dikke, ontstoken manenkam....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Re: dikke, ontstoken manenkam....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 09:29

[quote="Anky12

Oke, bedankt. Dus om makkelijker bij de wondjes te komen helpt het wel? En ze gaan er minder van schuren??[/quote]

Om bij de wondjes te komen helpt het zeker........ maar dat ze er minder van gaan schuren, lijkt me onwaarschijnlijk maar het wordt er niet erger van.

_christel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 12:07

ok super! bedankt ik denk dat ik dat maar eens ga proberen..

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 12:15

djuno schreef:
Heb zojuist het topic doorgelezen en nu heb ik een nieuw nadenkertje voor jullie:

wij hebben een fries en die heeft een behoorlijk harde/dikke manenkam van het begin tot aan het einde. Dus niet hier en daar een stukje...nee de HELE manenkam. Ze schuurt niet en heeft ook geen rare plekken. Ze staat 24/7 buiten (met 21 anderen) en rouleert achter de koeien aan. Ze is absoluut niet te dik want toevallig had ik de DA gisteren voor de enting en die heb ik het gevraagd (want een "paardenman" had ons verteld dat die harde/dikke manenkam kwam van TE dik zijn maar dat is ze dus niet)

Ze was gisteren wel stuitergek maar dat kan ook komen doordat ze afgelopen maandag voor het eerst hengstig is geworden.

Het laatste stuk weiland vond ik wel erg vet maar inmiddels (na 1 week) wordt dat wat aan de schrale kant. Persoonlijk heb ik liever dat ze hier nog een paar dagen staan..maar goed ...dat regelt de boer en niet ik.

Na deze inleiding is dus mijn vraag....hoe kan zij zo'n dikke/harde manenkam hebben (schuurt niet en is niet dik)? En belangrijker nog...wat is het en kan het kwaad. Kan het misschien iets met bespiering te maken hebben omdat het bij haar de gehele manenkam is?

Ik denk dat dat gewoon van de spieren is, want een Fries waar ik laatst op heb gereden had ook een dikke en harde manenkam en is ook niets mee aan de hand

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 12:32

@Kimbalover---> ze is een twenter dus op gereden wordt er nog absoluut niet maar staat wel constant met het hoofd naar beneden en rent geregeld als een stuiterbal door het land heen...dus wel heel veel beweging. Ze zit sowieso goed in de bespiering puur omdat ze de ruimte heeft om dat te kweken

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 12:35

Ik zou niet anders weten dan dat het een bonk spieren is.
Misschien weten anderen wat het anders kan wezen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:41

Bij Friezen en ook bij Fjorden heb ik dit vaker gezien. Het is een soort vet opslag bovenop de hals. Soms kan de hals daar ook echt gaan kantelen als ze magerder worden. Vergelijk het maar een beetje met de bulten van een dromedaris of een kameel. Alleen is het hier echt alleen op de hals.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 14:47

Jah vet kan het ook wezen, denk dat dat het eerder is dan spieren aangezien er toch nog niet mee getraint wordt.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:50

thnx voor de reacties....ben er nu toch iets meer geruster op. Heb haar vanmiddag voor de zekerheid nog eens extra uitgeplozen op d'r manenkam....maar ik kan nog geen speldeknop aan eczeem vinden

mirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:54

heej..

ik zou ff de dierenarts laten komen die heeft een heel goed zalfje tegen de jeuk en dat helpt heel goed!!!een pony bij mij op stal had het ook en de eigenaresse heeft alles al geprobeerd.. en toen kreeg ze het zalfje van de dierenarts en dat hielp heel goed.. het heet hydrocortiderm ofzoo.. groetjes

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:18

Ja hydrocortiderm (=hormonenzalf). Werkt echt supergoed en ben er dan ook zeer over te spreken! Als je het niet langer dan 2 weken (2 x p/d) op de plekken smeert heeft het ook geen nare bijwerkingen. Maar bij mijn pony is het vaak na 2 of 3 keer smeren al over.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:38

Ook hier een paard met een dikke harde manenkam.
Van buiten ziet het er netjes uit, geen wondjes oid, alleen in de manenkam is het dus wat dikker en hard. Ze heeft er geen jeuk, pijn of last van. Ze schuurt ook niet. Het is alleen dik en hard.
Ik denk dan ook totaal niet aan zomerexceem.
Dit jaar voor het eerst (een week of 1,5 geleden) waargenomen. Begon met zwelling op de nek en een klein stukje in de manenkam. Zwelling in de nek werd groter en trok naar beneden, maar was met een paar dagen ook zo goed als weer verdwenen.
In de manenkam is er helaas zo goed als niks weggetrokken, het stuk harde manenkam is alleen maar uitgebreid.

Wel heeft ze last van een eiwitallergie.
Tot nu toe heeft ze haar staart nog niet kapot geschuurd, dus ook nog niet hoeven bij scheren om het zo beter te kunnen behandelen en heb ik haar nog niet vaak aangetroffen dit jaar met een explosie eiwitbulten (en dat gaat bij haar gemiddeld van hoofd tot staart vol met bulten).
Maar dat eiwit-probleem heeft zich nog nooit en alleen in de manenkam ge-uit, wel in de staart, hoeven en de explosie bulten dus.

Ze komt het gehele jaar door overdag buiten, zoveel mogelijk in een schrale wei. Ze krijgt hooi bijgevoerd (absoluut geen kuil dus!) en eiwitarme brok (en supplementen).

Wat het is? Zomerexceem geloof ik niet, toch de eiwitallergie, alhoewel ze zo eiwit-arm mogelijk gevoerd wordt en ze het anders niet uit? Ik heb geen flauw idee.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 21:07

Mijn paard heeft ook zomereczeem en ik gebruik nu Itch Stop.
Voor mijn idee werkt het goed.
Het product is nog niet zo heel bekent.
Ik heb het gekocht bij de hypodrama.
Als je geen verbetering ziet na 3 weken dan krijg je je geld terug.
Ik maak elke keer als ik Itch Stop weer gebruik foto's om te kijken of er al verschil is.

Groetjes Nathalie

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 00:21

heej allemaal,
de shet van een vriendin van mij heeft ook zomerexeem, en zij gebruikt horsol, dat is een klein flesje met druppels die je in de manenkam en staartwortel moet druppelen, en het werkt echt heel goed.
het heeft alleen nu wel een andere naam, maar als je het in de paardenwinkel vraagt zullen ze het wel weten, want hij is best bekend, maar ook best prijsig.
help wel heel goed!
xxx

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 00:33

micrimor schreef:
heej allemaal,
de shet van een vriendin van mij heeft ook zomerexeem, en zij gebruikt horsol, dat is een klein flesje met druppels die je in de manenkam en staartwortel moet druppelen, en het werkt echt heel goed.
het heeft alleen nu wel een andere naam, maar als je het in de paardenwinkel vraagt zullen ze het wel weten, want hij is best bekend, maar ook best prijsig.
help wel heel goed!
xxx

Heb ik ook gebruikt, hielp bij mij voor geen meter ....

Greet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:14

Zoek eens op google bij "cresty neck" en 'horse' en je vind behoorlijk wat info over dikke manenkammen.
Meestal een kwestie van geen goede balans in het voer of het paard zijn darmopname (vitaminen/mineralen) werkt niet goed.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:35

Eerder kwam er een vraag over manen wel of niet afknippen.
Ik heb 2 zomereczemers staan, kruising fjord/fries.
Beide hadden de manen tot bijna aan de voorknieen hangen.
Laatst had ik een stukje manenkam (zo'n 15 cm) kort geknipt vanaf de oren.
De laatste weken viel me op dat daar de manenkam prima aanvoelde en ook koel was.
Verderop onder de manen broeide het en waren ze jeukerig.
Gistermiddag heb ik de schaar erin gezet.
Bij de ene een manenbos van 1.15m en de andere een lengte van 1.20 eraf
Ze hebben nu een fjordenkam.
Ik heb heel lang geaarzeld bij deze stap maar ben toch blij dat ik het gedaan heb.
Gister gelijk de manenkam lekker met teershampoo gewassen. Gisteravond kon ik tenminste fatsoenlijk de manenkam insmeren met olie.
Vanochtend gevoeld en de beide manenkammen voelen nu gewoon over de hele lengte koel.
Het voordeel van korte manen is dat je de huid veel beter overal kunt behandelen. De lange manen broeien niet meer en wat ik me ook nog bedacht.
Als die manen zo ontzettend lang zijn en ook nog een giga dikke bos dan hangt er constant een heel gewicht aan een toch al geirriteerde huid van een manenkam.
Lijkt me ook niet echt fijn voor de paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 11:53

zit op zich wel wat in ,maar........

