leverproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yuri

Re: leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:20

ik heb de rest niet gelzen aangezien ik nog vrij veel dingen moet doen en t al vrij laat is Tong uitsteken

Mijn paard heeft ruim 2 jaar flinke leverbproblemen gehad, zelfs zo erg dat ik dacht dat hij er niet meer bovenop zou komen. Ik merkte aan hem dat ie mager werd, hij werd lusteloos, stijver en had gewoon geen vrolijke uitstraling meer. Ook zag je zijn oogwit wat iets gelig was.

na bloedonderzoek bleek zijn leverwaardes niet goed te zijn en moest hij op een dieet van 1.5 kilo droge geplette mais, en 1.5 kilo gerst hij mocht absoluut geen biks/appels/brood/ etc.

daarbij kreeg ik een soort stroperig goedje, wat ik 2 maal daags over de gerst en mais heen moest doen, dacht drie dopjes per dag.

dit heb ik een tijdje gedaan, en mijn paard knapte er wel van op, maar de leverwaardes bleven slecht. Op een geven moment zag het paard er weer topfit uit maar nog steeds die leverwaardes. Utrecht wilde hem toen toch wel graag zelf gaan zien en het bleek dus te gaan om Leverbot, wat normaal gesproken vooral voorkomst bij schapen en koeien. Paarden krijgen het doorgaans niet. Vandaar dat ze dit vermoedelijk ook niet direct constateerden.

Uiteindelijk is hij nu wel goed, paard staat niet meer in een natte wei (leverbot gaat vooral in slootje en ondiepe plassen zitten, dus herfst en winter is het linkst.

ik kreeg van meerdere dierenarsten ook het advies om toch voorzichtig te blijven met hem, aangezien hij het al eerder gehad heeft en er dus mogelijk vatbaarder vooris als een ander paard.

Mijn pony loopt dus absoluut niet meer in natte weiden (de andere 2 wel, en die hebben nog nooit zoiets gehad) en sinddien is hij al een paar jaar leverbot vrij.

De waardes werden overigens ook ieder winter enzo weer slechter toen is nog in de wei stond...

wee tniet of dit ook op jou paard van toepassing kan zijn, maar ik weet wel dat het belangrijk is om de lever rust te gunnen en dus te zorgen dat die niet teveel afvalstoffen enzo hoeft te verwerken. Door je voer zodanig aan te passen kan je dit creeeren,

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:49

Citaat:
daarbij kreeg ik een soort stroperig goedje, wat ik 2 maal daags over de gerst en mais heen moest doen, dacht drie dopjes per dag.

Dat zal vast Neutradex zijn, Yuri

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:11

Tyrza schreef:
Citaat:

Dat zal vast Neutradex zijn, Yuri

zou kunnen weet het echt niet meer (is zo'n 5 jaar geleden) het was in ieder geval een grote witte fles (1 liter ofzo??) en het leek net stroop

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:26

Hmmm Neutradex wordt in een jerrycan geleverd. Sommige veeartsen verkopen het zelf wel in andere flessen waar ze het in overgieten. Het is een bruin stoperig goedje wat niet kristaliseerd maar inderdaad op stroop lijkt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:30

Weer deze topic naar boven gehaald. Ik heb wat gevonden over de werking van eiwitten en zetmeel in het voer. Ik was er eigenlijk verbaasd over, omdat ik nu voor mijn paard 100% granen menu geef ivm verzuringen. Maar als ik het een beetje zo lees, heeft hij ook last van verzuring in de darmen en dat wordt veroorzaakt door teveel zetmeel, wat juist in granen zit...

Eiwit
Eiwit wordt in het hele maagdarmkanaal
afgebroken tot aminozuren en stikstof.
Aminozuren worden echter alleen in de
dunne darm opgenomen. De aminozuren
die na de dikke darm vrijkomen, kan het
paard niet benutten, maar de bacteriën
benutten het wel. Je hoeft niet alle aminozuren
via het voer te verstrekken.
Sommige aminozuren worden door bacteriën
in het paard zelf aangemaakt (zogenoemde
niet-essentiële aminozuren).

