Ouder paard volledig in paniek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 10:47

Sanet schreef:
Mijn Fries (550kg) krijgt maar een 0,5mg en heeft daarmee nu goede waardes. Dus dat is niet lichaamsgewicht afhankelijk.

Dit is mijn ervaring ook. Die van mij zou volgens de richtlijnen een halve moeten. Maar dan eet ze nog slechter. Dus ik ben in overleg terug gegaan naar een kwart. Daar doet ze het klinisch super op (ze is met haar 2e jeugd bezig en je zou niet zeggen dat ze 27 is).

@ts: En als je hem eens ruilt van stal met een ander paard? Soms hoor je dat sommige paarden ook gevoelig reageren op aardstralen. Wellicht eens met een wichelroede op zijn deel lopen. Het klinkt zweverig maar ik heb het zelf eens geprobeerd. M'n ouders hebben hun bed verplaatst omdat m'n moeder slecht sliep. De wichelroede sloeg aan op de plek waar hun bed eerst stond. Ze hebben het bed verplaatst en ze slaapt nu veel beter.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:26

LizzyRTPL schreef:
Merel schreef:
Wat naar zeg.
Hopelijk vind je de oorzaak of anders iets wat in ieder geval helpt..

Is al geprobeerd wat pijnstilling zoals bv metacam doet? Mijn pony (headshaker) heeft jaren terug vergelijkbare aanvallen gehad. Hij had toen waarschijnlijk enorm hoofdpijn want na een hele boel andere opties uitgesloten te hebben bleef de hypothese dat hij overgevoelig zou zijn voor zonlicht via de oogzenuw over. Sinds hij een goed uv wereld masker draagt is hij aanvalsvrij. Toen ik nog niet wist wat het veroorzaakte hielp metacam toedienen wel. Ik gaf het niet permanent maar als ik de eerste symptomen zag (gefixeerde blik, bepaalde houding, oren laten afhangen, stampen / schrapen met voorbenen, etc: oftewel gewoon tekenen van ongemak). Gelukkig nu al jaren niet meer nodig gehad.

Heel veel sterkte!

Nog niet geprobeerd. Heb eventueel nog metacan staan. Maar zou ik dat gewoon zomaar kunnen geven?

Ik zou altijd overleggen met een dierenarts (heb ik ook gedaan toen).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:39

LizzyRTPL schreef:
Vannacht was helaas drama. Ze dachten om 1 uur laten we lekker vuurwerk afsteken in het park ....

Hij was super rustig tot het vuurwerk, gelukkig na 20 min rustig en toen 3 uur vannacht, weer vuurwerk. Gelukkig was zijn maatje zoals altijd de koele kikker en die bleef staan waar hij in paniek was. Dit stopte gelukkig relatief snel.

Ben om 4 uur weer wezen kijken en toen stond hij rustig te eten en om 8 uur had hij alles op en stond hij te wachten op de ochtend maaltijd

Jeetje nu vuurwerk? Wat flauw zeg -O-
Kan me voorstellen dat er dan paniek is,misschien is er op de andere tijden dat je pony paniekerig doet dan toch ook wel iets van geknal of soortgelijk geluid te horen wat triggert.
Denk dat je misschien iets van geluiddempers kunt proberen,oornetje op doen ofzo.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 11:40

Het is behoorlijk moeilijk om in zo'n drukke omgeving te anticiperen op bepaalde dingen, zeker dingen als vuurwerk. Kan me voorstellen dat je helemaal gesloopt bent door de situatie TS...

Onze stal is gelegen in afgelegen landbouwgebied, dus hier is het heel makkelijk om een prikkelarme en gestructureerde omgeving te creëren voor mijn paniekmerrie... al blijft het opletten met vliegen en mugjes - want ook dat is een trigger zoals ik al zei.

Verhuizen is ook geen goed idee voor een 31-jarige...
Echt een hele lastige situatie voor jou én je paard.

