Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:41

Op een boterham met honing

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:30

Ilindra schreef:
Op een boterham met honing

Of door een paar schepjes slobber.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:19

Er is blijkbaar toch erg veel behoefte aan het praten over een mokprobleem bij je paard. Vandaar dat dit topic nog open blijft, zodat er een plek is om al je frustraties, vragen (on)handige tipcs kwijt te raken. Knipoog
Hier en met de zoekfunctie is ook al heel veel informatie te vinden.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:30

Waarom zou het topic dicht moeten? Er zijn toch steeds weer nieuwe mensen die bepaalde middelen hebben geprobeerd en daar wat over te zeggen hebben? Ik lees dit vol interesse mee aangezien Lucien al een vorm van mok heeft zolang ik hem ken. We hebben al vanalles geprobeert en het is nooit over gegaan.
Ik wil de eigenaar nog wel een keer de foto laten zien van dat paard met dat dikke been. Zelf heb ik geen gouden tip, omdat niets hielp bij Lucien.

Ruud_O

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:40

Tja onze merrie dan:

2 maal een dure behandeling in de kliniek --> geen resultaat Huilen
cure mok tabletten, hele fles gebruikt --> geen resultaat Huilen

dagelijkse schoonmaken met betadine scrub en daarna insmeren met hydrocotiderm --> een hele verbetering Vingers aflikken
een tijdje gewassen met water en halemiet --> nog verder verbeterd Vingers aflikken

nu om de dag insmeren met calendula emulsie --> bijna weg Haha!

waarschijnlijke oorzaak mok, slechte stal bodem en daardoor veel bacterien, en wellicht ook iets in de weilanden waar ze stond. Nu staat ze bij ons thuis en het gaat icm bovenstaande behandeling een heel stuk beter.

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:47

Dit is hoe ik het geleerd heb, (gedeeltelijk gebaseerd op het boek "Hoefproblemen", van Nassau.)
en wat mijn ervaringen zijn.

De meest voorkomende oorzaken van mok zijn vocht en urine…
*Bijvoorbeeld vieze en natte stallen, blubberige weides.
Maar mok kan ook komen door overgevoeligheid.
* Bijvoorbeeld een bepaalde grassoort, wat misschien de oorzaak kan zijn van alleen mok in de lente/zomer (weidegang).
*Of zaagsel, wat misschien heel onschuldig lijkt. Het wordt vochtig, en de urine en urinedamp kunnen in de kootholte gaan irriteren.

Mok is al mok zodra de kootholten rood zijn, en verdikt.
Dus niet pas als er korsten op staan. Dat kan bijna niet van de een op de andere dag gebeuren.
Als je er snel bij bent, is de kans groot dat je de mok snel onder controle hebt.

Vaak kom je er te laat achter…
En als de korsten er eenmaal op zitten, en het been verder aangetast is, is het belangrijk om de mok zo goed mogelijk te bestrijden.
Maar blijf zelf niet te lang aanmodderen als het niet snel genoeg geneest, maar laat er een dierenarts naar kijken. Je wilt natuurlijk geen infecties of zelfs einschuss. (bloedvergiftiging)

Waarom is het nou zo lastig om mok te bestrijden?
De kootholte is een heel beweeglijke plek, welke gauw geïrriteerd raakt.
Elk paard is verschillend en ook de verschillende mate mok.
Daarom zal een middeltje bij het ene paard wel heel goed werken, en bij een ander paard niet.

>>

Voor zover ik weet, kun je mok het beste (uiteraard) schoon en droog houden
2/3 keer in de week wassen met betadine shampoo (ontsmet) en de aangetaste plekken een beetje inmasseren, zodat de loszittende korsten er af komen.
Daarna goed droogmaken.
Verder kun je zinkzalf op de mok smeren, welke ook pijnstillend is, en de kloofjes week maakt.
Verder heb ik ook veel goede resultaten gezien met hydrocörtiderm (ook al eerder genoemd). Meestal heeft een dierenarts ook een zelfgemaakte (goed werkende) zalf.

Als er nog erg veel korsten op zitten, kun je het boeltje eens (schoon en droog) flink in de vaseline zetten, zodat de korsten worden “geweekt” zodat je ze er gemakkelijk af kunt halen.

Wat hier genoemd wordt over afgewerkte olie of tandpasta, vind ik uit den boze!

Hoe kom je erbij?!! Boos!
Smeer het eens op jezelf als je een wondje hebt, en kom daarna maar terug om te vertellen hoe goed het wel niet werkt. }>

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:34

sannie1984 schreef:

Wat hier genoemd wordt over afgewerkte olie of tandpasta, vind ik uit den boze!