Eiwit-weetjes
• Voor een gezond paard is te veel
eiwit geen probleem. Nieren scheiden
de stikstof uit, waardoor het paard
vaker gaat plassen en meer gaat
drinken.
• Veel eiwit voeren geeft niet altijd
extra waarde, want een groot deel
blijft onbruikbaar voor het paard.
• Paarden krijgen geen dikke benen van
eiwit, maar soms wel van te veel suiker
en zetmeel in het voer. En natuurlijk
van te weinig beweging.
22 uur op stal staan is dus niet goed.

Bij een zetmeel overmaal kan niet alles verteerd worden in de dunne darm en het niet verteerde deel stroomt door naar de dikke darm waar het gefermenteerd wordt tot azijnzuur, propionzuur en boterzuur. Te veel zetmeel uit granne zoals haver kan een felle melkzuurfermentatie veroorzaken in de blinde darm, dit noemt met verbrandne van de darmen. Te veel melkzuur in de spieren kan maandagziekte verklaren, wat vooral voorkomt bij arbeid na een rustperiode waarin te veel granen werden gevoederd.

Van dat laatste was ik eigenlijk geschrokken. Na wat googlen en zoeken in mijn eigen boeken, staat het op meerdere plaatsen dat juist granen de oorzaak is van verzuring van de spieren. Terwijl ik het eigenlijk altijd gegooid had op de eiwitten uit het brok....

Heeft iemand meer kennis/ervaringen over de zetmeel, eiwitten en vertering en wat voor problemen het kan geven??

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:36

En over eiwitten:

A 5. Is eiwit gevaarlijk of broodnodig?
Eiwitten zijn nodig voor de aanmaak van lichaamsvezels, huid, haar, spiercellen,
bindweefsel, hoeven. Eiwitten zijn een vitaal onderdeel van de hersenen, bloed,
enzymen, hormonen en nodig voor de melkproductie. Voldoende eiwit in het lichaam
is essentieel voor groei, voortplanting, lactatie, weerstand tegen ziekten en voor
herstel en vervanging van alle lichaamsweefsels, zoals bijvoorbeeld spiercellen.
Men spreekt van een overaanbod van eiwit in het rantsoen wanneer er sprake is
van meer dan 150 % van de dagelijkse behoeften. Te veel eiwit in het rantsoen zal
door het paard worden omgezet in energie of in lichaamsvet, maar deze omzetting
gebeurt zeer onzuinig. Koolhydraten (granen) geven driemaal meer energie; vetten
geven zesmaal méér energie. Daarenboven komt er bij de vrijstelling van energie
uit eiwitten zeer veel warmte vrij; oorzaak van het veelvuldig zweten.
Andere gevolgen van een overaanbod van eiwit in het rantsoen zijn:

overbelasting van de lever, door afbraakproducten van het eiwitmetabolisme,

hoge ammoniakgehalten in de urine; slecht voor de ademhaling van het paard,

overmatige stress, door verandering van de nitrogeenspiegel in het bloed,
waardoor enkele hormonengehalten (voornamelijk thyroid) veranderen;
dit kan ook nog eens maandagziekte (tying-up) veroorzaken,

huidproblemen, zoals zomerschurft,

opgezette benen, als gevolg van een overbelaste lever.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 16:23

Handige info Eleonoor!

En of de duvel ermee speelt: Tol heeft weer schijven op zijn lijf... :/
Totaal geen overeenkomst met de laatste keer: hij krijgt ander voer (maar bij geen werk, meer ruwvoer), geen deken op, veel beweging in de vorm van rijden, molen en weidegang.

Ik merk voor de rest niks aan Tol, behalve dus dat die schijven met de dag weer uitbreiden, beginnend bij zijn schouder en middenstuk.

