Wie o wie heeft de gouden tip om mijn paard dikker te krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:10

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:
Een paard is niet gebouwd voor krachtvoer. Dat is een feit.

Wellicht voor paarden in het wild, maar zo houden we ze niet.
De weides bevatten meestal raaigras, ook niet het meest voedzame gras voor paarden. En niet alle paarden hebben dagrond weidegang.
Verder hebben we de paarden om te rijden en ook daarom hebben ze een andere voedingsbehoefte.
Dus jouw constatering is te kort door de bocht.
We voeren brok, omdat daarmee ook de best afgewogen hoeveelheid mineralen en vitaminen mee komt. En afgestemd op de mate waarin je paard werkt en dus zijn energiebehoefte, kies je de juiste brok erbij. En uiteraard moet het paard voldoende ruwvoer in de vorm van hooi of voordroog tot zn beschikking hebben.

Alleen moet je dan niet een beetje van dit en een beetje van dat geven; dat doet de waarde daarvan weer teniet.

En daarom gaat voeren vaak fout. Helaas.
Vitamine en mineralen kun je beter in een kleine hoeveelheid vitamine brok voeren als ze het te kort komen (wederom basis).
Ruwvoer moet goede basis zijn naast arm gras. Niet brok.
Energie haal je uit krachtvoer; je kan 3 kilo basisbrok geven of je kijkt naar een energie rijke musli of sportbrok bijvoorbeeld. Je voert minder in hoeveelhied; meer in energie. Even energie als voorbeeld. Eiwitten zelfde verhaal etc etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:13

Beemsterkaas, ook niemand zegt dat hij geen krachtvoer mag.
Maar ook die grote hoeveelheden werken zelden in het voordeel.
En misschien weet je nu dat ik tinkers heb, maar daar ben ik niet "groot" mee geworden.
Heb altijd meerdere (jonge) paarden voor de sport gereden. Enkel door lichamelijk ongemak van mijzelf naar de tinkers gegaan. Waarvan ik nu ook zeg, de kans dat er nog een tinker komt, niet snel.
Doe mij maar een paard dat gewoon mag eten :P

Ja baboo, helemaal mee eens.
Olie is veel beter.

Dat is wel een mooie van die rijstolie :j

Maar zou hier nu beginnen met een da check.
En dan wel uiteindelijk terug naar basic en dan met een goede voedingsdeskundige kijken naar goede aanvullingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:16

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:
Een paard is niet gebouwd voor krachtvoer. Dat is een feit.

Wellicht voor paarden in het wild, maar zo houden we ze niet.
De weides bevatten meestal raaigras, ook niet het meest voedzame gras voor paarden. En niet alle paarden hebben dagrond weidegang.
Verder hebben we de paarden om te rijden en ook daarom hebben ze een andere voedingsbehoefte.
Dus jouw constatering is te kort door de bocht.
We voeren brok, omdat daarmee ook de best afgewogen hoeveelheid mineralen en vitaminen mee komt. En afgestemd op de mate waarin je paard werkt en dus zijn energiebehoefte, kies je de juiste brok erbij. En uiteraard moet het paard voldoende ruwvoer in de vorm van hooi of voordroog tot zn beschikking hebben.

Alleen moet je dan niet een beetje van dit en een beetje van dat geven; dat doet de waarde daarvan weer teniet.

Cioccolato schreef:
En daarom gaat voeren vaak fout. Helaas.
Vitamine en mineralen kun je beter in een kleine hoeveelheid vitamine brok voeren als ze het te kort komen (wederom basis).
Ruwvoer moet goede basis zijn naast arm gras. Niet brok.
Energie haal je uit krachtvoer; je kan 3 kilo basisbrok geven of je kijkt naar een energie rijke musli of sportbrok bijvoorbeeld. Je voert minder in hoeveelhied; meer in energie. Even energie als voorbeeld. Eiwitten zelfde verhaal etc etc.

