autisme bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mjet

Re: autisme bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:11

alle paarden zijn gewoontedieren. Dit betekent niet per definitie dat alle paarden autistisch zijn. Ook mensen zijn "gewoonte dieren", maar ook niet per defintie autistisch

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:58

ik vind het fout om dieren te gaan personaliseren en dus kenmerken van autisme bij mensen door te trekken naar paarden.

heel veel verhalen die ik lees over paarden die 'raar' gevonden worden door de auteur vind ik juist heel 'paards'.

ongetwijfeld zijn er paarden met bepaalde psychologische stoornissen, al dan niet met dezelfde basis als het autismespectrum. volgens mij zijn de meeste te wijten aan ervaringen uit de inprentingsperiode wanneer ze veulen zijn, maar dat terzijde. je mag niet vergeten dat bijna al onze paarden opgroeien met mensen, zonder sociale structuur.

verder heb ik ook de indruk dat velen geen flauw benul hebben over de reikwijdte van het begrip 'autisme', en de neiging hebben om alle gedragingen die ze nooit eerder zagen daaraan toe te schrijven. (alsook het aardstralen topic)

maar om on-topic te blijven: er bestaat misschien een aandoening bij paarden die op autisme lijkt. maar de diagnose bij mensen is al zo moeilijk (en dan denk ik aan normaal begaafde hoogfunctionerende autisten) dus onthoud ik mij om uitspraken daarover te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:06

is ook zo hamadryada (damn wat een naam Haha! )

Ik zelf zou nooit zoiets denken maar ik wist dat in deze hengst 4x ramiro zat, dus behoorlijke inteelt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:54

gijsenkim schreef:

.....Ik zelf zou nooit zoiets denken maar ik wist dat in deze hengst 4x ramiro zat, dus behoorlijke inteelt

.. eh, wil je daarmee zeggen dat 'autisme' met inteelt te maken heeft? Nee toch? Of bedoelde je dat je mogelijk een 'lastig' paard hebt? ( Sorry, heb niet alle posten teruggelezen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:58

nee hoor Haha! Haha! Haha! Daarmee wil ik alleen aangeven dat dit paard mogelijk een soort van neurotische stoornis heeft. Iedereen weet dat inteelt voor de motoriek en/of hersens niet echt goed zijn.

Dit was overigens helemaal geen lastig paard hoor, hooguit anders Haha! Haha! Haha!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:05

hamadryada schreef:
ik vind het fout om dieren te gaan personaliseren en dus kenmerken van autisme bij mensen door te trekken naar paarden.

heel veel verhalen die ik lees over paarden die 'raar' gevonden worden door de auteur vind ik juist heel 'paards'.

ongetwijfeld zijn er paarden met bepaalde psychologische stoornissen, al dan niet met dezelfde basis als het autismespectrum. volgens mij zijn de meeste te wijten aan ervaringen uit de inprentingsperiode wanneer ze veulen zijn, maar dat terzijde. je mag niet vergeten dat bijna al onze paarden opgroeien met mensen, zonder sociale structuur.

verder heb ik ook de indruk dat velen geen flauw benul hebben over de reikwijdte van het begrip 'autisme', en de neiging hebben om alle gedragingen die ze nooit eerder zagen daaraan toe te schrijven. (alsook het aardstralen topic)

maar om on-topic te blijven: er bestaat misschien een aandoening bij paarden die op autisme lijkt. maar de diagnose bij mensen is al zo moeilijk (en dan denk ik aan normaal begaafde hoogfunctionerende autisten) dus onthoud ik mij om uitspraken daarover te doen.

Ik denk dat ik toch wel enig benul heb wat autisme betekend!

Waarom zouden er geen geestelijk gehandicapte paarden/dieren kunnen zijn, maar wel mensen. Ookal hebben de hersenen geen gelijkwaardige werking, er kan bij zowel mens als dier een afwijking zijn.

Dit zijn wel vaak antwoorden die je krijgt. Mensen willen niet geloven dat paarden/dieren ook autisme of iets anders kunnen hebben. Wat voor dingen heb jij dan voorbij zien komen die jij paards noemt en de auteur (wie bedoel je daarmee) raar vindt. Als je al veel weet over autisme (zo kom je tenminste over), dan weet je ook dat autisme aangeboren is en niet door een ervaring/trauma kan komen.

Helaas zijn er veel paarden die door traumatische ervaringen, foutieve opvoeding, afwijkende inprentingsperiode, enz. "probleempaarden" zijn geworden. Het paard is een probleem voor de mens geworden, terwijl wij ze zelf zo hebben gemaakt.

2 van mijn 3 paarden hebben een fijne start gehad van hun leven. Ze zijn zonder mensen en in een kudde/groep opgegroeid en door andere paarden opgevoed.