Heel raar...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:10

Nog meer over zetmeel:

* Maximale zetmeelvertering
Krachtvoer en granen bevatten zetmeel en suikers. Het zetmeel wordt met behulp van enzymen afgebroken in de dunne darm. Niet alles wordt verteerd, de rest stroomt door naar de blinde en dikke darm. Een rantsoen met veel zetmeel kan aanleiding zijn voor maagdarmstoornissen. Koliek, diarree of hoefbevangenheid kan ontstaan doordat teveel zetmeel het mileu in de blinde en dikke darm verstoort. Als paarden een goed gebit hebben en langzaam aan een zetmeelrijke voeding gewend raken kan tot 2 gram zetmeel per kg lichaamsgewicht per maaltijd gegeven worden. Een paard van 500 kg mag dus per voerbeurt maximaal 2.1 kg granenmix (50% haver, 25% mais en 25% gerst) krijgen. Minder mag ook. Tussen paarden bestaan grote individuele verschillen in de mate van zetmeelvertering. Enige mate van verandering of stress kan de vertering beinvloeden en dan alsnog oorzaak zijn van koliek omdat er te veel zetmeel doorstroomt naar de dikke darm.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:46

Meer granen eten betekent niet automatisch meer energie. Granen voeren moet doordacht gebeuren. Een teveel aan graan kan zure gevolgen hebben. Het verteren van granen en het omzetten van granen in zetmeel en suikers heeft z'n limieten. De darmen hebben maar een beperkte hoeveelheid enzymen om het zetmeel te splitsen (amylase werking). Een te grote hoeveelheid graan die niet of onvoldoende verwerkt Granen voor snelle acties (deel 1)
Peter Bollen Equinutritionist wordt, kan de vorming van melkzuur in de
blinde darm veroorzaken. Met als gevolg een gerede kans op koliek en slechte eetlust. Bijkomend nadeel is dat de voeding niet optimaal
in bruikbare stoffen wordt omgezet.
De vorming van glycogeen (waarvan glucose een belangrijk bestanddeel vormt) vindt in de lever plaats. Een groot deel van het aangemaakte glycogeen wordt vervolgens in de spiercellen opgeslagen. Die opslagcapaciteit is beperkt. Een ander deel komt in de lever terecht. Als er in de darmen te veel glucose wordt gemaakt kan de lever het overschot niet verwerken tot glycogeen. Er komt in zo'n geval dus ook geen extra energie beschikbaar. Het teveel aan glucose
in de darm wordt dan deels gebruikt voor vetvorming en gaat voor een ander deel verloren. Het paard wordt wel dikker maar heeft geen extra energie beschikbaar. Zelfs als de omzetting van een teveel aan graan redelijk verloopt, kan de overdosis alsnog schade teweeg brengen.
De hoeveelheid glycogeen in de spiercellen en lever is dan zo groot geworden dat bij anaërobe (kortstondige en hevige) inspanning er een gevaarlijke hoeveelheid melkzuur vrijkomt. Dat geldt speciaal als het paard tijdens een aërobe inspanning even overschakelt naar een anaërobe inspanning, bijvoorbeeld bij een kleine tussensprint.
Spierproblemen kunnen het gevolg zijn:
maandagziekte, myoglobunerie, tying-up, etc.

ik zoek vrolijk verder..... voor een ieder die het leest straks een leuk naslagwerkje