Of olie. Zoals hierboven omschreven is olie ook een goede energiebron en dikmaker.
Omdat hooi de basis is, is het belangrijk om regelmatig het hooi te testen. Als dat niet kan, moet je ervoor zorgen dat je dmv brok of een goede balancer ervoor zorgt dat de vitaminen en mineralen goed gebalanceerd zijn.

Dus inderdaad, zoals iedereen hier zo'n beetje zegt: Weet wat je voert. Vraag de DA om een voedingsadvies en kijk naar de vit en mineralen balans. Ga er niet zomaar vanuit dat alleen hooi voldoende is; dat is het hier vaak niet.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 12-04-25 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Re: Wie o wie heeft de gouden tip om mijn paard dikker te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:18

Eens. Olie is ook een goede.
Maar als je naar 5 kilo brok meot grijpen, doe je gewoon iets verkeerd. Of er mist iets in ruwvoer of er valt iets te behalen met anders voeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:29

Als ze mager blijven met 9kg krachtvoer dan voer je verkeerd. Een topsport draver/renpaard even daar gelaten. Maar voor de gemiddelde warmbloed is dat bizar veel.

Ik zou eens kijken naar beter voer. Kijk eens wat hij doet met graanvrij voer en olie bv. Ook ik zit met het ide dat hij meer energie verspilt aan het verteren dan dat hij er uit haalt dus voer eens een tijd lichter verteerbaar. Doe er een kwalitatieve (niet subli) slobber bij als je granen wil blijven geven.

Imo is het bij dit paard niet meer ‘hoeveel’ moet hij krijgen maar wat. Heeft zijn systeem moeite met granen, koolhydraten waardoor hij niet aan komt. Sowieso is het wellicht een ide om hem te ondersteunen kwa vertering.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-04-25 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:30

Nee enkel hooi (en gras) is niet voldoende.
Maar geven zoveel mensen dat enkel en alleen maar dan?
Niet voor niets dat er zoveel balancers bestaan.

Is dat ook niet de hype van 20 jaar terug toen ineens werd gezegd ze halen genoeg uit gras en hooi?
Denk dat de meeste daar wel van terug zijn gekomen.
Ken niemand meer die dat aanbeveelt, zelfs niet bij de dikkere paarden.

Er zit een groot gat tussen 4 kilo en zelfs meer krachtvoer en niks.

Dit paard zou ik ook niet op een balancer zetten maar kijken naar een rijkere brok/muesli.
Maar ook geen 4 kilo.
Tenminste ik ga er vanuit dat dit geen endurance paard is op top niveau oid.
Maar gezien de leeftijd keer of 4-5 een uurtje aan het werk gaat.

een gezond paard heeft geen vier kilo nodig, dan zou ik echt gaan kijken naar andere aanvullingen.
Wat ts vast ook als doel heeft gehad en daar enorm is doorgeschoten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:51

@DP Nee maar je was met iemand anders aan het discussiëren over die 11.5 kg toch? Dat bedoelde ik maar. Niemand wil 11.5 kg geven.

Iedereen mag zijn mening geven, jij hebt nu Tinkers en vroeger met sportpaarden gereden: ook dat is een waardevolle ervaring want je maakt beide mee.

Ik kan alleen maar toevoegen dat de sportpaarden van nu niet meer vergelijkbaar zijn met 25 jaar geleden.

25 jaar geleden kreeg een stal/sportpaard 1 schep 's ochtends en 1 schep 's avonds en verder een (kleine) portie hooi, 1 à 2 keer per dag.

Compleet fout voerbeleid en toch zagen ze er allemaal prima uit.

Vergelijken met vroeger is niet meer van toepassing.

Ik ga er vanuit dat ruwvoer geen issue meer is en als dat wel is sta je op een slechte stal.

Er is een hele balancer-hype ontstaan en dat is leuk als je paard het er goed op doet.
Maar krachtvoer is nog steeds nodig voor de vele paarden die het nodig hebben.

