chip zweert uit paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

Re: chip zweert uit paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:54

Vanaf januari(geloof ik) 2006 is voor ieder paard een paspoort verplicht. Nu alleen nog voor paarden die vervoerd worden in een trailer over de weg. Als jij iemand bij je thuis laat komen om je hengstje te castreren zal dat dus geen problemen op moeten leveren. Alhoewel dierenartsen bij ons in de buurt al dreigden met het feit om paarden zonder paspoort niet meer te behandelen-iets wat ze dus WEL gewoon moeten.
Ga jij je hengstje nu vervoeren over de weg in een trailer dan ben je dus eigenlijk strafbaar, wordt je aangehouden dan kun je een flinke boete krijgen. Loop je met hem aan de hand naar Belgie, is er helemaal niets aan de hand Haha!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 10:15

Een paspoort staat los van een chip.
Een DA zal niet zomaar een chip in een paard duwen omdat het ding ongechipt bij hem op de kliniek komt. En er mag niet zomaar een chip in een paard gezet worden wanneer je een paspoort aanvraagt.

De DNA-test ter vervanging van een chip heeft in principe niets te maken met het aantonen van de ouders. Het gaat om het aantonen van het feit dat paard en paspoort bij elkaar horen. Dat kan dus ook heel goed door het maken van het DNA-profiel, wat immers specifiek is voor dat paard, en niet makkelijk te vervalsen.
Daarvoor heb je geen DNA nodig van broers/zussen en eventuele ouders.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:16

LecyTinker schreef:
En had op het internet gezocht over vrijstellingen en al die dingen, maar idd niet onder antichip... alleen chippen bij paarden en al die zaken...
Maar als ik Billy dus wil laten ruinen ( nu 11 maanden oud) in Belgie ( is het dichtste bij bij mij, nog niet eens een half uurtje van hier) dan moet ik iets doen... geldt dna dan ook?

Als ik google op antichip en aangeef dat ik alleen 'pagina's uit nederland' wil kom ik gelijk op de site van 'antichip'. Nu weet ik dat de persoon achter deze site hier niets meer mee doet.
Maar de 2e link is van Groep Nijhof t.w.; www.invisio.nl/antichip en deze site wordt constant up-to-date gehouden.
Er staan voorbeeldbrieven voor het aanvragen van een vrijstellen bij het PVE enz. enz.
En als je er dán nog niet uitkomt mag je mij pb-en en zal ik je zelf gaan helpen!

Hoe dan ook als je wilt kun je DNA voor je paard aanvragen.
In België willen ze volgend jaar beginnen met het chippen maar die maken nu pas op de plaats omdat Groep Nijhof hier in Nederland voor nogal veel stampij zorgt en er zodoende verlenging is van de chipverplichting d.m.v. DNA. Nu heb je daar dus nog geen problemen. Punt is echter dat je wel een paspoort bij je paard moet hebben, dat is immers een regeling van de EU en dan zit je in Nederland gelijk weer met dat gezeur van registreren wat betekent óf chippen óf DNA.

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:04

Mijn verzorgpaard is van de week gechipt.. ik heb de dag er na gewoon gereden, maar een vriendin van me zei dat je daar 2 dagen mee moet wachten omdat de chip naar beneden kan zakken.. Ik weet niet of dit zo is maar misschien is dit bij dat paard gebeurt?

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:12

Ps. Mijn verzorgpaard loopt gewoon op ijzers omdat zijn hoeven dit jaar erg slecht zijn (ze brokkelen heel erg snel af).

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:06

Rana, morgen komt mijn hoefmit en die is belg. Heeft zelf ook een stel paarden lopen, dus zal hem eens vragen hoe dat in belgie zit.
Ik woon op de grens ( dorp is gedeeltelijk nederlands en belgisch) dus krijg hier geen problemen met vervoeren...
Maar wil het even weten voordat ze echt moeilijk gaan doen bij het kliniek.
Zou hem graag thuis willen laten castreren, maar ben bang dat zn ene bal niet goed ingedaald is... Zal morgen s vragen ofdat de hoefsmit m eens onzedelijk wil betasten, misschien dat hij nog wat tips heeft...
Maar iig alvast bedankt...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 09:57

LecyTinker schreef:
Zal morgen s vragen ofdat de hoefsmit m eens onzedelijk wil betasten, misschien dat hij nog wat tips heeft...
Maar iig alvast bedankt...

Afbeelding

Graag gedaan Knipoog