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:38

*4 pagina's doorgeworsteld*
Zucht ik weet echt niet meer wat nu wel of niet goed is en wat symptomen zijn.
Tal is al een paar keer doorgemeten op dr lever, heeft ook compostiums ervoor gehad (en krijgt nu paardenbloem gedroogd), maar ik heb het werkelijk nog nooit iets zien doen. Ze is altijd vrolijk, gezond in dr vel(glans dan), etc. Maar dus wel stijf als je begon met draven. En gevoelig reageren op entingen en schimmel.
Van stal veranderd, geen kuil meer gegeven en voila, madame is als nieuw. Nu zijn we na een korte vakantie op het land weer gewoon terug op stal en nu heeft ze hier ineens ook weer last van opstartproblemen!
Dus ik DA erbij, om alles te laten onderzoeken en wilde ook bloed laten prikken voor de leverwaarden. Helaas kwamen we niet verder dan het eerste been bij het kreupelheidsonderzoek. Volgende week langs de klinik, als ze toch bezig zijn dan ook maar gelijk toch bloed prikken en alles checken. Ik snap echt geen snars van die beesten, ik wil een houten hobbelpaard!
Maar heb dit topic als naslagwerk

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 20:01

Hoi elenoor,

Ik weet alleen dat in engeland onderzoek is gedaan naar hoefbevangenheid. En dat ze daar er vanuit gaan dat niet de eiwittten, maar de suikers en zetmeel ( wat in granen zit !) de oorzaak kunnen zijn van hoefbevangenheid.
Dit omdat de dunne darm de vertering niet aan kan. Er kan dan idd ook spierbevangeheid ontstaan......
Maar hier in Nederland staan ze daar niet allemaal achter. Bij Equisanum verklaarden ze me voor gek. Ik vroeg waarom er zoveel suikers in hun voer zat. Waarom was de tegenvraag. Toen ik over de theorieen uit engeland vertelde ......... Ze geloofden het niet.
Maar in engeland wordt er voor hoefbevangen paarden speciaal niet suikerrijk en zetmeel rijk voer gemaakt. Ik geloof in die theorie !

Meeste paarden doen het oerigens prima op 1 kilo biks ! Ik wilde Mijten gaan voeren, is helaas nergens te krijgen hier in de buurt. Dit voer bevat geen chemische toevoegingen en de herbamix is ontslakkend.....
Misschien ook goed voor de lever ?

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 20:03

Hoi Talida,

Kuil bevat veel suikers en zou dus idd wel eens slecht kunnen zijn voor de lever.Krijgt ze nu ook weer kuil ?
Of misschien heeft ze last van de overgang van veel weidegang naar veel minder ( ander voer ) ?
Krijgt ze b.v. nu weer meer brok ?

Groetjes,

Maris

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:21

ik heb dit alles met belngstelling gelezen. ik heb een paard wat net spierbevangen is geweest en nu aan het herstellen is. Ik geef haar eiwit arme mix van havens, maar als ik dit zo alles lees dan moeten die granen er uit.. wat kunnen we dan daar voor ipv gaan voeren?? pavo heeft toch iets van "stimix"... waar geen haver in zit??? heeft iemand daar dan ervaring mee?

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:24

talida: een mountainbike wil ik ook regelmatig. hoef je alleen maar een band te plakken. is heel wat eenvoudiger dan die paarden

... maar ja een paard is zo leuk en lief en....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:40

Ben nu aan het googlen in Engeland. Heb ook al een mailtje gestuurd naar Pavo, ben benieuwd of ze antwoorden.

uit een boek haal ik:

zelfs beperkt overschot aan zetmeel of suiker kan een verstoring veroorzaken in het fermentatieprces van de dikke darm en een duidelijk effect hebben op de gezondheid van het paard. Tekenen van teveel zetmeel kunnen varieren van milde aandoeingen, zoals veel mesten, tot ernstige aandoeningen als koliek en hoefbevangenheid. Kies bij paarden met een verhoogd risico voor voer met een laag zetmeelgehalte, biks bevat minder zetmeel dan muesli en kaf bevat nog minder zetmeel.

