Voeding volbloed

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ilora

Re: Voeding volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:28

Heb ik naar gekeken omdat ik het hier had gelezen. Maar dit is jammer genoeg niet te koop bij onze voeder leverancier. Ik ben van belgie. Maar ik hoopte dat jullie misschien een andere muesli konden voorstellen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 13:29

ilora schreef:
Heb ik naar gekeken omdat ik het hier had gelezen. Maar dit is jammer genoeg niet te koop bij onze voeder leverancier. Ik ben van belgie. Maar ik hoopte dat jullie misschien een andere muesli konden voorstellen.

Saracen en Equi Jewel zijn een beetje de specifiek-volbloed-merken. Voor zover verkrijgbaar uiteraard, hier ook lastig.

Bergwiesenmash (slobber) van Mastall is hoog in eiwit en vrij hoog in vet.

Qua muesli vind ik het moeilijk, je hebt van Agrobs maagmuesli.. Je zou die eens kunnen vergelijken met de muesli van bv Agrobs / Metazoa / Vitalstyle? Dat zijn wel de betere merken op het gebied van suiker-/zetmeelarm en graanvrij voeren.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:48

Wat een interessant topic! Heb het doorgelezen en er worden heel veel goede adviezen gegeven. Ik wil toch nog even mijn eigen ervaring met mijn paard hier plaatsen, niet volledig volbloed maar wel een heel hoog percentage, en dat zie je heel duidelijk terug in haar.

Ik wil toch ook benadrukken dat ruwvoer de basis is. Wij voeren onbeperkt voordroog met een hoog eiwitgehalte, maar laag in suiker, ik laat het testen, vind het superbelangrijk om te weten wat ik voer. Al onze paarden doen het daar heel goed op. Daarnaast lopen ze het hele weideseizoen zo'n 12 uur per dag in mooie volle weides. Ik voer twee keer per dag een halve kilo sportbrok (heb echt nog nooit gehoord dat dat slecht zou zijn??) en een keer per dag de aanbevolen hoeveelheid Pavo Vital. Mijn paard (al mijn paarden) ziet er fantastisch uit, niet te dik, niet te dun, en ze glimmen als een spiegel. Oh, ze lopen allemaal vrij hoog in de sport, met mijn volbloed rijd ik lichte tour en we mogen zware tour starten, dat is best een flinke training. Ik train zo'n vier keer per week een half uurtje en rijd daarnaast regelmatig in het bos.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, als je ruwvoer goed is, is er nauwelijks krachtvoer nodig, ook niet bij een volbloed die vol in training staat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 13:59

ilora schreef:

AnimalRoyal in België heeft Saracen, mocht je toch nog willen kijken.

Misschien is een rice bran een optie als het gaat om gewichtstoename, PAVO heeft dat.

Ik zou zelf terug gaan naar gewoon één goede basis/sportbrok, liefst iets van Saracen of vergelijkbaar, en niet allemaal verschillende soorten voeders geven die eigenlijk voornamelijk voor sobere rassen bedoeld zijn (zoals Agrobs en de muesli). Volbloeden hebben meer eiwitten en koolhydraten nodig dan een sober ras als een tinker of een fjord. Je kunt ze dus ook niet voeren alsof je een tinker of fjord hebt staan. Tijdelijk, ivm die zware koliek vorig jaar, ja. Maar niet als standaard. Zonder koolhydraten en eiwitten ga je het heeel moeilijk krijgen je volbloed op gewicht en happy te houden, ze hebben gewoon krachtvoer nodig.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 14:08

_San87_ schreef:
ilora schreef:

Misschien is een rice bran een optie als het gaat om gewichtstoename, PAVO heeft dat.

Ik zou zelf terug gaan naar gewoon één goede basis/sportbrok, liefst iets van Saracen of vergelijkbaar, en niet allemaal verschillende soorten voeders geven die eigenlijk voornamelijk voor sobere rassen bedoeld zijn (zoals Agrobs en de muesli). Volbloeden hebben meer eiwitten en koolhydraten nodig dan een sober ras als een tinker of een fjord. Je kunt ze dus ook niet voeren alsof je een tinker of fjord hebt staan. Tijdelijk, ivm die zware koliek vorig jaar, ja. Maar niet als standaard. Zonder koolhydraten en eiwitten ga je het heeel moeilijk krijgen je volbloed op gewicht en happy te houden, ze hebben gewoon krachtvoer nodig.

