hoefkatrolontsteking dikke 3 wat nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

POLLO

Re: hoefkatrolontsteking dikke 3 wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:36

Ik heb ook een pony met hko onder tussen 4 en 5 maar hij is nu 21 jaar en gaat nu pas een beetje moeilijker lopen zal de leeftijd wel zijn .
Toen hij 7 jaar was hebben we het ontdekt omdat zijn rug problemen gaf . Dat kwam vanuit zijn voeten .We hebben hem toen op speciale ijzers laten zetten en zijn natuurlijke kruiden gaan voeren .
Ondertussen is zijn prive apotheek wel weer uitgebreid maar hij is er nog steeds en ik heb ook nog wedstrijden gereden met hem . Dus wanhoop niet er is zeker nog wel iets te vinden .Je moet alleen zelf uit zien te vinden wat bij jouw paard het beste past succes ermee.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:41

Masculin schreef:
Bedankt voor jullie reacties!! zo sta ik er niet helemaal alleen voor.

Navy: is jou paard ook ingespoten met ondst...remmers?
Vaak lees ik ook dat de èèn juist op kort beslag moet,en de ander op lange tenen moet staan???

Ook dat de èèn op harde bodem moet lopen (misschien met een pees probl...?) en de ander juist weer een harde bodem moet vermijden ??

Mijn arts advieseerd lange tenen en geen speciaal beslag.

Welke pijn bestrijders en/of suplementen gebruiken jullie voor je paard?

Thanks!!

Navy krijgt geen medicatie. Dus ook geen ingespoten ontstekingsremmers. Helemaal niks. Navy staat vrij kort op haar hoeven.

Ik ben zelf van mening dat paarden met HKO sterkere pezen moeten krijgen. De klap op het gewricht is op asfalt groter, maar het gevolg van zwakke pezen is nog veel erger.

Masculin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 01:37

Ja navy!
Volgens mij is inspuiten echt niet goed.Het is wel een manier om pijn (tijdelijk)te bestrijden.Je hebt het gevoel dat er vooruitgang is maar dit is bedrog.Het paard loopt namelijk lekker pijloos door zonder dat je door hebt (als je verkeert rijdt) dat er nog veel meer kan beschadigen.

Erik laarakcer (natuur genees kundige) en a de bodt hebben mij vandaag telef.... uitgebreid uitlegt.
Zij vinden het jammer dat ik mijn paard heb laten inspuiten.Je kunt dan namelijk niet zien (zeker de komende 3 maanden) of je het probleem werkelijk rij techn..of met de juiste (natuurlijke) mediceinen vooruitgang boekt. (daar zit wat in toch?)

Mij advies was direkt beginnen met het geven van glucosamine speciaal (hoge dosis) samen met teunis bloem olie.Daarnaast moet ik 2x per dag zijn kroon randen insmeren met multi milk.
WIE KENT DEZE SUPPLEMENTEN en heeft er ervaringen mee??

Zodra ik weer mag gaan rijden ga ik lessen bij èèn van de bij hr bodt opgeleide instructrices.

De artsen in een kliniek blijven vaak door spuiten als de kreupelheid weer de kop op steekt. Vaak eindigt het met zenuw snede.BEDENK GOED!! dat de zenuw binnen 2 tot 4 jaar takken krijgt en weer aan groeit.Dan is het echt einde verhaal en is er niets meer mogelijk (je tekent dus voor 4 jaar).

Bij mijn paard blijkt dat de cyste`s er al jaren zitten.Mijn paard is heel zijn leven in handen geweest van ruiters boven het zz niveau.Het probleem is pas naar boven gekomen 3 maanden nadat ik hem had.Ik moest hem lager uit brengen en heb de lat veel lager gelegt dan dat hij gewent was. Het probleem is er dus altijd geweest (waarschijnlijk zonder dat zij het wisten.)