Jij doet ook net alsof wij alle paarden in dit topic als autist bestempelen. Maar als je goed leest is het juist niet zo. Veel paarden hebben geestelijke of emotionele problemen die niks te maken hebben met autisme.

En wat de aarstralen topic hiermee te maken heeft, begrijp ik al helemaa niet.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:06

gijsenkim schreef:
nee hoor Haha! Haha! Haha! Daarmee wil ik alleen aangeven dat dit paard mogelijk een soort van neurotische stoornis heeft. Iedereen weet dat inteelt voor de motoriek en/of hersens niet echt goed zijn.

Dit was overigens helemaal geen lastig paard hoor, hooguit anders Haha! Haha! Haha!

Weer een goed voorbeeld van inteelt. Hoe kunnen mensen nu denken dat inteelt goed is voor een bloedlijn. Het is toch wel na te gaan dat dit niet bevordelijk voor het paard zelf is.

Mensen willen een goed paard fokken en kiezen daarom afstammelingen die ze goed vinden. Maar dan kun je toch geen paarden kiezen die als het ware "familie" van elkaar zijn. Moet er niet aan denken...

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:10

mjet schreef:
alle paarden zijn gewoontedieren. Dit betekent niet per definitie dat alle paarden autistisch zijn. Ook mensen zijn "gewoonte dieren", maar ook niet per defintie autistisch

Zou niet best zijn dat alle paarden en mensen autisten waren, haha.

Even een voorbeeld.

Als je altijd opstapt aan dezelfde kant of naast je paard loopt aan dezelfde kant dan gaat het goed. Doe je het ineens vanaf de andere kant dan kan het paard heel anders reageren. Dit is geen stoornis of afwijkend gedrag. Het paard heeft het gewoon nooit geleerd. Doormiddel van alles oefenen aan beide kanten zijn dit soort problemen makkelijk op te lossen.

Hetzelfde met voeren. Hoeveel mensen hoor je niet dat paarden zich misdragen tijdens het voeren of gek worden als je te laat voert. Dit is gewoon een gewenning van het dier, niks geen gedragsprobleem. Wel kan het een probleem worden als je hierdoor je paard niet goed meer kan voeren. Maar dat is weer een probleem die door de mens gecreeërd is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:19

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:23

hamadryada schreef:

ongetwijfeld zijn er paarden met bepaalde psychologische stoornissen, al dan niet met dezelfde basis als het autismespectrum

. volgens mij zijn de meeste te wijten aan ervaringen uit de inprentingsperiode wanneer ze veulen zijn, maar dat terzijde. je mag niet vergeten dat bijna al onze paarden opgroeien met mensen, zonder sociale structuur.

maar om on-topic te blijven:
er bestaat misschien een aandoening bij paarden die op autisme lijkt

. maar de diagnose bij mensen is al zo moeilijk (en dan denk ik aan normaal begaafde hoogfunctionerende autisten) dus onthoud ik mij om uitspraken daarover te doen.

Tittel schreef:
Ik denk dat ik toch wel enig benul heb wat autisme betekend!

dat kan zijn, ik had het over niemand persoonlijk.

Tittel schreef:
Waarom zouden er geen geestelijk gehandicapte paarden/dieren kunnen zijn, maar wel mensen. Ookal hebben de hersenen geen gelijkwaardige werking, er kan bij zowel mens als dier een afwijking zijn.

dat is ook letterlijk wat ik gezegd heb, lees maar na.

Tittel schreef:
Jij doet ook net alsof wij alle paarden in dit topic als autist bestempelen. Maar als je goed leest is het juist niet zo. Veel paarden hebben geestelijke of emotionele problemen die niks te maken hebben met autisme.

volgende auteurs in dit topic hebben of kennen een autistisch paard: shana, ellepel, sassefras, noukie, supertje.
jij bent degene die nog een en ander nuanceert en af toe weerlegt dat het paard autistisch is. dan ben ik helemaal akkoord met jou.

Tittel schreef:
En wat de aarstralen topic hiermee te maken heeft, begrijp ik al helemaa niet.

dat mensen iets wat ze niet helemaal kunnen verklaren graag toeschrijven aan een 'vaag' begrip, wat ze niet helemaal kunnen doorgronden. dat is nu eenmaal een menselijk trekje.
degenen onder de bokkers die ervaringen hebben met autisme bij mensen zullen veel minder snel geneigd zijn om hun paard autist te noemen!

niet te gauw in de tegenaanval gaan. als je goed leest merk je dat ik grotendeels met jou akkoord ben. ik ben overigens blij dat hier aandacht wordt aan besteed.
maar als mensen met begrippen gaan zwaaien en vervolgens laten blijken dat ze er niet erg veel van weten, daar kan ik niet goed tegen. dan vind ik hun 'diagnose' ongeloofwaardig.
autisme wordt pas bevestigd als het dier of mens aan een vastgelegd aantal kenmerken voldoet. ik denk dat sommige mensen hun paard als autistisch bestempelen na het herkennen van 1 of 2 kenmerken.

