Jonge merrie komt niet aan: welk voer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Jonge merrie komt niet aan: welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 14:03

Krijgen magere paarden stress van veel brok? Of begrijp ik je niet? Heel veel paarden hebben wel gewoon een goede brok nodig en de ene meer dan de ander. Al die korrels en supplementen zijn prima voor sobere rassen maar een warmbloed doet het prima op wat brok. En in de sport een goede brok en wat muesli.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 14:32

De paarden die stress gedrag vertonen heb ik doorgaans altijd op en met te weinig voer zien staan! Maakte niet uit welk ras.

Letterlijk stress&heet door de honger die ze hadden!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 14:44

Suzanne, Ja wat brok.
Helemaal mee eens.
Niet veel brok.
En 4 kilo is gewoon veel brok. Voor een paard bij de gemiddelde ruiter.
Geef 2 kilo goede brok. Dus niet een basis brokje oid.
Nee 1 met goede eiwitten en vetten.

En ja paarden kunnen te veel energie krijgen van te veel brok maar te weinig beweging.
Dat is wat anders dan te weinig geven om ze braaf te hebben. Dan moet je een ander kopen. Ook als je met anti stess supplementen aan de gang moet. Zonder bewezen te korten.

Bult energie er in. Word 4 keer in de week een L proef training gereden. En staat elke dag een uurtje in de paddock in zijn uppie.
Die krijgen stress en extra stress voor de energie die ze niet kwijt kunnen. En dat zetten die niet om in vet zoals een koudbloed maar in alleen maar meer stess. En vallen nog meer af.
Meer brok is de " oplossing". Cirkel rond.

Geef die maar eens minder krachtvoer, onbeperkt goed hooi. En de hele dag buiten met vriendjes op het land.
Moet je eens kijken wat dat doet.
Ja ik weet dat kan niet overal. Maar dan is de oplossing niet meer brok er in smijten. Maar je eens achter de oren te krabben..

Ja te weinig voer geeft ook stress. Dan hebben ze honger.
Maar dat hebben ze niet bij onbeperkt goed hooi bij een ras die onbeperkt mag hebben zoals die van ts.
En dan niet neuzelen met slowfeeders. Dat is bezigheidstherapie voor de paarden die te dik worden.
Nee gewoon een bak vol hooi die nooit leeg is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 15:16

Hm ja die situatie kan ik me iets bij voorstellen. Maar sportpaard kan wel 4 kilo hebben hoor. En als ik er eentje zoals TS zou hebben dan zou ik zeker 3 kilo brok erin gooien plus goed ruwvoer en dan eens kijken.
Het spreekwoord is er niet voor niets: Het oog van de meester maakt het paard vet.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:20

Een paard krijgt alleen maar stress (lees: wordt te druk) door verkeerde brok.

Het is inmiddels 2025 en het wordt tijd om de vooroordelen los te laten.

Bestaan er nog steeds (grote) stallen die een pittige sportbrok voeren aan ieder paard, ongeacht activiteitsgraad? Zeker.
Worden de paarden daar onnodig druk van? Ja.

Maar dat valt onder slecht stalmanagement. En slecht stalmanagement, dat tref je net zo goed aan op PP's, weideconcepten, etc. Het is dus behoorlijk kortzichtig om het woord "brok" onherroepelijk te blijven associëren met bovengenoemde situatie.

De krachtvoermarkt is ontzettend geëvolueerd. Er is nog nooit zoveel aanbod geweest.

Niemand zegt dat je de allergoedkoopste brok van merk X moet voeren.

Over merken gesproken: mensen associëren vaak een bepaald merk met 'ongezond'. Wat ook weer onzin is, aangezien ieder groot merk een heel aanbod heeft aan krachtvoer: van goedkoop tot duur. Van arm tot rijk. Van recreatie tot topsport.

Daarnaast wordt er voor professionele stallen ook krachtvoer aangeboden dat niet in de winkel verkrijgbaar is, en ook daar is er voldoende keuze.

Is brok slecht?
Alleen maar als je een slechte brok aankoopt.

Je bent toch zelf verantwoordelijk voor je paard? Als je niet zelf je krachtvoer aankoopt, dan is het je goed recht de voerspecificaties op te vragen. Als het niet goed is, vertrek je naar een andere stal. Je zet je paard toch ook niet neer op een stal waar ze maar één portie hooi per dag krijgen?