Helemaal niet mee eens.
Sportbrok is de grootste zooi die je kan geven, Pavo zit ook stikvol suiker en zetmeel.

Ja , volbloeden hebben meer eiwit en vet (!!) nodig (lees: energie, ze verbruiken ook veel meer) maar er zijn genoeg manieren om dat te doen zonder dat je zooi gaat toedienen zoals wat je noemt sportbrok.
Zeker verhoogde behoefte aan eiwit en vet, maar dat kan je ook op andere manieren toedienen dan suikerrijk voer stikvol granen en zetmeel.
En geloof me, je paard is een stuk ongelukkiger als hij allerlei krachten krijgt door die troep. Lees: maagproblematiek, darmproblematiek. Want het is echt letterlijk zooi wat je hier adviseert.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:11

Toch fascinerend dat degene die moeite heeft om haar dier goed te voeren de mensen die hun wel goed gevoerd krijgen de les gaat lezen. Kijk eerst eens naar het resultaat alvorens je op de preekstoel gaat staan..

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 14:13

troi schreef:
Toch fascinerend dat degene die moeite heeft om haar dier goed te voeren de mensen die hun wel goed gevoerd krijgen de les gaat lezen. Kijk eerst eens naar het resultaat alvorens je op de preekstoel gaat staan..

Sportbrok gegeven: een bom die ontplofte bij elk ritseltje en die dagelijks minstens 15 minuten alleen maar keihard rondjes bleef racen. Neem mij niet kwalijk, goed advies dan hier.

Sportbrok vind ik zooi. Jij drinkt toch ook niet 7 dagen per week redbull?!
Sommigen doen het er goed op, de mijne absoluut niet.

Dan is de active & protein van bv vitalstyle een heel veel gezondere (sport) muesli. Graanvrij, suikerarm, zetmeelarm, hoog in eiwit en vet.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 03-09-25 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:18

Nee maar ik eet wel volkoren boterhammen...

Maar goed. Ik ga dit topic blokken. Heb wat moeite met zelf-overtuigd uithongeren van paarden. Stronteigenwijs ten koste van je dieren enzo. Koop dan een tinker, shet of ander sober ras die past bij jouw voedingsvisie. Geen heavy-keeper die gefokt is om te verbranden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:20

Miss_Mii21 schreef:
_San87_ schreef:

Helemaal niet mee eens.
Sportbrok is de grootste zooi die je kan geven, Pavo zit ook stikvol suiker en zetmeel.

Ja , volbloeden hebben meer eiwit en vet (!!) nodig (lees: energie, ze verbruiken ook veel meer) maar er zijn genoeg manieren om dat te doen zonder dat je zooi gaat toedienen zoals wat je noemt sportbrok.
Zeker verhoogde behoefte aan eiwit en vet, maar dat kan je ook op andere manieren toedienen dan suikerrijk voer stikvol granen en zetmeel.
En geloof me, je paard is een stuk ongelukkiger als hij allerlei krachten krijgt door die troep. Lees: maagproblematiek, darmproblematiek. Want het is echt letterlijk zooi wat je hier adviseert.

Sorry, maar jouw mening interesseert me echt helemaal niks. Ik ga af op onderzoek en advies gedaan door professionals, mensen met jarenlange ervaring met volbloeden en wetenschappers, niet op wat jij denkt dat klopt. Getuige de 3 miljoen topics die je opent over wat je nu weer moet voeren om je dier gezond te krijgen/te houden, heb je er geen biet van begrepen.

Jij voert je paard alsof ie een tinker is omdat je hem niet aan kan als hij normaal in zijn energie zit. Dat zegt meer over jou dan over de kwaliteit van de brokken die miljoenen mensen zonder problemen voeren.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:45

Miss_Mii21 schreef:
troi schreef:

Sportbrok gegeven: een bom die ontplofte bij elk ritseltje en die dagelijks minstens 15 minuten alleen maar keihard rondjes bleef racen. Neem mij niet kwalijk, goed advies dan hier.

Sportbrok is zooi. Dus nee degenen die die troep geven, voeren helemaal niet goed. Jij drinkt toch ook niet 7 dagen per week redbull?!

Dan is de active & protein van bv vitalstyle een heel veel gezondere (sport) muesli. Graanvrij, suikerarm, zetmeelarm, hoog in eiwit en vet.

