Buitenzet dilema

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:56

Jannes2024 schreef:
nou gewoon doen waar u en uw paard zich goed bij voelen , je ziet het hier zijn zoveel mensen zoveel wensen , de 1 weet zeker dat zijn paard nooit hinnikt in de nacht slaapt er zeker naast en de ander breekt de boel af
ook niet alle accomedaties zijn mensen en dieren zijn het zelfde
hier hebben ze allemaal het perfect voor elkaar lijkt het pff

Ja ik slaap er naast inderdaad :j Ze hinneken alleen als je met één weggaat. Natuurlijk (kan) 24/7 beter zijn, dat staan ze hier overigens ook, maar om een kuddedier en vluchtdier alleen buiten te zetten zou in dit geval niet mijn voorkeur zijn. Ik denk niet dat hij dat genoeg rust krijgt. Zoals ik het lees heeft TS het naar binnen met de anderen ook nog niet langere tijd geprobeerd. Maar als ze al besloten had had ze ook geen topic meer hoeven maken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 06:59

Eleeke schreef:
Twee keer naar je paard toe per dag is kwa tijd en energie niet te doen toch.? was niet een financieel verhaal volgens mij.

He TS er zijn heel veel mensen hier die hun paard heel veel binnen hebben staan. Die praten dat goed, dus daar komen sommige van de opmerkingen vandaan :D
Als je paard naar omstandigheden relaxter is alleen en uit z'n plaat gaat op stal, dan is helemaal prima.
Maar wat ontzettend zonde. Zo'n perfecte plek en dan je paard om 15 uur binnen zetten.

Fijn dat het nog even 2,5 maand afzien is en dan weer naar een meer ideale situatie.

Die van mij staan ook 24/7 buiten, maar ik zou toch ook voor de tijdelijke stal optie gaan hoor. Een vlucht- en kuddedier alleen buitenzetten in de nacht vind ik juist niet zo fair. Uit zijn plaat gaan heb ik ook niet gelezen. TS is er tot 19 uur, dus hij gaat ook 19 uur pas in stal

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:15

@TS: wat mij niet helemaal duidelijk is in het verhaal is of je je paard zelf ziet drammen op stal of hoort communiceren als die alleen in de wei staat, of dat je weet dat die dat ook doet als jij niet op stal bent. Is de hele stal omgewoeld elke ochtend? Of valt dat eigenlijk wel mee?

Mijn paard stond, toen die in de winter nog op stal stond s nachts, vaak als eerste en als laatste dag en nacht buiten en als het weer te slecht werd, ging hij dus als laatste mee naar stal.

Buitenzetten ging hij in de ochtend met de groep mee, binnen zetten deed ik zelf, vaak pas na het eten.
Ik heb wel eens staan observeren als mijn paard nog niet wist dat ik er was.
Als de groep eruit ging, liep hij een keer heen en weer langs het hek.
Als hij dan nog niet opgehaald werd, ging hij rustig verder grazen.

Als er veel mensen op stal rondliepen, hinnikte hij wel eens, voor mijn gevoel was dat een soort "vergeet je mij niet" hinnik.

In de periode dat hij de nacht (alleen);buiten bleef, was dat altijd direct over als ik nog een voerronde op de wei gedaan had.

In de periode dat hij wel naar stal ging s nachts, maakte het niet echt uit of ik om 17.00 uur kwam of pas om 19.00 uur of later. Maar zodra hij wist dat ik er was, werd hij onrustig(er). Rest vd tijd vermaakte hij zich prima met eten en rondscharrelen.

Mijn ervaring is dus dat het gedrag van mijn paard ook heel erg afhing van of ik er wel was of niet.
In het weekend moesten we zelf buitenzetten, mijn paard stond heel relaxed in zijn stal als ik eens net iets later kwam dan zijn buren.
Maar zodra hij mij gehoord had moest ik opschieten, want dan had hij haast om naar buiten te komen.

Ik zou je dus adviseren om zo objectief mogelijk het gedrag te observeren, ook echt vragen aan de stal eigenaar of stalgenoten die s avonds op stal zijn als jij er niet bent, hoe het gedrag dan is.