Ik heb ooit contact opgenomen met Symone Ottevangers, en een positieve ervaring mee gehad.
Misschien is dat nog het overwegen waard.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:18

Arm beestje
Laatst bijgewerkt door assebassie op 08-06-25 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:19

Vuurwerk hm, kan heel goed de trigger zijn. Hier raken ze daar ook van overstuur. Wat lastig zeg.
Was hij altijd al bang van knallen?

BigOne

Re: Ouder paard volledig in paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:22

Is zijn zicht nog wel goed?

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 12:33

assebassie schreef:
Vuurwerk hm, kan heel goed de trigger zijn. Hier raken ze daar ook van overstuur. Wat lastig zeg.
Was hij altijd al bang van knallen?

Ja dat was hij altijd al. Is altijd al wel een zenuwelijer geweest :(

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 12:33

Nu staat meneer weer super ontspannen in de bak, op zijn eigen plekje en is er weer niks aan de hand.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 12:48

Fijn dat hij nu rustig is.
Eigenlijk hopen dat het vuurwerk de oorzaak is, dan is het iets van buiten.
Sterkte!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 13:37

Elisa2 schreef:
Misschien een stomme vraag, maar zitten er wolven in de buurt?

Tis tegenwoordig geen stomme vraag.
Ik dacht er ook direct aan....

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 14:25

Martina67 schreef:
Elisa2 schreef:
Misschien een stomme vraag, maar zitten er wolven in de buurt?

Tis tegenwoordig geen stomme vraag.
Ik dacht er ook direct aan....

Maar dan zouden de rest ook moeten schrikken toch?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 15:40

Heb je misschien marters op het dak? Die jonkies vliegen overal heen op t moment (bij ons in de waterput gehad en paard durfde er niet meer bij in de buurt te komen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 21:08

LizzyRTPL schreef:

Niet als 1 een stresskip is en de anderen een stuk cooler van karakter. Met het vuurwerk ging deze ook over de zeik en de rest niet toch? Onze paarden kennen eigenlijk geen natuurlijke vijanden dus niet elk paard zal op de rel gaan voor een wolf (of een ander beest). Maar goed als je bij de stad woont, denk ik dat wolven het probleem niet zijn. Kan wel een ander beest zijn natuurlijk.
Kun je een camera ophangen in de stal? Misschien helpt het als je terug kunt kijken wat eraan vooraf gaat :o. Dan kun je zien of je paard steeds onrustiger wordt of dat het gedrag opeens omslaat bijv. En ook of je vooraf dan wat hoort in stal. Wie weet helpt dat bij de speurtocht. Als het door de ppid komt, kun je nog proberen de dosering op te hogen. En misschien voorlopig een kalmerend supplement bijvoeren? Heb ik zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet goed wat helpt.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 23:46

Diddykong schreef:
LizzyRTPL schreef:

Niet als 1 een stresskip is en de anderen een stuk cooler van karakter. Met het vuurwerk ging deze ook over de zeik en de rest niet toch? Onze paarden kennen eigenlijk geen natuurlijke vijanden dus niet elk paard zal op de rel gaan voor een wolf (of een ander beest). Maar goed als je bij de stad woont, denk ik dat wolven het probleem niet zijn. Kan wel een ander beest zijn natuurlijk.
Kun je een camera ophangen in de stal? Misschien helpt het als je terug kunt kijken wat eraan vooraf gaat :o. Dan kun je zien of je paard steeds onrustiger wordt of dat het gedrag opeens omslaat bijv. En ook of je vooraf dan wat hoort in stal. Wie weet helpt dat bij de speurtocht. Als het door de ppid komt, kun je nog proberen de dosering op te hogen. En misschien voorlopig een kalmerend supplement bijvoeren? Heb ik zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet goed wat helpt.

We hebben meerdere cameras hangen. Maar het gedrag begint ineens. Hij eet, draait om en rent weg. En dan blijft er paniek.

We hebben enkele weken geleden een marter in de andere bak zien lopen. Maar hoe zou ik erachter kunnen komen of die hier bij hem zit?

