waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

Re: waarschuwing natuurlijk bekappen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 19:14

Ik heb mijn site op verzoek verwijderd, omdat dit andere mensen weer enthousiast kan maken, terwijl dit juist absoluut niet mijn bedoeling is.

Ik ben zoals ik al eerder aangaf deze discussie helemaal zat.
Hopelijk kan ik me nu wel aan mijn voornemen houden niet meer te reageren. Het zal wel moeten, want ik heb nog een hoop andere nuttigere dingen te doen, waar ik door al dat "hoevengedoe" al een hele tijd niet aan toe gekomen ben......

Maar als ik er ook maar 1 iemand van heb kunnen weerhouden dezelfde stomme fout te maken als ik, is mijn energie niet voor niets geweest en daar ga ik maar van uit!! Knipoog

Groetjes, Esther

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:32

Arabesk schreef:
Het bestáát wel, wat je met natuurlijk bekappen doet is de natuurlijke slijtage nabootsen die we hier in Nederland wegens een te zachte grond NIET hebben!

Ik bekap mijn paard zelf en ook een aantal andere paarden, tot nu toe nog nooit problemen gezien.

Afbeelding

Afbeelding

vreselijk! wat zien die hoeven er uit, en wat staat het paard beroerd op de 2e foto!

in de schaduw zie je dat ie alle4 de benen onder het lichaam plaatst, geen normale houding voor een paard wat wel keurig op zn hoeven zou staan...

ik heb niets tegen natuurlijk bekappen, en mijn (traditionele) hoefsmid blijft van de straal+zool af bij de achterbenen van 1 van mijn paarden, na overleg met mij
hij komt veel buiten op de weg heeft goede gezonde hoeven, maar zodra de zool wordt uitgesneden gaat de hoefwand erg snel omkrullen aan de binnenkant vd hoeven, nog voordat de hoef te lang is en weer bekapt zo moeten worden
ivm kramptrekken is achter beslaan zo goed als onmogenlijk en lastig voor het paard, voor staat hij wel op ijzers en wordt daar dus wel gewoon normaal bekapot
achter wordt alleen de hoefwand netjes bijgewerkt en soms iets van de straal gehaald

maar mijn paard staat niet zoals op deze foto, vind de benen er sowieso erg vreemd uitzien op deze foto....net als de hoeven...

zo'n paard zou ik dus laten staan! puur omdat hij niet fatsoenlijk op zn benen staat.

verder nog 1 toevoegig, op welke manier je ook je paard bekapt wil hebben, laat dit altijd door een gediplomeerd persoon doen, die ook goed bekend staat en ga zelf niet prutsen, en haal er bij twijfel altijd nog een andere smid bij...

ze zeggen niet voor niets "no feet no horse" !!!

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:09

ellenlouise schreef:
jeanke schreef:
Als ik een paard moest keuren met zo'n hoeven als de jouwe schrijf ik daar een zware bemerking bij: veel te kort en de straal komt in contact met de grond.
En dat je geen problemen hebt gehad, is meer geluk dan wijsheid.

Even één opmerking. Mijn paard wordt niet natuurlijk bekapt en komt wel met de straal op de grond. Dit is geen enkel probleem, de straal is een soort schokdemper. Ook loop ik regelmatig over de harde weg en ook dit levert geen problemen op. Het lijkt mij veel onnatuurlijker als een paard zijn volledige gewicht alleen met de hoefwand draagt.

Wel ben ik met je eens dat de hoeven ontzettend kort lijken/zijn.

Het heet ook niet voor niets draagrand: ik laat mijn paarden niet met zo'n straal lopen.
Het is mij geleerd dat de straal normaal niet in contact met de grond anders loop je veel te veel kans op kneuzingen. Die wordt elke keer bijgesneden als ze bekapt worden.

Wat me hier wel opvalt is dat de mensen van hoefnatuurlijk sterk in de verdediging zijn gevlogen met mobilistaie van de grote tenoren van hun forum. Het lijkt erop dat er geen kritiek mag gegeven worden op hun methode.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:10

ik wil er nog maar een laatste ding op zeggen.

LANG LEVE DE GEDIPLOMEERDE HOEFSMID Bloos

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:13

ellenlouise schreef:

Wat me hier wel opvalt is dat de mensen van hoefnatuurlijk sterk in de verdediging zijn gevlogen met mobilistaie van de grote tenoren van hun forum. Het lijkt erop dat er geen kritiek mag gegeven worden op hun methode.