ik had het in mijn reply niet tegen 'iedereen'. in dit topic zitten ook mensen die kritisch zijn en ervaring hebben met autisme, dat zie ik ook wel.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 19:56

[quote="hamadryada"]

autisme wordt pas bevestigd als het dier of mens aan een vastgelegd aantal kenmerken voldoet. ik denk dat sommige mensen hun paard als autistisch bestempelen na het herkennen van 1 of 2 kenmerken.

quote]

Hoi,

Ik heb een Fjord gehad met een autistische stoornis.
Hij is helaas 11/2 jaar geleden veel te jong overleden door een hersenbloeding en 2 tia's.
Hij was een half jaar jonger dan mijn zoon. Mijn 18 jarige zoon heeft een autistische stoornis. Dus ik ben bekend met het fenomeen. Verder een aantal jaren meegedraaid als oudercontactpersoon voor de NVA. (Nederlandse Vereniging voor Autisme) Dus best wel de nodige ervaring.
Een paar jaar later waren er behoorlijk problemen met het paard.
Een holistisch dierenarts constateerde dat hij een autistische stoornis had.
Tot dat moment had ik er nooit bij stilgestaan dat het paard het ook zou hebben. Merkwaardig genoeg helemaal aan voorbij gegaan.
Maar inderdaad de symptonen waren zo gelijkend. Hoe ouder het paard werd, hoe duidelijker de autistische kenmerken aan het licht kwamen.
Zowel bij mijn zoon als het paard wisselden de kenmerken behorend bij de leeftijd. En die kenmerken waren er echt meer dan 2.

Er zijn trouwens div. wetenschappelijke onderzoeken geweest en nog gaande met betrekking tot het ontbreken van essentiele stoffen en enzymen in het lichaam.
Het blijkt dat bij 30 tot 50% eenzelfde deficientie bij autistische personen aan het licht is gekomen.

Groetjes, Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:36

En dan nu een autiste aan het woord:

Thinking the Way Animals DoTemple Grandin, Colorado State University, Fort Collins, Colorado

Temple Grandin is an assistant professor of animal science at Colorado State University. She is the author of the book Thinking in Pictures. Television appearances include 20/20, CBS This Morning, and 48 Hours. Dr. Grandin has autism, and her experiences have helped her to understand animal behavior. She teaches a course in livestock handling at the university and consults on the design of livestock handling facilities.

Unique insights from a person with a singular understanding.
As a person with autism, it is easy for me to understand how animals think because my thinking processes are like an animal's. Autism is a neurological disorder that some people are born with. Scientists who study autism believe that the disorder is cause d by immature development of certain brain circuits, and over development of other brain circuits. Autism is a complex disorder that ranges in severity from a mild form (such as mine), to a very serious handicap where the child never learns to talk. The m ovie Rain Man depicts a man with a fairly severe form of the disorder.

I have no language-based thoughts at all. My thoughts are in pictures, like videotapes in my mind. When I recall something from my memory, I see only pictures. I used to think that everybody thought this way until I started talking to people on how they t hought. I learned that there is a whole continuum of thinking styles, from totally visual thinkers like me, to the totally verbal thinkers. Artists, engineers, and good animal trainers are often highly visual thinkers, and accountants, bankers, and people who trade in the futures market tend to be highly verbal thinkers with few pictures in their minds.

Most people use a combination of both verbal and visual skills. Several years ago I devised a little test to find out what style of thinking people use: Access your memory on church steeples. Most people will see a picture in their mind of a generic "gene ralized" steeple. I only see specific steeples; there is no generalized one. Images of steeples flash through my mind like clicking quickly through a series of slides or pictures on a computer screen. On the other hand, highly verbal thinkers may "see" th e words "church steeple," or will "see" just a simple stick-figure steeple.

A radio station person I talked to once said that she had no pictures at all in her mind. She thought in emotions and words. I have observed that highly verbal people in abstract professions, such as in trading stocks or in sales, often have difficulty un derstanding animals. Since they only think in words, it is difficult for them to imagine that an animal can think. I have found that really good animal trainers will see more detailed steeple pictures. It is clear to me that visual thinking skills are ess ential to horse training, but often the visual thinkers do not have the ability to verbalize and explain to other people what it is they "see."

Associative Thinking

A horse trainer once said to me, "Animals don't think, they just make associations." I responded to that by saying, "If making associations is not thinking, then I would have to conclude that I do not think." People with autism and animals both think by making visual associations. These associations are like snapshots of events and tend to be very specific. For example, a horse might fear bearded me n when it sees one in the barn, but bearded men might be tolerated in the riding arena. In this situation the horse may only fear bearded men in the barn because he may have had a bad past experience in the barn with a bearded man.