Hoe kom je erbij?!! Boos!
Smeer het eens op jezelf als je een wondje hebt, en kom daarna maar terug om te vertellen hoe goed het wel niet werkt. }>

Ieder paard is anders. Mijn paard reageerde aboluut niet op de behandeling zoals hierboven is beschreven. Wanneer je een hele poos (meer dan vier maanden) aan het tobben bent met zo´n paard. Het paard niet kunt rijden door kreupelheid van de mok. De dierenkliniek geen oplossingen meer weet. Je al verschillende injecties hebt gegeven en voor honderden euro´s zalf hebt gekocht.
Dan probeer je wel eens wat anders. Bij mij heeft heel toevallig de urine-methode geholpen. Maar had dit niet geholpen dan had ik ook voor tandpasta gekozen, en daarna als laatste stap afgewerkte olie.

Door frustratie kies je soms voor methodes die niet passen bij het ´dierenwelzijn´maar er soms voor kunnen zorgen dat deze problemen wel overgaan.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 07:14

Mijn vorige paard had chronische mok (volgends de DA) alles al geprobeerd.
Chaval donyl 1x per dag door het eten (een soort kruiden waar je thee van moet trekken) en binnen 3 weken was het weg....heb ook meerdere positieve reacties gekregen op dat product.

je kan het vinden op www.chevalcare.nl (of .com)

zzzzipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:31

Mijn arabier had vroeger ook erge mok. Wij deden er altijd honing op, dit maakt de korsten zacht en die laten los, dan steeds weer waterdichte creme opdoen, vaseline of inderdaad vaseline met teer erdoorheen.
En die beweging is ook goed.

chippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:12

Kan iemand mij iets vertellen over de samenstelling van cure mok?

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:06

hoi,

Chevalcare is volgends mijn dierenarts een wondermiddel.
en diervriendelijk!!
voor alle info die je eventueel wilt kun je e-mailen.
ik raad het iedereen aan!
het helpt beter als cure mok en binnen 3 weken MAXIMAAL!:>
erg blij mee!
ook helpt het tegen nog veel meer dingen...huidaandoeningen , schimmel,zomer eczeem enzo.
en voor de verharing.
heeft verder dezelfde eigenschappen als knoflook (zuiverend)

en absoluut niet duur vergeleken met de DA.
Ik betaalde er mezelf suf aan en na 3 weken (dus 1x 49 euro) was ik er na 2 jaar "chronische" mok vanaf!:>
absoluut een tip en ik denk een "must have" in iedere stalapotheek

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 21:33

Orange schreef:
Bij ons op stal hebben we ook wel een s last van mok, wij gebruiken dan HOMEOPATISCHE pilletjes tegen exzeem en ander huidaandoeningen, kan je bij de apotheek bestellen. Het zijn pilletjes van het merk vsm. Gewoon 2x daags 3per keer tot dat het over is, werkte bij ons altijd. (bij het ene paard binnen een week andere deden er tot 1,5 maand over toen was het voorgoed weg nooit meer teruggekomen.) Als je nog wil dat ik de preciese naam opzoek pb me maar ff. (me moeder werk in de apotheek dus moet ik ff aan dr vragen.)

curemok van VSM.. heb ik ook gebruikt maar na een half jaar zat hij weer helemaal onder

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:09

korsten moet je er niet afkrabben.
dat er een korst op komt is een teken dat het heelt je moet gewoon zorgen dat het droog blijf en dan zink zalf er op doen verder niks en beweging houden.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:05

Beetje late reactie misschien maar ik week de korstjes er altijd voorzichtig af met warm water en biotex (groen). Hierna smeer ik er acedernzalf op. Het gaat niet over maar het is op deze manier heel goed onder controle te houden.
Laat ook in ieder geval de d.a. een moster nemen en dat controleren op bijv. schurftmijt. Dat is goed behandelbaar en neemt vaak een groot gedeelte van de klachten weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:30

Ik heb na vrij lang tobben met mok (van September 2004 tot Januari 2005,) na Einschuss, antibiotika (oraal) gebruik van Mokwater na wassen met Betadinescrub tweemaal daags , en tevergeefs gebruik van een complete fles Cure-mok tabletten, van de DA een tube met Clinacutin gekregen (creme tegen tussentenenexceem bij honden) en dit twee keer daags dun op de plek gesmeerd. Mok is weg en blijft weg. Helemaal geweldig!

Just0Mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:31

Je kan ook Tandpasta op de mok smeren.
het klinkt heel raar maar het werkt echt!!
het helpt ook heel goed als je paard rotstraal heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:29

ik ging ook om de dag goed scrubben met betadine shampoo.
vervolgens goed droog maken..
elke dag droge stal..
als ze op wei was geweest, ook geleijk weer droog maken..
maar ik deed er elke dag vaseline met droogzetters voor koeienuiers op..

dat werkte ZEER goed..