Mijn hoop is nu dat ik zo kan leren rijden om hem zo min mogelijk op de voorhand te belasten.
Ik ga zeker niet door met die gruwelijke inspuitingen.
Als het nog niet te laat is hebben we mazzel,als niet TJA dan heb ik het in ieder geval op de juiste manier geprobeert en had ik het zelf onder controlle.

Op goed geluk

Masculin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 01:44

Oh ja nog even dit,

2 weken lang ( vanaf de dag dat het bekent was) heb ik me ernstig verdiept in het probleem.Ik heb veel gesproken met artsen,alternatieve artsen,hoef smeden instrukteus ect...heb alles opgeschreven zodat niets me zou ontgaan.

`snachts werd ik soms badend in het zweet wakker,kreeg nacht merries,en heb (gek) zelfs gedacht dat ik mijn paard hoorde huilen.

Maar mijn puzzel is kompleet Dit gaan we doen en daar houd ik me aan vast.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:57

Hou de moed erin, en ontzettend veel succes! Ben blij dat je het niet opgeeft. Als Navy en ik het kunnen, kan jij het ook!

(Ik ken de supplementen niet, alleen glucosamine heb ik ooit eens van eghoord. Geen ervaring uiteraard; Navy doet het znder medicatie)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:01

Masculin schreef:
Maar mijn puzzel is kompleet Dit gaan we doen en daar houd ik me aan vast.

Goed zo meis!! Je moet je zeker in heel de situatie en probleem in gaan verdiepen, de voordelen en nadelen overwegen. Erik Laarakkers en Antoine de Bodt werken tegenwoordig meer samen in overleg en geven aan de hand daarvan advies.

Succes met je paardje.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:08

Nog even over een zenuwsnede, ik ken een paard met hoefkatrol 4 ,die 4 jaar geleden een zenuwsnede heeft gehad en weer is aangegroeid. Dit paard is vorige week voor een tweede keer een zenuwsnede gedaan! Dus het kan wel, ze halen er dan wel een groter stuk zenuw weg.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:02

cynthiar schreef:
Nog even over een zenuwsnede, ik ken een paard met hoefkatrol 4 ,die 4 jaar geleden een zenuwsnede heeft gehad en weer is aangegroeid. Dit paard is vorige week voor een tweede keer een zenuwsnede gedaan! Dus het kan wel, ze halen er dan wel een groter stuk zenuw weg.

Ja dat klopt maar blijft dit niet terug komen dan? Mijn DA wilde het ook bij mijn paard doen, alleen hij zei dat het dus eerst het ene been gedaan werd en dat je vaak na paar jaar het andere been ook een zenuwsnede moet ondergaan omdat ze vaak dan het andere been gaan belasten (dat zei dus die bewuste DA in Bosch en Duin kliniek) persoonlijk heb ik er geen ervaring mee.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:42

Ik heb Masculin nog nooit gezien maar ben het volledig met haar eens.
We zitten op 1 lijn Haha!

Ik heb helaas toen wel mijn paard laten inspuiten en had later pas de tip gekregen om bij antoine de bodt te gaan lessen.

Maar ik denk dat alleen mijn bankrekening schade heeft gehad Haha!

Ben erg benieuwd wat jou paard gaat doen en hopelijk is het zekers niet te laat.

Zenuw snedes vind ik iets voor de baas niet om het paard te helpen.
Ik zou het mijn paard niet aan kunnen doen, ik heb gezien hoe ze uit de narcose komen en hoe het ook drastisch fout kan gaan.
Verder heeft mijn smid ook nare ervaringen ermee(onstekingen die niet gezien worden ).
Voor mij nooit een zenuw snede. Ik wil niet weten wanneer mijn paard sterft..dat weet je bijna wel wanneer je een snede laat doen.
Mijn DA gaf ook 4 jaar..dat zou beteken dat het volgend jaar wel eens helemaal over had kunnen zijn.
Moet er niet aan denken.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:34