Animals also tend to make place-specific associations. This means that if a horse has bad prior experiences in a barn with skylights, he may fear all barns with skylights but will be fine in barns with solid roofs. This is why it is so important that an a nimal's first association with something new is a good first experience.

Years ago a scientist named N. Miller found that if a rat was shocked the first time it entered a new passageway in a maze, it would never enter that passageway again. The same may be true for horses. For example, if a horse falls down in a trailer the fi rst time he loads, he may fear all trailers. However, if he falls down in a two-horse, side-by-side trailer the 25th time he is loaded, he may make a more specific association. Instead of associating all trailers with a painful or frightening experience, he is more likely to fear side-by-side trailers, or fear a certain person associated with the "bad" trailer. He has learned from previous experience that trailers are safe, so he is unlikely to form a generalized trailer fear.

Fear Is the Main Emotion

Fear is the main emotion in autism and it is also the main emotion in prey animals such as horses and cattle. Things that scare horses and cattle also scare children with autism. Any little thing that looks out of place, such as a piece of paper blowing i n the wind, may cause fear. Objects that make sudden movements are the most fear-provoking. In the wild, sudden movement is feared because predators make sudden movements.

Both animals and people with autism are also fearful of high-pitched noises. I still have problems with high-pitched noise. A back-up alarm on a garbage truck will cause my heart to race if it awakens me at night. The rumble of thunder has little effect. Prey species animals, such as cattle and horses, have sensitive ears, and loud noise may hurt their ears. When I was a child the sound of the school bell ringing was like a dentist drill in my ear. A loudspeaker system at a horse show may possibly have a similar effect on horses.

People with autism have emotions, but they are simpler and more like the emotions of a vigilant prey species animal. Fear is the main emotion in a prey species animal because it motivates the animal to flee from predators. The fear circuits in an animal's brain have been mapped by neuroscientists. When an animal forms a fear memory, it is located in the amygdala, which is in the lower, primitive part of the brain. J.E. LeDoux and M. Davis have discovered that fear memories cannot be erased from the brain. This is why it is so important to prevent the formation of fear memories associated with riding, trailering, etc.

For a horse who has previously been fearful of trailers to overcome his fear, the higher brain centers in the cortex have to send a fear suppression signal to the amygdala. This is called a cortical over-ride, which is a signal that will block the fear me mory but does not delete it. If the animal becomes anxious, the old fear memory may pop back up because the cortex stops sending the fear suppression signal.

Fear-based behaviors are complex. Fear can cause a horse to flee or fight. For example, many times when a horse kicks or bites, it is due to fear instead of aggression. In a fear-provoking situation where a horse is prevented from flight, he learns to fig ht. Dog trainers have learned that punishing a fear-based behavior makes it worse. When a horse rears, kicks, or misbehaves during training, it may make the trainer feel angry. The trainer may mistakenly think that the horse is angry. But the horse is muc h more likely to be scared. Therefore it is important for trainers to be calm. An angry trainer would be scary to the horse. There are some situations where a horse may be truly aggressive towards people, but rearing, kicking, running off, etc., during ha ndling or riding is much more likely to be fear based.

Effects of Genetics

In all animals both genetic factors and experience determine how an individual will behave in a fear-provoking situation. Fearfulness is a stable characteristic of personality and temperament in animals. Animals with high-strung, nervous temperaments are generally more fearful and form stronger fear memories than animals with calm, placid temperaments. For example, research on pigs conducted by Ted Friend and his students at Texas A&M University showed that some pigs will habituate to a forced non-painful procedure and others will become more and more fearful.

Pigs were put in a tank where they had to swim for a short time. This task was initially frightening to all of the pigs and caused their adrenaline level to go up. Adrenaline is secreted in both people and animals when they are scared.

Over a series of swimming trials, some pigs habituated and were no longer scared, but others remained fearful throughout the trials. In the pigs that did not habituate adrenaline stayed elevated, which showed that the pigs were still afraid.

It is likely that horses would respond to different training methods in a similar manner. Horses with calm placid dispositions are more likely to habituate to rough methods of handling and training compared to flighty, excitable animals. The high-strung, spirited horse may be ruined by rough training methods because he becomes so fearful that he fails to learn, or habituate.

On the other hand, an animal with a calm, nonreactive nervous system will probably habituate to a series of nonpainful forced training procedures, whereas a flighty, high- strung nervous animal may never habituate. Horses who are constantly swishing thei r tails when there are no flies present and have their heads up are usually fearful horses. In the wild, horses put their heads up to look for danger.