Kritisch denken kan iedereen, steeds met de vinger naar brok wijzen is gewoon onzin. Je kiest zelf wat er in je paard gaat.

En ja: er bestaan goede brokken. Godzijdank.
Ik moet er niet aan denken om voor een hele stal voor ieder paard een voedingsconsulent te laten komen, en ieder paard met 20 verschillende emmertjes apart te gaan voeren :brr: het is zo al werk genoeg allemaal. Precies voor mensen als ik: geen tijd + geen zin, bestaat er compleet voer. Gelukkig.

De honden en katten krijgen ook compleet voer. Natuurlijk zou ik ook alles apart kunnen voeren en uitmeten, maar... nee. Nochtans was / is voedingsleer altijd een grote passie geweest, maar de efficiëntie wint in dit geval. En daar is absoluut niets mis mee.

Als mensen hun paarden succesvol op allerlei dingetjes houden, prima. Maar voor de mensen die hun paard niet op gewicht krijgen, maak het jezelf makkelijk en haal die zak krachtvoer. Gewoon doen.

Muesli is trouwens net zo goed krachtvoer als brok. Kijk naar de grondstoffen, kijk naar de voedingswaarden. Muesli A kan pittiger zijn dan brok B. Mijn voerleverancier vertelde ooit dat muesli er o.a. ook is omdat het oog van de mens ook wat wil. Hoe meer geur en kleur hoe beter voor de verkoop. Ja, paarden kauwen er langer op, maar er komt ook een stuk marketing bij kijken. Ik vertel dit om aan te geven dat we nooit ons gezond verstand mogen verliezen, als het ten koste van het paard gaat.

De eeuwige discussie over aantal kilo's krachtvoer: laat dat over aan de mensen die het daadwerkelijk moeten doen. Dat je nog nooit een paard hebt gekend dat 4 kg krachtvoer verzet, wil niet zeggen dat het niet bestaat.

De bouw van het paard van TS verraadt dat dit wellicht géén paard zal zijn dat 4 kg krachtvoer nodig heeft, ook niet in training later. Maar er bestaan, zeker met de huidige fokproducten, paarden bij wie dit wel het geval is.

Ja - zelfs met dagelijkse weidegang.
Ja - zelfs met onbeperkt rijk hooi.
Ja - zelfs met een kwaliteitsvolle brok.

Ieder zijn goed recht om dit niet te willen accepteren, maar ga mensen niet onnodig bang maken als het op voerbeleid aankomt.

Geef je paard wat het nodig heeft, en stuur bij wanneer nodig. Meer hoef je niet te doen.
Begin altijd voorzichtig, bouw op, maar ga door tot je het doel hebt bereikt.

Uiteraard àltijd ondersteund door een correct ruwvoer- en wormbeleid. Dat is inmiddels basiskennis.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:29

Waar heb ik gezegd dat muesli geen krachtvoer is?
Omdat ik schreef dat het magere paard muesli kreeg?
Rare conclusie trek je dan...

Ja verkeerde brok.
Dat zeg ik toch.
4 kilo er in maar geen goede brok die doet wat hij doen moet.
Teveel suikers als voorbeeld Ipv eiwit en goede vetten.

Maar als men zo selectief leest of zelf invult is een discussie zinloos...

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:39

Ik reageerde op meerdere mensen in één post.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:51

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 11:32

Zo, er zijn wat mooie discussies en dialogen uit dit topic gekomen! Leuk en ook wel interessant om te lezen. Vooral de posts van Daihyo zijn zeer informatief, ook voor anderen!

Solinda is 14 april 3 jaar oud geworden en staat sinds oktober 24/7 buiten met schuilstal. Op dit moment wordt ze ongeveer twee keer per week getraind in de vorm van grondwerk en longeren, niet al te intensief. Ze is van zichzelf een rustig type, ervaart niet snel stress. :o

Sinds afgelopen vrijdag staat ze op:
- 2.5 kg Voermeesters Sport (de torso was niet beschikbaar in de winkel)
- 1 Pavo Dailyfit koek
- 50ml lijnzaadolie
- Beetje grasmix als opvulling anders vindt ze de olie niet lekker

En ik ben gisteren begonnen met grazen aan de hand om vast te wennen voor komende week. Ik zal hier updates plaatsen hoe ze er momenteel uit ziet als nulpunt, en wil een wekelijkse collage maken. Ik verwacht inderdaad dat ze vooral van het gras enorm snel opknapt }:0 .