En daarop gebaseerd een keuze te maken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:19

Marije_jiplover schreef:
@TS: wat mij niet helemaal duidelijk is in het verhaal is of je je paard zelf ziet drammen op stal of hoort communiceren als die alleen in de wei staat, of dat je weet dat die dat ook doet als jij niet op stal bent. Is de hele stal omgewoeld elke ochtend? Of valt dat eigenlijk wel mee?

Mijn paard stond, toen die in de winter nog op stal stond s nachts, vaak als eerste en als laatste dag en nacht buiten en als het weer te slecht werd, ging hij dus als laatste mee naar stal.

Buitenzetten ging hij in de ochtend met de groep mee, binnen zetten deed ik zelf, vaak pas na het eten.
Ik heb wel eens staan observeren als mijn paard nog niet wist dat ik er was.
Als de groep eruit ging, liep hij een keer heen en weer langs het hek.
Als hij dan nog niet opgehaald werd, ging hij rustig verder grazen.

Als er veel mensen op stal rondliepen, hinnikte hij wel eens, voor mijn gevoel was dat een soort "vergeet je mij niet" hinnik.

In de periode dat hij de nacht (alleen);buiten bleef, was dat altijd direct over als ik nog een voerronde op de wei gedaan had.

In de periode dat hij wel naar stal ging s nachts, maakte het niet echt uit of ik om 17.00 uur kwam of pas om 19.00 uur of later. Maar zodra hij wist dat ik er was, werd hij onrustig(er). Rest vd tijd vermaakte hij zich prima met eten en rondscharrelen.

Mijn ervaring is dus dat het gedrag van mijn paard ook heel erg afhing van of ik er wel was of niet.
In het weekend moesten we zelf buitenzetten, mijn paard stond heel relaxed in zijn stal als ik eens net iets later kwam dan zijn buren.
Maar zodra hij mij gehoord had moest ik opschieten, want dan had hij haast om naar buiten te komen.

Ik zou je dus adviseren om zo objectief mogelijk het gedrag te observeren, ook echt vragen aan de stal eigenaar of stalgenoten die s avonds op stal zijn als jij er niet bent, hoe het gedrag dan is.

En daarop gebaseerd een keuze te maken.

Ze geeft geen antwoord op de vraag wat het paard eigenlijk doet. Ze heeft haar keuze (voor het maken van dit topic) al gemaakt.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:35

996981 schreef:
Eleeke schreef:
Twee keer naar je paard toe per dag is kwa tijd en energie niet te doen toch.? was niet een financieel verhaal volgens mij.

He TS er zijn heel veel mensen hier die hun paard heel veel binnen hebben staan. Die praten dat goed, dus daar komen sommige van de opmerkingen vandaan :D
Als je paard naar omstandigheden relaxter is alleen en uit z'n plaat gaat op stal, dan is helemaal prima.
Maar wat ontzettend zonde. Zo'n perfecte plek en dan je paard om 15 uur binnen zetten.

Fijn dat het nog even 2,5 maand afzien is en dan weer naar een meer ideale situatie.

Paard gaat uit z’n plaat? Waar lees je dat? In de op staat dat het paard dramt op stal. Verder geeft ts (ondanks meerdere vragen) geen antwoord op wat dat drammen inhoudt.

En inderdaad er is niks mis met een paard nachts op stal hebben. Praat ts nog even iets aan joh

Voel je je aangesproken?

Ts geeft aan dat paard problemen heeft met binnen staan. Waarom sommige mensen hier dan zeggen dat binnen staan een goed idee is, snap ik echt niet.
Jij vindt dat er niets mis is met je paard s'nachts op stal houden. Het is geen feit het is een mening
Daarnaast is het vanaf 15 uur en geen contact met anderen.
Dat sommige paarden dat prima vinden, dat kan natuurlijk. Maar die van TS in ieder geval niet.

Kabayo

Re: Buitenzet dilema

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:37

Eleeke ik kan uit geen een bericht opmaken dat het paard nou zo’n enorm probleem heeft met binnen staan. Ze zegt dat het paard dramt (een Fries dramt altijd), maar meer wordt er niet gezegd en als je er naar vraagt word er niet op geantwoord

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:38

Mijn merrie stond altijd 24/7 buiten van het voorjaar tot najaar. Die vind het in de natte periode echt niks.
Nu op onze huidige stal ( alles in eigen beheer) gaat het allemaal makkelijker.
We laten gewoon de stallen open met slecht weer.