Effects of Novelty

As a creature of flight, how a horse reacts to novel or unusual situations or new places can be used to access his true temperament. French scientist Robert Dantzer found that sudden novelty shoved into an animal's face can be very stressful. A horse with a high-strung, fearful nature may be calm and well-mannered when ridden at home. However, his true temperament has been masked because he feels relaxed and safe in a familiar environment. When he is suddenly confronted with the' new sights and sounds at a horse show he may blow up.

It is the more high-strung and fearful horses who-have the most difficulty in novel situations. At the show there are many unusual sights and sounds, such as balloons and loud public address systems, that are never seen or heard at home. An animal with a nervous temperament is calm when in a familiar environment -- he has learned it is safe -- but is more likely to panic when suddenly confronted with new things.

The paradoxical thing about novelty is that it can be extremely attractive to an animal when he can voluntarily approach it. A piece of paper lying in the pasture may be approached by a curious horse, but that same piece of paper lying on the riding trail may make the horse shy. People working with horses and other animals need to think more about how the animals' perceive the situations we put them in

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:06

Hiermee wil je dus zeggen dat autisme heel normaal is bij dieren, maar bij mensen wordt het als een stoornis aangeduid. Autisme is dus gewoon dierlijk gedrag (correct me if I'm wrong!).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:19

ieuw...engelse teksten ga ik niet lezen hoor...

d'r zijn er zat in t nederlands, gewoon even de nederlandse sites eruit filteren...

maar ehh...gaan we hier nou een 3eindeloze discussie voeren over dieren en mensen?
geloof niet dat dat hier de bedoeling is...

ik geloof er wel in, wat bij een mensen kan,kan bij een dier ook.

nog eentje::
we hebben ook nog een merrie gehad, die alle verschijnselen vertoonde van..adhd...ihihhi Knipoog

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 07:47

OK dan!

een andere invalshoek.. mooi zo!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:30

Citaat:
Hiermee wil je dus zeggen dat autisme heel normaal is bij dieren, maar bij mensen wordt het als een stoornis aangeduid. Autisme is dus gewoon dierlijk gedrag (correct me if I'm wrong!).

Haha! Dat laatste zal ik maar doen (correct you when you're wrong Knipoog ) want nee... ik 'zeg' niks ! Ik laat een andere invalshoek zien van een wetenschapper aan de Uni van Colorado, die zelf autiste is en beschrijft hoe zij de wereld 'ziet' (in beelden) en dat vergelijkt met het 'denken' van paarden.
En dat sluit heel aardig aan bij mijn mening over het onderwerp autisme: ik schreef in een veel eerdere post dat nmi alle paarden als 'autist' gezien kunnen worden. Waarom? Omdat een paard (of een koe, of een hond of een varken voor mijn part) anders 'denkt' dan een mens, anders associeert en anders leert. Een vergelijking in die zin gaat absoluut niet op en ik vind het onhandig (en niet erg gedragswetenschappelijk) om iets wat afwijkt van onze menselijke norm, en dus niet 'begrepen' wordt, te projecteren op een dier.
In de lijn van die gedachtengang kom je dan uiteindelijk uit bij werkelijk respect voor wat het paard is en hem of haar te accepteren voor wat hij/zij is, namelijk een paard en geen mens.

Daarmee wil ik niet zeggen dat een dier géén afwijkingen in gedrag kan hebben. A-sociale ( begrijp dat woord alsjeblieft niet verkeerd! Ik bedoel ermee: afwijkend van bv de groepsnorm) dieren zijn er zeker. Maar wat hier als 'autisme' omschreven wordt, is, denk ik, in 99% van de gevallen menselijk onbegrip van de gedragingen van een paard, of het reageren van het dier op bepaalde ervaringen ( die wij dan op onze beurt niet meer kunnen inschatten).

Het is uitermate menselijk om de wereld te beschouwen vanuit 'eigen zicht' en op basis daarvan een bepaalde norm te stellen. Afgeslotenheid, zich niet met jou willen bemoeien, in een 'eigen wereld' leven, is meer paards dan je misschien lief is. En ook als een paard in een groep 'er niet bij hoort' zou niet meer dan een 'rangorde' beslissing kunnen zijn, die wij wellicht niet 1-2-3 kunnen verklaren.

Voor Ellepel: helaas zijn er in het nederlands maar weinig teksten op het internet te vinden die over autisme en dieren gaan of daar iets mee te maken hebben. De tekst die ik er opzette is een van de meest leesbare engelse teksten, er is veel meer te vinden in die taal maar dan wordt het al gauw wetenschappelijk en 'onleesbaar'.