Hoeveel krachtvoer?
Dat bepaalt je paard.
Dat zie je, en je past je het hele jaar rond aan.

@Cioccolato waarom blijf je herhalen dat een paard op 5 kg brok iets fout doet?

Weet je trouwens dat je van vitamines en mineralen niet dik wordt?

Dat een paard maar x aantal kg hooi per dag weggewerkt krijgt,

en dat paarden die onbeperkt rijk hooi krijgen NIET onbeperkt eten?

Ze trekken het hooi door de stal omdat het gewoon teveel is, of ze eten hun net niet leeg.

Paarden eten niet klokje rond, dat kunnen ze niet.

Wij hebben een tijd (uit goede wil) op onze stal toegestaan dat mensen hun eigen voerbeleid mee regelden. Omdat klanten (vooral twintigers) hier enorm door gebeten zijn geraakt.

Het was een drama. Tientallen emmertjes met supplementen, paarden die te mager werden, en zelfs koliek kregen - iets wat wij nooit hebben gehad.
Sommigen betaalden veel geld aan een dure voedingsconsulent, ik zag paarden zienderogen achteruit gaan. Nooit meer!

Wij regelen gewoon weer zelf het voerbeleid (op basis van 30 jaar eigen paarden), en nooit problemen. En als er een paard 4 kg brok nodig heeft, en zelfs 5, dan krijgt die dat gewoon.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:09

Beemsterkaas schreef:
@DP Nee maar je was met iemand anders aan het discussiëren over die 11.5 kg toch? Dat bedoelde ik maar. Niemand wil 11.5 kg geven.

Iedereen mag zijn mening geven, jij hebt nu Tinkers en vroeger met sportpaarden gereden: ook dat is een waardevolle ervaring want je maakt beide mee.

Ik kan alleen maar toevoegen dat de sportpaarden van nu niet meer vergelijkbaar zijn met 25 jaar geleden.

25 jaar geleden kreeg een stal/sportpaard 1 schep 's ochtends en 1 schep 's avonds en verder een (kleine) portie hooi, 1 à 2 keer per dag.

Compleet fout voerbeleid en toch zagen ze er allemaal prima uit.

Vergelijken met vroeger is niet meer van toepassing.

Ik ga er vanuit dat ruwvoer geen issue meer is en als dat wel is sta je op een slechte stal.

Er is een hele balancer-hype ontstaan en dat is leuk als je paard het er goed op doet.
Maar krachtvoer is nog steeds nodig voor de vele paarden die het nodig hebben.

Hoeveel krachtvoer?
Dat bepaalt je paard.
Dat zie je, en je past je het hele jaar rond aan.

Ze trekken het hooi door de stal omdat het gewoon teveel is, of ze eten hun net niet leeg.

Wij hebben een tijd (uit goede wil) op onze stal toegestaan dat mensen hun eigen voerbeleid mee regelden. Omdat klanten (vooral twintigers) hier enorm door gebeten zijn geraakt.

Het was een drama. Tientallen emmertjes met supplementen, paarden die te mager werden, en zelfs koliek kregen - iets wat wij nooit hebben gehad.
Sommigen betaalden veel geld aan een dure voedingsconsulent, ik zag paarden zienderogen achteruit gaan. Nooit meer!

Wij regelen gewoon weer zelf het voerbeleid (op basis van 30 jaar eigen paarden), en nooit problemen. En als er een paard 4 kg brok nodig heeft, en zelfs 5, dan krijgt die dat gewoon.

Helemaal mee eens!
Onbeperkt hooi betekent gewoon dat paarden eten wat ze nodig hebben. Het liefst heb je dat ze ca 16 kg eten, maar sommige eten dat gewoon niet, ook al zijn ze gezond, gezond gebit etc. Hier ook zo'n langzame eter. Dan moet je wel aanvullen en bij ons is dat dan dmv brok en muesli (en olie :D ).
Hier verder ook geen rij aan supplementen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:16

Ik weet hoe we vroeger voerden en er ging op zich niet veel mis, ondanks dat we nu wel weten dat het niet de beste manier was van voeren.
Maar er gingen meer dingen heel anders.

