hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:22

Maar aan de binnenkant zit bij dat paard schade
dat bedoel ik dus juist Lachen

toch is die er niet slechter van gaan lopen, ook niet beter, gewoon hetzelfde.
En als ijzers zo slecht zijn als hier beweert, zou het zeker met een paard met klasse 3 eruit komen, lijkt mij

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:29

twinducklin schreef:
Hmm ik vind het ook een beetje erg zwart-wit gesteld dat ijzers slecht zijn. Ik heb mijn paard zo'n 1, 5 jaar zonder ijzers gehad en nu staat ze alweer 1, 5 jaar op ijzers ( dus kan best een goede verglijking maken denk ik ) De reden waarom ik haar nu op ijzers heb staan is dat haar hoeven heel langzaam groeide, waardoor ze ze altijd ( té ) kort had. Toen ik veranderde van smid heeft hij mij dit een keer gezegd ( nadat hij haar ook aan het werk had gezien) maar heeft haar toen nog een paar keer bekapt om te kijken of het verbeterde. Dit gebeurde niet ze bleven erg kort, terwijl ze echt maar minimaal 1x per drie maanden gekapt werd ( en dan nog zo min mogelijk ) en ze kwam eigenlijk niet op harde ondergrond ( alleen van de stal naar de bak, en van stal naar de wei ( dat is denk ik 20 meter hooguit per dag ) Sinds ze ijzers eronder heeft loopt ze stukken beter, hangt niet meer op mijn hand met rijden etc ( volgens smid omdat de hoeven te kort waren deed dat "pijn" met lopen en probeerde ze het zo min mogelijk te belasten.. Dus in mijn geval waren ijzers zeker de oplossing, terwijl ik er absoluut voor ben om een paard zonder ijzers te laten staan want waarom iets eronder slaan als het niet nodig is zeg ik altijd..

hier ben ik het helemaal mee eens !!!

ik ben van mening dat je een paard moet proberen zonder ijzers te laten lopen maar in sommige gevallen kan je gewoon niet anders !

een van mijn paarden haar hoeven zijn ook steeds te kort maar dit komt doordat ze heel erg slijten door de harde ondergrond , daarom was het echt noodzakelijk om haar ijzers te geven !

ik ben voorstander van paarden zonder ijzers te laten lopen maar als het echt niet anders kan moeten er gewoon ijzers onder !

dat is mijn mening en ook die van mijn hoefsmid !

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:09

Nouhoouuuu... ik hoopte stiekem dat arabesk (ik heb arabjes trouwens...merrie met schoenen -alleen voor- en hengstje op blote voeten) of maris een gouden tip voor mij had waardoor ik van Scaaltje toch weer een barefoot bushpony kan maken... Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:45

Utopiaatje schreef:
@ Maris, degene die dat van die steentjes zei, was ik. Maar die steentjes die op het asvalt liggen, zijn toch ook maar heel klein? (Verder rijd ik nooit over echt ruig terrein, dus ik zou niet weten hoe het met veel grotere stenen is) En een ijzer is misschien maar ongeveer een cm dik, maar die ene cm maakt toch weer verschil (denk ik dan Knipoog ).

een ijzer maakt degelijk verschil omdat het juist in de randen van de hoef is dat die prutssteentjes blijven zitten en hoefzweren veroorzaken ! een ijzer bedekt die randen !

OK dan!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:02

shana schreef:
een ijzer maakt degelijk verschil omdat het juist in de randen van de hoef is dat die prutssteentjes blijven zitten en hoefzweren veroorzaken ! een ijzer bedekt die randen !

OK dan!

Moet hier wel erg om lachen!!!!

De witte lijn, zo heet die rand van de hoef, is als hij gezond is, sterk.

Een paard wat aldoor steentjes heeft daar ,heeft geen goede witte lijn!
Met goed bekappen zorg je ervoor dat de hoef sterker wordt en beter bestand is tegen geweld van buitenaf.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:06

vikki schreef:
Nouhoouuuu... ik hoopte stiekem dat arabesk (ik heb arabjes trouwens...merrie met schoenen -alleen voor- en hengstje op blote voeten) of maris een gouden tip voor mij had waardoor ik van Scaaltje toch weer een barefoot bushpony kan maken... Haha!

Vikkie, wat is je probleem dan?

