'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NickAltena

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:19

Weer een zeer lange geworden, maar lees hem toch even, voor er verder commentaar gegeven wordt....

Misschien/ hopelijk, dat het door mijn verhaal hieronder begrijpelijker wordt , waarom sommige mensen iets fanatieker/vervelender zijn in hun manier van praten/schrijven dan anderen!

Niets in dit verhaal is persoonlijk bedoeld naar iemand toe, en zeker niet wil ik beweren dat de mensen, hier aanwezig, zo zijn en / of handelen met de gedachte zoals onderstaand beschreven !
Het is een algemeen voorbeeld die ik helaas wel bij vele mensen tegen kom.

Citaat:
Er lopen zat paarden rond die met tradioneel bekapwerk prima uit de voeten kunnen.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn huidige paarden geen ijzers behoeven.

Met je ijzerverhaal ben ik het ook niet geheel eens.
Niet alleen zwakke hoeven geeft aanleiding tot ijzergebruik.
Er zijn nu eenmaal omstandigheden dat het beter is.

Noem deze omstandigheden dan eens?
Omstandigheden die dus niet met blote voeten opgelost kunnen worden
Met dan vooral ook in het achterhoofd wat de schadelijke effecten zijn ?

Citaat:
Soms tijdelijk.

Zeker voor tijdelijk zijn er prima alternatieven zoals een hoefschoen!
Zonder de schadelijke neven effecten van dat ijzer en verwijderbaar wanneer niet nodig...zoals in een wei. Nmm diervriendelijker dus.

Citaat:
Maar het kan een oplossing zijn.

Ik zie die oplossing dus niet zo, net als vele het NB niet zo zien, mag dat?
Ik heb al gevraagd naar linken waarin staat dat NB niet goed is maar net als dat men steeds klaagt dat wij geen linken geven, die er zat zijn gegeven , zie ik er van deze bewering er nog steeds geen een.

Citaat:
Een doorsnee paard met een goede en gezonde hoef kan prima zonder ijzers daar ben ik wel van overtuigd. Zeker als ze alleen maar recreatief gereden worden.

De hoofdgroep van NB dus, dat wat men ook beweerd.
Dat is ook waarop de hele cursus is gebaseerd.
Voldoet de hoef niet aan deze voorwaarde, ofwel is het een probleem hoef, dan wordt ook aangeraden dit onder begeleiding te doen.
NB volgens deze cursus is niet meer dan het bijhouden van een normale gezonde hoef door een vijltje en een renet.

Zie ook, of juist ,onderstaand.

Citaat:
Ik heb ook wel meegemaakt dat mensen keer op keer ijzers eronder laten slaan omdat ze denken dat dat gewoon hoort.
Tsja en dan heb ik wel zoiets van : Jeemig waar ben je mee bezig.

Ik heb dit al zo veel keer meegemaakt.
Nmm. staat het grootste gedeelte van de paarden op ijzers om alleen deze gedachte!

Dit denken "Omdat dat dat gewoon hoort" is een exacte uitdrukking!

Ik heb dit zelf ook al eens geschreven....toen viel men mij echter aan dat dit niet zo was....
Ik ben er stellig van overtuigd dat het wel zo is...onkunde noem ik het dan, omdat men zich niet verder verdiept in het ijzer en de nadelige gevolgen daarvan....en het waarom...

Mensen op een manege praten elkaar die ijzers aan en heeft men dan geen of weinig verstand van deze zaken dan ligt het voor de hand dat dat ijzer er onderkomt...want als je er geen ijzer onder slaat dan ben je een gek, een dieren mishandelaar, heb je niks over voor je paard en ben je arm of ,---want zij heeft dat ook-- of,--- zij zegt dat dat goed is-- of...en das misschien nog wel de gevaarlijkste .....bij haar gaat het ook goed !!!met ijzer !!!!

Gevaarlijkste??? JA en wel om het volgende...

Uiterlijk gaat het dan misschien goed (buiten de al als redelijk normaal aangenomen gaten en brokkels en scheuren en vreemde standen)
Maar een ieder die zich verdiept in het ijzer weet dat het ook niet meteen zichtbare schade opleverd?

Zoals overal te merken en te horen is....weten zelfs de hoefsmeden dat deze nadelige gevolgen altijd aanwezig zijn!
Toch wordt er door vele een hoefijzer onder gezet omdat de klant het wil?
Dan ben je in mijn ogen als hoefsmid niet goed bezig. EN vergis je niet....zo lopen er velen.

Vele hoefsmeden komen pas met de vraag bij een klant van , waarom moet er een ijzer onder, laten we het eens zonder proberen....als hij merkt dat het voor hem al knap lastig wordt om er weer een onder te krijgen zonder dat het er over een week weer afligt.
Dat is natuurlijk ook verklaarbaar, aangezien een hoefsmid ook om zijn boterham en dus zijn naam moet denken.

Onzin?
Zie hiervoor alleen deze lijn al....niet leuk voor de klant als je om de week een ijzer kwijt bent...zeer begrijpelijk ook nmm. dat hij niet laat betalen voor zijn herstel werkzaamheden.... want dan ligt i er zo uit...

Natuurlijk gebeurd ook het tegenover gestelde en zijn er goeie mensen tussen die het wel eerder aanraden om het ijzer er onderuit te halen...

Nou kan ik natuurlijk lekker mijn mond houden en denken...jullie doen maar lekker door zoals je denkt dat goed is....nee...er is niemand die mij verplicht dit te doen en nee...nogmaals, ik heb niks maar dan ook helemaal niks met deze cursus te maken....ik heb hem alleen daar gevolgd...niet meer en niet minder.
Ik ben dan dus ook geen cursus leider !

Mijn mond houden, tja dat kan....laat ze het maar uitzoeken met al die ijzers...waar stoor ik me aan? het zijn toch niet mijn paarden?
Dit is heel gemakkelijk en bezorgt mij een hele hoop vrije tijd en dan vooral slaaptijd.