Er is ook ontwikkeling en er zijn gewoon meer onderzoeken gedaan en ook meer mogelijkheden om te onderzoeken. Nu sta ik zeker niet achter veel onderzoeken, maar de info die we nu hebben sla ik ook niet weg omdat ik het al zoveel jaren zo doe.

Ik heb zelf in de voeding gezeten en had er een dagtaak bij om alles zelf samen te stellen. Daar ben ik de afgelopen jaren wel weer deels van teruggekomen. Je moet een balans vinden tussen kennis en ervaring.

We hebben meerdere oudjes gehad en er komt vaak wel een punt dat het op gewicht houden een ding wordt. Dan kijk je eerst of ze nog goed kunnen eten en ga je bijvoeren. Ik begin normaal dan in het najaar met extra bijvoeren, omdat je dan vaak ziet dat de behoefte wel groter wordt. Maar je moet eigenlijk op tijd beginnen.
Als het op gewicht houden echt ene ding wordt, ga ik extra voerbeurten doen. Dus niet alleen kilo's erbij, maar ook vaker op een dag. Onze oude shet die inmiddels wat tanden en kiezen miste, gaf ik de laatste maanden ook 's nachts nog een keer een extra bak. Totaal niet haalbaar voor stallen of naast je gewone baan eigenlijk.

Onze laatste voerronde is ergens tussen 22 en 00. Wat ik dan die van nu 26 geef, eet hij niet eens in 1x op. Hij stopt echt en gaat dan verder met het hooi. 's Ochtends is de bak meestal wel leeg.

Dus je kan je ook afvragen waarom een paard bij zo een aanbod maar door blijft eten? Wij hebben ook onbeperkt hooi, maar zie ze ook heel vaak niet eten. Zeker nu is in het zonnetje bakken favoriet. En dan hebben wij ook 2 shetlanders die niet non stop eten. Net als onze vorige niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:27

Gelukkig heb ik nooit gestaan op de stallen en zeker de 20 jaar dat ik ze al aan huis heb met maar 2 keer per dag te weinig hooi.

Ze kregen waar ik gestald stond in de ochtend hooi en brok.
Dan gingen ze om 8 uur de wei op tot 16-17;00 uur. En ja ook in de winter staat daar hier in de omgeving gras en geen modder. (op vorige winter na)
En in die stal lag dan alweer hooi klaar. En kregen ze ook hun brokjes als alles binnen stond.
En dan kwam er om 23.00 nog een hooironde met veel hooi. Wat in de ochtend niet op was.

De tijd tussen 17;00 en 23.00 is te lang, maar vaak werd er dan ook extra gegeven omdat dat na het rijden was.
Zelf hier aan huis heb ik altijd nog hooi gegeven om 20.00.

Dus nee herken me daar niet in, ook al weet ik dat het wel gebeurde.
Aanname: randstad ding terwijl het hier een meer boerending was en hooi en land niet zo duur?

De balancers zijn ontstaan voor de koudbloeden ed.
Want daar was alleen maar brok voor te krijgen en dat was niet goed.
Maar enkel hooi ook niet. Fijn dat dit nu ook bestaat.

Zoals ik al steeds zeg, ik zou dit paard niet op een balancer zetten en ook brok muesli geven.
Maar meer dan 4 kilo is enkel een zware belasting zonder nut.
Beetje een mac donalds dieet, ja ze gaan er van aankomen om vervolgens zich niet te voeden.
En ja dan ga je problemen krijgen als dit paard laat zien.

Oudjes is wat anders, vaak ook met ppid enz.
Maar dit topic gaat juist om een jong paard die eigenlijk alles goed op zou kunnen nemen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:28

Beemsterkaas schreef:

Wat een rare vragen.