Mijn dierenarts gaf zenuwsnede wel op als mogelijkheid, maar raadde het eigenlijk tegelijkertijd gewoon af.
Hij zei dat ze, omdat ze ongevoelig worden in de ondervoet, vaak doorlopen met ontstekingen en gaan sloffen met lopen.
Als je nog met ze gaat springen is de kans groot dat ze met het been waaraan de zenuwsnede gedaan is gewoon keihard de balken eraf schoppen zonder dat ze het zelf merken..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:55

Je moet ook geen zenuwsnede laten doen om nog met het paard te gaan springen of wedstrijden rijden. Ik zie het meer als een laatste optie om een paard nog een paar jaar van zijn pensioen te laten genieten. maar dat is eigenlijk meer een uitstel voor jezelf. Dat paard waar ik het overhad is 2 keer aan beide voorbenen gedaan.

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:23

Hoefkatrol bestaat niet!
Met je paard is er niets aan de hand.
Zorg ervoor dat je dierenarts absolut geen speciaal beslag onder je paard doet, hou je gewone ijzers.
Kijk op de site van Antoine de Bodt
die man kan jou paard redden!!!

Echt waar!
Ik heb verschillende paarden gezien die zogezegt hoefkatrol hebben.
Die paarden liepen na een kwartiertje weer helemaal zuiver!
De ruiter doet het verkeerd en het paard word er de dupe van!!

Succes ermee
ik raad je dit echt aan!!

[edit]Site verwijderd die al vaker in dit topic genoemd is, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 12-03-05 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:06

cynthiar schreef:
maar dat is eigenlijk meer een uitstel voor jezelf.

Idd... doe het dan gewoon niet..

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:48

Ik heb ook een paard met hoefcatrol 3 tot 4 en kogelatrose 3 tot 4 in beide voorbenen, dit had hij op 5 jarige leeftijd al, waarschijnlijk komt dit omdat hij in zijn veulen tijd heel veel ziek is geweest en slecht gevoed is. HIj had voor mijn 9 eigennaren gehad en ik heb hem op 3,5 jarige leeftijd gekocht.
Toen er bij hem hoefcatrol en atrose was gevonden had hij 2 tot 3 en was iets onregelmatig, niet echt heel erg. Hij kreeg aangepast beslag en toen ging het weer 1 jaar goed. Daarna ging het weer minder en hij werd ook mager ( het is ook een nerveus paard) Ik ben toen naar van Schie in wassenaar geweest en die heeft de buigproef gedaan met hem en hij was weer iets onregelmatig, niet heel erg kreupel. Weer zijn er foto's gemaakt en toen was het 3 tot 4, geworden. Met de buigproef werd hij plaatselijk verdoofd om te zien of hij echt last had van de hoefcatrol of van de kogelatrose. Daaruit bleek dat hij onregelmatig was bij door de atrose en ik heb toen de kogels in laten spuiten en een half jaar in het land gezet. Toen hij uit het land kwam liep hij super, nergens last meer van, hij had nog wel steeds aangepast beslag, ijzers met zooltjes en silleconen erin. Een meisje ging hem rijden voor mij, want ik had ondertussen een ander paard gekocht om wedstrijden te rijden want daar was hij niet geschikt meer voor. Ze reed hem best wel vaak en ze ging toch onbewust dressuurmatig steeds meer van hem te vragen en toen ging het naar een paar maanden mis, hij werd erg dun en wilde niet meer nageeflijk lopen, bokte meer dan normaal en hij ging er ook vaak ervan door. Ze is toen gestopt met rijden en naar 1 maand ben ik er zelf weer opgestapt om te zien wat hij precies deed en toen liep hij dus op 3 benen en ik dacht nu is het klaar met hem, hij heeft echt pijn, ik geef hem wat rust om te zien wat hij dan doet en dat ging prima, ik heb hem weer in de zomer 6 maanden het land in gedaan en hem af laten keuren door de verzekering en ik heb hem toen terug gekocht omdat ik hem nadat hij in het land was geweest in te laten slapen. Ik merkte dat hij dus weer heel erg opknapte in het land en had dus zoiets van misschien kan ik hem aanbieden als gezeldschaps paard met daarnaast lichte recreatie want een paard die met lekker rondlopen geen pijn heeft kan ik niet in laten slapen. Ik hoorde veel verhalen dat paarden die aangeboden worden voor gezeldschap vaak in de handel belanden want van de buitenkant zag je niks. Ik wilde dat niet riskeren dus heb ik hem zelf maar gehouden als gezeldschaps paard, ik zocht een verzorgster voor hem en toen heb ik iemand gevonden die leuk kon rijden, zij heeft les genomen van Nelly Abbenes en die heeft haar geleerd om hem op de klassieke manier te rijden, op de achterhand/ opwaarst waardoor hij niet op de voorhand loopt. ( ik heb wel eerst de achterbenen laten rontge om te zien of die wel goed waren en die waren 100%) Het gaat super met hem nu , en ik heb hem aan dat meisje gegeven en ze heeft hem bij mij op stalling staan, ze rijd hem 3 dagen in de week dressuurmatig en 1 keer per week een buitenrit. Ze heeft zelfs haar eerste dressuur wedstrijd gedaan en ze was eerste + een winstpunt.
Dus als je een paard hebt met hoefcatrol geef het dan niet te snel op, wie weet is er een oplossing voor het paard, het ligt er ook aan hoe kreupel ze zijn, en een ding is zeker een 3 blijft een 3 of het kan nog een 4 worden. Er zijn ook paarden die een 3 hebben en er nooit last van krijgen en er zijn paarden die een 3 hebben en bijna niet meer kunnen lopen, het ligt er echt aan hoe erg kreupel ze zijn.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:50

