Onbekende stress..? (Zelfpijniging)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Onbekende stress..? (Zelfpijniging)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:14

je verteld dat hij dit gedrag al had toen je hem kreeg.

deed hij het in dezelfde mate als nu?
zijn er ook tijden (behalve als hij op de wei staat) dat hij het minder doet?

dan nog een vraag:

leert jouw paard snel? is hij slim en pikt hij een oefening snel op?

en: zijn er bewegingen waar hij moeite mee heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:58

ellepel schreef:
je verteld dat hij dit gedrag al had toen je hem kreeg.

deed hij het in dezelfde mate als nu?
zijn er ook tijden (behalve als hij op de wei staat) dat hij het minder doet?

dan nog een vraag:

leert jouw paard snel? is hij slim en pikt hij een oefening snel op?

en: zijn er bewegingen waar hij moeite mee heeft?

Nee, hij is het altijd in dezelfde mate blijven doen. Op mijn vorige stallen moest ik zelf uitmesten dus deed hij het niet (dan stond hij immers in de bak weer te bijten). HIj doet het alleen op de momenten die ik voorgelegd heb.

Hij leert vrij snel, ik ben op zijn 10e begonnen met "de basis". Door zijn gedrag was het vrijwel onmogelijk om hem normaal te rijden. 2 jaar terug ben ik helemaal opnieuwe begonnen, die pakte hij erg goed op. Zijn oefeningen pakt hij vrij snel op. Hij denkt soms ook zelf teveel na, en dat mag natuurlijk weer niet.

Galop is zijn moeilijkste gang.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 13:20

Blue_Star schreef:

en hij doet het bij andere paarden -> aandacht zoeken

Zoals al eerder in het topic is gezegd, hij doet het ook als hij aandacht krijgt, bijv. los staat met een ander paard en ook onder het poetsen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:20

ik kwam op internet wel het een en ander tegen over zelfverwonding bij dieren, dit was inderdaad allemaal uit stress, maar ook een gedrag dat blijft bestaan terwijl de stress allang voorbij is.
dieren in de bio-industrie doen het( kippen die zichzelf kaalpikken)
maar dat is hier allemaal al verteld.

ik ben helemaal de site kwijt, maar kwam er een tegen waar dus wel op stond dat er medicatie voor zulke dieren te krijgen is, te vergelijken met een soort antidepressiva voor mensen..

ik heb wel het idee dat jouw paard wel heel wat slimmer is, en daardoor dus ook sneller aanleg heeft voor dit gedrag.
afleren schijnt heel moelijk te worden, maar door bepaalde medicatie te geven kun je het wel een heel stuk minder maken, zodat het paard zelf ook minder gestressed/opgewonden is.

baal alleen een beetje dat ik die ene site niet weer kan vinden , stond een heel stuk op over honden .......

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:17

Ik heb nu dus een perfect filmpje waarop je heel goed kan zien hoe hij het doet, maar het lukt me gewoon echt niet om het online te zetten. Iemand tips?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:58

ShannaY schreef:
Autistisch zal het zeker niet zijn, ik denk dat ik een vrij slim paard heb.
Speeltjes heeft hij ook in zijn stal hangen, dit vind hij te min om zelfs maar een blik toe te werpen.

Ik zou het idd eens kunnen proberen om er iemand bij te halen, maar wat praten met dieren betreft ben ik niet erg gelovig.

Misschien is hij ook wat later gecastreerd, wat kwa gedrag best eens zou kunnen, dus ook dominantie zal er zeker mee te maken hebben.

even een opmerking er bij

autisme heeft niks met dom te maken , erger nog meestal zijn deze mensen op een bepaald vlak zelf extreem hoog begaafd

maar dom zekersniet , het ene vlak zijn ze super langzaam met acceptatie en verabnderingen maar op een ander vlak munten ze uit

daarbij zijn er ook verschillende gradaties

dus jouw paardje kan zeker en autisctisch zijn en slim Knipoog

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:19

Er is NU op 93.10 FM (Radio M geloof ik) een programma over dwangmatig gedrag!

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:11

hoi

ik heb dit jaar ook gedragsleer gekregen op school, en dit komt me allemaal bekend voor...ik kan hier vanalles gaan oplepelen, maar alles is zowat gezegd.

maar ik wil ook nog eens benadrukken dat je absoluut niet mag proberen het gedrag te onderdrukken door hem te verhinderen het gedrag uit te voeren...dat zorgt nog voor meer stress en zo kom je in viceuze cirkel, waarbij de stereotypie kan verergeren of er zelfs ander abnormaal gedrag zal optreden..

ik weet wat ik zou doen: metteen die gedragskenner bellen die mazzeltje aanraadde, ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je daarmee wacht (tenzij je nu reeds gebelt hebt)

je zal sneller antwoordt krijgen dan in Bit denk ik...

in ieder geval veel succes, en ik zal dit geval blijven volgen!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:38

Het gedrag niet onderdrukken omdat dat juist meer stress oplevert klinkt heel wijs, maar er zijn hengsten die letterlijk de brokken vlees uit hun lijf happen. En dan is een halsrek écht een aanrader!
Het is nu eenmaal niet in elk geval mogelijk het gedrag weg te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:24

Toevallig kwam ik er vandaag achter via een ander forum dat er 2 shows van Monty Roberts in de Brabant hallen komen binnenkort. Ze zochten hiervoor probleem paardjes, en je kon je tot 18 februari inschrijven, ik ben dus al te laat.

