Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 16:22

Het is echt geen paard dat willens en wetens rond loopt om zomaar iedereen te trappen. De dierenarts is 2 jaar terug, mijn buik anderhalf jaar, en nu dan mijn arm. Mijn andere paard heeft ze wel een aantal keer zo uit het niets getrapt, maar geen mensen die in de wei lopen.
En ik was vanaf direct na het ongeluk en nu nog nergens toe ik staat, kan nu net mijn arm een beetje bewegen, draaien is nog zo goed als onmogelijk, dus heb nu ook niks te willen met Asha.
De dames zijn ruim volwassen, goed ingelicht en letten op, meer kan ik op het moment niet doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:26

ChelseaAyLee schreef:
Het is echt geen paard dat willens en wetens rond loopt om zomaar iedereen te trappen. De dierenarts is 2 jaar terug, mijn buik anderhalf jaar, en nu dan mijn arm. Mijn andere paard heeft ze wel een aantal keer zo uit het niets getrapt, maar geen mensen die in de wei lopen.
En ik was vanaf direct na het ongeluk en nu nog nergens toe ik staat, kan nu net mijn arm een beetje bewegen, draaien is nog zo goed als onmogelijk, dus heb nu ook niks te willen met Asha.
De dames zijn ruim volwassen, goed ingelicht en letten op, meer kan ik op het moment niet doen.

Maar als ze slaat, slaat ze gericht en raak.
En het is niet te voorspellen wanneer het gebeurt, ze is echt wel onberekenbaar.

Cioccolato

Re: Plots explosief gedrag eindigt in gebroken spaakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:28

Jij kan zeker meer doen en jij hoort ook meer te doen dan anderen met zon paard opzadelen..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:33

Gezien het gedrag op metacam verergerde, heb je haar ergens de afgelopen tijd laten behandelen/nakijken voor maagzweren?
(Mogelijk heb je dat al geschreven, maar kon het zo snel niet terug vinden).

Even betreft het paard aan anderen overlaten... wat zou ts dan moeten doen nu? Ja ts is aansprakelijk, en de anderen lopen mogelijk risico, maar dit is vooraf duidelijk besproken en daar zijn de mensen mee akkoord.
Ts kan nu weinig met haar arm. Je kan ook niet niks met een paard doen, ja op sommige 24u buiten plekken. Maar soms moet er wel gevoerd, verweid of naar stal gebracht worden?
Ik begrijp het risico en dat je jezelf voor je kop slaat als er iets gebeurt, maar voor nu is het paard er en moet er imo ook voor gezorgd worden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:43

Volgens wat ik begrijp heeft het paard nu nog ijzers ook. Extra link als ze gaat slaan, naar mens of ander paard. Een vriendin van me had al jaren een hond, een teefje waar ze dol op was en die overal mee naartoe ging.Plotseling werd die hond vals, probeerde haar te grijpen, ze kon de riem bijna niet meer omdoen. Dat bleek een hersentumor te zijn en is geeuthanaseerd.Ik zeg niet dat het paard van ts ook zoiets heeft,maar als een dier (of mens) levensgevaarlijk gedrag gaat vertonen dan zou ik een passende oplossing zoeken en geen gevaar meer willen lopen. Ik althans kan dat niet aan. Ik kocht ook ooit een pony die me gericht raak trapte .Daar werd ik zo bang van dat ik hem niet meer durfde te poetsen etc. Die heb ik teruggestuurd naar de verkoper (een handelaar). Gelukkig ging dat nog...

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:48

Ik denk dat het altijd makkelijk oordelen is, zo van een afstand. Het is gewoon een moeilijke situatie. Als ze de rest van de tijd wel ok is qua gedrag is het ook wel logisch dat dat het extreme gedrag een beetje gaat overschaduwen. Als het alleen maar slecht zou zijn is het makkelijker om knopen door te hakken.

Ik denk dat je jezelf nu even de tijd moet gunnen, ook om te herstellen. En als je mensen hebt die goed op de hoogte zijn van het gedrag van je paard haar nu verzorgen, dan is dat voor nu toch goed zo. Je zou wel wat opties voor jezelf op een rijtje kunnen zetten. Zodat als je je wat beter voelt een soort van plan hebt. Ik vind dat zelf altijd wel fijn als er zoiets speelt. Het op papier zetten en uitwerken haalt het een beetje uit je hoofd.
En kun je de voors en tegens beter zien.

