Jaarling koliek. Stal niet gebeld.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien had de opfok eigenaar wel helemaal geen tijd voor bellen op zo'n moment, was die bezig met wandelen met het paard of op een andere manier er voor te zorgen. Natuurlijk was het dan wel netjes geweest als daarna alsnog gebeld was. Wil alleen aangeven dat er hier een hoop speculatie is maar niemand was er bij.

met wandelen kan dat niet?
even telefoon in je andere hand of met oortje?

Of als de da is geweest, of als het weer beter gaat en wandelen niet meer hoeft?

Dat laatste zeg ik :)

Maar of wandelen en bellen kan dat hangt af van de ernst, als paard de hele tijd wilt rollen of zich wilt laten vallen dan wordt het lastig.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:38

Hmm lastige situatie. En ik vind het wel enigszins uitmaken over het over een pensionstal gaat of om een opfok.

Bij een pensionstal zou ik de verantwoordelijkheid en actie meer bij de eigenaar verwachten. En bij een opfok meer bij het opfokadres.
De volgorde van handelingen zou voor mij per adres wel wat kunnen verschillen.

Bel je eerst de DA of eerst de eigenaar bijvoorbeeld? Dat heeft er met name mee te maken wie de hoofd verzorging op zich neemt. Vaak wonen mensen daarnaast aanzienlijk verder weg bij een opfok. Daarbij kan ik me ook juist voorstellen dat je niet perse altijd metéén gebeld wil worden. Zit je je daar 70km verderop op te vreten voor iets wat mogelijk met een scheet opgelost is en waar je 0 invloed op hebt zo snel.

Máár: een bericht nadien was wél het minste geweest wat ze hadden kunnen doen. Al geven ze ook aan dat ze dat zélf ook vinden. Het is aan TS om te beoordelen of ze de stalhouder daarbij geloofd. Dat ligt aan hun relatie en eerdere ervaringen.

Het leert mij vooral dat goed afstemmen van te voren per situatie of per bedrijf hoe je wil acteren in dit soort gevallen belangrijk kan zijn vooraf. Want het is niet perse helemaal vanzelfsprekend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:39

ja dat het netjes was geweest.
Nee het is ronduit lomp dat dit niet is geweest.

En als het zo erg is die koliek, dat hij geen moment kon bellen, dan was bellen helemaal noodzakelijk.
Want dan was het meer dan ernstig genoeg en had het ook wel einde oefening van het paard geweest kunnen zijn. Of beslissing nu naar de kliniek of niet.

En ken verder die beste man niet, maar die woont compleet alleen?
Geen vrouw die even kan bellen oid?
Elisa2 schreef:
Of als de da is geweest, of als het weer beter gaat en wandelen niet meer hoeft?

Dat laatste zeg ik :)

Maar of wandelen en bellen kan dat hangt af van de ernst, als paard de hele tijd wilt rollen of zich wilt laten vallen dan wordt het lastig.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Ik zou heel duidelijk aangeven dat je in het vervolg dit soort dingen meteen wil weten en ze je dan moeten bellen. Ik weet niet hoe groot de opfok is, wat voor klanten ze hebben, maar ik weet wel dat toen mijn paard in de kliniek stond, herstellende van een koliekoperatie, een van de dierenartsen aangaf dat het toch wel fijner was met een betrokken eigenaar. Er stond een prachtig paard tegenover in een box, volgens mij ook koliekoperatie, iig iets ernstigs en in intensive care. Over ieder paard gaven ze dagelijks telefonisch een update. Blijkbaar moest er voor dat paard contact opgenomen worden met een stalmedewerker die het aanhoorde maar amper een idee had waar het over ging. Zijn ook genoeg paarden waar niemand persoonlijk bij betrokken is of iets mee heeft, nog meer denk ik met jonge dieren in een opfok. Als een opfok veel van dat soort klanten heeft en blijkbaar nog niet heeft kunnen inschatten dat jij er anders in staat kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

paars schreef:
Popstra schreef:
Het verschil van opfok uitbaters met jarenlange ervaring is dat ze al minder snel schrikken van zoiets en het ook niet nodig vinden het groter te maken dan het is en al helemaal geen eigenaar onnodig ongerust willen maken. ( die wonen vaak ook ver weg)Ik denk dat deze koliek dus wel mee viel.
…..
Maar goed, ik heb 11 paarden en verloop, dan ga je daar zowiezo anders in staan met de jaren.