Dit is inderdaad mij ook opgevallen. Blijkbaar zijn ze toch niet blij met negatieve reacties. Iets wat me bevreemd, het is toch zo perfect? Waarom verdedigen? Ivanhoe is toch maar een dom blondje (niet mijn woorden Bloos ). "Waarom dan toch reageren?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:19

even een stukje van een andere site dan hoefnatuurlijk, want daar hebben jullie het niet op begrijp ik:

Citaat:
De straal is ook een verhaal apart. De straal moet de grond raken omdat het een belangrijke rol heeft in de doorbloeding van de voet. Wanneer de straal de grond raakt drukt die de verzenen omhoog waardoor de hoef aan de bovenkant wijder wordt en zo wordt het bloed in de bloedvaten in de hoef gezogen. Er is tevens aangetoond dat achterin de straal druksensoren zitten waar het paard als het ware de grond mee voelt. Daarom is het belangrijk dat de straal niet helemaal weggesneden wordt.

Op de zool aan de voorkant, achter de toon, zit een verharding. Dat is aangetoond bij wilde paarden. Op de traditionele methode wordt de zool altijd weggesneden. Terwijl de zool een belangrijk onderdeel in het dragen van de hoef is. De toonwand is eigenlijk niet gemaakt om gewicht te dragen. Bij wilde paarden raakt die ook niet de grond. De verharding op de zool is het punt waar de hoef overheen rolt. Daar moet dus het toongedeelte van het ijzer liggen. Het ijzer ligt bij deze methode, dus wat verder naar achteren dan we bij de traditionele methode gewend zijn.
De belangrijkste functie van de verzenen is het vasthouden van modder om zo de zool optimaal te kunnen ondersteunen.

Als je naar de onderkant van de hoef kijkt, zou het het beste zijn als de straal groot en hard is en de punt zou eindigen op ongeveer 2/3 van de hoef.

dit is van de site van Joke Nibbelink hoefsmid

ook ik laat mijn paard volgens de witte lijn mehtode bekappen, ik heb zelf een cursus gedaan, niet bij paardnatuurlijk, dat was te ver weg voor mij, maar maar er worden elders ook dergelijke cursussen gegeven, maar mijn paard heeft een forse beenstandafwijking (toontredend) en wordt dus nog door een vakman bekapt.
Ik houd het tussentijds zelf bij met de vijl, daar kan echt niets mee misgaan, tegen de tijd dat ik er een klein stukje heb afgevijld, zijn we een uur verder en ben ik uitgeput!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:21

jeanke schreef:
*knip*
Wat me hier wel opvalt is dat de mensen van hoefnatuurlijk sterk in de verdediging zijn gevlogen met mobilistaie van de grote tenoren van hun forum. Het lijkt erop dat
er geen kritiek mag gegeven worden op hun methode

.

Terwijl ik toch echt niet 'streng in de leer van NB' ben ofzo..en zeker geen zieltjeswinner... moet me toch even van het hart, dat ik het niet zo heel raar vind, dat mensen die hun paard (laten) trimmen volgens de witte lijn methode, zich genoodzaakt voelen om zich te verdedigen, als één persoon met een slechte ervaring (waarvan niet helemaal duidelijk te krijgen is hoe die slechte ervaring tot stand gekomen is en al helemaal niet duidelijk is wiens 'schuld' dat is) , een hele methode aanvalt. Wat dat aangaat sluit ik me aan bij Jantien:
Jantien schreef:
Eigenlijk eerlijk gezegd vind ik het diep triest om de foto's van de voeten van je paard te moeten zien.
De enige nette foto's die ik daarbij vind zitten zijn die van voordat je er mee aan de slag bent gegaan.

Maar ook lijkt het me een beetje vreemd om aan de hand van deze casus een hele methode aan te willen vallen. Je bent immers zelf aan het bekappen gegaan

?

Het zou denk ik hetzelfde zijn, als dat ik door een slechte ervaring met ijzers iedereen ongevraagd zou waarschuwen voor ijzers en vooral op het hart zou drukken om geen enkele smid meer te geloven.....Wat zouden dan de reacties zijn van mensen die tevreden zijn met ijzers?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:40

Ik heb dit toppic met verbazing gelezen.

