Waar doe ik nog goed aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Waar doe ik nog goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:55

Luister naar je paard, dat is de enige die jou kan tonen wat nodig is.

Als hij nog verder wil, vecht dan samen met hem.
Als hij niet meer wil, dan zal je dat wel duidelijk voelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:00

Fijn dat je paard zich vrolijk gedraagt.
Toch vraag ik mij af wat wijs is. De rode vlakken op de hoef vind ik verdacht. Dat lijkt mij een slecht teken w.t. de kanteling. Wacht niet totdat het hoefbeen door de zool komt.
Overleg met de dierenarts wat fair is.
Sterkte en wijsheid gewenst.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Die rode vlekken zijn idd kneuzing. Imo zou het zeker veel helpen door de druk ervanaf te halen. Als hij zoveel beter is op die pijnstiller, zou ik er een plakbeslagje onder gooien met straalondersteuning (wel iets netter bekappen dat het afrolpunt netjes komt). Kijken of de goede tendens een week of 2-3 aanhoudt en dan proberen de pijnstiller afbouwen.
Anderzijds, zolang die goed is op een pijnstillertje, waarom niet?

Maar aan de hoeven te zien zou ik beschering wel noodzakelijk vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

Eens met Duhelo, maar wel met kanttekening..dat ik de twijfel snap maar het alleen uitstel van executie is. De rotstraal komt vermoedelijk ook door de Cushing en verminderde weerstand en hij gaat echt alleen maar vaker hoefbevangen worden door de Cushing..dus voor wie doe je het?
Als je er beter door voelt, laat dan foto's maken en overleg nog met de DA maar onthoudt dat de Cushing helaas nooit meer over gaat.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Wat een lastige situatie TS.
Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik afscheid neem, wanneer mijn oudje niet meer zonder pijnstilling door het leven kan gaan.
Fijn dat hij nu weer blij is op deze medicatie, maar ik zou het inslapen op de 31e wel doorzetten.

Sterkte ermee.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op Vandaag, 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

dat rekken doe je alleen maar voor jezelf. Als je hem nu laat lopen met pijnstilling gaat er toch weer een moment komen dat hij pijn heeft. Waarom moet dat?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

Hoefbeslag met juist extra druk op die straal lijkt mij met deze straal ook geen optie.
Plak beslag zelf kan voor hoefbevangen zeker verlichting geven.
En zou ik voor een 10 jarige zeker overwegen.

Maar niet met een paard met ppid, in deze mate van bevangen dat het al helemaal rood is.
Daar zou ik genieten van nu de paar betere dagen. Hem lekker knuffelen en dan latan gaan.
Dit doe je niet meer voor het paardje....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:54

paardje87 schreef:
kimmie261 schreef:
Weet je, je moet doen waar je je goed bij voelt, en eerlijk, ik ging ook door hoor als mijn paard tussendoor opknapte, je moet je in ieder gevoel goed voelen bij inslapen er echt achter staan, en als dat nu niet is ( en eerlijk, ik doe het ook niet als een paard nog happy door een bak rond loopt), dan doe je het later, de tijd dat het genoeg is , komt wel..... :knuffel:

Ook al is dat op pijnstillers dat hij happy door de bak loopt? Dat is gewoon dat aan mij knaagt. De pijnstillers stillen de pijn maar halen de oorzaak niet weg. Desondanks denk ik dat ik gewoon voor mijn eigen geruststelling extra foto’s wil hebben maandag zodat ik die met de foto’s uit augustus kan vergelijken en kijken of er wat is veranderd. Ik begin namelijk aan alles wat ik doe te twijfelen

Ja zeker, maar wel wetende dat het wat meer tijd krijgen is, als 1 pijnstiller zo goed helpt, zou ik het gewoon niet kunnen, ik ga geen paard in laten slapen die zich duidelijk goed voelt, de dag dat hij dan weer slecht staat is het wel meteen over, maar ik zou genieten van elke dag extra...

Maar zo doet een ieder wat ze vinden goed te doen, belangrijkste vind ik, en dat is de ervaring na heel veel dieren inslapen, ik moet geen twijfel hebben, het moet goed voelen als ik de beslissing maak over het einde van een leven...

( overigens vind ik de rode plekken in de zool wel zorgelijk, maar daar zou je wel duidelijkheid in krijgen als je die voetjes nog een keer op een foto zet... )

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:29

Liefde is los laten ik wens je heel veel sterkte :(:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:48

Foto’s zijn niet altijd sluitend. Je kunt beter afgaan op het klinisch beeld, met andere woorden: hoe loopt je paard, hoe is zijn energie en oogopslag?
Soms zijn foto’s erg slecht en loopt het paard goed, soms zijn foto’s maar minimaal afwijkend en loopt het paard relatief slecht. Dus ga op je ogen af, of die van de dierenarts.

De voeten kun je voor nu een poosje ondersteunen met een schoen met extra demping. Mijn merrie is daar destijds erg van opgeknapt. Vanaf het moment dat die schoen aan ging liep ze weer prettig rond.
Zal zo even een link plaatsen. Dat houdt de voet ook goed droog.
Zorg ook dat je die voet even elke dag behandelt. Zal ook daar link van bijvoegen.

Ga daarna de pijnstilling rustig afbouwen en kijk wat er gebeurt.
Gaat het veel minder, zet hem er dan opnieuw helemaal vol op. Zie je dan direct grote vooruitgang, dan heb je je antwoord.
Doe dit gewoon vlot, en laat het niet eindeloos voortduren.