Leveraandoeningen: symptonen o.a. gewichtsverlies, geelzicht, minder eetlust, depressie , geeuwen, e.d.
voerbeleid: laag eiwitgehalte rond 8-10%. weinig olie, max 150 ml, geen gras , luzerne, sojabonen, jong gras, voordrooggras.
Ondanks de paarden slecht eruit zien, niet veel voeren.
wel: hooi, suikerbietenpulp, vezelrijke biks met laag energiegehalte, gekookte gerstevlokken of maisvlokken en een compleet vitamine supplement.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 06:57

Maris schreef:
Hoi Talida,

Kuil bevat veel suikers en zou dus idd wel eens slecht kunnen zijn voor de lever.Krijgt ze nu ook weer kuil ?
Of misschien heeft ze last van de overgang van veel weidegang naar veel minder ( ander voer ) ?
Krijgt ze b.v. nu weer meer brok ?

Groetjes,

Maris

Ik dacht inderdaad ook aan dat ze even moet acclimatiseren, ipv 24/7 op een kale wei, 4/24 op een onderhouden weitje, weer biks (halfje 3x) en vrij groen hooi, geen kuil, maar vond het te lang duren, een paar dagen ok, maar nu is het ruim 2 weken, had dr al van dat groenige hooi afgehaald ook, en van de lucern, maar resultaat bleef hetzelfde. Vandaar dat ik vond dat ze dr maar even helemaal moesten onderzoeken. Of ben ik te ongeduldig? Vind het gewoon frappant dat de eerste keer dat ze van stal a naar b verhuisde, ze in 1x van alle klachten af was, terwijl nu van stal a naar b, ze op slag last heeft.

Citaat:
Leveraandoeningen: symptonen o.a. gewichtsverlies, geelzicht, minder eetlust

Bolle buikjes en chronische eetlust zijn dus geen verschijnsel
Ik vraag me af of dat stijve dan toch nog ergens anders aan kan liggen?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 07:13

Bolle buik, stijfheid bij opstarten en chronische eetlust heeft mijn paard ook. Maar ik heb het ook niet gezocht in de leverproblematiek... Zo als het er nu naar uitziet is bij lever problemen de eiwitten de oorzaak, bij verzuring van spieren, en stijfheid meer de zetmeel. Wanneer ik hierover meer weet, zet ik het in deze topic neer Talida

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:51

In het engels:

korte vertaling:
cereals: granen
starch : zetmeel
lactic acid: melkzuur
yeast : gist
hindgut: dikke darm

RE-LEVE

SUITABLE FOR:

HORSES AND PONIES THAT ARE PRONE TO LACTIC ACID BUILD UP.
HORSES THAT HAVE A NERVOUS DISPOSITION.

PERFORMANCE HORSES THAT REACT TO A HIGH STARCH DIET.

DIET DESCRIPTION

Diets that contain high levels of non-structural carbohydrates such as cereals and molasses can compromise the horses digestive system and may be implicated in causing a build up of lactic acid. Re-Leve is a performance ration that has been based on extensive research carried out by Dr. Stephanie Valberg, a researcher at the university of Minnesota and Kentucky Equine Research. It is formulated to provide the equine athlete with the high levels of energy that it requires using alternative energy sources. Digestible fibre sources and high oil levels reduce the reliance on starch in the diet and therefore help to avoid the metabolic consequences associated with high levels of starch in the hindgut. Re-Leve is also fortified with Stamm 30, a concentrated source of proteins, trace elements and yeast. The inclusion of a yeast culture that is specifically designed for the equine ensures optimal microbial activity, which in turn helps to promote enzyme production that enhances phosphorous, magnesium, and potassium absorption as well as promoting fibre digestion.