Iedereen moet zelf weten wat ie met zijn paard doet. Wel vind ik de reacties van sommige voorstanders erg ver gaan.

Ik heb de web site bezocht ver voor ik dit toppic las. Het sprak mij op zich wel aan. Hoewel ik er denk ik nooit aan zou zijn begponnen.

Alleen niet het verhaal van de TS maar de foto's van het vosje hebben mij doen besluiten om dit mijn pony niet aan te doen.

Ik denk dat er bij meer "traditioneel bekappende" eigenaren grote twijfels zijn ontstaan na het zien van die foto.
Hier hoor ik geen van de voorstanders over. Terwijl ik als leek en ik denk vele met mij toch wel vragen hebben over deze stand van de benen en de hoef.
Dit is ook door een aantal mensen gemeld.

Ik ben dan ook zeer benieuwd wat de deskundige hier van vinden en dan graag met motivatie.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:42

smurf schreef:
even een stukje van een andere site dan hoefnatuurlijk, want daar hebben jullie het niet op begrijp ik:

Citaat:
De straal is ook een verhaal apart. De straal moet de grond raken omdat het een belangrijke rol heeft in de doorbloeding van de voet. Wanneer de straal de grond raakt drukt die de verzenen omhoog waardoor de hoef aan de bovenkant wijder wordt en zo wordt het bloed in de bloedvaten in de hoef gezogen. Er is tevens aangetoond dat achterin de straal druksensoren zitten waar het paard als het ware de grond mee voelt. Daarom is het belangrijk dat de straal niet helemaal weggesneden wordt.

Op de zool aan de voorkant, achter de toon, zit een verharding. Dat is aangetoond bij wilde paarden. Op de traditionele methode wordt de zool altijd weggesneden. Terwijl de zool een belangrijk onderdeel in het dragen van de hoef is. De toonwand is eigenlijk niet gemaakt om gewicht te dragen. Bij wilde paarden raakt die ook niet de grond. De verharding op de zool is het punt waar de hoef overheen rolt. Daar moet dus het toongedeelte van het ijzer liggen. Het ijzer ligt bij deze methode, dus wat verder naar achteren dan we bij de traditionele methode gewend zijn.
De belangrijkste functie van de verzenen is het vasthouden van modder om zo de zool optimaal te kunnen ondersteunen.

Als je naar de onderkant van de hoef kijkt, zou het het beste zijn als de straal groot en hard is en de punt zou eindigen op ongeveer 2/3 van de hoef.

dit is van de site van
Joke Nibbelink

hoefsmid

ook ik laat mijn paard volgens de witte lijn mehtode bekappen, ik heb zelf een cursus gedaan, niet bij paardnatuurlijk, dat was te ver weg voor mij, maar maar er worden elders ook dergelijke cursussen gegeven, maar mijn paard heeft een forse beenstandafwijking (toontredend) en wordt dus nog door een vakman bekapt.
Ik houd het tussentijds zelf bij met de vijl, daar kan echt niets mee misgaan, tegen de tijd dat ik er een klein stukje heb afgevijld, zijn we een uur verder en ben ik uitgeput!

de straal op de foto's van joke is vergelijkbaar met die van mijn paarden en komt inderdaad in contact met de grond als ze erop steunen. Maar dit is een enorm groot vesrchil met de foto van de straal van het paard van ARAbesk

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:01

Sorry Arabesk, maar ik vind de standfoto die je hebt geplaatst ook bepaald geen reclame voor deze methode. Het paard heeft een gebroken voetas, staat om dat te compenseren volkomen onderstandig en vooral de linker koot is veel te dik, waarschijnlijk als gevolg van overbelasting door deze verkeerde stand.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:07

Ik wil me hier verder niet mee bemoeien want daar heb ik eerlijk gezegd niet genoeg kennis voor. Maar mn paard word ook natuurlijk bekapt en ik heb er nooit problemen mee gehad, hij kan alles opde verharde weg en is zo lenig als wat. Daarvoor werd hij op de traditionele manier bekapt en toen had hij altijd last van brokkelhoeven en scheuren maar dat is nu voorbij. Het ene paard is het andere niet natuurlijk, en ik vind het heel erg wat het paard van ts is overkomen. Maar niet iedereen heeft slechte ervaringen met natuurlijk bekappen en ik zou het ook iedereen aanraden mits je er de goede huisvesting voor hebt anders word het niks.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 21:14