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 23:47

quintusgl schreef:
Heb je misschien marters op het dak? Die jonkies vliegen overal heen op t moment (bij ons in de waterput gehad en paard durfde er niet meer bij in de buurt te komen.

We hebben enkele weken geleden zo een beest zien lopen. Wel op een andere plek op het erf. Hoe weet ik of die ook bij hem loopt en nog beter, hoe kom ik er vanaf..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 09:29

Marters maken vooral s"nachts enorme herrie, lopen vaak op de vliering/ daken etc. Heb er ooit een gehad tussen het dak van mijn slaapkamer en het dak van het huis. Was vreselijk..urenlang s"nachts in de weer aan het spelen en gooien met prooi. Officieel mag je helemaal niks tegen marters doen (beschermd dier) maar wij hebben deze toch uiteindelijk gevangen met een vangkooi en ergens anders uitgezet.

Dus als er een marter zit, en de camera neemt ook geluid op dan zou je deze moeten kunnen horen.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 13:30

Da is geweest. Ze denkt toch misschien aan verhoogde ppid waarde en slaapdeprivatie. Door toch ergens van geschrokken te zijn
Iemand daar ervaring mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:46

Slaapdeprivatie?
Maar dat kun je herkennen,dan staan ze wat te suffen /slapen ,zakken door de benen en schrikken dan weer wakker.
Ik heb zelf dan nog nooit paniek gezien er na,maar die van jou kan dat misschien wel doen.
Heeft ze dat idee gekregen na zien van jouw camera beelden?

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:09

Ik heb een paard gekend die normaal heel relaxt en uberbraaf was tot ze steeds heel erg onrustig en in paniek was. Ze is toen door de da onderzocht (ogen,rug, etc etc) en geen bijzonderheden. Wel bleek ze pssm te hebben en doordat de tumor ging drukken kreeg ze een soort storingen wat zich uitte in blinde paniek. Erg naar om te zien. Paardje is daarom ingeslapen

Dit was niet mijn paard maar dit is wat ik er van mee heb gekregen van de eigenaar

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 06:49

Mijn paard heeft problemen met slaapdeprivatie maar daarvan herken ik helemaal niets wat jij zegt. Die wordt juist weer actiever als ze een keer wél heeft geslapen. :o ik hen recent een topic hierover geopend. Ik zal even de link opzoeken van het filmpj

https://youtube.com/shorts/-BAnK_Mt97o? ... 8jpfwposb5

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:57

Dat is Narcolepsie, mijn ruin heeft er ook soms last van,kan geen kwaad en hij is nog nooit omgevallen.

LizzyRTPL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 21:06

Pikeur schreef:
Mijn paard heeft problemen met slaapdeprivatie maar daarvan herken ik helemaal niets wat jij zegt. Die wordt juist weer actiever als ze een keer wél heeft geslapen. :o ik hen recent een topic hierover geopend. Ik zal even de link opzoeken van het filmpj

https://youtube.com/shorts/-BAnK_Mt97o? ... 8jpfwposb5

Oh wat naar om te zien. Ben je niet bang dat hij in het water valt?

Mijn pony valt niet om, maar staat in slaapstand en loopt dan ineens achteruit..

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:15

limilou schreef:
Ik heb een paard gekend die normaal heel relaxt en uberbraaf was tot ze steeds heel erg onrustig en in paniek was. Ze is toen door de da onderzocht (ogen,rug, etc etc) en geen bijzonderheden. Wel bleek ze pssm te hebben en doordat de tumor ging drukken kreeg ze een soort storingen wat zich uitte in blinde paniek. Erg naar om te zien. Paardje is daarom ingeslapen

Dit was niet mijn paard maar dit is wat ik er van mee heb gekregen van de eigenaar

Ppid bedoel je denk ik ?Pssm is een andere ziekte of begrijp ik je verkeerd ?

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:31

office schreef:
limilou schreef:

Ppid bedoel je denk ik ?Pssm is een andere ziekte of begrijp ik je verkeerd ?

Ppid ja :+ Iets met om 4.00 opstaan en een lange dag :')