Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
djuno schreef:Heb zojuist het topic doorgelezen en nu heb ik een nieuw nadenkertje voor jullie:
wij hebben een fries en die heeft een behoorlijk harde/dikke manenkam van het begin tot aan het einde. Dus niet hier en daar een stukje...nee de HELE manenkam. Ze schuurt niet en heeft ook geen rare plekken. Ze staat 24/7 buiten (met 21 anderen) en rouleert achter de koeien aan. Ze is absoluut niet te dik want toevallig had ik de DA gisteren voor de enting en die heb ik het gevraagd (want een "paardenman" had ons verteld dat die harde/dikke manenkam kwam van TE dik zijn maar dat is ze dus niet)
Ze was gisteren wel stuitergek maar dat kan ook komen doordat ze afgelopen maandag voor het eerst hengstig is geworden.
Het laatste stuk weiland vond ik wel erg vet maar inmiddels (na 1 week) wordt dat wat aan de schrale kant. Persoonlijk heb ik liever dat ze hier nog een paar dagen staan..maar goed ...dat regelt de boer en niet ik.
Na deze inleiding is dus mijn vraag....hoe kan zij zo'n dikke/harde manenkam hebben (schuurt niet en is niet dik)? En belangrijker nog...wat is het en kan het kwaad. Kan het misschien iets met bespiering te maken hebben omdat het bij haar de gehele manenkam is?
micrimor schreef:heej allemaal,
de shet van een vriendin van mij heeft ook zomerexeem, en zij gebruikt horsol, dat is een klein flesje met druppels die je in de manenkam en staartwortel moet druppelen, en het werkt echt heel goed.
het heeft alleen nu wel een andere naam, maar als je het in de paardenwinkel vraagt zullen ze het wel weten, want hij is best bekend, maar ook best prijsig.
help wel heel goed!
xxx
henny_w schreef:Eerder kwam er een vraag over manen wel of niet afknippen.
Ik heb 2 zomereczemers staan, kruising fjord/fries.
Ze hebben nu een fjordenkam.
Ik heb heel lang geaarzeld bij deze stap maar ben toch blij dat ik het gedaan heb.
Gister gelijk de manenkam lekker met teershampoo gewassen. Gisteravond kon ik tenminste fatsoenlijk de manenkam insmeren met olie.
Vanochtend gevoeld en de beide manenkammen voelen nu gewoon over de hele lengte koel.
Het voordeel van korte manen is dat je de huid veel beter overal kunt behandelen. De lange manen broeien niet meer en wat ik me ook nog bedacht.
Als die manen zo ontzettend lang zijn en ook nog een giga dikke bos dan hangt er constant een heel gewicht aan een toch al geirriteerde huid van een manenkam.
Lijkt me ook niet echt fijn voor de paarden.
ellepel schreef:de mijne loopt 24 uur per dag buiten...
vorig jaar kwam hij om 7 uur op stal tot de volgende ochtend 8 uur en toen was hij eigenlijk eczeem vrij..maar of dat nou komt van minder gras of vliegen?
![]()
hij heeft dit jaar een week in de bak gelopen omdat de weilanden bezet waren vanwege de TT hier stonden er allemaal auto's in, hier stond hij dus wel 24 uur per dag ook buiten,maar zonder gras..
en je raad t al....weg dikke manenkam...![]()
pff, blijft zoeken hoor, ik vermoed zelf een verband van iets van in t gras zit en het niet kwijt kunnen daarvan.
jessica23 schreef:Die van mij loopt steeds rondjes in het land van de jeuk. Heb d'r nu goed ingesmeerd met babyolie. Het is zo'n zielig gezicht, had d'r gras bij gegeven maar ze wilde niet eens eten. Dat zegt toch wel heel wat voor mijne's.
Die van mij heeft speciaal voeding. Natuurlijk brokken. Het ging wel aardig. Wat betreft mijn paard mag het wel weer wat kouder worden. Hoe is het met die van jullie. Als het straks weer wat kouder wordt zal het dan weer snel minder worden.
Jes