dat bedoel ik dus juist

toch is die er niet slechter van gaan lopen, ook niet beter, gewoon hetzelfde.
En als ijzers zo slecht zijn als hier beweert, zou het zeker met een paard met klasse 3 eruit komen, lijkt mij
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
twinducklin schreef:Hmm ik vind het ook een beetje erg zwart-wit gesteld dat ijzers slecht zijn. Ik heb mijn paard zo'n 1, 5 jaar zonder ijzers gehad en nu staat ze alweer 1, 5 jaar op ijzers ( dus kan best een goede verglijking maken denk ik ) De reden waarom ik haar nu op ijzers heb staan is dat haar hoeven heel langzaam groeide, waardoor ze ze altijd ( té ) kort had. Toen ik veranderde van smid heeft hij mij dit een keer gezegd ( nadat hij haar ook aan het werk had gezien) maar heeft haar toen nog een paar keer bekapt om te kijken of het verbeterde. Dit gebeurde niet ze bleven erg kort, terwijl ze echt maar minimaal 1x per drie maanden gekapt werd ( en dan nog zo min mogelijk ) en ze kwam eigenlijk niet op harde ondergrond ( alleen van de stal naar de bak, en van stal naar de wei ( dat is denk ik 20 meter hooguit per dag ) Sinds ze ijzers eronder heeft loopt ze stukken beter, hangt niet meer op mijn hand met rijden etc ( volgens smid omdat de hoeven te kort waren deed dat "pijn" met lopen en probeerde ze het zo min mogelijk te belasten.. Dus in mijn geval waren ijzers zeker de oplossing, terwijl ik er absoluut voor ben om een paard zonder ijzers te laten staan want waarom iets eronder slaan als het niet nodig is zeg ik altijd..
Utopiaatje schreef:@ Maris, degene die dat van die steentjes zei, was ik. Maar die steentjes die op het asvalt liggen, zijn toch ook maar heel klein? (Verder rijd ik nooit over echt ruig terrein, dus ik zou niet weten hoe het met veel grotere stenen is) En een ijzer is misschien maar ongeveer een cm dik, maar die ene cm maakt toch weer verschil (denk ik dan).
shana schreef:een ijzer maakt degelijk verschil omdat het juist in de randen van de hoef is dat die prutssteentjes blijven zitten en hoefzweren veroorzaken ! een ijzer bedekt die randen !
vikki schreef:Nouhoouuuu... ik hoopte stiekem dat arabesk (ik heb arabjes trouwens...merrie met schoenen -alleen voor- en hengstje op blote voeten) of maris een gouden tip voor mij had waardoor ik van Scaaltje toch weer een barefoot bushpony kan maken...
Antheman schreef:Moet hier wel erg om lachen!!!!
De witte lijn, zo heet die rand van de hoef, is als hij gezond is, sterk.
Een paard wat aldoor steentjes heeft daar ,heeft geen goede witte lijn!
Met goed bekappen zorg je ervoor dat de hoef sterker wordt en beter bestand is tegen geweld van buitenaf.
Lielle schreef:daar heb ik al eerder naar gevraagd (van springpaarden) nog geen namen gekregen.
Overigens heeft Trammelant (nu 28) van zijn ca 8e tot zijn 25e op ijzers gestaan, en nu dus zonder. Hij leeft nog steeds
runningkawa schreef:En een paard, lang op ijzers, met een 3 bij de hk en toch niet kreupel
(Niet op ijzers gezet voor die 3)
kan dat?
NickAltena schreef:Owkee, daar komen ze dan....
Springpony Kimlight springt blootvoets op ZZ niveau, ruiter Bianca Smies.
Op zand en gras. Blootvoets dus...
Wint daar gek genoeg barage´s mee ?? terwijl paard zichzelf aanpast op snelheid aan ondergrond.
Citaat:Nou hier heb je dan een paar voorbeelden van mij....
Nou graag de voorbeelden van jullie kant dan waar ik ook al eens om gevraagd had.
Citaat:Owja ... voor degene die die weddenschap aan ging van 20 euro ? Riant geloof ik dat het was....ik denk dat je de weddenschap hierbij verloren hebt...maak het geld maar over aan een goed doel !
Antheman schreef:Vikkie, wat is je probleem dan?
