vliegendeken met heet weer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: vliegendeken met heet weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:17

Hier ook goed heet, maar helemaal droog onder de vliegendeken ondanks dat ze in de volle zon blijft staan. Op stal gaat die wel af, dan heeft die geen nut ivm geen zon en daar wordt het wel warm omdat de zon er groot deel vol in staat en geen zuchtje wind (wel buitenbox maar staat nu gewoon niks) was op het land echt beter te doen als binnen.
Wel nog keer afgespoten tussendoor, vond ze lekker maar paar uur later was ze ook gewoon nog steeds droog.

In tegenstelling tot ikzelf :')

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:57

Hier is het bloedheet, paarden vanochtend rond half 5 voor dat de dazen er waren al op de wei gedaan en dan om 8 uur weer naar de schuilstal waar het lekker doorwaait. Geen vliegendeken en de paarden zijn nog redelijk droog op de huid. Wel wat zwaarder aan het ademen maar het is hier ook 36 graden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:07

Heb ze nooit dekens op. En wel veel dazen hier. Vliegenmasker hebben ze wel veel baat bij :j

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:11

Ik moet terug komen op mijn beweringen, vandaag ook bezweet aan de borst, ik heb de dekens vandaag afgedaan. (Rambo Protector)

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:17

Hier is het heel verschillend per jaar hoeveel dazen er zitten. Heb de afgelopen 2 jaar de vliegdekens vaak maar 1 of 2 weken nodig gehad. Dit jaar ging het tot ongeveer een week geleden toen begon het echt te gek te worden als in meer dan 20 dazen tegelijk op het paard. Met een schimmel ziet dat er behoorlijk bloederig uit :o

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:15

Hier wel 1 van de 2 heel nat onder de deken. Helaas de eczemer, deken kan echt niet af. Hij is gelukkig helemaal fit, drinkt goed en hoed gegeten. Wel even lekker afgespoeld. Morgen halverwege de dag ook nogmaals checken.
Hij gaat helaas ook zelf in de zon staan ipv in de schaduw.
Merrie was helemaal droog

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:58

Hier 1 onder de protector wat klam, maar die liep zelf in de volle zon... Tja.
Onder de shires amper warm en zeker niet nat. Nou is die 2 weken geleden geschoren....
Nummer 3 zonder deken was wel behoorlijk aan het zweten.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:04

Ik denk dat paarden sws zweten met deze temperaturen. Met of zonder deken. Mijn paard heeft ook wel gezweet maar stond om 12 uur op stal. Toen is de vliegendeken afgegaan en vanavond was hij nog steeds erg klam. Ik vermoed dus dat de vliegendeken bij mijn paard het niet warmer maakt.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:26

Hier de dag ook overleefd, met deken (zonder uv wering wel luchtig en dun, stof lijkt verder hetzelfde als die van amigo) en vooral veel water. Ik sta op een kleine stal en iedereen is verspreid over de dag geweest en heeft alle paarden gekoeld, de mijne dus inclusief deken.
Ze heeft het normaal het zwaarst met die warmte en heeft al eerder dit seizoen zonder deken drijfnat van het zweet gestaan met minder hoge temperaturen terwijl de rest weinig last had. Maar nu met iedere paar uur een natte deken hield ze het juist beter uit dan andere zonder deken.
De deken droogt vrij snel weer op maar zij bleef er nog best een tijdje koel onder ook als ze zelf weer opgedroogd was.
Natte vliegendeken met hoge temperaturen is wel een aanrader :j

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 06:05

Hier in AUS staan ze de hele zomer met een vliegendeken in de zon en dit zorgt juist dat ze het niet zo warm krijgen (35+).

Dat zijn dit soort dekens.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:38

Dat zijn fijne dekens. Maar waar is hier in Aus?
Zijn daar ook dazen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:43

Elisa2 schreef:
Hier was eentje toch te warm onder de vliegendeken ondanks dat het een UV werende was, die heeft een douche gehad en een andere op met wat grotere mazen.

