Hoefbevangenheid 3,5 jarige shet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

Ach wat een nare uitkomst TS.

Bij zo’n jonge pony ben je mentaal nog niet voorbereid op het einde denk ik.. en als na een hele tijd liggen een paar stapjes lukken denk je dat het verbeterd. Maar een driejarige pony hoort zorgeloos door de wei te stuiven, te ravotten en te spelen. Niet heel stram te staan en een hele tijd te doen over vier meter verplaatsen.
Ik weet zeker dat de beslissing die jullie nu hebben genomen de enige juiste is.

Je toont liefde en verantwoordelijkheid door de pony te bevrijden van het lichaam dat hem zoveel pijn doet.

Je kan wel nog langer alles proberen maar vanuit de pony gezien is dat een verlengen van het lijden.
Ik heb wel eens te maken gehad met een shetlandpony met soortgelijke klachten die toch tegen wil en dank in leven werd gehouden en dat was echt een ongelukkige pony.
Dat je pony in zo korte tijd zoveel afviel was ook wel een signaal van dat hij pijn heeft wat veel energie kost.

Ik hoop dat het morgen rustig mag verlopen en jullie er vrede mee kunnen hebben. Heel veel sterkte..

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:53

Wat een leuke pony.

Heel verdrietig om je dier met zoveel pijn te zien. Veel sterkte. :knuffel:

Caatje257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:59

Marigold schreef:
Ach wat een nare uitkomst TS.

Bij zo’n jonge pony ben je mentaal nog niet voorbereid op het einde denk ik.. en als na een hele tijd liggen een paar stapjes lukken denk je dat het verbeterd. Maar een driejarige pony hoort zorgeloos door de wei te stuiven, te ravotten en te spelen. Niet heel stram te staan en een hele tijd te doen over vier meter verplaatsen.
Ik weet zeker dat de beslissing die jullie nu hebben genomen de enige juiste is.

Je toont liefde en verantwoordelijkheid door de pony te bevrijden van het lichaam dat hem zoveel pijn doet.

Je kan wel nog langer alles proberen maar vanuit de pony gezien is dat een verlengen van het lijden.
Ik heb wel eens te maken gehad met een shetlandpony met soortgelijke klachten die toch tegen wil en dank in leven werd gehouden en dat was echt een ongelukkige pony.
Dat je pony in zo korte tijd zoveel afviel was ook wel een signaal van dat hij pijn heeft wat veel energie kost.

Ik hoop dat het morgen rustig mag verlopen en jullie er vrede mee kunnen hebben. Heel veel sterkte..

Wat een lieve woorden. Dank je wel. Hij is nog zo alert en hinnikt en knuffelt en dat maakt het zo zo moeilijk alsof ik iets vreselijks heb besloten maar hij kan gewoon niet lopen het gaat gewoon niet... maar dat koppie van hem.... pfff zo zo moeilijk.

Daihyo

Re: Hoefbevangenheid 3,5 jarige shet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:01

Wat enorm heftig. Houden van is ook loslaten en je hebt de meest eerlijke beslissing voor hem gemaakt. Dapper en liefdevol.
Heel veel sterkte.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:11

Ik vind het vreselijk voor je, een ontzettend moeilijke, maar moedige en eerlijke beslissing.
Op de filmpjes zie je een dier dat echt vergaat van de pijn, en omdat er helaas geen uitzicht is op verbetering is dit het enige dat je voor hem kunt doen.

Heel veel sterkte, ik hoop dat hij rustig inslaapt. Dan is hij eindelijk vrij.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:25

Heeeel veel sterkte TS!

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:38

Wat een nare beslissing om te moeten nemen. Heel veel sterkte en geniet deze laatste dag nog zo veel mogelijk van hem Y;(

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:40

Ah jeetje zeg, wat ontzettend sneu. :(:) Heel veel sterkte.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Ik denk dat je de juiste beslissing neemt, dit is geen leven meer voor hem met zoveel pijn. Heel veel sterkte! Liefde is ook loslaten, hoe moeilijk dat soms ook is Y;(

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

Een jonge pony die voor de eerste keer HB is (en met duidelijke oorzaak: Zware obesitas) zou ik niet in laten slapen na 2 maanden (en ook niet op bute zetten).
HB duurt echt een heeeeele flinke poos voor je pony er van opgeknapt is. 9 maanden tot een jaar ben je er zo aan kwijt voor ze stabiel zijn.

Goed management is ontzettend belangrijk.
Dus zorg voor een zachte stal, maar ook voor een zandpaddock of uitloop en een track om beweging te stimuleren. Want bewegen is belangrijk. Zeker bij een pony als deze met extreeem overgewicht.
Mede daarom is goede pijnstilling ook belangrijk en buut is echt grote troep.

