Paard heeft wondje in mondhoek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard heeft wondje in mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:37

Ondanks dat ik veel met watertrens heb gereden, nooit daar schade bij aan de mond gehad.
Afwerking, dus merk en breed genoeg, breder dan bustrens, is daarbij wel vaak het sleutelwoord.
Maar daardoor zal ik ze niet aanraden bij iemand die zegt mijn paard heeft wondjes.
Want dan moet je op nog weer meer dingen letten bij het passen.

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 17:25

Mijn paard heeft heel snel kapotte mondhoeken met een watertrens en nooit met een bustrens.

Zit dan echt in de mondhoeken en niet zoals hier aan de binnenkant. Dus een watertrens kan ook voor problemen zorgen. Het is echt naar het paard kijken. Een ander paard rij ik gewoon op een dubbelgebroken watertrens.[/quote]

Mee eens! Ik heb nu 2 bitten die ik ga proberen de komende week dus ben benieuwd

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 17:26

DuoPenotti schreef:
Ondanks dat ik veel met watertrens heb gereden, nooit daar schade bij aan de mond gehad.
Afwerking, dus merk en breed genoeg, breder dan bustrens, is daarbij wel vaak het sleutelwoord.
Maar daardoor zal ik ze niet aanraden bij iemand die zegt mijn paard heeft wondjes.
Want dan moet je op nog weer meer dingen letten bij het passen.

Ik ga nu 2 dunne bitten proberen dus miss helpt dat

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 17:51

Ja dat zou zeker kunnen. Dik is niet altijd beter.

Maar verwar in mijn berichten breed en dik niet met elkaar :)

Isjlanders5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 07:55

DuoPenotti schreef:

Ja maar wat moet ik anders? Ik heb ze van mijn trainer gekregen om even te testen hoe het gaat anders dan moet ik uitschrijven voor de wedstrijd en dat zal wel echt balen zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 08:03

?
Ik zeg toch ook niet dat je ze niet moet proberen.

Maar ik had het eerder over breed tussen stukje. En waar jij mij net quote had ik het over watertrens die breder moet zijn dan bustrens.

En dan zeg jij dat je een dunner bit probeert.
En dat is helemaal oké. :)
Maar ik wilde wel even aangeven dat ik het over breed had. Niet over de dikte. Meer niet

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 08:08

Isjlanders5 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja maar wat moet ik anders? Ik heb ze van mijn trainer gekregen om even te testen hoe het gaat anders dan moet ik uitschrijven voor de wedstrijd en dat zal wel echt balen zijn.

Wat een werelramp zeg, geen wedstrijd kunnen rijden omwille van de gezondheid...

Ik heb ervaring met dit type wondjes. Dat duurde 3 weken voor het mooi genezen was. Als je steeds weer bit erin hangt gaat het weer open. Hier 3 weken bitloos gereden en opgelost met een ander bit.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 08:33

Isjlanders5 schreef:

Dat zou jammer zijn, inderdaad. Maar je wilt toch geen wedstrijd rijden als je paard pijn heeft?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 09:45

Wedstrijden komen er nog wel meer. Eerst de mond geheeld en dan kijken welk bit fijn is en geen wondjes geeft. Dan weer wedstrijd inplannen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:17

Kan het niet zo zijn dat met rijden ( waarbij de mond van je paard wat beweegt), de neusriem bij de hoektand ( hengstentand/ruinentand) komt en dat die tand dan in de lip prikt?
Als je weer wil rijden zou ik dat zeker een tijd zonder neusriem doen, zeker geen lage neusriem gebruiken.