Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Manadeluca schreef:Ik heb in '23 een lipizzanerruin van toen 20 gekocht, voor 900, zijn stamboekpapieren zaten erbij maar deze waren nooit in orde gebracht, dus 300 (da, schetsen, duplicaat aanvragen) verder was hij in orde.
Mentaal was hij dit niet, in het werk is er geen vuiltje aan de lucht, maar hij heeft hier lang moeten wennen, hij vond zijn draai niet, was erg nukkig en had vreselijk voernijd.
Bijna anderhalf jaar later is er veel veranderd, hij is veel gemoedelijker in de omgang en is veel beter gezind, hij is thuis, we zouden hem niet meer kunnen missen. Maar ik denk we twee keer na bij een ouder paard.
anjali schreef:Manadeluca schreef:Ik denk dat het moeilijke gedrag wat jouw paard in het begin had niet aan zijn leeftijd lag maar aan zijn voorgeschiedenis. Ook als je een jonger paard koopt kan die al getraumatiseerd of "verpest" zijn door wat hij heeft meegemaakt. Mijn ervaring is dat juist oudere paarden gemoedelijker zijn en vergevingsgezinder dus gemakkelijker in de omgang. Maar elk geval is weer anders uiteraard.
c_alsemgeest schreef:Mijn KWPN merrie was 24 toen ik haar kocht, ik reed/huurde haar al een paar jaar voor de eigenaar.
Uiteindelijk bijna 30 geworden en veel plezier van gehad, nooit ziek of geblesseerd geweest.
Hier was ze 29:
[ Afbeelding ]
Heb haar toen voor €1000,- gekocht na het overlijden van de eigenaar. En ze is elke euro dubbel en dwars waard geweest.
Manadeluca schreef:Slechts 900 euro en 4 maanden op proef? Voor een mooi uitziend paard dat nog bereden kan worden? Dat kom je ,zeker tegenwoordig, niet gauw tegen!
Mag ik er bij vertellen dat ik de eerste dag een regelrechte bok in mijn buik van hem gekregen heb? Nog nooit met eigen paarden of paarden die met vakantie kwamen meegemaakt. En we behandelen hem eerlijk, losse benen vooraan en achteraan, bijten kon hij ook.
Hij durft nog steeds te trappen bij de bekapper, maar na het dreigen geeft hij op normale manier zijn hoeven.
Ik zal maar zwijgen dat ik in 2013 een bloedmooie shagya arabier van bijna twee voor hetzelfde geld voor een vriendin aangekocht heb.
Soms komen paarden op je pad... ik ben niet op zoek naar koopjes.
anjali schreef:Een die (expres gericht) trapt gaat bij mij wel meteen retour verkoper. Dat vind ik gevaarlijk gedrag.Die wil ik nog niet met geld toe. Maar jij, @manadeluca, hebt het er kennelijk uitgekregen, heel knap van je en het paard heeft geluk met jullie.
superpony schreef:@Waidida, Een goede match vinden is mooi, maar je hebt alleen bij verkoop nooit de garantie dat het paard daar blijft EN mensen kunnen alsnog vies tegenvallen qua verzorging, omgang etc.
En ik snap verkoop echt heel goed. Maar toch als eigenaar die een paar keer flink spijt heeft gehad van verkoop, kan je je soms gewoon simpelweg niet voorstellen dat mensen hun paard ( of dier) wegdoen. Zeker niet na jaren samen en als ze zeggen er zo gek op te zijn, allerlei eisen zijn voor de koper etc.
En ja, ik begrijp de redenen echt wel, maar qua gevoel en emotie, is dat soms heel lastig voor jezelf om er 100% begrip voor op te brengen.