Met vitamine en mineralen brok, poeder, etc voer je de vitamine en mineralen tekorten naast ruwvoer bij. Dus niet om dik te maken?..
Dan hoef je geen kilo basisbrok erin tr stoppen maar een paar gram van de vitamine en mineralen. Scheelt je dus erg veel krachtvoer! Als je bijvoorbeeld dus die vitamine en mineralen structureel erg mist in de basis. Kan ik snappen met erg arm ruwvoer. Maar ik zou daar zelf niet voor kiezen.
Dat is dus met plan voeren. Goed voeren.

Ik heb niks voor of tegen onbeperkt hooi voeren. Ik voer zelf deels onbeperkt en deels 3x daags. Dus snap dat punt ook niet.

Wederom. Slim en goed voeren. Kijken naar welk voer past en dan kun je minder belastend voor een paard voeren, beter voor de gezondheid.
En dan niet supplementen en dat soort gein. Een passende brok is prima maar er zijn geen kilo's meer nodig om aan enkel een vitamine behoefte te voldoen. Of energie. Je kan tegenwoordig veel geconcentreerder voeren.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:34

Ik zou toch beginnen bij de basis.
Zorgen dat hij voldoende hooi kan eten.
Dus niet via een slowfeeder.
Want schijnbaar gaat dat te slow.
Of een slowfeeder met zeer grote gaten zodat er minder verspilt word.

Maar juist als een dier mag aankomen klinkt 24/7 hooi via slowfeeder leuk.
Maar 24/7 hooi zonder slowfeeder js beter.

En vanuit daar qua brok etc kijken

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:50

Beemsterkaas heeft gelijk. Door internet en vooral hier op Bokt durft men niet meer ,,normaal,, oftewel simpel te voeren!

Gezonde, werkende of opgroeiende paarden hebben heel geen poeders, balancers, pulp, schroot en wat al niet meer voor onzin oliebol nodig!
Gewoon hooi en een musli of brok in een hoeveelheid naar arbeid, of opfok/groei is genoeg!

En hebben ze meer nodig omdar ze schraal worden dan voer je daar meer van! Zo moeilijk is het allemaal niet

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 12:57

TS, xkikidegroot, snap dat je niet meer reageert, heel begrijpelijk, wens je veel succes met het vinden van de oplosing. *D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 13:00

Popstra

Deels gelijk :D

Ben het helemaal met je eens dat de tig onzin oliebol zooi niet nodig is.

Maar 4 kilo brok ook niet. En meer al helemaal niet.
dan ben je aan het mac donalds voeren.
Doet geen 1 paard goed.

mce schreef:
xkikidegroot, snap dat je niet meer reageert, heel begrijpelijk, wens je veel succes mnet het vinden van de oplosing.

Ook mee eens.
Onafhankelijke deskundige raadplegen.

En daar mee verder

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 13:03

Ik snap heel goed dat je niet meteen onnodig wil gaan dokteren je kan 101 dingen laten onderzoeken al je geld kwijt zijn er nog zonder uitsluitsel uitkomen......

Zolang hij verder gezond is zou ik ook voor onbeperkt ruwvoer gaan en het liefst makkelijk te eten dus niet in een net of slowfeder want in jou geval mag er flink gegeten worden (liefst ook lekker veel op gras).
En verder zou net als hierboven ook mijn advies zijn stoppen met al de verschillende soorten krachtvoer en op zoek naar een zetmeel armere variant en daar dan een goede portie van voeren. En olie is zeker een perfecte toevoeging dit kan lijnzaadolie zijn maar om te proberen kan je ook met bijvoorbeeld olijf olie of zonnebloem olie beginnen (zonnebloem olie is voor de langere termijn niet heel gezond) maar ja kan het best even tijdelijk geven om te kijken wat het voor jou paard doet zonder meteen voor een vermogen aan lijnzaadolie in huis te halen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 13:03

DuoPenotti schreef:
Popstra

Deels gelijk :D

Ben het helemaal met je eens dat de tig onzin oliebol zooi niet nodig is.