annek schreef:
Ik wil me hier verder niet mee bemoeien want daar heb ik eerlijk gezegd niet genoeg kennis voor. Maar mn paard word ook natuurlijk bekapt en ik heb er nooit problemen mee gehad, hij kan alles opde verharde weg en is zo lenig als wat. Daarvoor werd hij op de traditionele manier bekapt en toen had hij altijd last van brokkelhoeven en scheuren maar dat is nu voorbij. Het ene paard is het andere niet natuurlijk, en ik vind het heel erg wat het paard van ts is overkomen. Maar niet iedereen heeft slechte ervaringen met natuurlijk bekappen en ik zou het ook iedereen aanraden mits je er de goede huisvesting voor hebt anders word het niks.

Het gaat goed, als je paard van nature lage hielen heeft, als dit inderdaad bij zijn bouw en voetas past.
Maar dit is dus niet bij alle paarden het geval.
Ik ben blij dat jouw paardje nog zo goed loopt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:22

opala schreef:
Daarbij zijn de meest gunstige omstandigheden voor het slagen van het bekappen 24/7 weidegang.

Nou dit is kennelijk achterhaald inmiddels bij hoefnatuurlijk heb ik ontdekt. 24/7 weidegang is toch niet goed is mij verteld met een leuke rekensom. Je paard moet nl. wil je het het echt 100% goed doen zodat hij echt goede hoeven krijgt, naast een wei, ook een betonpad hebben, een pad met puin (liefst gebroken dakpannen oid) waar hij of zij dagelijks overheen moet (bijv. drinkbak oid daar op zetten). Pas DAN krijg je goed natuurlijke hoeven die overal tegen afgehard zijn. Alleen weidegang of een uitloop met zand en gras zoals ik heb, is niet genoeg.

Tis maar dat jullie het weten Haha!

Vandaar dat volgens de mensen van hoefnatuurlijk mijn paardje niet goed over puinpaden kan lopen in het bos (zie mijn topic hier over gevoelig op puinpaden); dus voor mij dan maar hoefschoenen aan hihi.

Groeten
Ingrid

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:32

Arabesk schreef:
Het bestáát wel, wat je met natuurlijk bekappen doet is de natuurlijke slijtage nabootsen die we hier in Nederland wegens een te zachte grond NIET hebben!

Ik bekap mijn paard zelf en ook een aantal andere paarden, tot nu toe nog nooit problemen gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Heb je foto's van de hoeven van jouw paard?

Op de straal lopen is prima, maar de onderste foto staat hij toch ook niet echt lekker op zijn hoeven als je het mij vraagt.
Wat onderstandig en hol in de knieen, maar het kan zijn dat dit zo bij je paard hoort natuurlijk. Ik zie het been toch liever recht onder het paard staan.
Ik bekap op mijn manier ook natuurlijk; ik ben of beter WAS een forumlid van hoefnatuurlijk, maar heb er nooit een cursus gevolgd en was het ook niet altijd eens met bepaalde punten die daar werden gesteld (zoals velen wel zullen weten). De hoeven van mijn paardje staan op
http://www.home.zonnet.nl/remcodo/isahoef.html

Dan zie je ook mooi de overgang van beslagen naar hoefschoenen en "anders" bekappen dan normaal.
Met een foto van mijn paardje hoe ze op haar "pootjes" staat. Knipoog

Groeten
Ingrid

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 21:36

Pellie schreef:
ik vraag me af of dit de juiste manier is, het lijkt nu een anti-nb-campagne terwijl je paard de dupe is geworden van je eigen denken en handelen.

de ironie in dit topic is dat het nu een paard betreft wat volgens jou door het natuurlijk bekappen is benadeeld. ik denk niet dat de methode hieraan debet is maar een aantal andere factoren, die je zelf al hebt genoemd. en laten we eerlijk wezen, hoe vaak gaat het mis in het traditioneel bekappen of maken gediplomeerde hoefsmeden desastreuze fouten??
wordt die methode dan ook meteen met de grond gelijk gemaakt? laten we daar eens kritisch naar kijken met zijn allen!!
Helemaal mee eens.
Je komt als een erg labiel persoon over, Hippotha, en de manier waarop je natuurlijk bekappen in zijn algemeenheid probeert neer te halen siert je niet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:11

Die koot is niet dik dat is WINTERVACHT, het komt ook gewoon door de foto dat het zo lijkt. Kom een keer in het echt kijken zou ik zeggen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:58

Heeft ie dan WINTERVACHT aan 1 been??