Het is denk ik ook niet iets wat je nu meteen acuut moet beslissen. Eerst maar herstellen.
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 20-08-25 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:48

Als ik het zo lees dan lijkt het me echt wijs om medische oorzaken uit te gaan sluiten, PSSM dieet lijkt me een goed om mee te beginnen en dan kijken of je veranderingen ziet. En als je het zelf aan durft dan na laten kijken bij een goede kliniek. Dat zou ik doen denk ik.

En van daaruit weer verder kijken.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 16:56

Ik durfde het niet aan, ik lag in de kreukels en vertrouwde de merrie niet toe aan mijn 75 jarige vader of m’n 15 jarige nichtje. Ik had mezelf niet vergeven als er wat gebeurd was ( en dat gebeurde er bijna wel op de dag dat ik uit het ziekenhuis kwam, ze miste mijn vader op een haar na ). Deze merrie was ook braaf meestal, niet ril en altijd vriendelijk, op die 1 keer per maand/2/of zelfs 5 maanden dat ze zich omdraaide en gericht uithaalde.
Ik ben in de telefoon geklommen met het hele verhaal, en heb haar diezelfde dag laten ophalen door de fokker. Als die haar niet opgehaald had weet ik niet wat ik gedaan had, maar ik denk dat ik haar had laten hemelen.
Was dat wat ik wilde? Nee het liefste had ik het laten uitzoeken, maar daar zag ik geen mogelijkheid toe. Misschien met 24/7 op het land, en niemand erbij laten, ja te overwegen, tot je verder er iets mee kunt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:00

Je schrijft dat je de laatste 4 jaar haar regelmatig respect hebt bij moeten leren. Ik vraag me af hoe dit paard is opgegroeid dan. Heeft het in een opfok gestaan in de kudde of thuis met een enkele ander paard er bij?
Opvoeden gebeurt onderling in een stabiele kudde wat heel belangrijk is voor later als de mens het in handen gaat krijgen. Daar hebben we enkel maar profijt van.
Die opvoeding krijgt het niet door 1 of 2 andere er bij te hebben en dagelijks mensen er omheen. Enkel in grotere kuddes.
Dit paard heeft al meerdere keren uitgehaald. Had je ook dood kunnen schoppen tegen je hoofd of tegen de DA zn hoofd!
Dat is nogal wat.

Dat je je er aan hebt gehecht is omdat je het verzorgd en het je verantwoording is.

Je zou het idd in training kunnen zetten bij een proffesional. Die zijn consequent 5 dagen per week aan het werk met de jonkies. Iets wat een als deze echt nodig heeft.
Dit ga je zelf niet meer goed krijgen omdat je emotioneel gehecht bent.
Dit is gewoon een baas!

Ik zelf zou mijn handen er niet aan willen branden. Daar het een hobby is!
Maar goed, dat zag je al aan mijn eerdere reactie.

Ik spreek uit ervaring. Heb veel jong spul thuis en in opleiding.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:04

TS, nogmaals: ik bied je mijn hulp aan. Belangeloos. Geen aandelen bij merken van voer etc. De basis is vrij simpel. Meestal met 2 weken al verbetering zichtbaar. Na 3 maanden op het basis dieet kun je verder puzzelen qua supplementen op basis van eventuele symptomen die er nog zijn. Je mag bij mij langskomen om hier onze 3 PSSM-ers te ervaren. Ik wil ook met alle liefde bij jouw paard komen kijken, volgens mij woon je aardig in de buurt :-)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:05

MyChoice schreef:
TS, nogmaals: ik bied je mijn hulp aan. Belangeloos. Geen aandelen bij merken van voer etc. De basis is vrij simpel. Meestal met 2 weken al verbetering zichtbaar. Na 3 maanden op het basis dieet kun je verder puzzelen qua supplementen op basis van eventuele symptomen die er nog zijn. Je mag bij mij langskomen om hier onze 3 PSSM-ers te ervaren. Ik wil ook met alle liefde bij jouw paard komen kijken, volgens mij woon je aardig in de buurt :-)

Dat is wel een lief aanbod. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 17:11

