Mijn paard heeft ruim 2 jaar flinke leverbproblemen gehad, zelfs zo erg dat ik dacht dat hij er niet meer bovenop zou komen. Ik merkte aan hem dat ie mager werd, hij werd lusteloos, stijver en had gewoon geen vrolijke uitstraling meer. Ook zag je zijn oogwit wat iets gelig was.
na bloedonderzoek bleek zijn leverwaardes niet goed te zijn en moest hij op een dieet van 1.5 kilo droge geplette mais, en 1.5 kilo gerst hij mocht absoluut geen biks/appels/brood/ etc.
daarbij kreeg ik een soort stroperig goedje, wat ik 2 maal daags over de gerst en mais heen moest doen, dacht drie dopjes per dag.
dit heb ik een tijdje gedaan, en mijn paard knapte er wel van op, maar de leverwaardes bleven slecht. Op een geven moment zag het paard er weer topfit uit maar nog steeds die leverwaardes. Utrecht wilde hem toen toch wel graag zelf gaan zien en het bleek dus te gaan om Leverbot, wat normaal gesproken vooral voorkomst bij schapen en koeien. Paarden krijgen het doorgaans niet. Vandaar dat ze dit vermoedelijk ook niet direct constateerden.
Uiteindelijk is hij nu wel goed, paard staat niet meer in een natte wei (leverbot gaat vooral in slootje en ondiepe plassen zitten, dus herfst en winter is het linkst.
ik kreeg van meerdere dierenarsten ook het advies om toch voorzichtig te blijven met hem, aangezien hij het al eerder gehad heeft en er dus mogelijk vatbaarder vooris als een ander paard.
Mijn pony loopt dus absoluut niet meer in natte weiden (de andere 2 wel, en die hebben nog nooit zoiets gehad) en sinddien is hij al een paar jaar leverbot vrij.
De waardes werden overigens ook ieder winter enzo weer slechter toen is nog in de wei stond...
wee tniet of dit ook op jou paard van toepassing kan zijn, maar ik weet wel dat het belangrijk is om de lever rust te gunnen en dus te zorgen dat die niet teveel afvalstoffen enzo hoeft te verwerken. Door je voer zodanig aan te passen kan je dit creeeren,