Tja, dit is mijn opvatting van het geheel... Bloos - ik zou willen zeggen: lees het boek van Budiansky ( in het Nederlands) dan ben je een stapje op weg naar gedragsleer, denkvermogen en leervermogen van je paard: De aard van het paard.
Maar wat mij betreft zijn óf alle paarden 'autistisch' (volgens 'onze' norm)
of ze zijn het absoluut niet!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:38

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 10:48

t kwam me al zo bekend voor die naam hahaha!

trouwens echt een heel mooi verhaal hoor..
Haha!

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:08

ellepel schreef:
t kwam me al zo bekend voor die naam hahaha!

trouwens echt een heel mooi verhaal hoor..
Haha!

Dank je.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:21

Ik heb laatst een cursus telapathie met dieren gevolgd. Hierin werd mij heel erg duidelijk dat dieren in beelden denken en zeer gevoelig zijn voor onze energie.

Zal even wat voorbeelden geven:

Je wilt niet dat je kat op het aanrecht gaat zitten. Je hoopt maar dat hij dat niet gaat doen. (In de gedachten/onderbewustzijn zie je de kat al op het aanrecht zitten. En wat doet de kat? Die gaat op het aanrecht zitten.

Je rijdt lekker met je paard door het veld. Ineens zie je een stuk landbouwplastic op en neer waaien. Dat is nu net op het stukje dat een beetje smal is langs een weg. Je kijkt maar naar het plastic en hoopt dat je paard niet gaat schrikken. Straks schrikt hij van dat plastic en komt op de weg. Moet er dan ook nog eens een auto aankomen, dan gaat hij helemaal aan de kletter.
Je kan je al wel voorstellen wat er dan gebeurt.

Dit heeft dus niks met autisme te maken (wat een beetje wordt aangeduid ik het boek waarover hier geschreven wordt). Dit geven wij als mens aan het dier door. Dieren zijn veel gevoeliger als ons en kunnen dingen haarfijn aanvoelen.

Ik heb trouwens het hele boek al eens doorgelezen. Er staan best interessante dingen in, maar het is wel de mening van een bepaalde persoon. En wat je natuurlijk niet moet vergeten is dat dit geschreven is door een autist. Nu bedoel ik dit helemaal niet negatief of degraderend, maar wij noemen autisme bij mensen een afwijking en vinden vaak dat deze mensen niet goed kunnen functioneren in de maatschappij (ben ik het zelf niet helemaal mee eens). Dus trek je eigen conclussie maar uit het verhaal.

Ik zeg ook bijna altijd dat paarden waarvan mensen denken dat ze een vorm van autisme, persoonlijkheidsstoornis of iets dergelijks hebben dat dit vaak niet zo is. Het gaat om paarden die door een een bepaalde oorzaak een probleem gaan vertonen.

Sinds dit topic, anders topics en het verhaal van Jody wordt ik door veel mensen aangesproken (mail/pb). Of ze vinden me maar een dom mens dat ik zoiets kan geloven (Jody met autisme) en geven me het advies om dat verwende paard eens goed aan te pakken. Ook heb je nu veel mensen die denken dat hun paard ook een vorm van autisme heeft. Geloof me dit gun ik niemand, ik weet hoe zwaar het is. Gelukkig is dit eigenlijk in bijna alle gevallen niet zo. Er is iets anders aan de hand. Uitzonderingen daargelaten.

Je kan dieren paarden/dieren dus niet al bij voorbaat autist noemen omdat zij een andere denkwijze hebben. Dan zou het net zo goed kunnen zijn dat juist wij mensen allemaal autist zijn. En de mensen die wij nu juist autist noemen eigenlijk veel dichterbij de dieren staan...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:00

Tittel schreef:
Ik heb laatst een cursus telapathie met dieren gevolgd. Hierin werd mij heel erg duidelijk dat dieren in beelden denken en zeer gevoelig zijn voor onze energie.

Zal even wat voorbeelden geven:

Dieren zijn veel gevoeliger als ons en kunnen dingen haarfijn aanvoelen.

Ik zeg ook bijna altijd dat paarden waarvan mensen denken dat ze een vorm van autisme, persoonlijkheidsstoornis of iets dergelijks hebben dat dit vaak niet zo is. Het gaat om paarden die door een een bepaalde oorzaak een probleem gaan vertonen.

Je kan dieren paarden/dieren dus niet al bij voorbaat autist noemen omdat zij een andere denkwijze hebben. Dan zou het net zo goed kunnen zijn dat juist wij mensen allemaal autist zijn. En de mensen die wij nu juist autist noemen eigenlijk veel dichterbij de dieren staan...

Hoi,

Mijn mening is dat een paard een zeer 'hoog'invoelend vermogen heeft dat door veel mensen zwaar onderschat wordt.
Een autist ziet veel middels visuele beelden. Paarden pikken ook veel op middels beelden. Dat een autistisch persoon daardoor enige gelijkenis met een paard voelt kan ik me voorstellen. Maar een autist is beperkt in de invoelingsvermogens. En zal nooit zoveel invoelen als een 'normaal' mens wat zich volledig openstelt voor een paard.