Ts, heftig, vooral omdat ze een cadeau van je moeder was maar wat ik nu ga zeggen moet je niet verkeerd opvatten; onderzoek prima maar komt er totaal niets uit dan heb je de keuze , hemelen of de kat op het spek binden met het risico dat jij nog zwaarder gewond raakt of erger.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:48

MissyNr1 schreef:
Ik denk dat het altijd makkelijk oordelen is, zo van een afstand. Het is gewoon een moeilijke situatie. Als ze de rest van de tijd wel ok is qua gedrag is het ook wel logisch dat dat het extreme gedrag een beetje gaat overschaduwen. Als het alleen maar slecht zou zijn is het makkelijker om knopen door te hakken.

Zeker een lastige situatie, maar omdat weinig eigenaren door durven pakken wanneer dat wel noodzakelijk is, gaan er veel rotzakken van adres naar adres waardoor ze nog verknipter worden. Dit is niet aan ts gericht.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:03

Denk eens aan maagzweren :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 20:58

MyChoice schreef:

Laten we dan eerst eens heel concreet worden: TS, wat krijgt je paard te eten?
Exact benoemen en alles wat je erin stopt.

Even los van alle adviezen en meningen, die echt wel nuttig zijn, kun je heel simpel NU beginnen met een gebalanceerd basisdieet te voeren en te kijken wat er gebeurt.

Doe je dat gerichter op PSSM (wat feitelijk een goed basisdieet voor vrijwel elk paard is), geeft dat je al veel info.

namelijk: reageert het paard goed op dit dieet, kun je dat gewoon aanhouden en intussen een check op PSSM doen, als je denkt dat dat iets toevoegt (meestal wel) en van daaruit verder kijken op basis van bereikte resultaten.

Levert dat dieet niet of nauwelijks resultaat, is het vrij waarschijnlijk dat er serieus iets mis is en heeft het zin om te overwegen het paard door de molen te halen, waarbij ik je dan het advies geef zoiets af te pellen als een ui: wat is het meest waarschijnlijk? Daar beginnen en op basis van die uitkomsten verder zoeken.

Dan is er tot slot nog de derde optie, die ik zeker niet uit wil sluiten: Het is gewoon een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend opgevoed paard.......
Als dit het geval is, wens ik je vooral veel sterkte......

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 22:13

Helaas is Asha niet naar de opfok geweest. De eerste winter heb ik haar thuis gehouden en in het voorjaar wilde ik haar naar de opfok doen, maar toen verloor mijn oudje met ernstig ppid voor de tweede keer een maatje. Omdat die toen erg gehecht was aan Asha heb ik Asha thuis gehouden, in de hoop dat mijn oude merrie en andere paard, dat wat later kwam haar wat zouden opvoeden. Dat ze een dominante donder is geeft niet, dat waren mijn oude paarden ook, en daar kan ik prima mee om, alleen het onbetrouwbare kan ik echt niet mee om.
Ze kreeg tot vorige week onbeperkt onverpakt hooi te eten, nu heel droog voordroog, gras, bekertje marstall force, 2 handjes nutrimash, flinke hand fibermix, magnesium en een flinke hand sportbrok.Luzerne durfde ik al niet meer te voeren, had het idee dat ze daar drukker van werd. Sportbrok voor wat meer eiwitten, maar ook daar durf ik niet teveel van te voeren.
Ik heb best wat paarden opgevoed, gereden, doorgereden en mijn andere 3 eigen paarden, waarvan er 2 helaas overleden zijn ook zelf ingereden en doorgereden en rijd ze met een touwtje om de nek, laad ze alleen, ga alleen met ze naar het bos, liberty en dressuur en wat ik verder nog verzin. Met 1 zelfs klasse 4 endurance geweest. Zijn allen prima opgevoed en respectvol. Staan los met poetsen, zadelen, scheren etc. Natuurlijk kan er altijd wat mis gaan, maar zou raar zijn als dit allemaal door slechte opvoeding komt, zeker omdat ze zich tussendoor wel prima opgevoed gedraagt. Ze heeft echt buien/periodes lijkt het.