Als je blootvoets over asfalt wilt, dan doen Natuurlijk Bekappers het als volgt:

De hoefwand wordt vrij kort gehouden. De wand is gelijk aan de zool. Het paard loopt dus op de zool en de wand.
Je blijft zoveel mogelijk van de straal af, de straal is een groei sensor, die zegt dat de wand moet groeien. Bij traditioneel bekappen wordt de straal vaak flink bijgesneden en raakt hij de grond niet meer.

Paard loopt dus op de straal, de zool en de wand.

Veel beweging ,graag 24/7 buiten, goed ruw voer en veel over het asfalt zijn DE tips!

Als de periode ijzers/geen ijzers te pijnlijk verloopt, kun je schoenen gebruiken ter overbrugging.

Heb ik zelf ook gedaan, tot volle tevredenheid!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:55

Antheman schreef:
Moet hier wel erg om lachen!!!!

De witte lijn, zo heet die rand van de hoef, is als hij gezond is, sterk.

Een paard wat aldoor steentjes heeft daar ,heeft geen goede witte lijn!
Met goed bekappen zorg je ervoor dat de hoef sterker wordt en beter bestand is tegen geweld van buitenaf.

ik ben blij dat je er kan om lachen want lachen is gezond ! OK dan!

onze gedomesticeerde paarden lopen op een heel andere ondergrond dan de wilde paarden ! met dan nog eens gewicht erop wordt het nog moeilijker daarom kan ik me voorstellen dat niet elk paard goed is met natuurlijk bekappen en dat zon paard ijzers nodig heeft !

niet elk probleem kan opgelost worden met natuurlijk bekappen en ook niet elk probleem kan opgelost worden met ijzers , elk paard is verschillend !

het probleem met natuurlijke bekappers ( dit zeg ik met alle respect ) is dat ze met oogkleppen hun methode willen promoten , al het geen zij doen is goed en al hetgeen gewone hoefsmeden doen is slecht !

ik sta open voor ieder zijn mening en vind het super als iemand met zijn paard zonder ijzers een endurance wedstrijd kan rijden maar nogmaals geen enkele theorie geldt voor elk individu er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en die lopen dan wel met ijzers ! Knipoog

en antheman ! blijven lachen want lachen is en blijft gezond !!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 01:40

Lielle schreef:
daar heb ik al eerder naar gevraagd (van springpaarden) nog geen namen gekregen.
Overigens heeft Trammelant (nu 28) van zijn ca 8e tot zijn 25e op ijzers gestaan, en nu dus zonder. Hij leeft nog steeds

Owkee, daar komen ze dan....

Springpony Kimlight springt blootvoets op ZZ niveau, ruiter Bianca Smies.
Op zand en gras. Blootvoets dus...
Wint daar gek genoeg barage´s mee ?? terwijl paard zichzelf aanpast op snelheid aan ondergrond.

Harddraver Scott Phoenix, snelt bloodvoets van overwinning naar overwinning....blootvoets...
Voorheen op ijzers gelopen , das normaal in de draversport vanaf 1,5 jaar.
Door minder ontwikkelde hoef tengevolgen van vele maanden kreupelheid veroorzaakt door botbreuk vanaf zijn 4de , zonder ijzers gaan trainen. Sinds 2004 eerste wedstrijd zonder ijzers, resultaat verbluffend ... een zeer gemakkelijke overwinning met daar na 7 overwiningen in 3 mnd tijd. laatste in Duitsland , het Niersia Pokal.
In Dinslaken gewonnen met 13 paardlengte voorsprong...

Endurance Kalsse 3... 90 kilometer op blote voeten....
Paard Hilda, geboren 1988. in 1995 gekocht op de paardenmarkt in zuidlaren, altijd recreatief gereden met af en toe een klasse 1 wedstrijd.
Vanaf 2001 begonnen met serieus endurance, 2002 klasse 2, 2003 klasse 3.
Altijd probleemloos blootvoets gelopen. Bij regelmatig rijden 1 x per jaar bekappen... loopt zonder problemen op elke ondergrond.
EEN keer bekapt door een hoefsmid die in de zool sneed (hol maken, uitdunnen) met als gevolg zelfs in de bak al gevoelig.

note : Dat is dus niet de manier die op www.hoefnatuurlijk wordt omschreven!

