Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Re: Oud paard verkopen en dan nog een flink bedrag vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 00:37

Dat is een nette prijs TinkerTreas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:35

Voor een pony is 18 jaar beslist niet oud.Het kan wel zijn dat grote paarden minder oud worden, die zijn vaak meer "doorgefokt" .Op zich kunnen paarden wel 40 jaar worden maar die leeftijd zie je voornamelijk bij ponies.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:07

Ik heb in '23 een lipizzanerruin van toen 20 gekocht, voor 900, zijn stamboekpapieren zaten erbij maar deze waren nooit in orde gebracht, dus 300 (da, schetsen, duplicaat aanvragen) verder was hij in orde.

Mentaal was hij dit niet, in het werk is er geen vuiltje aan de lucht, maar hij heeft hier lang moeten wennen, hij vond zijn draai niet, was erg nukkig en had vreselijk voernijd.
Bijna anderhalf jaar later is er veel veranderd, hij is veel gemoedelijker in de omgang en is veel beter gezind, hij is thuis, we zouden hem niet meer kunnen missen. Maar ik denk we twee keer na bij een ouder paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:46

Manadeluca schreef:
Ik heb in '23 een lipizzanerruin van toen 20 gekocht, voor 900, zijn stamboekpapieren zaten erbij maar deze waren nooit in orde gebracht, dus 300 (da, schetsen, duplicaat aanvragen) verder was hij in orde.

Mentaal was hij dit niet, in het werk is er geen vuiltje aan de lucht, maar hij heeft hier lang moeten wennen, hij vond zijn draai niet, was erg nukkig en had vreselijk voernijd.
Bijna anderhalf jaar later is er veel veranderd, hij is veel gemoedelijker in de omgang en is veel beter gezind, hij is thuis, we zouden hem niet meer kunnen missen. Maar ik denk we twee keer na bij een ouder paard.

Ik denk dat het moeilijke gedrag wat jouw paard in het begin had niet aan zijn leeftijd lag maar aan zijn voorgeschiedenis. Ook als je een jonger paard koopt kan die al getraumatiseerd of "verpest" zijn door wat hij heeft meegemaakt. Mijn ervaring is dat juist oudere paarden gemoedelijker zijn en vergevingsgezinder dus gemakkelijker in de omgang. Maar elk geval is weer anders uiteraard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:56

Mijn KWPN merrie was 24 toen ik haar kocht, ik reed/huurde haar al een paar jaar voor de eigenaar.
Uiteindelijk bijna 30 geworden en veel plezier van gehad, nooit ziek of geblesseerd geweest.

Hier was ze 29:
Afbeelding

Heb haar toen voor €1000,- gekocht na het overlijden van de eigenaar. En ze is elke euro dubbel en dwars waard geweest.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:14

Blijft een interessante discussie!
Zijn zoveel factoren die meespelen in de vraagprijs en de daadwerkelijke verkoopprijs. En nu ik zelf paarden fok en voor een bepaalde kwaliteit ga, zal voor menig koper de verkoopprijs als hoog ervaren worden. Dat is prima, je hoeft het paard niet te kopen.

Als je een luxe Mercedes wil, moet je niet de prijs van een Fiat Panda verwachten. Als je zelf in staat ben om een jong groen paard goed op te leiden scheelt dat een hoop natuurlijk, maar daar zie ik ook veel kopers die hun eigen kwaliteiten totaal overschatten. Met alsnog teleurstelling in het paard.

Vraag en aanbod, en in combinatie met kwaliteit levert een bepaalde markt op, daar heb je het mee te doen als koper en verkoper. Voor mij geldt dat ik mijn paard niet verkoop voor het bedrag wat ik het paard waard vindt, komt daar geen passende koper voor, dan hou ik het paard totdat er wel passende koper komt.