Ik ben echter niet zo....voor dieren heb ik alles over, het zijn tenslotte wij, de 2beners die daar de zorg voor hebben.
Wij kopen deze dieren en hebben dan ook te zorgen voor deze dieren, zo goed als mogelijk op alle fronten, ze zijn totaal van ons afhankelijk!

Als ik door mijn bijna 46 jarige tijd dat ik hier op deze aardkloot rondloop terug kijk en vooral terug denk aan al die dingen die ik door mijn werkzaamheden zo´n zeker 30 jaar lang gezien heb bij mensen die zaken als normaal aanzien, dan walg ik van mezelf wanneer ik mijn mond zou houden, zeker als ik weet dat er bepaalde dingen door hele eenvoudige veranderingen anders kunnen. Dan heb ik het hier niet eens over alleen maar die hoefijzers!

Zaken als geweld bij dieren , zowel lichaamelijk als geestelijk zijn bijvoorbeeld ook zaken die door een hoop mensen als normaal worden beschouwd!

Het is bijvoorbeeld ook heel normaal om een paard een knal met een zweep te geven als deze niet meteen doet wat een ruiter wil?
Of eens flink dat bit door de paarden mond te raggen of er met het volle gewicht in te hangen. (ooit wel eens uitgerekend hoe groot de kracht is die daarop komt te staan?)

Hoe komt het toch dat bij die mensen vaak niet eens de gedachten opkomt dat de gegeven hulp/vraag misschien wel eens niet zo goed gegeven kan zijn? Of dat het paard/hond whatever het gewoon nog niet begrepen heeft wat de gegeven vraag/hulp betekend?
Nee, de mens doet het altijd goed....daar gaan de meeste mensen van uit

Een kind luistert ook zelden, hebben die mensen dan daar ook de zweep voor klaar liggen vraag ik dan?
Ja heel vroeger...op school met een latje...weet je nog hoe zeer dat deed?
Maar das allang afgeschaft, een leraar mag met geen vinger meer een kind aanraken, waarom? als dit slaan of corigerende tik toch zo nuttig is?

Sterker nog, deelt men tegenwoordig een corigerende tik op de vingers uit aan een kind als dat ergens af moet blijven of niet luisterd, als ouder , dan ben je volgens de wet al helemaal verkeerd bezig, kan je dat kind zelfs volgens die zelfde wet ontnomen worden....

Ooit bij een ruiter met zweep gezien dat dit gebeurde? Of bij een honden eigenaar die een hond de hoek in trapt? Of....

Zolang een beest eten heeft en drinken...mag er eigenlijk alles mee gedaan worden...tot sex aan toe, want daar is geen enkele wet of regelgeving voor gemaakt.
Zolang aan deze eisen voldaan (voor langere periode) wordt , wordt er geen dier ontnomen.

Tenzij....het dier niet de wettelijke voorgeschreven minimale afmeting heeft om zich te bewegen (dat mag dus ook gewoon staan zijn in een stand, vast gebonden zodat i niet eens kan liggen?) ,
Of tenzij de 2 bener er hindelijke last van heeft door stank? of geluid!
Heel af en toe gebeurd het dat een dier in beslag genomen mag worden als er spraken is van zware mishandleing, maar dan moeten de bewijzen wel erg stevig zijn.

Geduld, dat is waar het een hoop mensen aan ontbreekt....maar gelukkig voor de mensen zijn de meeste dieren een uiterst geduldig wezen.....en zeer vergevingsgezind.

Zie hier mijn motivatie om met mijn, niet door iedereen gewaardeerde, schrijven door te gaan!

Ik wil mensen aan het denken hebben, aan het lezen en aan het leren.
Leren omdat het niet allemaal maar zo vanzelfsprekend is wat men denkt over bepaalde zaken.
En ja, die bepaalde zaken behelsen ook de hoeven van een paard.
Net als vele andere zaken trouwens, niet alleen die paarden/hoeven....das mijn werk om voor zeer uiteenlopende zaken voor dieren , mensen aan het werk te zetten.
De hoeven is voor mij een uit de hand gelopen hobby.

Een ieder mag denken over mij zoals hij/zij het wil.
Je mag mij een goeroe noemen, een mafketel, een dwaas....je doet maar...maar niet voor leugenaar!

De NB bekapen methode met alles wat daarbij hoort, mag dan misschien niet iedereen aanstaan, het is in mijn ogen, en met mij vele andere waaronder ook dierenartsen en hoefsmeden, de meest complete en diervriendelijkste oplossing voor vele misstanden en ziektes in de paardenwereld.

Ik mag hopen dat men toch nu kan begrijpen van het waarom van mijn (soms lastige?) aanwezigheid op dit soort forum´s.

Voor wat het waard is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:39

iedere week een ijzer eronderuit? meer ik de trant van 2 of 3 keer per jaar. Meestal gebeurt dit op een zeeer zompige ondergrond of bij het erg gek doen in de wei waarbij ik me wel vaker afvraag hoe het kan dat hij uberhaupt nog niets gebroken heeft.

Daarbij heb ik deze discussie niet gestart om NB af te kraken maar om beslaan te 'verdedigen'. En ja, ik kreeg inmiddels het gevoel dat het nodig was om beslaan te verdedigen.

En hoe zit het met de niet zichtbare schade bij beslagen paarden? is die bij NB paarden wel zichtbaar dan? of zie jij dat die er niet is?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:51

NickAltena schreef:
....

Ik zie die oplossing dus niet zo, net als vele het NB niet zo zien, mag dat?
Ik heb al gevraagd naar linken waarin staat dat NB niet goed is maar net als dat men steeds klaagt dat wij geen linken geven, die er zat zijn gegeven , zie ik er van deze bewering er nog steeds geen een.

Als ik door mijn bijna 46 jarige tijd dat ik hier op deze aardkloot rondloop terug kijk en vooral terug denk aan al die dingen die ik door mijn werkzaamheden zo´n zeker 30 jaar lang gezien heb bij mensen die zaken als normaal aanzien, dan walg ik van mezelf wanneer ik mijn mond zou houden, zeker als ik weet dat er bepaalde dingen door hele eenvoudige veranderingen anders kunnen. Dan heb ik het hier niet eens over alleen maar die hoefijzers!