Daarnaast zijn er nog steeds tal van dierenartsen die niet goed weten hoe hiermee om te gaan en daardoor dus ook makkelijk meegaan in de euthanasiewens van een eigenaar of het zelfs zelf adviseren na een relatief kort tijdsbestek na diagnose.

Foto's maken kan maar heeft niet perse veel meerwaarde. Alleen als je vermoed dat het hoefbeen bijna door de zool komt.
Ik ken zoveel voorbeelden van paarden met prima foto's die het niet haalden, maar óók andersom.

En ik begrijp het hoor, dat bij kleine ponies misschien sneller besloten wordt om er niet voor te gaan, omdat het intensief is of veel aanpassing vraagt (want financieel gezien is het een vrij goedkope ziekte), dat is geen schande. Maar ik denk dat deze pony een prima kans heeft, mits correcte behandeling en veel geduld.

TS, mocht er nou iemand zijn die bereid is om de pony over te nemen en het traject aan te gaan?
Sta je daar dan voor open?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:12

En een dier zoveel pijn laten lijden om hem weer op de been te krijgen? Wanneer er zoveel pijn door de medicatie heen breekt dan kun je bijna aannemen dat hij zware kanteling heeft. Daar helpt geen dieet voor. Ts , sterkte.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

BarbaLala schreef:
Een jonge pony die voor de eerste keer HB is (en met duidelijke oorzaak: Zware obesitas) zou ik niet in laten slapen na 2 maanden (en ook niet op bute zetten).
HB duurt echt een heeeeele flinke poos voor je pony er van opgeknapt is. 9 maanden tot een jaar ben je er zo aan kwijt voor ze stabiel zijn.

Dus zorg voor een zachte stal, maar ook voor een zandpaddock of uitloop en een track om beweging te stimuleren. Want bewegen is belangrijk. Zeker bij een pony als deze met extreeem overgewicht.

Daarnaast zijn er nog steeds tal van dierenartsen die niet goed weten hoe hiermee om te gaan en daardoor dus ook makkelijk meegaan in de euthanasiewens van een eigenaar of het zelfs zelf adviseren na een relatief kort tijdsbestek na diagnose.

Foto's maken kan maar heeft niet perse veel meerwaarde. Alleen als je vermoed dat het hoefbeen bijna door de zool komt.
Ik ken zoveel voorbeelden van paarden met prima foto's die het niet haalden, maar óók andersom.

En ik begrijp het hoor, dat bij kleine ponies misschien sneller besloten wordt om er niet voor te gaan, omdat het intensief is of veel aanpassing vraagt (want financieel gezien is het een vrij goedkope ziekte), dat is geen schande. Maar ik denk dat deze pony een prima kans heeft, mits correcte behandeling en veel geduld.

TS, mocht er nou iemand zijn die bereid is om de pony over te nemen en het traject aan te gaan?

Maar dit dier heeft enorme pijn, dat moet je toch niet door laten gaan?

In vind het een wijze beslissing ts, dieren weten alleen dat ze nu pijn hebben.

Caatje257

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:16

BarbaLala schreef:

Nee sorry, deze pijn wil ik stoppen. En ik vind het persoonlijk jammer dat er, voor mijn gevoel, gedaan wordt dat deze beslissing de makkelijke weg kiezen is... ik ben 46 en dit is één van de moeilijkste beslissingen die ik in mijn leven heb moeten maken... het is mij maatje en dit dit is hartverscheurend. Dat ik weet wat er gaat gebeuren en hij me vol vertrouwd en de dood tegemoet gaat waardoor hij pijnvrij is. Ik moet met mezelf in het reine komen en dat gaat hem nu nog niet worden....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

BigOne schreef:
En een dier zoveel pijn laten lijden om hem weer op de been te krijgen? Wanneer er zoveel pijn door de medicatie heen breekt dan kun je bijna aannemen dat hij zware kanteling heeft. Daar helpt geen dieet voor. Ts , sterkte.

Dat klopt dus niet, je kunt dat niet aannemen zonder foto's te hebben.
Daarbij is HB in de acute fase inderdaad zeer pijnlijk, daarom ook belangrijk dat er goed management is om zsm uit die acute fase te komen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:21

Sterkte. Ik weet hoe het is. Mijn vorige pony was nog geen 5. Had nog een heel leven voor zich moeten hebben. Maar om je dier zoveel pijn te zien hebben ( hij kon ook niet meer fatsoenlijk lopen), is hartverscheurend.
En ik heb ook mensen om me heen gehad die “ er wat van vonden”, “ je geeft toch niet op”, “ je moet dit en dat en zus en zo nog proberen”….
Je kent je eigen dier het beste en houden van is ook loslaten. Wat een ander ook roeptoetert.