In Zelhem 90 kilometer wedstrijd gelopen...kwam prima door de locomotie beoordeling heen.
In Onstwedde , 60 kilometer, veel paarden kreupel vanwege steentjes paden en verharde wegen, zij heeft op steenslag gewoon getöld...gemiddelde van 17 kilometer per uur...
Volgend jaar klasse 4..blootvoets...

Zie je...ze zijn er echt wel hoor...ook in Nederland.
Al deze info staat keurig vermeld op www.hoefnatuurlijk.nl als ook in het nieuwe boek.
Dit even voor de gene die twijfelen aan de waarheid van deze bron...
Al deze info is ook controleerbaar bij de verenigingen die de wedstrijden organiseren !

Nou hier heb je dan een paar voorbeelden van mij....
Nou graag de voorbeelden van jullie kant dan waar ik ook al eens om gevraagd had.

Geef mij de link waarin gedegen onderzoeken staan die vermelden dat blootvoets slecht is...dat ijzers geen slechte kanten kent.....en ik sla er ijzers onder !!!! staat nog steeds hoor.

Owja ... voor degene die die weddenschap aan ging van 20 euro ? Riant geloof ik dat het was....ik denk dat je de weddenschap hierbij verloren hebt...maak het geld maar over aan een goed doel !
Ik hoef het niet ...ben niet de bedenker van deze manier maar ben al blij dat er over nagedacht wordt !

Voor al de mensen die denken dat een ijzer echt geen kwaad kan nog een ding...kijk nou eens naar deze warmte foto en zie wat een ijzer doet.
http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/natuu ... vijzer.jpg
Laat eens een warmte foto van je eigen paard maken als je het plaatje niet geloofd.
Dit doet elk ! ijzer...hoe speciaal ze ook genoemd worden.
Er zijn ijzers die inderdaad nog een beetje hoefwerking geven..maar das bij lange na niet genoeg.
Daarnaast kan je bekappen zoals je wilt..voor gezonde hoeven zal je ook aan andere zaken moeten denken,
Het is niet alleen ijzers er onderuit, bekappen en klaar is kees..

Als je er meer over wilt weten maar niet op de site wil of kan lezen, sommige moeten het nog doen met een telefoonlijntje..., kan je nu ook het multmedia pakket bestellen.
Boek, dvd en zakboekje waarin alles, maar dan ook alles uit gelegd staat.

Gr. Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 02:03

runningkawa schreef:
En een paard, lang op ijzers, met een 3 bij de hk en toch niet kreupel
(Niet op ijzers gezet voor die 3)

kan dat?

Ja dat kan....ijzers kunnen een probleem...het kreupelen...tijdelijk verbloemen.
Door het plaatsen van ijzers, aangevuld met wiggen en dergelijke veranderd de stand van de hoef zodat ze weer even pijnloos lopen.
Maar ze lossen nooit het echte probleem op..nml de oorzaak van die HK.
En laat nou net dat ijzer hoofdoorzaak numero uno zijn van HK in wat voor een waarde dan ook.
Tuurlijk zijn er ook aangeboren vergroeingen en dergelijke, maar de meeste paarden die afgeschreven worden door HK hebben ijzers.

Hoe zou het komen denk je , dat een paard in de vrije natuur zonder ijzers...nooit geen HK hebben?
Daarbij dus niet gerekend de veulens die een aangeboren hoefprobleem hebben...die redden het gewoon niet.

Er zijn dus wel paarden...die op ijzers staan, hk met een 3 waarde hebben, blootvoets gezet worden...en weer helemaal genezen...
Dat kan dus ook.

Heb je toevallig zo een paard?
De eigenaar van de site www.hoefnatuurlijk.nl wil dat paard graag hebben....kan jij dat ook zeggen als iemand je zo een paard aanbied?
Hij weet nml. vrijwel zeker dat het op deze manier te genezen is, al duurt dat wel even.

Gr Nick

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 08:30

NickAltena schreef:
Owkee, daar komen ze dan....

Springpony Kimlight springt blootvoets op ZZ niveau, ruiter Bianca Smies.
Op zand en gras. Blootvoets dus...
Wint daar gek genoeg barage´s mee ?? terwijl paard zichzelf aanpast op snelheid aan ondergrond.

nummer 1 OK dan!