Zaken als geweld bij dieren , zowel lichaamelijk als geestelijk zijn bijvoorbeeld ook zaken die door een hoop mensen als normaal worden beschouwd!

Een kind luistert ook zelden, hebben die mensen dan daar ook de zweep voor klaar liggen vraag ik dan?

Ik wil mensen aan het denken hebben, aan het lezen en aan het leren.
Leren omdat het niet allemaal maar zo vanzelfsprekend is wat men denkt over bepaalde zaken.
En ja, die bepaalde zaken behelsen ook de hoeven van een paard.
Net als vele andere zaken trouwens, niet alleen die paarden/hoeven....das mijn werk om voor zeer uiteenlopende zaken voor dieren , mensen aan het werk te zetten.
De hoeven is voor mij een uit de hand gelopen hobby.

Ik mag hopen dat men toch nu kan begrijpen van het waarom van mijn (soms lastige?) aanwezigheid op dit soort forum´s.

Voor wat het waard is.

Inderdaad Nick, een hele lange. En ook best wel off topic.
Ik ga jou geen antwoord geven. Als anderen iets willen weten prima, maar jij weet het toch allemaal al ???
Zonde van mijn tijd. Ik weet een site voor je "Hoef natuurlijk"

Je benoemt je bijna 46 jaar op deze aardkloot.
Aangezien je in een vorig topic benoemde dat je al 30 jaar paarden bekapt. Neem ik dus maar even aan dat je op 15 jarige leeftijd al paarden bekapte.
Poeh Nick, was dat toen al verantwoord ?????

En je verhaaltje dat kinderen ook zelden luisteren vind ik wel erg "overdone" Heb je kinderen Nick??? Misschien spreek je uit eigen ervaring. Ik ben een andere mening toegedaan en ben zelf moeder van .....

Jij wilt mensen aan het denken, lezen en leren hebben.
Ja vooral Hoefnatuurlijk zeker want dat telt lekker door in de 'kijk/leescijfers' toch. Gisteren een topdag gedraaid op jullie forum. Proficiat !!!!
Verder vind ik je manier van schrijven eerder van een anti reklame getuigen, maar dat is mijn mening.
Je blijft naar aanleiding van mijn artikel hameren op dat je nog steeds linken mist naar waarom NB niet goed is. Waarom ?????
Ik ben juist erg enthousiast over NB.
MAARRR... ik kat al het andere niet af en zie daar ook positieve resultaten gebeuren.

Henny

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:58

oke dan,deze is speciaal voor FRANS!
ik heb geen zin in een gevecht wel of geen ijzers,dat word ook een eindeloos onderwerp.
voor de laatste x de vraag waarom is nb beter dan gewoon zonder ijzers.
het enigste wat ik nu krijg zijn tegenstrijdige antwoorden zoals.
1* nb is het enigste goede voor alle paarden
2* nb is niet geschikt voor alle paarden
3* nb is speciaal geschikt voor probleem paarden
4* per pm verkregen: nb is niet beter dan een regulier hoefsmid.

dit is een van het vele,ik zie door de bomen het bos niet meer.
dan kom ik ook nog een keer terug op het hko gebeuren.
het paard is verkeerd getraind,het komt door de ijzers,de ruiter zit scheef,blablabla.
zoals eerder gemeld draai ik al een aardig poosje mee,laat nu een van mijn paarden hko hebben!
paard loopt niet op de voorhand,is correct en rechtgericht getraind en toevallig ook nog mijn ENIGSTE hko paard.
frans,veel plezier ermee maar hier wil ik nu een verklaring voor,VAN JOU!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:23

Gisteren was ik blij verrast te zien dat er eindelijk iemand het lef had om op bokt te zetten wat haar ervaringen waren met NB......dat zijn er niet veel want zoals in het vorige topic al geconstateerd is, kritiek wordt niet geduld.
Toch zijn er veel meer mensen die deze ervaring delen, ook hier op bokt, die zich (nog) niet in de discussie gemengd hebben, hoe weet ik dat ? nou ik "volg" de PN hype al een tijdje, de site, het forum, en weet wat er gebeurd als mensen komen met "maar hij kreupelt nu" en heb daarbij wat inside information van de mensen die de zooi weer op mogen lappen Boos!

dit zijn mijn bezwaren tegen PN:
- een LEEK (iemand die al zijn kennis uit boeken, internet en/of Jamie Jackson heeft, die btw paarden heeft bestudeerd in heel andere klimaat/leef/gebruiks omstandigheden, dan wij) geeft les aan MEERDERE LEKEN om vervolgens zelf hun paarden te bekappen en ....nu volgt het ergste .......de HOEFSTAND TE VERANDEREN bij volwassen paarden Huilen

- zeggen dat je HKO etc kunt genezen is imo hetzelfde als Jomanda die zegt dat ze AIDS kan genezen.

- als vervolgens het paard kreupel gaat is het de schuld van hoefijzers die er ooit onder hebben gelegen......waarbij GELIJK de conclusie getrokken wordt dat een paard vast 23/24 uur op stal heeft gestaan heel zijn leven.

Frans in mijn ogen ben jij gewoon een handige business-man, die inspeelt op een grote markt........de zoektocht naar de natuur. Je argumenten van er is 1 springruiter, draver, Z amazone die het "allemaal" ook doet, houdt geen steek ; een zwaluw maakt nog geen zomer ! Bovendien, ik hou mijn hart vast hoe "al" deze paarden over 5-10 jaar lopen(veranderde beenstanden), ik vrees dat de meesten, zeker gezien de foto-voorbeelden uit het andere topic, al in de schappen van de supermarkt hebben gelegen.