Leeftijd is voor aantal kopers een pre, andere kopers een risico. Staar je er niet blind op. Het is het totaal pakket. Het moet passen bij je doel. Als je een ouder paard vindt wat precies bij je doel past (vaak bij jonge mensen, beginners, angstige mensen) en qua gedrag en omgang past het goed: ook dat is absoluut wat waard. De bijvoorbeeld 4 jaar dat je dochter in haar Penny droom op kan groeien in vol vertrouwen met haar maatje: hoe fantastisch is dat.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 10:22

anjali schreef:
Manadeluca schreef:
Ik denk dat het moeilijke gedrag wat jouw paard in het begin had niet aan zijn leeftijd lag maar aan zijn voorgeschiedenis. Ook als je een jonger paard koopt kan die al getraumatiseerd of "verpest" zijn door wat hij heeft meegemaakt. Mijn ervaring is dat juist oudere paarden gemoedelijker zijn en vergevingsgezinder dus gemakkelijker in de omgang. Maar elk geval is weer anders uiteraard.

Dat zou kunnen, maar de twee plaatsen voor mij, waren goede eigenaars (veel comfort, medische zorgen en liefde), heel goede zelfs, wat er voordien mee gebeurd is weet ik niet.
Maar gelukkig ligt deze moeilijke periode achter me, nu is het heel fijn, hij is zelfs lief met momenten en zoekt contact. *\o/* Is niet meer agressief of bang.

Moest ik nog overwegen om een ouder paard te kopen, dan zou ik het paard beter uitproberen. Eigenlijk heb ik dat gedaan hij is 4 maanden op proef geweest.

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:32

Ik heb 3 jaar geleden voor mijn dochter wel een oudere pony gekocht, van toen 22 jaar. Dochterlief was toen 9 1/2 en een wat bange onzekere ruiter, die behoefte had aan een leermeester. Via-via (via Bokt om precies te zijn) vonden we Cas, iets ouder en iets groter dan eigenlijk bedacht maar met het vooruitzicht van een kind dat snel groeide hebben we hem toch gekocht. Ik wilde aanvankelijk een Cpony tot 17 jaar (inderdaad met het idee evt weer door te kunnen verkopen na een paar jaar) maar die met wat ervaring waren zó onwerkelijk duur, dat ik een Dpony ook goed vond. En deze was zo braaf en door de wol geverfd, maar geen automaat, dat we hem gekocht hebben. En ze is er nog elke dag blij mee. Inmiddels is dochterlief al groter dan ik en past ze heel mooi op de pony. Die niet meer weg zal gaan, we hebben de luxe van genoeg grond en stalling bij huis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:32

Slechts 900 euro en 4 maanden op proef? Voor een mooi uitziend paard dat nog bereden kan worden? Dat kom je ,zeker tegenwoordig, niet gauw tegen!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:18

c_alsemgeest schreef:
Mijn KWPN merrie was 24 toen ik haar kocht, ik reed/huurde haar al een paar jaar voor de eigenaar.
Uiteindelijk bijna 30 geworden en veel plezier van gehad, nooit ziek of geblesseerd geweest.

Hier was ze 29:
[ Afbeelding ]

Heb haar toen voor €1000,- gekocht na het overlijden van de eigenaar. En ze is elke euro dubbel en dwars waard geweest.

Dit lijkt me een eerlijke situatie en correcte prijs, je kende het paard en wist dat ze gezond oud aan het worden was. Mooi paard!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:23

Een pony vind ik overigens een heel ander situatie dan een paard. Pony's worden ouder, en vaak wil je voor je kind vooral een rustig dier waar ze van kunnen leren. Dan zijn oudjes soms net heel fijn.

Maar bij paarden is het soms toch linke soep, je weet niet wat er komen gaat. Prima voor een recreatiepaard, maar om echt de sport in te gaan zou ik een onbekend oudje laten staan. Ook omdat je vaak niet het hele verhaal meekrijgt.

Ik frons dus ook wel als ik op MP een 19-jarige leermeester voor 10 000 euro voorbij zie komen.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:25

Slechts 900 euro en 4 maanden op proef? Voor een mooi uitziend paard dat nog bereden kan worden? Dat kom je ,zeker tegenwoordig, niet gauw tegen!

