Misschien/ hopelijk, dat het door mijn verhaal hieronder begrijpelijker wordt , waarom sommige mensen iets fanatieker/vervelender zijn in hun manier van praten/schrijven dan anderen!
Niets in dit verhaal is persoonlijk bedoeld naar iemand toe, en zeker niet wil ik beweren dat de mensen, hier aanwezig, zo zijn en / of handelen met de gedachte zoals onderstaand beschreven !
Het is een algemeen voorbeeld die ik helaas wel bij vele mensen tegen kom.
Citaat:Er lopen zat paarden rond die met tradioneel bekapwerk prima uit de voeten kunnen.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn huidige paarden geen ijzers behoeven.
Met je ijzerverhaal ben ik het ook niet geheel eens.
Niet alleen zwakke hoeven geeft aanleiding tot ijzergebruik.
Er zijn nu eenmaal omstandigheden dat het beter is.
Noem deze omstandigheden dan eens?
Omstandigheden die dus niet met blote voeten opgelost kunnen worden
Met dan vooral ook in het achterhoofd wat de schadelijke effecten zijn ?
Citaat:Soms tijdelijk.
Zeker voor tijdelijk zijn er prima alternatieven zoals een hoefschoen!
Zonder de schadelijke neven effecten van dat ijzer en verwijderbaar wanneer niet nodig...zoals in een wei. Nmm diervriendelijker dus.
Citaat:Maar het kan een oplossing zijn.
Ik zie die oplossing dus niet zo, net als vele het NB niet zo zien, mag dat?
Ik heb al gevraagd naar linken waarin staat dat NB niet goed is maar net als dat men steeds klaagt dat wij geen linken geven, die er zat zijn gegeven , zie ik er van deze bewering er nog steeds geen een.
Citaat:Een doorsnee paard met een goede en gezonde hoef kan prima zonder ijzers daar ben ik wel van overtuigd. Zeker als ze alleen maar recreatief gereden worden.
De hoofdgroep van NB dus, dat wat men ook beweerd.
Dat is ook waarop de hele cursus is gebaseerd.
Voldoet de hoef niet aan deze voorwaarde, ofwel is het een probleem hoef, dan wordt ook aangeraden dit onder begeleiding te doen.
NB volgens deze cursus is niet meer dan het bijhouden van een normale gezonde hoef door een vijltje en een renet.
Zie ook, of juist ,onderstaand.
Citaat:Ik heb ook wel meegemaakt dat mensen keer op keer ijzers eronder laten slaan omdat ze denken dat dat gewoon hoort.
Tsja en dan heb ik wel zoiets van : Jeemig waar ben je mee bezig.
Ik heb dit al zo veel keer meegemaakt.
Nmm. staat het grootste gedeelte van de paarden op ijzers om alleen deze gedachte!
Dit denken "Omdat dat dat gewoon hoort" is een exacte uitdrukking!
Ik heb dit zelf ook al eens geschreven....toen viel men mij echter aan dat dit niet zo was....
Ik ben er stellig van overtuigd dat het wel zo is...onkunde noem ik het dan, omdat men zich niet verder verdiept in het ijzer en de nadelige gevolgen daarvan....en het waarom...
Mensen op een manege praten elkaar die ijzers aan en heeft men dan geen of weinig verstand van deze zaken dan ligt het voor de hand dat dat ijzer er onderkomt...want als je er geen ijzer onder slaat dan ben je een gek, een dieren mishandelaar, heb je niks over voor je paard en ben je arm of ,---want zij heeft dat ook-- of,--- zij zegt dat dat goed is-- of...en das misschien nog wel de gevaarlijkste .....bij haar gaat het ook goed !!!met ijzer !!!!
Gevaarlijkste??? JA en wel om het volgende...
Uiterlijk gaat het dan misschien goed (buiten de al als redelijk normaal aangenomen gaten en brokkels en scheuren en vreemde standen)
Maar een ieder die zich verdiept in het ijzer weet dat het ook niet meteen zichtbare schade opleverd?
Zoals overal te merken en te horen is....weten zelfs de hoefsmeden dat deze nadelige gevolgen altijd aanwezig zijn!
Toch wordt er door vele een hoefijzer onder gezet omdat de klant het wil?
Dan ben je in mijn ogen als hoefsmid niet goed bezig. EN vergis je niet....zo lopen er velen.
Vele hoefsmeden komen pas met de vraag bij een klant van , waarom moet er een ijzer onder, laten we het eens zonder proberen....als hij merkt dat het voor hem al knap lastig wordt om er weer een onder te krijgen zonder dat het er over een week weer afligt.
Dat is natuurlijk ook verklaarbaar, aangezien een hoefsmid ook om zijn boterham en dus zijn naam moet denken.
Onzin?
Zie hiervoor alleen deze lijn al....niet leuk voor de klant als je om de week een ijzer kwijt bent...zeer begrijpelijk ook nmm. dat hij niet laat betalen voor zijn herstel werkzaamheden.... want dan ligt i er zo uit...
Natuurlijk gebeurd ook het tegenover gestelde en zijn er goeie mensen tussen die het wel eerder aanraden om het ijzer er onderuit te halen...