Ik zag ergens ook nog de opmerking over wormen op de eerste foto in de openingspost, maar die kan ik echt wel ontkrachten. Ze kwam hier op stal na 2 uur op de trailer hebben gestaan en nadat ze geintroduceerd is aan haar bonte vriendinnetje. In mijn ogen niet apart dat haar buik niet zo vol is.

Afbeelding
Afbeelding

Beide foto’s zijn gisteren gemaakt, grazen in de boomgaard en aan haar happie in de paddock. Mocht het nodig zijn kan ik haar de fibrebeet ook weer geven, maar eerst maar even dit icm. weidegang.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 13:42

Heb je het voer van Voermeesters wel opgebouwd en de Vitalbix afgebouwd? Oftwel even een tijdje mengen. Anders is de overgang wel echt enorm. Zowel in hoeveelheid (of heb je meer dan 1 voerbeurt?), als in samenstelling en energiewaarden.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 13:55

Daihyo schreef:
Heb je het voer van Voermeesters wel opgebouwd en de Vitalbix afgebouwd? Oftwel even een tijdje mengen. Anders is de overgang wel echt enorm. Zowel in hoeveelheid (of heb je meer dan 1 voerbeurt?), als in samenstelling en energiewaarden.

Ik heb het gisteren en eergister wat gemengd en ze krijgt het voer verdeeld over 2 a 3 voerbeurten, dus qua verandering in hoeveelheid valt het enorm mee. Voorheen kreeg ze de 1.3 kg vitalbix in 1 voerbeurt en de fibrebeet in de ander. Ik zorg er wel voor dat ze nu ook dagelijks even aan de lijn loopt om eventuele overtollige energie er uit te lopen, niet hard werken maar gewoon even bewegen.

Catlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 13:57

Hootje schreef:
Beste mede-bokkers,

Sinds afgelopen oktober staat mijn 3-jarige merrie weer thuis nadat zij 2 jaar in de opfok heeft mogen opgroeien. Er is daar super goed voor haar gezorgd en ze kwam dan ook best wel goed op gewicht de opfok uit :o :

[ Afbeelding ]

Nu is ze in de winter weer flink gaan groeien en daarbij behoorlijk afgevallen -O- Ondertussen is ze weer wat bijgekomen maar het stagneert een beetje: ze valt niet meer af, maar komt echt heel langzaam tot niet aan. Dit zijn een aantal foto’s van afgelopen week:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat krijgt ze nu aan dagelijkse voeding:
• 1.3 kg Vitalbix Breed and Grow
• Halve schep Pavo Fibrebeet (droog gemeten)
• Onbeperkt voordrooghooi, naar mijn idee niet mega eiwitrijk en absoluut geen kuilgras.

Wat is er al gedaan / gecheckt?
• Ontwormd met Eraquell en Pramox
• Schoon mestonderzoek (<100 EPG) afgelopen week
• Zandkuur ( 7 dagen x 300 gram)
• 5 maart naar de tandarts geweest, kleine haakjes weggewerkt en wolfskiezen verwijderd
• Extra hooibak toegevoegd zonder hooinet

Heeft iemand de tip qua voeding of net dat inzicht wat ik nu over het hoofd zie? Ik hoor het heel graag! Groetjes, een iets wat wanhopige paardenmoeder :o

Je moet onbeperkt of veel kuil geven. Dan komen ze pas goed aan. En wat lijnzaadolie door het voer, en wat havens sportbrok, kilo per dag erbij want heeft je paard nodig, verbruikt veel energie en dat krijgt het nu te weinig...
En op het land zetten in de zomer overdag en in de avond op stal met vol groot hooinet met kuil en daarbij wat havens sportbrok. Heeft bij mij erg geholpen.
Laatst bijgewerkt door Catlady op 04-05-25 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 14:00

Catlady schreef:
Je moet onbeperkt of veel kuil geven. Dan komen ze pas goed aan. En wat lijnzaadolie door het voer, en wat havens sportbrok, kilo per dag erbij want heeft je paard nodig, verbruikt veel energie en dat krijgt het nu te weinig.