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:49

Voer veranderen. Mok komt vaak ook van binnen uit.
Onbalans in de voeding

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:13

Ik heb in de BIT wel eens gelezen dat tandpasta soms helpt... maar of je het wil proberen is weer wat anders Knipoog

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:43

ik gebruik de curemok en AE emulsion, een olie uit Duitsland die erg goed werkt bij zomereczeem. Omdat mijn paard nogal een hardnekkige plek had in zijn knieholte (voor) en ik heb er met geen enkel middel verbetering in kreeg (betadineshampoo, tea tree, biotex etx) en hij het ook kapot beet, heb ik die AE erop gedaan en na 2 dagen vielen de korsten eraf en kwam een roze huidje te voorschijn. Ik gebruik het nu 1 keer per week en het blijft rustig! Ook de Chevadonyl werkt inderdaad goed bij mok (en ik ben goedkoper dan via www.chevalcare!! Haha!)

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:25

Foei ikke, topic weer omhoog halen.

Maar ik heb toch nog een vraagje. Ik heb nu alles doorgelezen over mok, ook de andere topics op Medisch, maar toch.........

Bij mijn paard zit het verder niet in de kootholtes, maar op de pijp. Ze heeft flinke sokken en het zit dus in het bovenste gedeelte van die sokken op 1 been. Dat zou dan rasp moeten zijn, maar wel reageren op dezelfde middeltjes als voor mok.

Ik was het been (de anderen ook voor de zekerheid) 2 à 3 keer per week met betadine, maak het goed droog en smeer er daarna sudocreme op, maar zie nog geen echte verbetering.
Veel korsten zie ik ook niet. Ze heeft 4 plekjes op haar benen vlakbij elkaar. Het zijn open wondjes, maar eromheen zitten niet echt korsten.
Valt dit nu inderdaad onder mok/rasp of is dit toch wat anders?
Als het overigens nog lang aanhoudt of niet verbetert, haal ik sowieso de DA erbij, maar voor nu ben ik goed bezig?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:36

Als je paard flinke sokken heeft, en mok die maar niet overgaat, zou ik om te beginnen de sokken afknippen/scheren, verder zorgen dat de benen droog blijven (dus niet op het natte land, en ook niet dagelijks wassen met Betadinescrub.

Voor de rest kun je met het geven van Opkikker kijken of je de afweer kunt verhogen en zo de mok van binnenuit kunt bestrijden.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 13:38

Ninaka schreef:
Foei ikke, topic weer omhoog halen.

Maar ik heb toch nog een vraagje. Ik heb nu alles doorgelezen over mok, ook de andere topics op Medisch, maar toch.........

Bij mijn paard zit het verder niet in de kootholtes, maar op de pijp. Ze heeft flinke sokken en het zit dus in het bovenste gedeelte van die sokken op 1 been. Dat zou dan rasp moeten zijn, maar wel reageren op dezelfde middeltjes als voor mok.

Ik was het been (de anderen ook voor de zekerheid) 2 à 3 keer per week met betadine, maak het goed droog en smeer er daarna sudocreme op, maar zie nog geen echte verbetering.
Veel korsten zie ik ook niet. Ze heeft 4 plekjes op haar benen vlakbij elkaar. Het zijn open wondjes, maar eromheen zitten niet echt korsten.
Valt dit nu inderdaad onder mok/rasp of is dit toch wat anders?
Als het overigens nog lang aanhoudt of niet verbetert, haal ik sowieso de DA erbij, maar voor nu ben ik goed bezig?

probeer eens kerato shampoo dit is een teershampoo. mijn paard heeft 2 jaar met mok over zijn hele benen gelopen en niks hielp (ook dierenartsen erbij gehad). Toen we kerato shampoo tegen kwamne hebben we het geprobeerd en na 2x wassen was het al een stuk minder! Na 2 weken was hij mok vrij!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 14:15

Mijn merrie heeft bijna de hele winter geen last gehad, de eerst zonnestralen zijn erweer, en er zit weer een hele plakkaat.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:24

Er staat ergens een topic over sauwerkraut. ik heb geen idee, die van mij heeft een heel klein plekje gehad, maar dat is vanzelf over gegaan.

Ik heb wel gezien bij de paardendrogist, dat je een soort beschermers hebt om het te voorkomen, misschien heb je hier wat aan, voor de toekomst, zodat ze wel lekker naar buiten kunnen en dergelijke!

Ze zijn wel duur, maar die zalfjes zijn ook niet echt goedkoop volgens mij, vooral niet als je alles uitprobeert wat helpt!

Succes!