mijn pony heeft dus over driekwart van zijn hals die verdikking, en waar juist de manen het dikste zijn is de huid dun en koel..

dus net weer andersom

maar smeren met smeersels wil veel makkelijker op de plaatsen waar de manen dun zijn en licht en lucht kunnen daar de huid natuurlijk wel veel makkelijker herstellen.

blijft trouwens bij de mijne heel grappig:

3 weilandjes, om de week worden ze verzet dus steeds op jong gras.

op stuk 1 en 2 staat meer onkruid dan gras en blijft de manenkam vrij rustig.
zodra hij op stuk 3 komt met veel meer gras word de hele boel weer dik en ontstoken....
is dus bij hem wel degelijk een verband met gras, en wat daar dan ook in mag zitten waar hij op reageerd..

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:03

Hoi Ellepel,

Zo zie ja maar, dat er heel veel oorzaken zijn die zomereczeem kunnen veroorzaken. Wat bij de een werkt kan bij de ander weer helemaal averechts werken. Het ene paard doet het goed op lang uitgegroeid gras, een ander juist op gemillimeterd gras of juist onkruid.
Maar ik vermoed hier ook het gras als hoofdoorzaak.
Heb jij jouw paard de hele dag op de weide lopen of gerantsoeneerd voor een paar uurtjes per dag ???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 18:17

de mijne loopt 24 uur per dag buiten...

vorig jaar kwam hij om 7 uur op stal tot de volgende ochtend 8 uur en toen was hij eigenlijk eczeem vrij..maar of dat nou komt van minder gras of vliegen?

hij heeft dit jaar een week in de bak gelopen omdat de weilanden bezet waren vanwege de TT hier stonden er allemaal auto's in, hier stond hij dus wel 24 uur per dag ook buiten,maar zonder gras..

en je raad t al....weg dikke manenkam...

pff, blijft zoeken hoor, ik vermoed zelf een verband van iets van in t gras zit en het niet kwijt kunnen daarvan.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:14

Die van mij loopt steeds rondjes in het land van de jeuk. Heb d'r nu goed ingesmeerd met babyolie. Het is zo'n zielig gezicht, had d'r gras bij gegeven maar ze wilde niet eens eten. Dat zegt toch wel heel wat voor mijne's.
Die van mij heeft speciaal voeding. Natuurlijk brokken. Het ging wel aardig. Wat betreft mijn paard mag het wel weer wat kouder worden. Hoe is het met die van jullie. Als het straks weer wat kouder wordt zal het dan weer snel minder worden.

Jes

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:50

henny_w schreef:
Eerder kwam er een vraag over manen wel of niet afknippen.
Ik heb 2 zomereczemers staan, kruising fjord/fries.

Ze hebben nu een fjordenkam.
Ik heb heel lang geaarzeld bij deze stap maar ben toch blij dat ik het gedaan heb.
Gister gelijk de manenkam lekker met teershampoo gewassen. Gisteravond kon ik tenminste fatsoenlijk de manenkam insmeren met olie.
Vanochtend gevoeld en de beide manenkammen voelen nu gewoon over de hele lengte koel.
Het voordeel van korte manen is dat je de huid veel beter overal kunt behandelen. De lange manen broeien niet meer en wat ik me ook nog bedacht.
Als die manen zo ontzettend lang zijn en ook nog een giga dikke bos dan hangt er constant een heel gewicht aan een toch al geirriteerde huid van een manenkam.
Lijkt me ook niet echt fijn voor de paarden.

Ooohhh wat zonde, ik heb zojuist de foto's bekeken van de dieren met lange manen ... schitterend! Ik kon echter op de foto's niet echt zien dat ze last hadden van eczeem. Helpt het bij jou niet om ze volledig op te stallen? Of heb je niet de ruimte daarvoor? Die van mij is nog steeds jeukvij en alles groeit al weer aan.