Niet groter maken dan nodig….blijkbaar wel nodig genoeg om er met spoed een DA bij te halen. En achteraf is het mooi wonen.
Het is respectloos naar de eigenaar.
En dat jij er anders in staat ‘met de jaren’ zegt meer over jou dan over opfok in het algemeen.

TS: je maakt je terecht druk hierom.

Been there done that; je wilt het beste voor je veulen/jaarling dus zoekt zorgvuldig een opfokplek uit. TS betaald daar (even op gezocht, dus hoop dat het klopt TS) €355,= per maand aan wat voor mij al klinkt als de hoofdprijs. Heel fijn idd dat de DA erbij is gehaald als opfokker dat nodig acht; contact zoeken met eigenaar is echt daarna prio 1. Punt uit. Geen discussie over mogelijk wat mij betreft. Trouwens…staat los van de prijs maar met zulke prijzen voor een jaarling in de opfok…zou je bijna verwachten dat de opfokker hier ook wel een secretaresse voor heeft }:0 8)7

Wat zegt dat over mij volgens jou dan??

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

Elisa2 schreef:
Misschien had de opfok eigenaar wel helemaal geen tijd voor bellen op zo'n moment, was die bezig met wandelen met het paard of op een andere manier er voor te zorgen. Natuurlijk was het dan wel netjes geweest als daarna alsnog gebeld was. Wil alleen aangeven dat er hier een hoop speculatie is maar niemand was er bij.

Je belt de DA, die telefoon zit al in je hand!
Of je nou wandelt of niet.

dierenfan schreef:
Maar 1 bericht is sowieso toch onvoldoende ook al zou het daadwerkelijk wel verstuurd zijn? Bericht 1 gaskoliek bij jou veulen, dierenarts is onderweg.
Dan moet toch bericht 2 ook komen? Dierenarts is geweest dit en dat gebeurd en lijkt opgelost.
Als eigenaar niet reageert dan bellen of paar uur later bericht 3. Alles is opgelost en weer oké!

Niet eens over nagedacht maar je hebt helemaal gelijk.
Bericht 1, paard koliek
Bericht 2, DA is er, verloop van consult en medicatie
Bericht 3, dag erna alles is weer goed.

Dit is niet goed te praten, of je nou van de gsm of de riekgeneratie bent.

Kan je 1 persoon bellen kan je er ook 2 bellen.

Of kunnen sommige mensen hier niet multi tasken??
Laatst bijgewerkt door Onali op Gisteren, 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

TS, het is 100% oké dat je dit niet normaal vindt, maar laat je ook niet gek maken door de reacties hier. Bespreek dit op een kalmer moment opnieuw met de stalhouder, hoor haar verhaal aan, geef aan waarom jij van de situatie geschrokken bent en wat je zou willen. Het verloop en de toon van dat gesprek gaan al veel meer opheldering geven.

Dorine92

Re: Jaarling koliek. Stal niet gebeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

Ik zou het wel zorgelijk vinden dat zulke dingen vergeten kunnen worden om te vertellen aan de eigenaar. Je hebt wat dat betreft "mazzel" dat er geld mee gemoeid is, anders had je het nooit geweten. Terwijl je misschien wel iets wilt veranderen in het management van je paard als het gaskoliek krijgt. Mocht je deze keer van niks weten en de tweede keer overlijdt hij eraan, en je komt er daarna pas achter dat hij het al een keer heeft gehad, en je weet dat je met die info iets gedaan zou hebben aan het management, wordt het natuurlijk wel een heel zuur verhaal. Ja, het is als als als. Maar je wilt neem ik aan wel de koliekgeschiedenis van je eigen paard kennen. Als je een paard koopt, vraag je de vorige eigenaar ook naar de koliekgeschiedenis

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

Ik ken de grootte van de opfok niet.

De opfok adressen waar ik voor mijn werk wel eens kom, zijn grote bedrijven met (soms veel) meer dan 100 paarden in de opfok, waarvan veel eigenaren ver of heel ver weg wonen (in het buitenland ook regelmatig).
En waar de meeste eigenaren ook maar af en toe, of soms zelden tot nooit komen kijken.
Het bedrijf regelt dan de volledige verzorging, inclusief entingen, ontwormen, hoefsmid, etc.