Eigenwijs als ik ben heb ik toch mijn verhala ge-emailt met deze 2 foto's erbij. Ik kreeg direct antwoord terug :

Beste Shanna,

Wat een verhaal! De inschrijving is inderdaad gesloten. Maar ik zal je verhaal voorleggen aan Monty Roberts, Kelly Marks en Ian Vandenberghe wanneer ze hier zijn tijdens de show. Ik zal advies aan hen vragen en dat aan je doorgeven. Is dat een idee?

Geweldig toch Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:32

wat goed dat ze voor jullie tijd vrij willen maken ook al zitten ze eigenlijk al vol
maar dit is natuurlijk wel een heel speciaal geval Knipoog
succes ermee
hopelijk weten ze een oplossing voor je paard

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 00:15

Tjeey wat een verhaal, maar het komt me ontzettend bekend voor, helaas. Dan wel niet met een paard, maar met een jongetje.
Ik ben leidinggevende over hem (owh wat klinkt dat steng)
Hij kan moeilijk met andere kinderen spelen, speelt dus liever alleen. Kan ontzettend woest worden op alles en iedereen, tot slaan schoppen, schreeuwen, wegrennen en totaal onaanspreekbaar worden
aan toe. Hij kan ook ontzettend kwaad op/met zichzelf worden en daarnaast heeft hij ook nog eens een onzichtbaar vriendje waar hij tegen praat (dit maak ik nooit met hem mee), waar hij mee slaapt enz.
Hij schijnt hier vooral vroeger enorm aan te hechten, nu wordt het langzaam minder. Het desbetreffende jongetje wordt door de beste artsen van nederland behandeld, en die weten het eigenlijk ook niet zo goed, wat ze nou moeten. Ze weten iig dat hij aan de ziekte McDD lijdt. Ik denk dat je hierover best interessante stukken kan vinden op het net. Ik kan je even een symptomen lijstje geven:
1) Stoornissen in de regulatie van affecten; angst schiet door in paniek, boosheid en woede.
2) Stoornissen in de gevoeligheid voor sociale signalen en stoornissen in het sociale gedrag in realtie tot leefstijdgenoten en volwassenen; sociale desinteresse, geen vriendjes, gebrek aan empatie.
3) Stoornissen van het denken. Onnavolgbaar, van de hak op de tak springen, bizarre fantasieen, moeite met het hebben tussen fantasieen en werkelijkheid.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, pb-en kan altijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:35

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:31

Herkenbaar verhaal. Mijn paard heeft er neiging toe - kan zich bijna dubbelvouwen terwijl hij uithaalt naar z'n flanken. Echt zichzelf bijten doet hij gelukkig niet.
Ik heb hem van veulen af aan, hij heeft niets meegemaakt wat het gedrag zou kunnen uitlokken. Wel is hij dominant. Toen ik toen hij 2 was merkte dat hij neiging tot dit gedrag vertoonde heb ik er al over getwijfeld hem te castreren. Heb dat toen toch niet gedaan, want ik wilde hem als dekhengst gebruiken. Ik kende het gedrag wel van andere dekhengsten, overigens. Die inderdaad hun flanken tot bloedens toe openbijten en continue met een halsrek omstaan.

Toen hij eenmaal was ingereden leek het gedrag erger te worden. Heb hem uiteindelijk toen hij 5 was alsnog laten castreren, omdat ik het niet verstandig vond dit soort zenuwachtige gedrag te vermeerderen.

Ik heb altijd gedacht dat hij autistisch is. Daarbij is hij ook erg slim, en dus ook nog eens erg dominant. Tegelijkertijd is hij erg onzeker bij vreemde en onbekende toestanden (typisch autisme-gedrag). Die combi maakt dat hij een erg moeilijk paard is. Nu hij wat langer gecastreerd is wordt hij wel rustiger. Hormonen spelen dus zeker mee (en dus dominantie). Ik he b het gedrag nog nooit bij een merrie gezien.
Veel vrijheid was ook voor mijn paard een oplossing. Zomers dag en nacht buiten bevalt hem veel meer dan 's winters 's nachts op stal te moeten. Samen met andere paarden gaat wel, zolang het geen andere dominante ruin is.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 10:34

Neem eens een kijkje op de site www.pratenmetpaarden.nl
Geloof het of niet, ook bij mijn paard kwam deze mevrouw met dingen die ze absoluut niet weten kon. Ik zou het zeker proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 16:58

Ibbel schreef:
Ik heb altijd gedacht dat hij autistisch is. Daarbij is hij ook erg slim, en dus ook nog eens erg dominant. Tegelijkertijd is hij erg onzeker bij vreemde en onbekende toestanden (typisch autisme-gedrag). Die combi maakt dat hij een erg moeilijk paard is.

En dat is bij dit paard dus eigenlijk juist niet het geval. Hij zou nooit snel laten merken dat hij bang is of stress heeft, kortom, hij zal niet snel emoties tonen. Bv in de trailer, het is een ontzettende coole kikker, loopt er zo in, maar poept toch een behoorlijk aantal keer, wat dus betekend dat hij wel zenuwachtig is. Dit laat hij dus in gedrag absoluut niet merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:10