Citaat:
Nou hier heb je dan een paar voorbeelden van mij....
Nou graag de voorbeelden van jullie kant dan waar ik ook al eens om gevraagd had.

ik beweer niet dat blootvoets slecht is, ieder zijn keuzes. Maar respecteer de mijne dan ook.

Citaat:
Owja ... voor degene die die weddenschap aan ging van 20 euro ? Riant geloof ik dat het was....ik denk dat je de weddenschap hierbij verloren hebt...maak het geld maar over aan een goed doel !

beter lezen: internationaal springpaard

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 09:30

Antheman schreef:
Vikkie, wat is je probleem dan?

Als je blootvoets over asfalt wilt, dan doen Natuurlijk Bekappers het als volgt:

De hoefwand wordt vrij kort gehouden. De wand is gelijk aan de zool. Het paard loopt dus op de zool en de wand.
Je blijft zoveel mogelijk van de straal af, de straal is een groei sensor, die zegt dat de wand moet groeien. Bij traditioneel bekappen wordt de straal vaak flink bijgesneden en raakt hij de grond niet meer.

Paard loopt dus op de straal, de zool en de wand.

Veel beweging ,graag 24/7 buiten, goed ruw voer en veel over het asfalt zijn DE tips!

Als de periode ijzers/geen ijzers te pijnlijk verloopt, kun je schoenen gebruiken ter overbrugging.

Heb ik zelf ook gedaan, tot volle tevredenheid!

Mijn probleem is eigenlijk dat de hoefwand erg snel slijt waardoor ze voornamelijk op haar straal komt te lopen. En als madam op haar straal komt te lopen gaat ze accuut kreupelen (prinses op de erwt?).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:10

vikki schreef:
Mijn probleem is eigenlijk dat de hoefwand erg snel slijt waardoor ze voornamelijk op haar straal komt te lopen. En als madam op haar straal komt te lopen gaat ze accuut kreupelen (prinses op de erwt?).

Na een tijdje is jouw madam daar wel aan gewend!
Je kunt evt hoefschoenen gebruiken ter overbrugging.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:06

Ik wil diegene die beweren dat je makkelijk een parcours kunt springen op nat gras zonder ijzers met stiften dat toch wel eens zien bewijzen.
Tuurlijk zijn er enkele paarden die erg vast te been zijn en die het kunnen, maar ik denk dat het voor het merendeel van de paarden niet prettig is, vooral als je richting de Z-parcoursen of hoger gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:53

NickAltena schreef:
Ja dat kan....ijzers kunnen een probleem...het kreupelen...tijdelijk verbloemen.
Door het plaatsen van ijzers, aangevuld met wiggen en dergelijke veranderd de stand van de hoef zodat ze weer even pijnloos lopen.
Maar ze lossen nooit het echte probleem op..nml de oorzaak van die HK.
En laat nou net dat ijzer hoofdoorzaak numero uno zijn van HK in wat voor een waarde dan ook.
Tuurlijk zijn er ook aangeboren vergroeingen en dergelijke, maar de meeste paarden die afgeschreven worden door HK hebben ijzers.

Lezen , aub

Dat paard had geen ijzers en een 3 en liep niet kreupel
Later kreeg dat paard ijzers, niet omdat ze kreupel was, maar scherp gezet moest worden
Maar liep nog steeds niet kreupel, ondanks de 3 in haar voeten.
En zoals hier beweert word, moet een paard dan toch zeker last gaan krijgen door de ijzers.
En dat was niet het geval.
Paard had dus ook gewone ijzers, geen wiggen of wat ook

Hoe zou het komen denk je , dat een paard in de vrije natuur zonder ijzers...nooit geen HK hebben?
Daarbij dus niet gerekend de veulens die een aangeboren hoefprobleem hebben...die redden het gewoon niet.

Nee klopt, die worden opgegeten,.
geef mij dan maar een ijzertje bij onze paarden Lachen

Gr Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:45

Lielle schreef:
ik beweer niet dat blootvoets slecht is, ieder zijn keuzes. Maar respecteer de mijne dan ook.

Wie zegt nou dat ik jou keus niet respecteer?
Ik begrijp uit deze opmerking, maar daar hebben we het al eens over gehad,dat als ik jou keus respecteer er dus geen duscusie mogelijk is?