Oh en Mychoice, ontzettend lief aanbod, dankjewel! Als ik wat mobieler en fitter ben zou ik er graag gebruik van maken!
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 20-08-25 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:45

anjali schreef:
Volgens wat ik begrijp heeft het paard nu nog ijzers ook. Extra link als ze gaat slaan, naar mens of ander paard. Een vriendin van me had al jaren een hond, een teefje waar ze dol op was en die overal mee naartoe ging.Plotseling werd die hond vals, probeerde haar te grijpen, ze kon de riem bijna niet meer omdoen. Dat bleek een hersentumor te zijn en is geeuthanaseerd.Ik zeg niet dat het paard van ts ook zoiets heeft,maar als een dier (of mens) levensgevaarlijk gedrag gaat vertonen dan zou ik een passende oplossing zoeken en geen gevaar meer willen lopen. Ik althans kan dat niet aan. Ik kocht ook ooit een pony die me gericht raak trapte .Daar werd ik zo bang van dat ik hem niet meer durfde te poetsen etc. Die heb ik teruggestuurd naar de verkoper (een handelaar). Gelukkig ging dat nog...

Dat doet me eraan denken, ik heb ooit iemand meegemaakt die, nadat ze door een ander paard haar arm lelijk gebroken had, eenmaal terug bij haar eigen pony met arm nog in verband de stal inliep en toen viel tot ieders verbazing haar eigen pony haar aan zodat ze de stal uit moest vluchten.
Dus ook als je iets hebt waardoor je zelf kwetsbaarder bent, kan dat soms aanleiding zijn voor een paard agressief te worden "uit het niets".
Ik hoop niet voor TS dat haar paard ook zoiets gaat doen, als het zo'n dominant dier is.

Hoe dan ook, TS, wees voorzichtig en beterschap gewenst!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 22:52

Ik heb alleen nog maar met mijn andere paard geknuffeld van dichtbij. Die heeft wel aan mijn arm gesnuffeld en doet sindsdien heel rustig met me. Dat is echt een gouden paard gelukkig.
Asha heb ik enkel achter draden geaaid, en ook de arm laten zien, ze wilde er niet echt naar kijken had ik het idee. Voorlopig blijf ik sowieso achter de draden als Asha in de buurt is, zeker zolang ik nog aan het revalideren ben.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 23:02

Ik heb ook zo'n onvoorspelbaar dier gehad, verkregen uit training en een eigenaresse die het niet meer zag zitten.

Ook de ene dag geheel normaal, een andere dag was alles aan prikkels teveel. Aangeleerd gedrag was lostrekken, wegrennen etc, daar zijn we een heel eind mee gekomen. Het echte onvoorspelbare was gericht uitslaan voor en achter wanneer je die dag boven haar grens ging. Echter kon die grens iedere dag anders zijn.

Ik heb serieuze stappen met dit paard gemaakt en er zelfs eventjes mee gereden maar zij ontwikkelde helaas onwijze zomereczeem en dit was hier onhoudbaar. Het smeren en behandelen gooide alleen maar olie op het vuur en deed al mijn werk wat ik erin stak om haar te leren dat mensen best leuk kunnen zijn teniet. Ik heb de keuze gemaakt om niet met haar te gaan lopen leuren. In mijn opinie zit het vaak zo: de mensen die dit wellicht kunnen willen het niet en de mensen die dit willen kunnen het vaak niet.

Vervoeren was helaas geen optie meer, paard was eens door de deur voorin naar buiten gekomen en een andere keer omgedraaid en over de klep gekomen.

Ik heb haar in laten slapen in overleg met mijn dierenarts.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 01:37

PSSM paarden gaan slecht op luzerne. Gedrag, schuren en strakker in de spieren. Zit het in de fibermix niet?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 06:05

ChelseaAyLee schreef:
Oh en Mychoice, ontzettend lief aanbod, dankjewel! Als ik wat mobieler en fitter ben zou ik er graag gebruik van maken!

PB maar wanneer je zo ver bent :-)

Voor nu zou ik stoppen met alles waar luzerne in zit, ook alles waar veel zetmeel/ suiker in zit.

Volgens mij zijn je fibermix en nutrimash van Vitalbix. Daar werden hier de 3 PSSM-ers knettergek van.