Ja, dat is logisch.
De warmtegevende component van het zonlicht is het IR (infrarode) deel van de straling. (Daarom heeft een solarium rode lampen).
IR licht heeft een groot doordringend vermogen. Het is de zonnewarmte die je voelt achter het raam bijvoorbeeld.

Het UV deel van het licht is deel wat zorgt voor het bruine kleurtje maar ook verbranding van je huid. (Daarom geeft een zonnebank zo'n kenmerkende kleur blauwschtig licht.) Dus het schadelijke deel van het zonlicht.

Overigens is een dicht geweven t-shirt ook UV werend.

Samenvatting: UV-werende deken is vooral een geslaagde marketing truc. Maar het doet niets tegen het opwarmende IR licht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:56

Maar hoe verklaar je dan dat je wel echt verschil voelt tussen de delen waar de deken zit en de delen van vacht in de zon? Waarbij het laatste echt warmer aanvoelde. Het is vast een combinatie van de verschillende dingen waar mijn dekens aan moeten voldoen. Het uv werende was een life saver met scheermeskaal paard ook, maar ook daarna heb ik alle vliegendekens gewisseld voor zulke. Ook de regen vliegendeken is groot verschil tussen een normale en 1 met dezelfde eigenschappen

Nu is het bij mij wel een lichte kleur deken met hele luchtige stof die het licht ook weerkaatst en niet alleen uv werend. Maar ik merk dus echt verschil.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:58

Lokii schreef:
Ik denk dat paarden sws zweten met deze temperaturen. Met of zonder deken. Mijn paard heeft ook wel gezweet maar stond om 12 uur op stal. Toen is de vliegendeken afgegaan en vanavond was hij nog steeds erg klam. Ik vermoed dus dat de vliegendeken bij mijn paard het niet warmer maakt.

Nee hoor. Gisteren heb ik de paarden op de wei gevoeld. Die voelden niet eens echt warm, zelfs een die in de brandende zon stond te eten niet.
En die een vliegendeken op hadden voelden ook niet warm er onder. Denk dat het veel per paard scheelt (en per soort deken). Net als bij mensen eigenlijk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:30

Hier blijft de vliegendeken op. Anders hebben ze teveel stress van de dazen

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:44

Roodvos schreef:
Elisa2 schreef:
Hier was eentje toch te warm onder de vliegendeken ondanks dat het een UV werende was, die heeft een douche gehad en een andere op met wat grotere mazen.

Ja, dat is logisch.
De warmtegevende component van het zonlicht is het IR (infrarode) deel van de straling. (Daarom heeft een solarium rode lampen).
IR licht heeft een groot doordringend vermogen. Het is de zonnewarmte die je voelt achter het raam bijvoorbeeld.

Het UV deel van het licht is deel wat zorgt voor het bruine kleurtje maar ook verbranding van je huid. (Daarom geeft een zonnebank zo'n kenmerkende kleur blauwschtig licht.) Dus het schadelijke deel van het zonlicht.

Samenvatting: UV-werende deken is vooral een geslaagde marketing truc. Maar het doet niets tegen het opwarmende IR licht.

Toch is een uv werend shirt beschermender dan een normaal shirt. Met een normaal dichtgeweven shirt verbrand ik alsnog een beetje op mijn geopereerd littekens. Met uv shirt niet

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:48

MyWishMax schreef:
Maar hoe verklaar je dan dat je wel echt verschil voelt tussen de delen waar de deken zit en de delen van vacht in de zon? Waarbij het laatste echt warmer aanvoelde.

Omdat direct zonlicht een oppervlakte natuurlijk altijd meer opwarmt. Zeker een donker paard zal met direct zonlicht warmer aanvoelen. Als een deken van een luchtige, lichtgekleurde stof gemaakt is, zal dat oppervlakte minder opwarmen dan een donkerkleurig paard.

