Naar mijn idee verandert er in de winter qua huishouding weinig. Ze komen niet meer op de wei, maar dat is zomers ook al beperkt ivm hoeveelheid gras. Als het echt kouder wordt (onder de 10 graden) krijgt ze seniores priores. De groep blijft hele jaar hetzelfde. Er is vorig jaar juni (2024) een van de jonkies weggegaan en een wat oudere ruin bijgekomen. Ze had geen band met dat betreffende jonkie. Met de nieuwe ruin kan ze heel goed.
Ik denk dat het voor nu een goeie is om foto’s te laten maken van hals en rug, mogelijk echo van eierstokken/baarmoeder als er uit de foto’s niks uitkomt. Is er dan nog geen oorzaak, dan kunnen we kijken naar de maagzweren en daarvoor behandelen. Maar met hoe meer ik er over lees, hoe waarschijnlijker het is dat ze ECVM heeft op artrose in de hals. Dus dat gaat nog even pittig worden, want voor beide kan behalve pijnmanagement niks gedaan worden…
Tot dusver heel erg bedankt voor iedereen zijn berichtjes!
Heel veel succes. Ik vind dat je goed bezig bent en hoop dat het toch iets blijkt te zijn dat op te lossen is.
Freya6
Geplaatst: 23-10-25 08:10
Hou je ons op de hoogte van de voortgang? Ben heel benieuwd of je erachter komt.
haha1995
Geplaatst: 23-10-25 08:11
Heeft ze gewoon geen pijn bij rijden en linkt ze aan de hand niet met rijden? hebben jullie haar gewoon al eens geen half jaar of langer met rust gezet? Dat ze alleen nog in de hand komt voor voeren of een poetsbeurt?
Met alle respect voor jouw liefde voor het paard, maar ik sta hier compleet anders in. Je schreef dat elke eerlijke mening welkom was, zodus...
Als het paard echt zo gevaarlijk is als ik lees: gericht en hard trappen, aanvallen, echt bijten, ruiters er doeltreffend af bokken ... Dan begrijp ik de dierenarts die zijn leven en zijn aparatuur niet wilde riskeren,... hij wil ook het einde van het jaar halen!
En ook voor jullie zelf. Je spreekt van blauwe plekken, ok dat hoort er inderdaad bij. Maar met een paard zoals jij beschrijft, heb je al véél geluk gehad dat het maar blauwe plekken waren, maar het zal niet BLIJVEN duren. (Een vriend van mij is dood geslagen door een merrie waarvan ze wisten dat ze gemeen kon uithalen.... dan sta je daar met ”en eigenlijk wisten we het...”)
Geen enkel paard is het waard om zulke risico's te nemen en de kick van het gevaar mag niet bij het paardrijden horen.
Ik zou ze laten hemelen. Er zijn nog paarden die het verdienen om graag gezien te worden.
Ik zou een tijdje op maag en hormonale supplementen/medicatie zetten kijken of dat verandering geeft. Aangezien ze wel super is onder het zadel zou ik het niet zo snel zoeken in rug etc maargoed je weet het nooit helemaal zeker natuurlijk