Wauw.. Ik zal het doorgeven, aan mijn onwijs fijne, stabiele, nuchtere, relaxte Zware Tour merrie.. Ze had het zelf nog niet door, dat ze volledig verpest wordt met een kilo sportbrok per dag, wel gek, met hoe ze eruit ziet en hoe ze presteert.

Ik denk dat je je eigen management goed onder de loep moet gaan nemen, en moet openstaan om te leren van anderen. Overal tegenaan schoppen en alles afkraken terwijl je ZELF om hulp vraagt gaat je niet verder helpen.

Oh en _San87_, ik sluit me volledig aan bij jouw laatste zin, dat is exact het probleem hier.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 14:56

Wat ik mijn ex racer voerde, was overigens wèl een ier.

Liefste onbeperkt hooi.
500 gram (droog gewogen) geweekte grasbrok met 13,5 procent eiwit.
400 gram active en proteïne.
140 gram Lexa.

Overigens was ze niet uitgebracht, enkel getraind. Negatief bevonden en op Nederlands Transport gezet.

Ik zou van verschillende merken die je aanstaan, een voedingsadvies vragen.

Zo heb ik voor mijn Groninger merrie ook een voedingsadvies gevraagd. Alles werd mee genomen, leeftijd, maag, vacht, huisvesting, training. Alles.
Vond ik erg fijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 15:10

Een volbloed is een volbloed, of ze nu in Ierland, Engeland, Afrika of Nieuw-Zeeland geboren zijn. Het is allemaal hetzelfde ras.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:04

_San87_ schreef:
ilora schreef:

Ze krijgt nu twee keer per dag een schep lannoo health. Ik wil gerust meer geven. Het is niet dat ze een bom wordt dan van die muesli. Ee heeft vorig jaar zware koliek gehad en die maanden erna nog eens drie keer lichte koliek en toen kregen ze een muesli hoger in suikers en zetmelen en graan in. Sinds we daarmee gestopt zijn waren de kolieken ook voorbij. Dus daar wel beetje schrik voor. Nu weet ik wel dat er muesli zijn met heel hoog suiker en zetmeel gehaltes. En sommige tussen in zitten. Is het interessant om eentje te geven die tussenin zit? En zo ja de welke saracen is hier in de buurt niet verkrijgbaar dus dat is een moeilijke. Voor de rest krijgt ze in de winter ook lannoo linseed bij en hartog digist.

Nu op de moment krijgt ze twee scheppen slobber van myo protein flakes en weighlift en beetje agrobs alfalfa voor de smaak en 1 schep health lannoo vitamine e en magnesium relax en lijnzaad en dit twee keer per dat. Plus 24/7 op de wei plus extra hooi ter beschikking.

Winter. Blijft hetzelfde smorgens en 's avonds van slobber en mengel. Maar 's middags extra voederbeurt van twee scheppen slobber met 600 gram linseed en eenn schep hartog digist

En winter onbeperkt hooi wat ze niet helemaal opeet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:31

Heb je invloed op het hooi? Dan zou ik ook zeker eens naar de voedingswaardes kijken en rijker voeren. Dat kan een volbloed prima hebben en kan ook deel van de oplossing zijn.
Je zou ipv de myo flakes ook gewoon luzernebrok kunnen voeren. Dan heb je meer eiwitten per kg te pakken en is ook nog eens goedkoper. Voer daar gerust 2 of 3kg van (wel opbouwen), compenseer dit boven de 2kg met lijnzaad of tarwezemelen om de calcium/fosfor verhouding recht te houden.
En als je slobber wilt geven is de al genoemde Marstall bergwiesen mash ook heel fijn. Hoger in vet en eiwitten dan de meeste slobbers.

Je zou ook nog aan een brok als hippalgo bodybuilder kunnen denken. Maar dat is echt een topping/aanvullend voer. Dan moet je voer in de basis wel goed zijn om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:51

ilora schreef:
_San87_ schreef:

Ze krijgt nu twee keer per dag een schep lannoo health. Ik wil gerust meer geven. Het is niet dat ze een bom wordt dan van die muesli. Ee heeft vorig jaar zware koliek gehad en die maanden erna nog eens drie keer lichte koliek en toen kregen ze een muesli hoger in suikers en zetmelen en graan in. Sinds we daarmee gestopt zijn waren de kolieken ook voorbij. Dus daar wel beetje schrik voor. Nu weet ik wel dat er muesli zijn met heel hoog suiker en zetmeel gehaltes. En sommige tussen in zitten. Is het interessant om eentje te geven die tussenin zit? En zo ja de welke saracen is hier in de buurt niet verkrijgbaar dus dat is een moeilijke. Voor de rest krijgt ze in de winter ook lannoo linseed bij en hartog digist.