Dan kan ik me eigenlijk heel goed voorstellen dat het bedrijf de dierenarts belt zodra er iets niet in de haak is, maar niet perse direct de eigenaar informeert.

Dat kan heel prima achteraf.
Het zou nl ook prima kunnen dat ze de chip eerst moeten uitlezen om zeker te weten welk paard het exact is, en welke eigenaar er dan geïnformeerd moet worden.

Waarbij ik wel zou verwachten dat vóór de kosten voor de dierenarts op de factuur naar de eigenaar terecht komen, er een update naar de eigenaar is gegaan.

Want dan weet men inmiddels al wel, welk paard het is geweest.

Ik heb geen idee of het bedrijf waar het paard van TS staat, een bedrijf van dergelijke grootte is, of dat het wel kleinschalig is, waarbij de eigenaar van de opfok elk dier bij naam en eigenaar kent. In dat laatste geval ben ik het met de grote meerderheid eens dat even informeren dat de dierenarts gebeld is, wel logisch zou zijn, maar de bedrijven die ik in mijn hoofd heb, kan ik me ook zomaar voorstellen dat dat niet (direct) gebeurt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:42

Je hebt groot gelijk dat je hier als eigenaar wat van vindt maar praat er rustig over met de staleigenaar en maak duidelijk wat er voor jou zou werken: gebeld worden. Stukje verwachtingsmanagement.

Ik heb inmiddels 17 jaar een paard op een pensionstal staan en werk met een puntensysteem: een pensionstaleigenaar is ook maar een mens en die kan dus dingen doen of zeggen die jij als paardeneigenaar niet zo leuk of handig vindt. Dat mag. Ik geef bij dit soort gelegenheden 1 of meer punten. Bij 10 punten ga ik serieus nadenken over wat ik hiervan vind c.q. wat ik hiermee ga doen.

Soms gaat het hierbij om relatief grote dingen zoals een paard dat door de sloot heeft gewandeld (op zoek naar eten en er zelf weer uit kwam) wat je de volgende dag hoort van een stalgenoot wanner je op stal komt voor deelname aan de groepsles) en soms om relatief kleine dingen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:57

Duidelijk dat je hier van schrikt. Maar probeer het idd op een rustig moment met hun te bespreken. Ben je verder wel tevreden met de opfok?

Dan nog een kleine kanttekening. Er staan vermoedelijk veel dieren van nog meer verschillende eigenaren die de opfokker misschien maar heel sporadisch heeft gezien. Kan mij voorstellen dat ze echt moeten kijken aan de hand van het chipnummer van het dier in de administratie welke eigenaar en telefoonnummer erbij hoort.
Het is geen excuus dat er hier niks is gedaan, maar ik vermoed als het verder een fijn adres is dat het geen opzet is geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:06

Elisa2 schreef:

Ik heb gebeld naar een eigenaar terwijl ik aan het masseren was voor een slokdarmverstopping. Gewoon op luidspreker nadat je af legt bij de DA ‘X líjkt slokdarmverstopping te hebben en ze wordt te snel slechter, DA gebeld ik blijf hier tot ze veilig de nacht in kan of tot jij er bent als je kan komen. Ik bel terug als de DA geweest is.’

Voila. Eigenaar op de hoogte en voort doen. Moeilijk hè….. en ja ik zit ook lang genoeg in de paarden maar dat is gewoon basis fatsoen.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb gebeld naar een eigenaar terwijl ik aan het masseren was voor een slokdarmverstopping. Gewoon op luidspreker nadat je af legt bij de DA ‘X líjkt slokdarmverstopping te hebben en ze wordt te snel slechter, DA gebeld ik blijf hier tot ze veilig de nacht in kan of tot jij er bent als je kan komen. Ik bel terug als de DA geweest is.’

Voila. Eigenaar op de hoogte en voort doen. Moeilijk hè….. en ja ik zit ook lang genoeg in de paarden maar dat is gewoon basis fatsoen.