Nou kan ik natuurlijk lekker mijn mond houden en denken...jullie doen maar lekker door zoals je denkt dat goed is....nee...er is niemand die mij verplicht dit te doen en nee...nogmaals, ik heb niks maar dan ook helemaal niks met deze cursus te maken....ik heb hem alleen daar gevolgd...niet meer en niet minder.
Ik ben dan dus ook geen cursus leider !
Mijn mond houden, tja dat kan....laat ze het maar uitzoeken met al die ijzers...waar stoor ik me aan? het zijn toch niet mijn paarden?
Dit is heel gemakkelijk en bezorgt mij een hele hoop vrije tijd en dan vooral slaaptijd.
Ik ben echter niet zo....voor dieren heb ik alles over, het zijn tenslotte wij, de 2beners die daar de zorg voor hebben.
Wij kopen deze dieren en hebben dan ook te zorgen voor deze dieren, zo goed als mogelijk op alle fronten, ze zijn totaal van ons afhankelijk!
Als ik door mijn bijna 46 jarige tijd dat ik hier op deze aardkloot rondloop terug kijk en vooral terug denk aan al die dingen die ik door mijn werkzaamheden zo´n zeker 30 jaar lang gezien heb bij mensen die zaken als normaal aanzien, dan walg ik van mezelf wanneer ik mijn mond zou houden, zeker als ik weet dat er bepaalde dingen door hele eenvoudige veranderingen anders kunnen. Dan heb ik het hier niet eens over alleen maar die hoefijzers!
Zaken als geweld bij dieren , zowel lichaamelijk als geestelijk zijn bijvoorbeeld ook zaken die door een hoop mensen als normaal worden beschouwd!
Het is bijvoorbeeld ook heel normaal om een paard een knal met een zweep te geven als deze niet meteen doet wat een ruiter wil?
Of eens flink dat bit door de paarden mond te raggen of er met het volle gewicht in te hangen. (ooit wel eens uitgerekend hoe groot de kracht is die daarop komt te staan?)
Hoe komt het toch dat bij die mensen vaak niet eens de gedachten opkomt dat de gegeven hulp/vraag misschien wel eens niet zo goed gegeven kan zijn? Of dat het paard/hond whatever het gewoon nog niet begrepen heeft wat de gegeven vraag/hulp betekend?
Nee, de mens doet het altijd goed....daar gaan de meeste mensen van uit
Een kind luistert ook zelden, hebben die mensen dan daar ook de zweep voor klaar liggen vraag ik dan?
Ja heel vroeger...op school met een latje...weet je nog hoe zeer dat deed?
Maar das allang afgeschaft, een leraar mag met geen vinger meer een kind aanraken, waarom? als dit slaan of corigerende tik toch zo nuttig is?
Sterker nog, deelt men tegenwoordig een corigerende tik op de vingers uit aan een kind als dat ergens af moet blijven of niet luisterd, als ouder , dan ben je volgens de wet al helemaal verkeerd bezig, kan je dat kind zelfs volgens die zelfde wet ontnomen worden....
Ooit bij een ruiter met zweep gezien dat dit gebeurde? Of bij een honden eigenaar die een hond de hoek in trapt? Of....
Zolang een beest eten heeft en drinken...mag er eigenlijk alles mee gedaan worden...tot sex aan toe, want daar is geen enkele wet of regelgeving voor gemaakt.
Zolang aan deze eisen voldaan (voor langere periode) wordt , wordt er geen dier ontnomen.
Tenzij....het dier niet de wettelijke voorgeschreven minimale afmeting heeft om zich te bewegen (dat mag dus ook gewoon staan zijn in een stand, vast gebonden zodat i niet eens kan liggen?) ,
Of tenzij de 2 bener er hindelijke last van heeft door stank? of geluid!
Heel af en toe gebeurd het dat een dier in beslag genomen mag worden als er spraken is van zware mishandleing, maar dan moeten de bewijzen wel erg stevig zijn.
Geduld, dat is waar het een hoop mensen aan ontbreekt....maar gelukkig voor de mensen zijn de meeste dieren een uiterst geduldig wezen.....en zeer vergevingsgezind.
Zie hier mijn motivatie om met mijn, niet door iedereen gewaardeerde, schrijven door te gaan!
Ik wil mensen aan het denken hebben, aan het lezen en aan het leren.
Leren omdat het niet allemaal maar zo vanzelfsprekend is wat men denkt over bepaalde zaken.
En ja, die bepaalde zaken behelsen ook de hoeven van een paard.
Net als vele andere zaken trouwens, niet alleen die paarden/hoeven....das mijn werk om voor zeer uiteenlopende zaken voor dieren , mensen aan het werk te zetten.
De hoeven is voor mij een uit de hand gelopen hobby.
Een ieder mag denken over mij zoals hij/zij het wil.
Je mag mij een goeroe noemen, een mafketel, een dwaas....je doet maar...maar niet voor leugenaar!
De NB bekapen methode met alles wat daarbij hoort, mag dan misschien niet iedereen aanstaan, het is in mijn ogen, en met mij vele andere waaronder ook dierenartsen en hoefsmeden, de meest complete en diervriendelijkste oplossing voor vele misstanden en ziektes in de paardenwereld.
Ik mag hopen dat men toch nu kan begrijpen van het waarom van mijn (soms lastige?) aanwezigheid op dit soort forum´s.
Voor wat het waard is.