Als een paard zonder hoefijzers kan, prima ! 1 van mijn paarden is beslagen, de rest niet, zo denkt mijn zeer traditionele hoefsmid er ook over. Maar feit blijft, paarden zijn over de jaren door ons gefokt, er is geen natuurlijke selectie geweest, waardoor wij met onze "foute" fokproducten moeten leven. Sommige daarvan kunnen nu eenmaal niet zonder beslag.

mijn ene paard die wel beslagen is......speciaal beslag zelfs Bloos! had al arthrose en hko en verbening vd hoefkraakbeenderen VOORDAT ZE WAS INGEREDEN ! het paard had alleen nog maar in de wei gelopen (nee, ze is dus niet op stal opgegroeid Knipoog ) Ze is nu 18, de enige reden waarom ze nog leeft en pijnvrij is, is omdat ik de beste hoefsmid heb die je maar kunt vinden, en ja, ik rij er zelfs nog op.

Het enige voordeel wat jij ondervindt, is dat in mijn ervaring met het doorlezen van je eigen forum, de gemiddelde NB een fjord, halflinger o.i.d heeft, welke (tot nu toe- want hedendaags wordt er weer veel "vermeerderd"met deze rassen) van zichzelf al vrij goede hoeven hebben, wellicht staan deze rassen nog dichter bij de natuur waardoor ze minder problemen ondervinden bij jouw verzonnen methode.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:25

NIck, ik heb op elke allinea die je geschreven heb een weerwoord getijpt, alleen bleek ik uitgelogd te zijn toen ik op voorbeeld drukte.......... en ik heb geen zin om het nog een keer allemaal uit te leggen aan je, mede omdat ik denk dat je het toch niet zult begrijpen hoe vaak ik het ook uit mag leggen.

Mijn voorstel is om de discussie met iemand te voeren die wel op een goed en redelijk niveau kan praten zonder complete groepen ruiters en paardenhouders als complete imbicielen te bestempelen.

Dus Frans, als je je geroepen voelt dan wil ik graag van je leren.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:44

NickAltena schreef:

Nou kan ik natuurlijk lekker mijn mond houden en denken...jullie doen maar lekker door zoals je denkt dat goed is....nee...er is niemand die mij verplicht dit te doen en nee...nogmaals, ik heb niks maar dan ook helemaal niks met deze cursus te maken....ik heb hem alleen daar gevolgd...niet meer en niet minder.
Ik ben dan dus ook geen cursus leider !

Mijn mond houden, tja dat kan....laat ze het maar uitzoeken met al die ijzers...waar stoor ik me aan? het zijn toch niet mijn paarden?
Dit is heel gemakkelijk en bezorgt mij een hele hoop vrije tijd en dan vooral slaaptijd.

Ik ben echter niet zo....voor dieren heb ik alles over, het zijn tenslotte wij, de 2beners die daar de zorg voor hebben.
Wij kopen deze dieren en hebben dan ook te zorgen voor deze dieren, zo goed als mogelijk op alle fronten, ze zijn totaal van ons afhankelijk!

.

Tsja Nick dan voel ik me nu wel aangevallen, en het ergste is ook nog dat ik je gelijk moet geven. Ik sta ook achter Frans en Ilona. Ik heb idd een paar berichten terug geschreven met de reden waarom wij zelf bekappen en dat het iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid is. Ook schreef ik waarom we zelf gingen bekappen, dat was namelijk de reguliere smid die dus zorgde dat onze paarden niet meer konden lopen. Daarop komt geen enkele reactie, ook geen enkele reactie mogen lezen over die zielige ponny uit Bellingwolde die na 5 jaar nog niet lekker loopt. Toch beiden gevallen van een reguliere smid mag je wel denken. Waarom deze discussie nu gaande is, dat is begonnen door iemand , die nu de reguliere smid, die haar ook heeft gewaarschuwd, en waar ze ZELF niet naar wilde luisteren, op handen draagt. Ik denk ook niet dat ie er erg blij mee zal zijn. En dat vind ik niet eerlijk, niet eerlijk naar het natuurlijk bekappen, niet eerlijk naar jou , niet eerlijk naar ALLE natuurlijk bekappers.
Want daar draait het om, er wordt in feite gesteld dat we allemaal de voeten verkloten van onze paarden door het natuurlijk bekappen, de reguliere smeden die *****werk afleveren, dat wordt genegeerd.
Ik pas er zelf wel voor om zo een topic te starten over die smid, niemand krijgt zelfs zijn naam, wat ik met die verkeerde smid heb, is iets wat ik zelf met hem op los, daar heb ik geen zwartmaken voor nodig. Ik vind het eigenlijk vrij logisch dat ook natuurlijk bekappers hebben gereageerd, als je wordt zwart gemaakt, dan heb je ook het recht je te verdedigen. En ook ik ben een natuurlijk bekapper.

Groeten Esther

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:09

Natuurlijk zijn er ook hele slechte smeden........... kan niemand omheen.

Er zijn naar schatting zo een 30.000 smeden in Nederland........... hoeveel Natuulijke bekappers zijn er?

En over verantwoordelijkheid gesproken.... als ik een pijntje in mijn zij heb dan ga ik naar de huisarts. die geeft mij advies en naar aanleiding van dit advies doe of laat ik dingen............... ik heb persoonlijk geen verstand van pijnen in zijtjes........

Net zoals met hoeven, ik kan een gezonde hoef van niet gezonde hoef onderscheiden, ik kan zeggen tegen de smit, doe maar iets meer achterover, binnendoor........... enzovoort. Maar als het op hele specifieke kennis aankomt dan ga ik van zijn expertise uit. Net zoals de meeste NBers van mijn expertise gebruik kan maken als we het gaan hebben over rijtechnische dingen.

Bijvoorbeeld het rechtrichten, en de verzameling............... de grootste boosdoeners van HKO

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:13

Falka schreef:

Tsja Nick dan voel ik me nu wel aangevallen, en het ergste is ook nog dat ik je gelijk moet geven. Ik sta ook achter Frans en Ilona.