Als je blootvoets over asfalt wilt, dan doen Natuurlijk Bekappers het als volgt:
De hoefwand wordt vrij kort gehouden. De wand is gelijk aan de zool. Het paard loopt dus op de zool en de wand.
Je blijft zoveel mogelijk van de straal af, de straal is een groei sensor, die zegt dat de wand moet groeien. Bij traditioneel bekappen wordt de straal vaak flink bijgesneden en raakt hij de grond niet meer.
Paard loopt dus op de straal, de zool en de wand.
Veel beweging ,graag 24/7 buiten, goed ruw voer en veel over het asfalt zijn DE tips!
Als de periode ijzers/geen ijzers te pijnlijk verloopt, kun je schoenen gebruiken ter overbrugging.
Heb ik zelf ook gedaan, tot volle tevredenheid!
vikki schreef:Mijn probleem is eigenlijk dat de hoefwand erg snel slijt waardoor ze voornamelijk op haar straal komt te lopen. En als madam op haar straal komt te lopen gaat ze accuut kreupelen (prinses op de erwt?).
NickAltena schreef:Ja dat kan....ijzers kunnen een probleem...het kreupelen...tijdelijk verbloemen.
Door het plaatsen van ijzers, aangevuld met wiggen en dergelijke veranderd de stand van de hoef zodat ze weer even pijnloos lopen.
Maar ze lossen nooit het echte probleem op..nml de oorzaak van die HK.
En laat nou net dat ijzer hoofdoorzaak numero uno zijn van HK in wat voor een waarde dan ook.
Tuurlijk zijn er ook aangeboren vergroeingen en dergelijke, maar de meeste paarden die afgeschreven worden door HK hebben ijzers.
Lezen , aub
Dat paard had geen ijzers en een 3 en liep niet kreupel
Later kreeg dat paard ijzers, niet omdat ze kreupel was, maar scherp gezet moest worden
Maar liep nog steeds niet kreupel, ondanks de 3 in haar voeten.
En zoals hier beweert word, moet een paard dan toch zeker last gaan krijgen door de ijzers.
En dat was niet het geval.
Paard had dus ook gewone ijzers, geen wiggen of wat ook
Hoe zou het komen denk je , dat een paard in de vrije natuur zonder ijzers...nooit geen HK hebben?
Daarbij dus niet gerekend de veulens die een aangeboren hoefprobleem hebben...die redden het gewoon niet.
Nee klopt, die worden opgegeten,.
geef mij dan maar een ijzertje bij onze paarden
Gr Nick
Lielle schreef:ik beweer niet dat blootvoets slecht is, ieder zijn keuzes. Maar respecteer de mijne dan ook.
Citaat:nummer 1![]()
Citaat:beter lezen: internationaal springpaard
shana schreef:ik ben blij dat je er kan om lachen want lachen is gezond !![]()
onze gedomesticeerde paarden lopen op een heel andere ondergrond dan de wilde paarden ! met dan nog eens gewicht erop wordt het nog moeilijker daarom kan ik me voorstellen dat niet elk paard goed is met natuurlijk bekappen en dat zon paard ijzers nodig heeft !
niet elk probleem kan opgelost worden met natuurlijk bekappen en ook niet elk probleem kan opgelost worden met ijzers , elk paard is verschillend !
het probleem met natuurlijke bekappers ( dit zeg ik met alle respect ) is dat ze met oogkleppen hun methode willen promoten , al het geen zij doen is goed en al hetgeen gewone hoefsmeden doen is slecht !
ik sta open voor ieder zijn mening en vind het super als iemand met zijn paard zonder ijzers een endurance wedstrijd kan rijden maar nogmaals geen enkele theorie geldt voor elk individu er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en die lopen dan wel met ijzers !![]()
en antheman ! blijven lachen want lachen is en blijft gezond !!
) en de hielen van haar achterhoeven, die ongelofelijk ongelijk waren, zijn inmiddels nagenoeg gelijk geworden. De verandering is écht wonderbaarlijk en komt puur en alleen door de wijze van bekappen. Een "natuurlijk" bekapper kan dus echt iets aan de vorm en sterkte van de voeten doen, door een proces te stimuleren waarin de voet zelf weer zijn natuurlijke (en nu dus niet tussen aanhalingstekens!) vorm opzoekt.NickAltena"]
[quote="Lielle schreef:ik beweer niet dat blootvoets slecht is, ieder zijn keuzes. Maar respecteer de mijne dan ook.