Ik geef voorbeelden...
Citaat:
nummer 1 OK dan!

nu jij...das alles wat ik vraag , mag dat niet ? ben ik dan meteen jou keus niet aan het respecteren?

Citaat:

Tja...gelijk..maar geeft niet hoor...nationaal, internationaal ....volgens mij springen de ruiters die internationaal rijden ook nationaal wel mee dus of daar nou zo verschrikkelijk veel verschil in zit.
Ik stort deze 20 euro zelf wel..owkee?
Stort degene van de weddenschap een 10tje...heb toch voor de helft wel gelijk??

Gr. Nick

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:51

shana schreef:
ik ben blij dat je er kan om lachen want lachen is gezond ! OK dan!

onze gedomesticeerde paarden lopen op een heel andere ondergrond dan de wilde paarden ! met dan nog eens gewicht erop wordt het nog moeilijker daarom kan ik me voorstellen dat niet elk paard goed is met natuurlijk bekappen en dat zon paard ijzers nodig heeft !

niet elk probleem kan opgelost worden met natuurlijk bekappen en ook niet elk probleem kan opgelost worden met ijzers , elk paard is verschillend !

het probleem met natuurlijke bekappers ( dit zeg ik met alle respect ) is dat ze met oogkleppen hun methode willen promoten , al het geen zij doen is goed en al hetgeen gewone hoefsmeden doen is slecht !

ik sta open voor ieder zijn mening en vind het super als iemand met zijn paard zonder ijzers een endurance wedstrijd kan rijden maar nogmaals geen enkele theorie geldt voor elk individu er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en die lopen dan wel met ijzers ! Knipoog

en antheman ! blijven lachen want lachen is en blijft gezond !!

Shana, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en natuurlijk moet bij ieder paard individueel gekeken worden of ijzerloos door het leven gaan mogelijk is. Toch denk ik dat van veel paarden ten onrechte gezegd wordt dat het niet kan en daarnaast dat nog veel meer paardeneigenaren er niet eens over nadenken. Helaas bereik je die niet met zo'n topic als deze, iedereen die hier reageert heeft er wel over nagedacht en dat is eigenlijk al heel goed.

Wat die witte lijn en die steentjes betreft: "natuurlijk" bekappen kan hier écht heel veel aan oplossen en dat zeg ik uit ervaring! Mijn pony heeft nooit ijzers onder gehad en is traditioneel en zelfs een lange periode helemaal niet professioneel bekapt. Ze had harde, sterke hoeven, maar sinds Wout Overbeeke haar hoeven zo eens in de 4, 5 maanden bijhoudt (de eerste 2 bekapbeurten overigens met 4 weken ertussen om het proces goed in gang te zetten) zijn haar hoeven zó enorm verandert! De witte lijn is heel smal en sterk geworden, er komt nauwlijks meer een steentje in (als ze er in komen zitten ze ook wel gelijk knoertvast Haha! ) en de hielen van haar achterhoeven, die ongelofelijk ongelijk waren, zijn inmiddels nagenoeg gelijk geworden. De verandering is écht wonderbaarlijk en komt puur en alleen door de wijze van bekappen. Een "natuurlijk" bekapper kan dus echt iets aan de vorm en sterkte van de voeten doen, door een proces te stimuleren waarin de voet zelf weer zijn natuurlijke (en nu dus niet tussen aanhalingstekens!) vorm opzoekt.

Tot slot: een steentje in de witte lijn veroorzaakt geen hoefzweren of kreupelheid. De witte lijn is enkel een verbinding tussen hoef en hoefwand en volstrekt gevoelloos. De nagels van een ijzer worden voor zover ik weet ook gewoon in die witte lijn gemept, de hoefwand is daar te smal en te sterk voor: dat zou splijten als er over de lengte een nagel ingeslagen wordt. Pas als de zool van een hoef beschadigd (door een steen of door een hoefnagel die te dicht tegen het levende deel van de hoef geslagen wordt) ontstaat een kneuzing of zweer en gaat het paard kreupelen.
Laatst bijgewerkt door mandymonica op 19-01-05 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:51

NickAltena"]
[quote="Lielle schreef:

Wie zegt nou dat ik jou keus niet respecteer?
Ik begrijp uit deze opmerking, maar daar hebben we het al eens over gehad,dat als ik jou keus respecteer er dus geen duscusie mogelijk is?
[/quote]

Jij voert geen discussie, jij probeert te bekeren. En daar heb ik geen behoefte aan.

