Marije_jiplover schreef:@TS: wat mij niet helemaal duidelijk is in het verhaal is of je je paard zelf ziet drammen op stal of hoort communiceren als die alleen in de wei staat, of dat je weet dat die dat ook doet als jij niet op stal bent. Is de hele stal omgewoeld elke ochtend? Of valt dat eigenlijk wel mee?
Mijn paard stond, toen die in de winter nog op stal stond s nachts, vaak als eerste en als laatste dag en nacht buiten en als het weer te slecht werd, ging hij dus als laatste mee naar stal.
Buitenzetten ging hij in de ochtend met de groep mee, binnen zetten deed ik zelf, vaak pas na het eten.
Ik heb wel eens staan observeren als mijn paard nog niet wist dat ik er was.
Als de groep eruit ging, liep hij een keer heen en weer langs het hek.
Als hij dan nog niet opgehaald werd, ging hij rustig verder grazen.
Als er veel mensen op stal rondliepen, hinnikte hij wel eens, voor mijn gevoel was dat een soort "vergeet je mij niet" hinnik.
In de periode dat hij de nacht (alleen);buiten bleef, was dat altijd direct over als ik nog een voerronde op de wei gedaan had.
In de periode dat hij wel naar stal ging s nachts, maakte het niet echt uit of ik om 17.00 uur kwam of pas om 19.00 uur of later. Maar zodra hij wist dat ik er was, werd hij onrustig(er). Rest vd tijd vermaakte hij zich prima met eten en rondscharrelen.
Mijn ervaring is dus dat het gedrag van mijn paard ook heel erg afhing van of ik er wel was of niet.
In het weekend moesten we zelf buitenzetten, mijn paard stond heel relaxed in zijn stal als ik eens net iets later kwam dan zijn buren.
Maar zodra hij mij gehoord had moest ik opschieten, want dan had hij haast om naar buiten te komen.
Ik zou je dus adviseren om zo objectief mogelijk het gedrag te observeren, ook echt vragen aan de stal eigenaar of stalgenoten die s avonds op stal zijn als jij er niet bent, hoe het gedrag dan is.
En daarop gebaseerd een keuze te maken.
Ze geeft geen antwoord op de vraag wat het paard eigenlijk doet. Ze heeft haar keuze (voor het maken van dit topic) al gemaakt.