Nu op de moment krijgt ze twee scheppen slobber van myo protein flakes en weighlift en beetje agrobs alfalfa voor de smaak en 1 schep health lannoo vitamine e en magnesium relax en lijnzaad en dit twee keer per dat. Plus 24/7 op de wei plus extra hooi ter beschikking.

Winter. Blijft hetzelfde smorgens en 's avonds van slobber en mengel. Maar 's middags extra voederbeurt van twee scheppen slobber met 600 gram linseed en eenn schep hartog digist

En winter onbeperkt hooi wat ze niet helemaal opeet.

Is het de Healthy fiber mix die je voert?

Want dan kun je beginnen met puur Linamix gaan voeren ipv een voer met Linamix. Je moet dan wel een goed basisvoer hebben.

Weet je de oorzaak van de koliek, trouwens? Was dat voergerelateerd?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 03-09-25 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 16:53

Daihyo schreef:
Heb je invloed op het hooi? Dan zou ik ook zeker eens naar de voedingswaardes kijken en rijker voeren. Dat kan een volbloed prima hebben en kan ook deel van de oplossing zijn.
Je zou ipv de myo flakes ook gewoon luzernebrok kunnen voeren. Dan heb je meer eiwitten per kg te pakken en is ook nog eens goedkoper. Voer daar gerust 2 of 3kg van (wel opbouwen), compenseer dit boven de 2kg met lijnzaad of tarwezemelen om de calcium/fosfor verhouding recht te houden.
En als je slobber wilt geven is de al genoemde Marstall bergwiesen mash ook heel fijn. Hoger in vet en eiwitten dan de meeste slobbers.

Je zou ook nog aan een brok als hippalgo bodybuilder kunnen denken. Maar dat is echt een topping/aanvullend voer. Dan moet je voer in de basis wel goed zijn om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Koliek door suiker, zemelen, granen.

Zemelen = granen. Mag dus niet. Bodybuilder zie hier onder, ook granen EN suiker. Melasse = suiker - wil je ook niet in je voeding hebben.

Olie inderdaad beter alternatief of de coolstance (copra) en of de linamix.

Bodybuilder: Rijstvoermeel, lijnzaadschilfers, gedroogde bietenpulp, maïs, moutkiemen, tarwe, bietmelasse, johannesbrood.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:11

Jeetje Miss_Mii21, je blijft misinformatie verspreiden en je spreekt jezelf nog tegen ook. Sportbrok is vergif, maar dan ineens een sportbrok of muesli die wel goed is omdat het merk je aanstaat. Terwijl je helemaal niet weet wlk merk er gevoerd wordt en wat dan de daadwerkelijke hoeveelheid suikers en zetmeel is die geboerd wordt. Pavo is vergif door de suikers, terwijl die enorm veel soorten voer hebben ook met lage percentages, maar ook hogere omdat er zat paarden zijn die dat extreem goed kunnen gebruiken en nodig hebben, en hetgeen waar je zo op afgeeft notabene een BALANCER/VITAMINEBROK is en dus echt verwaarloosbaar omdat je maar paar honderd gram maximaal geeft. Daarbij snap je er nog steeds niks van dat je niet naar de percentages moet kijken maar naar de daadwerkelijke hoeveelheid die je voert. Die hoge percentages suiker en zetmeel kunnen vele malen minder zijn in grammen bij een voer dat je als TOPPING EN NIET ALS VOLLEDIG VOER geeft, omdat je er veel minder van geeft. Daarnaast blijft het een extreem belangrijke voedings en bouwstof voor paarden en staat er nergens dat er geen granen gevoerd mogen worden hoe graag jij dat ook wil, maar dat ze opletten. Dus bij een voer dat je als topping geeft en dus weinig in hoeveelheid is dat precies wat ze moeten doen; er op letten, geen grote hoeveelheid dus maar nergens wordt er gezegd niet voeren.