High levels of antioxidant micronutrients such as vitamin E and Selenium are included together with daily levels of electrolytes to assist normal muscle function. An electrolyte such as Summer Games should be fed in addition in cases of heavy sweating.
Horses should always receive at least 1.5% of their body weight as good quality forage.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:53

The energy source that is most commonly used for performance horses is cereals, particularly oats. Cereals contain starch which consists of chains of glucose packed tightly together so that each grain contains a lot of energy. Starch can be digested by enzymes in the fore gut of the horse’s digestive tract or, if it reaches the hind gut, it will be broken down by the resident bacterial population. It is much better for the horse for as much of the starch to be absorbed in the fore gut as possible, as problems, such as laminitis, can occur if excessive quantities of starch reach the hind gut. Several factors affect how much starch reaches the hind gut, one of the most important being meal size. The more concentrates the horse receives in one meal, the quicker the feed passes through the digestive tract and the less time there is for the starch to be absorbed in the small intestine. One easy way to reduce the risk of digestive upsets is to feed small meals.

Another factor that influences how much starch is absorbed in the fore gut is the digestibility of the starch which varies between different types of cereals; the starch from oats is much more digestible than maize starch for example. To try to counteract low starch digestibility, cereals can be cooked (just as we cook potatoes before we eat them). There are various cooking techniques available including micronising, extruding and steaming. Research has suggested that micronising is the most effective cooking technique as it increases the amount of starch absorbed in the small intestine more than other cooking techniques.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 18:36

Talida, als je het niet vertrouwd heb je groot gelijk dat je haar laat onderzoeken hoor. Beter een keertje voor niets dan te laat !
De problemen die je paard nu heeft zijn misschien ook meer darmproblemen en geen leverproblemen. alhoewel die organen natuurlijk ook weer samen werken met elkaar!

In engeland voeren ze paarden met spijsverteringsprobemen dus zo weinig mogelijk granen. Dus geen haver, maar ook geen tarwe etc. Haver is zelfs misschien nog wel het beste omdat dat het beste verteerbaar is ( 96 % ofzo ).
Dus daar krijgen de paarden verzelrijk voer. Veel hooi en lucerne. En idd zemelen en havermout. Ook suikerbieten pulp en olie als ze niet genoeg energie hebben.
Alles om de hoeveelheid suikers en zetmeel te beperken.
Gatsie, kan even niet bedenken hoe engelse merken van zulk voer heten. Euhhh ....... Want op die sites staat best veel info.

Misschien, als je het wilt weten, even googlen op founder ( =hoefbevangenheid ) . er bestaat zelfs een founderorganisatie die onderzoek doet naar voer ed.

In Nederland is dit voer alleen helaas niet te koop. het enige wat je kan doen is op zoek gaan naar voer met veel vezels( ruwe celstof ) erin en weinig koolhydraten. En misschien naar zo "zuiver" mogelijk voer om de lever zo weinig mogelijk te belasten.
Dus geen Pavo, Havens etc, want daarom zitten E-nummers ( 320, 321 = BHT en BHA ) die niet gezond zijn.

Yes, ik weet 1 engels merk, Spillers. Zij hebben verschillende soorten voer met lage koolhydraten.

Groetjes,

Maris

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:48

Zo, ik heb echt wat te studeren!
En toch vraag ik me af of het het voer is. Ik verhuis van stal a met kuil naar stal b zonder. Tal is "genezen" . Ik ga voor een paar weken weide terug naar stal a, Tal nog steeds ok. Ik kom terug op stal b en de eerste dag bingo! Hmm wat ik wel kan doen is vragen of ze misschien van biks veranderd zijn in die tussentijd. **actiepunt**

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:38

wat ik goed voer vind zijn de geperste brokken hooi van Pre-Alpin
dat komt uit Duitsland
is hooi met alpenklruiden en verder niets
zie www.agrobs.de
ik voer de light met 2 handjes Stimix en verder wortels, hooi, appeltje, bietje
mijn paard is daarmee van zijn zomerschuren afgeraakt
hij krijgt dus geen voer meer met melasse

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:14

Eleonoor schreef:
En over eiwitten:

A 5. Is eiwit gevaarlijk of broodnodig?
Eiwitten zijn nodig voor de aanmaak van lichaamsvezels, huid, haar, spiercellen,
bindweefsel, hoeven. Eiwitten zijn een vitaal onderdeel van de hersenen, bloed,
enzymen, hormonen en nodig voor de melkproductie. Voldoende eiwit in het lichaam
is essentieel voor groei, voortplanting, lactatie, weerstand tegen ziekten en voor
herstel en vervanging van alle lichaamsweefsels, zoals bijvoorbeeld spiercellen.
Men spreekt van een overaanbod van eiwit in het rantsoen wanneer er sprake is
van meer dan 150 % van de dagelijkse behoeften. Te veel eiwit in het rantsoen zal
door het paard worden omgezet in energie of in lichaamsvet, maar deze omzetting
gebeurt zeer onzuinig. Koolhydraten (granen) geven driemaal meer energie; vetten
geven zesmaal méér energie.
Daarenboven komt er bij de vrijstelling van energie
uit eiwitten zeer veel warmte vrij;
oorzaak van het veelvuldig zweten.
Andere gevolgen van een overaanbod van eiwit in het rantsoen zijn:

overbelasting van de lever, door afbraakproducten van het eiwitmetabolisme,

hoge ammoniakgehalten in de urine; slecht voor de ademhaling van het paard,

overmatige stress, door verandering van de nitrogeenspiegel in het bloed,
waardoor enkele hormonengehalten (voornamelijk thyroid) veranderen;
dit kan ook nog eens maandagziekte (tying-up) veroorzaken,

huidproblemen, zoals zomerschurft,

opgezette benen, als gevolg van een overbelaste lever.

Sommige paarden voelen écht opmerkelijk warmer aan dan anderen.
KAN dit door eiwitten zijn?

vergelijking merken voer pavo / cavalor

pavo

condition extra (recreatie/lichte sport)
suikers en zetmeel: 27%
ruwe celstof: 14%

energy control (duurprestaties)
suikers en zetmeel: 35%
ruwe celstof: 10%

Explosive (korte krachtinspanningen)
suikers en zetmeel: 33%
ruwe celstof: 11%

cavalor

Performix (recreatie/lichte sport)
suikers en zetmeel: 33%

Endurix (duurprestaties)
suikers en zetmeel: 32%

Hiforce (korte krachtinspanningen)
suikers en zetmeel: 38%
ruwe celstof: 9%

-------------------------------------------------------------------------------
hoeveelheden suikers en zetmeel van minst naar meest:

PAVO: recreatie < korte krachtinspanningen < duurprestaties
cavalor: duurpestaties < recreatie < korte krachtinspanningen

-------------------------------------------------------------------------------
hoeveelheden ruwe celstof van minst naar meest:

PAVO: duurprestaties < korte krachtinspanningen < recreatie
cavalor: korte krachtinspanningen < duurprestaties = recreatie

Ook opmerkelijk, niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:53

Talida schreef:
Zo, ik heb echt wat te studeren!
En toch vraag ik me af of het het voer is. Ik verhuis van stal a met kuil naar stal b zonder. Tal is "genezen" . Ik ga voor een paar weken weide terug naar stal a, Tal nog steeds ok. Ik kom terug op stal b en de eerste dag bingo! Hmm wat ik wel kan doen is vragen of ze misschien van biks veranderd zijn in die tussentijd. **actiepunt**

Hoi Talida,

Het kan ook stress zijn misschien. Een gestresst paard verteert alles slechter.
Of de hoeveelheid biks die ze krijgt ? Hoe meer biks je geeft hoe groter de kans is dat de dunne darm het niet aankan. Met als gevolg dat de dikke darm wordt opgescheept met de vertering van de biks ( en daarvoor is de dikke darm niet bedoeld ), met alle mogelijke gevolgen van dien.

Succes met oplossen van de puzzel !

groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:54

Alphin hooi/brok is toch alleen ergens in Brabant te verkrijgen, bij Breda in de buurt ofzo ?

Groetjes,

Maris