Ik ga geen kuil voeren maar heb in mijn laatste post beschreven wat het plan van aanpak nu is!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:02

Suzanne F. schreef:
Ik snap ook niet waar die angst om gewoon wat kilo’s brok te voeren vandaan is gekomen. Is echt iets van de laatste jaren.

Geen angst. Voortschrijdend inzicht. B-)

Catlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:02

Hootje schreef:
Catlady schreef:
Je moet onbeperkt of veel kuil geven. Dan komen ze pas goed aan. En wat lijnzaadolie door het voer, en wat havens sportbrok, kilo per dag erbij want heeft je paard nodig, verbruikt veel energie en dat krijgt het nu te weinig.

Ik ga geen kuil voeren maar heb in mijn laatste post beschreven wat het plan van aanpak nu is!

Vitalbiks komen ze niet van aan, is leuk voor de vitamines maar verder niks.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:03

Voermeesters sport is een pittige brok ~~}> mijn keuze zou het niet zijn voor deze situatie / paard.
Maar paarden knappen er wel enorm van op, dus wat dat betreft zit je goed.

Verder heb ik het niet over een volle buik, maar over het beeld van de flank op die foto. Datzelfde beeld heeft ze nog steeds.
Ik zou met lijntjes kunnen tekenen wat ik bedoel, maar dat lijkt niet nodig, omdat je 100% zeker bent dat ze wormvrij is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:49

Ik voer Voermeesters op mijn veel te wakkere warmbloed senior met aanleg tot mager worden (Amor en Amethist/Erdball bloed, hij is dus ècht geen slome). Ik merk geen verschil tussen Sport en Sereen brok bij hem wat betreft wakker-zijn.

Dus die paniekzaaierij over "pittig" kan meteen naar de prullenbak.

Voermeester brok is absoluut Value for Money. Ik ben er zeer tevreden over.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:55

Catlady schreef:
Vitalbiks komen ze niet van aan, is leuk voor de vitamines maar verder niks.

Vitalbix is volgens mij ook speciaal ontwikkeld voor paarden die te snel aankomen en geen graan/suiker/zetmeel kunnen verdragen. Net als de pavo fibre beet trouwens.

Op de site van vitalbix zelf geven ze het volgende advies bij magere paarden:1,5kg active+, 1,5kg nutrimash, 5 scheppen luzerne, 180ml lijnzaadolie en voldoende ruwvoer.

https://vitalbix.com/vitalbix-active-vezelrijke-sportmuesli-voor-paarden/#1585254118161-17eb41bb-5bbd

Voor pavo Fibrebeet is voeradvies bij magere paarden 250 gram per 100 kilo, dus 1250 gram (droog) voor paard van 500kg.

https://service.pavo.net/hc/nl/articles/14813888014353-Hoe-voer-ik-FibreBeet#:~:text=Je%20mag%20dagelijks%20100%20gr,kg%20FibreBeet%20(droog%20afgewogen).

Dus inderdaad een kwestie van flink meer voeren, of overstappen op voeding waar meer calorieën in zitten. Dat lijkt me voor een verder gezond warmbloed paard overigens ook de meeest handige oplossing. Anders sta je waarschijnlijk een groot gedeelte van de dag te wachten tot de voerbak eens leeg is. :D

Hoeveel energie/calorieën er in voer zitten kun je vergelijken met de EWpa (energiewaarde Paard)

https://www.ruiterleven.nl/blogs/ewpa-betekenis-berekenen/

Of een paard meer 'pit' krijgt van voeding ligt aan de verhouding tussen olie, eiwitten, zetmeel en koolhydraten/suikers. Meer olie geeft juist langzame energie en hoger gehalte koolhydraten snelle energie. De eerste is dus meer geschikt voor lange duur, tweede voor korte energie uitbarstingen.
Laatst bijgewerkt door journee op 04-05-25 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:57

@dees

Ik heb een hele stal gevoerd met Voermeesters sport. Ik doe geen uitspraken over producten waar ik geen ervaring mee heb.

Prima brok voor paarden in training, maar andere paarden doen het duidelijk beter op een andere brok.

TS kan zelf ook ontdekken of er al dan niet een gedragsverandering is bij haar paard, zoniet, prima toch?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:00

Catlasy: misschien even alle posts lezen. Dat is al aangepast.

