppelen. Ik persoonlijk heb daar ook niets op tegen.

ik begrijp je standpunt heel goed. ik ben er wel niet helemaal mee akkoord: als je aan paarden begint (en zeker in de fok!) mag je erop rekenen dat ze vroeg of laat iets mankeren en ben je ze een minimum aan verzorging verschuldigd.
de TS heeft zelf aangegeven dat er contact is opgenomen met een kliniek, waarna er een vreemd verhaal volgt over dat de kliniek geen hulp heeft geboden en de TS daar maar vrede mee heeft genomen.

daaruit blijkt dat er toch wel de intentie was om het dier weg te brengen, wat uiteindelijk niet gebeurd is. en dat heeft vragen opgeroepen bij de meeste bokkers hier.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 14:50

ff voor de duidelijkheid wij hebben geen genoegen genomen met wat die dierenkliniek zei wij hebben zelfs 2 dierenklinieken gebeld en 2 dierenartsen en alle 4 zeiden ze niets te kunnen doen. De dierenarts is volgende dag wel geweest hij is onderzocht maar gezien de symptomen enzo is het een tumor.
Nu vannacht is de merrie helaas na een week niet gebloed te hebben toch weer aan het bloeden gegaan. ( het is van af vanochtend weer gestopt, toen heeft mijn oma haar weer geholpen) Toen heeft mijn moeder de dierenarts weer gebeld en nu moeten we haar extra brokken geven omdat hierdoor de merrie sneller en meer bloed aan maakt.Mijn moeder heeft het er toen ook nog over gehad van kunnen we de merrie dan niet naar een kliniek brengen om extra bloed te geven maar ook deze keer werd het ons heel erg aan gerade de merrie op stal te houden en te laten rusten. En doordat ze nu meer brokken krijgt zal ze snel genoeg weer genoeg bloed hebben aan gemaakt.

Dus nog ff voor de duidelijkheid voor de mensen die nog steeds roepen dat we haar naar een kliniek moeten brengen ofzo dat risico is dus té groot! En we doen wel degelijk iets voor haar dus kom aub niet met die onzin aan dat wij dier onvriendelijk zijn want dat ben ik een beetje beu. Want wat dat betreft is deze merrie nog al een brokke pilootje en heeft ze in de 14 jaar dat wij der al gehad hebben al heel wat gehad en we hebben der altijd super veel geld aan uit gegeven ( zodra er iets was meteen dierenarts,dierenkliniek alles) maar nu moeten we wel realistisch blijven. Het risico is gewoon te groot en dan kunnen we wel veel geld uit gaan geven en daar zullen de dierenartsen enzo erg gelukkig van worden maar wij niet en zeker niet als de merrie als nog overlijd omdat er maar een zeer kleine slagings kans is.

Hopelijk begrijpen jullie nu eindelijk eens hoe het zit en is het nu eens af gelopen met het afzeiken van mij! want dat ben ik behoorlijk beu! Niemand die paarden heeft en zich hier helemaal voor in zet vind het leuk om uit gescholden te worden als dieren hater en te lezen krijgen van goh vin t zielig dat het paard bij jullie terrecht is gekomen! Want dat is allemaal onzin en als jullie wisten hoe onze paarden er bij staan en hoeveel wij al wel niet voor onze paarden hebben gedaan en wat we nog willen doen ( mits het risico niet te groot is zo als nu) dan zouden jullie al die onzin ook niet vertellen hier.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:45

Miekedar, stop eens met jouw paard te vergelijken met dat van de TS, want daar is (voor de honderste keer) GEEN diagnose gesteld, en het kan dus nog steeds van alles zijn.

Ik antwoord hierop:
Sorry maar ik vergelijk wel. Lees het stuk na van een diagnose stellen in het geval van een tumor.
Mijn paard heeft iets in haar sinussen en het is naar alle waarschijnlijkheid een schimmel maar eventueel kan het ook een tumor zijn. In beide gevallen zal ze als het moest erger worden een bloedneus krijgen. Dit is waar ik moet op letten. De DA is gisteren nog bij mij geweest. Ze heeft alle nodige vaccinaties gekregen. Ik heb ze nog niet zo lang en die waren niet in orde. Hij was het voordien al eens met mijn beslissing om gewoon de natuur zijn werk te laten doen. Ik heb de uitleg al hiervoor eens gedaan. De operatie van een tumor (in het hoofd wil dus daarom niet zeggen in de hersenen) kost rond de 3000 euro en geen garantie dat het dan weg is. Ik ben goed geïnformeerd want men DA heeft voor mij de kliniek gebeld. Ook bij een operatie voor een schimmelinfectie lopen de kosten op.

Het zal wel een kwestie van geld zijn. Arme dier dat ze daar ooit in een stal terecht is gekomen, sorry dat ik het moet zeggen.

Ik antwoord hierop:
Begin dan al maar medelijde te krijgen met mijn paard WANT IK HEB NIET DE FINANCIÊLE MIDDELEN OM DE OPERATIE TE LATEN UITVOEREN!!!

En toch zie ik ze heel graag en geef haar al wat binnen mijn mogelijkheden ligt.

Saga, veel geluk verder met je paard(en) Ik hoop dat het voor merrie en veulen goed afloopt. Sorry dat ik het zeg maar als ik lees hoe moeilijk een keizersnede voor een paard is zie ik het toch niet rooskleurig in.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 17:08

Wat fijn om te horen dat je merrie iniedergeval nog leeft!
Jammer van het bloeden, maar we zijn weer tijdje verder....

Trouwens zou ik graag willen weten of jullie als iets hebben geregelt met een pleegmoeder.

Veel suc6 en sterkte!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 17:37

Nee we hebben nog niets kunnen regelen met een pleegmoeder Boos! we hebben wel al onze andere merries gemolken zodat we in iedergeval melk in voorraad hebben staan. We hebben zelfs een flesje vol biest klaar staan.

maar ik heb al van verschillende mensen gehoord dat de moederloze veulen centrale niet zo een succes is en dat de kans erg klein is daar op het vinden van een pleeg moeder.
Maar ja als we geen pleeg moeder vinden dan proberen we m zelf op te voeden, moet lukken ook al zullen we dan de eerst komen de weken bijna niet slapen maar ja dat hebben we der wel voor over dat komt wel goed.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 17:41

Ow ja trouwens over keizersneden vandaag hebben we het nog maals aan de dierenarts gevraagt en die zei nu weer dat we beter konden wachten en de natuur zijn werk laten doen en als het niet gaat dan als nog keizersnede toepassen. Dus daar moeten we nog even over nadenken hoe het precies gaat lopen enzo maar ja dat zien we wel

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:08

als ik zo alles lees, en je merrie al niet beter vervoerd kan worden vanwege de stress, denk ik dat ze de bevalling niet overleefd.
want het is toch heel zwaar voor een paard.
maar ik hoop dat ze nog lang mee gaat zonder al teveel pijn.
veel succes er in ieder geval mee en doe wat jij denkt dat het beste is.