Mag ik er bij vertellen dat ik de eerste dag een regelrechte bok in mijn buik van hem gekregen heb? Nog nooit met eigen paarden of paarden die met vakantie kwamen meegemaakt. En we behandelen hem eerlijk, losse benen vooraan en achteraan, bijten kon hij ook.

Hij durft nog steeds te trappen bij de bekapper, maar na het dreigen geeft hij op normale manier zijn hoeven.

Ik zal maar zwijgen dat ik in 2013 een bloedmooie shagya arabier van bijna twee voor hetzelfde geld voor een vriendin aangekocht heb.

Soms komen paarden op je pad... ik ben niet op zoek naar koopjes.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:43

Manadeluca schreef:

Mag ik er bij vertellen dat ik de eerste dag een regelrechte bok in mijn buik van hem gekregen heb? Nog nooit met eigen paarden of paarden die met vakantie kwamen meegemaakt. En we behandelen hem eerlijk, losse benen vooraan en achteraan, bijten kon hij ook.

Hij durft nog steeds te trappen bij de bekapper, maar na het dreigen geeft hij op normale manier zijn hoeven.

Ik zal maar zwijgen dat ik in 2013 een bloedmooie shagya arabier van bijna twee voor hetzelfde geld voor een vriendin aangekocht heb.

Soms komen paarden op je pad... ik ben niet op zoek naar koopjes.

Ik snap de relevantie niet van de trap/gedrag van dat paard en de prijs. Of wat wil je juist vertellen nav dit topic?
Als een paard zo was in de proefperiode, zelf voor dat geld, dan had ik het paard wss teruggebracht. Gericht stampen/bijten, tenzij oorzaak bekend of je graag een projectje hebt, hoort niet. Nu moet je bij een ouder paard dan soms ook al gaan kijken naar bvb cushing en neurologische effecten op gedrag.
Goed dat je er nu wel plezier aan hebt.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 12:48

Het paard zou niet trappen, het werd ingezet voor kinderkampjes. Het is aangekocht met de bedoeling om buitenritten te maken en te lessen met mijn dochter.
Geloof me ik wilde hem per direct terug brengen, maar mijn dochter heeft me gesmeekt om hem een kans te geven.

De paarden zijn momenteel erg duur in aankoop. Maar goed ik moet enkel mijn rekening maken, ieder beslist zelf hoeveel hij wil besteden aan de aankoopprijs voor een paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:09

Een die (expres gericht) trapt gaat bij mij wel meteen retour verkoper. Dat vind ik gevaarlijk gedrag.Die wil ik nog niet met geld toe. Maar jij, @manadeluca, hebt het er kennelijk uitgekregen, heel knap van je en het paard heeft geluk met jullie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:11

Er zit wel een verschil in bewust een project paard kopen, die dan evt daarop passend lager geprijsd is. Of een goedkoop paard kopen omdat men per se een paard wil en geen zin of tijd heeft om verder te sparen en dan langer te wachten........

Gedrag zegt ook niet altijd wat. OOk weleens eentje gekocht die al eens was teruggebracht vanwege het gedrag. Ook weleens gedacht toen; ben al blij als we er de normale dingen mee kunnen doen qua zorg, en dat sloeg na verloop van tijd om naar zeer knuffelbaar.

Mijn ene 3jr is hier geboren en kan vanaf de grond veel basis op een nette manier. Hij is ook echt leuk om mee te werken. Maar ik weet dat er ook mensen zijn die never met hem gaan klikken.

Hij is echt niet te koop, maar stel........Dan is er een verschil of je er vanaf wilt of dat je echt een passend huisje voor hem wilt. Gaat dan niet eens om het geld, maar ook het geduld en evt tijd om te wachten tot de juiste voorbij komt.

De aanschafprijs zegt niks over eventuele kosten die je later krijgt. Ik kocht eentje voor heel weinig uit emotie en daar nooit wat mee gehad in 10jr. Een ander paard gratis gekregen van zogenaamde vrienden, want dan kwam hij goed terecht.........Nou, die heeft duizenden gekost in een paar maanden tijd en uiteindelijk in laten slapen, dus heb je ook niks. Eigen keus om hem niet terug te brengen, maar spijt, ja, zeer zeker en dat is niet alleen vanwege de hoge kosten.