Het ging mij meer om de hoefjes en ik heb van geen van de voorstanders een goed onderbouwd verhaal gehoord over deze voetjes.
Uberhaupt geen verhaal.

Er wordt elkaar van alles verweten maar een uitleg krijg ik als leek zijnde niet.
Wil ik een mening vormen over wel of niet natuurlijk bekappen dan wil ook graag een uitleg bij deze foto.
Het hoe en waarom dit paardje zo op zijn hoeven staat. En dan hoef ik geen uitleg over beenstanden of wintervacht

Graag meerdere meningen en niet alleen van de eigenaar. Mag ook via PB

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:00

NickAltena schreef:
om een normale redelijk probleemloze hoef zelf te onderhouden.
Ook dit wordt op de cursus , in het mediapakket en op de site vermeld.

Jou paard voldeed hier al niet aan bij aanvang. Jij waarschijnlijk ook niet.
Die hoeven waren al probleem hoeven voordat jij er aan begon.

Hmmm dat is raar wat je hier zegt. Ivanhoe en Esther voldeden dus niet aan een aantal voorwaarden zeg je hier .... eh
waarom staat zij dan met naam en foto in het pas uitgebrachte boek van de heer Veldman over natuurlijk bekappen met de tekst dat het bekappen van Ivanhoe zo'n succes was? Kennelijk was er dus toen nog geen probleem? Of toch wel, want dat zeg jij hier nu Nick, als "woordvoerder" van Frans Veldman.

Frans heeft zoveel cursisten gehad; dat hij dan uitgerekend net die ene uitgekozen heeft die niet goed voldeed voor en tijdens de cursus; de man van de check en dubbelcheck voordat hij wat publiceert?? raar.

Ik ga me er verder niet teveel mee bemoeien, heb ik op hoefnatuurlijk zelf al gedaan en kreeg ook diverse verwijten naar mijn hoofd geslingerd uiteindelijk.

Groeten
Ingrid

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:04

Nou nou, dat was weer smeuiig, zo'n verhitte discussie.

Altijd goed voor een interessante discussie, die modeverschijnselen. Zo heb ik Antoine de Bodt al vaak voorbij zien komen, Leen Taal en nu ook de toverkollen van het Natuurlijke Bekappen.

Ik heb gelukkig voor mijn paarden besloten het gewoon bij de huis-tuin-en-keuken smid te houden. Die praktiseert zijn beroep zoals het al meer dan duizend jaar wordt gedaan. Mijn paarden zijn geen potentiele Olympiade kandidaten, maar ook geen hobby-knollen en ik zie niet in waarom ik meer dan een millenium aan kennis opzij moet schuiven voor een Dances-with-Wolves theorie van iemand die een jaar met een tentje tussen de mustangs heeft gebivakkeerd.
Dat het goed zou kunnen zijn voor sommige hoefproblemen betwist ik niet, vaak is een wijziging an sich al genoeg om een probleem (tijdelijk) op te lossen, door de verandering van kracht- en belastingslijnen. Maar mijn paarden zijn geen mustangs (geen enkel modern rijpaard lijkt op wat voor wild paard dan ook).

Maar kan iemand mij uit leggen waarom mensen met paarden zónder hoefproblemen op de reguliere methode in hemelsnaam zouden moeten overstappen naar een alternatieve methode? Ik bedoel, paarden zijn al kwetsbaar genoeg, moet je de problemen dan nog gaan opzoeken? En iedereen die schermt met leerboeken en internetsites van en door zichzelf geschreven is al helemaal niet te vertrouwen, dat riekt naar pure geldwinnerij. Maar ik neem aan dat het gros van de Natuurlijke bekappers met name gemotiveerd wordt door de in de toekomst uit te sparen kosten aan de eigen hoefsmid. Gelukkig worden die kosten weer ruimschoots ingehaald door de dierenarts, zie de topic-starter.

Kate-klop-kate-klop.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:04

GvdT schreef:
Heeft ie dan WINTERVACHT aan 1 been??
Graag meerdere meningen en niet alleen van de eigenaar. Mag ook via PB

Ja inderdaad, hij heeft maar 1 dikke koot. De mijne heeft enorm winterhaar, maar staat nog altijd normaal op de hoeven. Maar goed, kan zijn dat het in het echt anders is.