Bij zulke dieren is het belangrijk dat je niet alleen vult maar ook zeker voedt.

En de grootste bron van suiker is gras en hooi.... Je bent er zo extreem bang voor dat je zelfs misinformatie blijft verspreiden maar hebt geen idee hoeveel jouw paard,laat staan die van een ander, binnen krijgt door het ruwvoer al. Terwijl je iemand aanvalt op het geven van 1 kilo sportbrok die wel getest hooi voert en waarbij de kans dus aanwezig is dat die paarden veel minder binnen krijgen als de jouwe.

Daarbij ga je nu iemand de les lezen die ervoor geleerd heeft, waarvan voeding afstemmen op het paard het werk is en die dus wel een grondige en goed onderbouwde kennis heeft en ook op de hoogte is van ontwikkelingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:28

Miss_Mii21 schreef:
Koliek door suiker, zemelen, granen.

Zemelen = granen. Mag dus niet. Bodybuilder zie hier onder, ook granen EN suiker. Melasse = suiker - wil je ook niet in je voeding hebben.

Olie inderdaad beter alternatief of de coolstance (copra) en of de linamix.

Bodybuilder: Rijstvoermeel, lijnzaadschilfers, gedroogde bietenpulp, maïs, moutkiemen, tarwe, bietmelasse, johannesbrood.

In Linamix zit 12% suiker :7.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:36

En 17% zetmeel. Bij elkaar meer dan de bodybuilder, alleen vanuit andere ingrediënten.
Een van de ingrediënten van de Linamix is Isomaltulose. Wat een duur woord is voor bewerkte suiker.
Als je niet weet waar je het over hebt, is het soms beter om te zwijgen of je eerst te verdiepen voor je (mis)informatie geeft.

Overigens is de Linamix wel een interessante keuze als topping met het eiwit- en vetpercentage.
Maar wel in dezelfde categorie als de bodybuilder.
En het is een topping, voor tijdelijke aanvulling bij tekorten, herstel of verhoogde prestaties.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:43

Daihyo schreef:
En 17% zetmeel. Bij elkaar meer dan de bodybuilder, alleen vanuit andere ingrediënten.
Een van de ingrediënten van de Linamix is Isomaltulose. Wat een duur woord is voor bewerkte suiker.
Als je niet weet waar je het over hebt, is het soms beter om te zwijgen of je eerst te verdiepen voor je (mis)informatie geeft.

Overigens is de Linamix wel een interessante keuze als topping met het eiwit- en vetpercentage.
Maar wel in dezelfde categorie als de bodybuilder.
En het is een topping, voor tijdelijke aanvulling bij tekorten, herstel of verhoogde prestaties.

Klopt. Ik vind het super spul. Het bedrijf waar ik werkte gaf het alle paarden, van jonkies in de groei tot de GP paarden, en paarden die om wat voor reden dan ook bij moesten komen. De paarden kregen als basis wel een goede brok, uiteraard, naast onbeperkt getest hooi.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:45

Volgens de kliniek kwam de koliek van de suikers zetmelen en granen. De maanden erna terug op haar oude muesli gezet halve portie en toen nog drie keer kleinere kolieken gehad. Nadat we met die muesli stopte was de kolieken over. Op aanraden van de kliniek de lannoo healty fibre gegeven,

Body builder deze winter vier maand gegeven en had niet veel effect. Kreeg de aanbevolen hoeveelheid.
Luzerne reageert ze na een hele tijd rilling en zenuwachtig op. Stop je met luzerne is ze veel rustiger en minder jeuk. Esparcette kan ze wel verdragen maar was een hele tijd niet leverbaar bij ons.

Hooi was van de winter geen goede kwaliteit. Omdat hier in België toen vorige zomer pas eind juli begin augustus gehooid was.was laag in eiwitten. Hebben toen tophay bijgegeven. Maar ze eet ook niet alle op.
Krijgt standaard vanaf september en hele winter vitamine e en magnesium relax bij.
En een 600 gram linamix van lannoo

Van muesli kreeg ze vorig jaar lannoo active voor ze de koliek kreeg

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:52

Ah dan zou ik het bij de myo flakes houden. Dat is dan het beste alternatief voor de luzerne. Je zou dat kunnen aanvullen (of een deel kunnen vervangen) met de bergwiesen mash. Die is rijker en een mooie combi met de myo flakes.
En dat aanvullen met de linamix op de hoogste aanbevolen hoeveelheid en een goede balancer voor alle vitamines en mineralen.
Dan zit je qua graanvrij goed.
Zet dit nog niet genoeg aan, kun je het nog aanvullen met Coolstance Copra om echt even goed bij te trekken.
Dan kom je denk ik wel aan 2 voerbeurten per dag. Want voor 1 voerbeurt is dat wat veel.