Hey, ik heb niet alles gelezen maar wat rot voor je!! mijn vorige paardje had HKO fase 4 en de dierenarts zei dat hij wel wou behandelen als ik dat per se wou, maar hij zei dat ook met een behandeling de kans op verergering 99,9% zou zijn, en ook als ze alleen op een weiland zou staan zou ze pijn hebben..... dus ik heb besloten om haar in te laten slapen......... het zou voor haar niet eerlijk zijn...... maar jij heel veel succes en sterkte met je paardje xxx

Masculin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:14

Ik heb zoveel vertrouwen in erik laarakker,hij is de enige arts aan wie ik blind mijn paarden toe vertrouw.

Ik had al eerder van veel kanten het advies gekregen om te gaan lessen bij antoine de bodt,maar dacht dat het èèn groot commercieel gebeuren was.(ook een slimme manier om je boterham te verdienen).

een week na mijn bezoek aan de klieniek en mijn eigen speur tocht over het probleem h katrol,heb ik erik gebelt en hem gevraagt welke suppl...ik in dit geval kon geven als ondersteuning.Mijn verbazing was groot toen hij direct over a de both begon.

Dus ik ben verkocht (ga het proberen)
(gek als ik ben) ben ik nu dus alvast bezig zo veel mogelijk info...te verzamelen over deze rij stijl.Ik ben graag goed voorbereid.
Ik ben heel selectief als het om mijn paard gaat,instructie en alles daar omheen.Zelf heb ik orun gedaan en geef ook les.Hopelijk kan ik (als ik overtuigt ben) ook anderen hierdoor weer helpen.

Graag zou ik reacties van anderen met h katrol paarden willen spreken ,mailen,en bellen die bij hem gelest hebben of nog lessen volgen.

We hebben de mazzel dat er op 24 maart een les is uitgevallen in breda,daar gaan we dus zeker naartoe.
Niewsgierig?? als je toevallig in de buurt woont en heb niets te doen?kom dan gerust kijken.Manege de hoge brug bredasebaan om 13:00.
Ook wilde ik zo snel mogelijk een stage week bij hem volgen in belgie.Hij zat helemaal vol t/m eind juli.Weer mazzel dat er een uitvaller was op 4,5,6 april dus die heb ik ook meteen maar ingevuld.