Citaat:Ik geef voorbeelden...Citaat:nummer 1![]()
nu jij...das alles wat ik vraag , mag dat niet ? ben ik dan meteen jou keus niet aan het respecteren?
Citaat:beter lezen: internationaal springpaard
Citaat:Ik stort deze 20 euro zelf wel..owkee?
Stort degene van de weddenschap een 10tje...heb toch voor de helft wel gelijk??
Gr. Nick
runningkawa schreef:[/quote]
Lezen , aub
Dat paard had geen ijzers en een 3 en liep niet kreupel
Later kreeg dat paard ijzers, niet omdat ze kreupel was, maar scherp gezet moest worden
Maar liep nog steeds niet kreupel, ondanks de 3 in haar voeten.
En zoals hier beweert word, moet een paard dan toch zeker last gaan krijgen door de ijzers.
En dat was niet het geval.
Paard had dus ook gewone ijzers, geen wiggen of wat ook
Ja hoor, HK waarde 3 toen het geen ijzers had...daarna op ijzers gezet omdat...wacht ff ...het scherp gezet moest worden???
Als ik het goed begrijp verstaan we onder scherp zetten dat je paard een betere ?? afzet zou krijgen voor een sprong en makkelijker scherpe bochte kan maken ...klopt dat? ...ik vrees van wel he?
Je bedoeld dan dus....dat je met de wetenschap dat je paard een hoefkatrol ontsteking heeft van waarde 3, je er ijzers onder gaat zetten omdat i daarmee moet springen???
Ik kan je niet meer volgen hoor sorry...einde discusie...
Hoe zou het komen denk je , dat een paard in de vrije natuur zonder ijzers...nooit geen HK hebben?
Daarbij dus niet gerekend de veulens die een aangeboren hoefprobleem hebben...die redden het gewoon niet.
Ook zelf goed lezen dan...ik heb het over paarden die dit niet hebben !!!
Geen enkel volwassen paard dus , krijgt een HK in de vrije natuur !!!
Dit is ook bekeken bij dode paarden uit die zelfde vrije natuur.
Paarden dus die wel om een of andere reden verzwakt waren en opgegeten werden...de hoef blijft dan nml . meestal wel over...schijnt niet zo lekker te zijn.
Nee klopt, die worden opgegeten,.
geef mij dan maar een ijzertje bij onze paarden
Ja hoor , gooi jij daar maar een ijzertje onder...met hk3 en dan lekker scherp springen ....
De groeten
Gr Nick

runningkawa schreef:gaap, lees ff de vorige bladzijdes, ipv me afblaffen...
Maar ik zal het nog eens uitleggen...
paar liep niet kreupel, enkel op keuring voor verzekering was een 3 te zien.
Paard sprong toen al.
Dus waarom stoppen met springen met een niet kreupel paard.
Maar het zomer seizoen naderde en zijn er ijzers gekomen om haar scherp te zetten. (kalkoenen indraaien voor als je niet weet wat scherp zetten is, zodat ze niet uitglijden op nat gras.)
Paard heeft lekker door gesprongen en is nooit kreupel geworden op die 3, ook niet nu ze oud is
Maar volgens vele van jullie, kan dit niet, want ijzers laten hoeven slechter worden en komt er HKO van.
Verklaar dan bovenstaande paard.
Daat nooit hko heeft gekregen, ondanks een 3, ondanks de ijzers
Zou duidelijker???

runningkawa schreef:
Maar volgens vele van jullie, kan dit niet, want ijzers laten hoeven slechter worden en komt er HKO van.
Verklaar dan bovenstaande paard.
Daat nooit hko heeft gekregen, ondanks een 3, ondanks de ijzers
Zou duidelijker???
shana schreef:ik heb het er juist met mijn hoefsmid over gehad en hij zegt ook dat het van paard tot paard moet bekeken worden of er ijzers onder komen maar dat paarden geen hoefkatrol krijgen door er ijzers onder te slaan , hij moest er eens goed om lachen !
dus runningkawa ik ben het helemaal met je eens