Maar dat heeft dus niet echt iets met uv werend te maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:51

Gini schreef:
MyWishMax schreef:
Maar hoe verklaar je dan dat je wel echt verschil voelt tussen de delen waar de deken zit en de delen van vacht in de zon? Waarbij het laatste echt warmer aanvoelde.

Omdat direct zonlicht een oppervlakte natuurlijk altijd meer opwarmt. Zeker een donker paard zal met direct zonlicht warmer aanvoelen. Als een deken van een luchtige, lichtgekleurde stof gemaakt is, zal dat oppervlakte minder opwarmen dan een donkerkleurig paard.

Maar dat heeft dus niet echt iets met uv werend te maken.

Als een stof licht weerkaatst en dus minder licht door dringt is het toch altijd UV werend?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:55

Niet per se. Afhankelijk van het soort stof. Nu, met een paardendeken zal je "altijd" wel goed zitten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:03

Mijn veulen herkend der moeder niet zonder vliegendeken....... dus hou hem maar op. Ik heb liever dat me merrie wat vaker op stal staat (vrije keus) om uit de zon te blijven dan dat me veulen blijft rennen en niet druft te drinken met dit weer.
Uiteraard heb ik vaker geprobeerd de deken af te doen maar veulen is echt zwaar in paniek als moeders niet meer mint groen is.

Maakt het afspenen in het najaar wel een stuk makkelijker :') 8)7

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:17

Roodvos schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, dat is logisch.

Ik snapte er ook al niks van. :+ Nu dus wel. UV-stralen heb ik altijd gelinkt aan zonnebrand en geen warmte.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:20

Hier voor mijn gevoel trouwens ook tussen twee kwaden moeten kiezen.

Een van de twee paarden wordt echt onrustig van de dazen. Daardoor krijgt ze het ook warmer dan wanneer ze rustig zou blijven staan. Zij duikt ook met haar neus naar het vliegenmasker als ik die om wil doen.

Schaduw helpt volgens mij wel enorm tegen het zweten. Beide paarden zijn droog onder de dekens. Zijn licht van kleur van Amigo. Zo rond 19 uur gaan ze af. Ik bekijk het per dag en per paard.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:04

xJennifx schreef:
Hier in AUS staan ze de hele zomer met een vliegendeken in de zon en dit zorgt juist dat ze het niet zo warm krijgen (35+).

Dat zijn dit soort dekens.

[ Afbeelding ]

Victoria, Australië. Geen dazen wel echt heeeel veel vliegen. Maar je hebt ze ook compleet dicht.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:14

Hier heb ik de eczeem- en vliegendeken opgehouden. Ben wel het land ingelopen om te voelen hoe ze eronder qua temperatuur voelden, maar dat was voor mijn gevoel niet warmer onder dan boven de deken.
Op stal is/was hier ook geen optie omdat het daar de warmte erg blijft hangen. Wat dat betreft kan ik niet wachten tot de nieuwe stallen klaar zijn. Die zijn een stuk ruimer en krijgen stalramen waardoor ik de boel tegen elkaar kan openzetten.
Paarden hebben in het land schaduw, maar zeker mijn oudje die eczeem heeft bleef vaak in de zon staan.
Andere paard had ondanks vliegendeken wel zijn momenten dat hij een sprintje trok door het land, dus ik wil niet weten hoe hij was als hij geen deken op had.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:17

Hier ook al veel dazen. Die van mij ( zwart) heeft wel een vliegendeken op, want die wordt gek van de dazen. En ja ze heeft het warm, maar ze zoekt echt wel de schaduw op. En de paarden zonder deken hebben ook lopen zweten en hebben het ook warm. Ze hebben bij ons schaduw van de bomen en ook kunnen ze de stal in. Het is echt kiezen tussen 2 kwaden, dan maar de vliegendeken op.