Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 12:45

Ik zou, met de kennis van hoefbevangenheid, haar niet op het gras zetten. Maar het zoeken in ruwvoer en aanvullen met kwalitatief 'krachtvoer.'

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:14

Naath86 schreef:
Bedankt voor jullie advies.

Ik vond 1 kg al veel, maar dat komt meer omdat ze tot voor kort alleen maar wat een bodempje Speedibeet kreeg voor haar Pergosafe pillen en poedertjes en had ze blijkbaar nog wel genoeg aan hooi. De slobber zal ik dan zeker nog gaan verhogen.
@ellepel, ze krijgt inderdaad een combi van speedibeet en fibrenuggets. Maar dit ga ik dan ophogen.

Doen jullie de Senior Priores er nog door heen? Die vind ze droog niet lekker namelijk.

Ik denk dat ik haar toch het weekend ook maar de wei op ga gooien. Het is allemaal al lastig genoeg met haar hoefbevangenheid. Die hebben we overigens de laatste jaren best goed onder controle. Dan krijgt ze in elk geval nog wel wat gras binnen en de vraag is hoeveel ze er ook nog van binnen krijgt.

Hoe bedoel je seniors priors droog niet lekker? Seniors priors moet je echt weken met water (1:3), dat zet behoorlijk uit.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 13:51

Waarom zou je haar op de wei gooien als ze gevoelig is voor hb?
Als je nou al 6 kg per dag voerde dan was het wat anders, maar je voert nog maar zo weinig.
Ik schrik er eigenlijk van dat ze maar 1 kg krijgt als ze zo afvalt. Verdiep je er goed in, ze hebben echt veel nodig als ze minder goed hooi kunnen eten.

Ik vraag me ook af wat je bedoelt met seniores priores droog voeren? Dat moet minstens 4 uur weken, staat ook heel duidelijk op de verpakking. Zoals mijn voorganger zegt in verhouding 1:3.

Dat is een compleet voer, dus dat zou je in plaats van de speedibeet kunnen voeren. Wel speedibeet afbouwen en seniores priores opbouwen.

Maar voor nu zou ik beginnen met speedibeet flink opbouwen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:14

Ik denk dat ik in de war was met 18Plus, die vind ze droog niet lekker. Ik zal Senior Priores overwegen. Voor nu ga ik het proberen met verhogen van Speedibeet, Fibrebeet en rijstzemelen van Pavo.

@Temeraire. Ja ik had het misschien eerder moeten signaleren, maar we zijn drie weken op vakantie geweest en voor die tijd was er niks aan de hand. Er waren wel net twee kiezen verwijderd, maar daarna ging ze juist weer beter eten en dus ging ik rustig op vakantie zonder extra instructies voor de oppas (schoonouders). Ze is tijdens mijn vakantie toch iets afgevallen, blijkbaar heeft ze toen toch last gekregen en ben ik wel op gaan hogen met slobber daarna. Maar met haar hb achtergrond vond ik het spannend om dit ineens naar een paar kg op te hogen en het heeft natuurlijk niet direct effect, dus je probeert eerst wat. En nu de laatste twee weken is ze toch ineens wel heel hard afgevallen.

Alles bij mekaar wat ze nu meer gaat krijgen, komt ze ook hoger in de suikers en zal dat ook spannender worden of ze dat wel aan kan met haar hb. Voor haar hb was het gewoon het beste geweest als ze het alleen nog op droog hooi kan doen, maar dat lukt blijkbaar niet meer. Ik gun haar dan haar bonustijd op de wei, hoe dubbel dat ook is. Het voelt als kiezen tussen twee kwaden. Ze gaat in elk geval de komende twee weken de wei op om te kijken of ze weer wat aanzet en ik ga de slobber ophogen. Er zit echt niet veel vet meer op, dus alleen kijken of de slobber voldoende is voelt ook niet goed.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 14:17

Er zijn alternatieven met minder suiker, zie mijn bericht...

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 14:51

marleen_88 schreef:
Wat vervelend dat ze zo ingevallen is, gras is niet altijd de oplossing voor aankomen.

Ik heb een voedingsadvies gekregen op maat aangevraagd, bij een adviseur uit de buurt die bij veel paarden komt.

Sakyr krijgt:
Agrobs Myo Proteïne Flakes --> nu nog 5 handjes, maar moeten naar 1kg.
Fibra Complete Body Booster --> een voerschep vol (precieze gewicht weet ik niet meer)
Superfithorse balancer Luzerne --> 150gram

Allemaal laag/geen suikers, hoog eiwit en energie. De hoeveelheden zijn we nog aan het opbouwen.

Bedankt! Deze had ik inderdaad gemist. Ga me hier zeker nog in verdiepen, klinkt heel goed.