Maar als het een grote opfok is heeft de stalhouder waarschijnlijk niet alle nummers in zijn telefoon ( staan vaak in het contract ). En zoals gezegd kan ik me voorstellen dat ze moeten uitzoeken bij wie het paard hoort.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:37

Dressage1990 schreef:
Maar als het een grote opfok is heeft de stalhouder waarschijnlijk niet alle nummers in zijn telefoon ( staan vaak in het contract ). En zoals gezegd kan ik me voorstellen dat ze moeten uitzoeken bij wie het paard hoort.

Dan doe je dat zo gauw de da weg rijd.
Die heeft dan de chip gecontroleerd en weet hij zeker welk paard het is.

Dan laat je het niet de tijd over gaan totdat de klant het op de factuur moet ontdekken

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

DuoPenotti schreef:
Dressage1990 schreef:

Dan doe je dat zo gauw de da weg rijd.
Die heeft dan de chip gecontroleerd en weet hij zeker welk paard het is.

Dan laat je het niet de tijd over gaan totdat de klant het op de factuur moet ontdekken

Dat klopt, daarin zijn ze nalatig geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

Daar is volgens mij iedereen het wel over eens. :-)

Er zit wel een verschil in een grote of kleine opfok.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:58

Maflinger_S schreef:
Je hebt groot gelijk dat je hier als eigenaar wat van vindt maar praat er rustig over met de staleigenaar en maak duidelijk wat er voor jou zou werken: gebeld worden. Stukje verwachtingsmanagement.

Ik heb inmiddels 17 jaar een paard op een pensionstal staan en werk met een puntensysteem: een pensionstaleigenaar is ook maar een mens en die kan dus dingen doen of zeggen die jij als paardeneigenaar niet zo leuk of handig vindt. Dat mag. Ik geef bij dit soort gelegenheden 1 of meer punten. Bij 10 punten ga ik serieus nadenken over wat ik hiervan vind c.q. wat ik hiermee ga doen.

Soms gaat het hierbij om relatief grote dingen zoals een paard dat door de sloot heeft gewandeld (op zoek naar eten en er zelf weer uit kwam) wat je de volgende dag hoort van een stalgenoot wanner je op stal komt voor deelname aan de groepsles) en soms om relatief kleine dingen.

Zo ontzettend eens met deze reactie.
Je hoeft helemaal niet perse een keihard oordeel te vellen. Een mens kan fouten maken.
En alleen TS kan een fatsoenlijke inschatting in het totaal beeld van deze stal maken.

Misschien waren er al wat meer puntjes opgevallen en wordt dit de de druppel. Misschien is het de perfecte plek en hebben ze gewoon 1 foutje gemaakt. die precies niks doet met het welzijn van het paard.

Zo veel waarde als mensen hier hechten aan die ene koliek. Als je lang genoeg paarden hebt weet je dat je het áltijd serieus moet nemen en dat het in 90% van de gevallen echt alleen gewoon die spreekwoordelijke 'domme scheet was die dwars zat'. Iets waar je je gewoon nooit meer druk over moet maken.
Dus een fout? ja, en dat geven ze zelf ook toe. Nalatig vind ik een heel zwaar woord in deze.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:00

Ik zou ook 'not amused' zijn. Wanneer iets toch dermate zorgwekkend is dat er een dierenarts ingeschakeld moet worden, en je daarvoor de telefoon in je hand hebt, dan bel je toch direct daarna de eigenaar want het is net zo belangrijk om die op de hoogte te brengen dat er iets speelt.

Al is het maar om te zeggen 'ik denk dat het wel meevalt' maar dan kan je als eigenaar in ieder geval een plan trekken en er rekening mee houden...zeker met zoiets als koliek. Wanneer je het weet dan zorg je als enigszins betrokken eigenaar op zijn minst dat je in de buurt / bereikbaar bent voor het geval de situatie verslechterd....