Ik sta voor exact hetzelfde moment. Ik hoop ook dat ze zichzelf er aan haar manen weer uit trekt. En anders heb ik mijn antwoord.
Ze is mijn allergrootste vriendin. Ik zou geen goede vriendin zijn wanneer ik haar met pijn laat leven.

Schoenen:
https://shop.hoofwear.com/easyboot-cloud

Hier vind je producten om de hoef goed schoon en bacterievrij te houden:
https://shop.hoofwear.com/health/hoefgezondheid
Laatst bijgewerkt door Ninx op Vandaag, 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

De dag dat je hem moet laten gaan komt. Hoe je het ook wend of keert, die dag komt een keer.
Nu ga je door de moeilijkste periode heen; wachten tot het de 31ste is. "Beter" worden doet hij niet, (hij kan niet genezen).
Als je de afspraak afzegt, omdat hij een opleving heeft, maak je voor jezelf het probleem nog erger; immers, je moet dan wéér door de rotperiode van wachten op de afspraak heen. Dan heb je dat verdriet twee keer. En je paard wordt er niet beter van, want die is ongeneeslijk ziek.
Doe goed voor je paard en doe goed voor jezelf en laat hem gaan. Goed doen is niet altijd leuk of gemakkelijk. Maar goed doen is wel altijd goed.
Heel veel sterkte, het is een rotsituatie en een rot tijd.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

Ik zou je paard laten genieten van deze dagen lekker in zijn vel zitten en gek kunnen doen en de afspraak de 31e laten staan.
Sneu om te 'wachten' tot hij weer pijn krijgt. Geniet van deze opleving.

Het blijft een onvermijdelijke keuze, hoe rot het ook is.

Ik wens je heel veel sterkte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:51

Rot straal ook zeker even behandelen. Haal een spuit hypozin .

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:19

Sunshinedaan schreef:
Ik zou je paard laten genieten van deze dagen lekker in zijn vel zitten en gek kunnen doen en de afspraak de 31e laten staan.
Sneu om te 'wachten' tot hij weer pijn krijgt. Geniet van deze opleving.

Het blijft een onvermijdelijke keuze, hoe rot het ook is.

Ik wens je heel veel sterkte.

Heel dubbel, maar ik denk inderdaad dat het misschien beter is om het te laten staan. Laat hem genieten van dit moment maar weet ook hoeveel pijn hij dus heeft zonder pijnstilling.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:20

Ik zou hem laten gaan, het is uitstel zo. Geef hem nog een stel prachtige dagen en laat hem dan gaan.

Zelf ook in jouw schuitje gezeten. Op een halfje pijnstilling deed ze het nog geweldig. Toen besloten haar nog 1 zomer te geven en voor de kou zou komen haar te laten gaan. Met goede bedoeling nog naar de smid gedaan die goed bedoeld anders bekapte en toen was het gedaan. Achteraf gezien denk je dan had ik het maar toch eerder gedaan dan had ik haar de pijn bespaard. Je paard lijkt nu gelukkig met de pijnstilling geniet nog even van elkaar, wat je ook beslist het blijft een hele lastige keuze en laat ook zien hoeveel je om hem geeft heel erg veel sterkte de komende tijd :knuffel:

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:16

Laat de afspraak voorlopig staan, je kunt hem altijd nog afzeggen de dag ervoor. Volg je gevoel!

Sterkte!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:29

Ik heb een aantal jaar geleden in dezelfde situatie gezeten met mijn pony. Rende op de buut ook vrolijk door de wei heen en knapte dan uiteindelijk ook wel weer op. Bij de derde keer hoefbevangen had ik ook een afspraak gemaakt bij de dierenarts om hem in te laten slapen, maar omdat hij weer vrolijk door de wei rende, heb ik de afspraak afgezegd.
Toen hij de 4e keer hoefbevangen werd, knapte hij niet meer op. Dus weer een afspraak gemaakt, maar 2 dagen ervoor heeft hij koliek gekregen (ook door de cushing waarschijnlijk) en is in shock geraakt. Bleef maar liggen en opstaan. Alles in stal was kapot en hij zat onder de wonden. 's Ochtends is hij gevonden door de mensen waar hij aan huis stond. Ze hebben zijn deur opengedaan, zodat hij in ieder geval naar buiten kon en de dierenarts en mij gebeld. Toen is hij meteen ingeslapen.
Bij hem was ik dus eigenlijk te laat, het lijden had ik hem kunnen besparen door hem eerder in te laten slapen. De beslissing nemen is ontzettend moeilijk maar geloof me, zoals mijn pony is geëindigd dat wil je echt niet voor je paard.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:34

Houden van betekend ook los laten.

Wij kunnen lijden besparen.
Op pijnstilling is ook niet alles. Heb je goed gekeken naar de pijnsignalen?
En bedenk je goed hoeveel pijn je paard zal hebben als het hoefbeen door de zool breekt. Dat wil je toch voor zijn?
Wat is het advies van je dierenarts?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:41

Mijn ervaring is voornamelijk met honden dat ze enkele uren voor het inslapen nog enorm opleven. Vaak is dit maar tijdelijk… Zelfs m’n pony die stervende was ging ineens na 3 dagen niet gegeten te hebben weer eten, maar haar tandvlees was al blauw… Ze viel letterlijk bijna neer en ik voel mij nog elke dag schuldig dat ik haar ‘3 dagen heb laten lopen’. Tussen haakjes want de dierenarts was hier meerdere keren per dag maar de inwendige scheur was nooit gevonden, pas op de kliniek…
Je kan alleen maar te laat zijn in dit verhaal, niet te vroeg

Veel sterkte :(:)