Er is zoveel meer bij paarden. Die bij autisten doorgaans ontbreken. Hun wel degelijk sociale contacten met soortgenoten bijvoorbeeld .
Paarden voelen en uiten zich als een soortgenoot verdriet of pijn heeft.
Autistische mensen doen dat door de regel niet bij hun partners.
Ze kunnen er niks mee als een ander verdriet of pijn heeft en lopen er het liefst voor weg.
Het middels visuele beelden 'communiceren' noemen we bij paarden telepathie.
Een veel hogere vorm van communiceren als het gewone praten wat wij mensen met elkaar doen.

Ik heb zo'n 12 jaar gewerkt met paarden en gehandicapten.
Zowel lichamelijke als geestelijke kinderen en volwassenen.
Het was vaak ontroerend om te zien hoe paarden fantastisch met de gehandicapten om gingen in tegenstelling tot de 'normale' ruiters.

Daarbij is het paard van nature ook nog eens een vluchtdier en accepteert niet alles automatisch.
Maar bijv. een flapperend stukje wit papier, daar kunnen ze snel aan wennen als ze in de gaten krijgen dat het niet eng is. Idem met bijv. opvliegende vogels uit een sloot waar je net in de berm rijd.
De eerste keer is het effe schrikken. De tweede keer kijken ze hooguit nog even op en de derde keer lopen ze gewoon door. Althans dat is mijn ervaring.
Ik ben van mening dat een paard een prima leervermogen in dat soort zaken heeft. Daarnaast ook nog eens een super geheugen waardoor een klein vervelend akkefietje heel lang bijv. een slechte ervaring kan blijven. Tot trauma's toe.
Autiststen daar en tegen hebben een heel ander leervermogen.
Stel: ik zeg tegen mijn zoon. "Trek je jas aan we gaan nu naar de bioscoop die film kijken die je zo graag zien wilt.
Fout.... hij zal acuut in de HOO.... ijzers gaan hangen.
Niet omdat hij niet naar die film wil, oh nee, graag zelfs. Maar omdat ik hem er mee overval.
Ik behoor zoiets een half uur van te voren met hem voor te bereiden.
Het gekke is dat hij aan deze situatie nooit gewend is. Wat voor leuks we ook gaan doen. Zonder voorbereiding gaat hij in de HOO ...ijzers. Zelfs nu hij al 18 is.
Een paard daar en tegen zal dingen als ze positief zijn gewoon snel accepteren.
Zodra ik de trailer maar aan de auto koppel staan er twee dames enthousiast te hinneken. YES, we gaan op stap.
Ze hebben geen notie waar we naar toe gaan. Het kan een bekend stuk bos zijn maar ook een compleet nieuw terrein. Misschien staan ze een kwartier in de trailer, misschien wel een uur. Ze associeren de trailer met 'leuk op stap gaan.' Ze gaan 'flexibel' mee in mijn idee om op stap te gaan.

Ik vind elk paard als autist bestempelen, ONTZETTEND afbreuk doen aan een zo ontzettend wijs, super sensitief en hoogvoelend dier waar wij met al onze 'wijsheden' nooit aan kunnen tippen.

Verder is het niet zo dat het omgaan met een autistisch persoon of dier altijd kommer en kwel moet zijn.
Eer de stoornis ontdekt is zijn er vaak grote problemen in de samenwerking of contact.
Zodra je het eenmaal weet en er rekening mee kunt houden wordt het al een stukje makkelijker. Zodra je als medemens de 'juiste' knopjes hebt gevonden bij zo'n mens of dier kun je er een hele goeie band mee opbouwen zodra ze het gevoel krijgen VEILIG bij je te zijn en BEGREPEN te worden.
Die 'knopjes' vinden kan soms JAAAREN duren. En soms zelfs worden ze nooit gevonden.
Een normaal mens of dier kan flexibel zijn. Een autist is dat juist niet en blijft 'star'. Zowel in positieve als negatieve belevingen.

Groetjes, Henny

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 10:28

Citaat:
Ik vind elk paard als autist bestempelen, ONTZETTEND afbreuk doen aan een zo ontzettend wijs, super sensitief en hoogvoelend dier waar wij met al onze 'wijsheden' nooit aan kunnen tippen.

Dat zal wel een reactie op mijn uitspraak zijn, dus zal ik er op reageren:

Je hebt blijkbaar mijn uitspraak helemaal niet begrepen - maar dat geeft niet, denk er nog maar eens over dóór..( bovendien stond er.. allemaal autist, of niet..! Een uitnodiging om na te denken dus).