Greet

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:57

ellepel schreef:
de mijne loopt 24 uur per dag buiten...

vorig jaar kwam hij om 7 uur op stal tot de volgende ochtend 8 uur en toen was hij eigenlijk eczeem vrij..maar of dat nou komt van minder gras of vliegen?

hij heeft dit jaar een week in de bak gelopen omdat de weilanden bezet waren vanwege de TT hier stonden er allemaal auto's in, hier stond hij dus wel 24 uur per dag ook buiten,maar zonder gras..

en je raad t al....weg dikke manenkam...

pff, blijft zoeken hoor, ik vermoed zelf een verband van iets van in t gras zit en het niet kwijt kunnen daarvan.

Ik ben er al heel lang van overtuigd dat het van het gras komt. Mijn shetlander staat nu dag en nacht op stal en krijgt geen gras meer. Hij was al behoorlijk kaal van de eczeem, dikke korsten en dikke manenkam maar na 1 week op stal ging de jeuk al weg en na 2 weken waren ook al de korsten weg en de manen groeien weer mooi aan.

Twee ponys van vrienden van ons die om dezelfde reden op stal staan zijn ook gestopt met schuren. De kleine Shetlander van hun die tijdens een week vacantie door de oppas buiten werd gezet zodat hij gras kon eten aan de ketting kreeg in diezelfde week weer jeuk en schuurde zijn staart fiks kapot. Na die vacantie week weer volledig opgestald verdween ook de jeuk en het schuren als sneeuw voor de zon.

Mijn ponytje komt in de zomer gewoon niet meer buiten, hij heeft een ruime stal in een voormalige oude ligboxenstal en ik heb de indruk dat hij dat prima vindt en heerlijk zo zonder jeuk.

Greet

Greetje61

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:59

jessica23 schreef:
Die van mij loopt steeds rondjes in het land van de jeuk. Heb d'r nu goed ingesmeerd met babyolie. Het is zo'n zielig gezicht, had d'r gras bij gegeven maar ze wilde niet eens eten. Dat zegt toch wel heel wat voor mijne's.
Die van mij heeft speciaal voeding. Natuurlijk brokken. Het ging wel aardig. Wat betreft mijn paard mag het wel weer wat kouder worden. Hoe is het met die van jullie. Als het straks weer wat kouder wordt zal het dan weer snel minder worden.

Jes

Kun je haar niet egens binnen zetten? Opstallen en hooi geven is de beste en snelste remedie, je doet je paardje daar echt een plezier mee. Voor de dagelijkse beweging kun je best met haar gaan rijden of wandelen, als ze maar geen gras meer eet en speciale voeding doet volgens mij niet zoveel hoor.

Greet

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 23:55

Ik heb 2 paarden met exceem waarvan 1 het heel ernstig heeft. Met een dek en vliegenmasker om en op tijd (4 uur) opstallen is het heel goed in de hand te houden.

Dat eten van het gras maakt naar mijn idee niks uit op de exceem maar die vliegjes zitten IN het gras. Ik heb er al een hele studie onderhand van gemaakt maar dat is volgens mij de reden waarom de paarden meer schuren als ze in grasland lopen.
Als ik smorgens mijn paarden op de wei zet vliegen er hele wolken van die vliegjes op. Die kruipen dan ook weer op het paard als ie gaat grazen en dan gaan ze weer jeuken. Wij hebben al allerlei voermethodes toegepast maar dat had geen enkele invloed op de exceem. Maar wel dus de vliegjes in het gras....Als ik mn paarden in de zandbak houd dan is er weinig meer aan de hand, maar niet vanwege eiwitten of wat dan ook. Gewoon minder vliegjes. Ik heb ze nu op heel kort gras staan, daar zitten een stuk minder vliegjes in en daardoor jeuken ze en stuk minder en kunnen ze toch een beetje grazen. Met een paar plakjes hooi erbij gaat dat prima.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:38

Hoi,

Volgens mij zijn het inderdaad de mugjes die massaal in het gras zitten.
Ik ben net een paar dagen met een experiment begonnen
's Nachts heb ik de dames op stal staan.
Als ik ze om 8 uur in de wei zet lopen ze in no time te gooien met hun hoofd en nek. Ze grazen nauwelijks maar rollen en zijn heel onrustig.
Zet ik ze om 10 uur pas in de wei dan staan ze wel rustig.
Dus de laatste dagen gaan ze wel om 8 uur naar buiten maar dan in de rijbak met een pluk hooi. Ze staan dan wel volkomen rustig.
Als ik 's ochtends door het gras loop zie ik inderdaad ook hele wolken kleine mugjes opvliegen.