Ik ben al even niet meer op zoek, maar er zijn wel steeds paarden op ons pad gekomen. Nu hou ik daar echt afstand van. Bewust zelf gefokt en nu nog een keer en dan moet je ook een beetje mazzel hebben.

Mensen mogen best kritisch naar zichzelf kijken als ze een paard willen kopen of net hebben gekocht ook. Paarden moeten gelijk zich aanpassen en als een fiets uit de schuur getrokken kunnen worden. Het is niet alleen vaak een verhuizing met andere omgeving, ander voer misschien, andere paarden etc etc, maar je bent ook een ander mens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:13

anjali schreef:
Een die (expres gericht) trapt gaat bij mij wel meteen retour verkoper. Dat vind ik gevaarlijk gedrag.Die wil ik nog niet met geld toe. Maar jij, @manadeluca, hebt het er kennelijk uitgekregen, heel knap van je en het paard heeft geluk met jullie.

En wat als iedereen dat zou doen?

Je kan ook kijken waarom een paard dat doet, wanneer etc.

Heb al meer dan eens zulke paarden wel een kans gegeven en maar 1x spijt gehad. Maar dat paard bleek ook echt iets te mankeren.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 13:56

Heb in 2003 een toen veertienjarige bwp ruin geadopteerd, hij was heel moeilijk te scheiden van zijn weidegenoten. Hij mocht er best wezen, ze hebben hem gratis aangeboden aan mij. De eerste jaren waren niet makkelijk, hij was bedoeld voor mijn man.

HIj volgde het paard wat voor hem liep, mijn toenmalige merrie was zeer breed gebouwd, zij is het enige paard dat ik zelf verkocht heb (wat een hel), zij stond samen met de geadopteerde ruin.

Ik wil niet zweverig overkomen, maar toen ik voor de ruin koos en haar naar haar nieuwe thuis liet gaan, is de ruin heel erg in gedrag verandert, we hebben fantatisch ritten gemaakt, alleen. Hij parkeerde zelfs voor de gemetste brievenbus voor ons huis, waarvan ik makkelijker kon opstappen. Ik heb nog 10 jaar plezier van hem gehad. Op 24,5 jarige leeftijd heb ik hem moeten laten gaan door koliek.

Ik was na afspraak gaan kijken naar de lipizzaner die te koop stond voor een hoger bedrag, hij stond in de weide met zeer veel paarden, ik heb hem daar niet kunnen uitproberen wat ik zeer jammer vond.

De vorige eigaar heeft me zelf een lagere vraagprijs voorgesteld ook doordat ze plaats tekort had, ik heb toen voorgesteld, dat ik hem de wintermaanden zou verzorgen zoals mijn eigen paard, op die manier zijn we tot 4 maanden proeftijd gekomen, uiteraard heb ik wel een voorschot betaald.

Ik geef geen paardenvoer van om de hoek, zeg maar.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:16

Ik denk dat je hierin een duidelijk verschil kan maken:
- een oud paard die nog een grasmaaier is verkopen
- een paard die ook op leeftijd is maar nog zeker niet aan pensioen toe is

Ik heb zelf ook een ouder paard verkocht, ik merkte dat ze het werken in de bak niet meer zo fijn vond maar absoluut niet blij werd van pensioen en dus nog graag buitenritten wilde maken, daar fleurde ze echt van op. Nu hebben wij die mogelijkheid helaas niet bij ons en naar mijn gevoel was de manier hoe ze hier stond nog niet het ultieme.

dus ik heb eerst tegen de vorige eigenaar gezegd dat ze te koop kwam en zij eerste koopkans kreeg. En nu zit ik er echt niet in voor het geld maar ze kon niet meer geven dan 400 euro. Dat heb ik toen afgewezen, als je niet meer dan dat kan betalen dan vreesde ik ervoor dat er ook niet zo veel geld in onderhoud zou worden gestoken. En dus schreef ik een hele lange advertentiepost waarin ik de situatie uitlegde en wat ik idealiter voor haar zocht. Er kwam een vrouw op mijn pad die zocht naar een ouder paardje waar ze rustig alleen mee op buitenrit kon. Die koop is doorgegaan en ik kan je wel zeggen dat dat paard daar veel rustiger is geworden (voernijd is nog meer verminderd) en zij heeft ook haar droompaard.