Maar door haar blessure hebben we haar nu toch met de nacht op stal gezet. Voor haar been beter, verplichte rust.
Ze vind het gelukkig dikke prima.
De andere kunnen gewoon bij haar box komen en in de stal ernaast.

Geen gehinnik naar elkaar, ook niet als alle andere uit het zicht op het zand staan.
De andere vinden ook ook prima.

Op het moment dat mijn merrie binnen staat, zijn er voor de andere 2 totaal nog 4 voerpunten, 2 vlakbij mijn merrie.
En hierdoor is het voor de andere 2 ook zonder stress, want ze is nl wel weer de baas van de kudde.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:16

Als ze het trekt dat de andere naar binnen gaan en zij alleen achterblijft zou ik d'r lekker laten staan. Hier ook zo'n constructie gehad met een paar paarden op stal en dat leken ze goed te doorstaan. Bij die van mij moet ik het niet proberen, die trekt dat niet. Dat is per apard verschillend.

Verder dood zonde dat de rest een stal met zulke mogelijkheden bezet houdt en de paarden binnen zet 'want ik vind het koud'. Nog even volhouden, 't is zo januari!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:01

Eleeke schreef:
Voel je je aangesproken?

Ts geeft aan dat paard problemen heeft met binnen staan. Waarom sommige mensen hier dan zeggen dat binnen staan een goed idee is, snap ik echt niet.
Jij vindt dat er niets mis is met je paard s'nachts op stal houden. Het is geen feit het is een mening
Daarnaast is het vanaf 15 uur en geen contact met anderen.
Dat sommige paarden dat prima vinden, dat kan natuurlijk. Maar die van TS in ieder geval niet.

Nee hoor, ik voel me niet aangesproken. Mijn paarden staan niet ''heel veel binnen". Ze staan nachts binnen. Daar zie ik heel veel voordelen in: paard heeft de mogelijkheid om echt te rusten, kan op maat gevoerd worden, kan dat in alle rust eten, staat droog en met droge voeten en staat veilig voor de wolf en andere gevaren waar je ze nachts niet tegen kan beschermen.

Het paard van TS ''dramt'' op stal. Wat dat drammen inhoudt, of hij het enkel doet als ts er is of voortdurend komt geen antwoord.

Paarden zijn gewoontedieren. Het is volstrekt logisch dat een paard dat altijd 24/7 buitenstond moet wennen aan de nachten binnen. Die tijd om te wennen krijgt het paard niet, want er zit geen ritme in wat TS doet. Paard heeft geen idee waar hij aan toe is. Ene keer wel buiten, andere keer binnen.

Op basis van zeer summiere informatie wordt gezegd dat TS het paard maar in z'n uppie nachts op de wei moet gooien. De vraag is wat belangrijker is; veiligheid en andere paarden om zich heen, of 24/7 buiten. Dat is een afweging die je kan maken, waarbij je imo wel alles eerlijk mee moet wegen. Als TS stress-signalen als hinniken niet oppakt als dusdanig vraag ik me af of die afweging wel ten gunste van het paard wordt gemaakt, of enkel vanuit het perspectief dat 24/7 buiten het enige juiste is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:05

Jjajajnn schreef:
[
Mijn paard vind het behoorlijk vervelend om op stal te staan. Vier uurtjes lukt wel, maar daarna gaat ze drammen.

Dat zal meer een kwestie van wennen zijn. Ze is nu gewend aan het regime van 24/7 buiten maar zoals al gezegd is alleen 'snachts buiten is echt zielig want dan zal ze alleen moeten waken en kan dan niet ontspannen. Zet ze snachts binnen en hou dat vol dan zal het na verloop van tijd wel beter gaan als ze dat weer gewend is.
Het klinkt echt als een fijne plek daar.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:10

Jjajajnn schreef:
DuoPenotti schreef:
En wat is de reden dat de rest ineens anders besluit?