Het vaker voeren is op zich geen probleem, maar dan moet ik het de avond ervoor klaar zetten voor de volgende dag. Ze staat bij mijn schoonouders, die willen haar heus wel een emmer af en toe voeren. Maar die hebben geen zin om het allemaal nog te moeten klaar maken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:13

Naath86 schreef:
marleen_88 schreef:
Wat vervelend dat ze zo ingevallen is, gras is niet altijd de oplossing voor aankomen.

Ik heb een voedingsadvies gekregen op maat aangevraagd, bij een adviseur uit de buurt die bij veel paarden komt.

Sakyr krijgt:
Agrobs Myo Proteïne Flakes --> nu nog 5 handjes, maar moeten naar 1kg.
Fibra Complete Body Booster --> een voerschep vol (precieze gewicht weet ik niet meer)
Superfithorse balancer Luzerne --> 150gram

Allemaal laag/geen suikers, hoog eiwit en energie. De hoeveelheden zijn we nog aan het opbouwen.

Bedankt! Deze had ik inderdaad gemist. Ga me hier zeker nog in verdiepen, klinkt heel goed.

Het vaker voeren is op zich geen probleem, maar dan moet ik het de avond ervoor klaar zetten voor de volgende dag. Ze staat bij mijn schoonouders, die willen haar heus wel een emmer af en toe voeren. Maar die hebben geen zin om het allemaal nog te moeten klaar maken.

Mbt avond van te voren klaar maken: in de winter werkt dat bij mijn paard maar in de zomer met warme temperaturen niet. Het ruikt dan wat zurig en dan wil hij het (logisch eigenlijk) niet meer.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:31

Als het koel kan staan, geen zonnige riumte kan het in de zomer ook wel een dag van te voren.Alleen niet toen het 30 plus graden was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:37

Klopt,dat heeft Kelly met de seniores ook. Als dat te lang staat ruikt het zuur.
Dan eet ze gewoon niks.
De Masters lust ze wel en is binnen een half uur geweld, dus maak ik dan klaar.damen met een schep fibernuggets.
Dat laat ik weken en als ik klaar ben met poep scheppen dan krijgt ze de slobber :j

Naath, niet op het gras nu joh, weet niet of het bij jouw geregend heeft,maar hier zit het echt stikvol fructaan omdat het zo droog is en niet wil groeien.
Afvallen gaat zo snel bij de oude paarden, ik wilde dat het zo makkelijk bij mezelf ging _O-

Grapje, maar wat je zegt het ophogen van wat je nu geeft.
Kijk eerst wat er gebeurd als je twee keer per dag voert in plaats van één keer.
Meestal zie je wel snel verschil…enne de fiberbeet en speedibeet zitten allebei onder de 5% suiker.
En kan zomaar zijn dat jouw hooi zelfs nog hoger zit( zit vaak boven de 7%)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 17:07

Anders zou havens crumbs misschien nog wat zij? Dat hoeft niet lang te weken. 5 min en dan kun je het voeren.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 20:39

Maar jullie hebben het over 5 of 6 kilo per dag. Hebben we het dan over droog of nat? Dat betekent meer dan een zak in de week?

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 21:09

Ik zag dit topic voor het eerst. Hier ook een senior, een Fries van 20 jaar. Vorige week zijn al zijn tanden getrokken(EORTH) Heeft iemand ervaring hoe lang het duurt voordat ze weer gras kunnen eten? Hij is flink ingevallen na de ingreep en het was al een dunnetje. Hij krijgt onbeperkt hooi en seniores priores.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 21:21

Naath dat klopt.
Je moet eigenlijk wegen wat je paard nog aan hooi binnen krijgt.
Dat zou ongeveer 10/12 kilo moeten zijn.
Alles wat minder is moet je gaan aanvullen met een ruwvoervervanger.

Kelly eet nog ongeveer twee kilo gras/ hooi.
En ze krijgt van mij dan ongeveer vier emmers slobber met in elke emmer twee scheppen brok( grasbrok en seniorenbrok) water er op en dan weken,dan heb je een maaltijd waar ze een drie kwartier mee doet.

Vier emmers x twee kilo is dan 8 kilo ruwvoervervanger.
En dat gaat er dus in, winters komt er nog een emmer bij.
En ja dat is per week wel twee zakken of meer :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 07:11

BoRo schreef:
Ik zag dit topic voor het eerst. Hier ook een senior, een Fries van 20 jaar. Vorige week zijn al zijn tanden getrokken(EORTH) Heeft iemand ervaring hoe lang het duurt voordat ze weer gras kunnen eten? Hij is flink ingevallen na de ingreep en het was al een dunnetje. Hij krijgt onbeperkt hooi en seniores priores.