Citaat:
Ik geef voorbeelden...
Citaat:
nummer 1 OK dan!

nu jij...das alles wat ik vraag , mag dat niet ? ben ik dan meteen jou keus niet aan het respecteren?

'men' was net niet onder de indruk van mijn voorbeeld, dan zou ik het wel van de jouwe moeten zijn? Ik weet overigens niet wat voor voorbeeld je van mij zou willen, ik heb eerder al aangegeven dat ik persoonlijk slechte ervaringen hebben met springen zonder ijzers op gras en dat ik daarom mijn paarden op ijzers heb staan.

Citaat:

Tja...gelijk..maar geeft niet hoor...nationaal, internationaal ....volgens mij springen de ruiters die internationaal rijden ook nationaal wel mee dus of daar nou zo verschrikkelijk veel verschil in zit.
[/quote]
jawel hoor, maar als ex nationaal springruiter zou je dat toch moeten weten.

Citaat:
Ik stort deze 20 euro zelf wel..owkee?
Stort degene van de weddenschap een 10tje...heb toch voor de helft wel gelijk??

Gr. Nick

ik heb al eea overgemaakt voor 555 (net als degene van de weddenschap trouwens), maar dit lijkt me een prima plan.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:01

runningkawa schreef:

Lezen , aub

Dat paard had geen ijzers en een 3 en liep niet kreupel
Later kreeg dat paard ijzers, niet omdat ze kreupel was, maar scherp gezet moest worden
Maar liep nog steeds niet kreupel, ondanks de 3 in haar voeten.
En zoals hier beweert word, moet een paard dan toch zeker last gaan krijgen door de ijzers.
En dat was niet het geval.
Paard had dus ook gewone ijzers, geen wiggen of wat ook

Ja hoor, HK waarde 3 toen het geen ijzers had...daarna op ijzers gezet omdat...wacht ff ...het scherp gezet moest worden???
Als ik het goed begrijp verstaan we onder scherp zetten dat je paard een betere ?? afzet zou krijgen voor een sprong en makkelijker scherpe bochte kan maken ...klopt dat? ...ik vrees van wel he?
Je bedoeld dan dus....dat je met de wetenschap dat je paard een hoefkatrol ontsteking heeft van waarde 3, je er ijzers onder gaat zetten omdat i daarmee moet springen???
Ik kan je niet meer volgen hoor sorry...einde discusie...

Ook zelf goed lezen dan...ik heb het over paarden die dit niet hebben !!!
Geen enkel volwassen paard dus , krijgt een HK in de vrije natuur !!!
Dit is ook bekeken bij dode paarden uit die zelfde vrije natuur.
Paarden dus die wel om een of andere reden verzwakt waren en opgegeten werden...de hoef blijft dan nml . meestal wel over...schijnt niet zo lekker te zijn.

Nee klopt, die worden opgegeten,.
geef mij dan maar een ijzertje bij onze paarden Lachen

Ja hoor , gooi jij daar maar een ijzertje onder...met hk3 en dan lekker scherp springen ....
De groeten

Gr Nick
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 15:06

gaap, lees ff de vorige bladzijdes, ipv me afblaffen...
Maar ik zal het nog eens uitleggen...

paar liep niet kreupel, enkel op keuring voor verzekering was een 3 te zien.
Paard sprong toen al.
Dus waarom stoppen met springen met een niet kreupel paard.

Maar het zomer seizoen naderde en zijn er ijzers gekomen om haar scherp te zetten. (kalkoenen indraaien voor als je niet weet wat scherp zetten is, zodat ze niet uitglijden op nat gras.)

Paard heeft lekker door gesprongen en is nooit kreupel geworden op die 3, ook niet nu ze oud is Lachen

Maar volgens vele van jullie, kan dit niet, want ijzers laten hoeven slechter worden en komt er HKO van.

Verklaar dan bovenstaande paard.
Daat nooit hko heeft gekregen, ondanks een 3, ondanks de ijzers

Zou duidelijker???