Wat ik echter uit jouw uitspraak haal (zie quote) is dat je 'autisme' kennelijk als een 'gebrek' ziet, waarom zou je anders spreken over 'bestempelen' en 'afbreuk' doen..?? Dat arme paard.. maar óók die arme mens.. want er zijn ook ontzettend wijze, super sensitieve en hoogvoelende mensen - en sommigen zijn autist. Is dat een gebrek?
Ik vind van niet. Misschien wel moeilijk om te begrijpen of om mee te leven.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:04

Jannepauli schreef:
Citaat:

Dat zal wel een reactie op mijn uitspraak zijn, dus zal ik er op reageren:

Je hebt blijkbaar mijn uitspraak helemaal niet begrepen - maar dat geeft niet, denk er nog maar eens over dóór..( bovendien stond er.. allemaal autist,
of niet
..! Een uitnodiging om na te denken dus).

Wat ik echter uit jouw uitspraak haal (zie quote) is dat je 'autisme' kennelijk als een 'gebrek' ziet, waarom zou je anders spreken over 'bestempelen' en 'afbreuk' doen..?? Dat arme paard.. maar óók die arme mens.. want er zijn ook ontzettend wijze, super sensitieve en hoogvoelende mensen - en sommigen zijn autist. Is dat een gebrek?
Ik vind van niet. Misschien wel moeilijk om te begrijpen of om mee te leven.

Waarom zou ik jou specifiek bedoelen???
Er zijn meerdere mensen geweest in dit topic die van mening zijn dat alle paarden autistisch zijn.
Waarom moet autisme een gebrek zijn. ALs jij het zo wilt lezen moet jij dat weten, maar je interpreteert duidelijk weer eens anders dan wat iemand schrijft. Ik doel niet op een 'gebrek'
Een autist is anders dan 'normaal'. So what. Ze worden vaak niet BEGREPEN. Maar daarom hoeven ze helemaal niet minder te zijn dan 'normale' mensen.

Zoals ik al schreef " als je de juiste knopjes" gevonden hebt kun je er een hele goeie band mee opbouwen.

Daar wil ik wel bij vermelden dat er bij sommige de 'juiste' knopjes NOOIT gevonden zullen worden. Met dat soort mensen is ook doorgaans geen normale band of relatie in stand te houden.
Ze zullen de problemen altijd bij een ander leggen en NOOIT bij zichzelf.
Tenminste als hun intelligentie het toestaat om daar over te kunnen nadenken.
Vele 'autisten' en vooral de "Aspergergroep' hebben meestal een hoog tot abnormaal hoog IQ. Een IQ van rond de 150 is geen uitzondering.

Jouw benoeming van 'dat arme paard' of 'dat arme mens' zal je mij niet horen zeggen noch denken.
Het is eerder andersom. Degene die met een autist moet omgaan heeft het vaak zwaarder te verduren dan de autist zelf.

Als een autist zich VEILIG en BEGREPEN voelt zijn ze niet zielig.
Is bovenstaande niet het geval dan kunnen ze zich doodongelukkig voelen. En de partner idem.

Henny
Laatst bijgewerkt door henny_w op 03-06-05 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:05

Citaat:
Misschien wel moeilijk om te begrijpen of om mee te leven

dat is denk ik de juiste gedachte.....

alles wat naar ons idee niet past in het plaatje "normaal paard" heeft een afwijking....hetzij autisme, adhd, concentratie stoornissen of trauma's.

maar zowiezo, je hebt een kind met autisme, die behandel je op een bepaalde manier, zou je dit niet doen, kreeg je naar alle waarschijnlijkhied een kind wat terechtkwam in de jeugddetentie, ontspoord ook nog eens..

maar doordat je het weet stel je je erop in, en behandel je dit kind anders.

stel, je hebt een paard waarvan je vermoed dat dit autistisch is, en je behandelt het ook zo?
zeker weten dat dit dier zich heel anders gaat gedragen en men er veel makkelijker mee kan werken....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:11

Citaat:
alles wat naar ons idee niet past in het plaatje "normaal paard" heeft een afwijking....

Zo is 't maar net, Ellepel....
maar waar ik moeite mee heb is om die 'afwijkingen' dan met menselijke 'afwijkingen' te gaan vergelijken, terwijl ik het gevoel heb dat het overgrote deel van 'afwijkend' paardengedrag hele andere oorzaken kan hebben. En stel nou dat je een dergelijk probleem een etiketje opplakt zoals autisme, of adhd.. en de oorzaak ligt ergens anders? BV bij de eigenaar of ruiter..? Is het dan goed? Een etiket opplakken of ergens een 'verklaring' voor vinden is geruststellend.. Schakelt men dan in zo'n geval niet uit dat je hoognodig wat aan zichzelf zou moeten doen om de relatie met je paard te verbeteren ?

Ach ja, zo worden we toch nog filosofisch!