Dat het toch wel koud is buiten. :+

hahaha echt? Klinkt als stalgenoten die ik jaren geleden had; paarden mochten niet rennen op de wei want dan ging het gras kapot :+

Ik had die van mij graag bij die van jou gezet hoor. Die van mij doe je ook minder plezier op stal.
Ik zou er voor kiezen haar buiten te laten staan tot 22u en dan zelf binnen zetten. Is er echt geen stalgenoot die dat ook wil?
Of als je er dan weer voor moet terugkomen om 19u binnen zetten. Alleen 's nachts buiten laten zou ik zelf niet doen. Denk dat ze toch hun maatjes zoeken en niet ontspannen.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 20-10-25 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:15

Als de omstandigheden (ruime droge schuilstal, droge voeten op de eetplaats) goed zijn en paard kan alleen buiten, zou ik ze gewoon 24/7 buiten zetten. De andere paarden komen erbij van 5-15, dus die periode staat ze niet alleen. Vraag aan de binnenzetters of ze haar een bakje voer in de schuilstal willen geven als ze de rest binnen zetten en dan komt dat wel goed.

Als dat geen optie is door stress van het paard dan zou ik ze gewoon om 15 uur mee naar binnen laten gaan, en als jij komt kan je ze nog extra buitenzetten, beweging geven, wandelen, ...
Dan staat ze in principe maar van 19-5 op stal = 12 uur buiten, 12 uur binnen, dat is ook gewoon netjes hoor.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:17

Mijn paard staat 24/7 buiten maar ik heb evengoed geadviseerd om dit paard mee naar binnen te laten gaan. Omdat alleen buiten me niet verstandig lijkt.
Maar lijkt er inderdaad op dat de keuze al gemaakt is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:24

Ik zou dat met de mijne echt niet moeten proberen. Kan echt niet alleen staan, dus voor mij zou de keuze heel simpel zijn.

Het voelt inderdaad sowieso een beetje als kiezen tussen twee 'kwaden': op stal staan terwijl er prachtige faciliteiten zijn of alleen staan 's nachts. Hoewel mijn paard ongeveer zijn hele leven in kudde verband 24/7 buiten heeft gelopen, zou ik toch kiezen voor op stal zetten denk ik (ook als hij wel alleen achter had kunnen blijven). Alleen in het donker klinkt niet handig.

Mijn paard heeft een periode 's nachts op stal gestaan en dat deed hij onwijs goed. Het werd gewoon de nieuwe normaal. Alleen met buitenzetten werd hij wat druk als hij achter bleef. Paarden wennen uiteindelijk vrij snel hoor.

Ergens denk ik dat het misschien juist wel goed is om deze korte periode gebruik te maken van de stal. Het is super waardevol als een paard namelijk gewoon rustig in een stal kan staan. Je weet nooit wanneer je dat moet gebruiken (blessure, kliniek, quarantaine, vakantieadres, wolven etc.). Lijkt me waardevol om je paard te leren en misschien is dit bij uitstek het moment?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:55

Ik snap hierin echt de discussie en de vraag van TS niet.

TS wil paard buiten houden.
Paard vindt het buiten fijner, ook als die alleen achterblijft.
De mogelijkheden tot buiten houden zijn er.

Conclusie is dan toch gewoon dat je je paard buiten houdt? :?
Het maakt dan toch helemaal niet meer uit wat een ander hier op bokt zou doen met zijn/ haar paard...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:28

Jessix schreef:
Ik snap hierin echt de discussie en de vraag van TS niet.

TS wil paard buiten houden.
Paard vindt het buiten fijner, ook als die alleen achterblijft.
De mogelijkheden tot buiten houden zijn er.

Conclusie is dan toch gewoon dat je je paard buiten houdt? :?
Het maakt dan toch helemaal niet meer uit wat een ander hier op bokt zou doen met zijn/ haar paard...

Klopt, maar dan kan ze net zo goed de vraag niet stellen toch? Als je de vraag stelt dan krijg je advies.
TS zou "wat haar paard wil" wel eens helemaal verkeerd kunnen interpreteren. Wellicht is haar paard een gewoon paard en net als andere paarden een gewoontedier.

In de regel zijn paarden dat namelijk niet graag alleen. Het zijn prooidieren die zich onveilig voelen en stress ervaren als ze alleen zijn. Ze hebben groepsgenoten nodig om zich veilig genoeg te voelen om te rusten en te slapen. Om echt te kunnen slapen, moet een paard kunnen liggen. Dit doen ze alleen als ze zich veilig genoeg voelen, wat in de regel in de buurt van andere paarden is.