Want daar draait het om, er wordt in feite gesteld dat we allemaal de voeten verkloten van onze paarden door het natuurlijk bekappen, de reguliere smeden die *****werk afleveren, dat wordt genegeerd.

Groeten Esther

Tja Esther dan voel ik me ook wel aangevallen. Ik en meerdere met mij hebben geen enkele keer gesteld dat de natuurlijke bekappers de voeten verkloten van de paarden.

Ik ben notabene groot voorstander van Natuurlijk bekappen.
Nmm. is er 1 groot verschil. Jullie gaan alleen nog voor NB.
Op dit forum zijn mensen die zich ook nog steeds prima in andere methodes kunnen vinden. En dat mag toch ??? Die niet de rest afkraken. Of die wel goeie ervaring met reguliere smeden hebben of dat nou wel of niet met ijzers is.
Dat jij het slecht getroffen hebt met een reguliere smid is ontzettend sneu voor je paarden. Zeker omdat dat 5 jaar geduurd heeft.
Maar dat wil voor mij niet zeggen dat elke reguliere smid fout is.
En daar proberen een aantal van jullie steeds weer op aan te sturen. Ik begin me zo langzamerhand bijna te schamen dat ik Natuurlijk bekapper ben.
Ieder zijn eigen verantwoording, ieder z'n eigen methode en ervaring.

Henny

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:25

Ik geef het op, ik heb nergens geschreven dat MIJN paarden 5 jaar last hadden. Heb wel geschreven dat bij het paard met goede hoeven we het zelf kunnen. Ik ga weer verder met mijn eigen dingen. Jammer er is geen brug te slaan. Nu ben ik weer jullie, fijn om te weten, als ik jullie ben, dan ben ik in ieder geval niet alleen.

Groeten Esther

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:53

Het wordt inderdaad onduidelijk als Frans en Nick elkaar tegen spreken, Nick is geen leugenaar zegt hij dus dan is de info van Fans incorrect Verward
Hier ben ik ook het spoor bijster.

Het spijt me erg maar ik kan met Frans en Arabest prima deze discussie voeren en ik zou me er niet in mengen als ik niet oprecht geïntertesseerd ben in de methode. Maar graag ontoppic en met een wat minder hoog "Jomanda" gehalte.

Ik heb toevallig vanavond voor mijn paard mijn DA gesproken ook hierover, en hij is van mening dat het een hele goede methode kan zijn maar niet geschikt voor ieder paard (en ook niet voor die van mijn Knipoog Het zal misschien uiteindelijk wel werken maar ik wil mijn paard geen jaar kreupel hebben staan ). Echter wat ik toch nogmaals kwijt wil is over die Quote van Kim op de vorige blz.

Los van of jullie methode wel of niet HKO geneest, het is imo niet verantwoordelijk mensen te adviseren het vertrouwen in hun DA op te zeggen. Heb dan op zijn minst het geduld af te wachten wat een onderzoek dat in Utrecht gaat plaatsvinden af te wachten.

Ik lees ook heel veel op de site van hoofcare en daar staat gelukkig wel veel dat mensen die met HKO te maken hebben uit verschillende behandelmethoden kunnen kiezen maar dit altijd in overleg met een Arts/ smid (en wat mij betreft NB bekapper) moeten overleggen. Dit heeft een zo veel vriedelijkere toon en laat mensen de mogelijkheid te kiezen uit een methode.

De methode van NB is op zich goed, maar daarom zijn andere methoden niet slechter. Ik vind het prima als jullie achter de methode staan en beweren dat het een hele goede methode is. Maar Afraden het advies van een Da te volgen gaat in mijn ogen te ver.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:04

Ik ga het liefst bij Hennie in de leer Haha! Haha! Haha! Haha!

Das de enige die niet door die roze bril kijkt, maar wel heel standvastig is in haar ding

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:13

pol013 schreef:
In het laatste van deze vier jaar werd dit paard ook gereden. Dit werd gedaan in een zandbak en op straat. Dagelijks moesten we een stukje over de weg om bij de rijbak en de wei te komen. daarnaast stapte in het paard uit op straat en maakte korte buitenritjes. Na een jaar was het nog een even groot drama en heb ik de strijd opgegeven.

Dit is dus zoals ik het lees maar een heel beperkt percentage harde ondergrond ten opzichte van veel zacht.
Hoe staat het paard ´snachts?

Citaat:
Nick schreef,
Uhhh, wat denk je van vanzelf aangroeien? en niet meer in snijden dus?
Lijkt je dit ongezond?

Citaat:
Dan heb ik iets verkeerd begrepen want ik dacht dat de verzenen van deze voorhoeven veel te lang waren voor NB. Als de vorm van de voet voor de rest in tact zou worden gehouden zie ik geen mogelijkheid voor de straal om de grond te gaan raken. Als de hoefwand afgesleten moet worden tot op de zool en tot aan de straal hou ik mijn hard vast hoe lang het duurt voordat het een zeer pijnlijke aangelegenheid wordt.

En uhhh wat dacht je van een vijl of renet of nijptang of kapmes of bleck en dekker of motor ketting zaag of slijpschijf of....een hoefsmid !!! of je eigen ik .....om stapje voor stapje de hoefwand lager te zetten zonder ook maar iets aan de stand van de hoeven te veranderen?

Moet het sneller? kan ook hoor...
Iets wat recht is van onderen....en je ook net zo recht af vijlt.... ( of ....zie hier net boven op wat voor een manier dan ook)....veranderd niks aan de stand wat daar boven zit hoor, maar brengt wel in een keer de straal dichter bij de grond, en die groeit ook nog.

Ik zal een voorbeeld maken voor de mensen die het niet snappen wat ik bedoel.
Men neme een stoel...wel een met 4 poten das makkelijker.
Men zaagt dan van elke poot een cm af....wat gebeurd er dan met de zitting?
Gaat die zitting ineens schuin aflopen? Nee, als je een beetje precies bent geweest niet.
Die krijgt scheve poten? ja als je scheef gezaagd hebt wel...maar als je netjes hebt afgetekend en je je ook aan die lijn houd gebeurd er het volgende..
Het enige dat deze zitting doet....is een cm lager staan...ofwel...je zit als je er op zit een cm. lager.