En als je zoals TS aangeeft regelmatig op stal bent en in de buurt woont, dan kan je ook stand-by zijn voor als er gelopen moet worden ofzo, om de pensionhouder te ontzien en zelf een oogje in het zeil te houden.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:29

Ik zou hier ook absoluut niet blij mee zijn. Dit vind ik ook niet iets voor een berichtje, maar iets om voor te bellen. Maar als je er verder tevreden staat zou ik bij ze aangeven dat je voortaan liever gelijk gebeld wordt. Verder is er gelukkig wel goed gehandeld met de dierenarts er bij, dus dat zit blijkbaar wel goed.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:31

Maflinger_S schreef:

Dit vind ik een goed idee met dat "puntensysteem" . Inderdaad bestaan er geen volmaakte stallingen en volmaakte mensen. Maar gebeurtenissen kunnen zich opstapelen- zowel goede als slechte waardoor je ergens wel of niet wilt blijven. Ik vind het wel positief dat deze stalhouder erop aangesproken kan worden want er zijn er ook die geen kritiek dulden ook niet als het hele terechte kritiek is. Want dit was wel fout natuurlijk, en als het een "groepsfactuur" is daar,(nog nooit van gehoord trouwens) hoe weet je dan zeker dat het jouw veulen betrof die behandeld is?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:00

Elisa2 schreef:
Daar is volgens mij iedereen het wel over eens. :-)

Er zit wel een verschil in een grote of kleine opfok.

Zeker. :j

Maar omdat ts vertelde hij dacht dat hij het verstuurd had.
Zou ik niet denken aan, ik moest eerst zoeken wie je was voordat ik wat kon sturen.

Misschien mijn verkeerde interpretatie.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

Zoals eerder hier gezegd zou ik het bij een grote opfok niet eens zo heel gek vinden dat de eigenaar niet direct is gebeld of dat er in eerste instantie een berichtje is gestuurd.
Maar ik vind het wel kwalijk dat er daarna geen opvolging op gegeven is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

Josien_ schreef:
Zoals eerder hier gezegd zou ik het bij een grote opfok niet eens zo heel gek vinden dat de eigenaar niet direct is gebeld of dat er in eerste instantie een berichtje is gestuurd.
Maar ik vind het wel kwalijk dat er daarna geen opvolging op gegeven is.

Vriend van mij heeft zijn veulens op een hele grote opfok staan in Duitsland, daar wordt je zelfs gebeld als ze iets gaan bijvoeren, hoe het omweiden is gegaan en hoe ze er bij staan.
Ook heeft een vriendin van mij haar paard op een grote plek staan waar ze pensioen en opfok bieden. Ook zij wordt van alles netjes op de hoogte gehouden.

Kijk sommige van bovenstaande vind ik zelf ook wat overdreven. Maar de grootte van de opfok is geen excuus om een eigenaar niet te bellen voor zoiets belangrijks als een koliek waar je de DA voor laat komen.

Daarnaast, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Zou de mijne er ook niet meteen weg halen als je verder tevreden bent. Maar wel het gesprek aan gaan dan je de volgende keer echt gebeld wil worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

als we dan toch allemaal aan het fantaseren slaan…
misschien was de stalhouder dat wel van plan, ff de ts bellen omdat er geen reactie was gekomen. Misschien was de stalhouder ook maar een mens en is het vergeten. Misschien was er nog een ander spoedgeval die dag. Of aangezien de TS in de buurt van de stal woont, dat hij de TS nog wel zou spreken op stal. Of of of vul maar in welk scenario.
Verdient dit de schoonheidsprijs, absoluut niet. Nalatigheid? nee, nalatigheid is wanneer de veearts niet ingeschakeld zou zijn. Woest zijn? Lijkt me nogal overbodig aangezien het al gebeurd is en je het niet meer kunt veranderen. Gewoon even een persoonlijk gesprek aangaan, in alle rust en openheid, dat is een goed plan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:13

Nalatig naar het paard toe zeker niet.
Alleen maar fijn dat de paarden zo goed gezien worden en er adequaat naar gehandeld word.
En dat is wat ts ook continue erkent.

Maar met alle beroepen waar hobbydieren bij komen kijken.
Is enkel goed voor de dieren zijn niet het enige belangrijke, maar communicatie naar de eigenaren ook.

Ik heb zelf op een pensionstal gestaan waar de eigenaar goud was voor de paarden.
Maar communicatie was wel eens wat minder diplomatiek. :')
En de ene persoon kon daar prima mee, de ander had daar moeite mee.

En dat wist hij zelf ook, dus vaak deed zijn dochter het woord als er een potentiele nieuwe pensionklant kwam kijken.
En zelfs ik heb wel eens mensen alles laten zien.

Denk ook dat zijn dochter zou bellen als er wat met de paarden was.
Maar die dieren, ja een betere plek was er niet.
En dat telt uiteraard als eerste. Maar niet als enigste