Hootje schreef:
Daihyo schreef:

Ik heb het gisteren en eergister wat gemengd en ze krijgt het voer verdeeld over 2 a 3 voerbeurten, dus qua verandering in hoeveelheid valt het enorm mee. Voorheen kreeg ze de 1.3 kg vitalbix in 1 voerbeurt en de fibrebeet in de ander. Ik zorg er wel voor dat ze nu ook dagelijks even aan de lijn loopt om eventuele overtollige energie er uit te lopen, niet hard werken maar gewoon even bewegen.

Klinkt als goed overdacht +:)+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:14

Catlady schreef:
Hootje schreef:
Beste mede-bokkers,

Sinds afgelopen oktober staat mijn 3-jarige merrie weer thuis nadat zij 2 jaar in de opfok heeft mogen opgroeien. Er is daar super goed voor haar gezorgd en ze kwam dan ook best wel goed op gewicht de opfok uit :o :

[ Afbeelding ]

Nu is ze in de winter weer flink gaan groeien en daarbij behoorlijk afgevallen -O- Ondertussen is ze weer wat bijgekomen maar het stagneert een beetje: ze valt niet meer af, maar komt echt heel langzaam tot niet aan. Dit zijn een aantal foto’s van afgelopen week:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat krijgt ze nu aan dagelijkse voeding:
• 1.3 kg Vitalbix Breed and Grow
• Halve schep Pavo Fibrebeet (droog gemeten)
• Onbeperkt voordrooghooi, naar mijn idee niet mega eiwitrijk en absoluut geen kuilgras.

Wat is er al gedaan / gecheckt?
• Ontwormd met Eraquell en Pramox
• Schoon mestonderzoek (<100 EPG) afgelopen week
• Zandkuur ( 7 dagen x 300 gram)
• 5 maart naar de tandarts geweest, kleine haakjes weggewerkt en wolfskiezen verwijderd
• Extra hooibak toegevoegd zonder hooinet

Heeft iemand de tip qua voeding of net dat inzicht wat ik nu over het hoofd zie? Ik hoor het heel graag! Groetjes, een iets wat wanhopige paardenmoeder :o

Je moet onbeperkt of veel kuil geven. Dan komen ze pas goed aan. En wat lijnzaadolie door het voer, en wat havens sportbrok, kilo per dag erbij want heeft je paard nodig, verbruikt veel energie en dat krijgt het nu te weinig...
En op het land zetten in de zomer overdag en in de avond op stal met vol groot hooinet met kuil en daarbij wat havens sportbrok. Heeft bij mij erg geholpen.

Neem aan dat je ,voordroog, voor paarden bedoeld ipv kuil?

Voordroog zet lekker aan ja

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:05

2,5 kilo brok en nog een vitaminekoek?
Dekt de 2,5 kilo brok het niet.?
Hier trouwens uitermate tevreden over rust en herstel van voermeesters.
Eindelijk een goed bespierd paard, soepeler, enorme glans, en werkbare energie.
Het bevalt beter dan zelf zaken mengen

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:25

Misschien iets om te proberen; ik voer gemalen lijnzaad in plaats van de olie. Ik maal elke dag een verse portie lijnzaad in een koffiemolen en meng dat met een beetje slobber. Dat vindt mijn paard veel lekkerder dan de olie. Is ook een stuk goedkoper, wel meer werk.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:36

Ik ben benieuwd hoe je paard er over 6 weken uit ziet met dit schema TS!

Voor de mensen die aangeven dat er ‘goede brok’ en ‘slechte brok’ is: wat is voor jullie goed of slecht?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:43

Ballard_L schreef:
Ik ben benieuwd hoe je paard er over 6 weken uit ziet met dit schema TS!

Voor de mensen die aangeven dat er ‘goede brok’ en ‘slechte brok’ is: wat is voor jullie goed of slecht?

Inkopper, maar dat hangt van het paard af. Goed is passend bij het paard, slecht is niet passend. 2,5 kg sportbrok past (waarschijnlijk) bij dit paard, bij een sober paard is het geen goede brok.

Voeden ipv vullen werd hier al eerder gezegd. Oftewel: doordacht voeren, niet klakkeloos een paar kg voer er in gooien.