Ach wat vervelend met EORTH!
Heeft je tandarts daar niets over gezegd? Krijgt hij nu nog pijnstillers ook?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 09:31

BoRo schreef:

Hier ging het met de pony op stal heel snel weer met gras eten. Met een week at ze het goed.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-25 12:27

BoRo schreef:

Nare ellende toch, dat EOTRH. Bij die van mij gaan de tanden er op 4 september uit.
Wat ik begreep van de tandarts is het zo dat de eerste dagen minder eten en moeten wennen. Maar dat gras eten weer moet kunnen, mits het niet te kort is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 12:58

Dat is ook mijn ervaring ja. Sommige paarden eten dezelfde dag alweer alsof er nooit iets gebeurt is, anderen moeten even wennen aan het scheuren van gras en pakken van hooi met de lippen. Vooral lang gras aanbieden, kort lukt inderdaad vaak niet meer omdat ze dat niet kunnen pakken met de lippen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 13:44

Wel.goed te lezen die ervaringen en tips voor ruwvoer vervangers. Die sla ik op. Ik denk dat we deze winter er ook voor het eerst aan moeten geloven. En wellicht wat extra eiwit (als het niet genoeg in t voer zit).

M'n shetje geef ik nu wel al eiwitten bij. Ben benieuwd of ik daar wat van ga merken.

Sterkte met je paard, hopelijk gaat t eten snel weer beter!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 14:25

De mijne (Fries van 25) eet nog maar weinig hooi en gras. Daarom krijgt hij 4x per dag slobber/muesli/seniores priores.

Ik weet dat dat het nodige kost maandelijks, maar zonder deze ruwvoervervanging valt hij in no time zeer veel af en als ik iets niet wil is het dat hij al enigszins mager de winter in zal gaan.
Hij heeft deze kilos voer gewoon hard nodig en ik hoop dat hij nog jaren door kan zo. Maar wel graag rond en gezond (voor zover mogelijk) de winter in.

Las hierboven ergens over 1 kilo vervanging terwijl het paard duidelijk afvalt, dat is echt niet goed en ook onnodig. Je zult echt meer moeten investeren in voeding en dit opbouwen zodat ze op gewicht kan komen en kan blijven. Nu komt ze gewoon echt veel te kort.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 14:37

Ik had de pony bij de eerste en zeker de tweede epileptische aanval al in laten slapen .Zou hem nu zeker die tijd op het gras gunnen aan het einde van zijn leven .Grazen maakt een paard het meest gelukkig.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 18:07

Ik heb niet specifiek gevraagd wanneer hij weer gras zelf kan eten na het verwijderen van alle tanden. Hooi en seniores priores at hij dezelfde dag. Nu na ruim een week kan hij zelf nog geen gras eten. Ik pluk nu voor hem af en toe wat gras, dat eet hij direct op. Ik hoop dat hij ook snel weer zelfstandig kan grazen. Dat het gras lang moest zijn had ik ook begrepen en is natuurlijk ook logisch. Hij heeft 5 dagen pijnstillers gehad. Overdag extra bijvoeren blijft lastig omdat hij samen met mijn andere paard staat. Daarbij eet hij gewoon ontzettend langzaam en in etappes. Hij vindt seniores priores ook niet super lekker.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:02

Misschien Fibrebeet? Smaakt weer anders en vinden veel paarden toch wel heel lekker.

Soms duurt het ook even een paar dagen voordat zo'n kwartje valt met eten. Net als met graasmaskers. Soms staan ze je dan zo zielig aan te staren en zijn ze van mening dat ze écht geen gras meer kunnen eten. En dan opeens na een week dagelijks proberen valt het kwartje en gaan ze 'normaal' eten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:41

Leuk trouwens dat t topic in uitgelicht staat!

Ik denk overigens dat t hoeveel bijvoeren soms nog wordt onderschat, helemaal als een paard z'n hele leven maar weinig krachtvoer heeft gehad dat de overschakeling dan gek voelt. Terwijl ruwvoer vervangers toch anders is dan krachtvoer en zoveel belangrijker is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:48

BoRo schreef:
Ik heb niet specifiek gevraagd wanneer hij weer gras zelf kan eten na het verwijderen van alle tanden. Hooi en seniores priores at hij dezelfde dag. Nu na ruim een week kan hij zelf nog geen gras eten. Ik pluk nu voor hem af en toe wat gras, dat eet hij direct op. Ik hoop dat hij ook snel weer zelfstandig kan grazen. Dat het gras lang moest zijn had ik ook begrepen en is natuurlijk ook logisch. Hij heeft 5 dagen pijnstillers gehad. Overdag extra bijvoeren blijft lastig omdat hij samen met mijn andere paard staat. Daarbij eet hij gewoon ontzettend langzaam en in etappes. Hij vindt seniores priores ook niet super lekker.

Die seniores priores vinden veel paarden smakeloos maar als je er een kwartje kruidenmuesli door heen mengt eten ze het vaak wel allemaal lekker op . Is vijf dagen pijnstiller niet te kort ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 20:09

Is denk ik wel standaard hoor,vijf dagen.
Langer is weer slecht voor de maag :j

De kruidenmuesli heb ik ook,die van Subli.
Ruikt heerlijk.Kelly eet wel eens wat minder goed en dan doe ik er wat door de slobber en dan gaat alles er weer in.