even een stukje van een andere site dan hoefnatuurlijk, want daar hebben jullie het niet op begrijp ik:
Citaat:
De straal is ook een verhaal apart. De straal moet de grond raken omdat het een belangrijke rol heeft in de doorbloeding van de voet. Wanneer de straal de grond raakt drukt die de verzenen omhoog waardoor de hoef aan de bovenkant wijder wordt en zo wordt het bloed in de bloedvaten in de hoef gezogen. Er is tevens aangetoond dat achterin de straal druksensoren zitten waar het paard als het ware de grond mee voelt. Daarom is het belangrijk dat de straal niet helemaal weggesneden wordt.
Op de zool aan de voorkant, achter de toon, zit een verharding. Dat is aangetoond bij wilde paarden. Op de traditionele methode wordt de zool altijd weggesneden. Terwijl de zool een belangrijk onderdeel in het dragen van de hoef is. De toonwand is eigenlijk niet gemaakt om gewicht te dragen. Bij wilde paarden raakt die ook niet de grond. De verharding op de zool is het punt waar de hoef overheen rolt. Daar moet dus het toongedeelte van het ijzer liggen. Het ijzer ligt bij deze methode, dus wat verder naar achteren dan we bij de traditionele methode gewend zijn.
De belangrijkste functie van de verzenen is het vasthouden van modder om zo de zool optimaal te kunnen ondersteunen.
Als je naar de onderkant van de hoef kijkt, zou het het beste zijn als de straal groot en hard is en de punt zou eindigen op ongeveer 2/3 van de hoef.
dit is van de site van Joke Nibbelink hoefsmid
ook ik laat mijn paard volgens de witte lijn mehtode bekappen, ik heb zelf een cursus gedaan, niet bij paardnatuurlijk, dat was te ver weg voor mij, maar maar er worden elders ook dergelijke cursussen gegeven, maar mijn paard heeft een forse beenstandafwijking (toontredend) en wordt dus nog door een vakman bekapt.
Ik houd het tussentijds zelf bij met de vijl, daar kan echt niets mee misgaan, tegen de tijd dat ik er een klein stukje heb afgevijld, zijn we een uur verder en ben ik uitgeput!