Maar 4 kilo brok ook niet. En meer al helemaal niet.
dan ben je aan het mac donalds voeren.
Doet geen 1 paard goed.

Mee eens

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 13:55

Brok is geen McDonalds.
Ook dat is weer zo'n fabel die internet veroverd heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 13:57

zeg ik ook niet

je leest wel heel bijzonder.

Ik zeg dat het dat is in die grote hoeveelheden.

En hierbij laat ik het.
Heb steeds het vermoeden dat ik chinees schrijf of zo.... of alles word maar in deeltjes gelezen en daar vol op geantwoord.

Ts, succes!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 14:38

@Cioccolato met enkel ruwvoer kan je sommige paarden nou eenmaal niet op gewicht houden. Hoe rijk je het ook inkoopt. Jij spreekt van aanvullen met vitamines en mineralen, maar daar gaat het niet om.
Het gaat, in dit topic, om een paard op gewicht houden zonder 11.5 kg aan allerlei verschillende voersoorten te geven.

Een paard wordt niet dun door een tekort aan vitamines en mineralen. Een paard wordt dun door een tekort aan eiwitten en koolhydraten.

Een bloedonderzoek bij een paard met ondergewicht toont aan dat er dan nog steeds geen of weinig sprake is van een vitamine- en mineralentekort.

@DP Mcdonalds is leeg voedsel en vooral: vergiftigd voedsel. Vol chemicaliën en vetzuren die blijvende schade kunnen aanrichten in je lichaam.

Krachtvoer voor een paard is dat niet, daar komen leveranciers echt niet mee weg. Of je nu 1 kg of 4 kg geeft, dat verandert niets aan de grondstoffen.

Jij wil een paard op maximaal 2 kg krachtvoer zien, en dat is inderdaad een prima gemiddelde voor een gemiddelde KWPN.

Ik heb hier een warmbloed van 1m70, gewicht boven de 700 kg (!), wegens blessure niet in training. Krijgt 2 kg brok per dag + onbeperkt hooi + volle wei + wortelen etc
Mooi op gewicht.
Als deze in training zou staan is het 3 kg brok. Omdat het een paard is dat heel snel verbrandt.

Daar ga je mee akkoord, als ik het goed begrijp? Want 2 kg brok vind jij oké.

Wat zou jij het volgende paard dan geven:

1m76, 8 jaar, Z-niveau, 6x per week in het zweet getraind.
Krijgt onbeperkt rijk ruwvoer, staat op een volle wei. 2 kg brok (jouw maximale hoeveelheid) stopt ze in haar holle kies, ze is meteen dun als een wesp.

Ik ga voor 4 kg kwaliteitsbrok (een sportbrok maar niet té) en 1 kg sportmuesli verspreidt over meerdere voerbeurten. Paard ziet er fantastisch uit. Subliem. Prachtige bespiering en heeft de energie om het zware werk aan te kunnen.
Met periodes kan een kg minder ook - afstemmen.

Wat wil je er dan aan veranderen?
Wat is hier verkeerd aan?

Gewoon omdat internet zegt dat (veel) brok schadelijk is?
Of omdat er meer dan genoeg paarden in het Z lopen die nauwelijks krachtvoer krijgen, en dat dat het referentiepunt is?

Wat schadelijk is, is jarenlang steeds dezelfde kruiden voeren zonder op de hoogte te zijn van de geneeskrachtige werking. Mensen springen veel te ondoordacht om met kruiden. Maar daar hoor je niemand over.

Wat ook schadelijk is, is rijden, zoals ik al eerder schreef.
Maar ook daar hoor je niemand over, met absoluut geen woord.

Want wat is schadelijk?
Je wil je paard zo gezond en zo oud mogelijk zien worden toch? Dat is toch de maatstaf voor goed of slecht?

Krachtvoer biedt daar geen enkel nadeel voor, integendeel. Je paard wordt gezond én gelukkig oud, en tijdens de jonge jaren kan het goed presteren.
En dat is wat mensen tegenwoordig niet meer willen zien.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 15:58

DuoPenotti schreef:
zeg ik ook niet

je leest wel heel bijzonder.

Ik zeg dat het dat is in die grote hoeveelheden.

En hierbij laat ik het.
Heb steeds het vermoeden dat ik chinees schrijf of zo.... of alles word maar in deeltjes gelezen en daar vol op geantwoord.

Ts, succes!

Hier sluit ik me ook bij aan :+

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 18:26

Beetje flauwe reactie van jullie beide, maar misschien beter voor deze discussie aangezien jullie je (verkeerde) mening verkondigen als een feit.

"4 kg krachtvoer is een verkeerd voerbeleid"
"veel krachtvoer is Mcdonalds"
"een sportpaard hoort nooit meer dan 2 kg krachtvoer te krijgen"
"een paard is niet gemaakt voor krachtvoer"

etc.

Ik heb er absoluut geen problemen mee mijn nek uit te steken in de strijd tegen verkeerde online info.

Bokt moet bokt blijven: een divers forum met info uit àlle hoeken.

Als destijds iedereen gedwee was meegelopen in heel het NH-bitloos-ijzerloos-PP verhaal , en enkel deze strekking nog welkom was geweest op bokt, dan had je nu een heel ander forum gehad. Gelukkig is dat niet gebeurd.

Wat voerbeleid betreft moet dit ook zo blijven. Mensen die meerdere kilo's krachtvoer aanraden worden in ieder topic weer op de vingers getikt.

De grootste grap: mensen die dit aanraden zijn vaak ook mensen die het daadwerkelijk moeten DOEN in het echte leven, verschillende paarden voeren. Maar we doen het volgens jullie met z'n allen fout, want we zijn geen gediplomeerd onafhankelijk voedingsdeskundige met bijbehorende website en tarief.

Mensen roepen in voertopics zo luid wat ze online hebben geleerd, zonder er zelf echt ervaring mee te hebben. Dat is geen goede ontwikkeling.

Voor de duidelijkheid: dit topic gaat over een groot dressuurgefokt sportpaard dat moeilijk op gewicht te houden is.

In een ander topic een tijd geleden, ging het over een 2-jarige quarter van 1m40 die op foto prima op gewicht was en waar ik een halve kg brok aanraadde om te kijken wat dat zou doen. Maar grappig genoeg was ook dàt een fout advies.

Het woord brok is gewoon een trigger geworden bij veel mensen, alsof iedereen gewoon gebrainwashed is.

Nu, mij verder niet gelaten.
Heb je een paard wat prima op gewicht is? Super! Maakt niet uit hoe. Loopt je paard in de sport op enkel hooi en een handje vitaminebrok? Prijs jezelf gelukkig. Voer is duur.

Misschien is het een leuk idee om een fototopic te openen waar mensen hun paard tonen, incl. voerbeleid en activiteitsgraad.
Dan kan iedereen wat bijleren over verschillende mogelijkheden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 18:56

Ik heb niet het ide dat je wil leren eerlijk gezegd. :=

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:19

Dus je vindt het een slecht idee om zo'n topic te openen?
Waar moeten mensen hun inspiratie en voorbeelden dan vandaan halen, wat voerbeleid betreft?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 19:24

Beemsterkaas schreef:
Dus je vindt het een slecht idee om zo'n topic te openen?
Waar moeten mensen hun inspiratie en voorbeelden dan vandaan halen, wat voerbeleid betreft?

Ik denk eigenlijk dat zo’n topic al bestaat als ik het me goed herinner. Moment zal even kijken of het nog actief is.
Ah voila:
[PW] [INFO] paarden die te dun zijn
228 pagina’s aan inspiratie incl. Berekeningen rond energie waarden enz.