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:07

runningkawa schreef:
gaap, lees ff de vorige bladzijdes, ipv me afblaffen...
Maar ik zal het nog eens uitleggen...

paar liep niet kreupel, enkel op keuring voor verzekering was een 3 te zien.
Paard sprong toen al.
Dus waarom stoppen met springen met een niet kreupel paard.

Maar het zomer seizoen naderde en zijn er ijzers gekomen om haar scherp te zetten. (kalkoenen indraaien voor als je niet weet wat scherp zetten is, zodat ze niet uitglijden op nat gras.)

Paard heeft lekker door gesprongen en is nooit kreupel geworden op die 3, ook niet nu ze oud is Lachen

Maar volgens vele van jullie, kan dit niet, want ijzers laten hoeven slechter worden en komt er HKO van.

Zou duidelijker???

ik heb het er juist met mijn hoefsmid over gehad en hij zegt ook dat het van paard tot paard moet bekeken worden of er ijzers onder komen maar dat paarden geen hoefkatrol krijgen door er ijzers onder te slaan , hij moest er eens goed om lachen !

dus runningkawa ik ben het helemaal met je eens

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 16:58

Hier worden we het denk ik nooit over eens...

Respecteer gewoon ieders mening en ieders idee hierover, niemand zal opzettelijk zijn paard HKO laten krijgen en of je paard nou blootvoets of met ijzers door het leven gaat, ik neem aan dat ieder het beste met zijn of haar paard voor heeft en ieder doet dat op zijn eigen manier!

Aan beide zitten gerust wel goede dingen, er zijn genoeg paarden die met ijzers rondhuppelen en die nooit iets gaan mankeren net zoals er genoeg blootvoetse paarden rond zullen wandelen die wel iets aan de hoeven mankeren of gaan mankeren.

Ik word er alleen zo verschrikkelijk moe van dat, en nu krijg ik vast half natuurlijk bekappend bokt over me heen, voornamelijk de natuurlijke bekappers geen andere weg meer zien en geen goed woord meer over hebben voor het werk van traditionele hoefsmeden.....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:40

runningkawa schreef:

Zou duidelijker???

ik snap het verhaal in ieder geval Haha!
hoefijzers zorgen niet alleen voor schade binnenin de hoef, maar verbloemen het ook door de doorbloeding te verminderen. Als het paard al een drietje had en daar blijkbaar geen last van had, zal het met ijzers wel meer schade krijgen, maar zal je er ook minder van merken.
er zitten dus voordelen aan hoefijzers, dat is voor jou zelf, je paard heeft schade in de hoef, ijzer eronder en je merkt er niets meer van. Ondertussen gaat het proces wel door, maar merk je er niets van.
daarbij geeft een drietje geloof ik de hoeveel schade aan het straalbeentje aan, terwijl de pijn wordt veroorzaakt door druk op de zachte weefsels. Dit heeft wel weer met elkaar te maken.

jammer trouwens dat iedereen nu denkt dat je overgehaald moet worden om je paard van de ijzers te halen. Denk er alleen aan als je paard "ongeneeslijk" ziek is, en voordat je ergens hoefijzers onder slaat. Als jonge paarden allemaal zo bekapt zouden worden, ipv er gelijk ijzers onder te slaan, zouden al die overgangsperiodes ook niet meer nodig zijn OK dan!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:41

shana schreef:
ik heb het er juist met mijn hoefsmid over gehad en hij zegt ook dat het van paard tot paard moet bekeken worden of er ijzers onder komen maar dat paarden geen hoefkatrol krijgen door er ijzers onder te slaan , hij moest er eens goed om lachen !

dus runningkawa ik ben het helemaal met je eens

wat vind hij dan de reden van hoefkatrolontsteking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:43

Dat paard loopt trouwens al weer een poos zonder ijzers omdat ze niet meer in de sport loopt, en daar zijn ook nog eens foto's gemaakt en de 3 is 3 gebleven Lachen
Dus is er nooit wat verbloemd of erger geworden.

BTW, gaat niet over een paard van mezelf, maar van een kennis.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:59

het 3tje zegt natuurlijk alleen iets over het straalbeentje (en heeft geloof ik volgens natuurlijk bekappers ook niet veel te maken met de mate van kreupelheid) over de rest van de hoef zegt dit niets.
hko is daardoor ook een ontzettend vaag begrip.