Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Marigold schreef:Ach wat een nare uitkomst TS.
Bij zo’n jonge pony ben je mentaal nog niet voorbereid op het einde denk ik.. en als na een hele tijd liggen een paar stapjes lukken denk je dat het verbeterd. Maar een driejarige pony hoort zorgeloos door de wei te stuiven, te ravotten en te spelen. Niet heel stram te staan en een hele tijd te doen over vier meter verplaatsen.
Ik weet zeker dat de beslissing die jullie nu hebben genomen de enige juiste is.
Je toont liefde en verantwoordelijkheid door de pony te bevrijden van het lichaam dat hem zoveel pijn doet.
Je kan wel nog langer alles proberen maar vanuit de pony gezien is dat een verlengen van het lijden.
Ik heb wel eens te maken gehad met een shetlandpony met soortgelijke klachten die toch tegen wil en dank in leven werd gehouden en dat was echt een ongelukkige pony.
Dat je pony in zo korte tijd zoveel afviel was ook wel een signaal van dat hij pijn heeft wat veel energie kost.
Ik hoop dat het morgen rustig mag verlopen en jullie er vrede mee kunnen hebben. Heel veel sterkte..
BarbaLala schreef:Een jonge pony die voor de eerste keer HB is (en met duidelijke oorzaak: Zware obesitas) zou ik niet in laten slapen na 2 maanden (en ook niet op bute zetten).
HB duurt echt een heeeeele flinke poos voor je pony er van opgeknapt is. 9 maanden tot een jaar ben je er zo aan kwijt voor ze stabiel zijn.
Goed management is ontzettend belangrijk.
Dus zorg voor een zachte stal, maar ook voor een zandpaddock of uitloop en een track om beweging te stimuleren. Want bewegen is belangrijk. Zeker bij een pony als deze met extreeem overgewicht.
Mede daarom is goede pijnstilling ook belangrijk en buut is echt grote troep.
Daarnaast zijn er nog steeds tal van dierenartsen die niet goed weten hoe hiermee om te gaan en daardoor dus ook makkelijk meegaan in de euthanasiewens van een eigenaar of het zelfs zelf adviseren na een relatief kort tijdsbestek na diagnose.
Foto's maken kan maar heeft niet perse veel meerwaarde. Alleen als je vermoed dat het hoefbeen bijna door de zool komt.
Ik ken zoveel voorbeelden van paarden met prima foto's die het niet haalden, maar óók andersom.
En ik begrijp het hoor, dat bij kleine ponies misschien sneller besloten wordt om er niet voor te gaan, omdat het intensief is of veel aanpassing vraagt (want financieel gezien is het een vrij goedkope ziekte), dat is geen schande. Maar ik denk dat deze pony een prima kans heeft, mits correcte behandeling en veel geduld.
TS, mocht er nou iemand zijn die bereid is om de pony over te nemen en het traject aan te gaan?
Sta je daar dan voor open?
BarbaLala schreef:Een jonge pony die voor de eerste keer HB is (en met duidelijke oorzaak: Zware obesitas) zou ik niet in laten slapen na 2 maanden (en ook niet op bute zetten).
HB duurt echt een heeeeele flinke poos voor je pony er van opgeknapt is. 9 maanden tot een jaar ben je er zo aan kwijt voor ze stabiel zijn.
Goed management is ontzettend belangrijk.
Dus zorg voor een zachte stal, maar ook voor een zandpaddock of uitloop en een track om beweging te stimuleren. Want bewegen is belangrijk. Zeker bij een pony als deze met extreeem overgewicht.
Mede daarom is goede pijnstilling ook belangrijk en buut is echt grote troep.
Daarnaast zijn er nog steeds tal van dierenartsen die niet goed weten hoe hiermee om te gaan en daardoor dus ook makkelijk meegaan in de euthanasiewens van een eigenaar of het zelfs zelf adviseren na een relatief kort tijdsbestek na diagnose.
Foto's maken kan maar heeft niet perse veel meerwaarde. Alleen als je vermoed dat het hoefbeen bijna door de zool komt.
Ik ken zoveel voorbeelden van paarden met prima foto's die het niet haalden, maar óók andersom.
En ik begrijp het hoor, dat bij kleine ponies misschien sneller besloten wordt om er niet voor te gaan, omdat het intensief is of veel aanpassing vraagt (want financieel gezien is het een vrij goedkope ziekte), dat is geen schande. Maar ik denk dat deze pony een prima kans heeft, mits correcte behandeling en veel geduld.
TS, mocht er nou iemand zijn die bereid is om de pony over te nemen en het traject aan te gaan?
Sta je daar dan voor open?
BigOne schreef:En een dier zoveel pijn laten lijden om hem weer op de been te krijgen? Wanneer er zoveel pijn door de medicatie heen breekt dan kun je bijna aannemen dat hij zware kanteling heeft. Daar helpt geen dieet voor. Ts , sterkte.
Muze schreef:Sterkte. Ik weet hoe het is. Mijn vorige pony was nog geen 5. Had nog een heel leven voor zich moeten hebben. Maar om je dier zoveel pijn te zien hebben ( hij kon ook niet meer fatsoenlijk lopen), is hartverscheurend.
En ik heb ook mensen om me heen gehad die “ er wat van vonden”, “ je geeft toch niet op”, “ je moet dit en dat en zus en zo nog proberen”….
Je kent je eigen dier het beste en houden van is ook loslaten. Wat een ander ook roeptoetert.
Ik wens je nogmaals alle sterkte.
capopjekop schreef:Volledig mee eens.Welke keus ik zou maken doet er niet toe. Ik ken de ts en haar pony niet, ik weet niet welke afweging ze gemaakt heeft en ik kan ook niet in haar portemonnee kijken. Een dier laten inslapen is nooit een makkelijke keus die lichtzinnig genomen wordt.