Tja ik laat er geen gras over groeien :

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 12:48

[edit]Beide sites zijn al genoemd in dit topic, vandaar dat ze zijn verwijderd, Jantien[/edit]misschien wel een ideale combinatie Pling

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 09:53

Masculin schreef:
Ik heb zoveel vertrouwen in erik laarakker,hij is de enige arts aan wie ik blind mijn paarden toe vertrouw.

Ik had al eerder van veel kanten het advies gekregen om te gaan lessen bij antoine de bodt,maar dacht dat het èèn groot commercieel gebeuren was.(ook een slimme manier om je boterham te verdienen).

een week na mijn bezoek aan de klieniek en mijn eigen speur tocht over het probleem h katrol,heb ik erik gebelt en hem gevraagt welke suppl...ik in dit geval kon geven als ondersteuning.Mijn verbazing was groot toen hij direct over a de both begon. Haha!

Dus ik ben verkocht (ga het proberen) OK dan! Hyper!
(gek als ik ben) ben ik nu dus alvast bezig zo veel mogelijk info...te verzamelen over deze rij stijl.Ik ben graag goed voorbereid.
Ik ben heel selectief als het om mijn paard gaat,instructie en alles daar omheen.Zelf heb ik orun gedaan en geef ook les.Hopelijk kan ik (als ik overtuigt ben) ook anderen hierdoor weer helpen.

Graag zou ik reacties van anderen met h katrol paarden willen spreken ,mailen,en bellen die bij hem gelest hebben of nog lessen volgen.
We hebben de mazzel dat er op 24 maart een les is uitgevallen in breda,daar gaan we dus zeker naartoe.
Niewsgierig?? als je toevallig in de buurt woont en heb niets te doen?kom dan gerust kijken.Manege de hoge brug bredasebaan om 13:00.
Ook wilde ik zo snel mogelijk een stage week bij hem volgen in belgie.Hij zat helemaal vol t/m eind juli.Weer mazzel dat er een uitvaller was op 4,5,6 april dus die heb ik ook meteen maar ingevuld.

Tja ik laat er geen gras over groeien :

Stuur mij maar pb of mail als je wat wilt weten Knipoog

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:46

Dan kan je zien dat de klassieke manier van rijden toch het beste is.
Door manieren die er tegenwoordig zijn gaan er veel paarden kapot.
Sinds ik op de klassieke manier rijd, mankeert mijn paard niets meer!
Daarvoor moest ik bijna om de week een week of langer met dr stappen, want dan was ze weer kreupel.

Als je wil dat je paard beter word. Dan is de klassieke manier van rijden toch echt het beste!

Ben blij voor je dat het paard weer goed is.

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:01

Hey, Ik las je stukje dat je wat meer info wou weten over de lessen van Antoine de bodt enzo.

Ik heb nou 2 jaar een KWPN Engels volbloed.
Het eerste jaar dat ik dr had heb ik veel problemen gehad.
Ze werd afgekeurd door de dierenarts, 2x aan toe.
Ze kwam vaak in protest met rijden en was heel druk. Galopperen ging haast niet, anders kreeg je heel die bak te zien.

Op ten duur ging ik met dr verhuizen.
En was in die tijd al bijna 4 weken aant stappen met dr, want ze was kreupel (ik loop ni zo gauw na een dierenarts).

Na een week op die nieuwe stal ben ik er uiteindelijk opgegaan.
Een vrouwtje, die ook daar op stal staat, die al een hele tijd les heeft van Antoine de Bodt kwam kijken.
En het ging weer fout! Ze deed weer hetzelfde als voorheen.

Toen ging dat vrouwtje mij helpen. Ik stond verbaasd hoe na een klein kwartiertje mijn paard ging lopen! Natuurlijk ging op deze manier door en zo kwam ik ook bij Antoine terecht. Heb nou al een aantal lessen gevolgt en ik ga zelfs naar Belgie naar hem in training.