Wellicht enkel de force met wat agrobs alpengrun muesli gaan geven totdat je weer mobiel genoeg bent om aan de slag te gaan met het PSSM dieet. Of als je daar al wel mee zou willen starten, PB vooral :-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 07:27

ChelseaAyLee schreef:
Helaas is Asha niet naar de opfok geweest. De eerste winter heb ik haar thuis gehouden en in het voorjaar wilde ik haar naar de opfok doen, maar toen verloor mijn oudje met ernstig ppid voor de tweede keer een maatje. Omdat die toen erg gehecht was aan Asha heb ik Asha thuis gehouden, in de hoop dat mijn oude merrie en andere paard, dat wat later kwam haar wat zouden opvoeden. Dat ze een dominante donder is geeft niet, dat waren mijn oude paarden ook, en daar kan ik prima mee om, alleen het onbetrouwbare kan ik echt niet mee om.
Ze kreeg tot vorige week onbeperkt onverpakt hooi te eten, nu heel droog voordroog, gras, bekertje marstall force, 2 handjes nutrimash, flinke hand fibermix, magnesium en een flinke hand sportbrok.Luzerne durfde ik al niet meer te voeren, had het idee dat ze daar drukker van werd. Sportbrok voor wat meer eiwitten, maar ook daar durf ik niet teveel van te voeren.
Ik heb best wat paarden opgevoed, gereden, doorgereden en mijn andere 3 eigen paarden, waarvan er 2 helaas overleden zijn ook zelf ingereden en doorgereden en rijd ze met een touwtje om de nek, laad ze alleen, ga alleen met ze naar het bos, liberty en dressuur en wat ik verder nog verzin. Met 1 zelfs klasse 4 endurance geweest. Zijn allen prima opgevoed en respectvol. Staan los met poetsen, zadelen, scheren etc. Natuurlijk kan er altijd wat mis gaan, maar zou raar zijn als dit allemaal door slechte opvoeding komt, zeker omdat ze zich tussendoor wel prima opgevoed gedraagt. Ze heeft echt buien/periodes lijkt het.

Tja als jij het allemaal wel prima vind dat ze (allemaal) dominant zijn dan kon je wel een keer verwachten het eens gruwelijk fout zou gaan!
Er is hier zo veel mis gegaan. Geloof nooit dat dit medisch is. Dit is gewoon een onopgevoed hork van een paard en die ook niet makkelijk braaf meer gaat zijn.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 07:34

Dit is een paard met waarschijnlijk zoveel pijn in haar lijf op momenten dat ze slecht gaat, dat ze inmiddels moet schreeuwen om duidelijk te maken dát ze pijn heeft. Als je het eenmaal weet kun je daarna op de kleinste signalen gaan letten waardoor je weet dat ze een mindere dag heeft. Als het opvoeding/gedrag is zou het paard continu zo zijn, en niet met vlagen :)

Ik vind het nogal heftig hoe hier gereageerd wordt over het inslapen, harder aanpakken etc. Eerst uitsluiten of het iets medisch is. Ik heb meerdere paarden van agressief (in vlagen) naar fijne dieren zien gaan als ze eenmaal begrepen worden en op het juiste dieet staat. Ik ben blij dat niet iedereen zo denkt, en er veel mensen zijn die alles willen uitsluiten voordat er harder aangepakt gaat worden of het dier weggebracht wordt voor de dood.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 07:40

En dan nog kun je nooit álles uitsluiten helaas. Becks Nairn heeft veel 'mooi' beeldmateriaal van dissecties. Veelal ook paarden die op de een of andere manier 'lastig' waren en in veel gevallen ergens in het proces ook zijn 'aangepakt'. Niet zelden door een dierenarts gezond verklaard, terwijl bij dissectie dan echt heftige dingen naar boven komen die het gedrag echt volledig zouden kunnen verklaren.

Paarden doen zo hun best voor ons. Ook als het eigenlijk niet gaat... als ze zich heftig gedragen (in de breedste zin van het woord) is daar altijd wel een reden voor...

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 07:56

Inderdaad. Ik geloof ook niet in die ‘klootzakken’ die soms zo genoemd worden. Tuurlijk, soms zijn paarden gewoon niet opgevoed. Had in de kudde ook een pony die achteruit kwam lopen om je te trappen. Die heb ik twee keer een lel gegeven op dr reet met het halster dat ik in handen had. Daarna heeft ze nooit meer geprobeerd te trappen. En dan is het in mijn ogen gedrag. Even duidelijk laten weten dat dat niet de bedoeling is.