Overigens wat ik hierboven ook al zei, ik vind dit zo op de foto te zien geen goede hoeven. Ik weet ook dat deze mevrouw hoefjes van andere paarden bekapt inmiddels en ik zou, na het zien van deze foto's, mijn pony nooit aan haar toevertrouwen. Sorry Arabesk.

Groeten
ingrid

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:38

Coby schreef:

STERK in de verdediging? We hebben op de hele litanie precies EEN reactie geplaatst.
Verder hebben we niemand gemobiliseerd maar zijn alle reacties van mensen met positieve ervaringen spontaan ontstaan.
Natuurlijk mag er kritiek gegeven worden op onze methode maar het moet dan wel op waarheid gebaseerd zijn want anders kunnen we er niets mee.

Ik moet me behoorlijk bedwingen om niet in te gaan op de diverse inhoudelijke commentaren op het natuurlijk bekappen. Het heeft geen zin, we hebben een boek van ruim 250 pagina's hierover geschreven, en dat kunnen we niet in EEN bericht samenvatten. De methode is zo gek nog niet; we hebben inmiddels een aantal hoefsmeden en dierenartsen op onze cursus gehad en die zijn zonder uitzondering zeer positief en hebben hun visie naar aanleiding van onze cursus aangepast. Vele mensen behalen grote successen naar aanleiding van "onze" methode. Dat "onze" staat tussen aanhalingstekens omdat wij die methode natuurlijk ook niet zelf hebben uitgevonden; voorafgaand hiervoor zijn vele onderzoeken vooraf gegaan door geronomeerde dierenartsen en hoefsmeden, wij hebben de methode slechts toegankelijk gemaakt voor een breder Nederlandstalig publiek.

Waar mensen ons echt mee raken is dat ze het op de persoon gooien. We hebben heel veel tijd gestopt in de kwestie "Ivanhoe" en met de beste bedoelingen. Dat mensen onze adviezen niet opvolgen is niet ons te verwijten, evenmin als latere handelingen verricht door derden. Had Ivanhoe dichter bij ons gewoond (afstand was zo'n 600 Km heen en terug) dan hadden we beslist eens langs gegaan, maar de locatie leende zich er niet voor dus hebben we aangeraden een ervaren persoon met kennis van zaken dichter bij haar in de buurt te raadplegen.

De suggestie wordt gewekt dat we bewust mensen in een valkuil lokken terwijl we hiermee vanuit overtuiging bezig zijn. NATUURLIJK RAAKT DIT ONS!!! Ook al zijn de commentaren van Esther soms hilarisch "Waarom heb ik pas de laatste weken gehoord dat een paard beweging nodig heeft" (For Christ Sake: de hele website, forum, boek, cursus is tot vervelens toe vergeven van het feit dat een paard niet in de stal thuishoort) dan nog geeft het een vervelend gevoel dat iemand uiteindelijk niet blij is met wat je hebt proberen over te brengen. Dan vraag je je af: "wat ging er mis".... (En dan bedoelen we niet de filosofie maar hadden we niet eerder moeten weten dat iemand iets niet voldoende begreep").

En nee, onze paarden zijn geen paarden met "uitzonderlijke lage hielen" (ze zijn niet eens verwant aan elkaar) maar paarden die ooit vanwege uiteenlopende redenen op hoefijzers MOESTEN staan maar nu dankzij een natuurlijke bekapping dermate gezonde hoeven hebben dat we er (zoals te zien op onze DVD) probleemloos mee op asfalt kunnen galoperen. De lage hielen zijn geen toeval maar ontstaan doordat we tijdens de bekapping de zool aanhouden (waarin we nooit hebben gesneden), en daarmee ontstaan tevens de spectaculaire verbeteringen aan de hoeven.

Wij staan daarin niet alleen: dit is al door vele mensen voor ons ontdekt. Ergens is het vermakelijk wanneer mensen commentaar hebben op de hoeven van onze paarden: want dit zijn paarden die sinds de overgang naar een natuurlijke bekappping over alle ondergronden probleemloos in alle gangen kunnen rijden en nooit hoefproblemen hebben.

ellenlouise schreef:
Dit is inderdaad mij ook opgevallen. Blijkbaar zijn ze toch niet blij met negatieve reacties. Iets wat me bevreemd, het is toch zo perfect? Waarom verdedigen? Ivanhoe is toch maar een dom blondje (niet mijn woorden Bloos ). "Waarom dan toch reageren?