Nou nemen we een tafel met maar 1 poot (want die tafel is nu een cm te hoog voor die stoel....hetzelfde verhaal als de stoel...alleen minder werk omdat je er maar een hebt...en zie daar de grote tovertruuk....ook die tafel zakt een cm als je er een cm van de poot afzaagt.

Nou gaan we moe maar voldaan terug naar die paardenhoeven.

Indien dit rechte dus de zool is van je hoef en je haalt daar rondom een cm van af...veranderd de hoefstand helemaal niks?
Die cm moet er dan wel aanzitten natuurlijk...want we deden niks met de zool...

Kijk hier het probleem waar zovelen van jullie mee zitten.
De cm zijn natuurlijk geen cm....dit zijn misschien milimeters dus wat is nou eigenlijk het probleem?
Haal overal langs de hoefwand dezelfde hoeveelheid weg en de stand blijft gelijk.
Waar zijn nou die denkers hier die zo inzitten over die voetas?
Dit zijn toch dingen die je op het vervolg onderwijs al leert bij natuurkunde of niet?

Terug naar de foto´s?
Terug dus naar de hoef van de hoefsmid die wel goed zou zijn omdat hij hoog durft te nagelen? dit zegt mij niks over zijn bekwaamheid...wel over zijn lef...
Maar goed....
De voorhoef is zowiezo in zijn geheel te lang volgens NB lijnen.
De hielen zeker en de steunsel ook.
De voorhoef heeft ook een afwijking in de groei...te zien aan de knik die er inzit.
Waar komt dit nou door?
En de hoef die groeide door en door en door....steeds een paard cm wand overlaten om iets aan vast te zetten maakt dat de hoef niet , zoals ook door diezelfde natuur wel bedoeld was...het groei proces in evewicht kwam met slijtage.
Waarom groeit die hoef dan door?...simpel omdat de straal geen contact meer heeft met de bodem.
Maar het kan ook het gevolg zijn van , of een verkeerde stand? dat kan inderdaad door scheef bekappen zijn ja...
Zet je een hoef scheef bekapt op ijzer....dan groeit in de weken erna gewoon rondom overal de zelfde lengte weer aan...de hoef blijft scheef, de ene te lange hiel blijft langer dan de andere...tot dat ...de hoefsmid ze op de zelfde lengte zet? Dit kan je zien in de wand van je hoef...hoemeer knikken...hoemeer plotselingen verschillende standen de hoef al heeft gehad.
Of dus zoals je ook vaak ziet ...door ijzers met hulpmiddelen als bijvoorbeeld wiggen?
Want nou halen jullie steeds die voetas naar voren, maar wat gebeurd daar dan mee als men er ijzers met wiggen onder gooit waar hij voorheen op blote voeten liep?
Die wiggen zijn er juist voor om die voetas te veranderen toch?
Maar dit gebeurd dan wel in een keer HEEEEL erg snel.....
Voor het paard niet pijnlijk nee....want de banden worden hierdoor niet opgerekt....ze krijgen juist veel meer ruimte? zijn eigenlijk dus te lang geworden? En iets wat ruimte krijgt doet geen pijn...iets waar tevee spanning op komt wel.

of door het opsluiten van die hoef door die ijzers?
De hoef kan niet genoeg uitzetten door de opsluiten en vergroeid daardoor?

Zeg het maar, in iedergeval klopt het niet wat de oorzaak ook is.

Vanboven af, dus vanaf de kroonrand zie je een rechter stukje naar beneden lopen, rechter !! dus niet een een kaarsrechte vertikale waterpas lijn....in deze lijn zou de hoef helemaal moeten lopen voor een correcte voetas van dit paard.
Dat is de natuurlijke lijn en stand van het paard!
Zou er niks zijn dat de groei hinderd, dan gebeurd dit ook....de hoef groeit in een mooie rechte lijn!

dit zou dus het volgende inhouden
Veranderd er iets in deze lijn....dan klopt de voetas niet meer met zoals de natuur het bedoeld heeft.
Er wordt dus steeds gezegd dat wij geen rekening houden met de voetas...nou...wel degelijk blijkbaar.
Het duurt echter een jaar, als je ook aan alle andere voorwaarden voldoet voor je dit voor elkaar hebt, voordat de voetas weer zo is als die zijn moet voor dat paard
Feitelijk zou het er op neer komen dat als het dan ook een heel jaar duurt voor de hoefstand eigenlijk echt veranderd is....kan je eigenlijk ook heel mooi zien dat het wel heel erg geleidelijk aan gaat?

hier wil ik het voorlopig even bij laten, anders wordt het weer zo lang...
alleen het volgende wil ik nog even kwijt.... over het blootvoets op gras wat niet zou kunnen bij de sport-tak zoals door jou genoemd...

Citaat:
Sorry maar een stevige draf/gallop in een parcours en een uitgestrekte draf op M2 niveau zijn heel anders. deze vergelijking gaat mank wat mij betreft.

Tja, ook bij een barage wordt er flink gescheurd toch?
Het gaat tenslotte om tijd, de wendingen zijn zo kort mogelijk ....ook al weer vanwegen die tijd....en dat alles gewoon op gras.
De vergelijking gaat inderdaad mank bij M2 niveau dressuur op een rechte lijn hoe hard je dan ook rijd...dan schijn je volgens jou dus meer kans te maken op een slippertje dan bij een barage in die zelfde wei met hindernissen die op (snelste) tijd moet worden gereden...
Jaaaaa..... ik snap je helemaal........niet
Sorry hoor, kan je het beter uitleggen?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:17

Riant schreef:
Arabesk schreef:
Heb je nou al die sites gelezen? Daar staan o.a. ook de mogelijke schadelijke effecten van hoefijzers uitgelegd.

