Een compleet plantje, er zit weinig blad aan en het lijkt wel wat op een paardebloem-achtig iets
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dit gaat een leuke vakantie worden. Die wei ligt in het bos en mijn paardje heeft er al een tijdje niet meer gestaan dus toen ik deze week kwam om alle draden nog eens na te lopen schrok ik me rot! Helemaal onder. Ik heb een heel klein gedeelte af zodat hij daar vast kan lopen maar de rest...zucht ik ga morgen maar eens beginnen. Jullie zien me over vijf weken wel weer ofzo.
Echt waar welke idioot heeft ooit verzonnen dit in NL uit te gaan zaaien? Ik heb vanmiddag in mijn eentje staan plukken. Ik heb een groot stuk grond opgedeeld in vier kleine en een groot weiland. Nou ik heb twee uur staan plukken en had zeven vuilniszakken vol, maar er was weer een weilandje leeg. Heb nu drie kleine weilandjes leeg. Ik begin zo snel mogelijk aan de laatste kleine, maar die grote zie ik zo tegenop! Het zijn er zo veel!
.Citaat:Naar aanleiding van uw email kan ik u het volgende melden.
Jacobs Kruiskruid is een in ons land algemeen voorkomende wilde plant die
geen bijzondere beschermde status heeft. Wel zijn de vegetaties waarin de
soort voortkomt soms beschermd (botanische reservaten en dergelijke). De
plant bevat voor alle vee gevaarlijke toxines in relante doseringen. Daarmee
is Jacobs Kruiskruid geen uitzondering; er zijn veel wilde planten die
toxinen bevatten en die bij (overmatige) opname door vee tot vergiftiging
en/of de dood kunnen leiden.
Er is dan ook geen overheidsbeleid dat erop is gericht giftige soorten in
ons land verplicht te bestrijden of uit te roeien. Een dergelijke beslissing
is aan de eigenaar/gebruiker van de grond. De gebruiksdoelen zijn immers
zeer verschillend.
Er is evenmin sprake van een landelijke voorlichting inzake de risico's van
giftige onkruiden zoals Jacobs Kruiskruid.
Het voorkomen van Jacobs Kruiskruid is onder invloed van de warme en droge
zomer van 2003 sterk toegenomen. De soort is voor kieming afhankelijk van
open plekken in graslanden zoals die ontstaan na (overbegrazing door)
droogte. Dit jaar valt op dat het massale voorkomen van kruiskruid samengaat
met een even massaal voorkomen van de oranje zwart gestreepte rupsen van de
st jans vlinder. de planten worden massaal aangetast wat doet vermoeden dat
de kruiskruidpopulatie in de komende jaren weer zal afnemen.
Ik hoop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.
Vriendelijke groeten,
Ton Rotteveel
Plantenziektenkundige Dienst
Citaat:Nou ja, ik weet nu in ieder geval waar het vandaan komt en hoe het er gedroogt uitziet, als ze in de natuur staan vind ik het moeilijk om het te herkennen, er zijn een aantal planten die er erg op lijken
4 kruiwagens vol, je trekt de bloeiende planten ( met handschoenen!) er wel heel makkelijk uit, nu kan het zich in ieder geval niet verder vanuit de bermen verspreiden naar de wei wanneer de bloemen zaatjes laten vallen op de grond, maar de jonge nog niet in bloei staande variant is net zo toxisch, dat is een klein "kroosje" met kreukelige blaadjes die in het grasgroeit en er dus nog niet uit steekt, sommige paarden eten dit gewoon lekker op
vanmiddag wordt daarom het hele weiland gespoten met een mengsel van 2 delen mcph en 1 deel steraan, ik laat meteen de bermen an de gemeente maar mee spuiten
dan mogen de paarden er zeker 4 weken niet op, wat zullen ze balen, maar daarna is het als het goed is wel verdwenen, maar hoe kom je nu aan hooi voor van de winter waarvan je zeker weet dat er geen jacobs...... in zit? je kan moeilijk alle pakken voor onderzoek weg brengen en natuurlijk kan het in het ene pak wel zitten en in het andere niet?