Zou jij wel onrechtvaardige negatieve reacties aan je voorbij laten gaan? Goed als jij dat kan, zou willen dat ik mijn schouders erover kon ophalen maar wij trekken ons dat wel degelijk aan!

Groeten,
Frans

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 23:59

beste frans.
laten we dat gel*l over wel of niet "natuurlijk"bekappen nu maar eens in het midden laten,ieder zijn mening dan maar he.
1 ding: mijn paar[den] hebben altijd op ijzers gestaan.
op dit moment staan ze zonder.
ze worden gewoon bij een normale hoefsmid bekapt.
waar jullie paarden een jaar voor door de hel zouden moeten kunnen mijn paarden ook.
een hoef die veel beweging krijgt en verschillende soorten ondergrond moet begaan word vanzelf al sterker.
ik doe niet mee aan jullie manier van bekappen,maar mijn paarden kunnen alle soorten ondergrond aan zelfs grindpaden.
naar mijn menning staat dat los van natuurlijk bekappen maar een rustige gewenning van ondergrond is de sleutel.
zie het maar als de pezen van een jong paard.
de groeten ik sluit hier mee af!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 00:05

FransVeldman schreef:
Coby schreef:
Ook al zijn de commentaren van Esther soms hilarisch "Waarom heb ik pas de laatste weken gehoord dat een paard beweging nodig heeft" (Groeten,
Frans

Frans, je rukt het weer helemaal uit zijn verband. Ten eerst heb je mijn reactie WEER niet goed weergegeven. Iedere zot weet toch dat een paard beweging nodig heeft? ( om de doorbloeding van de hoeven goed te laten zijn.)

Het ging mij om de hoeveelheid beweging en de verschillende terreinen, zoals Indrig dit ook al aangaf.
Niets 24 uur weide...harde tegels, puin etc.....dan maak je de hoef pas hard en gezond!
Jullie inzichten veranderen met de dag......en ja, dan is het achteraf heel makkelijk te zeggen: Maar zo staat het op onze site, hoor!

Volgens jullie konden "stal"paarden ook gewoon natuurlijk bekapt worden. Alles beter dan de traditionele manier! Het was namelijk een manier van bekappen.....het had net zo goed wetenschappelijk(haha) bekappen kunnen heten.....volgens jouw eigen zeggen op de DVD.
Of is er inmiddels ook al weer een vernieuwde versie van de DVD Tong uitsteken ??????

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 00:13

Ik heb nooit een cursus hoefsmederij gevolgt, ben geen dierenarts en gewoon een eigenaar van een paard die het beste voor hem over heeft. Maar de foto's die hierboven worden getoont raken me heel erg. Zeker de foto van de zijkant genomen, behalve dan de eerder genoemde opmerkingen over de stand van de benen, vraag ik me dan af waar de ruimte voor het hoefbeen is overgebleven. De voet is zo laag gekomen, of te wel, de kroonrand grond afstand is zo eng klein dat ik daarom de vraag heb, waar is het hoefbeen?
Van het paard zelf valt zo op een foto weinig te zeggen en weet niet wat zijn natuurlijke stand is. Maar een paard die zo hangt in zijn diepe buiger naar de hoefbeen en door de knieen moet strekken is zeker een vergroot risico op overbelasting en allerlei andere gevolgen.

Verder is hoefbekappen en vak waar je jaren op moet oefenen alvorens je vakbekwaam wordt. De kennis van beweging versus stand benen en hoeven is iets wat je niet in een korte cursus leert. Ben dus vreselijk blij met mijn smid die nog bij elke beslag beurt over de schouder wordt bekeken door zijn leermeester. Dat beide een gedegen opleiding hebben gevolgd en alles aan doen om mijn paard zo goed mogelijk te laten lopen met zo min mogelijk risico's op blessures.

narretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 00:47

Arabesk schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=UHW7QZDK[/img]

Afbeelding

Heb je foto's van de hoeven van jouw paard?

Sorry hoor, maar zo hoort een paardenhoef er toch echt niet uit te zien. Ik geef je een jaar of minder voordat jouw pony beenproblemen krijgt. De hoeven zijn trouwens ook behoorlijk ongelijk ik weet niet of dat je al is opgevallen?