Ik wens je nogmaals alle sterkte.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:26

Muze schreef:
Sterkte. Ik weet hoe het is. Mijn vorige pony was nog geen 5. Had nog een heel leven voor zich moeten hebben. Maar om je dier zoveel pijn te zien hebben ( hij kon ook niet meer fatsoenlijk lopen), is hartverscheurend.
En ik heb ook mensen om me heen gehad die “ er wat van vonden”, “ je geeft toch niet op”, “ je moet dit en dat en zus en zo nog proberen”….
Je kent je eigen dier het beste en houden van is ook loslaten. Wat een ander ook roeptoetert.

Ik wens je nogmaals alle sterkte.

Ik vind dit altijd een beetje gekke reacties, want je "roeptoetert" zelf natuurlijk evengoed, alleen je hebt een andere mening ;)

Dit soort ziektes zijn lastig, in meerdere opzichten.
Ik geef enkel bij TS aan dat haar keuze tot euthanasie niet de mijne zou zijn als ik van mezelf zou weten dat ik er niet alles aan gedaan had om hem een eerlijke kans te geven.

(Ik hoop trouwens wel dat de andere pony niet net zo obesitas staat als deze, anders wacht hem hetzelfde lot...)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:27

Doelde niet op jou, zie dat onze posts bijna gelijk kwamen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:44

Toch maar even via pb

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Hoefbevangenheid is er in zo ontzettend veel gradaties en van sluipend (minimaal gevoelig lopend) naar accuut (niet meer kunnen staan), dat je er als buitenstaander eigenlijk echt niks over kunt zeggen.
We weten verder helemaal niks; niet of het hoefbeen geroteerd is, niet of er sprake is van perforatie van de zool, maar het is wel heel duidelijk uit de berichten dat dit paardje extreem ligt(?) te lijden nu.
Het is dan aan de eigenaar of hij/zij nog 2 maanden het dier zo wil laten lijden in de hoop dat het beter wordt of het dier een zo paardwaardig mogelijk einde wil geven.
Laatst bijgewerkt door Polar op Vandaag, 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:54

Ik denk dat het bij HB belangrijk is dat er gelijk vanaf het begin af aan goed gehandeld wordt, gebeurd dat niet dan wordt het een lijdensweg. Deze pony lijdt al een hele poos..het zou wellicht nog goed kunnen komen maar dat is wel verlengen van de lijdensweg in dit geval met de vraag of het ook daadwerkelijk goed komt? Ik heb geen oordeel er over in ieder geval, beide kanten niet. Heel veel sterkte TS!

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

TS veel sterkte

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

Iedereen volgt zijn eigen hart als je voor zo'n lastige keus staat.

Je hebt 2 keuzes volgens mij. Of het dier zo snel mogelijk naar een goede kliniek rijden, waar foto's gemaakt worden en waar het dier correct bekapt en eventueel beslagen wordt (voor de mensen die anti-ijzer zijn kun je ook hoefschoenen overwegen. Al heb ik met beide opties ervaring en juist met ijzers heel snel resultaat gezien). Dan heb je een second opinion en weet je wat de schade en prognose is.

Of je laat het dier inslapen. Als je in 2 maanden geen verbetering ziet geloof ik ook niet dat die komt als je op dezelfde manier door gaat. Een dier leeft bij de dag.

Welke keus ik zou maken doet er niet toe. Ik ken de ts en haar pony niet, ik weet niet welke afweging ze gemaakt heeft en ik kan ook niet in haar portemonnee kijken. Een dier laten inslapen is nooit een makkelijke keus die lichtzinnig genomen wordt.

Heel veel sterkte ts.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Waarom is er gekozen voor buut en niet voor novacam?
Naar mijn weten mag buut niet meer en kan juist zorgen voor bevangenheid...

Dus zou hem eerder op andere pijnstillers zetten foto maken, cushing testen en vanuit daar beslissen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

Buut wordt juist ingezet omdat het zo sterk pijnstillend en ontstekingsremmend werkt.

capopjekop schreef:
Welke keus ik zou maken doet er niet toe. Ik ken de ts en haar pony niet, ik weet niet welke afweging ze gemaakt heeft en ik kan ook niet in haar portemonnee kijken. Een dier laten inslapen is nooit een makkelijke keus die lichtzinnig genomen wordt.
Volledig mee eens. :j

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:08

Wat een ontzettend naar bericht TS.
Houden van is ook loslaten. Dapper dat je de keuze maakt, heel veel sterkte. :knuffel: