office schreef:Het doet me een beetje denken aan een vertraagde maaglediging.
Hoop dat je pony snel opknapt deze spanning moet ondraaglijk voor je zijn.
Heb je hier meer info over? Is daar ook iets aan te doen?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nastyexplosive schreef:Wij hebben op m'n vorige stal een paard gehad wat na een röntgenfoto 60(!) Kilo zand in de darmen bleek te hebben. Die is een week lang op de kliniek met paraffine gespoeld. Toen mocht ze weer naar huis en toen moest ze een maand lang 2x per dag 250gram vlozaad (was geen groot paard). Daarna een controle foto en toen was het zand minder. Maar daarna moest ze alsnog 3weken 300gram vlozaad per dag. Die is er weer bovenop gekomen.
Ik weet niet of zij ook weinig mestte, maar die had voorafgaande aan de röntgenfoto 3x in één week koliek gehad. Alledrie de keren op stal toen met paraffine gespoeld, pijnstilling, darmverslappers en eerste dag elk uur konijnenplukje hooi. De dagen erna weer opbouwen met hooi maar telkens tijdens de opbouw kwam koliek weer terug. Na dat dus 3x in één week te hebben gehad is die naar de kliniek gegaan en bleek dus na de röntgenfoto mega veel zand te hebben.
Charaz schreef:Het lijkt me alle moeite waard om inderdaad een foto te laten maken om te kijken of er veel zand in zit
Somebitch schreef:@marjan: is die darm nadat het zand weg was weer teruggeschoven?
Had die van jou ook koliek en weinig tot niet mesten?
Kan zand koliek veroorzaken waarbij uiteindelijk de maag volloopt?
Hannanas schreef:Maag vollopen/trage lediging dan hadden ze voer moeten vinden in de maag met de scopie toch?
Somebitch schreef:Uit een onderzoek met een rontgen bij paarden met overmatig zand blijkt dan dat je in 25% via deze mesttestjes een betrouwbare uitkomst krijgt. In de overige 75% zag men wel veel zand op de rontgenopname, maar kwam dit er dan niet uit via de mest.
^^ jeetje hier schrik ik toch wel weer van… waarom heeft de kliniek dan zover ik weet geen foto gemaakt… verder in dit artikel vind ik ook dat paarden met zand in de maag trager eten… laat dit nu ook net zijn wat mijn pony heeft, wel langer als een week geleden, ook op de kliniek vertelde ze dat hij langzamer at. Als ik hem vergelijk met mijn andere pony dan doet mijn pony ongeveer 2x zo lang over het eten van zijn ruwvoer…
Het kan zijn dat de vertraging mij niet zo is opgevallen omdat hij altijd al trager at.
Hopelijk gaat een röntgen uitkomst geven…
Kidde schreef:Somebitch schreef:Uit een onderzoek met een rontgen bij paarden met overmatig zand blijkt dan dat je in 25% via deze mesttestjes een betrouwbare uitkomst krijgt. In de overige 75% zag men wel veel zand op de rontgenopname, maar kwam dit er dan niet uit via de mest.
^^ jeetje hier schrik ik toch wel weer van… waarom heeft de kliniek dan zover ik weet geen foto gemaakt… verder in dit artikel vind ik ook dat paarden met zand in de maag trager eten… laat dit nu ook net zijn wat mijn pony heeft, wel langer als een week geleden, ook op de kliniek vertelde ze dat hij langzamer at. Als ik hem vergelijk met mijn andere pony dan doet mijn pony ongeveer 2x zo lang over het eten van zijn ruwvoer…
Het kan zijn dat de vertraging mij niet zo is opgevallen omdat hij altijd al trager at.
Hopelijk gaat een röntgen uitkomst geven…
Ja precies wat ik zei: de mest testen is vaak gewoon niet betrouwbaarIk snap niet dat de dierenartsen dat nog niet allemaal weten