Het paard van TS lijkt een gewoon paard dat hangt aan haar gewoonte/dagritme. Waarom zou het anders zijn dan andere paarden en 'snachts alleen geen stress ervaren.
Dus als je die overtuiging hebt lijkt mij dat je dat dan ook maar moet controleren. Om er echt achter te komen of het paard zich 's nachts alleen buiten op zijn gemak voelt zou TS er goed aan doen om eens een paar nachten achtereen haar tentje op te slaan in de buurt van de wei en daar op gezette tijden eens te gaan kijken. Of haar paard ligt en rust. Teken dat het echt op zijn/haar gemak is.

Door de opmerking dat 's nachts op stal duurder is, lijkt het erop dat de keuze van TS vooral financieel gemotiveerd dan dat het echt in het belang van het paard gemaakt wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:32

@Babootje, ik snap inderdaad niet waarom ze de vraag stelt. Ze lijkt al besloten te hebben dat het paard buiten houden het beste werkt voor haar en haar paard.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:11

Snap niet waarom je je daar nu zo druk om maakt. De winter komt er aan. Nat, kou en donker.
Zo een ramp is het niet om ze eerder binnen te hebben.

Vind het trouwens zo appart velen beweren hun paard niet lang binnen kan staan..
Ik heb hier 11 paarden en roulerend. Maakt ze geen donder uit of ze na 6 maanden 24/7 buiten gelopen te hebben nu snachts op stal komen vanaf schemer. Ze vinden het allen altijd prima!
Echt werkelijk nog nooit 1 mee gemaakt die onrustig werd op stal..ook smorgen nooit haast om buiten te komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 13:45

Leuk voor jou popstar. jij kent hun paarden en de situatie niet. Dat jij het niet herkent betekent niet dat het niet bestaat.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:50

Spoiler:
Little_Gift schreef:
SjonnieZ schreef:
Sta je in wolvengebied TS?

En volgens mij geef je aan dat op deze stal blijven staan, financier geen optie is. In hoeverre speelt dit nog een rol in jouw keuze?

Dat geeft ts helemaal niet aan.
Een tweede eigen paard erbij als gezelschap voor dit paard, dat is wat ze aangaf als niet haalbaar

Scherp little gift dat staat er idd niet, mijn excuses maar volgens mij de is vraag over het wolvengebied is wel degelijk relevant.
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 20-10-25 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:52

Klopt, dat deel vond ik inderdaad ook belangrijk!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:18

Ik vind het ook wel relevant om te weten wat het paard precies doet binnen en wat die normaliter gewend is. Maar dat komen we ook niet te weten. Het enige wat het paard binnen doet is ‘drammen’

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:24

En dat mag ook gewoon. Dat is nu eenmaal als TS je goed recht, kiezen waar je wel of niet op wenst te antwoorden...

Dus van drammen gesproken... Een beetje zoals jij nu doet dus, na tig posts over het geen antwoord krijgen? :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:25

Little_Gift schreef:
En dat mag ook gewoon. Dat is nu eenmaal als TS je goed recht, kiezen waar je wel of niet op wenst te antwoorden...

Dus van drammen gesproken... Een beetje zoals jij nu doet dus, na tig posts over het geen antwoord krijgen? :=

Ik vind het niet perse drammen, ik vind dat je op basis van ts haar post geen advies kan geven op buiten laten of binnen zetten. Want buiten hinnikt het paard ook. Dus klinkt bij mij alsof hij beide niet zo fijn vind. Vandaar dat ik vragen stel

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 18:27

Ze antwoord als de paarden binnen hinniken is te lezen in een verdere post van TS die dat verduidelijkt.

Het zijn dus eerder de paarden op stal die onrustig zijn en hinniken en TS haar paard die terug hinnikt.
Het is niet het paard van TS die uit zichzelf begint met hinniken.

Jjajajnn schreef:
996981 schreef:
Het paard hinnikt naar de paarden op stal. Klinkt mij niet heel ontspannen?

Als de een hinnikt, hinnikt de ander en dan zij ook.

Het is soms ook zo’n klein hinnikje.