Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daihyo schreef:Heb je het voer van Voermeesters wel opgebouwd en de Vitalbix afgebouwd? Oftwel even een tijdje mengen. Anders is de overgang wel echt enorm. Zowel in hoeveelheid (of heb je meer dan 1 voerbeurt?), als in samenstelling en energiewaarden.
Hootje schreef:Beste mede-bokkers,
Sinds afgelopen oktober staat mijn 3-jarige merrie weer thuis nadat zij 2 jaar in de opfok heeft mogen opgroeien. Er is daar super goed voor haar gezorgd en ze kwam dan ook best wel goed op gewicht de opfok uit:
[ Afbeelding ]
Nu is ze in de winter weer flink gaan groeien en daarbij behoorlijk afgevallenOndertussen is ze weer wat bijgekomen maar het stagneert een beetje: ze valt niet meer af, maar komt echt heel langzaam tot niet aan. Dit zijn een aantal foto’s van afgelopen week:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wat krijgt ze nu aan dagelijkse voeding:
• 1.3 kg Vitalbix Breed and Grow
• Halve schep Pavo Fibrebeet (droog gemeten)
• Onbeperkt voordrooghooi, naar mijn idee niet mega eiwitrijk en absoluut geen kuilgras.
Wat is er al gedaan / gecheckt?
• Ontwormd met Eraquell en Pramox
• Schoon mestonderzoek (<100 EPG) afgelopen week
• Zandkuur ( 7 dagen x 300 gram)
• 5 maart naar de tandarts geweest, kleine haakjes weggewerkt en wolfskiezen verwijderd
• Extra hooibak toegevoegd zonder hooinet
Heeft iemand de tip qua voeding of net dat inzicht wat ik nu over het hoofd zie? Ik hoor het heel graag! Groetjes, een iets wat wanhopige paardenmoeder
Catlady schreef:Je moet onbeperkt of veel kuil geven. Dan komen ze pas goed aan. En wat lijnzaadolie door het voer, en wat havens sportbrok, kilo per dag erbij want heeft je paard nodig, verbruikt veel energie en dat krijgt het nu te weinig.
Hootje schreef:Catlady schreef:Je moet onbeperkt of veel kuil geven. Dan komen ze pas goed aan. En wat lijnzaadolie door het voer, en wat havens sportbrok, kilo per dag erbij want heeft je paard nodig, verbruikt veel energie en dat krijgt het nu te weinig.
Ik ga geen kuil voeren maar heb in mijn laatste post beschreven wat het plan van aanpak nu is!
Catlady schreef:Vitalbiks komen ze niet van aan, is leuk voor de vitamines maar verder niks.
Hootje schreef:Daihyo schreef:Heb je het voer van Voermeesters wel opgebouwd en de Vitalbix afgebouwd? Oftwel even een tijdje mengen. Anders is de overgang wel echt enorm. Zowel in hoeveelheid (of heb je meer dan 1 voerbeurt?), als in samenstelling en energiewaarden.
Ik heb het gisteren en eergister wat gemengd en ze krijgt het voer verdeeld over 2 a 3 voerbeurten, dus qua verandering in hoeveelheid valt het enorm mee. Voorheen kreeg ze de 1.3 kg vitalbix in 1 voerbeurt en de fibrebeet in de ander. Ik zorg er wel voor dat ze nu ook dagelijks even aan de lijn loopt om eventuele overtollige energie er uit te lopen, niet hard werken maar gewoon even bewegen.
Catlady schreef:Hootje schreef:Beste mede-bokkers,
Sinds afgelopen oktober staat mijn 3-jarige merrie weer thuis nadat zij 2 jaar in de opfok heeft mogen opgroeien. Er is daar super goed voor haar gezorgd en ze kwam dan ook best wel goed op gewicht de opfok uit:
[ Afbeelding ]
Nu is ze in de winter weer flink gaan groeien en daarbij behoorlijk afgevallenOndertussen is ze weer wat bijgekomen maar het stagneert een beetje: ze valt niet meer af, maar komt echt heel langzaam tot niet aan. Dit zijn een aantal foto’s van afgelopen week:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Wat krijgt ze nu aan dagelijkse voeding:
• 1.3 kg Vitalbix Breed and Grow
• Halve schep Pavo Fibrebeet (droog gemeten)
• Onbeperkt voordrooghooi, naar mijn idee niet mega eiwitrijk en absoluut geen kuilgras.
Wat is er al gedaan / gecheckt?
• Ontwormd met Eraquell en Pramox
• Schoon mestonderzoek (<100 EPG) afgelopen week
• Zandkuur ( 7 dagen x 300 gram)
• 5 maart naar de tandarts geweest, kleine haakjes weggewerkt en wolfskiezen verwijderd
• Extra hooibak toegevoegd zonder hooinet
Heeft iemand de tip qua voeding of net dat inzicht wat ik nu over het hoofd zie? Ik hoor het heel graag! Groetjes, een iets wat wanhopige paardenmoeder
Je moet onbeperkt of veel kuil geven. Dan komen ze pas goed aan. En wat lijnzaadolie door het voer, en wat havens sportbrok, kilo per dag erbij want heeft je paard nodig, verbruikt veel energie en dat krijgt het nu te weinig...
En op het land zetten in de zomer overdag en in de avond op stal met vol groot hooinet met kuil en daarbij wat havens sportbrok. Heeft bij mij erg geholpen.
Ballard_L schreef:Ik ben benieuwd hoe je paard er over 6 weken uit ziet met dit schema TS!
Voor de mensen die aangeven dat er ‘goede brok’ en ‘slechte brok’ is: wat is voor jullie goed of slecht?