Maar je hooi is echt heel belangrijk met dit soort paarden. Daarmee voed je inderdaad. Met schraal hooi ben je alleen aan het vullen en dan is het heel moeilijk omdat aan te vullen.

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 17:59

Afbeelding
Dit was op eind van de winter

Afbeelding
Begin van de winter

Afbeelding
Toen we ze net gekocht hadden

Afbeelding

Toen we ze twee maand hadden en vol op gras stond. Ik hen ze erna nooit meer zo gekregen. Dus ik doe iets verkeerd. Bij de vorige eigenaar kreeg ze hele natte kuil en lannoo gastrocubes

Ik probeer echt mij. Best te doen en wil gerust aanpassingen doen. Maar als je jaren altijd pony's hebt gehad en altijd moest opletten van niet teveel te geven is dit best aanpassen. We hebben ze nu twee jaar en het is echt jojo soms. Dan staat ze goed om twee dagen later weer precies afgevallen te zijn. En ik zie door de bomen het bos niet meer

ilora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:03

Daihyo schreef:
Ah dan zou ik het bij de myo flakes houden. Dat is dan het beste alternatief voor de luzerne. Je zou dat kunnen aanvullen (of een deel kunnen vervangen) met de bergwiesen mash. Die is rijker en een mooie combi met de myo flakes.
En dat aanvullen met de linamix op de hoogste aanbevolen hoeveelheid en een goede balancer voor alle vitamines en mineralen.
Dan zit je qua graanvrij goed.
Zet dit nog niet genoeg aan, kun je het nog aanvullen met Coolstance Copra om echt even goed bij te trekken.
Dan kom je denk ik wel aan 2 voerbeurten per dag. Want voor 1 voerbeurt is dat wat veel.

Maar je hooi is echt heel belangrijk met dit soort paarden. Daarmee voed je inderdaad. Met schraal hooi ben je alleen aan het vullen en dan is het heel moeilijk omdat aan te vullen.

Nu krijgt ze twee voeder beurten in de winter drie.
Dus smorgens twee scheppen geweekte slobber plus schep lannoo healty fibre
Smiddags twee scheppen slobber met lina mix en schep hartog digist
En savonds zelfde als smorgens met vitamine e en magnesium en krijgt twee hooinetten per dag van 14 kilo elke en eet ze niet op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:26

ilora schreef:
Volgens de kliniek kwam de koliek van de suikers zetmelen en granen. De maanden erna terug op haar oude muesli gezet halve portie en toen nog drie keer kleinere kolieken gehad. Nadat we met die muesli stopte was de kolieken over. Op aanraden van de kliniek de lannoo healty fibre gegeven,

Body builder deze winter vier maand gegeven en had niet veel effect. Kreeg de aanbevolen hoeveelheid.
Luzerne reageert ze na een hele tijd rilling en zenuwachtig op. Stop je met luzerne is ze veel rustiger en minder jeuk. Esparcette kan ze wel verdragen maar was een hele tijd niet leverbaar bij ons.

Hooi was van de winter geen goede kwaliteit. Omdat hier in België toen vorige zomer pas eind juli begin augustus gehooid was.was laag in eiwitten. Hebben toen tophay bijgegeven. Maar ze eet ook niet alle op.
Krijgt standaard vanaf september en hele winter vitamine e en magnesium relax bij.
En een 600 gram linamix van lannoo

Van muesli kreeg ze vorig jaar lannoo active voor ze de koliek kreeg

Had ze dan maagzweren, of was de balans van de voeding niet goed? Hebben ze daar wat over gezegd?

Want hoe je het ook wendt of keert, koolhydraten hebben ze gewoon nodig.

Hier is een interessant stuk over voeren (wel Engels) met extra aandacht voor zetmeel:
https://saracenhorsefeeds.com/sports/fe ... gut-health

(Paddock is in dit artikel de weide.)

Misschien heb je er wat aan in je voermanagement.