Nou ik hoef ze hoop ik niet allemaal te lezen ik heb hoefnatuurlijk gelezen.

t..

Dat iets is onderzocht zegt me geen fluit tot ik weet HOE het is onderzocht. En dat is wat ik nu voor de 7e keer vraag en waar ik op de sites geen antwoord van vind.

Tja, dan zit er toch niks anders op dan te lezen hoor?
Maar ik vrees wel in het engels ....
Succes

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:23

Hoe zouden paarden en pony's "in het wild" dat eigenlijk doen, als ze alleen maar zachte grond tot hun beschikking hebben? De steppen van Mongolie zijn geloof ik vrij rotsig, maar er zijn toch ook paarden die vooral op graslanden en zachte grond leefden? Krijgen zij ook verkeerde hoeven?

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:28

gijsenkim schreef:
ik vind deze hoeven er ook niet uitzien..................

Maar nog een specifieke vraag.............. hoe doen jullie dat met paarden die bijvoorbeeld een zenuwsnede gehad hebben?

Daar doe ik niks mee! dat wordt ook ontraden !
We hadden het over probleem loze hoeven!
Zijn er wel problemen zoals deze dan wordt er een vakman (DA?) bij gehaald.
De hoeven worden dan wel onderhouden maar aan de stand zal zeker geruime tijd niks veranderd worden.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:40

promptertje schreef:
NickAltena schreef:

Nou, weet niet of het oftopic is....het gaat nog steeds over ijzers of niet?
Bovenstaand klopt niet....het stukje " dit is mij destijds nooit verteld"

Citaat:
Hier, in al de lof die je die draver toe zong, heb je mij dat nooit verteld nee. Die discussies zijn nog helemaal na te lezen hier in de database. Op "jullie" (volgens mij is de site van Frans, maar goed) site heb ik destijds gekeken, maar dat ook niet kunnen vinden. Ook in het stuk dat Ilona naar me toe heeft gestuurd stond dat niet

Ik heb je ook toen gezegd op de site van "ons" (zo goed?tjonge jonge!!) te kijken.
Daar staat het dacht ik toch echt wel vermeld.
Maar het is inderdaad wel moeilijk om al die berichten daarop door te spitten.

Citaat:
Tja, net als dat men een bak aanlegt kan men ook de ondergrond op een oefenrenbaan aanpassen waar je traint?

Citaat:
Nee, die baan moet snelheid mogelijk maken, daar kunnen we dus geen mul zand gaan storten zoals in een bak. Een te zachte bodem veroorzaakt peesblessures en verlaagt de snelheid. En ik denk ook niet dat ze Duindigt even aan gaan passen...

Je leest niet goed wat ik schrijf....ik heb het niet over een zandbak maken van de baan...ik heb het over dezelfde ondergrond (bos/hei/goud??) na bootsen die deze man schijnbaar als enige in Nederland? tot zijn beschikking heeft?

Citaat:
Als hier zoals er wordt geschreven echt zoveel in verdient kan worden dan hebben de dravers dat er straks graag voor over lijkt me , gezien de resultaten die deze man behaald.
Misschien zullen ze dat straks zelfs wel moeten als er meerdere mensen op deze manier gaan trainen omdat men anders geen winskansen meer maakt?

Citaat:
De resultaten die met deze ene (!) draver zijn behaald, zijn 6 koersjes winnen, meer niet. Hardstikke leuk natuurlijk, maar dat waren bepaald geen grootverdienerskoersen en met een eerste prijs van 400 Euro zet dat niet echt zoden aan de dijk. De dravers die een miljoentje of meer gewonnen hebben deden dat altijd nog op ijzers. Is het betreffende paard trouwens al weer gestart, want volgens mij is hij in het voorjaar van 2004 voor het laatst uitgekomen en daarna niet meer, maar ik heb niet zoveel zicht op de Duitse koersen, en jij kennelijk wel Haha!

Tja, je houd het dan toch blijkbaar niet erg goed bij wat deze man doet.
Nog niet zo lang geleden 2 keer vrij snel achter elkaar is er een link gezet op "onze" site waar zelfs het filmpje te zien was van de laatste 2 ritten van deze man..gewonnen met grote voorsprong...moet toch ergens te vinden zijn?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:41

Nick ik ga met jou niet in discussie ..
je gaat mijlenver oftopic (wie heeft het hier over wiggen?? zelfs mijn reguliere smid is daar allang op tegen) en je hebt een iets te levendige fantasie voor mij.

Concreet :

Jij zegt dat ijsers een belangrijke oorzaak van HKO zijn en \Frans beweert van niet. Hoe zit dat?? Wie verteld de waarheid nou ??

Ik kan geen eenduidig systeem ontdekken in jullie post en de sites die aangedragen worden. Ik geloof dat NB in bepaalde gevallen een goede methode is. Ik gloof zelfs dat NB voor bepaalde paarden de beste methode is. Maar ik ben té openminded om te geloven dat het de enige jusite methode is.

Als jij het verschil niet weet tussen een barrage met springen en een diagonaal uitestrekte draf (zeker in een 20 * 60 baaan o pgas) dan moe je echt nog veel leren. Da's appels met peren vergelijken je hebt blijkbaar niet echt een idee waar je het over hebt. Je vergelijkt iemand die aan hoog- of verspringen doet ook niet met een een bodybuilder of wel dan ?

Toch wil ik graag weten waar jij concoursen rijdt, dan kan ik de eerste ruiter die een barrage op niveau op gras zonder ijsers rijdt aanschouwen, dat lijkt me zeer de moeite waard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:46

NickAltena schreef:
Tja, je houd het dan toch blijkbaar niet erg goed bij wat deze man doet.
Nog niet zo lang geleden 2 keer vrij snel achter elkaar is er een link gezet op "onze" site waar zelfs het filmpje te zien was van de laatste 2 ritten van deze man..gewonnen met grote voorsprong...moet toch ergens te vinden zijn?