Ik vind dat e nogal snel wordt gedaan alsof elke persoon die zijn ouder paard verkoopt, dat gewoon doet omdat ze oud worden. Wel moet ik erbij zeggen dat ik erg bewust was met de prijs die ik vroeg want er zijn er inderdaad ook die het zijn als 'nog even alles eruit persen' en daar vind ik wel wat van.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:00

Dat vind ik wat anders Waidida. Je hebt het paard verkocht aan een goede match. Dan gaat er daarna ook minder snel iets fout.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:42

@Waidida, Een goede match vinden is mooi, maar je hebt alleen bij verkoop nooit de garantie dat het paard daar blijft EN mensen kunnen alsnog vies tegenvallen qua verzorging, omgang etc.

En ik snap verkoop echt heel goed. Maar toch als eigenaar die een paar keer flink spijt heeft gehad van verkoop, kan je je soms gewoon simpelweg niet voorstellen dat mensen hun paard ( of dier) wegdoen. Zeker niet na jaren samen en als ze zeggen er zo gek op te zijn, allerlei eisen zijn voor de koper etc.

En ja, ik begrijp de redenen echt wel, maar qua gevoel en emotie, is dat soms heel lastig voor jezelf om er 100% begrip voor op te brengen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:53

superpony schreef:
@Waidida, Een goede match vinden is mooi, maar je hebt alleen bij verkoop nooit de garantie dat het paard daar blijft EN mensen kunnen alsnog vies tegenvallen qua verzorging, omgang etc.

En ik snap verkoop echt heel goed. Maar toch als eigenaar die een paar keer flink spijt heeft gehad van verkoop, kan je je soms gewoon simpelweg niet voorstellen dat mensen hun paard ( of dier) wegdoen. Zeker niet na jaren samen en als ze zeggen er zo gek op te zijn, allerlei eisen zijn voor de koper etc.

En ja, ik begrijp de redenen echt wel, maar qua gevoel en emotie, is dat soms heel lastig voor jezelf om er 100% begrip voor op te brengen.

Nee daar heb je zeker gelijk in, ik heb hier super veel geluk mee en krijg nog regelmatig foto's en filmpjes door, en ze ziet er gewoon echt gelukkig uit.
Maar je hebt gelijk dat het zomaar even de andere richting kan uitgaan.
Ik had het meer op de mensen hier die deden uitschijnen alsof het verkopen van een ouder paard altijd afdanking is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:21

Alleen als het wat mankeert vind ik (of als men er de hoofdprijs voor wil), dit lijkt me gewoon een oplossing die voor alle partijen beter is. Soms kunnen andere mensen het paard wel geven wat je zelf niet kunt. Maar dat is verkopen/ loslaten uit liefde en ook wel anders dan een oudje de handel in doen ofzo.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 21:46

Maar wat is een hoofdprijs? Wie bepaald dat? De markt is zo divers dat je daar eigenlijk te weinig over kan zeggen wat nou echt marktwaarde is. En marktwaarde is vaak waar mensen zelf kijken en zoeken, dat is hun markt en de waarde die daarbij hoort
Voor een ander is de markt juist alleen duurdere paarden. Dan twijfelen mensen onder de €25.000 al of het wel 4 benen heeft. Een paard die uit de duurdere klasse komt heeft niet opeens geen waarde omdat een startende zoeker een ouder paard niks of minder waard vindt.
Een ouder paard kan zijn gewicht in goud waard zijn en dat is wat je koopt, een stuk plezier. Geen kilo's paardenvlees.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:15

De marktwerking bepaald dat over het algemeen. :-)