Waarschuwing: Dodelijke paardenziekte (Limburg)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:22

Ik ga zowieso Maandag direct bellen met mijn VA.
Ik zal hem zeker vragen naar het vitamine E tekort en ook of hun soms meer informatie hebben over hoe en wat.
Tot nu toe vind ik op I net steeds hetzelfde stuk en that's it....

@ Mist.. veel moed toegewenst met het bellen van je excollega.....

yrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:22

Ik heb verstaan dat je het apart kan kopen en dat je het onder het eten moet mengen. Die arts geeft zijn paarden een lepeltje onder het eten dus ik veronderstel in vloeistofvorm...

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:54

vitamine e en selenium koop je in poedervorm ! ( gewoon bij je dierenarts )

ik heb het eens aan mijn paard moeten geven ivm met stijve spieren !

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:02

Alleen bij de dierenarts dan? Niet bij ruitershop? Zit het niet ergens in verwerkt?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:27

Ik heb even op www.paardendrogist.nl gekeken en er zijn meer als genoeg producten te verkrijgen die vitamine E bevatten...

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:17

Best wel vit E geven zonder selenium erbij (bij de apotheek) want selenium is toxisch als je paard er teveel van binnenkrijgt.
Ik wil ook waarschuwen dat er al gevallen van koliek bekend zijn door het feit dat mensen hun paarden nu opeens binnen gaan zetten: verandering van voedsel en weinig beweging. Opletten toch.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:32

Ik laat mijn paarden dus buiten staan. Ik voer ze basisbrok en "winter"voedingssuplementen bij. Incl. vitamine E. Meer kan ik niet meer doen...

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 12:46

Vitamine E is verkrijgbaar in de ruitershop. Ik geef dit ook bij omwille van haar spieren.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:43

Ik woon in limburg, het komt wel steeds dichterbij. Maar ik maak me nog niet echt zorgen over mijn twee veulens die dag en nacht in de wei staan.
Gewoon de dieren goed in de gaten houden! We komen er twee keer per dag, mijn vader gaat er's'morgens heen en ik zelf s'avonds. Ze krijgen twee keer per dag brok en hooi bij gevoerd.. Ze lopen sinds drie weken in dit weiland er staat voldoende gras en de ziekte is niet besmettelijk. Dat van het vitmine E gebrek vind ik een beetje raar een paard sterft niet binnen 24-48 uur bij vit E gebrek! Ik kan me wel voorstellen dat het een samenkomst van de diverse dingen kan zijn , b.v. doordat de dieren vit. E tekort hebben ze dus vatbaarder zijn voor deze infectie, maar alleen vit E gebrek dat gaat er bij mij niet in.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:13

ik woon in hoofddorp.. maar mijn pony heeft eind juli een aantal dagen op het land gestaan.. ook s'nachts ! 2 weken later ging het mis...

hij liep niet goed, en draaide ze benen naar buiten, begon te trillen, en zakte in elkaar.. hij heeft het overleefd, en na 2 weken ging het weer redelijk goed met hem ! een maand na die aanval heeft hij er weer 1 gehad.. hij is dan ze cordinatie van ze spieren kwijt ! toen is hij dik een maand echt slect geweest.. hij leek depri !

zou dit die ziekte kunnen zijn ? en de paardjes waarbij hij heeft gestaan, staan er nog steeds, en hebben nergens last van..
hij is nu 3,5 jaar..

Verward