Heeft hij nog meer paarden dan, dan die ene? Die is volgens de Duitse drafsportsite (die helemaal up to date is) al een jaar niet gestart. Geef me dan de naam van zijn paarden, ik kan niet op eigenaar zoeken, wel op paard.

Of PB me zijn mail-adres, dan kan ik met hem zelf praten, lijkt me makkelijker dan zo via-via.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 22:56

NickAltena schreef:

Nou gaan we moe maar voldaan terug naar die paardenhoeven.

Indien dit rechte dus de zool is van je hoef en je haalt daar rondom een cm van af...veranderd de hoefstand helemaal niks?
Die cm moet er dan wel aanzitten natuurlijk...want we deden niks met de zool...

Kijk hier het probleem waar zovelen van jullie mee zitten.
De cm zijn natuurlijk geen cm....dit zijn misschien milimeters dus wat is nou eigenlijk het probleem?
Haal overal langs de hoefwand dezelfde hoeveelheid weg en de stand blijft gelijk.
Waar zijn nou die denkers hier die zo inzitten over die voetas?
Dit zijn toch dingen die je op het vervolg onderwijs al leert bij natuurkunde of niet?

Yep Nick,

Hierzo een denker over de voetas.
Ook ik heb natuurkunde gehad in het vervolgonderwijs.
Als ik paard heb met een gebroken voetas. En ik haal overal rondom een cm of misschien zelfs maar een paar mm. af, in elk geval dezelfde hoeveelheid zodat de stand gelijk blijft, dan hou ik nog steeds die gebroken voetas Haha! Haha! Haha!

Henny

[edit]Quote duidelijker gemaakt, Jantien[/edit]

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:14

Ik wil jullie nogmaals wijzen op de manier waarop er nu gediscussieerd wordt.
Het is niet de bedoeling off topic te gaan, of op de persoon te spelen. Een methode wordt bediscussieerd, niet de mensen. Er zijn hier allemaal volwassenen samen, gedraag je daar dan ook naar.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:21

Riant schreef:
Frans ...

Nick zegt

NickAltena schreef:

Er wordt beweerd dat ijzer de "grootste" veroorzaker is van hoefproblemen en ja ook van HKO.

Ja ook de andere bewering klopt, gezien de vele onderzoeken, maar vooral ook gezien de vele resultaten....er is geen hoefprobleem waarbij een ijzer beter is dan blootvoets.

jij zegt:

Citaat:
Hoefkatrol ontstaat niet door hoefijzers. Weet je, het zou gewoon enorm veel schelen als mensen nu gewoon eens onze website, en de sites aangedragen door Arabesk zouden lezen, en dan ook GOED lezen.

Ik kan heel prima lezen, zo lees is dus dat een van jullie onzin schrijft ..
Of is het misschien Nick die beter moet lezen ??

Nou, zal het wat anders zeggen dan...maar komt denk ik op hetzelfde neer?

Door ijzers onder de voeten te zetten verander je wat aan de stand van een paardenvoet...door deze veranderde stand krijgt men.....
Dit veranderen van stand heb ik in een vorige post al uit gelegd.
Zo beter?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:46

NickAltena schreef:

Door ijzers onder de voeten te zetten verander je wat aan de stand van een paardenvoet...door deze veranderde stand krijgt men.....
Dit veranderen van stand heb ik in een vorige post al uit gelegd.
Zo beter?

Sorry Nick,

Ik kan het even niet meer volgen en al helemaal niet met je vorige verhaaltje.
Waarom zou een hoefijzer de stand van de hoef moeten veranderen.
Het ijzer is rondom even dik.
Dus aan de onderzijde van de hoef komt overal eenzelfde hoeveelheid milimeters onder. Dan verandert de stand toch niet ???
Hooguit de hoogte van het ijzer komt er bij.

Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:47

Nou zo is het niet beter eigenlijk ...

want als je overal van de hoef 1 cm af doet blijft de stand gelijk .. en als je overals een 1 cm bij doet ook .. toch ?? Of werkt jouw natuurkunde anders dan de mijne .. een ijzer is overal even dik een goede smid slaat het ijzer eronder JUIST op een manier dat de stand noch de voetas veranderd..

Dus nee (noem me dom) ik zie niet dat men ...... krijgt.

Verward

Een paard dat op ijzers loopt is niet perse toontredend (dat is denk ik de term die je wil aanhalen)

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 00:41

Riant schreef:
Nou zo is het niet beter eigenlijk ...

want als je overal van de hoef 1 cm af doet blijft de stand gelijk .. en als je overals een 1 cm bij doet ook .. toch ?? Of werkt jouw natuurkunde anders dan de mijne .. een ijzer is overal even dik een goede smid slaat het ijzer eronder JUIST op een manier dat de stand noch de voetas veranderd..

Dus nee (noem me dom) ik zie niet dat men ...... krijgt.

Verward

Een paard dat op ijzers loopt is niet perse toontredend (dat is denk ik de term die je wil aanhalen)

Tja, om on topic te blijven en kort.
Een vraag voor beide dames....wat doet dit ijzer dan wel? waarom wordt er dan een ijzer ondergezet? alleen voor het afslijten van de hoefwand?
of toch om de stand van een hoef te veranderen?
Want....zoals al eerder uitgelegd...en dit is de laatste keer....
Als men de zool van de hoef bereikt heeft met dit verlagen....houd men verder de zool aan.
Door alle bijkomende eisen zal deze zool zich weer hol maken (jaja...meestal, een enkele blijft plat) en langzaam aan zal deze weer op de positie komen die voor het paard goed is....en dus .....veranderd ook heel langzaam de voetas zoals dit voor het paard bedoeld is...
Dit dus in tegenstelling zoals ook al zo vaak vermeld met de strasser manier die de hakken meteen laag zet waardoor ook die voetas meteen veranderd. Een reden waarom ik het niet eens ben met DEZE manier...toch ook NB...
Zo, dan toch een regel offtopic...zal het bericht wel weer verwijderd worden....ik ga dit forum verlaten...heb er genoeg van na alle beledigingen.
Groeten Nick....toch nog....