Koliek keert terug op de kliniek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 17:47

office schreef:
Het doet me een beetje denken aan een vertraagde maaglediging.
Hoop dat je pony snel opknapt deze spanning moet ondraaglijk voor je zijn.

Heb je hier meer info over? Is daar ook iets aan te doen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:11

Helaas kan ik je daar niet mee helpen ik neem aan dat de veeartsen doen wat ze kunnen voor je pony.

MarjanB

Re: Koliek keert terug op de kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 18:16

Zand geeft vaak verstopping dus zou me niks verbazen als er er wel zand in zit. Dan is het dagen psyllium en paraffine

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 18:27

@office ja doen ze zeker! Maar ik probeer een beetje mee te denken… en voor mezelf de logica zien te vinden.
We zijn nu ruim een week verder en er is het een en ander gevonden maar dat staat dus eigenlijk los van wat er nu aan de hand is….

@marjan ik ga morgen gelijk maar vragen om een foto te maken indien ze dat vanavond niet zelf al verzonnen hebben. Dan is het dus echt meerdere malen per dag meerdere keren sonderen? Maar als het zand zou zijn, is het dan niet ‘gek’ dat het de afgelopen dagen wel goed ging met mesten? Of zou het zo zijn dat omdat hij toen minder voer kreeg het wel net langs de verstopping kan maar nu het meer voer is het volledig blokkeerd?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 18:49

Uit een onderzoek met een rontgen bij paarden met overmatig zand blijkt dan dat je in 25% via deze mesttestjes een betrouwbare uitkomst krijgt. In de overige 75% zag men wel veel zand op de rontgenopname, maar kwam dit er dan niet uit via de mest.

^^ jeetje hier schrik ik toch wel weer van… waarom heeft de kliniek dan zover ik weet geen foto gemaakt… verder in dit artikel vind ik ook dat paarden met zand in de maag trager eten… laat dit nu ook net zijn wat mijn pony heeft, wel langer als een week geleden, ook op de kliniek vertelde ze dat hij langzamer at. Als ik hem vergelijk met mijn andere pony dan doet mijn pony ongeveer 2x zo lang over het eten van zijn ruwvoer…

Het kan zijn dat de vertraging mij niet zo is opgevallen omdat hij altijd al trager at.

Hopelijk gaat een röntgen uitkomst geven…

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 19:12

Wij hebben op m'n vorige stal een paard gehad wat na een röntgenfoto 60(!) Kilo zand in de darmen bleek te hebben. Die is een week lang op de kliniek met paraffine gespoeld. Toen mocht ze weer naar huis en toen moest ze een maand lang 2x per dag 250gram vlozaad (was geen groot paard). Daarna een controle foto en toen was het zand minder. Maar daarna moest ze alsnog 3weken 300gram vlozaad per dag. Die is er weer bovenop gekomen.

Ik weet niet of zij ook weinig mestte, maar die had voorafgaande aan de röntgenfoto 3x in één week koliek gehad. Alledrie de keren op stal toen met paraffine gespoeld, pijnstilling, darmverslappers en eerste dag elk uur konijnenplukje hooi. De dagen erna weer opbouwen met hooi maar telkens tijdens de opbouw kwam koliek weer terug. Na dat dus 3x in één week te hebben gehad is die naar de kliniek gegaan en bleek dus na de röntgenfoto mega veel zand te hebben.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 19:30

nastyexplosive schreef:
Wij hebben op m'n vorige stal een paard gehad wat na een röntgenfoto 60(!) Kilo zand in de darmen bleek te hebben. Die is een week lang op de kliniek met paraffine gespoeld. Toen mocht ze weer naar huis en toen moest ze een maand lang 2x per dag 250gram vlozaad (was geen groot paard). Daarna een controle foto en toen was het zand minder. Maar daarna moest ze alsnog 3weken 300gram vlozaad per dag. Die is er weer bovenop gekomen.

Ik weet niet of zij ook weinig mestte, maar die had voorafgaande aan de röntgenfoto 3x in één week koliek gehad. Alledrie de keren op stal toen met paraffine gespoeld, pijnstilling, darmverslappers en eerste dag elk uur konijnenplukje hooi. De dagen erna weer opbouwen met hooi maar telkens tijdens de opbouw kwam koliek weer terug. Na dat dus 3x in één week te hebben gehad is die naar de kliniek gegaan en bleek dus na de röntgenfoto mega veel zand te hebben.

Dit biedt hoop! Weet je toevallig hoe de mest was van dit paard? Mijn pony heeft namelijk geen waterige mest wat ik overal lees bij zandkoliek maar eerder zelfs wat te harde mest.

Iedere paard is natuurlijk anders en misschien zijn de klachten bij hem dan ook net wat anders…

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:07

Nee deze had geen waterige mest

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:13

Die van mij had ook zo’n 40 kilo zand in de darmen. Die had juist hele droge harde mestballen. Die mestte aldus wel gewoon maar had vage koliek klachten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 20:21

Jeetje… ook met sonderen eruit gekomen?
Hier ook dus te harde mestballen, al was de hoop van gisteren wel iets zachter maar nog wel harder als je wilt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:25

Ja sonderen en psyllium slobber, verder kreeg ze niks anders. Toen ik daar aan kwam was een foto het eerste wat ze deden. Was bij de lingehoeve

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 20:28

Bij mij zeiden ze dat zand vaak in de dikke darm zit en op de echo en bij het opvoelen hebben ze niks geks gevonden bij de dikke darm.

Dat was de reden waarom ze niet dachten aan zand in combinatie met twee mestonderzoeken. En is besloten om een scopie te doen.
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 17-04-25 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:28

Het lijkt me alle moeite waard om inderdaad een foto te laten maken om te kijken of er veel zand in zit

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 20:29

Charaz schreef:
Het lijkt me alle moeite waard om inderdaad een foto te laten maken om te kijken of er veel zand in zit

Eigenlijk hoop ik gewoon dat eruit komt dat het zand is. Oké ik zit niet zand in de darmen te wachten maar het zou fijn zijn als we de oorzaak eens gaan vinden… het moet toch iets zijn?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 20:48

Links zit het voorbeen en het zand zit dus echt onderin de darmen. Wit is zand, eerste foto is dat ze aan kwam en tweede paar dagen later. Haar darm was wel wat verschoven maar dat is vaker met verstopping
Afbeelding
Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 21:00

@marjan: is die darm nadat het zand weg was weer teruggeschoven?

Had die van jou ook koliek en weinig tot niet mesten?

Kan zand koliek veroorzaken waarbij uiteindelijk de maag volloopt?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:03

Maag vollopen/trage lediging dan hadden ze voer moeten vinden in de maag met de scopie toch?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:03

Somebitch schreef:
@marjan: is die darm nadat het zand weg was weer teruggeschoven?

Had die van jou ook koliek en weinig tot niet mesten?

Kan zand koliek veroorzaken waarbij uiteindelijk de maag volloopt?

Ja darm is gewoon weer terug op de plek gegaan. Idd koliek en harde mest en minder mest. Maar niet heel erg rollen oid. Meer flemen en niet fit ogen.

Qua maag weet ik niet, maar als het nergens heen kan?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 21:05

[code][/code]
Hannanas schreef:
Maag vollopen/trage lediging dan hadden ze voer moeten vinden in de maag met de scopie toch?

Vorige week dinsdag toen hij koliek kreeg heb ik hem woensdag naar de kliniek gebracht, daar bleek de maag volgelopen te zijn. Die hebben ze leeggepompt en hem aan het infuus gezet. Hierna is de maag altijd blijven werken zelfs bij de koliek van afgelopen zondag.

Dus er lijkt op dit moment geen sprake van te zijn maar dat was dus wel de koliek waarvoor we naar de kliniek gingen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:11

Als hij harde mest heeft, zou ik toch eens vragen aan de kliniek of ze in de gaten houden of hij genoeg drinkt ook. Laten ze hem water uit een emmer geven en niet uit een drinkbak. Als de boel te droog is en hij krijgt last met steeds meer droge stof, dan vertraagd de boel ook en krijg je harde mest en verstopping. Weken ze de SP wel lang genoeg en met voldoende water?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 21:18

Ja de sp wordt lang genoeg geweekt.
De harde mest heeft hij overigens ook al best lang al voordat hij koliek kreeg. Sowieso al wel een jaar denk ik..

Ik heb hem regelmatig zien drinken, eigenlijk iedere x dat ik er was ging hij wel drinken behalve vandaag maar toen ik kwam was hij zijn SP aan het eten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:33

Somebitch schreef:
Uit een onderzoek met een rontgen bij paarden met overmatig zand blijkt dan dat je in 25% via deze mesttestjes een betrouwbare uitkomst krijgt. In de overige 75% zag men wel veel zand op de rontgenopname, maar kwam dit er dan niet uit via de mest.

^^ jeetje hier schrik ik toch wel weer van… waarom heeft de kliniek dan zover ik weet geen foto gemaakt… verder in dit artikel vind ik ook dat paarden met zand in de maag trager eten… laat dit nu ook net zijn wat mijn pony heeft, wel langer als een week geleden, ook op de kliniek vertelde ze dat hij langzamer at. Als ik hem vergelijk met mijn andere pony dan doet mijn pony ongeveer 2x zo lang over het eten van zijn ruwvoer…

Het kan zijn dat de vertraging mij niet zo is opgevallen omdat hij altijd al trager at.

Ja precies wat ik zei: de mest testen is vaak gewoon niet betrouwbaar :n Ik snap niet dat de dierenartsen dat nog niet allemaal weten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 21:35

Door maagzweren krijgt een paard toch geen trage stoelgang of wel ?
Echt naar dit niet weten …hopelijk gaat je pony vannacht mesten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-25 21:36

Kidde schreef:
Somebitch schreef:

Ja precies wat ik zei: de mest testen is vaak gewoon niet betrouwbaar :n Ik snap niet dat de dierenartsen dat nog niet allemaal weten

Toch vond ik zojuist een topic op bokt waarbij dezelfde kliniek als waar ik nu sta wel direct een foto had gemaakt.. ik denk dat zijn koliek en verschijnselen dan toch niet veel wijzen op zandkoliek maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat het niet zou kunnen zijn…

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 10:22

Nou ook vreemd. Dierenarts zei dat mijn e pony van 1,55cm voor een foto te groot/breed is…

Hij is gisterenavond om 22:00 weer gaan poepen en vannacht ook gepoept. Geen koliek gehad dus enkel overdag niet gepoept maar toonde geen verschijnselen van koliek. Hij blijft op volledig voer staan. Stond net lekker te eten toen ik kwam en was weer helemaal happy. Met stappen kon hij weer snurken en trok hij me weer mee…

Op mijn verzoek dan toch maar Psylium bij z’n voer.

Ze zeggen dat als hij t vandaag goed blijft doen hij morgen naar huis mag maar ja… ik vind dat nog lastig.. heb m liever op z’n vroegst pas zondag thuis stel er gebeurt wat