Mijn paard is niet alleen met rijden heel erg vooruit gegaan, maar haar karakter is ook heel erg veranderd. Ze is veel rustiger en liever geworden.

Echt, ik raad je deze manier echt aan!!
Succes!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:14

Ik heb ook hele positieve ervaringen met A. de Bohdt ook orun gedaan en al die oliebol..voor interesse pm me..

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:26

1manier schreef:
Hoefkatrol bestaat niet!
Met je paard is er niets aan de hand.
Zorg ervoor dat je dierenarts absolut geen speciaal beslag onder je paard doet, hou je gewone ijzers.
Kijk op de site van Antoine de Bodt
die man kan jou paard redden!!!

Ik vind dit wel HEEL kort door de bocht. Hoefkatrol heeft trouwens elk paard, anders kunnen ze niet blijven staan. Hoefkatrol bestaat dus wél, maar ik dnek dat jij over hoefkatrolontsteking praat Lachen Ik vraag me af hoe je dit durft te zeggen? Zijn alle foto's waarop hko aangeduidt wordt dan vals?

Daarnaast ben ik geen liefhebber van AdB. Geweldig wat die man doet, maar in feite niks bijzonders. Hij geeft leuk les en heeft verstand van de klassieke dressuur, maar in feite hoort IEDEREEN zo les te krijgen en te rijden. Hij verteld niks nieuws, maar steekt het alleen in een nieuw jasje. Op zich niks mis mee, maar ik vind het triest dat er zoveel mensen zijn die lbijkbaar ZO slecht rijden dat zij hun paard vernielen. Ik denk dat AdB een slimme vent is, maar commercieel. Wat hij doet en zegt wérkt echt, maar wat ik bedoel te zeggen is dat hij de hemel in wordt geprezen, terwijl elke instructie zó hoort te zijn. Helaas is het instructieniveau in NL erg laag.

Daarnaast: voor de een werkt AdB (prima), voor de ander weidegang en beweging, weer een ander speciaal beslag. Ik vind het gewaagd omt e zeggen dat speciaal beslag slecht is. Mijn paard liep 4 maanden kreupel en heeft sinds haar eggbars NOOOOOIT meer een stap verkeerd gezet. Ik rijd wedstrijden Endurance tot 105km en ben van plan dat te blijven doen, en zelfs verder dan 105km. En dat zonder AdB.

Verbreedt je horizon, er is niet "1manier" zoals jij beweert én heet. Er is meer. Meerdere wegen leiden naar Rome. Elk paard is uniek, elk paard is anders, elk paard wordt anders behandeld. Truc is om de beste behandeling voor je paard te vinden, en ik meen dat dat alleen kan als je je paard écht heel goed kent. Is dat het geval, dan betekend hko lang niet het einde. Ik beschouw mezekf toch wel als dat bewijs.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:39

NaVy! schreef:
Geweldig wat die man doet, maar in feite niks bijzonders. Hij geeft leuk les en heeft verstand van de klassieke dressuur, maar in feite hoort IEDEREEN zo les te krijgen en te rijden.

Helaas is het instructieniveau in NL erg laag.

Ik ben dit met je eens. Om zo veel mogelijk blessures tegen te gaan is klassiek rijden gewoonweg het beste. Bloos

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:10

Heeft er ook iemand ervaring met een slecht straalbeen op rontgenfoto's van een onbeleerd jong paard?

In deze verhalen gaat het allemaal om paarden die al gewerkt hebben en daarbij hoefkartolontsteking hebben opgelopen.

Ik ben dus juist benieuwd naar alleen maar een slecht straalbeen op een foto bij een paard wat nog niets heeft gedaan en ook nog geen verschijnselen van kreupelhied vertoond...

Wat zijn de mogelijkheden en verwachtingen voor zo'n paard?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:37